شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۶۵
نگاهي به استفاده از دوچرخه در جهان
شهر زير پاي من است
005001.jpg
ترجمه: فرهاد رضائي
كمتر وسيله نقليه اي را مي توان يافت كه همچون دوچرخه داراي فوايد گوناگون بهداشتي و زيست محيطي باشد؛ وسيله اي كوچك و سبك كه جا به جايي با آن سبب تحرك مناسب بدن مي شود، آلاينده اي در محيط منتشر نمي كند و بسياري از محدوديت هاي ساير وسايل نقليه همچون خودروها را در پارك كردن يا طي مسير ندارد.
امروزه، رشد شتابان جمعيت بشر و تمركز شديد آن در مناطق شهري دنيا، لزوم توجه هرچه بيشتر به دوچرخه را بيش از پيش نمايان ساخته است و در شهرهاي بزرگي مانند پكن، مي توان نتيجه اين الزام را به روشني در شمار فزاينده دوچرخه سواران مشاهده كرد.با وجود اين، تب فزاينده شهري شدن و تغيير الگوي زندگي از سيستم هاي سنتي به سوي روش هاي مدرن امروزي، از سوي ديگر عاملي براي غفلت از فرهنگ دوچرخه سواري در بسياري از شهرهاي پرجمعيت جهان بوده است.
چين پيش مي تازد
آخرين آمارهاي موجود در زمينه توليد دوچرخه در جهان كه مربوط به سال 2002 ميلادي است، نشان از رشد بيش از 9 درصدي توليد اين وسيله نقليه در سال مورد نظر دارد؛ به گونه اي كه مجموع توليد دوچرخه در دنيا در سال 2002، پس از يك افت كوچك در سال 2001، بار ديگر به سطح سال 2000 يعني به حدود 104 ميليون دستگاه رسيده است.
بر اين اساس، ميزان توليد دوچرخه در سال 2002 در بيشتر كشورها با تغيير اندك و يا حتي كاهش روبه رو بوده، اما كشور چين در اين ميان، رشدي معادل 23 درصد را در اين زمينه تجربه كرده است.
بر اساس آخرين اطلاعات موجود، 4 كشور از 5 كشور بزرگ توليد كننده دوچرخه در جهان، آسيايي و شامل چين، هند، تايوان و ژاپن هستند. ويتنام در سال 2002 ميلادي، سريع ترين رشد را در ميان ساير كشورها به خود اختصاص داده و با 250 درصد رشد در اين زمينه، افزون بر 2 ميليون دستگاه دوچرخه را در اين سال به توليد رسانده است. اتحاديه اروپا نيز در جايگاه سوم قرار دارد و تنها توليدكننده غيرآسيايي در ميان بزرگان توليد دوچرخه در دنيا به شمار مي رود.
اين صنعت تغييرات گسترده اي را در يك دهه گذشته سپري كرده؛ به طوري كه بخش اعظم توليد به طور پيوسته به سوي چين متمايل شده و اين كشور در سال 2002 ميلادي، 61 درصد از كل توليد دوچرخه در جهان را در اختيار خود داشته است.
از سوي ديگر، غول هاي توليد كننده دوچرخه همچون ژاپن، تايوان و حتي ايالات متحده آمريكا در سال مورد نظر با كاهش قابل ملاحظه اي در ميزان توليد خود در اين صنعت روبه رو بوده اند و بخش ديگري از بازار را به مدل هاي ارزان تر و با كيفيت تر چيني واگذار كرده اند.
سايه فراموشي
اگرچه دوچرخه فقط يك جزء كوچك از سيستم حمل و نقل جوامع بزرگ جهان محسوب مي شود، قلمرو آن همچنان رو به گسترش است و مي تواند فارغ از محدوديت هاي فراواني ساير رقباي خود، هرجايي را به عنوان قلمروي خويش مورد استفاده قرار دهد.با وجود اين، چنين به نظر مي رسد كه تغيير شيوه زندگي در جوامع گوناگون، هر روز سايه فراموشي را بيش از پيش به روي اين وسيله نقليه مي افكند و آن را به نفع وسايل موتوري پر سرعت و البته آلاينده، از مدار حركت خارج مي كند. روندهاي موجود در صنايع مرتبط با حمل و نقل در بسياري از كشورها به روشني نشانگر تمايل هرچه بيشتر آنها به توليد و مصرف انواع اتومبيل و خودرو است كه از نظر قيمت نيز بسيار گران تر از دوچرخه هستند. براي مثال، در چندين كشور آسيايي در حال پيشرفت و توسعه، وسايلي مانند دوچرخه ها، كالسكه ها و ديگر اشكال وسايل نقليه غيرموتوري، روز به روز بيش از گذشته به حاشيه رانده مي شوند و كمتر مورد توجه و استفاده قرار مي گيرند، زيرا شهروندان آنها بيشتر از هر زمان ديگر به دنبال بهره گيري از وسايل موتوري با سرعت بالا هستند.
همچنين بر اساس آمارهاي اعلام شده، در ايالات متحده آمريكا كه انواع خودروها و اتومبيل ها بر آن جامعه غلبه دارند، استفاده از دوچرخه براي رفتن به سر كار در فاصله سال هاي 1980 تا 2000، به ميزان 4/0 تا 5/0 درصد كاهش يافته كه اگرچه كاهش ناچيزي است، اما با توجه به رشد جمعيت در اين كشور، افزايشي در درصد بهره گيري از دوچرخه به چشم نمي خورد.
مزاياي فراوان
دوچرخه  براي حركت و جابه جايي در مسافت هاي كوتاه، وسيله نقليه بسيار خوب و مناسبي است. همچنين در مسيرهايي كه به يك وسيله چست و سريع نياز است و نيز براي افراد كم درآمدي كه قادر به خريد خودرو نيستند يا كساني كه مايل به تلفيق سيستم جابه جايي روزمره خود با نرمش ها و حركات ورزشي هستند، دوچرخه بهترين گزينه در ميان ساير وسايل نقليه به شمار مي رود.
براي مثال، مراقبان بهداشتي در قاره آفريقا دريافته اند كه بهترين وسيله حمل و نقل براي آنان در خدمت رساني به مردم اين قاره، چيزي جز دوچرخه نيست. در اين ميان، به ويژه در مورد برنامه هاي واكسيناسيون، مراقبت هاي والديني و درمان هاي مستمر همچون برنامه هاي درماني بيماري سل در اقصي نقاط قاره آفريقا، به نظر مي رسد كه دوچرخه ها بهترين وسيله براي جابه جايي هستند.
بررسي هاي انجام شده در زمينه دو طرح بهداشتي در كشور سنگال، نشان مي دهد كه پرستاراني كه از دوچرخه استفاده كرده اند در مقايسه با سايرين، به ميزان 58 درصد سريع تر موفق به انجام برنامه ها شده اند و از سوي ديگر، در هر مسير نيز 40 سنت پول تاكسي را صرفه جويي كرده اند.
دوچرخه ها همچنين به عنوان مكملي براي ساير وسايل مورد استفاده در سيستم هاي حمل و نقل، بسيار مهم و مناسب هستند. براي مثال، برخي از شهرهاي كلمبيا با ساخت و راه اندازي زيرساخت هاي مناسب، به زودي شاهد توسعه سيستم تاكسيراني دوچرخه اي خواهند بود تا مردم بتوانند با سرعت قابل قبول و با هزينه اي بسيار اندك خود را به مقاصد مورد نظر در شهر خويش برسانند.
نقش سياستگذاري
به گفته كارشناسان، افزايش و تقويت سهم دوچرخه در سفرهاي شهري، نيازمند اتخاذ سياست هاي مناسبي است كه از دامن زدن به مصرف هرچه بيشتر خودروها دست برداشته و بيش از پيش موجب تشويق و ايجاد انگيزه بيشتر در اين زمينه شود.
در ايالات متحد آمريكا يعني جايي كه 95 درصد از محل هاي پارك رايگان هستند و كشوري كه در جهان صنعتي، كمترين درصد هزينه ها را در ارتباط با قيمت گاز، ماليات خودرو و ديگر هزينه هاي مرتبط با رانندگي دارد، بهره گيري از خودرو همچنان يك گزينه منطقي و مطلوب باقي خواهد ماند و از سوي ديگر، استفاده از دوچرخه روز به روز بيشتر به حاشيه رانده خواهد شد.
آمارها نشان مي دهد به لطف سياست هاي اتخاذ شده در آمريكا، درصد مالكيت خودرو در اين كشور در بالاترين سطح در كل جهان قرار دارد و اين ميزان در حدود 50 درصد بيشتر از ميزان مشابه در اروپاي غربي است. كارشناسان بر اين نكته تأكيد دارند كه با توجه به رشد فزاينده جمعيت شهرها و تشديد فجايع زيست محيطي و بيماري هاي مرتبط با انتشار آلاينده ها، ترويج مصرف دوچرخه، يكي از مهم ترين وظايف سياستگذاران در كشورهاي گوناگون به شمار مي رود.
تأمين ايمني
موضوع ايمني شهروندان دوچرخه سوار و حفظ جان آنها نيز در ارتباط با سياستگذاري ها بسيار مهم و مورد توجه است و بايد از سوي مسئولان امر به طور جدي مورد توجه قرار گيرد.
بر اساس آمار منتشر شده، دوچرخه سواران در كشور آمريكا 12 برابر بيش از خودروسواران اين كشور در خطر مرگ ناشي از تصادفات در خيابان ها قرار دارند. همچنين آمارها نشان مي دهد كه خطر مرگ در خيابان ها، دوچرخه سواران آمريكايي را 2 برابر بيش از همتايان آلماني و 3 برابر بيش از همتايان هلندي آنها تهديد مي كند. در 25 سال گذشته، زيرساخت هاي مناسب براي دوچرخه سواران در اين كشورها به علل بسيار گوناگون و متفاوت افت پيدا كرده است. در واقع اگرچه شمار قربانيان دوچرخه سواري در آمريكا كاهش نشان مي دهد، اين كاهش نه در اثر تقويت زيرساخت ها و تأمين ايمني لازم، كه در پي كاهش شمار دوچرخه سواران (به ويژه تعداد كودكان دوچرخه سوار) نمود يافته است. با وجود اين، آلمان و هلند سرمايه گذاري سنگيني براي ايجاد زيرساخت هاي مناسب براي تأمين امنيت و ايمني دوچرخه سواران انجام داده اند كه بايد در انتظار نتايج آنها در ساليان پيش رو بود.
كارشناسان بر اين باورند كه سياست گذاري مناسب در 6 حوزه براي ترويج و تقويت دوچرخه سواري در آلمان و هلند نقش ايفا كرده است. اين سياست ها شامل بهبود زيرساخت هاي مرتبط با دوچرخه سواري ، فرونشاندن ترافيك در مناطق مسكوني ، طراحي شهري مبتني بر شهروندان و نه خودروها ، اعمال محدوديت هايي براي استفاده از وسايل نقليه موتوري ، آموزش هاي ترافيكي و نيز اصلاح قوانين و مقررات ترافيكي به نفع دوچرخه سواران و افراد پياده بوده است.
علايم حياتي زمين 2005
مؤسسه ديده بان جهان

پيشخوان
005010.jpg
اوژوردويي آن فرانس
اين روزنامه فرانسوي زبان به تحليل تنش هاي اخير ميان دو كشور فرانسه و الجزاير پرداخته و در مقاله تحت عنوان بوتفليقه به دنبال چيست؟ طرح دوستي ميان دو كشور را پايان يافته تلقي كرده است. همه چيز از روز دوشنبه و زماني آغاز شد كه بوتفليقه، رئيس جمهور الجزاير گفت كه استعمارگري فرانسه نسل كشي هويت الجزاير بوده است.
005007.jpg
فيگارو
فيگارو از اقدام وزير بهداشت اين كشور براي بستن 113 مركز جراحي در بيمارستان هاي عمومي كوچك خبر داده است. گزاويه بروتون در اقدامي بي نظير دستور داده مراكز كوچكي را كه در سال كمتر از 2هزار جراحي در آنها انجام مي گيرد تعطيل كنند.
005013.jpg
شانگهاي ديلي
اين روزنامه به سفر هوجين تائو، رئيس جمهور چين به آمريكا اشاره كرده است. وي سه شنبه گذشته در راستاي يك سفر رسمي وارد اين كشور شد. محور مذاكرات مسائل اقتصادي بود و تائو كه كشورش غول اقتصادي به شمار مي رود در شب ورود خود شام را در خانه بيل گيتس صرف كرد.

دريچه
004998.jpg
تولد يك حكمران
روز 21 آوريل سالروز تولد پرنسس اليزابت الكساندرا ماري است كه ما امروز او را با نام ملكه اليزابت مي شناسيم. اليزابت دختر جورج ششم بود. او پس از عمو و پدرش در سال 1952 به سلطنت رسيد.از جمله وقايع مهم دوران سلطنت اليزابت مي توان به ازدواج جنجالي پرنس چارلز با دايانا و طلاق و مرگ تراژيك دايانا اشاره كرد. پس از مرگ پرنسس دايانا، انتقادات بسياري متوجه ملكه شد، زيرا او بيانيه اي در اين ارتباط صادر نكرده بود، اگرچه بعداً  ملكه همزمان با برگزاري مراسم تشييع جنازه بيانيه اي به جبران خبط گذشته صادر كرد.جنگ عليه عراق و مشاركت انگليس در اين جنگ تجاوزكارانه از ديگر وقايعي بود كه در دوران سلطنت اليزابت به وقوع پيوست. در اين زمان انگليس به همراه ايالات متحده آمريكا با زير پا گذاشتن موازين و قوانين بين المللي به عراق حمله كرده و اين كشور را تحت اشغال خود درآوردند.البته بايد توجه داشت كه ملكه انگلستان داراي قدرت بسيار محدودي است و پارلمان و نخست وزير بريتانيا هستند كه درباره امور سياست  داخلي و بين المللي تصميم گيري مي كنند. ملكه اليزابت امسال پس از 54 سال سلطنت در حالي پاي به دهه نهم زندگي خود مي گذارد كه تحولات عديده اي شئون فرهنگي، سياسي اقتصادي و اجتماعي انگلستان و جهان را طي اين سالها تحت تأثير خود قرار داده اند.
005004.jpg
طغيان دانوب
نيكلاي پترسكو يكي از اهالي روستاي بيسترت به همراه ديگر اهالي روستا در 280 كيلومتري جنوب غربي بخارست خانه و روستاي خود را ترك گفته و به مناطق بلند اطراف روستا كوچ داده شده اند. البته كوچ موقتي و اجباري مختص نيكلاي و روستاي بيسترت نيست. با طغيان رودخانه دانوب در روماني، مسئولان دولتي بسياري از شهرهاي كوچك و روستاهاي اطراف رودخانه را تخليه كرده اند. در بيسترت اما وضعيت بسيار خطرناك تر است. يكي از سدهاي نزديك روستا براثر فشار بيش از حد آب رودخانه، در شرف شكستن است و مسئولان محلي تا رفع خطر آب گرفتگي مناطق اطراف سد، اهالي روستاي بيسترت كه در سطح پائين تري از محل سد قرار دارند را به كوه هاي اطراف منتقل كرده اند.
آب رودخانه دانوب براثر باران هاي شديد چند هفته اخير در اروپا و آب شدن برف هاي كوهها به يك باره طغيان كرده است و به بالاترين سطح خود در صد سال گذشته رسيده است. علاوه بر روماني در ديگر كشورهاي حاشيه دانوب هم شرايط بحراني است. در صربستان مسئولان دولتي خود را براي مقابله با سيلاب هاي بهاره دانوب آماده مي كنند و در بلغارستان هم تيم هاي امدادي مقابله با سيلاب  به حالت آماده باش درآمده اند.
سطح فعلي آب رودخانه دانوب دو برابر سطح آن در زمان مشابه سال گذشته است.

جهانشهر
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |