دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۶۷
آرمانشهر
Front Page

پورشه Cayenne Turbo S 2006
سريع ترين SUV
005196.jpg
ساسان گلفر
اتومبيل هاي شاخص و رده اول از نظر سرعت و قدرت موتور معمولاً در رده اتومبيل هاي اسپرت دوسرنشين تجملي قرار مي گيرند و بيشتر به ماشين هاي مسابقه مي مانند. ظرف چند ماه گذشته در صفحه ماشين روزهاي دوشنبه همشهري تعدادي از اين اتومبيل هاي شاخص و برتر را معرفي كرده ايم؛ اتومبيل هايي همچون بوگاتي Veyron 16.4، شورلت كوروت Z06 يا فراري GTB 599 كه بيشتر سوپركار هايي تفنني به شمار مي آيند. اما اين بار قصد داريم به اتومبيلي بپردازيم كه ويژگي هاي برتر سوپركارها را با توانايي و كارآيي يك خودروي سنگين و بزرگ سفري تركيب كرده و به عنوان يك SUV بزرگ و سنگين 5200 پاوندي (2359 كيلوگرم) كه توان كشش باري به وزن بيش از 7700 پاوند (3500 كيلوگرم) را دارد، با ظرفيت پنج سرنشين و زمان صفر تا يكصد كيلومتر در ساعت 8/4 ثانيه و از 80 تا 120 كيلومتر در ساعت در دنده پنجم ظرف 4/5 ثانيه و حداكثر سرعت 270 كيلومتر در ساعت در كنار قابليت هاي حيرت انگيزي كه آن را براي رانندگي در سخت ترين شرايط زمين طبيعي، از ماسه هاي روان بيابان شبه جزيره عربستان تا باتلاق ها و مرداب هاي اروپا و آمريكاي شمالي مناسب مي سازد، بسيار پرطرفدار و پرفروش شده است.
تا چند سال پيش، صحبت از يك SUV با مهندسي پورشه به شوخي بيشتر شبيه بود و هواداران سينه چاك علامت تجاري تعدادي از برترين اتومبيل هاي كورسي جهان آن را كفر مي پنداشتند؛ چه حرفها! سازنده 911 و Boxster بيايد و از اين... چه مي دانم، وانت استيشن ها بسازد؟! عمراً! خبر ساخته شدن پورشه Cayenne كه در رسانه ها درز كرد، هنوز بودند صاحب نظران عبوس و اخمويي كه آن را شايعه تلقي كردند و به ديگران گفتند: شما هم باور نكنيد . اما بالاخره در اواخر سال 2002 پورشه Cayenne روي خط توليد رفت و با آنكه در ابتدا قرار بود سالانه 20 هزار دستگاه توليد شود، تقاضا براي آن چنان بالا رفت كه سازندگان را به بازنگري در تخمين هاي اوليه واداشت. گفته مي شود كه از Cayenne ظرف مدت كمتر از دو سال، بيش از 125 هزار دستگاه به فروش رفته است. اما آنها به اين قانع نبودند و تصميم گرفتند سريع ترين SUV جهان را كه در آن زمان، موتوري با قدرت 450 اسب بخار و زمان از صفر تا يكصد كيلومتر در ساعت برابر 6/5 ثانيه داشت، باز هم سريع تر و بسيار قوي تر سازند و روي دست مرسدس بنز ML63AMG با موتور خورجيني 8 سيلندر 3/6ليتري 510 اسب بخار بلند شوند. اوايل زمستان پارسال و در ابتداي سال 2006، پورشه نمايشگاه خودرو لس آنجلس را براي به نمايش گذاشتن تازه ترين و هيجان انگيزترين محصول خود برگزيد و يك برگ برنده رو كرد؛ پورشه Cayenne Turbo S با موتور 5/4 ليتري توين توربو 8 سيلندر خورجيني 32 سوپاپ دو ميل سوپاپ رو كه در دور موتور 5500 دور در دقيقه 521 اسب بخار قدرت توليد مي كند و در فاصله 2750 تا 3750 دور در دقيقه 531 پاوند- فوت گشتاور دارد؛ سريع ترين و قوي ترين SUV جهان كه از نظر قدرت موتور در ميان محصولات روي خط توليد پورشه نيز بعداز Carrera GT با موتور 10 سيلندر 7/5 ليتري 605 اسب بخار در مقام دوم قرار مي گيرد.
پورشه Cayenne Turbo S كه نسبت به Cayenne Turbo، 71 اسب بخار قدرت و 21پاوند- فوت گشتاور بيشتر دارد و نسبت قدرت به حجم آن از 7/99 به رقم درخشان 4/115 اسب بخار بر ليتر رسيده، اين عملكرد خيره كننده را به يمن فناوري جديد و پيچيده سيستم كنترل دريچه گاز موتور و نصب خنك كننده هاي داخلي بزرگ تر براي پايين آوردن دماي هواي ورودي به موتور توربو شارژر به منظور افزايش بازده حجمي و رساندن فشار تقويتي به psi 5/27 (1/9bar) 4/3 psi- (3/0bar) بيش از Cayenne Turbo به دست آورده است. اما اين افزايش حدوداً 15درصدي بازده موتور و كاهش كمتر از يك ثانيه زمان صفر تا يكصد كيلومتر خودرو با افزايش قيمتي در حدود دو برابر همراه بوده و قيمت پايه پورشه
Cayenne Turbo S را به حدود 112 هزار دلار رسانده است. جالب اينجاست كه با وجود اين افزايش قدرت و سرعت، مصرف سوخت متوسط اين اتومبيل نسبت به مدل فاقد S آن تغييري نكرده و به گفته مسئولان پورشه همان 8/14 مايل به ازاي هر گالن (9/15 ليتر در هر يكصد كيلومتر) است و به عبارت دقيق تر، 6/19 ليتر در هر يكصد كيلومتر شهر و 8/13 ليتر در هر يكصد كيلومتر بزرگراه.
اما برتري هاي فني اين پورشه به موتور آن محدود نمي شود. سيستم پيچيده توزيع گشتاور ميان ديفرانسيل عقب و جلو به نام سيستم مديريت كشش پورشه در شرايط عادي رانندگي نسبت 62 به 38 را ميان گشتاور ديفرانسيل عقب و ديفرانسيل جلو برقرار مي سازد و با ايجاد احساس پويايي راندن يك اتومبيل اسپرت ديفرانسيل عقب، جايگاه ويژه اي براي Cayenne در بازار SUV به وجود مي آورد اما در صورت لزوم مي تواند به تشخيص خود گشتاور وارد بر يك ديفرانسيل را تا صد در صد بالا ببرد و ديگري را به صفر برساند. اين سيستم هنگام رانندگي در زمين هاي پرمشكل بياباني، باتلاقي يا يخ زده، عالي عمل مي كند ولي تنها تمهيدي نيست كه پورشه براي رانندگي در چنين شرايطي انديشيده است. در كنسول مركزي، دكمه هايي تعبيه شده كه يكي از آنها اتومبيل را در دور موتور پايين به حركت درمي آورد، تنظيم ABS و قفل ديفرانسيل را تغيير مي دهد و ارتفاع كف اتومبيل را يك اينچ (5/2سانتيمتر) بالا مي برد (كه يكي از شش ارتفاع ممكن است). دكمه ديگر، هر دو ديفرانسيل را قفل مي كند و ارتفاع را 2/1 اينچ (3 سانتيمتر) ديگر بالا مي برد و به 8/10اينچ (4/27سانتيمتر) مي رساند كه براي رانندگي در آبگيرهايي به عمق 9/21 اينچ (6/55 سانتيمتر) كافي است.
سيستم انتقال قدرت 6 دنده تريپترونيك S مانو- ماتيك، سيستم تعليق فنربادي همراه با سيستم ضربه گير متغير مديريت تعليق فعال پورشه (PASM)، سيلندر ترمزهاي جلوي شش پيستون يكپارچه آلومينيومي كه روي ديسك ترمزهاي هوا خنك 96/14 اينچ (380 ميلي متر) عمل مي كنند و سيلندر ترمزهاي عقب چهار پيستون يكپارچه آلومينيومي با ديسك ترمزهاي هوا خنك 09/14 اينچ (358 ميلي متر) و چرخ  هاي استاندارد 20 اينچي Sport Techno با لاستيك هاي پيرلي پي زيرو روسو 02- RZ 04/572 جلو و عقب با كارآيي بسيار بالا، نمونه هاي ديگري از قابليت هاي فني اين SUV هستند.
پورشه Cayenne Turbo S از لحاظ شكل ظاهري و ابعاد، كاملاً مشابه سلف خود Cayenne Turbo است. طول آن 3/188 اينچ (478 سانتيمتر)، عرض 9/75 اينچ (193 سانتيمتر)، ارتفاع 9/66 اينچ (170 سانتيمتر)، فاصله محور دو چرخ 4/112 اينچ (285 سانتيمتر) و فاصله دو چرخ چپ و راست در جلو 6/64 اينچ (164 سانتيمتر) و در عقب 2/65 اينچ (166 سانتيمتر) است.
وزن اسمي آن 5192 پاوند (2355 كيلوگرم) است كه با تجهيزات اضافي كامل تا 5800 پاوند (2631 كيلوگرم) بالا مي رود. اين اتومبيل، مصرف سوخت نسبتاً بالايي دارد كه با توجه به قابليت هاي عملكردي آن، طبيعي به نظر مي رسد. در عين حال مخزن سوخت جاداري به گنجايش 4/26 گالن (100 ليتر) نيز دارد كه اگر پرش كنيد، تا حدود۶۳۰ كيلومتر را به راحتي مي توانيد بپيماييد و نگراني از درماندن در شن زارهاي كويري مانند لوت نداشته باشيد.اميدواريم روزي گذارتان به لايپزيك آلمان بيفتد. اين شهر در كنار شهرتي كه به عنوان يكي از مراكز مهم علم و فلسفه در جهان به هم زده و جاذبه هاي فرهنگي و تاريخي و طبيعي براي گردشگران، جاذبه اي نيز براي خوره هاي اتومبيل كورسي دارد و آن، مركز تست پورشه است؛ يك مجتمع بسيار بزرگ با ميدان ويژه اي به طول حدود 6كيلومتر كه مختص مشتريان Cayenne در نظر گرفته شده است. اين ميدان در مكان يك پايگاه نظامي سابق آلمان شرقي برپا شده و در كنار يكي از ميدان هاي ورزش هاي موتوري مورد تأييد FIA به طول 4كيلومتر قرار گرفته است.
اگر از آن حوالي عبور كرديد، تازه ترين مدل Cayenne را امتحان كنيد. مطمئن باشيد كه Cayenne Turbo S پايان اين سلسله نخواهد بود، چون پورشه اعلام كرده است: اين هنوز آخرين اتومبيل از سري Cayenne نيست؛ آنچه در راه است، بيش از اين خواهد بود .

ايمني
بهترين و بدترين ايمني اتومبيل 2005
005199.jpg
دو هفته پيش در ذيل خبر ضعف ايمني فورد Fusion به اين نكته اشاره كرديم كه يكي از اتومبيل هاي مونتاژ داخل در رتبه بندي بدترين ايمني سال 2005 مجله فوربس مقام اول را كسب كرده است و به مقاله اي اشاره كرديم كه شهريور ماه سال گذشته در اين باره در روزنامه ايران به چاپ رسيده است. تعدادي از خوانندگان براي دانستن نام اين اتومبيل به دفتر روزنامه تلفن كردند و گفتند كه با توجه به دور بودن تاريخ انتشار به آن شماره روزنامه دسترسي ندارند. براي اطلاع آن دسته از خوانندگان بايد بگوييم كه در حال حاضر اكثر روزنامه هاي پرتيراژ كشور داراي پايگاهي اينترنتي هستند كه آرشيو صفحات اين روزنامه ها در چند سال اخير در آن موجود است. مقوله روزنامه نگاري الكترونيكي اكنون در جهان چنان اهميتي يافته كه اخيراً  نشريه اي مانند نيويورك تايمز مشغول بررسي اين گزينه است كه ديگر به صورت چاپي منتشر نشود و فقط از طريق اينترنت ارسال شود. بد نيست ما هم با اين شيوه اطلاع رساني بيشتر آشنا شويم.
اما به هر حال، با توجه به عدم دسترسي تعدادي از دوستان به اينترنت، بايد اعلام كنيم كه بدترين اتومبيل سال 2005 از نظر ايمني در فهرست مجله فوربس كياريو است.
كياريو سدان در مورد ضربه جانبي جلو و عقب دو ستاره از پنج ستاره دريافت كرده است. در آزمايش ضربه جانبي كه مانعي به وزن 3015پاوند (1368 كيلوگرم) با سرعت 5/38 مايل در ساعت (62 كيلومتر در ساعت) به خودروي ايستاده برخورد مي كند، سرنشينان ريو به احتمال 21 تا 25 درصد دچار صدمه جدي مي شوند، به صورتي كه بايد بلافاصله به بيمارستان منتقل شوند و تمام عمر تحت درمان قرار بگيرند.
نكته جالب اينكه امسال يكي ديگر از محصولات كيا در صدر فهرست بهترين ايمني قرار گرفته است. كيا سدونا 2007 كه يك ميني ون است، به خاطر كسب نمره خوب در آزمايش تصادفات جلو، كنار و عقب جايزه طلايي بهترين ايمني را از مؤسسه بيمه ايمني بزرگراه در ايالات متحده دريافت كرده است.
در كنار اين ميني ون كيا نام هاي هوندا سيويك، سوبارو ايمپرتزا، ساب۹-2xو تويوتا پريوس در رتبه هاي اول ايمني مؤسسه بيمه ايمني بزرگراه در ايالات متحده به چشم مي خورد.

|  آرمانشهر  |   شهر تماشا  |   گزارش  |   جهانشهر  |   دخل و خرج  |   نمايشگاه  |
|  سلامت  |   شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |