نگاهي به مديريت پاساژ در ايران
مدير جايگزين سرايدار
|
|
عكس: گلناز بهشتي
حميدرضا عسگري نژاد
وقتي جامعه اي در حال گذار از سنت به مدرنيسم است تغيير را در همه جا مي توان ديد حتي در شغل هايي كه تا چند سال پيش هيچ نامي از آنها در ميان نبود. همين چند سال پيش بود كه هر پاساژي سرايداري داشت و او به تنهايي همه كاره بود. امروز در هر پاساژي اتاقي وجود دارد با تابلويي به مضمون؛ دفتر مديريت.
سرايدار جايگاه خودش را دارد و در كنار او افرادي با لباسي متحدالشكل و بي سيمي در دست با عنوان انتظامات در پاساژها و مجتمع هاي تجاري بزرگ ديده مي شوند و حالا مي توان گفت كه به واسطه وجود پاساژها افرادي صاحب شغل هاي تعريف شده هستند و مديريت پاساژ تمامي اين افراد را زير نظر دارد.
شايد بتوان مديريت پاساژ را يكي از مشاغل حساس و پر مسئوليت نام برد كه تا چند سال پيش اهميت آن براي هيچ كس مشخص نبود. مدير يك پاساژ مسئوليت تمامي واحدهاي صنفي فعال در داخل پاساژ را بر عهده دارد. تنها كسي است كه كليد اصلي در ورودي به او سپرده مي شود. شايد به همين جهت است كه مغازه داران يا مالك پاساژ براي انتخاب يك مدير حساسيتي بيش از حد از خود نشان مي دهند. مدير يك پاساژ قبل از هر چيزي بايد مورد اعتماد هيئت امناي پاساژ و مالك آن باشد. از دانش مديريت آگاه باشد تا در مواقعي كه نياز به حضور او باشد، توانايي حل مشكلات و مسائل پيش آمده را داشته باشد.
رسيدگي و نظارت بر امور جاري پاساژ همه به عهده مدير است. رتق و فتق امور كاركنان اعم از سرايدار و نگهبان و مسئول فني همه و همه بر عهده مدير است.
با وجودي كه اين شغل به عنوان يكي از مشاغل دائمي و مهم چند سالي است در ايران رايج شده اما هنوز ملاك انتخاب كاملا سنتي است. فرد بايد يا مورد اعتماد مالك پاساژ باشد يا مورد اعتماد هيئت امناي آن تا بتواند بر مسند مديريت پاساژي تكيه زند.
عين اله اسكندري مدير يكي از ده ها پاساژ موجود در تهران بزرگ مي گويد: همه مسائل پاساژ اعم از نظارت بر كارهاي نظافت و سيستم هاي گرمايي و سرمايي بر عهده مدير است و اين مدير است كه بايد براي حل مشكلات پاساژ اقدام كند. كنترل ساعات ورود و خروج و اعلام تعطيل يا تعطيل نبودن پاساژ در ايام تعطيل به عهده مدير است.
در هر پاساژي هيئت امنايي وجود دارد كه تعداد اعضاي آن به طبقات پاساژ بستگي دارد. هر طبقه يك نفر را به عنوان عضو هيئت مديره انتخاب مي كند كه اين فرد معمولا از نظر سني تعيين مي شود تا به عنوان ريش سفيد نماينده مغازه داران باشد و مشكلات و طرح هاي آنها را در جلسات به مدير انتقال دهد.
اسكندري با تاكيد بر لزوم برگزاري جلسات به كارهايي اشاره مي كند كه در پاساژ تحت مديريتش انجام شده است: در جلسه اي كه با هيئت امنا داشتيم و از طريق پيشنهاد دوستان به اين نتيجه رسيديم كه براي ايجاد امنيت در پاساژ نياز به نصب دوربين داريم. در حال حاضر 22 دستگاه دوربين در نقاط مختلف پاساژ نصب شده است و من به عنوان مدير پاساژ موظف هستم كه دائم تصاوير را كنترل كنم تا اگر خدايي ناكرده سرقتي خواست رخ دهد بتوانم مانع شوم. به واسطه اين دوربين ها در اسفندماه موفق شديم از چندين سرقت مطلع شده و سارقان را دستگير كنيم.
مدير يك پاساژ تنها در ساعات تعريف شده براي كار پاساژ نيست كه در آن جا حضور دارد. مدير در طول شب نيز بايد سري به پاساژ تحت مديريتش بزند. نيروهايش را كنترل كند. جهت برقراري امنيت هر از چند گاهي قفل ها را عوض كند. پشت بام و سرويس هاي بهداشتي را هم كنترل كند.
به قول اسكندري مديريت پاساژ يعني چشم و گوش تمامي مغازه داران مجموعه.
اجاره واحدهاي صنفي در هر پاساژي هم مستقيما زير نظر مالك يا مدير پاساژ صورت مي گيرد تا مشكلي از نظر تخليه يا اخذ اجاره بها پيش نيايد.
يك مدير پاساژ بايد ليست كاملي از شماره تلفن هاي مراكز آتش نشاني، بيمارستان هاي نزديك به پاساژ و كلانتري محل را با خود همراه داشته باشد تا در صورت بروز مشكلي سريع اطلاع رساني كند. مدير پاساژ با شركت برق منطقه اي، اداره مخابرات، سازمان آب و اداره ماليات ارتباط مستقيم دارد.
تمام نيرو هاي مورد نياز در پاساژ توسط مدير پاساژ استخدام مي شوند و زير نظر همان مدير كار مي كنند. حقوق اين نيروها و نيز حقوق خود مدير از حق شارژ ماهيانه مغازه داران تامين مي شود.
اسكندري در مورد درآمد مدير پاساژ مي گويد: ميزان درآمد مدير بستگي به ميزان خدماتش و همچنين ميزان حق شارژي است كه ماهيانه دريافت مي شود. اما در كل با عرف جامعه پيش مي رود. حقوق مدير با توجه به عرف جامعه و قوانين وزارت كار تعيين مي شود. به طور مثال اگر كارگر براي هر روز شش هزار تومان حقوق مي گيرد، مدير هشت هزار تومان مي گيرد.
اسكندري افت كار پاساژ را در زماني كه توسط يك سرايدار اداره مي شد دليلي براي به وجود آمدن شغلي به عنوان مدير پاساژ مي داند: قبلا همه كارها توسط سرايدار صورت مي گرفت كه مالكان و مغازه داران پاساژها با توجه به افتي كه در كارشان مي ديدند به اين فكر افتادند كه براي مديريت پاساژ شغلي ثابت را معرفي كنند. با اين تعريف بود كه اين شغل هم به جمع مشاغل مطرح در ايران پيوست. با وجود مدير در پاساژ و برگزاري جلسات متعدد مي توان طرح هاي گوناگوني را اجرا كرد كه به كار كسبه آن رونق بخشد. به طور مثال ما طرح هايي را كه در جهت رفاه حال مشتري است در پاساژ اجرا مي كنيم تا شاهد حضور بيشتر مشتري باشيم. اين طرح ها توسط خود مغازه داران و توسط هيئت امنا به مدير منتقل مي شود و مدير با توجه به ميزان پولي كه در دست دارد با اولويت هاي موجود طرح ها را اجرايي مي كند.
اسكندري با اعتقاد به اين موضوع كه مديريت پاساژ بايد به صورت كاملا علمي باشد، مي گويد: مدير بايد به وظايف محوله اش آشنايي كامل داشته باشد و محاسن و معايب كار را دقيقا بداند. كاسب ها معمولا به دستورالعمل هاي مدير توجه دارند و كار خود را طبق اين دستورالعمل ها تطبيق مي دهند. به همين جهت مدير بايد با علم روز مديريت آشنا باشد تا بتواند با كسبه برخوردي درست داشته باشد و پاساژ تحت مديريتش را با استانداردهاي روز دنيا تطبيق دهد.
احمد يكي از مغازه داران پاساژ است و در اين كار سابقه اي طولاني دارد. او مديريت در پاساژ را نياز روز مي داند و بر اين باور است كه با وجود مدير كارآمد مشكلات مغازه داران تسهيل مي شود: وقتي مسئوليت پاساژ بر عهده سرايدار بود مشكلات فراواني داشتيم. او قادر نبود كه به تنهايي از عهده همه كارها برآيد و تمام وقتش صرف نظافت و نگهباني از مجموعه مي شد. پس از اين كه براي هر پاساژي مديري در نظر گرفته شده ما فقط با پرداخت شارژ ماهيانه مواجهيم در نتيجه هم راحت تر به خريدمان مي رسيم هم دغدغه مسائل ديگر را نداريم و همين موضوع موجب مي شود مشتري مداري هم جايگاه خود را در بين مغازه دار پيدا كند.
افشين كه به تازگي وارد اين كار شده و از زماني كه پاساژها توسط سرايداران اداره نمي شدند اطلاعاتي ندارد، وجود يك مدير را در پاساژ امري ضروري تلقي مي كند: با وجود مدير پاساژ است كه من مغازه دار ديگر با كسي درگير نمي شوم و مشكلم را از طريق مدير حل مي كنم. به فكر فصل گرم و سرد سال نيستم چرا كه مي دانم در موعد مقرر شوفاژ يا كولر مغازه ام كار خواهد كرد. همه اينها باعث مي شود كه من فكرم بر سر كارم متمركز شود و بتوانم جنس مورد نظر مشتري ام را تامين كنم.
هيچ بعيد نيست كه تا چند سال ديگر مديريت پاساژ هم به شاخه اي از علم مديريت تبديل شده و در دانشگاه ها يا هنرستان ها تدريس شود چرا كه جامعه ايران در حال گذار از سنت به مدرنيسم است.
اگر شما اين شغل را دوست داريد و مي خواهيد آن را به عنوان شغل دائم خود انتخاب كنيد در حال حاضر يك راه بيشتر نداريد. شما بايد اعتماد مالك يا هيئت امناي پاساژ را جلب كنيد.
|