پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۶ - May 4, 2006
وزارت نيرو گزارش همشهري را تاييد كرد
تعرض افراد فرصت طلب سد لتيان را تهديد مي كند
گروه شهري: در پي درج گزارش «حاشيه سد لتيان تا عمق ۴ متري زمين شكاف برداشت» كه در تاريخ ۲۶/۱/۸۵ منتشر شد، وزارت نيرو ضمن تاييد گزارش مذكور، توضيحاتي در اين خصوص داده است كه از نظرتان مي گذرد.
«وزارت نيرو حسب وظايف حكومتي محوله، عهده دار وظيفه اي بسيار خطير در تامين آب كشور در زمينه هاي شرب، كشاورزي، صنعت و ديگر نيازهاي ملي و منطقه اي  است. لذا با صرف هزينه هاي هنگفت از محل منابع ملي و با تلاش هاي بي وقفه و مستمر متخصصان و كارشناسان شاغل در اين صنعت زيربنايي، در ساليان اخير تاسيسات آبي متعددي را اجرا و وارد مدار بهره برداري نموده است. متاسفانه به خاطر عدم حاكميت اين وزارت بر حوضه هاي آبريز و اراضي حاشيه اي مخازن سدها، تاسيسات زيربنايي مذكور همواره تحت تاثير عوامل نامطلوب تاثيرگذار قرار دارند؛ به نوعي كه بخش مهمي از اعتبارات و تلاشهاي دست اندركاران بهره برداري، صرف برطرف نمودن عواقب و تبعات منفي اقدامات تخريبي در حوضه هاي آبريز و نواحي مجاور سدها مي شود. لذا ضمن تاييد گزارش مندرج در صفحه ۷ روزنامه همشهري ۲۶/۱/۸۵ و دلايل مطرح شده توسط متخصصان كانون ديده بانان زمين، اعلام مي دارد تعرضات انجام گرفته از سوي افراد معارض«با مجوز و يا بدون مجوز دستگاههاي ذيربط محلي »به اراضي مشرف به سد مخزني لتيان، آن هم در محدوده اي كه در گذشته محل بروز زمين لغزشهاي متعددي بوده و در حال حاضر نيز داراي چنين پتانسيل هاي بالقوه اي مي باشد، موجب بروز زمينه هاي مخاطره جهت تماميت سازه اي سد لتيان را فراهم مي نمايد. سدهاي سه گانه كرج، لار و لتيان داراي نقش حياتي در تأمين آب شرب پايتخت،  شهر كرج و تعدادي از شهركهاي اقماري بوده و وقوع هرگونه وقفه در تامين آب از هريك از سدهاي مذكور مي تواند موجب بروز تبعات اجتماعي بسيار ناگواري شود.
به هر ترتيب متعاقب وقوع زمين لغزش مذكور در حاشيه جنوبي سد مخزني لتيان و با توجه به حساسيت عواقب احتمالي و به ويژه نزديكي به تكيه گاه چپ سد، كارشناسان اين وزارت در سطح شركت آب منطقه اي تهران و نيز ستاد شركت مادر تخصصي مديريت منابع آب ايران مبادرت به انجام بازديد و استمرار مشاهده توده لغزشي نموده و ضمن انجام هماهنگي هاي محلي، از وزارت كشور درخواست كرد از تردد خودرو در ناحيه لغزشي تا اطلاع ثانوي و جلوگيري از فعاليتهاي ساخت و ساز بر روي دامنه هاي مشرف به درياچه در حدفاصل سد مخزني تا انتهاي شاخه شرقي درياچه جلوگيري به عمل آيد.
به موازات درخواست مذكور و علي رغم خارج از محدوده استحفاظي بودن موقعيت توده لغزشي، اين وزارت به جهت مخاطره آميز بودن تبعات وقوع چنين پديده هايي در حاشيه مخازن، انجام مشاهدات مستمر و مطالعه توده لغزشي را در دستور كار قرار داده تا در صورت لزوم نسبت به انجام اقدامات ايمني در سد لتيان و تثبيت توده رانشي اقدام نمايد. در هر حال در بسياري از موارد تاسيسات آبي و مخازن سدها تحت تاثير فرآيندهاي نامطلوبي قرار دارند كه اساساً اين وزارت نه تنها دخالتي در چنين مواردي نداشته بلكه همواره متاثر از تبعات تخريبي و هزينه ساز آنها بوده است.
اميد است با بذل توجهات مسئولان محترم به حساسيت منابع آبي مذكور و تامين آب شرب تهران بزرگ در وزارت كشور به ويژه در فرمانداري شميرانات و جلوگيري از تعارض افراد فرصت طلب به اراضي مخاطره ساز مشرف به سد مخزني لتيان، زمينه بروز چنين مخاطراتي در آينده فراهم نگردد.»

چشم انداز
000567.jpg
000570.jpg
اين نمونه ديگري است از ساخت وسازهاي غيرمجاز در حوزه سد لتيان. مطابق قانون، رودخانه ها حريم دارند. مطابق قانون سدها حريم مشخصي دارند و باز هم مطابق قانون، ساخت و ساز در مناطق حفاظت شده ممنوع است... اما ساخت و سازهاي غيرقانوني با سكوت مسئولان همچنان ادامه دارد. سازمان محيط زيست و وزارت نيرو هر دو مي گويند «مسئولان امر پاسخ دهند» !
اگر شهرداري، محيط زيست و وزارت نيرو و منابع طبيعي هيچ  كدام مسئول نيستند پس آقايان بگويند مسئول واقعي كيست؟
اگر وزارت نيرو نمي تواند جلوي ساخت و ساز در حريم سد لتيان را بگيرد اما آيا باز هم قادر نيست جلوي ساخت مهمانسراي خود را در حاشيه سد لتيان بگيرد؟

درخواست گروه ديده بان كوهستان از قاليباف:
كوهستان توچال را نجات دهيد
000558.jpg
گروه شهري: گروه ديده بان كوهستان با ارسال نامه اي به قاليباف شهردار تهران، خواستار مداخله شهرداري تهران در جلوگيري از تخريب كوهستان توچال شد.
عباس محمدي، مدير گروه ديده بان كوهستان در اين نامه با اشاره به اهميت كوه توچال در نزديكي تهران مي افزايد: يكي از پديده هاي ناميموني كه در چند سال اخير رواج گسترده اي يافته، چيدن انواع گياهان توچال در فصل بهار و فروش آن در شهر به عنوان «سبزي كوهي» يا «سبزي صحرايي» است.
از آنجا كه اين كار از طرف عده اي به صورت حرفه اي و كاملاً بي رويه انجام مي شود و با توجه به اين كه توچال توان تأمين سبزي براي ميليون ها نفر را ندارد و ارزش حفاظتي اين گياهان بسي بيش از ارزش مبادلاتي آنها است، خواهشمنديم ترتيبي اتخاذ فرماييد تا با هماهنگي پليس كوهستان و نيروهاي مردمي از چيدن سبزي كوهستان جلوگيري و فروش اين گونه سبزي ها در فروشگاه هاي تهران ممنوع شود.
وي در بخش ديگري از اين نامه مي افزايد: متأسفانه طرح «قرق كوهستان توچال» كه در سال ۱۳۷۴ آغاز شده بود، هم اكنون اجرا نمي شود، و چراي دام ها مشكل بزرگ ديگري است كه محيط زيست تهران را به سبب تخريب پوشش گياهي و تشديد پديده سيل خيزي منطقه، با تهديد مواجه كرده است.
بنابر اين لازم است با هماهنگي سازمان جنگل ها و مراتع طرح قرق دامنه هاي جنوبي توچال اجرا شود.

بهسازي پايانه هاي جنوب و غرب تهران تا پايان سال
000561.jpg
گروه شهري: تا پايان سال ۸۵ پايانه هاي جنوب و غرب تهران بهسازي خواهند شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس صديقي- مديرعامل سازمان پايانه ها و پارك سوارها- با اعلام اين خبر گفت: در آينده نزديك عمليات اجراي طرح ساماندهي و بهسازي پايانه هاي غرب و جنوب با تامين اعتباري در حدود سه ميليارد تومان آغاز خواهد شد.
وي تصريح كرد: بهسازي شكل ظاهري ساختمان هاي فرسوده، اصلاح شكل هندسي محوطه هاي پايانه كه در حال حاضر تردد خودروها در آن به سختي انجام مي گيرد، افزايش سرويس هاي بهداشتي، ايجاد غرفه هاي تغذيه، امكان دسترسي مسافران به آب آشاميدني، تأمين روشنايي مورد نياز، بازسازي سكوها و نيز برقراري سيستم هاي حمل ونقل عمومي در جهت جابه جايي مسافران از جمله برنامه هاي ما براي ساماندهي اين پايانه هاست.
مهندس صديقي - مديرعامل سازمان پايانه ها و پارك سوارها- همچنين گفت: نگهداري ساختمان هاي كنوني با عمر بالا، هزينه هاي زيادي دارند كه با نوسازي آنها طبعا بسياري از هزينه هاي موجود كاهش خواهند يافت.

كاهش ساخت و سازهاي غيرمجاز
000564.jpg
معاون عمراني استانداري تهران از يك رقمي شدن نرخ ساخت و ساز غيرمجاز در اين استان خبر داد.
به گزارش ايسنا، مهندس مسعود درون پرور در مراسم معارفه شهردار اسلامشهر افزود: ساخت و سازهاي غيرمجاز در مجموعه ادارات دولتي استان تهران به صفر رسيده است. وي خواستار تصويب مصوبات بر اساس سياست دولت در شوراهاي اسلامي شد و گفت: عملكرد شوراهاي اسلامي در استان تهران مثبت بوده است.
درون پرور با تاكيد بر تاثير فعاليت هاي عمراني در مسايل اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و اشتغال زايي افزود: شهرداران با دقت و نظارت بايد جلوي اجراي پروژه هاي فاقد كيفيت را بگيرند.
وي از افتتاح بيش از ۴۰ پروژه عمراني ظرف ۶ ماه آينده در اسلامشهر توسط شهردار جديد خبر داد و گفت: بر اساس تكليف برنامه چهارم توسعه، حمل و نقل درونشهري بايد از ۳۸ درصد به ۷۵ درصد افزايش يافته و وسايط نقليه عمومي دو برابر افزايش يابند.

اقدامات تخريبي راه سازي براي تله كابين
گنج نامه توجيه پذير نيست
000543.jpg
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همدان با تاكيد بر اين كه تا وقتي طرح مصوب و كارشناسي براي ساخت تله كابين اجرا نشود، فعاليت شركت مجري تله كابين غيرقانوني خواهد بود، گفت: اقدامات تخريبي ماشين هاي راه سازي شركت تله كابين گنج نامه در دامنه  كوه الوند توجيه پذير نيستند.
فرهاد فرزانه در گفت وگو با ايسنا افزود: هر فعاليتي در منطقه هاي تاريخي مانند گنج نامه  همدان بايد بر اساس طرح هاي كارشناسي انجام شود؛ لذا شركت تله كابين گنج نامه نيز موظف است كه طرح كارشناسي خود را به ارگان هاي مربوطه مانند سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، سازمان محيط زيست (از نظر شرايط زيست محيطي)، منابع طبيعي (از نظر واگذاري زمين) ارائه كند و به تصويب برساند؛ چراكه تا پيش از تصويب آن طرح ها در مراجع مربوطه، انجام هر فعاليتي در منطقه غيرقانوني خواهد بود.
وي ادامه داد: اداره هاي مرتبط با اين مساله، مجوز ساخت را براي احداث ايستگاه تله كابين و سرويس بهداشتي صادر كرده بودند؛ ولي شركت مجري تله كابين به طرح خود فضاي اقامتي، موزه، سالن نمايش و برخي امكانات ديگر را كه مورد تاييد ما نبوده، افزوده است.
اين موضوع در كارگروه گردشگري استان مطرح شد و پس از برگزاري چند جلسه  كارشناسي با برخي موارد طرح موافقت و شركت موظف شد تا طرح خود را تغيير دهد.
فرزانه تصريح كرد: اما متاسفانه شركت تله كابين گنج نامه بدون اهميت دادن به اين موضوع در آغاز سال جاري پيش از تصويب نهايي طرح، آغاز به كار كرده است.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان همدان اظهار كرد: اگر اين طرح در دره  ديگري اجرا مي شد كه محدوديت طبيعي و تاريخي نداشت، ما هم بر اجراي آن تاكيد مي كرديم؛ ولي در حال حاضر، موضوع ميراث فرهنگي به عنوان امانتي از آيندگان كه حفاظت آن برعهده  ماست، مطرح است و بايد تلاش كنيم كه آيندگان ما را بازخواست نكنند.

حفاظت از منابع طبيعي نيازمند مشاركت عمومي است
معاون سازمان جنگلها و مراتع گفت: حفاظت از ۱۶۲ ميليون هكتار مرتع و جنگل كشور نيازمند مشاركت عمومي است. به گزارش مهر، معاون برنامه ريزي و پشتيباني سازمان جنگلها و مراتع كشور در مراسم توديع و معارفه مديران كل منابع طبيعي استان مركزي در اراك گفت: ۸۳ درصد برابر با ۱۶۲ ميليون هكتار از عرصه هاي كشور را مراتع و جنگلها شامل مي شود كه اين ميزان جنگل نيازمند مشاركت عمومي مردم براي نگهداري است.
غلامرضا رازقي افزود: تقويت مشاركت و حضور جدي مردم در عرصه حفاظت از منابع طبيعي كشور از برنامه ها و اهداف جدي اين سازمان در كشور است.
وي بهره برداران را بهترين محافظان طبيعت خواند و گفت: در صورت برنامه ريزي مدون مي توانيم با بالابردن سطح آمادگي مردم مشاركت آنان را در حفظ حيات طبيعي كوشا باشيم.
وي با تاييد ادغام مديريت آبخيزداري و منابع طبيعي كشور تصريح كرد: سوق دادن مديريت آبخيزداري از مكانيكي به نگاه تخصصي و مطالعاتي ضروري است.
رازقي گفت: از مجموعه عرصه هاي طبيعي كشور ۵۳ درصد مرتع، ۷/۸ درصد جنگل، ۲۰ درصد پديده هاي بياباني، ۵/۱ درصد بيشه زار و درختچه و ۵/۱۶ درصد مالكيت دستگاههاي اجرايي و مردم است.
در اين مراسم معاون برنامه ريزي استانداري مركزي، نيروي كارآمد را عامل حركت توسعه خواند و گفت: حفاظت از منابع طبيعي به عنوان سرمايه ملي نيازمند ترويج آموزش در اين بخش براي مردم و بهره برداران است.
سيد مهدي مقدس با تاكيد بر لزوم فرهنگ سازي براي حفظ حيات طبيعي بشر گفت: آينده بشر با حفظ حيات طبيعي خود امكان پذير است و در اين زمينه نيازمند توجه جدي هستيم.

يك ميليارد تومان براي ساماندهي نقاط حادثه خيز در سال ۸۵
با اين بودجه تنها مي توان دو نقطه را اصلاح كرد
گروه شهري: در حالي كه نقاط حادثه خير جاده هاي كشور هر روز روبه افزايش هستند، در بودجه سال ۸۵ تنها يك ميليارد تومان اعتبار براي اصلاح اين نقاط پيش بيني شده است كه با اين بودجه تنها مي توان سالانه دو نقطه را اصلاح كرد.
اين در شرايطي است كه سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي براي ايمن سازي ۱۸ هزار و ۳۴۰ كيلومتر از راه هاي كشور پيشنهاد تخصيص اعتبار ۲۲۰ ميليارد توماني در لايحه بودجه امسال را ارائه دادندكه از اين ميزان بودجه تنها دو ميليارد تومان براي ايمني جاده ها اختصاص يافت. اين در حالي است كه ۸۵ درصد ترافيك راه هاي كشور در اين مسير ۱۸ هزار كيلومتري واقع شده است.
مدير كل ايمني راه سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در اين باره گفت: «لايحه ارتقاي ايمني كه اعتباري معادل ۱۳ هزار ميليارد تومان براي آن پيش بيني شده، دولت را مكلف به رفع نقاط حادثه خيز و كاهش ۵۰ درصدي تصادفات در طول برنامه چهارم كرده است.»
دوستعلي قاسمي افزود: طرح ايمني راه هاي كشور به درخواست نهاد رياست جمهوري براي سال جاري تهيه شده و در آن نيازمندي هاي پليس راه، هلال احمر و اورژانس در قالب اختصاص اعتبار ۱۵۰ ميليارد توماني به هيأت دولت رفته است.
وي با اشاره به اينكه اعتبار انجام اين طرح هنوز به تصويب نرسيده است، گفت: دولت لايحه ارتقاي ايمني راه هاي كشور را براي رفع نقاط حادثه خيز و كاهش ۵۰ درصدي تصادفات بررسي مي كند.به گفته قاسمي، عواملي چون سرعت غيرمجاز، ساخت و ساز اطراف راه ها، تقاطع هاي همسطح و رعايت نكردن اصول كارشناسي در ساخت راه ها موجب حادثه خيز بودن جاده ها مي شود.

معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران:
خيابان ها و بزرگراههاي تهران،
۳۰ درصد بيشتر اصلاح شدند
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: اصلاحات هندسي پايتخت در شش ماهه دوم سال ۸۴ ، ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته است.
«مهرداد تقي زاده» ، معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران با بيان اين مطلب گفت: «برنامه اصلي ما براي تهران انجام مطالعات كارشناسي دقيق پيش از آغاز عمليات اجرايي است، كه اين موضوع هم شامل دوربرگردان و هم شامل ساير اصلاحات ترافيكي مي شود. در واقع هر طرحي كه توجيه فني داشته باشد، ادامه مي يابد.»
وي در خصوص ادامه احداث دوربرگردان هايي كه از دوره مديريت قبلي شهرداري باقي مانده بود افزود: «مديريت شهرداري هيچ طرح نيمه كاره اي را رها نمي كند. طرحي كه براي ايجاد دوربرگردان براي تهران وجود داشت نيز در حال مطالعه است و هر دوربرگرداني كه مطابق با اصول كارشناسي نباشد، اجرا نخواهد شد.»
تقي زاده در خصوص حذف رفوژ  مياني بزرگراه هاي پايتخت اظهار داشت: «قرار شده بزرگراه هايي كه از اين پس در پايتخت ساخته مي شود، بدون رفوژ مياني باشد. البته بزرگراه هايي همچون همت كه اكنون داراي تيرهاي روشنايي و دكل برق هستند، تغييري نخواهد كرد.»
معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران عنوان كرد: «برخي از كارشناسان حذف اين رفوژها را براي عابران پياده خطرآفرين عنوان كرده اند. اما منظور از حذف اين ابزار ترافيكي، جايگزين كردن آنهاست. زيرا اين تبديل در هنگام ترافيك مسير عبوري يك طرف بزرگراه را افزايش داده و خطوط«برگشت پذير»را در تهران اجرايي كرد.»

در هفته ميراث فرهنگي برگزار مي شود
نمايش مردان نمكي در رختشورخانه زنجان
000546.jpg
مردان نمكي طي هفته ميراث فرهنگي، به نمايش گذاشته خواهند شد. «يحيي رحمتي» رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري، با بيان اين مطلب گفت: به مناسبت هفته ميراث فرهنگي از تاريخ ۲۸ ارديبهشت ماه لغايت سوم خرداد ماه سال جاري، مردان نمكي و نتايج مطالعات كارشناسان بر روي آنها، در موزه رختشورخانه زنجان به نمايش گذاشته خواهند شد.
وي همچنين از برگزاري نمايشگاه صنايع دستي و سوغات محلي و آداب و رسوم استان هاي كشور، نمايشگاه جاذبه هاي تاريخي و گردشگري استان ها طي هفته ميراث فرهنگي خبر داد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان زنجان تاكيد كرد: طي هفته ميراث فرهنگي نمايشگاه آثار تاريخي نيز در گنبد سلطانيه و بقعه پيراحمد زهرنوش برگزار خواهد شد.

هوا
000549.jpg
000552.jpg
000540.jpg
000555.jpg

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |