يافته هاي يك پژوهش اجتماعي نشان داد
مشكل كسب هويت ميان فردي در بين نوجوانان تهراني
|
|
يافته هاي يك تحقيق نشان داد كه نوجوانان تهراني از نظر هويت ايدئولوژيكي و ميان فردي بيشتر از همه در وضعيت مهلت مجاز و كمتر از همه در وضعيت اكتساب بودند.
عوامل چندگانه زيستي، روان شناختي، اجتماعي، ميان فردي، فرهنگي و تاريخي در رشد انسان مؤثر است. رشد در دوره نوجواني ناشي از تعامل اين عوامل بوده و توجه به هر يك از اين عوامل به تنهايي نمي تواند تصوير درستي از اين تغييرات را به ما ارائه دهد.
افراد در اين مرحله سني در معرض بسياري از مشكلات رفتاري و رواني قرار دارند. در دوره نوجواني ضعف در تصميم گيري (در زمينه هايي مانند مدرسه، روابط با جنس مخالف و مصرف مواد)، نتايج منفي تري از دوران كودكي را در بر داشته، هم چنين نوجوانان بيشتر براي تصميم گيري ها و نتايج كارهاي خود نسبت به دوره كودكي مسوول مي باشد.
به گزارش ايسنا، بررسي ها نشان داده اند كه رفتارهاي پرخطر در دوره نوجواني افزايش مي يابند و گرايش به تنوع رفتارهاي پرخطر و يا پرداختن به چندين رفتار پرخطر با هم در اين دوران ديده مي شود.
براي نمونه ممكن است سوء مصرف مواد و روابط جنسي ناايمن با هم رخ دهند، تا آنجا كه شايد بتوان در نوجوانان مجموعه رفتارهاي پرخطر را «نشانگان رفتارهاي پرخطر» نام داد به همين دليل شناخت اين دوره از اهميت بسياري برخوردار است.
دكتر بنفشه غرايي، دكتر محمدكاظم عاطف وحيد و دكتر محمد دژكام متخصصان روانشناسي باليني در يك پژوهش پس رويدادي و از نوع مقطعي-توصيفي تعداد ۴۶۷ نوجوان تهراني را به كمك پرسشنامه فرايند هويت الگو و پرسشنامه سبك هويت مورد بررسي قرار دادند. يافته هاي اين پژوهش نشان داد كه جوانان تهراني از نظر هويت ايدئولوژيكي و ميان فردي بيشتر از همه در وضعيت مهلت مجاز و كمتر از همه در وضعيت اكتساب بودند.
علاوه بر اين بين وضعيت هويت دختران و پسران تفاوت معني داري ديده شده است؛ همچنين بين سبك هاي هويت با وضعيت هاي هويتي نيز ارتباط معني داري به دست آمد.
اين نتايج مي افزايد: سبك هويت نامتمايز-اجتنابي بيشترين ارتباط را با وضعيت نامتمايز و سبك هويت هنجاري بيشترين ارتباط را با وضعيت تفويض اختيار و سبك هويت اطلاعاتي بيشترين ارتباط را با وضعيت اكتساب نشان دادند.
بر اساس نتايج اين تحقيق، نوجوانان تهراني از لحاظ وضعيت هويتي كمتر در وضعيت اكتساب و يا كسب اطلاعاتي هستند.
|