پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۶ - May 4, 2006
شكايت گوگل از مايكروسافت
اينترنت اكسپلورر ۷ يك ابزار جست وجو دارد كه كاربران مي توانند موارد مورد نظر خود را در آن نوشته و جست وجو نمايند و ديگر احتياجي به استفاده از موتورهاي جست وجو مانند
گوگل ندارند
000516.jpg
گروه علمي فرهنگي- مهدي صارمي فر: همان طور كه هفته گذشته اشاره شد،مايكروسافت يك نسخه بتا از مرورگر اكسپلورر ۷ را عرضه كرد. اين محصول با تاكيد بر ويژگي هاي امنيتي، كاربران را از دردسرهاي نسخه هاي قبلي فارغ كرده است.
در صفحه دانلود اين نسخه جديد، مايكروسافت گفته است اينترنت اكسپلورر ۷ بتا دو گامي بسيار بزرگ به سمت سهولت بخشيدن به استفاده و امنيت محصول برداشته است. در اين مرورگر Phishing Filter ساخت مايكروسافت كه به كاربران سايت هاي phishing شناخته شده را اخطار مي دهد، به صورت داخلي تعبيه شده است. اين محصول نشان مي دهد كه كدام سايت phishing است، اينكار با يك صفحه قرمز و يك X در آن نمايش داده مي شود. Phishing يعني دزدي اطلاعات شخصي افراد كه اغلب توسط كشاندن كاربران به اطلاعات يك اينترفيس سايت آشنا انجام مي شود. اين سايت به صورت غيرقانوني و در يك سرور غيرمربوط اجرا مي شود.
اين مرورگر جديد كه به خصوص براي سيستم عامل ويندوز ويستا طراحي شده، قرار است مسائل امنيتي را كه بخصوص در نسخه هاي اوليه اينترنت اكسپلورر وجود داشت مثل نقايص مختلف كه به دزدهاي اطلاعات شخصي و كارت هاي اعتباري و ساير اطلاعات مالي اجازه ورود مي داد را حل و برطرف نمايد. در سايت گفته شده است كه ما حرف هاي شما را شنيديم، شما مرورگري ساده تر و امن مي خواستيد.
نسخه  نهايي اينترنت اكسپلورر ۷ قرار است حدودا همزمان با ويستا در ۲۰۰۷ عرضه شود.
هشدار گوگل
اما در مقابل گوگل خواهان تغييراتي در اينترنت اكسپلورر ۷ شد. اين محصول داراي يك تست مربوط به جست وجو است كه كاربران مي توانند موارد مورد نظر خود را در آن نوشته و جست وجو نمايند. اين ابزار از موتور جست وجويي مشابه موتور MSN استفاده مي كند و اين موضوع باعث خواهد شد كه كاربران احتياجي به استفاده از موتورهاي جست وجو مانند گوگل نداشته باشند.
اين دو شركت كه رقباي ديرينه اي با يكديگر هستند همواره با راه اندازي پروژه هاي خود قصد دارند مشتريان بيشتري را به سمت خود جلب نمايند.
مايكرو سافت نيز با چنين قصدي همواره سيستم عامل هاي خود را به نحوي تهيه مي كند كه كاربران براي انجام امور روزانه و عادي خود نظير تايپ، استفاده از اينترنت و ديدن فيلم موسيقي احتياجي به خريد نرم افزار جداگانه نداشته باشند. اين موضوع باعث شده شركت هاي نرم افزاري كوچك كه توليدكننده نرم افزارهاي جانبي مي باشند بسيار متضرر شده و بسياري از آنها از رده خارج مي شوند.
گوگل اقدام جديد مايكرو سافت در IE70 را به اتحاديه اروپا و دادگاه ايالتي آمريكا اعلام كرد تا پيش از ورود نسخه  نهايي اين نرم افزار،؛ پيشگيري صورت گيرد زيرا انتشار اين نسخه به صورت رايگان با ويندوز ويستا باعث خواهد شد كه عملاً گوگل بسياري از مشتريانش و در نتيجه تبليغات سايت خود را از دست بدهد.
مايكرو سافت در حال حاضر نيز توسط اتحاديه اروپا محكوم به پرداخت ۶۱۳ ميليون دلار غرامت مربوط به استفاده از مدياپلير و IE در نسخه هاي قبل خود است ولي از عملكرد خود مبني بر تسخير بازار نرم افزار با استفاده از نفوذ خود در سراسر جهان دست نكشيده است.
شكايت گوگل
اما روز گذشته، پس از عدم موفقيت شركت گوگل در متقاعد ساختن مايكروسافت براي تغيير پيش تنظيمات در نظر گرفته شده در مرورگر جديد اينترنت اكسپلورر۷ اين شركت به ناچار از مايكروسافت شكايت كرد.
به گزارش نيوزفكتور، شركت مايكروسافت در پيش تنظيمات مرورگر جديد اينترنت اكسپلورر، ۷ موتور جستجوي ام اس ان خود را به عنوان جستجوگر اصلي معرفي كرده كه اين امر كاربران زيادي را خواسته يا ناخواسته به سوي سايت ام اس ان مي كشاند و درآمدهاي ناشي از تبليغات اينترنتي اين شركت را افزايش مي دهد.
اين درحالي است كه گوگل و ساير شركتهاي ارائه دهنده خدمات جستجوي اينترنتي عقيده دارند كاربران اينترنت بايد به صورت آگاهانه موتور جستجوي مورد استفاده خود را انتخاب كنند و اين اقدام شركت مايكروسافت در تعيين موتور جستجوي ام اس ان خود به عنوان جستجوگر اصلي اكسپلورر،۷نشان دهنده انحصارطلبي اين شركت و از بين بردن حق رقابت ساير موتورهاي جستجوست.
همانند مرورگر معروف فايرفاكس، در گوشه سمت راست بالاي مرورگر اكسپلورر ۷ يك باكس جستجو تعبيه شده كه كاربران مي توانند با استفاده از آن و بدون نياز به رجوع مستقيم به وب سايتهاي موتورهاي جستجو، اطلاعات مورد نظر خود را در اينترنت جستجو كنند.
به گفته مسئولان گوگل، شركت مايكروسافت بايد از كاربران اكسپلورر ۷ در مورد موتور جستجوي مورد علاقه آنها سوال كرده و بدانها اجازه بدهد خود موتور جستجوي مورد استفاده در سرچ باكس مرورگر اكسپلورر ۷ را تعيين كنند.
گوگل هم اكنون خود را براي مبارزه قانوني با مايكروسافت در اين زمينه آماده كرده و شكايت نامه هايي را به مراجع قضايي آمريكايي و اروپايي تسليم كرده است.
براي نصب اين نرم افزار مي توانيد به آدرس زير مراجعه كنيد:
WWW. Microsoft. Com/ windows/ ie/ default. mspx

راهي براي جلوگيري از لو رفتن كلمه عبور
000525.jpg
گروه علمي فرهنگي:شما شايد خاطرات تلخي از فاش شدن گذرواژه پست الكترونيكي يا كارت اينترنت خود داشته باشيد. اگر اين چنين است اين گزارش را بخوانيد. مديران شبكه هاي كامپيوتري سازمانها معمولا براي ارزيابي گذرواژها ميزان قدرت گذرواژه ها را تست مي كنند. به فرايند تست ميزان قدرت گذرواژه ها تست شكست گذرواژه ها يا «پسوردكركينگ» نيز گفته مي شود.
گذرواژه هاي كاربران به سه دليل عدم انتخاب گذرواژه مناسب، رمزنگاري ضعيف گذرواژه، و دسترسي به فايل گذرواژه هاي رمز شده ممكن است شكسته شود.
در ارزيابي شكست گذرواژه ها از اين سه روش براي تشخيص، رمز عبورهاي ضعيف بكارگرفته شده در شبكه بكارگرفته مي شود. رمز عبورها معمولا به فرم رمز شده اي كه hash ناميده مي شوند، ذخيره و يا ارسال مي شوند.
هنگامي كه يك كاربر به يك سيستم يا رايانه وارد مي شود يك رمز عبور وارد مي كند و يك hashاز آن توليد مي شود و با hashهاي ذخيره شده مقايسه مي شود، در صورت انطباق، كاربر تصديق هويت مي شود. سريعترين روش براي حدس زدن رمز عبورها، حمله لغت نامه اي است كه از تمام لغت هاي موجود در يك لغت نامه يا يك فايل متني براي شكستن رمزعبور استفاده مي شود. لذا توصيه مي شود هيچ گاه از كلمات معني داري كه در لغت نامه ها موجودند براي گذرواژه انتخاب نكنيد.بهترين گذرواژه ها از اين نظر بايد داراي طول كافي و تركيبي از حروف و اعداد كه معني واحدي ندارند، باشند.
قويترين روش شكستن رمز عبور، روش brute force ناميده مي شود. در اين روش بطور تصادفي كلمات عبور و hash مربوط به آن توليد مي شوند.اگر چه زمان زيادي طول مي كشد اما به هر حال، رمز عبورهاي ضعيف قابل شكستن مي باشند.
بسياري از سيستم هاي عامل، سرويس دهنده ها و حتي سخت افزارهايي مانند مسيرياب، داراي تعدادي گذرواژه پيش فرض هستند كه توسط سازنده آنها تعريف شده است و به خريداران امكان مي دهد تا وقتي براي اولين بار سيستم را نصب و پيكربندي مي كند راهي براي سيستم داشته باشند. اگرچه انتظار مي رود كه پس از نصب و پيكربندي، سريعا گذرواژه هاي پيش فرض تغيير كنند، اما گاهي اين كار انجام نمي شود. لذا موكدا توصيه مي شود چنانچه از يك سيستم كامپيوتري استفاده مي كنيد يا مسئوليت يك سيستم كامپيوتري مثلا يك سرور در اختيار شماست به هيچ وجه از كلمات عبور پيش فرض استفاده نكنيد و حتما آنها را تغيير دهيد.
در ارزيابي گذرواژه ها، آسيب پذيري هاي مربوط به وجود گذرواژه هاي پيش فرض نيز بايد انجام شود. يكي از روشهاي شايع كه گذرواژه ها لو مي روند مربوط به گذرواژه هايي هست كه شخصي نام خود، همسر و يا فرزند خود را به عنوان گذرواژه انتخاب كرده است. لذا اكيدا پيشنهاد مي شود كه از نام خود و نزديكان خود كه براحتي قابل بدست آوردن توسط اطرافيان شماست براي گذرواژه استفاده نكنيد.
در يك جمع بندي مي توان گفت كه مديران يك شبكه براي حصول اطمينان از قدرت گذرواژه هاي انتخاب شده موارد زير را بايد مداوم تست كنند:
- تست امكان دسترسي به فايل هاي حاوي نام كاربران و گذرواژه ها (مسير etc/passwd يا etc/shadow براي سيستم هاي winnt/sam / UNIX و براي سيستم هاي ويندوز)
- تست شبكه براي كلمات عبور پيش فرض سيستم ها
- ارزيابي مقاومت گذرواژه ها در برابر حمله هاي لغت نامه اي
- ارزيابي مقاومت گذرواژه در برابر حمله Brute Force
- استفاده از گذرواژه هاي شكسته شده براي دسترسي به سيستم ها و برنامه هاي كاربردي ديگر
- Verify كردن عمر تنظيم شده براي گذرواژه ها .

مرورگر فايرفاكس به روز مي شود
000528.jpg
000513.jpg
ايرنا: بنياد موزيلا در هفته جاري نگارش به روز شده مرورگر داراي كد باز فايرفاكس خود را منتشر خواهد كرد.به گزارش پي سي ورلد، در نگارش جديد ۳/۰/۵/۱ از فايرفاكس، يك حفره امنيتي بحراني و تازه شناسايي شده در اين مرورگر كه كد مخرب سوء استفاده كننده از آن نيز در اينترنت منتشر شده بود، اصلاح شده است. بنياد موزيلا، علاوه بر انتشار خبر ارائه نگارش به روز شده مرورگر فايرفاكس، از پيشرفتهاي مهم در روند ساخت نگارش جديد اين مرورگر به نام فايرفاكس ۲‎/۰ خبرداده كه در ماه هاي آينده عرضه خواهد شد.
موزيلا چندي پيش يك نسخه آزمايشي و اوليه از فايرفاكس۲ را منتشر كرده بود و در تاريخ نهم ماه مه نيز دومين نسخه آزمايشي همين مرورگر را ارائه مي كند، اما هنوز تاريخ ارائه نسخه نهايي فايرفاكس۲ از سوي بنياد موزيلا اعلام نشده است.
فايرفاكس هم اكنون تنها مرورگر اينترنتي است كه در رقابت با مرورگر غالب اينترنت اكسپلورر مايكروسافت به موفقيتهاي بزرگي دست يافته است.
اين مرورگر برخلاف مرورگر اينترنت اكسپلورر شركت مايكروسافت داراي كد باز است و اين بدان معناست كه برنامه اصلي نوشته شده براي آن در دسترس عموم بوده و در حال حاضر برنامه نويسان فراواني به صورت داوطلبانه براي بهبود اين مرورگر با بنياد موزيلا همكاري مي كنند و برخي برنامه نويسان ديگر نيز ويژگي هايي را به صورت مستقل به نام اكستنشن (Extension) براي اين مرورگر طراحي مي كنند كه كاربران مي توانند آنها را دانلود كرده و روي فايرفاكس نصب كنند.
در حالي كه تا چند سال قبل بيش از ۹۵درصد كاربران اينترنت از اينترنت اكسپلورر براي گشت و گذار در اينترنت استفاده مي كردند، هم اكنون اين ميزان به ۸۵ درصد كاهش پيدا كرده كه مهمترين علت اين امر موفقيت فايرفاكس در سال گذشته و روي آوردن بسياري از كاربران به اين مرورگر بوده است.
هم اكنون مايكروسافت در حال آماده سازي اينترنت اكسپلورر۷ به عنوان مرورگر جديد خود در تابستان آينده است و موزيلا نيز تلاش مي كند با آماده سازي فايرفاكس۲ به رقابت جدي خود با مايكروسافت ادامه دهد.

كانال تلويزيوني ياهو
000510.jpg
محمدتقي رسولي: ياهو روز گذشته پروژه جديد خود مبني بر راه اندازي يك كانال تلويزيوني جديد را به اطلاع عموم رساند. اين شبكه كه به منظور آموزش تكنولوژي روز به عموم مردم راه اندازي مي شود به كاربران و مردم عادي آموزش مي دهد كه چگونه خود را با زندگي مدرن امروز وفق دهند. اين كانال تلويزيوني جديد كه به نام «YAHOO Tech» است در واقع گام ديگري براي ربودن بازار تبليغات اينترنتي توسط اين شركت آمريكايي است.
اين كانال كه در ابتدا داراي ۱۹ برنامه آموزشي مختلف است كه كامپيوترهاي نوت بوك و معمولي، تلفن هاي همراه، دوربين هاي ديجيتال و تلويزيون هاي HD را به كاربران معرفي كرده و نحوه استفاده آنها را آموزش مي دهد. نحوه آموزش و كلمات استفاده شده نيز به شكلي است كه بسيار ساده بوده و قابل فهم عموم مردم است. قرار است اين شبكه محصولات و تكنولوژي هاي جديدي را در مجله هاي پي سي ورد و پي سي مگزين معرفي مي شود را براي كاربران معرفي نمايد.
ياهو براي راه اندازي اين كانال اقدام به استخدام ۴ متخصص تكنولوژي و آي تي نموده تا در برنامه هاي اين كانال، به بينندگان مشاوره دهند.
ياهو اميد دارد با راه اندازي اين كانال بتواند به عنوان منبع جذاب براي شركت هاي توليدكننده ابزارهاي ديجيتال نظير دوربين، نوت بوك، وب كم، HDTV و... محسوب گردد و در واقع سهم بيشتري از اين تبليغات را به خود اختصاص دهد.
ياهو و گوگل به عنوان بزرگترين شركت هاي تبليغات آن لاين هستند و از اين راه بيشترين درآمد را داشته اند ولي هنوز گوگل بيشترين سهم را دارد. ياهو در سه ماهه اول سال جاري با ۵۷/۱ميليارد دلار و گوگل در همين زمان ۲۵/۲ ميليارد دلار سود داشته است و ياهو قصد دارد با راه اندازي پروژه هاي جديد از گوگل پيشي گيرد.

گامي جديد در دنياي مانيتورهاي ال سي دي
000519.jpg
ايرنا: يك شركت مانيتور ال سي دي ۴۰ اينچي ساخته كه به كاربر اجازه مي دهد بدون استفاده از كامپيوتر به ارائه و جستجوي اطلاعات بپردازد.
اين مانيتور با نام SM400PXn تا ماه ژوئن روانه بازار مي شود.
اين مانيتور كه از فناوري MagicNet XPe برخوردار است به عنوان نمايشگري مناسب براي سيستم هاي شبكه اي شناخته شده است و به كاربر اين اجازه را مي دهد كه بدون استفاده از كامپيوتر ، از طريق مانيتور به ارائه و جستجوي اطلاعات بپردازد.
اين مانيتورها، بدون نياز هر كدام به يك كامپيوتر اختصاصي، نمايشگر فعاليت هاي تجاري، فرودگاه ها، هتل ها، مراكز خريد، اداره ها، تئاتر، موزه ها، نمايشگاه ها و مراكز ورزشي مي توانند باشند. در سيستم شبكه اي ، اين مانيتورها توسط يك سرور و شبكه LAN به يكديگر متصل شده كه باعث كاهش هزينه ها و ارتقاي سرعت انتقال اطلاعات است.

سرمايه گذاري يك ميليارد دلاري اينتل
000522.jpg
محمدتقي رسولي: اينتل، براي افزايش استفاده از كامپيوتر در خانه ها، مدارس، كافي نت ها و اماكن عمومي و نهايتاً كسب سود بيشتر، يك سرمايه گذاري يك ميليارد دلاري در ۵ سال آينده خواهد كرد تا بتواند بازار كامپيوتر را در كشورهاي در حال توسعه و فقير نظير هند رشد دهد.
پل  اتليني، مديرعامل اينتل ضمن اعلام اين سرمايه گذاري عظيم اينتل اعلام كرد كه اين شركت قصد دارد با توليد كامپيوترهاي ارزان كه توانايي اتصال به اينترنت را دارا هستند مشتريان بيشتري در كشورهاي فقير كسب كند.
بزرگ ترين توليدكننده چيپ و پردازنده هاي كامپيوتري پيش از اين همواره با توليد محصولات مختلف قصد داشته است كه مشتريان بيشتري كسب نمايد ولي به نظر مي رسد با اشباع كشورهاي توسعه و ثروتمند و تنوع در شركتهاي توليدكننده، اين شركت با تغيير خط مشي خود قصد دارد علاوه بر كسب سود بيشتر، به كشورهاي فقير و مردم آنها نيز كمك نمايد تا سواد كامپيوتري مردم جهان افزايش يابد.

نمونه سازي از مريخ
محمدتقي رسولي : دانش آموزان و استادان كالج هاي شمالي داكوتا در اقدامي جالب تصميم به ساخت نمونه اي از روي ستاره مريخ گرفته اند و قرار است در تعطيلات آخر هفته ها اين پروژه را در زمين هاي بدون استفاده داكوتا راه اندازي نمايند.
اين افراد قرار است در هفته آينده زمين سنگي و بدون استفاده ايالت داكوتاي شمالي را آزمايش نمايند. مناطق ياد شده بسيار شبيه سطح مريخ است. اين پروژه كه طبق درخواست استادان و دانش آموزان و با طرح توجيهي از ناسا در سال گذشته مطرح شده بود بالاخره با موافقت ناسا مواجه و براي انجام آن نيز از طرف ناسا ۱۰۰ هزار دلار بودجه در نظر گرفته شد.شمال داكوتا از جمله مناطقي است كه ناسا برنامه هاي تمريني و آزمايشي خود را در آن انجام مي دهند.

بي اعتمادي چيني ها به خدمات آنلاين
ايرنا: تحقيقات انجام شده توسط كارشناسان رايانه اي در كشور چين نشان مي دهد كه ۵۰ درصد از كاربران چيني نسبت به خدمات فروش آنلاين بي اعتماد هستند.
بر اساس گزارش KATAWEB از سويي ديگر تحقيقات اين دسته از كارشناسان نشان مي دهد كه حدود۲۴درصد از كاربران چيني نيز به ارايه خدمات فروش آنلاين اعتماد دارند. اين دسته از كارشناسان چيني از مجموع۶ هزارو۵۰۰ كاربر اينترنتي چيني مورد بررسي در اين تحقيق، بيشتر آنان بر اين باورند كه خدمات فروش آنلاين در اين كشور مطابق با واقعيت هاي بازار نيست.
اين گروه از كاربران چيني كه مورد آزمايش قرار گرفتند اعلام كردند كه بسياري از خريدهاي خود را از طريق اينترنت ثبت نام كردند و مبالغي را نيز براي كالاي مورد نظرشان ارسال كردند اما كالاي سفارشي خود را دريافت نكردند. كاربران چيني معتقدند كه بسياري از تبليغات آنلاين در اين كشور وعده هاي غيرحقيقي را در زمينه كالا و خدمات مي دهند؛ بنابراين باعث عدم اعتماد كاربران شده است.
بسياري از شركت هاي كلاهبردار چيني از طريق اينترنت اقدام به تبليغات كاذب خود كردند و بسياري از كاربران را با اين اقدام به سمت خودشان كشاندند. اين عوامل سبب شده كه كاربران چيني نسبت به خدمات آنلاين بي اعتماد باشند. بررسي ارائه شده توسط موسسه تحقيقات و مشاوره بازار شانگ هاي انجام شده است.

نرم افزارهاي ايراني در تاجيكستان
ايرنا: هفته اول ارديبهشت ماه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ايران خبر از گسترش همكاري با كشورهاي همسايه ، از جمله تاجيكستان داد كه از جمله نتايج آن صدور نرم افزارهاي ايران به تاجيكستان است.
يكي از مسئولان شركت ايراني توليدكننده اين نرم افزار صادراتي به تاجيكستان گفت: نرم افزار Multimedia Contact Center كه يك مركز تماس چند رسانه اي براي پشتيباني سازمان ها از مشتركين و استفاده از سيستم هاي نوين روابط عمومي است به زودي توسط اين شركت انفورماتيك ايراني در وزارت مخابرات كشور تاجيكستان نصب خواهد شد.
علي رياضيات افزود: همچنين اين نرم افزارها در كشورهاي ديگر آسياي ميانه نيز مورد بهره برداري قرار خواهند گرفت. وي افزود: در سال۸۴ ما موفق به نصب ۳۰هزار خط تلفن ثابت در كشور تاجيكستان شده ايم كه قرار است اين تعداد به صد هزار خط افزايش يابد. به گفته وي، دو نرم افزار Multimedia Contact Centerو Voice Mail مورد توجه وزير ارتباطات تاجيكستان واقع شده است.
Voice Mail با آخرين فناوريهاي Voice XMLبه منظور پست صوتي مخابراتي طراحي شده كه با سوار شدن بر روي سوئيچ هاي نصب شده در بسترهاي مخابراتي امكانMail Voice را دارد كه علاوه بر آن با توجه به امكانات گسترده اين نرم افزار ديگر سوئيچ هاي اين كشور نيز مي توانند با اين سيستم سازگار شوند. چند شركت روسي نيز پيشنهاداتي را به منظور نصب سيستم Voice Mailو Multimedia Contact Center در تاجيكستان داده بودند كه قابليتهاي بيشتر نرم افزار ايراني باعث استقبال وزارت مخابرات تاجيكستان و در نهايت منجر به عقد قرارداد صادرات اين محصول به آنها شد. روابط عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به نقل از دكتر محمد سليماني وزير ارتباطات در سوم ارديبهشت، اعلام كرد: از شركتهاي ايراني كه در تاجيكستان در زمينه مخابرات فعاليت دارند حمايت مي كنيم. وزير ارتباطات، فعاليتهاي شركتهاي ايران را در تاجيكستان مناسب ارزيابي كرد و افزود: انتظار داريم كه فضاي بهتري براي فعاليت ساير شركتهاي ايراني براي حضور در تاجيكستان فراهم شود.
دكتر سليماني ادامه داد: درصدد يافتن راهكارهايي هستيم كه در كوتاه مدت برقراري ارتباط با كشور تاجيكستان را از طريق ماهواره تامين كنيم. وزير ارتباطات تاجيكستان توسعه شبكه تلفن ثابت در اين كشور را بسيار ضعيف دانست و گفت: تنها پنج درصد از مردم تاجيكستان از اين دستگاه ارتباطي استفاده مي كنند. وي همچنين خواستار فرستادن گروهي براي گذراندن دوره هاي تخصصي در رشته مهندسي مخابرات به ايران شد كه دكتر سليماني با اين درخواست موافقت كرد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |