پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۷۰
گزارشي پيرامون انتقال خون به جنين در داخل رحم (IUT)
مادر مثبت، نوزاد منفي
005523.jpg
افسانه بهرامي
تزريق خون به جنين در داخل رحم يا (IUT) درمان جنين هايي است كه مبتلا به كم خوني شديد هستند.
اين درمان كه پيچيدگي هاي خاصي داشته و مراكز محدودي در دنيا اقدام به اين امر مي كنند. كاري كه ايران از آن عقب نمانده و دكتر شيرين نيرومنش متخصص زنان ، زايمان و نازايي از معدود پزشكان ايراني است كه در اين راه با درصد موفقيت بالا قدم نهاده است. فردي كه توانست از همان آغاز كار كه به سال 1369 برمي گردد تا 99 درصد ميزان موفقيت داشته باشد. در همين راستا گزارشي را با اين عضو هيات علمي دانشگاه تهران هماهنگ كرده ايم كه از نظرتان مي گذرد.
***
تجزيه گلبول هاي قرمز جنين در داخل رحم تحت تاثير عوامل مختلف مي تواند كم خوني جنين را به دنبال داشته باشد. بسته به شدت تجزيه گلبولي درجات كم خوني جنين ها متفاوت مي شود. يكي از شايع ترين عوامل تاثيرگذار ناسازگاري هاي گروههاي خوني مي باشد. به گفته دكتر نيرومنش چنانچه مادري Rh منفي بوده و همسرش Rh مثبت باشد در صورت مثبت بودن Rh جنين آنتي ژن هاي خون جنين از طريق جفت وارد بدن مادر شده و منجر به توليد آنتي بادي در مادر مي شوند. آنتي بادي ها در بدن مادر باقي مانده و در حاملگي بعدي منجر به تجزيه گلبول هاي قرمز جنين فعلي مي شوند كه در نهايت كم خوني جنين را با درجات مختلف ايجاد مي كند و گاهي حتي مرگ در داخل رحم يا پس از تولد رخ مي دهد. در واقع ميزان آنتي بادي كه وارد بدن جنين مي شود تعيين كننده عوارضي است كه در جنين ايجاد مي شوند. اگر اين ميزان بالا باشد كم خوني شديد رخ داده و در صورت عدم درمان (كه امروزه با تزريق خون قابل اصلاح است.) جنين دچار عارضه هاي متعددي چون؛ نارسايي قلبي، نارسايي كبد، ورم شديد كليه قسمتهاي بدن، آسيت (تجمع مايع در شكم) مي شود و حتي همان طور كه قبلاً گفته شد امكان مرگ داخل رحمي نيز وجود دارد. كه البته تشخيص به موقع و درمان مناسب در 90 درصد موارد منجر به تولد يك نوزاد سالم مي شود كه زندگي سالم و طبيعي نظير ساير افراد خواهد داشت.
(IUT) تزريق خون به جنين در داخل رحم
دكتر نيرومنش درباره نحوه انجام اين عمل مي گويد كه جنين هايي كه شرايط كم خون شدن براي آنها مهيا مي باشد در هفته هاي 19 تا 20 حاملگي تحت كنترل سونوگرافي 10 سي سي مايع آمينوتيك جنين برداشت مي شود و از طريق آزمايشگاه ميزان بيلي روبين موجود در مايع آمينوتيك مورد بررسي قرارمي گيرد. (بيلي روبين ماده اي است كه در صورت تجزيه گلبول قرمز در داخل خون و مايع آمينوتيك مشهود مي شود به طوري كه با افزايش تجزيه گلبول قرمز با افزايش ميزان اين ماده روبه رو مي شويم.) اگر بررسي ها كم خوني شديد را گزارش دهند تزريق خون به جنين داخل رحم آغاز مي شود. دكتر نيرومنش توضيح مي دهد: جهت تزريق خون بين هفته 20 تا 22 بارداري اقدام مي كنيم. بدين ترتيب كه خون Oمنفي به صورت packed cell (خوني كه فقط گلبول هاي قرمز دارد) تحت سونوگرافي در شرايط استريل با بي حسي موضعي توسط سوزني بنام shiba در حالي كه مادر در وضعيت به پشت خوابيده قرار دارد داخل شكم (صفاق) يا عروق بندناف جنين تزريق مي شود. اين عمل كه حدوداً يك ساعت طول مي كشد بايد حداقل هر دو هفته يك بار تكرار شده و تا هفته 34 الي 36 حاملگي ادامه پيدا كند. در تمام اين مدت مادر با سونوگرافي هفتگي پيگير مي شود تا اگر خون توسط جنين جذب خوبي داشته باشد تزريق هاي مجدد هر 2 هفته يك بار تكرار شود و در صورت بحراني بودن وضعيت جنين هفته اي يك بار و يا حتي دو بار تزريق خون ضرورت پيدا مي كند. در ادامه اين بحث گفتني است نوزاداني كه با اين مشكل روبه رو هستند بايد زودتر از موعد متولد شوند به همين جهت در اين مادران حاملگي در هفته 34 الي 36 خاتمه داده مي شود. پس از پايان حاملگي نوزاد در بخش مراقبتهاي ويژه بستري مي شود. چرا كه معمولاً  اين نوزادان مبتلا به زردي مي شوند و نياز به فوتوتراپي پيدا مي كنند و گاهي حتي تعويض خون هاي مكرر نياز مي شود.
(البته در تمامي اين موارد جز حالتهاي خاص نوزاد با شير مادر تغذيه مي شود.)
روش زايمان
زايمان مادراني كه طي حاملگي IUT (تزريق خون به جنين داخل رحم) استفاده كرده اند در 99درصد موارد به صورت سزارين انجام مي گيرد. اين متخصص زنان و زايمان مي گويد: از آنجا كه چنين مادراني حاملگي هاي مكرر ناموفق را تجربه كرده اند وارد آوردن استرس به آنها صحيح نمي باشد از طرفي چون اين نوزادان آسيب پذيري بالايي دارند بايد به دور از هرگونه صدمه و فشاري متولد شوند. در نتيجه سزارين زايمان انتخابي مي باشد.
شيوع
از آنجا كه 15 درصد افراد جامعه داراي Rh منفي هستند و از اين تعداد نيمي مرد و نيمي زن هستند با اين سؤال روبه رو مي شويم چند درصد جنين ها با كم خوني روبه رو هستند. در پاسخ به اين سؤال دكتر نيرومنش ضمن اشاره به نبود آمار دقيقي در اين مورد در ايران اظهار اميدواري كرد كه در سال هاي اخير به دليل استفاده از درمان هاي پيش گيري كننده با كاهش اين بيماري روبه رو بوده ايم.
عوارض IUT
متخصص زنان و زايمان ضمن تاكيد بر اهميت تجربه در كار IUT تصريح كرد: IUT كار دشوار و وقت گيري است كه بندرت در صورت عدم تجربه كافي پزشك عوارض را برجا مي گذارد كه در اين صورت با عوارض زير روبه رو مي شويم:
- آسيب به احشاء و ارگان هاي داخلي جنين
- خونريزي جنيني
- پارگي زودرس پرده هاي آمينون و در نتيجه شروع زايمان پيش از موعد
- عفونت در مادر و جنين
پيشگيري از كم خوني جنيني
امروزه جهت پيشگيري از كم خوني جنيني آمپولي به نام روگام طي حاملگي به مادر تزريق مي شود. اين آمپول در مادراني استفاده مي شود كه Rh منفي هستند و همسرانشان Rh مثبت دارند.
زمان تزريق آمپول روگام
مادران واجد شرايط تزريق روگام چنانچه عارضه هايي چون لكه بيني، خونريزي و علايم تهديد به سقط داشته باشند در اولين مراجعه خود يك عدد آمپول روگام دريافت مي كنند در غير اين صورت تزريق در هفته 28 تا 32 حاملگي انجام مي شود. علاوه بر اين، پس از زايمان چنانچه نوزاد Rh مثبت باشد طي 72 ساعت اول پس از زايمان تزريق روگام به مادر مجدداً  ضرورت پيدا مي كند. در همين راستا متخصص زنان و زايمان به برخي شرايط استثنايي اشاره كرد كه روگام بيش از يك عدد بايد به مادر تزريق شود.
كه اين شرايط شامل موارد زير مي باشد:
- حاملگي دوقلويي
- خونريزي بيش از اندازه
- جداشدگي زودرس جفت
- سزارين
ميزان مورد نياز روگام پس از زايمان
پس از زايمان جهت برآورد ميزان مورد نياز روگام جهت تزريق به مادر طي آزمايشي به نام Betkee ميزان خوني كه از جنين وارد بدن مادر شده مورد بررسي قرار مي گيرد.
براساس نتايج به ازاري هر 30 سي سي خون منتقل شده از جنين به مادر يك عدد آمپول روگام به مادر تزريق مي شود.

وقتي تشنه مي شويم
005508.jpg
سلمي كريمي- آب ميوه خالص و بدون شكر، منبع غذايي ايده آلي براي ويتامين ها و مواد معدني است و استفاده از آن براي جايگزيني مايعات از دست رفته بدن، بسيار مناسب است.
كارشناسان سازمان بهداشت جهاني (WHO)، استفاده از 5 واحد ميوه و سبزي در روز را براي پيشگيري از طيف وسيعي از بيماري ها، مفيد ارزيابي مي كنند. آب ميوه خالص، حاوي تمامي ويتامين ها، مواد معدني و فيتوكميكال هاي موجود در ميوه تازه (به جز فيبروپكتين) است. يك ليوان آب ميوه طبيعي، بدون شيرين كننده هاي اضافي، 2 واحد ميوه محسوب مي شود.
چرا عادت خوب نوشيدن يك ليوان  آب ميوه با صبحانه را از همين امروز شروع نمي كنيد؟
شما مي توانيد ميوه را به شكل كامل ميكس كرده و از آن معجوني تهيه كنيد كه هم روش تهيه آن ساده است و هم مملو از ويتامين ها و مواد معدني است و در ضمن چون حاوي ميوه طبيعي هم هست، سيركننده است، بنابراين مي توانيد از آنها به عنوان نوشيدني هاي صبحانه استفاده كنيد.
با توجه به مطالب ذكر شده، لطفاً آب ميوه هاي طبيعي و خالص را با نوشيدني هاي ميوه اي و آب ميوه هاي مصنوعي اشتباه نگيريد، زيرا آب ميوه هاي مصنوعي حاوي تنها 5 تا 25 درصد آب ميوه خالص هستند و به دليل دارا بودن شكر اضافه از ديدگاه متخصصين تغذيه مناسب نيستند.
شكر اضافي موجود در اين نوشيدني ها، علاوه بر بالا بردن كالري آنها و در نتيجه چاق كنند گي، موجب پوسيدگي دندان ها نيز مي شوند. شكر اضافه شده، از نوع قندهاي ساده بوده و براي دندان ها بسيار خطرناك تر از قند طبيعي موجود در ميوه ها و آب ميوه هاي طبيعي است.
نوشيدني هاي لبني
شير خالص، شيرهاي طعم دار (شيرقهوه، شيركاكائو و...) و نوشيدني هاي حاوي ماست (دوغ و...) منابع بسيار غني كلسيم هستند. اصلي ترين نقش كلسيم در بدن، كمك به حفظ و نگهداري سلامت دندان ها، استخوان ها و جلوگيري از پوكي استخوان در بدن انسان است.
نتايج تحقيقي كه توسط سازمان ملي رژيم و تغذيه انگلستان صورت گرفته است، نشانگر آن است كه ميزان دريافت كلسيم در كودكان و نوجوانان بسيار كم و ناكافي است؛ به طوري  كه دريافت كلسيم در 25 درصد دختران نوجوان، كمتر از حد مجاز توصيه شده است.از آنجايي  كه محصولات لبني و خصوصاً شير، از منابع بسيار خوب كلسيم هستند كه جذب اين ماده معدني از آنها بالاست، بهتر است كه حدود نيمي يا بيشتر از نياز روزانه كلسيم بدن از آنها تأمين شود. متخصصان سازمان ملي تغذيه، عقيده دارند كه نوشيدن 3 ليوان شير در روز براي تأمين نياز كلسيم روزانه، در اكثر افراد كفايت مي كند.از آنجايي كه برخي از محصولات لبني، حاوي ميزان بالاي چربي هستند، بسياري از زنان و دختران جوان از مصرف آنها خودداري مي كنند، در حالي  كه توزيع گسترده محصولات لبني كم چربي در سوپرماركت ها به اين معناست كه مي توان بدون نگراني از اضافه وزن از تمام فوايد و مزاياي تغذيه اي محصولات لبني، بهره مند شد.جالب است بدانيد كه ميزان چربي موجود در شير پس چرخ، (Skimmed Milk)بسيار كمتر از شير كامل است، اما خوشبختانه ميزان كلسيم آن دقيقاً برابر با شير كامل است. مصرف اين نوع شير براي كودكان بالاي 5 سال كه الزام به مصرف چربي كمتر دارند، توصيه مي شود ولي در مورد كودكان زير 5 سال محصولات لبني كم چربي به هيچ وجه توصيه نمي شود و بهتر است كه آنها را تشويق به مصرف شير كامل كنيم.
نوشيدني  هاي گازدار
سالانه بالغ بر 560/5 ميليون ليتر از اين نوع نوشيدني ها در كشور انگلستان مصرف مي شود ولي از آنجايي  كه اين نوشيدني ها حاوي مقادير زيادي شكر و اسيد هستند، براي سلامت دندانها بسيار مضر بوده و باعث پوسيدگي دندان مي شوند.پوسيدگي دندان هنگامي اتفاق مي افتد كه دندانها در معرض اسيد قرار مي گيرند و اين وضعيت در دو حالت به وجود مي آيد: الف) قند و شكر موجود در رژيم غذايي ما، موجب فعاليت باكتريهاي پلاكت زاي موجود در دهان مي شوند. ب) پوسيدگي به دليل تأثير مستقيم اسيد موجود در غذاهاي مصرفي ما است. در اين حالت، اسيد ميناي دندان را در خود حل مي كند.
با توجه به تمام موارد ذكر شده و از آنجايي  كه نوشيدني هاي گازدار حاوي مقادير زيادي شكر و اسيد هستند، مضرترين تركيبات موجود براي سلامتي دهان و دندان شناخته شده اند. از طرفي، نوشيدني هاي حاوي شكر اضافي، نه تنها براي بهداشت دهان و دندان بسيار زيانبارند، بلكه حاوي انرژي زياد و مواد مغذي بسيار كمي بوده و سبب افزايش وزن مي شوند. حتي ميزان شكر موجود در نوشيدني هايي كه برچسب هاي مختلفي از قبيل بدون شكر و كم شكر ، دارند نيز به دندانها آسيب مي زنند و متأسفانه اين نوشيدني ها حاوي مقداري اسيد، دقيقاً برابر با نوشيدني هاي گازدار استاندارد هستند. با توجه به تمام دلايل ذكر شده، پيشنهاد مي شود كه در حد امكان، انواع ديگري از نوشيدني هاي در دسترس، جايگزين نوشيدني هاي گازدار شوند.
نوشابه هاي ورزشي
در حال حاضر، سه دسته كلي نوشابه هاي انرژي زا در بازارها موجود است.
- Refreshment Energy : اين نوشيدني ها به منظور جايگزيني و افزايش ميزان انرژي در افرادي كه به دلايل مختلف توان جسمي آنها تحليل رفته است و نيز بيماراني كه دوران نقاهت خود را مي گذرانند بسيار مفيد است.
- نوشابه هاي ورزشي: اين نوشابه ها جهت جايگزيني سريع مايعات بدن، طي تمرينات ورزشي و نيز تأمين ميزان مناسب گلوكز خون در طي ورزش، مناسب است.
- Functional Eenergy: اين نوشيدني ها، براي افرادي كه نياز سريع به انرژي زياد و سطح هوشياري بالا دارند، كارآمد است.از آنجايي كه نوشابه هاي ورزشي، حاوي تركيبي از كربوهيدراتهاي پيچيده و شامل قندهايي با تأثير سريع، متوسط و طولاني، هستند، قادر به توليد انرژي براي مدت طولاني تري هستند. همچنين بسياري از اين نوشابه ها، حاوي مواد انرژي زاي طبيعي، مثل كافئين و تائورين هستند كه سطح هوشياري فرد را بالا مي برند.در رابطه با كافئين، اكثر نوشابه هاي انرژي زا، حاوي مقدار مساوي كافئين، تقريباً برابر با ميزان كافئين موجود در يك فنجان قهوه هستند، به همين دليل، كميته نظارتي كه ميزان مواد مجاز افزايش دهنده انرژي را كنترل مي كند، اعلام كرده است كه هيچ گونه محدوديتي در مصرف اين گونه نوشابه ها در بزرگسالان وجود ندارد، تنها استثناء در مورد خانم هاي باردار است كه در اين مورد، به دليل محدوديتي كه اين افراد در دريافت كافئين دارند، نوشيدن بيش از 4 قوطي نوشابه انرژي زا در روز براي آنان مجاز نيست. همچنين كودكان از آنجايي كه عادت به مصرف زياد چاي و قهوه ندارند، بايد در مصرف نوشيدني هاي انرژي زا احتياط كنند.

درمانگاه
بد دهني كودكان
005514.jpg
*دكتر بهروز جليلي
اين مسئله در بسياري مواقع يكي از شكايات و معضلات والدين را در مقابل اطفال تشكيل داده و متأسفانه دربسياري از مواقع خود پدر و مادرها در به وجود آوردن آن نقش داشته اند.
علائم اختلال
براي شروع بحث ابتدا بايد دانست كه آيا طفل از لحاظ موقعيت دركي در موضعي قرار دارد كه قادر به شناخت خوب و بد و زشت و زيبا بوده باشد و يا صرفاً از روي تقليد در سير رشد كلامي اين الفاظ را به كار مي برد. كلاً شروع شكل گيري انضباط در اطفال از حوالي 5/1 سالگي آغاز مي گردد و از آن زمان است كه والدين نقش فعال خويش را در اين زمينه ايفا خواهند نمود. رفتار و حركات و سخن گفتن ناشيانه طفل در اين زمان از هر لحاظ جالب نظر والدين و اطرافيان بوده و موجب مسرت و شادماني آنان مي گردد. در حوالي سنين 5/2 3 سالگي كه طفل قادر به اداي 2-3 كلمه پشت سر هم مي باشد بدترين زمان از لحاظ تقليد برخي كلمات ناهنجار مي باشد كه احياناً در محيط اطراف طفل ادا مي گردد در اين زمان مشكل به دو صورت تكوين خواهد يافت:
اول: آن كه اداي الفاظ ركيك و زشت در فرهنگ خانواده خاصي مرسوم بوده و از قبل مورد تقبيح واقع نگرديده باشد كه در اين صورت طفل با تقليد مستقيم بدين رفتار ناپسند گرايش يافته و آن را در خويش پرورش خواهد داد.
دوم: آن كه برخي وابستگان خانواده مثلاً عمو، دايي و يا حتي خود پدر و مادر لحن كودكانه طفل را مستمسكي جهت تفريح قرار داده و تقليد الفاظ ركيك توسط وي آنان را به خنده و شادي وامي دارد و پرواضح است كه بعدها رفع يك عادت كاملاً مستقر شده و ذهني شده در طفل تا چه اندازه با صعوبت همراه خواهد بود. سپس در زماني كه حدوداً مصادف با 5-6 سالگي طفل مي باشد پدر و مادر از اينكه كودك خردسال بدون هيچ گونه ابايي به فحاشي ناسزاگويي مي پردازد ظاهراً دچار تعجب مي گردند در حالي كه توجه به زيربناي موضوع جاي هيچ گونه شگفتي بجا نخواهد گذاشت. بددهني به صورت علامتي از يك اختلال سلوك: اختلالات سلوك در اطفال گروهي از اختلال هاي رفتاري آنان را تشكيل مي دهند. نمونه هايي از اين اختلالات شامل دروغ گويي افراطي و آتش افروزي عمدي و فرار از مدرسه مي گردد.
چنين كودكاني ممكن است متخاصم، بددهن، گستاخ و بي اعتنا بوده و نسبت به بزرگترها رفتار منفي گرايانه نشان دهند.
ساير موارد شامل:
بددهني در اختلالات شخصيت: بالاخص در اختلال شخصيت ضد اجتماعي
بددهني در پسيكوزهاي اطفال: كه به طور خلاصه دسته اي از بيماري هاي جدي رواني را تشكيل داده و بيمار در طي حملات تهاجمي بيماري ممكن است به بددهني و توهين به ساير افراد بپردازد.
بدهني در عقب افتادگي عقلاني: وجود رفتار نامتناسب اجتماعي و از جمله پرخاشگري در كودكان دچار عقب ماندگي ذهني موجود و گاه موجب برانگيختن توجه منفي در مراقبين آنان مي گردد.
روش هاي پيش گيري از بيماري
در بسياري موارد آنچنان كه ذكر گرديد عدم رعايت برخي موازين اخلاقي در خانواده باعث الگوبرداري توسط طفل گرديده و مسلماً با ارشاد اعضاي خانواده مي توان از ايجاد اين عادت زشت جلوگيري نمود. در همين جا بايد به بزرگترها تذكر داد كه هيچگاه ولو به شوخي به ذكر الفاظ ركيك و زشت نزد اطفال اقدام ننموده و اگر هم طفل اين لغات و اصطلاحات را به كار برد به ابراز شادي و خنده نپردازند. همچنين يكي از نكات شاخص آموزش و پرورش در محيط اجتماعي اطفال و من جمله مدارس تعليم اصول عاليه اخلاقي است كه مانع از تكوين بسياري عادات زشت و من جمله هرزه گويي خواهد گرديد. گنجاندن اين گونه مفاهيم عالي در برنامه رسمي تعليمات مدارس مسلماً مثمر ثمر خواهد بود.
درمان هاي اوليه و در دسترس
به هر حال هرگاه پدر و مادر مواجه با هرزه گويي در طفل خويش گردند بهترين توصيه آن است كه با نشان دادن رفتاري حاكي از نارضايتي به طفل بفهمانند كه رفتار وي مقبول نظر آنان نمي باشد. اين طرز رفتار بسيار مؤثرتر از تنبيه جسماني طفل بوده و در بسياري موارد موجب ترك عادت مزبور مي گردد.
در چه صورت بايد به پزشك مراجعه نمود؟
با مرور موارد فوق كه تعدادي از علل بددهني در اطفال را شامل مي گردد ملاحظه مي نماييم كه برخي موارد نظير بيماري هاي جدي رواني اطفال نياز به پيگيري و بررسي تحت نظر روانپزشك اطفال خواهند داشت ولي اكثريت موارد آن با رعايت برخي موازين ساده رفتاري و اخلاقي قابل كنترل و پيشگيري خواهند بود.
*فوق تخصص روانپزشكي اطفال و نوجوانان

خواندني ها
مادر كافي
005517.jpg
كتاب مادر كافي ترجمه كتاب سوپرنني، نوشته جو فراست (Frost) است. برنامه هاي تلويزيوني اين كتاب نيز تهيه و در 45 كشور جهان از جمله ايران پخش شده است. كتاب مادر كافي دستورهاي عملي و بسيار ساده براي كودكان زير 5 سال ارائه مي كند و مترجم كتاب دكتر محمد ولي سهامي، فوق تخصص روانپزشكي اطفال- به جز متن اصلي كتاب، مطالب بسيار مفيدي مطابق با فرهنگ و خصوصيات خانواده هاي ايراني به آن افزوده است كه راهكارهاي ارائه شده را به شكلي عملي تر براي والدين مطرح مي كند.

شگفتي ها
اهدا بخشي از كبد
005520.jpg
رويترز- يك مرد كانادايي بخشي از كبدش را به كودكي كه اصلاً نمي شناخت و به يك بيماري كبدي غيرقابل علاج مبتلا بود بخشيد. او گفت كه از اين كار احساس پشيماني نمي كند و اگر بار ديگر در مقابل چنين درخواستي قرار گيرد بي درنگ به آن پاسخ مثبت مي دهد. بخش جدا شده از كبد او به يك كودك 5 روزه پيوند زده شد كه به علت يك بيماري نادر ارثي كه باعث نارسايي كبد مي شود، در پنج روزگي به حالت اغماء فرو رفته بود. پيش از اينكه پيشنهاد آقاي گوسلينگ در مورد اهداي بخشي از كبدش مورد قبول قرار گيرد، روانپزشكان بيمارستان، 12ساعت با او به مصاحبه پرداختند تا مطمئن شوند انگيزه هاي او در اين مورد صادقانه و نوع دوستانه بوده است. سپس طي يك عمل جراحي شش ساعته(كه 5/0درصد خطر مرگ دارد) بخشي از كبد او برداشته شد و به كودك بيمار پيوند شد. پس از برداشتن بخشي از كبد، باقيمانده كبد در فرد دهنده بازسازي (رژنراسيون) پيدا مي كند و همين رويداد در فرد گيرنده هم صورت مي گيرد. بنابراين نه تنها بقاي فرد تأمين مي شود،بلكه امكان رشد او هم فراهم مي شود.


دريچه
ماده نقره اي رنگ براي پر كردن دندان
بي بي سي- امالگام جيوه اي از 150 سال پيش براي پر كردن دندان مورد استفاده بوده است. تحقيقات تازه نشان مي دهد مواد نقره اي كه براي پر كردن دندان به كار مي رود براي كودكان خطر مسموميت به همراه ندارد.اين نوع مواد موسوم به امالگام اكنون 150 سال است كه به كار مي رود، اما در سال هاي اخير نگراني هايي در مورد اين كه بخار جيوه جذب بدن شود و آسيب هايي وارد كند مطرح شده بود.نشريه انجمن پزشكي آمريكا گفت كه مسموميت ناشي از جيوه مي تواند به تضعيف حافظه و از كار افتادن كليه منجر شود.كارشناسان آمريكايي بر اين باورند كه در پي اين گزارش ديگر هيچ نوع نگراني در مورد آمالگام باقي نمي ماند.كارشناسان اميدوارند كه اين مطالعه به والدين اطمينان خاطر دهد كه امالگام خطرناك نيست.
005511.jpg
تلويزيون عامل تغذيه نامناسب
يونايتـــــدپرس- پژوهشگران در آمريكا نشان داده اند كه كودكاني كه زمان بيشتري را به تماشاي تلويزيون مي گذرانند به ميزان بيشتري از غذاهاي چاق كننده و فاقد مواد مغذي آگهي شده در تلويزيون مصرف مي كنند.
دكتر جين  ويكا از دانشكده بهداشت عمومي دانشگاه هاروارد و سرپرست اين تحقيق مي گويد: ما از مدت ها پيش مي دانستيم كه تماشاي تلويزيون يك عامل خطرساز براي اضافه وزن است. در آن زمان تصور مي شد كه علت اين قضيه به بي حركت بودن براي مدت طولاني مربوط مي شود اما اين بررسي نشان مي دهد كه تلويزيون با تأثير بر عادات غذايي كودكان و افزايش دريافت كلي كالري از آنها به چاقي آنها منجر مي شود.
نياز فوري به پگ اينترفرون
ايسنا- مديرعامل كانون هموفيلي گفت: پگ اينترفرون نياز فوري بيماران هموفيلي مبتلا به هپاتيت C است. احمد قويدل در گفت  وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران با بيان اين مطلب اظهار كرد: متاسفانه داروهاي موجود براي درمان هپاتيت C كه در حال حاضر تحت پوشش بيمه است با نظر متخصصان و كارشناسان نمي تواند مشكلات بسياري از بيماران را حل كند. وي ادامه داد: در فروردين ماه يكي از بيماران هموفيلي كه مشمول حكم دادگاه بود به طرز تاسف باري در اثر پيشرفت بيماري كبدي جان سپرد. وي گفت: با توجه به اينكه وزير بهداشت و معاون سلامت هر دو از متخصصان كبد و گوارش هستند، اين انتظار شايسته از مسئولان وزارت بهداشت وجود دارد كه با اقدامات فوري قبل از آنكه لطمات وارده غير قابل جبران شود به ياري بيماران بشتابند.

همايش
تنها 5 درصد كمردردها نياز به جراحي دارند
تنها 5درصد كمردردهايي كه در اثر آسيب جدي به ديسك مهره اي ايجاد مي شوند نياز به جراحي داشته و 95 درصد ديگر با درمان دارويي، فيزيوتراپي و ورزش هاي اختصاصي بهبود پيدا مي كنند.
نورالدين كريمي- فيزيوتراپيست و دبير هفدهمين كنگره فيزيوتراپي ايران (28 26 ارديبهشت، تهران)-  با اعلام خبر فوق گفت: آسيب ديسك كمر واژه اي است كه افراد مبتلا به كمردرد از آن ترس زيادي دارند و اين در حالي است كه فقط درصد بسيار كمي از دردهاي ناحيه كمر به علت آسيب جدي به ديسك بين مهره اي مي باشند و بيشتر كمردردها تنها به علت تغيير الگوي فعاليت عضلات ثبات دهنده ستون فقرات در زندگي ماشيني ايجاد شده و بدون نياز به جراحي و حتي مصرف دارو، فقط با آموزش كنترل و تقويت عضلاني قابل درمان هستند.عضو هيات علمي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، درمان هاي غيرفعال و علامتي را كه بيمار تنها به استراحت و استفاده از دارو اكتفا مي كند درماني منسوخ شده دانست و تصريح كرد: درمان كمردرد مي بايست فعال و با مشاركت مستقيم بيمار انجام گيرد كه به آن درمان علتي مي گويند و در اين روش، فرد آموزش مي بيند كه عضلات مجموعه كمر خود را به كار گرفته و به اصلاح الگوهاي حركتي خود بپردازد.

سلامت
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
شهر آرا
يك شهروند
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |