دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۶۷
وقتي كارت گرافيك از سكه مي افتد
چشم به راه تابستان
005151.jpg
عكس: هادي مختاريان
رهام وزيري
بازارهاي فروش قطعات و لوازم جانبي كامپيوتر اين روزها آن گونه كه بايد و شايد رونق ندارند. هرچه هست نه از كاربران حرفه اي كامپيوتر خبري هست و نه نوجوانان عاشق بازي هاي كامپيوتري به اين بازار سرمي زنند. اين موضوع را قبل از اين كه فروشندگان به زبان بياورند، مي شود از خلوتي راهروهاي بازار رضا متوجه شد. يكي از فروشندگان لوازم كامپيوتري با اشاره به كسادي بازار كامپيوتر در اين روزها مي گويد: اكثر جمعيتي را كه مي بينيد يا خرده فروشاني هستند كه از شهرستان ها براي خريد به اينجا مي آيند يا خرده فروش هاي ديگر نقاط تهران هستند كه هر روز به اين بازار مي آيند و مي روند و گهگاه خريدهايي هم مي كنند .
يكي از كالاهايي كه همواره در رديف اول از رونق افتادن قرار دارد كارت گرافيك است. اگرچه اين روزها انواع كارت گرافيك هاي مختلف به بازار آمده اند و انواع سليقه ها را پوشش مي دهند، اما باز هم خريدار چنداني براي آنها وجود ندارد. خريداران از گراني كالاها گلايه دارند و فروشندگان هم بر اين نكته اصرار مي كنند كه قيمت هايشان از قيمت هاي جهاني بسيار پايين تر است.
اين فروشنده در مورد اين مسأله كه چرا بازار كارت گرافيك راكد شده است، مي گويد: كارت گرافيك هنوز يك قطعه تجملي در ميان قطعات كامپيوتر است و مردم مدام به دنبال تعويض كارت گرافيك دستگاه خود نيستند .
حقيقت اين است كه حرفه اي ها در همان ابتداي خريد سيستم كامپيوتري خود پس از بررسي و تحقيق كارت گرافيك موردنظر خود را انتخاب كرده و خريداري مي كنند و همين كارت گرافيك نيز تا مدت هاي طولاني جوابگوي نياز آنهاست. دسته دوم هم جوانان و نوجواناني هستند كه از كامپيوتر بيشتر براي بازي استفاده مي كنند. اين گروه مشتريان اصلي كارت گرافيك را تشكيل مي دهند كه همواره به دنبال آن هستند كه به موازات بالا رفتن گرافيك تصويري بازي هاي كامپيوتري، كارت گرافيك دستگاه خود را نيز بالا ببرند، اما مشكل اينجاست كه اين دسته كه تعدادشان كم هم نيست هنوز به سن و سالي نرسيده اند كه همواره پول كافي براي شركت در مسابقه ارتقاي كارت گرافيك را در اختيار داشته باشند و به قول معروف هنوز دستشان توي جيب خودشان نرفته است. به همين خاطر هر گاه پولي پس انداز كنند يا به دست بياورند براي خريد كارت گرافيك اقدام مي كنند. اين عده اگرچه توان خريد كارت هاي گرافيك قوي را ندارند، اما همواره پيگير اخبار و تحولات بازار كارت گرافيك هستند تا اگر روزي شرايط مساعد شد، بتوانند بهترين انتخاب را انجام دهند.
سرعت تحول بازار كارت گرافيك بسيار زياد است و با به بازار آمدن مدل هاي جديد به سرعت مدل هاي قديمي از رونق افتاده و كنار مي روند، اما همان پايين بودن قدرت خريد، مانع از محو شدن آنها از بازار مي شود.
براي كساني كه استفاده از كامپيوتر را از اواسط دهه 70 شروع كردند، مشاهده كارت هاي گرافيك با 512 مگابايت حافظه حتماً جالب خواهد بود، چرا كه اكثر كامپيوترهاي خانگي آن روزگار با حافظه يك مگابايت به فروش مي رسيدند. اصطلاح ترايدنت يك مگ در ميان قديمي هاي بازار كامپيوتر واژه اي آشناست و البته خاطره انگيز! اين روزها ديگر نه از برندترايدنت خبري هست و يك مگا بايت حافظه براي كارت گرافيك نيز بيشتر به يك شوخي مي ماند تا وسيله اي كاربردي.
قيمت كارت گرافيك در چند ماه گذشته به طور مستمر كاهش پيدا كرده است و اكنون تقريباً براي هر بودجه اي كارت گرافيك مناسب پيدا مي شود. افزايش توان گرافيكي نرم افزارها و ظهور دوربين هاي ديجيتال خانگي كه كار با عكس ها را در كامپيوتر رواج داده است باعث شده است تا ديگر كمتر كسي به سراغ كارت هاي گرافيك با حافظه پايين برود و اين گونه كارت ها اغلب براي كامپيوترهاي اداري و يا آنهايي كه قصد كار سنگين گرافيكي را ندارند استفاده مي شود. بر اين اساس حتي كارت هاي گرافيكي 64 مگابايتي نيز اكنون قديمي شده و خريدار چنداني ندارند. بهترين كارت هاي گرافيكي در حال حاضر كارت هايي هستند كه 256 مگابايت حفاظه بر روي خود دارند. اين كارت ها اكنون تقريباً توان اجراي تمامي نرم افزارهاي موجود در بازار ايران را دارند، البته به شرطي كه پردازنده مركزي و رم دستگاه شما هم مناسب و در حد قابل قبول باشد. هر چند برخي از كارشناسان عقيده دارند كه با عرضه عمومي سيستم عامل جديد شركت مايكروسافت و گسترده شدن استفاده از آن، كساني كه مايل به استفاده از اين نرم افزار هستند ناچارند با كارت هاي 256 مگابايتي هم خداحافظي كرده و به بالاتر ارتقا پيدا كنند. البته اگر خواهان بهترين استفاده از نرم افزار جديد هستند.
اما اين روزها از كارت هاي 128 مگابايتي بيشترين استقبال به عمل مي آيد و خريداراني كه قصد ندارند زياد براي كارت گرافيك هزينه كنند اين كارت ها را انتخاب مي كنند. اين كارت ها نه آنقدر قديمي و ضعيف هستند كه از عهده كار با نرم افزارهاي جديد باز بمانند و نه آنقدر جديد و به روز هستند كه از قيمت بالايي برخوردار باشند. انواع كارت هاي 128 مگابايتي كه داراي پنكه خنك كننده مجزا هستند از محبوبيت بيشتري برخوردار هستند چرا كه گرما به شدت بر ميزان كارآيي كارت گرافيك تاثير مي گذارد.
كار ت هاي گرافيك 512 مگابايتي هنوز گران تر از آن هستند كه مشتري عام داشته باشند. هر چند پيشرفت سريع نرم افزارها از نظر قدرت گرافيك و تصوير به خصوص در مورد نرم افزارهاي بازي به گونه اي است كه دير يا زود كم كم همه بايد به سمت استفاده از آنها روي آوريم، اما هنوز تا آنجا فاصله است و اغلب مشتري هاي كارت هاي گرافيك با حافظه بالا را مشتري هاي خاص يا حرفه اي هاي دنياي كامپيوتر تشكيل مي دهند. گرافيست ها، تدوينگران و عكاس ها اصلي ترين مشتريان كارت هاي گرافيك 512 مگابايتي هستند. كارت هاي گرافيك داراي حافظه بالا اغلب داراي ورودي تصوير هم هستند و اين مسأله يكي از دلايل گراني آنها به شمار مي رود.
با همه اين اوصاف بازار كارت گرافيك همچنان راكد است و مغازه داران بازار رضا چشم به راه تابستان نشسته اند. آن زمان كه مدارس تعطيل شده و بچه ها براي تجهيز دستگاه هاي خود براي فصل تابستان به بازار كامپيوتر هجوم مي آورند.

بازار
حواله ها به مقصد نمي رسند
005157.jpg
جابه جايي حواله هاي كاغذ در بازار سياه، موضوع جديدي نيست اما رشد روزافزون قيمت انواع كالا و خدماتي كه به نوعي وابسته به اين محصول هستند شامل كتاب، كپي، پرينت هاي رنگي و سياه و سفيد، هر روز موضوع جديدي به نام رشد قيمت را رقم مي زند.
شايد اغلب ما هنگام روبه رويي با چنين تغييرات نامطلوبي، صنفي كه با آن سروكار داريم را به عنوان مقصر اصلي قلمداد كنيم، در حالي كه در ادبيات بازار، مواد اوليه يكي از مهمترين عوامل و متغيرهاي قيمت كالا و خدمات محسوب مي شود.
بنابراين در كليه صنوف مرتبط با كاغذ بايد اين نكته را مدنظر قرار داد كه فقط در مورد كاغذهاي وارداتي، هم اكنون سود واسطه ها بالغ بر 120 درصد است. حال با چنين وضعيتي چنانچه عوامل زيرزميني اين بازار همچون جابه جايي حواله ها و عوامل غيرزيرزميني شامل كاهش واردات و رشد فصلي تقاضا را در نظر آوريم بخشي از علل رشد قيمت كاغذ روشن مي شود.
با اينكه تا چندي پيش هر بند كاغذ دولتي 70 گرمي با قيمتي حدود 7 تا 8 هزار تومان به فروش مي رسيد، اين رقم هم اكنون به 20 هزار تومان رسيده است. كاغذهاي داخلي نيز با سود 100درصدي به قيمتي حدود 14 تا 15 هزار تومان براي هر بند كاغذ 70 گرمي به فروش مي رسند.برخي كارشناسان و دست اندركار بازار كاغذ معتقدند تا زماني كه وزارت بازرگاني و وزارت ارشاد نظارت صحيحي بر ميزان و نوع يارانه هاي كاغذ نداشته باشند، اين وضعيت همچنان ادامه خواهد يافت.
هم اكنون 90درصد از كاغذهاي تحرير، در اختيار ناشرين و مصرف كنندگاني قرار دارد كه صاحب امتياز يارانه كاغذ هستند.
به نظر مي رسد تا زماني كه تمهيدي براي جلوگيري از جابه جايي هاي حواله هاي كاغذ انديشيده نشود، وضعيت به همين منوال ادامه خواهد يافت.

بودجه خانواده
005154.jpg
تفريح و مسكن گران شد
از اين پس با ملاحظه اين ستون مي توانيد از ميزان تغيير و تحولات اقتصادي- با تكيه بر فاكتورهايي كه بيشتر در اقتصاد خانواده كاربرد دارند- مطلع شويد. تنوع و تكثر كالاها و خدمات، برنامه ريزي را براي اقتصاد خانواده، كمي مشكل كرده است.
ارزيابي متمركز چنين موضوعاتي از آنجا كه زيرمجموعه اقتصاد خرد محسوب مي شوند از طريق رسانه ها و مطبوعات كمي مشكل مي نمايد؛ بدين معني كه جست وجوي اطلاعاتي پيرامون تغييرات كمي و آمار نرخ كالا و خدمات در شاخه هايي مانند تفريح، تحصيل، اقلام خوراكي و حمل و نقل، چندان ميسر نيست. براي نمونه شايد كمتر به اين مسئله توجه شود كه طي سال گذشته بهاي تفريح و مسكن بيشترين رشد را داشته است. علت آن نيز شايد در گرايش مطبوعات به اقتصاد كلان باشد.به منظور پوشش اين كاستي در عرصه اطلاع رساني، قصد داريم در صفحه دخل و خرج طي ستوني با عنوان بودجه خانوار در يك نگاه اقدام به ارائه چنين اطلاعاتي بنماييم.

بودجه خانوار در يك نگاه
005229.jpg


دخل و خرج
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |