دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۶۷
شهر آرا
Front Page

كاهش زباله، راه حل فراموش شده
همنوايي با اركستر شبانه گربه ها
005145.jpg
عكس: علي اكبر شيرژيان
آزاده بهشتي
موضوع بي اهميتي نيست، نمي توانيم از كنار آن بي تفاوت بگذريم چرا كه اين بي تفاوتي بيش از هر چيز به ضرر خودمان تمام مي شود، مي پرسيد چرا؟ كافي است يك بار پسمانده ها يا عاميانه تر زباله ها را از خانه خارج نكنيد تا به اين نتيجه ساده برسيد كه نيازمند خروج زباله ها از چرخه زندگي هستيم. كافي است يك شب رفتگرها كيسه هاي انباشته شده مقابل خانه ها را جمع آوري نكنند تا شما هم نتوانيد پايتان را از خانه بيرون بگذاريد. اين دلايل براي جمع آوري زباله كافي است اما نكته اي كه نمي توان نسبت به آن بي تفاوت بود حجم زياد زباله هاي توليدي است كه مي تواند پروسه خروج زباله ها از محل زندگي را طولاني تر كند، بنابراين بايد به دنبال راهي باشيم تا زباله هاي كمتري توليد كنيم.
مشاور شهردار تهران در امور محيط  زيست در اين زمينه معتقد است؛ پيوند مراكز علمي و اجرايي به كاهش حجم زباله هاي توليدي در كشور منجر مي شود.
مهندس محمد هادي حيدرزاده با بيان اين كه مديريت پسماندها، يكي از دغدغه هاي اصلي مديران شهري در كلان شهرها است، افزود: با استفاده از تخصص مراكز علمي و دانشگاهي و نيز بهره گيري از تجربه مديران اجرايي و پيوند اين دو مي توان به موفقيت هايي جهت ساماندهي بحران زباله در كشور دست يافت.
او آموزش را راهكاري مناسب براي حل مشكل زباله دانست و اظهار كرد: اين امر به سياست هاي تشويقي و تنبيهي احتياج دارد و شهرداري بايد بحث معافيت مالياتي براي مجتمع ها و واحدهاي صنفي متعهد و تشديد ماليات براي واحدهاي مختلف را در دستور كار قرار دهد.
مهندس حيدرزاده گفت: تهران در جهان، تنها پايتختي در جهان است كه زباله هاي توليدي آن هر شب جمع  آوري مي شود در حالي كه به طور مثال اين كار در لندن هفته اي دو بار انجام مي شود.
وي به برگزاري همايش ملي مديريت پسماندها و جايگاه آن در برنامه ريزي شهري اشاره كرد و گفت: برگزاري اين همايش فرصت مناسبي است تا با استفاده از نقطه نظرات كارشناسان و مديران اجرايي و به كارگيري آخرين دستاوردها و روش هاي علمي بتوان مشكل زباله را تا حد قابل توجهي كاهش داد. مشاور شهردار تهران افزود: در سال 85 شهروندان تهراني خبرهاي خوبي درمورد بحث مديريت پسماندها و ساماندهي موضوع زباله در پايتخت خواهند شنيد.در كنار اين موضوعات آموزش همواره به عنوان يكي از راه هاي مؤثر در موضوعات شهري است.
علاوه بر پيوند مراكز علمي و اجرايي در كاهش حجم زباله مي توان از طريق چاپ بروشور و آموزش هاي شهروندي توليد زباله را پايين آورد. علاوه بر اين از سال گذشته تا به حال سازمان بازيافت شهرداري تهران در مناطق مختلف طرحي را با عنوان تفكيك زباله از مبداء آغاز كرده است كه اين كار در كنار كاهش حجم زباله هاي توليدي مي تواند در جمع آوري و امحاء زباله ها كمك كند. جمع آوري زباله ها به صورت تر و خشك از مبداء يكي از فعاليت هايي است كه از طريق آموزش در ماه هاي اخير توانسته تأثير خوبي در كاهش توليد زباله بگذارد.
دكتر رضا مرندي معتقد است: مردم ايران آموزش پذير هستند و با فرهنگ سازي و ارائه آموزش هاي لازم به شهروندان درخصوص مقوله زباله علاوه بر كاهش آن مي توان از هدر رفتن بسياري از منابع جلوگيري كرد.
اين كارشناس ارشد مسائل زيست محيطي به برگزاري همايش ملي روز زمين پاك، مديريت پسماند و جايگاه آن در برنامه ريزي شهري اشاره و اظهار كرد: اين همايش ها موجب آشنايي بيشتر شهروندان با مباحثي چون بازيافت و تفكيك زباله مي شود.او به اقدام هاي شهرداري تهران در مورد بحث تفكيك زباله اشاره كرد و گفت: هم اكنون حدود پنج درصد از زباله هاي توليدي شهر تهران در مبداء تفكيك مي شوند كه شهرداري بنا دارد اين رقم را تا پايان سال 85 به 15 درصد برساند.
دكتر مرندي يادآور شد: هيچ ماده اي در دنيا دور ريختني نيست اما چون توان علمي لازم براي بازيافت برخي از اين مواد وجود ندارد، دور ريخته مي شوند.همايش ملي مديريت پسماند و جايگاه آن در برنامه ريزي شهري شنبه هفته آينده در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار مي شود.مي پذيريد كه نمي توان نسبت به اين موضوع بي تفاوت بود و از طريق راهكارهايي بايد به دنبال راه حل اساسي براي كاهش توليد زباله در كلان شهري مانند تهران بود.

طلاي كثيف اما مهم
اختصاص 140 ميليارد ريال بودجه براي ساماندهي جمع آوري و بازيافت زباله در سال جاري اهميت اين موضوع را بيشتر مي كند. همچنين بهينه سازي ايستگاه هاي موقت حمل زباله مناطق شش، پانزده و بيست و احداث ايستگاه موقت حمل زباله در مناطق پنج، هفده و بيست و دو با اعتباري بيش از 46 ميليارد ريال از جمله طرح هاي در دست اجرا در حوزه مديريت پسماندها طي سال 85 است.علاوه بر توسعه آموزش هاي شهروندي و اطلاع رساني از طريق رسانه هاي عمومي به وي‍ژه صدا و سيما و ساخت تيزرهاي آموزشي و برگزاري كلاس هاي آموزشي، ساخت سومين كارخانه بازيافت زباله در ارديبهشت ماه امسال كه بازيافت زباله هاي شهر تهران از 3 هزار تن به 6 هزار تن خواهد رسيد مي تواند اهميت زباله به عنوان طلاي كثيف را دوچندان كند. از سوي ديگر بد نيست بدانيد كه در حال حاضر 6 درصد از زباله هايي كه در سطح شهر تهران جمع آوري مي شود از مبدا تفكيك مي شوند.

راپورت خبرنگار
آسوده تر از پيش
ايوب شميراني - گفتم: آقاجان، كجا مي ري؟ ، گفت: كجا مي خواي بري بابا؟ . خودم را جمع و جور كردم و خيلي دو به شك، گفتم: من كه قبل از سوار شدن گفته بودم مسيرم كجاست؛ جردن . خنديد و گفت: خيلي خوب، ما هم داريم مي ريم همونجا. پرسيدم: پس چرا مستقيم مي ري، به خاطر ترافيك نپيچيدي؟ گفت: نه، پدرجان.
اگر دقت مي كردي، يه تابلو گردش به چپ ممنوع اون روبه رو مي ديدي. آقايون افسر و درجه دار راهنمايي و رانندگي هم به خاطر همين اون وسط ايستاده بودن. خلاصه... وارد اولين فرعي بلوار حقاني (بعد از چهارراه جهان كودك) شد و باز هم وارد اولين كوچه و نهايتاً به سمت راست و... وارد بلوار آفريقا (جنوب)شديم و پشت چراغ چهارراه جهان كودك كمي ايستاديم و بعد از سبز شدن چراغ هم كه حركت كرديم.
حالا ديگر هر روز صبح كه مي خواهم به طرف روزنامه بيايم، وقتي به چهارراه جهان كودك مي رسم، هزار بار خدا را شكر مي كنم كه همه چيز سر و شكلي به سامان تر يافته است. ديگر نه از رده عريض و طويل ماشين هايي كه تلاش مي كردند به هر نحوي شده به سمت چپ گردش كنند خبري هست و نه از عابراني كه بين اين رده هاي گوناگون سرگردان بودند.
متأسفانه يكي از مسائل گريبانگير عابران(و خصوصاً كساني مثل من كه تا بيايم به خودمان بجنبيم، چراغ سبز يا قرمز شده است) در اغلب موارد اين است كه معمولاً در تنظيم چراغ راهنمايي و رانندگي چهارراه  هاي بيش از دو زمانه، فكر درست و درماني به حال عابران نمي شود و عابر اگر بخواهد به سبز بودن چراغ هنگام عبور پاي بند بماند، بايد حداقل 5/1 برابر رانندگان خودروها صبر كند و دندان روي جگر بگذارد كه چندان هم منصفانه به نظر نمي رسد.
شايد تعجب كرده باشيد كه چطور شده اين جناب راپورتچي در سال جديد اين قدر مهربان شده و ديگر غر نمي زند، اما مطمئن باشيد حقير همان طور كه بر اقدامات درست كارشناسانه صحه مي گذارم، در روزهاي آينده به ضعف ها هم اشاره خواهم كرد. اين كه به الگوي چهارراه جهان كودك هم اشاره كردم، دقيقاً به همين قرينه است كه اگر خوب نگاه كنيم، در بسياري ديگر از معابر شهر نيز چنين امكاني براي تسهيل تردد وجود دارد.
مي ماند يك نكته و آن هم اين كه مسلماً لازم است در تنظيم چراغ هاي اين چهارراه به گونه اي عمل شود كه هر خودرويي كه از سمت ميدان ونك مي آيد و قصد ورود به خيابان آفريقا(جردن) را دارد، با توجه به اين كه با دو چراغ مواجه است، تنها يك بار با چراغ قرمز روبه رو شود. مطمئناً با محاسبه زمان لازم براي ورود خودروها به بزرگراه آفريقا(جنوب)تنظيم چراغ ها، چندان سخت نخواهد بود.

از شهر
صدور برگ ارشاد پليس به جاي برگ جريمه
005148.jpg
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ بارها اعلام كرده است كه ارشاد و راهنمايي را به جريمه رانندگان ترجيح مي دهد. سردار ساجدي  نيا طرح بستن كمربند ايمني را مثال مي زند و از آن به عنوان طرحي موفق كه در آن مأموران از ابتدا با ارشاد و راهنمايي رانندگان را به بستن كمربند ترغيب مي كردند ياد مي كند، اما اين ايده رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ هفته گذشته جامه عمل پوشيد.
هفته گذشته همزمان با هفته وحدت و ميلاد نبي مكرم اسلام(ص) قرارگاه پليس راهنمايي و رانندگي باقرشهر با مجموعه اي از پرسنل و كاركنان مجرب پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ و ناوگان خودرويي و موتوري و با همكاري شوراي اسلامي شهر و شهردار شهرستان باقرشهر افتتاح شد.
در اين مراسم سردار ساجدي نيا رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در سخناني تعامل هر چه بيشتر شهروندان و پليس را هدف اصلي و رمز موفقيت پليس در ايجاد نظم عبور و مرور در شهر دانست و به همين دليل اعلام كرد: در بدو شروع به كار پليس راهنمايي و رانندگي در باقر شهر همكاران من در يك حركت نمادين در روزهاي آغازين، از برگه هاي ارشاد جهت تذكر به متخلفين استفاده مي كنند . وي ادامه داد: اميدوارم با رعايت قوانين توسط مسئولين اين شهرستان به عنوان الگو و اسوه مردم، شهروندان را نيز نسبت به رعايت قوانين، تشويق و ترغيب كنند.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ همچنين تأكيد كرد كه حوزه ارتباطات و فرهنگ ترافيك جهت آموزش دانش آموزان در مدارس باقرشهر تلاش دوچنداني داشته باشند.
در پايان اين مراسم قرارگاه پليس راهنمايي و رانندگي باقر شهر توسط همسر يكي از شهداي نيروي انتظامي اين شهرستان و با حضور شهردار و رئيس شوراي اسلامي شهر باقرشهر، فرمانده پليس راه استان تهران و تني چند از مسئولين اين شهر افتتاح شد.
به نظر مي رسد در پيش گرفتن رويه جديد در برخورد با رانندگان متخلف در شروع به كار پاسگاه جديد تاثير بيشتري برآموزش  رانندگان داشته باشد. آنچه كه همواره از سوي كارشناسان مورد تاكيد قرار گرفته است نبود فرهنگ سازي مناسب و كافي در كنار آموزش هاي شهروندي است كه مي تواند  نقش به سزايي در كاهش آمار تخلفات، تصادفات وحتي گره هاي ترافيكي داشته باشد.

|  آرمانشهر  |   شهر تماشا  |   گزارش  |   جهانشهر  |   دخل و خرج  |   نمايشگاه  |
|  سلامت  |   شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |