يكشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۵
مديريت تفكر در ورزش
004482.jpg
مريم رضايي
مؤلفه هاي مديريت
نزديك به ۵۰ سال نحوه تعيين روساي فدراسيون هاي ورزشي در ايران به شكل انتصابي بود تا اينكه در زمان رياست مصطفي هاشمي طباء مصوبه اي شكل گرفت كه تعيين روساي فدراسيون ها انتخابي شد و محسن مهرعليزاده در زمان رياست خود اين مصوبه را اجرا كرد.
هرچند در اين مصوبه، يك تبصره اي گنجانده شده است تا در زمان لزوم، عزل و نصب رييس يك فدراسيون از طريق بالاترين مقام رياست سازمان تربيت بدني قابل پي گيري و اجرا باشد، كه البته در مجامع عمومي فدراسيون ها در نهايت در اين خصوص نظرات و آرا در جمع به رأي گيري گذاشته مي شود.
و شايد با تكيه بر اين تبصره بود كه مهندس علي آبادي رييس سازمان تربيت بدني كشور از اواخر سال گذشته و به طور صريح تر از اوايل امسال، سخن از تغييرات روساي ۷ تا ۸ فدراسيون ورزشي ازجمله كشتي و فوتبال كرد.كه نخستين تغيير آن رفتن طالقاني از رياست كشتي و آمدن محمدرضا يزداني خرم از فدراسيون واليبال به حوزه كشتي كشور بود و اين تغيير بسياري از نقادان را به نوشتن و سخن گفتن واداشت.
به هرحال موج تغييرات روساي فدراسيون ها به عنوان يك خبر جريان ساز در مطبوعات و سپس در سطح جامعه چندي است كه بسياري را به خود مشغول داشته است. صرف نظر از نام يك فدراسيون و يا نام يك رييس در اين گزارش به ويژگي ها و مولفه هاي مديريتي در حوزه ورزش اشاره شده است كه درپي مي خوانيد.
ماهيت مديريت ورزش
مقوله مديريت در ورزش و تربيت بدني از ساير جهات مشابه ساير بخش هاي مديريتي تصميم ساز و تصميم گير كشور است، اما شايد بتوان گفت به دليل ماهيت ورزش و حاشيه داربودن آن كه طيف وسيع و گسترده اي را دربر مي گيرد از اهميت بيشتر و حساس تري برخوردار است.
از اين رو هر نوع تحول و تغيير در ورزش و تربيت بدني كشور قابل لمس و عيني تر و روشن تر است و آثارش در سطح جامعه به ويژه با بازخوردهاي وسيعي شكل مي گيرد.
امروزه با رشد و توسعه تكنولوژي و اطلاعات، مديريت هم مبتني بر اين روند، درحال دگرگوني سريع و عيني است و مرز مديريت سنتي و آمرانه درحال گذشتن است و اطلاعات و نوآوري و خلاقيت در مديريت از موضوعات بااهميت محسوب مي شود.
امروزه به دليل دستيابي جهان به شاخص ها و استانداردهاي قابل قبول و قابل تعريف براي همه كشورها، مسير رشد و توسعه كاملا قابل نشانه گذاري شده است و تعيين جايگاه و رتبه در ميان سايرين به سادگي قابل ارزيابي است.
جامع نگري و برنامه ريزي بلندمدت ازجمله مباحث مهم پيش روي مديريت در همه بخش ها به ويژه در حوزه ورزش (با قدرت زياد دربرگيري و فراگيري آن) است.
دكتر سيد اميراحمد مظفري در اين باره مي گويد: واقع بيني و واقع گرابودن ازجمله نكاتي است كه بايد در تدوين شاخص ها و معيارهاي ما گنجانده شود.
بايد جايگاه واقعي و درست خود را در داخل سيستم تعريف كنيم و براساس آن نقاط قوت و ضعف آن را بررسي كنيم تا از يك وضع موجود به يك وضع مطلوب تر تغييرجهت دهيم. با چنين ديدگاهي مي توانيم نقاط تهديد و ضعف را تبديل به فرصت كنيم و با جهت گيري درجهت تقويت آن عمل كنيم.
اعمال مديريت هاي سليقه اي و گرفتاري در دام روزمرگي و شعار به  جاي عمل مانع از تحقق برنامه ها مي شود و فرصت ها و سرمايه ها را تلف مي كند.
مديريت ورزش كشور نيز مانند بسياري از بخش هاي مديريتي با چالش هاي بسياري در آينده رو در رو است و براي طي كردن مسير توسعه بدون واقع گرايي و نقد خود و بررسي نقاط ضعف و تقويت آن نمي تواند به اهداف قابل قبول دست يابد.
مديريت باشگاهي و فدراسيون هاي ورزشي
شايد به جرات بتوان گفت كه يكي از مهمترين جنبه هاي اصلي و با اهميت در مديريت باشگاه ها و فدراسيون ورزشي مديريت ورزش قهرماني است.
هرچند مهندس علي آبادي يكي از شاخص هاي مهم برنامه توسعه فدراسيون هاي ورزشي را همگاني كردن رشته هاي مختلف ورزش نيز عنوان كرده و براي آن تسهيلات خوبي را هم تعريف كرده است.
دكتر محمد خيبري عضو هيات علمي دانشگاه تهران در اين خصوص مي گويد: آشنايي كافي از فرآيندهاي زيربنايي و اصلي در اداره ورزش قهرماني كه جزء اصلي فعاليت هاي روساي باشگاه ها و فدراسيون هاي ورزشي است، از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.
امروزه فعاليت هاي ورزش قهرماني در سطح جهان، منطقه و كشور درحال پيشرفت است و متوليان اصلي مديريت و راهبردي ورزش قهرماني در داخل كشور، باشگاه ها و فدراسيون هاي ورزشي هستند كه بسياري از آنها سوابق طولاني دارند. چنانچه مديريت و رهبري اين باشگاه ها و فدراسيون ها براساس اصول رايج در سطح كشورهاي پيشرفته قرار داشته باشد، رسيدن به اهداف كلي، كيفي و كمي نظام ورزش كشور دور از دسترس نيست و امكان توسعه و پيشرفت در امر ورزش قهرماني فراهم خواهد شد.
فدراسيون ها و باشگاه هاي ورزشي هريك داراي برنامه هاي خاص خود هستند و اين برنامه ها بايد روزانه، هفتگي، ماهانه و سالانه به ترتيب به اجرا درآيد. يكي از جنبه هاي بسيار مهم و اصلي در اجراي موثر و كارآمد برنامه هاي باشگاهي و فدراسيون هاي مختلف ورزشي مساله اعتبارات و مديريت مالي است.
وي مي گويد: اعتبارات دولتي بخش اعظم منابع مالي فدراسيون ها و باشگاه هاي ورزش را تشكيل مي دهد و منابع مالي غيردولتي براي باشگاه ها و فدراسيون هاي ورزشي بخش كوچك و بسيار محدودتري از اعتبارات را به خود اختصاص مي دهد.
همچنين آنچه كه اهميت آن از ميزان تخصيص اعتبارات براي فدراسيون ها و باشگاه هاي ورزش كمتر نيست موضوع نحوه درآمدزايي و مديريت امور مالي است كه خود مي تواند اعتبارات تخصيص داده شده از طرف دولت و بخش خصوصي را در راه صحيح و به شكل موثر مصرف كند. وي مي گويد: شايد پاسخگويي به اين پرسش هاي اساسي در مبحث مديريت فدراسيون ها و باشگاه هاي ورزشي بتواند زمينه ساز رفع بسياري از معضلات و مشكلات باشد.
اول اينكه: ميزان منابع و هزينه هاي مالي اين فدراسيون ها و باشگاه هاي ورزش چقدر است؟
دوم اينكه: منابع و هزينه هاي مالي فدراسيون هاي ورزشي ازكجا تامين و در كجا خرج مي شود؟
و سوم اينكه: فدراسيون هاي ورزشي چگونه اداره مي شوند؟
مديريت تفكر در ورزش
تربيت بدني و ورزش به دليل ماهيت چندوجهي و ويژگي چندرشته اي خود از پيچيدگي هاي خاص خود برخوردار است كه جز با برخورداري از يك تفكر جامع و نظام مند و استراتژيك نمي توان ابعاد و جوانب آن را آن گونه كه بايسته و شايسته است دريافت و توسعه داد.
دكتر مجتبي اميري عضو هيات علمي دانشكده مديريت دانشگاه تهران درمورد اين نوع تفكر در ورزش مي گويد: بدون تفكر جامع و نظام مند در عرصه ورزش كشور، نمي توان راهگشا حركت كرد.
وي مي گويد: رفتار انسان همواره مبسوق به الگوهاي ذهني و تئوري هايي است كه از پيش در ذهن تصور كرده است. خواه اين تئوري ها ضمني باشد يا صريح.
به هرحال به كارگيري تئوري ها و مدل هاي متقارن با هر نوع تفكر مستلزم برخورداري از يك تفكر جامع و نظام مند است.
تفكري كه بتواند گذشته، حال و آينده را با نگاه جامع و باتوجه به توانمندي ها و امكانات و ظرفيت هاي دروني و بيروني پيوند زده و متناسب با اين وضعيت، اقدامات را جهت دهي كند.
وي مي افزايد:  شايد فراز و نشيب هايي را كه ورزش كشور ما در رشته هاي مختلف تاكنون داشته است بايد در عدم به كارگيري اين نوع تفكر جامع و نظام مند در عرصه ورزش جست وجو كرد.
صاحب نظران و مديراني كه هريك از «منظر خاص خود» به آن نگريسته اند و يا چاره جويي كرده اند!
فناوري اطلاعات در مديريت ورزش
دنياي امروز با سرعت عجيبي درحال تغيير و تكامل است.
پديده جهاني شدن و سرعت روزافزون فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطاتي، بسياري از سازمان هاي بزرگ دنيا را با فراز و نشيب هاي زياد رو در رو ساخته است.
مديران موفق سازمان ها در بسياري از مواقع از اين پديده ارتباطات جهاني بهره گرفته اند و تشكيلات خود را از عرصه محدود تفكرات فردي خارج كرده و فرصت هاي بسياري را از اين طريق صيد كرده اند.
به طور حتم اين نگاه نوين مديريتي در حوزه تربيت بدني و ورزش نيز دور نمانده است است و با ورود گسترده ابزارها و رايانه هاي ارتباطي عرصه اعمال مديريت مديران را دستخوش تغييرات زيادي كرده و خواهد كرد.
يك كارشناس ارتباطات در اين باره مي گويد: تنوع و پيچيدگي فعاليت هاي تربيت بدني و ورزش از جنبه هاي مختلف آموزشي، علمي، قهرماني، همگاني، اقتصادي، تجاري و... و نيز گستردگي ارتباطات درون سازماني و برون سازماني در حوزه ورزش موجب شده است كه مديران بيش از هر زمان ديگر نيازمند بهره گيري از پديده هاي تكنولوژي گردند.
درحقيقت با بهره گيري از فناوري ارتباطي و اطلاعاتي، تشكيلات تحت مديريت، آن قدر كوچك و قابل دسترس مي شود كه به سادگي مديران ارشد مي توانند همه جوانب كار و برنامه هاي درون سازماني و يا برون سازماني خود را مدام جست وجو و روش هاي مناسب را به روز اتخاذ كنند.
اما يك كارشناس ورزشي در اين خصوص نظر ديگري دارد و مي گويد: قدرت تصميم گيري و تصميم سازي مديران به ويژه در حوزه ورزش و راي توجه به تكنولوژي روز، از معادلات ديگري هم پيروي مي كند كه شايد بتوان گفت ناگزير از آن است.
وي مي گويد: يك مدير ورزش به دليل ماهيت ورزش و رشته هاي ورزشي، ناچار در حوزه وسيعي از نگاه هاي نقادانه در طيف بزرگي به اندازه جامعه قرار دارد.
شايد بتوان گفت كه سنت ها و عرف ها در اين رابطه نقش پررنگي را هنوز بازي مي كند و مدير يك فدراسيون يا يك سازمان ورزش ناگزير بايد به آنها توجه كند. بخش ديگر اين عوامل نيز وجود سلسله مراتب و روابطي است كه تشكيلات ورزش سال هاي بسياري است كه با آن درگير است. درحقيقت بدنه ورزش در تشكيلات ورزش سهم خود را مي خواهد. اين موضوع شايد يكي از دغدغه هاي مديريتي حوزه ورزش كشور باشد.
تشكيلات ورزش كشور باوجود اين نوع مسايل، بسيار كندتر از ساير نقاط دنيا قادر است خود را حركت دهد و يا از قهرماني و يا همگاني دنيا عقب نماند!
امروزه تعريف قهرماني و جايگاه قهرماني و عوامل قهرماني روز به روز درحال رشد و توسعه است و عدم توجه به اين داده ها دير يا زود گريبان ورزش كشور را خواهد گرفت.
يك مدير فدراسيون چه آن كس كه از بدنه ورزش بالا آمده و يا آن كس كه از خارج وارد شده است بايد فراتر از مرزهاي تنگ و جهت دار حركت كند و اين كار ساده اي نيست. به هرحال عدم توجه به داده هاي بيروني مشكل آفرين خواهد شد.
نگاه توسعه پايدار در صنعت ورزش
اين موضوع كه گسترش ورزش براي آحاد جامعه مفيد و ضروري است و هر نوع رشد و توسعه در آن موجب رشد و توسعه در بين عموم مردم جامعه مي شود، انكارناپذير است.
در سال ۱۹۷۸ كه اساسنامه بين المللي ورزش و تربيت بدني توسط يونسكو به تصويب رسيد از ورزش به عنوان يك حق بنيادين براي عموم ياد شد.
نكته با اهميت در آن نيز اين بود كه ورزش به عنوان يك فعاليت سازنده، آموزنده و الگوساز، تعليم و تربيتي و آموزشي مي تواند سطح جامعه به ويژه جوانان را تحت تاثير قرار دهد و از ديگرسو هر نوع اعمال غيراخلاقي و يا تنش زا مي تواند در عمق رسوخ كند و بدنه جامعه را دچار اشكال كند.
امروزه رشته هاي ورزشي به ويژه ورزش هاي اول و دوم و سوم در هر كشوري آنچنان گسترده شده است كه هر نوع خبر در آن مي تواند تاثير خود را به طور عميق برجاي گذارد.
با چنين ديدگاهي توجه به مديريت در يك سازمان و يا يك فدراسيون ورزشي از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.
امروزه در برخي كشورهاي اروپايي چهار مولفه را عامل رشد و توسعه ورزش ياد كرده اند و تخطي از آن را از عوامل انحطاط ياد مي كنند.
نيل به تندرستي و سلامتي، ارايه آموزش و تعليم تربيت، پيشرفت اقتصادي و درخشش قهرماني و توسعه پايدار ازجمله اين مولفه هاست.
مديران ورزشي به ويژه روساي فدراسيون ها چنانچه از اين عوامل غفلت كنند هم مجموعه خود و هم به رشته ورزش تحت پوشش خود آسيب هاي جبران ناپذيري خواهند زد.
يك كارشناس ورزشي در اين باره مي گويد: در انتخاب يا انتصاب و يا عزل يك رييس فدراسيون چنانچه اين عوامل موردتوجه قرار نگيرد به رشته ورزش نه تنها در داخل بلكه در سطح جهان و قهرماني لطمات زيادي وارد مي سازد.
توجه به شايسته سالاري در انتخاب يك رييس با اين رويكرد كه در طول سال هاي مديريتي، چگونه عمل كرده است و آيا مبناي آن شايسته سالاري بوده يا خير، از درجه اهميت بالايي برخوردار است. همچنين توجه به اين نكته كه در انتخاب يا عزل يك رييس فدراسيون چه ويژگي هايي مدنظر بوده، مي تواند اثرگذار باشد و هر حركتي را توجيه پذير سازد و به رسميت شناسد.

نقل و انتقالات در فوتبال اروپا - قسمت دوم
آنري در تور اسپانيايي ها
004485.jpg
علي راد
فوتبال در اروپا به تدريج به روزهاي پاياني خود نزديك مي شود و تيم هاي معتبر دنيا از هم اكنون تورهاي خود را براي صيد بهترين هاي جهان پهن كرده اند. در اين ميان بازيكنان نامداري چون بالاك، آنري، ترزگه، شوچنكو، اتوئو، بكام و ... از سوي باشگاه هاي بزرگ دنيا مورد توجه هستند. چلسي به دنبال خريد بالاك به موفقيت هاي عمده اي رسيده است اما براي تيري آنري بارسلونا و رئال مادريد رقابت فشرده اي را با يكديگر دارند. در اين ميان آرسنال صحبت در مورد نقل و انتقال اين بازيكن را به بعد از فينال ليگ قهرمانان موكول كرده است. رئال مادريد علاوه بر تمايل به خريد آنري قصد دارد تا آدريانو را از اينتر خريداري و به جاي او كاسانو را به اين باشگاه ايتاليايي انتقال دهد. به هر حال تيم هاي معتبر دنيا براي اينكه در فصل آينده پرقدرت تر ظاهر شوند از هم اكنون قصد دارند تا با تقويت خطوط سه گانه خود براي دوره بعد با مشكلي روبرو نشوند.
۱۵ - تيه ري آنري
تا زمانيكه اين مهاجم بلند بالاي فرانسوي قرارداد جديدي با آرسنال امضا نكند، صحبتها در مورد انتقال او ادامه خواهد داشت.
انگيزه بازي در ورزشگاه جديد آرسنال و قهرماني در جام قهرمانان مي تواند او را متقاعد كند تا در اين تيم بماند و اگر اين تيم موفق به قهرماني نشود آنگاه بارسا يا رئال مقصد بعدي اوست.
۱۶ - روبرتو كارلوس
اين مدافع برزيلي كه اكنون سي و سه سال سن دارد ديگر دوران اوج خود را پشت سر گذاشته و به احتمال زياد رئال قرارداد جديدي با او امضاء نخواهد كرد. يكي از تيمهاي سري آ احتمالاً آخرين حضور جدي او در عرصه فوتبال حرفه اي خواهد بود اما رئيس باشگاه تركيه اي فنرباغچه قول داده كه او را به اين تيم منتقل كند.
۱۷ - رونالدو
به نظر مي رسد او هر چه سريعتر سانتياگو برنابئو را ترك كندو به باشگاه سابق خود يعني اينتر بازگردد. اما آيا ماسيمو موراتي مالك باشگاه اينتر و هواداران اين تيم او را به دليل انتقالش در سال ۲۰۰۲ به مادريد خواهند بخشيد؟
004488.jpg
18 - آندره شوچنكو
آدريانو گالياني، نايب رئيس باشگاه ميلان گفته است كه اين باشگاه هرگز اين مهاجم فوق العاده اوكرايني را از دست نمي دهد. آيا رومن آبراموويچ مالك ثروتمند چلسي شوچنكو را وادار مي كند تا دوباره درباره انتقالش به چلسي فكر كند يا نه؟ البته رئال مادريد نيز حاضر است قلك خود را بشكند!!
۱۹ - كارلوس توز
شايعاتي در مورد انتقالش به چلسي به گوش مي رسيد. اين صحبتها در زمان انتقالش از بوكاجونيورز به كورينتيانس بر سر زبانها افتاد. او افتخاري را كه يك بازيكن در آمريكاي جنوبي مي تواند بدست بياورد، از آن خود كرده و حتي عنوان بازيكن سال آمريكاي جنوبي را نيز بدست آورده است. او با حضور در ليگ برزيل سريعتر و قدرتمندتر شده است و اگر الان آمادگي رفتن به اروپا را نداشته باشد هرگز نخواهد توانست اين كار را انجام دهد.
۲۰ - مارك فان بومل
هافبك همه كاره تيم ملي هلند و بارسلوناي اسپانيا از پست خود در بارسا راضي نيست و دوست ندارد به عنوان هافبك دفاعي به كار گرفته شود. بايرن مونيخ او را به عنوان جانشين بالاك در نظر دارد اگر چه انتقال به ليگ برتر انگلستان از لحاظ مالي براي او بيشتر منفعت دارد.
۲۱ - رودفان نيستلروي
ديويد گيل، مدير اجرايي منچستريونايتد اعلام كرده كه نيستلروي هنوز هم جايي ثابت در انديشه هاي فرگوسن دارد اما حقيقت اينست كه او هر از چند گاهي روي نيمكت قرار مي گيرد. نيستلروي به احتمال فراوان در تابستان به يكي از باشگاههاي ايتاليا يا اسپانيا منتقل مي شود.
۲۲ - كريس
به همراه ياپ استام يكي از گزينه هاي باشگاه آژاكس به شمار مي روند. البته ميلان نيز كه براي آخرين سال مالديني پا به سن گذاشته را در اختيار دارد نيز به دنبال گزينه اي براي بازسازي خط دفاعي خود است. اين بازيكن برزيلي ليون ده ميليون پوند قيمت دارد.
۲۳ - داگوبرتو
تيم هايي از فرانسه، اسپانيا و پرتغال ابراز علاقه مي كند تا «به به تو» ي جديد را به اروپا بياورند. بايرلوركوزن كه سابقه اي طولاني در جذب استعدادهاي برزيلي دارد نيز مايل است او را به آلمان ببرد.
۲۴ - الياس فيگه را
اين مهاجم توانا و كلاسيك كه عضويت تيم ملي زير هفده سال اروگوئه را نيز در كارنامه دارد، مورد علاقه باشگاه چلسي واقع شده است. او با پاي چپ هنرمند خود تسلط كاملي روي توپ دارد. او يكي از اميدهاي بزرگ براي آينده فوتبال اروگوئه است، اگرچه ممكن است با انتقال زودهنگام به يك باشگاه بزرگ اروپايي، آينده و رشد فوتبال خود را به خطر بيندازد.
۲۵ - كرلون
مهاجم جوان و زيرك برزيلي كه در حمل توپ با سر مهارت دارد، مورد توجه بسياري از باشگاه هاي ايتاليايي قرار گرفته است، البته اين باشگاه ها بايد عجله كنند، زيرا يكي از شيوخ عرب با پيشنهادي كلان به دنبال اوست.
۲۶ - ديه گو لوگانو
زماني كه علاقه ميلان براي به خدمت گرفتن اين مدافع مياني اروگوئه اي كم شد، ديگر باشگاه هاي ايتاليايي و حتي اسپانيا در انتظار فرصتي هستند تا او را متقاعد كنند. او در اروپا نوع جديدي از بازي كه درگيري هاي فيزيكي بيشتري را دارد، تجربه خواهد كرد.
۲۷ - مانسيني
اين برزيلي همه فن حريف در طول فصل جاري در فرم ايده آل قرار دارد و بازي هاي خوبي براي رم ارائه كرده است. او نخستين هدف يووه و فابيو كاپلو براي فصل آينده است، اما مشكل اين است كه مسئولان رم با لوچيانوموگي، مدير باشگاه يوونتوس رابطه دوستانه اي ندارند.
۲۸ - كريستين پولسن
به نظر مي رسد مسئولان باشگاه شالكه توانايي حفظ اين هافبك دفاعي اهل دانمارك را نداشته باشند. باشگاه ميلان سخت به دنبال اوست. البته ويارئال نيز به دنبال زوجي مناسب براي بازي ساز خود رومن ريكلمه است و مايل است پولسن را به خدمت بگيرد.
۲۹ - فرانك ريبري
بدون شك او باارزش ترين بازيكن حال حاضر فرانسه است و در مارسي بازي مي كند. البته او تا سال ۲۰۱۰ با اين تيم قرارداد امضا كرده، اما باشگاه هاي زيادي از ليگ برتر انگلستان به دنبال جذب وي هستند و مي توانند او را از مارسي منتقل كنند.
۳۰ - ياياتوره
برادر او، يعني كولوتوره كه در آرسنال عضويت دارد و هموطن وي ديديه دروگبا كه در چلسي حضور دارد، هر دو بيشترين سعي خود را براي حضور او در ليگ برتر انجام مي دهند. انگلستان بدون شك اصلي ترين مقصد بعدي اوست و هيچ تيمي از به خدمت گرفتن او پشيمان نخواهد شد.
۳۱ - ديديه زوكورا
تعدادي از تيم هاي اسپانيا و انگلستان در رقابت فشرده هستند تا اين بازيكن اهل ساحل عاج را به خدمت بگيرند. همه تيم ها مايلند قبل از رقابت هاي جام جهاني با او قرارداد امضا كنند، چون پس از جام قيمت او بسيار بالاتر خواهد بود.
۳۲ - رافائل سوبيس
سريع، دوپا و كوچك از خصوصيات يكي از ستارگان برتر فصل گذشته ليگ برزيل است. مصدوميت باعث شد كه او نتواند تيمش- اينترناسيونال- را در رقابت هاي ليبرتادورس همراهي كند، اما به زودي راهي ايتاليا خواهد شد. اكثر برزيلي ها با يك لقب يا نام كامل مسيحي خود شناخته مي شوند، اما او بدون تغيير نام، همان مشخصات اصلي خود را به كار مي گيرد و قصد دارد باشگاه هاي اروپايي را متقاعد كند تا با در اختيار گرفتن او، پاسپورتي اروپايي نيز برايش اخذ كنند، زيرا اصل و نسب او به اروپا بازمي گردد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |