پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۶ - May 4, 2006
اجلاس پاريس بي نتيجه پايان يافت
آغاز مذاكرات شوراي امنيت درباره پرونده هسته اي ايران
گروه سياسي: جلسه ديدار نمايندگان وزارت خارجه پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت و كشور آلمان در پاريس در حالي بدون نتيجه برگزار شد كه از روز گذشته شوراي امنيت در نيويورك تشكيل جلسه اي غيررسمي داده تا گزارش دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي را بررسي كند.
در حال حاضر، نماينده كنگو رياست دوره اي شوراي امنيت را عهده دار است و اين شورا جلسه خود را به گزارش البرادعي محدود مي كند تا بررسي شود كه براي تقويت آژانس چه نوع عملكردي بايد اتخاذ شود.
تلاش نماينده آمريكا اين است كه ايران بر هم زننده صلح بين المللي شناخته شده و مورد تحريم قرار گيرد. ژاپن اعلام كرده كه با آمريكا هماهنگي موضع دارد و اروپا نيز با ذكر برخي اصلاحات موافق است. در اين ميان روسيه و چين هنوز حاضر به چنين رويكردي نشده اند.
چين معتقد است پرونده ايران در آژانس قابل حل است و بايد با محوريت دبيركل آژانس پرونده بررسي شود. تحركات ديپلماسي نيز در همه جا افزايش يافته اما هنوز نتيجه اي حاصل نشده است. «اكودا» از حزب دموكرات ژاپن در ايران است و با علاء الدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز ديدار كرده است. مركل، صدراعظم آلمان نيز در كاخ سفيد ميهمان بوش است تا پس از رايزني هايي كه با پوتين در مسكو صورت داده، مواضع خود را با كاخ سفيد نيز هماهنگ كند. پولنس، رئيس كميسيون سياست خارجي پارلمان آلمان نيز در تهران است و در مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز حاضر شده و گفتگو و رايزني با مقامات ديپلماتيك ايران صورت داده است.دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران روز گذشته در سفري به امارات و پس از گفتگويي رسمي مقابل خبرنگاران قرار گرفت. لاريجاني به كشورهاي حاشيه خليج فارس اطمينان داد كه نيازي به نگراني از فعاليت هسته اي نيروگاه بوشهر نيست چرا كه دولت ايران با اختصاص بودجه كافي تدابير لازم را براي حفظ سلامت محيط زيست و جلوگيري از ايجاد آلودگي زيست محيطي انجام داده است.وي تاكيد كرد كه آمريكا قصد ترساندن كشورهاي همسايه و خليج فارس از فعاليت هاي هسته اي صلح آميز ايران را دارد.
لاريجاني در ادامه خبر داد كه ايران هرگز طرح روسيه را رد نكرده اما اين طرح نياز به زمان دارد تا بررسي شود اما آمريكا اجازه پيشرفت در طرح روسيه را نمي دهد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران با امير امارات ديدار كرده و بر مواضع صلح آميز ايران تاكيد كرد.
لاريجاني در حالي از امارات راهي تركيه مي شود كه اين كشور پيشاپيش موضع خود ا را علام كرده است. رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه در ديداري كه با وزير خارجه بحرين داشته، اعلام كرده كه انرژي صلح آميز هسته اي، حق ايران است. ايرنا در ادامه گزارش داده كه نخست وزير تركيه همچنين خواهان خاورميانه اي عاري از سلاح هاي كشتار جمعي شده كه اين اشاره به اسرائيل باز مي گردد.
سنگين ترين واكنش به فشار آمريكا را، روسيه تا به حال نشان داده است
رئيس شوراي فدراسيون روسيه يا همان سناي اين كشور در گفتگو با خبرگزاري رويانووستي اعلام كرده كه در كاخ سفيد كساني از حمله نظامي به ايران صحبت مي كنند كه يازدهم سپتامبر را از ياد برده اند.
سرگئي ميرونوف گفت: «هر گونه راه حل با استفاده از بيانيه  هاي شديداللحن و يا قطعنامه نتيجه اي منفي براي تمام دنيا خواهد داشت.»روسيه همچنان معتقد است كه نبايد هيچ گونه تحريمي بر ايران اعمال شود.
در مذاكرات پاريس تلاش آمريكا نتيجه شاخصي نداشت. اما نيكولاس برنز، معاون وزير خارجه آمريكا اعلام كرد كه فهرستي از تحريم ها مورد بررسي قرار گرفته و تلاش مي شود تا پيامي جدي به ايران داده شود. اين سخنان واكنش ايران را نيز به همراه داشت.
حميد رضا آصفي سخنان نيكلاس برنز در پايان نشست پاريس را نشانه بحران در سياست خارجي آمريكا توصيف كرد.
سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: آمريكا در داخل با بحران مواجه است و تلاش دارد اين بحران را از داخل آمريكا به نقاط مختلف جهان منتقل كند و با ايجاد هرج و مرج بين المللي، سرپوش گذاشتن بر مشكلات داخلي خود را دنبال مي كند.

وزير كشور خبر داد
بازداشت اعضاي چند شبكه تروريستي
ايسنا: حجت الاسلام مصطفي پورمحمدي گفت: در حال حاضر امكانات لازم براي رشد و تعالي در عرصه هاي مختلف فراهم شده است. در هر بعدي كه نگاه كنيم كاملا احساس مي شود فضاي كشور فضايي مهيا براي احراز جايگاهي بلند در آن عرصه است.
وزير كشور در مراسم آغاز ساخت پل هشتم اهواز اظهار داشت: آن چه كه اين روزها در رابطه با انرژي هسته اي مي بينيم نمادي از اين همبستگي ملي است. در رابطه با حوادث مختلفي همچون ۲۲ بهمن، اهانتي كه به پيامبر بزرگوار(ص) شد، هتك حرمت به حرمين عسكريين(ع) و مشكلاتي كه براي مردم فلسطين پيش آمد، مردم ما نشان دادند كه از هوشمندي، آگاهي و احساس مسووليت برخوردارند و با يك زبان، يك فرياد و با مشت هاي گره شده به هم، شعارهاي واحدي را فرياد مي زنند و اهداف مشخصي را نيز دنبال مي كنند.
وزير كشور بيان كرد: دشمنان ما نمي توانند اين وضع را تحمل كنند. آن ها اعلام كردند در همسايگي شما نظامي برپا مي كنيم كه به همگان نشان دهيم حكومت كردن، توجه به مردم، مردم سالاري و توسعه يعني چه. ولي هنوز بيش از سه سال از اشغال عراق نگذشته است كه ملت عراق نه تنها دست رد به سينه آن ها زدند بلكه گفتند ما مدل سياسي را انتخاب مي كنيم كه اتفاقا دشمن شماست. آن ها همان راهي را انتخاب كردند كه مردم ايران پيش از اين هموار كردند و گام هاي نخست آن را برداشتند.
پورمحمدي با اشاره به بمب گذاري هاي اهواز و شهرهاي ديگر كشور و نيز حوادث اخير سيستان  و بلوچستان، گفت: در روزهاي اخير تعدادي از اعضاي شبكه هاي تروريستي دستگير شدند و مشخص شده است كه دشمنان روي چند نقطه از كشورمان هدف گيري كردند. وقتي خوب دقت مي كنيم علي رغم  تفاوت در زبان و لباس در غرب، جنوب و شرق كشور اين گروه ها در تمام اين مناطق همه يك هدف را تعقيب مي كنند. اين چنين معلوم مي شود كه همه آنها منبع و مصدري واحد دارند و از محل واحدي ارتزاق مي شوند.

رئيس جمهور در ديدار معلمان:
مديريت در آموزش و پرورش بسيار پيچيده است
000768.jpg
مهر: محمود احمدي نژاد تاكيد كرد: امروز بالاترين مدالي كه به شهيد مطهري دادند به اين علت است كه او معلم بود و بالاترين افتخاري كه نصيب شهيدان مفتح، بهشتي، رجايي و باهنر شد اين بود كه همگي معلم بودند. انتخاب شغل معلمي شايد يك انتخاب ظاهري باشد اما درحقيقت يك توفيق است.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران عصر ديروز در ديدار دوستانه و صميمي معلمان نمونه سراسر كشور در سالن شهيد بهشتي نهاد رياست جمهوري ، در ارزيابي خود از آموزش و پرورش گفت: علي رغم برخي مسائلي كه طي ۱۵ سال اخير پيش آمد و علي رغم عقب نشيني هايي كه برخي از مواضع ارزشي انقلاب داشتند و علي رغم بيشترين فشارهاي مادي كه در اين مدت به معلمان اين سرزمين وارد شد مي توانم با افتخار و قاطعيت بگويم: همچنان مجموعه فرهنگيان ما جزو فداكارترين و انقلابي ترين قشرهاي جامعه اسلامي هستند.
وي در ادامه به تعهد وزراي آموزش و پرورش و مسكن اشاره كرد و گفت: اين دو وزير در همكاري با هم متعهد شده اند كه باقي تقاضاي مسكن معلمان را تا ۴ سال آينده تامين كنند و اين تعداد جداي از كساني است كه تازه وارد آموزش و پرورش مي شوند.
رئيس جمهور همچنين به افزايش حقوق معلمان در سال جاري اشاره و خاطرنشان كرد: در مورد افزايش حقوق توانستيم قدم كوچكي برداريم.براي افزايش حقوق حقوق بگيران ۶/۱۳ افزايش داشتيم و براي معلمان ۶/۱۷ و برنامه ما اين است كه در سالهاي آينده اين افزايش حقوق بيشتر شود.
احمدي نژاد با بيان اين كه آموزش و پرورش بايد كانون تربيت مديران، علما، دانشمندان و برجستگان كشور باشد تاكيد كرد اواسط انقلاب هر كس مي خواست كابينه تشكيل دهد به سراغ آموزش و پرورش مي رفت. امروز هم اگر رئيس جمهوري مي خواهد كابينه تشكيل دهد بايد به آموزش و پرورش برود و بگويد آموزش و پرورش به من كابينه معرفي كند زيرا مديريت شما مديريت بر انسان ها و جان هاست و اين پيچيده ترين نوع مديريت است.

اسماعيل هنيه:
مسلمانان جهان روز جمعه عليه تحريم
فلسطين تظاهرات كنند
گروه سياسي خارجي: اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين ديروز از مسلمانان جهان خواست تا با تظاهرات خود در روز جمعه، نسبت به اعمال تحريم عليه ملت فلسطين اعتراض كنند.
هنيه در اين خصوص به يكي از شبكه هاي تلويزيوني فلسطين گفت: از مردم كشورهاي عربي و اسلامي كه آنان را آزادگان جهان مي دانم، درخواست مي كنم روز جمعه با شركت در تظاهراتي گسترده مخالفت خود را با سياست هاي غرب مبني بر تحريم مردم فلسطين اعلام كرده و از دولت حماس حمايت كنند.
وي گفت: انتظار دارد، مسلمانان ضمن همدردي با مردم فلسطين مخالفت خود را با سياست هاي غلط آمريكا ابراز كنند.
اتحاديه اروپا و آمريكا از ماه گذشته  تحريم هايي سختگيرانه عليه دولت فلسطين وضع كرده اند. اين تحريم ها كه حدود ۷۰۰ ميليون دلار از كمك هاي آمريكا و اروپا به فلسطين مي كاهد، تأمين مايحتاج عمومي ساكنان غزه و كرانه باختري و پرداخت هاي دولتي را با مشكل رو به رو كرده است.
در همين حال، يكي از مقامات عالي رتبه حماس گفت كه حماس پذيرش طرح صلح اتحاديه عرب در سال ۲۰۰۲ را كه به رسميت شناختن اسراييل را در ازاي بازگشت به مرزهاي سال ۱۹۶۷ خواستار است، تنها در صورتي مورد بررسي قرار مي دهد كه اول اسرائيل اين طرح را بپذيرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، موسي ابومرزوق، معاون رئيس دفتر سياسي حماس، اعلام كرد كه جنبش وي تلاش ها براي احياي اين طرح كه مورد حمايت رهبران عربي در اجلاس بيروت در سال ۲۰۰۲ بوده  را مسدود نمي كند. اگرچه وي گفت چنين طرح هايي محكوم به شكست هستند.
ابومرزوق در يك گفت وگوي تلفني به آسوشيتدپرس گفت: زماني كه اسرائيل با طرح اعراب موافقت كند، حماس تصميمي در اين باره اتخاذ مي كند.
در همين حال، خالد مشعل، رهبر سياسي حماس از كشورهاي عربي و مسلمان خواست تا اقدام شجاعانه اي را به انجام رسانده و كمك هايشان را به دولت حماس ارائه دهند.
مشعل در جريان سخنراني اش در همايش اسلامي در دمشق اعلام كرد: اين پول در دسترس است، اما اجازه داده نمي شود به تشكيلات خودگردان منتقل شود.
آمريكا در تلاش است تا به بانك هاي عربي براي متوقف كردن كمك ها به حماس فشار آورد.

تغيير مرجع ساماندهي امور ايرانيان خارج از كشور
با ابلاغ معاون اول رئيس جمهور موضوع ساماندهي امور ايرانيان خارج از كشور از وزارت خارجه به نهاد رياست جمهوري سپرده شد.اين مصوبه از سوي دكتر داودي ابلاغ شده است. پيش از اين، وزارت امور خارجه مسئول دبيرخانه شوراي ايرانيان خارج از كشور بود.

اختيارات استانداران افزايش يافت
ايسنا: با هدف افزايش اختيارات استانداران، برخي اختيارات هيأت وزيران از جمله مسئوليت بازنگري در شوراي برنامه ريزي و توسعه  استان و صدور مجوز استخدامي  استان ها به كارگروهي با مسئوليت وزير كشور و عضويت استانداران منتخب استان ها تفويض شد.
بر اساس اين مصوبه كه بنا به پيشنهاد وزارت كشور از سوي معاون اول رئيس جمهوري به وزارتخانه هاي كشور، امور اقتصادي و دارايي، كار و امور اجتماعي، بازرگاني و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ابلاغ شده است، علاوه بر مسئوليت هاي فوق اتخاذ تصميم در خصوص انتقال نيروهاي شاغل در كميسيون هاي تعزيرات حكومتي گندم و آرد و نان استان ها به وزارت بازرگاني و هم چنين انعقاد و تمديد قرارداد خريد خدمت كاركنان ادارات اتباع و مهاجرين خارجي نيز به استانداري ها واگذار مي شود.

سپاه با هيچ گروه سياسي سازش نمي كند
ايرنا: فرمانده  كل  سپاه  پاسداران  انقلاب  اسلامي گفت : سپاه  در تامين  امنيت  ملي  و منافع  جمهوري  اسلامي ايران  با هيچ  گروه  سياسي  سازش  نمي كند.
سرلشكر رحيم  يحيي  صفوي  روز گذشته در آيين  توديع  و معارفه  فرمانده قرارگاه  حمزه  سيدالشهدا در اين  قرارگاه  افزود: آمريكا با وجود سرمايه گذاري هاي  كلان  در حمله  به  عراق  از نظر استراتژيك  و تاكتيك  شكست  خورده  است .
سرلشكر صفوي ، ساماندهي  عوامل  ضد انقلاب  عليه  كشور را از توطئه هاي  آمريكا عليه  كشور  اعلام  كرد و افزود: براساس  مصوبه  شوراي  امنيت  ملي  كشور، جمهوري  اسلامي ايران  حضور ضد انقلاب  و احزاب  معاند را در منطقه  بر نمي تابد و اجازه  حضور هيچ  ضد انقلابي  را در منطقه  نخواهد داد.

الهام: دولت مخالف تجميع انتخابات است
گروه سياسي: با نزديك شدن به زمان انتخابات مجلس خبرگان و شوراي اسلامي شهر، بحث پيرامون زمان برگزاري و يا نحوه نظارت بر انتخابات به بحث روز تشكل ها و فعالان و مسئولان سياسي كشور تبديل شده است. مخالفت دولت با برگزاري همزمان اين دو انتخابات، مهم ترين خبر ديروز در اين باره بود.
غير از بحث تجميع انتخابات كه چند ماهي است در محافل سياسي مطرح است، اظهارنظر محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در مورد واگذاري امر نظارت بر انتخابات شوراها به شوراي نگهبان نيز مبحث جديدي را باز كرده است. باهنر از كلمه بايد براي واگذاري نظارت به شوراي نگهبان سخن گفته و اعلام كرده است كه اگر لايحه اي در اين مورد (اصلاح قانون شوراها) به مجلس بيايد ما نظارت را از دوش مجلس برمي داريم.
طرح بحث سلب مسئوليت نظارت مجلس بر انتخابات شوراها و واگذاري آن به شوراي نگهبان، اين سئوال را مطرح مي كند كه چرا قانونگذار هنگام تدوين و تصويب قانون شوراها، مجلس را ناظر انتخابات شوراها كرد؟ در حالي كه شوراي نگهبان ناظر همه انتخابات اعم از مجلس خبرگان و رياست جمهوري است؟ (تنها انتخابات شوراهاست كه زير نظر مجلس انجام مي شود).ظاهراً علت طرح پيشنهاد باهنر براي دادن مسئوليت نظارت بر انتخابات شوراها بر دوش شوراي نگهبان به دليل موافقت وي با طرح تجميع انتخابات بوده است. باهنر دوگانه بودن نظارت بر انتخابات خبرگان و شوراها را به دلايل اجرايي مشكل ساز خوانده ضمن آن كه گفته است مجلس ترجيح مي دهد كار نظارت بر انتخابات شوراها را به شوراي نگهبان و يا نهاد ديگري واگذار و خود به كارهاي اصلي اش برسد.
همزماني معلق شد
سخنگوي دولت هم از مخالفت دولت با همزماني انتخابات خبرگان و شوراها خبر داد.
به گزارش ايسنا، غلامحسين الهام در حاشيه بازديد از نمايشگاه بين المللي كتاب در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه اخير هيأت دولت بحث همزماني انتخابات مجلس خبرگان و شوراها مطرح شد و در نهايت دولت اين موضوع را تصويب نكرد و قرار نيست لايحه اي در اين ارتباط به مجلس ارائه شود.وي همچنين گفت: دولت با تقليل مدت شوراها موافق نيست و اين مخالفت بعد از بررسي هاي انجام شده صورت گرفته است.
شوراي نگهبان تمايلي ندارد
قائم مقام دبير شوراي نگهبان قانون اساسي نيز گفت: شوراي نگهبان خيلي مايل نيست نظارت بر انتخابات شوراها را بر عهده بگيرد.
عباسعلي كدخدايي در گفتگو با فارس و در پاسخ به سئوالي درباره طرح پيشنهادي محمد رضا باهنر، نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي مبني بر اين كه «نظارت بر انتخابات شوراها به عهده شوراي نگهبان قرار گيرد» ضمن اشاره به عدم استقبال شوراي نگهبان از اين طرح، دليل موافق نبودن اعضاي شوراي نگهبان با اين پيشنهاد را در اختيار نداشتن ساز و كار اجرايي در شوراي نگهبان اعلام كرد.
وي افزود: اگر شوراي نگهبان بخواهد اين كار را انجام دهد، مستلزم پيش بيني ساختار جديدي است كه آن هم فعلاً انجام پذير نيست.
«طبق نظر تفسيري شوراي نگهبان انجام اين كار مغاير با اصول قانون اساسي است.»
تجميع انتخابات با مشكل مواجه شده است
در پي اعلام مخالفت دولت با همزماني انتخابات خبرگان و شوراها، معاون حقوقي و پارلماني وزير كشور گفت: تجميع دو انتخابات شوراها و خبرگان، امسال با مشكل مواجه شده، اما هنوز رايزني ها براي حل مسأله و برگزاري همزمان آنها ادامه دارد.
حجت الاسلام  موسي پور، معاون پارلماني وزير كشور در ادامه گفت وگويش با ايسنا درباره آخرين وضعيت طرح تجميع انتخابات، گفت: اين طرح در حال حاضر قطعي شده و نظر وزارت كشور با تكيه بر ديدگاههاي كارشناسي اين بوده كه انتخابات ها با هدف كاهش عوارض سياسي و صرفه جويي در هزينه ها هر دو سال يك بار برگزار شود و بر اين اساس هم تصميم گرفته شد انتخابات خبرگان و شوراي شهر امسال همزمان با هم برگزار شود. وي ادامه داد: البته چنانچه امسال در اين زمينه اقدام كنيم، بايد زمان برگزاري انتخابات شوراي شهر را چند ماه جلوتر بكشيم كه اين امر باعث كاهش زمان فعاليت شوراهاي فعلي خواهد شد.
وي ادامه داد: براي حل اين مشكل دو راه پيش رو داريم، يا بايد زمان دور دوم شوراها را كمتر كنيم يا انتخابات را برگزار و آغاز فعاليت شوراهاي دور سوم را به تأخير بيندازيم كه به صورت طبيعي در هر دو حالت با مشكلاتي در اين زمينه مواجه مي شويم؛ لذا تجميع دو انتخابات شورا و خبرگان
امسال با مشكل مواجه شده، اما هنوز رايزني ها براي حل مسأله و برگزاري همزمان اين دو انتخابات ادامه دارد.
ملاحظات رئيس جمهوري مورد توجه قرار مي گيرد
علي جنتي نيز گفت: ملاحظات رئيس جمهور در خصوص برگزاري همزمان انتخابات خبرگان و شوراها مورد توجه قرار مي گيرد، اما از نظر قانوني وزارت كشور هماهنگي هاي لازم را با مجلس و شوراي نگهبان انجام داده است.
علي جنتي معاون سياسي وزير كشور در گفت وگو با فارس در خصوص مخالفت دولت با برگزاري انتخابات همزمان شوراها و خبرگان كه از سوي سخنگوي دولت اعلام شد، تصريح كرد: وزارت كشور نظرات دولت را مورد توجه قرار مي دهد، ولي از نظر قانوني، شوراي نگهبان در خصوص انتخابات مجلس خبرگان اعلام نظر مي كند و مجلس شوراي اسلامي هم در خصوص انتخابات شوراها نظر مي دهد.
جنتي با تأكيد بر اين كه اگر رئيس جمهور ملاحظاتي داشته باشد بايد مورد توجه قرار گيرد، افزود: آنچه سخنگوي محترم دولت بيان داشته مشخص نيست كه كدام لايحه را مورد توجه قرار داده، چرا كه لايحه هاي قانون شوراها و تجميع انتخابات هنوز به هيات دولت ارائه نشده است و در كميسيون هاي مربوط در حال بررسي است.
وي گفت: در خصوص برگزاري همزمان انتخابات شوراها و خبرگان وزارت كشور هيچ لايحه اي را به دولت ارائه نداده است.
معاون سياسي وزير كشور خاطرنشان كرد: شوراي نگهبان به زمان پيشنهادي ما براي برگزاري انتخابات خبرگان در آبانماه امسال پاسخ موافق داده و مجلس شوراي اسلامي هم نظر موافق خود را به زودي اعلام خواهد كرد.

خاتمي سعد آباد را ترك كرد
ايلنا: سيدمحمد خاتمي، رئيس  جمهوري سابق بر اساس نامه مديركل پشتيباني دولت نهم كه خواستار تخليه ساختمان همراهان، واقع در سعدآباد به عنوان محل كار خاتمي  شده بود، اين ساختمان را ترك كرد.مدير كل پشتيباني دولت در نامه خود به دفتر خاتمي آورده است: چون ساختمان همراهان مورد نياز تشريفات نهاد رياست  جمهوري است لذا اين ساختمان بايد ترك شود كه سيدمحمد خاتمي  نيز با رويت نامه حدود يك هفته پيش ساختمان سعدآباد را ترك كرد.

روحاني: اروپا مرتكب خطاي استراتژيك شده است
مهر:حسن روحاني، نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي، روز گذشته با روپرشت پولنتس، رئيس كميسيون سياست خارجي مجلس آلمان و هيأت همراه در محل مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام ملاقات و گفتگو كرد.پولنتس ضمن اشاره بر اهميت روابط دو كشور، در زمينه مسايل هسته اي ايران گفت: تصميم جمهوري اسلامي ايران مبتني بر راه اندازي اصفهان و نطنز و تعليق اجراي مفاد پروتكل الحاقي بر بي اعتمادي ديگران نسبت به برنامه هسته اي ايران افزوده است.
روحاني ضمن اشاره به سابقه عملكرد آلمان در گذشته و همچنين عملكرد فعلي روسيه نسبت به ساخت نيروگاه بوشهر، تأكيد كرد كه موضوع نيروگاه بوشهر هميشه به مانند تابلو بزرگي از بي اعتمادي مردم ايران نسبت به قول و تضمين هاي ديگران است. تاريخچه نيروگاه بوشهر لزوم پيشرفت و استقلال تكنولوژيكي را براي همه مردم ما روشن كرده است. راه اندازي اصفهان، نطنز، و قطع اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي توسط ايران نيز پاسخ طبيعي ما به اشتباه محاسبه اروپا بوده است. در مذاكرات قبلي با اروپا، ما به حصول توافق در زمينه غني سازي در ايران خيلي نزديك شده بوديم ولي اشتباه محاسبه اروپا اين بود كه با طولاني كردن مذاكرات اميدوار بود كه بعد از انتخابات رياست جمهوري در ايران با فضاي ديگري روبه رو شود. اروپا و آمريكا هنوز هم دچار اشتباه در محاسبه خود هستند و مي خواهند با تهديد و زورگويي ايران را مجبور به چشم پوشي از حق قانوني خود در غني سازي براي مصارف صلح آميز نمايند. براي مسئولان و مردم ايران اين روشها قابل قبول نيست.

آصفي : گفت وگو، تنها راه حل است
ايسنا: سخنگوي وزارت امور خارجه طرف هاي پرونده هسته اي كشورمان را به گفتگو درك و پذيرش واقعيت فرا خواند. دكتر حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به بيانيه وزارت خارجه فرانسه درخصوص نشست پاريس با فراخواني به واقع بيني اظهار داشت: توسعه برنامه هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران براساس پادمان و ان.پي.تي است و هم چنانكه در گزارش هاي آژانس ذكر شده، هيچ انحرافي در فعاليت هاي هسته اي ايران مشاهده نشده و ايران پايبند به معاهده عدم اشاعه است.سخنگوي وزارت امور خارجه  كشورمان به شركت كنندگان در اجلاس پاريس توصيه كرد بجاي استفاده از زبان تهديد به راه حل هاي منطقي و گفتگو روي بياورند و گفت: تهديد، تنها موضوع را پيچيده تر مي كند و امكان يافتن راه حل را دشوارتر مي سازد.

تكذيب سخنان يك فرمانده نظامي
گروه سياسي: اظهارات سه شنبه شب سردار دهقاني، سخنگوي رزمايش پيامبراعظم(ص) كه جنجال هاي زيادي را برانگيخته بود از سوي معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح تكذيب شد.
معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح تأكيد كرد: اظهارات سردار دهقان از نظر نيروهاي مسلح هيچ گونه اعتباري ندارد.
سردار سرتيپ پاسدار عليرضا افشار در حاشيه بازديد از نمايشگاه كتاب در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران در رابطه با اظهارنظر سردار محمد دهقان به عنوان سخنگوي رزمايش پيامبر اعظم(ص)، اظهارداشت: رزمايش پيامبر اعظم (ص) براي نشان  دادن اقتدار و توانمندي نيروهاي مسلح بود كه حيرت جهانيان را برانگيخت.وي در خصوص نظر سردار دهقان در رابطه با آمريكا و اسراييل، بيان داشت: سردار دهقان در زمان رزمايش سخنگو بودند و با توجه به پايان رزمايش در ۱۹ فروردين ماه اظهارات ايشان شخصي است و از نظر نيروهاي مسلح هيچ گونه اعتباري ندارد.سردار دهقان سه شنبه شب در سخناني در تشريح دستاوردهاي نظامي رزمايش پيامبر اعظم (ص) با اعلام اينكه اسراييل آمادگي جنگيدن با ايران را ندارد، گفته بود كه: ما اعلام كرده ايم كه هركجا كه آمريكا شيطنت كند، اولين جايي را كه هدف قرار مي دهيم اسراييل خواهد بود.اين خبر در ۲۴ ساعت گذشته در صدر رسانه هاي بين المللي قرار گرفته بود و واكنش هايي جدي به دنبال داشت.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |