چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۸۵
فوتبال ليگ دسته اول
كدام تيم ها صعود مي كنند
003936.jpg
حسن حيدري
رقابت هاي ليگ برتر با قهرماني استقلال به پايان رسيد و دو تيم شموشك نوشهر و شهيد قندي يزد با قرارگرفتن در پايين ترين نقطه جدول به ليگ دسته اول سقوط كردند.
شهيد قندي يزد بعد از تنها يك فصل حضور در اين بازي ها به ليگ يك سقوط كرد. آنها عليرغم سرمايه گذاري خوب تنها به دليل تصميم گيري هاي غيرحرفه اي محكوم به سقوط شدند.از سوي ديگر تيم شموشك كه توسط بخش خصوصي اداره مي شود علي  رغم نتايج خوب آغاز فصل به تدريج توان خود را از دست داد تا به نقطه صفر رسيد. حالا مازندران در ليگ برتر ديگر نماينده اي ندارد.اين منطقه كه زماني با تيم هاي ايرسوتر، نساجي قائم شهر، خانه جوانان ساري، نفت قائمشهر و... در فوتبال ايران نام اين خطه را پرآوازه كرده بود تنها نماينده خود را از دست داد، تا شايد وقتي ديگر.
با پايان رقابتهاي ليگ برتر نگاه ها به فوتبال دسته اول باشگاه هاي ايران معطوف شده است تا دو سهميه فصل آينده ليگ برتر شناخته شود.نحوه برگزاري اين بازي ها اين گونه است كه ۲۴ تيم در دو گروه ۱۲ تيمي به رقابت مي پردازند. در پايان بازي هاي رفت و برگشت تيم هاي اول و دوم هر گروه به مرحله پلي اف راه مي يابند. تا در اين مرحله نيز ۴ تيم به صورت ضربدري با هم بازي  كنند. كه دو تيم برنده در پايان دو بازي رفت و برگشت جواز صعود به ليگ برتر را كسب مي كنند. در فاصله تنها دو هفته به پايان بازي هاي رقابت هاي اين دو گروه به اوج حساسيت رسيده است.
يك سال تلاش بي وقفه در اين ماراتن دشوار در اين دو هفته پاياني به بار خواهد نشست.

مشكلات تيم ها
بيشتر تيم هاي حاضر در اين رقابتها از بنيه مالي كافي برخوردار نيستند و به همين سبب در طول فصل با مشكلات عديده اي روبه رو مي شوند. عدم سرمايه گذاري بخش خصوصي روي اين تيم ها باعث مي شود تا علي رغم تلاش فوق العاده تيم ها در داخل ميدان آنها در نهايت به نتيجه دلخواه نرسند.
فدراسيون فوتبال بايد با ارائه يك برنامه مناسب و پيداكردن راهكارهاي مناسب دست ياري به سوي تيم هايي دراز كرده تا آنها نيز بتوانند در اين عرصه مهم به موفقيت برسند.
يكي از راه هايي كه مي توان به فدراسيون فوتبال پيشنهاد داد اختصاص بودجه ويژه اي از منبع اسپانسرهاي فدراسيون فوتبال و يا تيم ملي است تا به تيم هاي كم درآمد اين ليگ نيز كمك كند.
بعد مسافت بين شهري نيز يكي ديگر از مشكلات اين ليگ است كه با هماهنگي با سازمان هاي هواپيمايي، راه آهن و... مي توان با در نظر گرفتن تسهيلاتي براي تيم هاي حاضر در ليگ گام مثبتي را براي تيم هايي كه از نظر مادي دچار مشكل هستند بردارند.
ورزشگاه ها
اكثر تيم هاي حاضر در اين ليگ و در سطحي وسيع تر حتي ليگ  برتر داراي زمين هاي اختصاصي نيستند و بايد سازمان تربيت  بدني كه متولي اصلي ورزش در كشور است در اين زمينه اقدام كند تا با ساخت ورزشگاه هاي خوب و يا به پايان رساندن پروژه هاي نيمه تمام در استان ها در اين راه گام بلندي را در توسعه اين رشته بردارند. اگر در هر استاني يك ورزشگاه استاندارد با يك زمين چمن مناسب وجود داشته باشد مي توان در راه برگزاري بازي هاي فوتبال گام بلندي را برداشت.
003945.jpg
وضعيت تيم ها
هفته بيستم رقابتهاي ليگ دسته اول روز دوشنبه هفته جاري در شهرهاي مختلف ايران برگزار شد.
در گروه اول اين رقابتها تيم هاي پگاه، هما و تراكتورسازي از بخت هاي صعود به شمار مي روند. اين هفته پگاه در رشت موفق شد با پيروزي پرگل شش بر يك برابر ايران جوان بوشهر با ۴۵ امتياز در صدر جدول اين گروه قرار گيرد.
پگاه كه بعد از يك دوره حضور در ليگ برتر به ليگ يك سقوط كرد بار ديگر با سرمايه گذاري كلان و استخدام وينگو بگوويچ يكي از مربيان برجسته از ابتداي فصل به عنوان يكي از گزينه هاي صعود به رقابتهاي پلي اف خود را معرفي كرد.
تيم پگاه هفته آينده در هفته بيست و يكم ديدار دشواري را در تهران و در زمين اختصاصي باشگاه  هما در پيش دارد.
آخرين بازي پگاه در رشت مقابل تيم اكباتان است كه در آستانه سقوط به رقابتهاي زير گروه كشور است.
تيم هما يكي از با سابقه ترين تيم هاي حاضر در اين بازي هاست كه همه ساله با حمايت هاي خوب همواره يكي از مدعيان به شمار مي رود اما تاكنون نتوانسته به سطح اول فوتبال ايران راه يابد. اين تيم كه در جام تخت جمشيد و زماني كه رقابت هاي فوتبال دسته اول باشگاههاي تهران حضور داشت همواره چهره يك تيم برجسته را داشت بعد از آغاز رقابتهاي جام آزادگان و ليگ برتر توفيقي براي صعود به اين دو جام معتبر نداشت.
هما اين هفته در شوشتر دست به كار بزرگي زد و با پيروزي پرگل چهار بر يك مقابل كشت و صنعت اين شهر جايگاه دوم خود را در جدول حفظ كرد.
حميد عليدوستي مربي جوان كشورمان با مجموعه اي از بازيكنان جوان و با تجربه اگر بتواند هما را به ليگ برتر رهنمون كند نامش در تاريخ اين باشگاه جاودانه خواهد شد.
او در زمان بازيگري اش هم ستاره بي بديل هما بود و بارها دروازه تيم هاي بزرگ فوتبال تهران را تسخير مي كرد.
هما در حال حاضر با ۴۴ امتياز در مكان دوم قرار دارد. هما در اين گروه با تنها ۲ شكست كمترين باخت را در كارنامه خود دارد.
اين تيم در دو بازي آينده اش همان طور كه در بالا اشاره شد ابتدا در روز ۱۴ ارديبهشت در ورزشگاه اختصاصي خود با پگاه روبه رو مي شود. اين بازي نبرد براي صدرنشيني است تيم پيروز اين ميدان صعودش به رقابتهاي پلي اف قطعي خواهد شد. هما در بازي رفت نيز در رشت در مصاف با پگاه به تساوي بدون گل رسيده بود و اين امكان وجود دارد تا بتواند از اين بازي نيز سربلند بيرون آيد.
هما در هفته پاياني بازي دشواري را در تبريز با تراكتورسازي برگزار خواهد كرد. با توجه به ميزباني تراكتورسازي در اين بازي هما بايد در بازي با پگاه وضعيت صعودش را مشخص كند تا بازي به روز پاياني نرسد. كوچكترين لغزشي در اين دو هفته مي تواند زحمات يك گروه بزرگ را كه تا اين لحظه در خارج از ميدان براي تيم داخل ميدان تلاش مي كردند را به هدر بدهد.
آذربايجان بدون نماينده در ليگ برتر
در حالي كه پنجمين دوره ليگ برتر هم به پايان رسيد هنوز از منطقه آذربايجان تيمي به اين رقابت ها راه نيافته است.
اين منطقه همواره با تيم هاي ماشين سازي و تراكتورسازي در فوتبال كشور قدرت نمايي كرده است.
اين در حالي است كه اين دو باشگاه از حمايت دو قطب صنعتي منطقه هم برخوردار است. اما گويا مديران اين دو نهاد صنعتي كشور علي رغم حضور اين تيم ها در رقابتهاي ليگ دسته اول با سرمايه گذاري كمتري تيم هاي خود را راهي مسابقات مي كنند.
تراكتورسازي در تبريز اين هفته سه بر يك دانشگاه آزاد را شكست داد تا با ۴۱ امتياز در مكان سوم قرار گيرد.
تراكتورسازي با فرشاد پيوس در شرايطي به سر مي برد كه مي تواند با پيروزي در دو بازي آتي خود به بازي هاي پلي آف راه يابد.
اين تيم پنجشنبه هفته آينده در بوشهر به مصاف ايران جوان اين شهر مي رود.
در جدول گروه يك وقتي كه از مكان سوم به پايين نگاه مي كنيم اختلاف فاحشي وجود دارد. كشت و صنعت شوشتر با ۲۷ امتياز، عقاب با ۲۶ امتياز و دانشگاه آزاد با ۲۴ امتياز در مكان هاي بعدي جدول حضور دارند.
003948.jpg
در گروه نخست تيم ايران جوان بوشهر به رقابت هاي دسته دوم ليگ ايران سقوط و از بين تيم هاي ديهيم اهواز، نوژن مازندران و اكباتان يك تيم ديگر سقوط خواهد كرد.
در گروه دوم رقابت هاي ليگ دسته اول تيم مس كرمان در آستانه صعود به رقابت هاي پلي آف قرار دارد.
مس كرمان به رهبري نادر دست نشان مربي اي كه فصل پيش موفق شد شهيد قندي را به رقابت هاي ليگ برتر رهنمون كند، بار ديگر در مقطعي قرار گرفته است تا كار برجسته ديگري را به پايان برساند.
اين تيم با پيروزي سه بر صفر اين هفته مقابل پيام ارتباطات مشهد به يازدهمين پيروزي اش در اين بازي ها رسيد تا با ۴۰ امتياز در صدر جدول قرار گيرد. اين تيم براي صعود در دو بازي آينده تنها نياز به يك امتياز دارد.
مس هفته آينده در تهران با سرخپوشان ديدار مي كند و در بازي آخر نيز در كرمان با برق تهران روبه رو مي شود. اين دو حريف مس در جدول رده بندي در شرايط بدي قرار دارند و ممكن است صدرنشين را دچار دردسر كنند.
در حساسترين بازي هفته بيستم تيم هاي پيكان و صنعت نفت در پيكان شهر به ميدان رفتند. در اين بازي تيم ميزبان اميد زيادي به پيروزي داشت اما نماينده آبادان در اين ليگ با يك بازي حسابگرانه مانع از آن شد تا پيكان در اين نبرد حساس به برتري برسد.
پيكان با اين تساوي بدون گل شانسش براي رفتن به پلي آف كمرنگ شد. پيكان كه زماني در سطح اول كشور حضور داشت با رفتن مهدي دادرس مدير لايق اين باشگاه در سال اول به ليگ دسته اول سقوط كرد و ديگر نتوانست به ليگ برتر راه يابد.
صنعت نفت كه فصل پيش نتوانست به ليگ برتر صعود كند و براي اين كار به راه هاي ديگري روي آورد اين بار بدون واردشدن به حاشيه راه صعود را درپيش گرفته است. خطه فوتبال خيز جنوب كه معدن استعدادهاي فوتبال است بايد بيش از ۲ نماينده در ليگ برتر داشته باشد.
صنعت نفت به رهبري پرويز مظلومي اكنون با ۳۵ امتياز در جايگاه دوم جدول قرار دارد.
آباداني ها هفته آينده در شيراز با مرصاد روبه رو مي شود.
مرصاد درحال حاضر با ۳۰ امتياز در مكان پنجم جدول ايستاده و به طور حتم حريف آساني براي آباداني ها نخواهد بود.
صنعت نفت در هفته آخر نيز با شهرداري لنگرود ديدار مي كند.
تيم پيكان نيز با تساوي اين هفته با ۳۴ امتياز در جاي سوم ايستاد. پيكان در هفته بيست و يكم در لنگرود با شهرداري اين شهر ديدار مي كند و در هفته پاياني در خانه با ماشين سازي تبريز روبه رو مي شود.
در اين گروه شهرداري لنگرود به دسته دوم سقوط كرده است و از بين ماشين سازي، پيام ارتباطات خراسان و برق تهران نيز يك تيم به دسته دوم سقوط مي كند.
003960.jpg
برنامه كامل دو هفته پاياني مسابقات فوتبال دسته اول باشگاه هاي ايران
پنجشنبه ۱۴/۰۲/۸۵
صنايع اراك _ ديهيم اهواز ورزشگاه ۵ مرداد اراك
اكباتان تهران _ كشت و صنعت ورزشگاه شيرودي تهران
نوژن مازندران _ نيروي زميني، ورزشگاه شهيد متقي ساري
هما تهران _ پگاه گيلان ورزشگاه اختصاصي هما تهران
دانشگاه آزاد _ عقاب تهران ورزشگاه كارگران زنجان
ايرانجوان _ تراكتورسازي ورزشگاه شهيد بهشتي بوشهر
مرصاد شيراز _ صنعت نفت ورزشگاه حافظيه شيراز
برق تهران _ پگاه خوزستان ورزشگاه اختصاصي برق تهران
شهرداري لنگرود _ پيكان تهران ورزشگاه شهداي لنگرود
سرخپوشان _ مس كرمان ورزشگاه سرداران شهيد شميران
ماشين سازي _ شاهين بوشهر ورزشگاه تختي تبريز
پيام خراسان _ استقلال كيش ورزشگاه تختي مشهد
003963.jpg
هفته بيست و دوم
پنجشنبه ۲۱/۰۲/۸۵
كشت و صنعت _ صنايع اراك ورزشگاه تختي شوشتر
ديهيم اهواز _ نوژن مازندران ورزشگاه اختصاصي لوله سازي اهواز
پگاه گيلان _ اكباتان تهران ورزشگاه شهيد عضدي رشت
نيروي زميني _ دانشگاه آزاد ورزشگاه شيرودي تهران
تراكتورسازي _ هما تهران ورزشگاه تختي تبريز
عقاب تهران _ ايرانجوان ورزشگاه سرداران شهيد شميران تهران
پگاه خوزستان _ مرصاد شيراز ورزشگاه تختي شوش
صنعت نفت _ شهرداري لنگرود ورزشگاه تختي آبادان
مس كرمان _ برق تهران ورزشگاه كياني كرمان
پيكان تهران _ ماشين سازي ورزشگاه انقلاب كرج
استقلال كيش _ سرخپوشان ورزشگاه كيش
شاهين بوشهر _ پيام خراسان ورزشگاه شهيد بهشتي بوشهر.

پديده هاي جديد فوتبال
ليونل مسي از نسل امروز فوتبال
003939.jpg
علي راد
مسي ، فابرگاس و فرد، در صدر بازيكنان جوان نسل جديد و آينده دار فوتبال جهان قرار دارند. دليل اين انتخاب بازي هاي چشمگير آنان در فصل جاري رقابت هاي ليگ قهرمانان است. در زير بازيكنان جوان و موفق ليگ قهرمانان اروپا در فصل جاري را به ترتيب مرور مي كنيم.
ليونل مسي
زماني كه مردم به طور خودكار، بازيكني را با مارادونا مقايسه مي كنند، حتماً آن بازيكن نمايشي در خور توجه داشته است. ليونل مسي از زمان حضورش به عنوان بازيكن ذخيره برابر وردربرمن در ليگ قهرمانان اروپا توانايي هاي خود را نشان داد. در آن بازي اين ستاره آرژانتيني بارسا در پي حركتي يك ضربه پنالتي را براي بارسا به ارمغان آورد تا گل سوم بارسا به ثمر برسد. او در حضور بعدي اش برابر اودنيزه به ميدان رفت و اين مهاجم هجده ساله نقش بارزي در پيروزي چهار بر يك بارسا برابر اودنيزه داشت و همه صحبت هايي را كه در مورد او مي شد به اثبات رساند. قدرت دريبل زني بالا، سرعت زياد، قدرت شوتزني مناسب تمامي مدافعين را به هراس مي اندازد. سبك او هجوم مستقيم به دروازه حريف است كه براي هر تيمي خطرناك است. در حالي كه توجه بيشتري به بازي رونالدينيو مي شود كمتر كسي متوجه است كه يك مارادوناي جديد متولد شده است.
اگر چه نمي شود هميشه روي قضاوت آرسن ونژه و صحبت هايش حساب كرد اما او را جانشين پاتريك ويه را در تركيب آرسنال مي داند. اين هافبك جوان و سريع اسپانيايي عليرغم سن كم، بسيار با تجربه به نظر مي رسد. هفت ماه طول كشيد تا گفته هاي آرسن ونژه به اثبات برسد و فابرگاس با تيمش آرسنال در مرحله نيمه نهايي ليگ قهرمانان حضور پيدا كند. ونژه جمله اي در اين مورد گفته است: «ديديد كه حرفم درست بود.» فابرگاس به احتمال فراوان نيز در جام جهاني به همراه تيم ملي اسپانيا حضور خواهد داشت. او در پيروزي يك بر صفر آرسنال در سانتاگو برنابئوي مادريد، رهبر خط مياني توپچي ها بود و اركستر زيباي اين تيم را در آنجا اجرا كرد. در بازي برگشت نيز عليرغم فشار دقايق نخست رئال مادريد او خونسردي خود را حفظ كرد و به شايستگي تيمش را هدايت كرد. سبك بازي او به نحوي است كه با هر ضربه به توپ اعتماد به نفس بيشتري پيدا مي كند و هر چه زمان بيشتري از حضورش در تيم مي گذرد، او با تجربه تر مي شود. در اين ميان، اما نوئل ابوئه، ماتيوفلاميني، فيليپ سندروس، خوزه آنتونيوريه يس و الكساندر گلب نسل آينده فوتبال آرسنال را تشكيل مي دهند و فابرگاس در صدر اين فهرست قرار دارد.
مانوئل فرناندز
بنفيكا با صعود به مرحله يك چهارم پايان همه را شگفت زده كرد. اين موفقيت با رهبري مانوئل فرناندز در خط مياني اين تيم حاصل شد. زماني خوزه مورينيو در مورد وي گفته بود: فرناندز حتي از كلود ماكه له له هم بهتر است. «با وجود تنها بيست سال سن نمايش خيره كننده در ليگ قهرمانان به خصوص برابر ليورپول داشت. او حتي در تيم ملي پرتغال نيز حضور دارد. او در جريان بازي با ليورپول موفق شد استيون جرارد و لوئيز گارسيا را مهار كند و پايه گذار گل سيمائو برابر اين تيم نيز بود. او يكي از محصولات جوانگرايي بنفيكا از سال ۲۰۰۴ است كه اكنون ثمر داده است.
فرد
او كه نام كاملش فردريكو چاوز گوئدس است و با نام مستعار فرد شناخته مي شود جا پاي ساني  اندرسون، ادميلسون، جونينيو پرنامبو كانو وكريس گذاشته است. اين مهاجم بلند قامت و قدرتمند ادامه دهنده حضور موفق برزيلي ها در ژرلان است. او با يك انتقال آزاد و با مبلغ پانزده ميليون پوند پس از به ثمر رساندن چهل گل در چهل و سه بازي براي كروزيرو در فصل گذشته به ليون پيوست. او كه هم اكنون بيست و دو سال سن دارد و چه در هوا و چه روي زمين آن هم با هر دو پا خوب بازي مي كند. وي در نخستين حضورش به همراه ليون در ليگ دسته اول سه گل به ثمر رساند و پس از آن نيز در اكثر بازي ها موفق به گلزني شد. او در پيروزي ليون برابر آيندهوون در ليگ قهرمانان گلي زيبا را با پاي چپ خود به ثمر رساند. جالب اينكه يك ساعت قبل از آن صاحب يك فرزند شده بود.
كلاس يان هونتلار
زياد طول نكشيد كه بتواند خود را با استانداردهاي ليگ قهرمانان مطابق كند. در حقيقت تنها شانزده دقيقه به طول انجاميد كه حضور او در تركيب آژاكس تثبيت شود. اين بازيكن بيست و دو ساله حضور موفق خود را در ليگ قهرمانان در بازي برابر اينتر ميلان آغاز كرد. او در پي حضور موفق در هيرنفين و به ثمر رساندن سي و چهار گل در چهل و شش بازي، مسئولين آژاكس را متقاعد كرد تا با مبلغ نه ميليون او را به خدمت بگيرند. تاكنون او پانزده گل بيشتر براي تيم جديدش به ثمر رسانده است. با حضور جواناني مثل امانوئلسون، مادورو، فرمالن و روزنبرگ و نيز هونتلار آينده درخشاني پيش روي آژاكس قرار دارد.
003942.jpg
محمد سيسوكو
رافائل بنيتز گفته است كه سيسوكو اين توانايي را دارد كه به بازيكني حتي بهتر از پاتريك ويه را تبديل شود. بنيتز اين صحبت ها را پس از انتقال او از والنسيا به ليورپول عنوان كرده است. اين بازيكن بيست و يك ساله اهل مالي چندي نكشيد كه جواب اعتماد رافا را داد و به بازيكني مؤثر تبديل شد. مصدوميت جزئي او از ناحيه چشم در برابر بنفيكا باعث شد كه او بازي برابر بنفيكا در آنفيلد را از دست بدهد و نتواند تيمش را همراهي كند. توانايي تكل زني بالا، سرعت و قدرت او در بازي واقعاً بالاست. او در بازي ليگ قهرمانان برابر چلسي و تساوي بدون گل در استمفورد بريچ قدرت خود در دفاع و خراب كردن بازي حريف را به همگان ثابت كرد. او با ارائه بازي هاي خوب در پست هافبك دفاعي سبب شد تا ليورپول بهترين خط دفاعي را در بازي هاي گروهي دور مقدماتي در اختيار داشته باشد.
شناسنامه
- نام كامل» ليونل آندرس مسي
- تاريخ و محل تولد: ۲۴ ژوئن ۱۹۸۷ در روزاريوي آرژانتين
- مليت: آرژانتيني و اسپانيائي
- قد: ۱۶۹ سانتي متر
- وزن: ۶۷ كيلوگرم
- باشگاهها: جوانان بارسلونا، بارسلونا
- نخستين بازي ملي: آگوست ۲۰۰۵ برابر مجارستان
- بازي ملي: دو بازي
- افتخارات: قهرمان رقابتهاي فوتبال زير بيست سال جهان (۲۰۰۵)، لاليگاي اسپانيا (۲۰۰۵)، سوپر جام اسپانيا (۲۰۰۵)، بهترين گلزن جام جهاني زير بيست سال (۲۰۰۵) ، بهترين بازيكن جام جهاني زير بيست سال (۲۰۰۵)

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |