پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۵
يادي از شل  سيلور استاين در سالروز خاموشي او در دهم ماه مه ۱۹۹۹
زندگي عمو شلبي
004671.jpg
شلدون آلن سيلوراستاين، به كودكان عشق مي ورزيد تا حدي كه در اوج شهرت و زماني كه آثارش به ۳۰ زبان زنده  دنيا ترجمه شده بود، در پاسخ به كساني كه دوست داشتند از گذشته و زندگي او بدانند، تنها به گفتن اين جمله بسنده مي كرد كه «من كودك هستم» .
او زندگي را تلاش، مبارزه و آزادي معنا مي كرد و حتي زماني كه دختر يازده ساله اش را از دست داد، از نوشتن باز نايستاد و «نوري در اتاق زير شيرواني» را به روح دخترش هديه كرد تا نشان دهد كه زندگي جاري است.

درباره شل
شلدون آلن سيلوراستاين، ۲۵سپتامبر ۱۹۳۰ در شهر «ايلينوي» ايالت شيكاگوي آمريكا متولد شد. وي فرزند ناتان و هلن سيلوراستاين بود.
استاين از كودكي استعداد ويژه اي در نقاشي و طراحي و نوشتن داشت و همين استعداد، او را به پسري آرام و متفكر تبديل كرده بود. استاين درباره خودش مي گويد: «زماني كه نوجواني بيش نبودم(حدود ۱۲ سالگي) هرچند از بازي بيسبال لذت مي بردم اما بجاي آنكه به قهرماني بيسبال بيانديشم يا بتوانم با برقراري ارتباطي صميمانه با دوستانم، در مهماني هاي آنها شركت كنم، نوشتن و طراحي كردن را انتخاب كردم و اين براي من شادي آفرين بود چرا كه رقيبي براي خود نمي يافتم و اين ويژگي، احساس آزادي و آرامش را در من شكوفا مي كرد. من به شيوه خودم طراحي مي كردم، مي نوشتم و زندگي مي كردم» .
شل نخستين آثار كاريكاتور خود تحت عنوان «pacific stars and stripes» را زماني (سال ۱۹۵۰ ميلادي) خلق كرد كه از سوي ارتش آمريكا به عنوان سرباز به ژاپن و كره اعزام شده بود.
وي پس از انتشار اين مجموعه، نواختن گيتار و آهنگسازي را فرا گرفت و اين دو هنر باعث شد تا دو آلبوم «پسري به نام سو» و «پوسته رولينگ استون» به دوستداران موسيقي و آثار شل سيلوراستاين عرضه شود.
استاين درباره خلق آثارش مي گويد: من خلق مي كردم و طرح مي زدم بي اينكه بدانم هنرمنداني چون «توربر» ، «بنچلي» ، «پرايس» و «استين برگ» وجود دارند. من هيچ گاه آثار آنها را نديده بودم تا اينكه در ۳۰سالگي آثار بي نظير اين هنرمندان را ديده و با آثار و افكار آنها آشنا شدم.
وي عشق به كار را اين طور توصيف مي كند: «همواره به جاي آنكه براي جلب توجه ديگران- به ويژه جنس مخالف- تلاش كنم، تنها به كار مي انديشيدم و موفقيت در كار، برايم از هر چيز ديگري ارزشمند تر بود و اين نه براي آن بود كه عشق را نمي شناختم؛ براي آن بود كه به كارم عشق مي ورزيدم و آن را نه يك عادت، كه فعاليتي فراتر از يك كار مي دانستم. نقاشي و شعر، عشق من هستند؛ تا ابد» .
سيلور استاين از سال ۱۹۵۶ ميلادي فعاليت اش را به طور جدي با كار در روزنامه «مگزين» آغاز كرد و در سال هاي نخستين دهه ۶۰ميلادي تحولاتي ديگر در زندگي وي رخ داد.
شل در اين باره مي گويد: «در سال هاي آغازين دهه۶۰ ميلادي،« تومي اونگرر» يكي از دوستانم كه در زمينه آثار كودك فعاليت مي كرد، مرا به ناشرش «هارپر كولين » معرفي كرد و اين آشنايي باعث شد كه در سال ۱۹۶۴ ميلادي«درخت بخشنده» به عنوان اولين اثر من در عرصه ادبيات كودك به چاپ برسد» . 
«درخت بخشنده» هر چند در ابتدا كودكان را شيفته خود كرد اما پس از مدتي، داستان زيباي كتاب و ارتباط صميمانه قهرمان داستان با درخت بخشنده، باعث شد تا همه به خواندن كتاب علاقه مند شوند و يك دهه بعد، «درخت بخشنده» به فروش بي سابقه بيش از ۵ و نيم ميليون نسخه رسيد و در ليست كتاب هاي پرفروش جهان قرار گرفت.
اولين مجموعه شعر شل سيلوراستاين با نام «پياده رو كجا تمام مي شود» در سال ۱۹۷۴ ميلادي به چاپ رسيد و اشعار و نقاشي هاي زيباي كتاب توانست با مخاطب به راحتي ارتباط برقرار كند چرا كه نوعي سادگي و ظرافت، طنز نو و آزادي و جسارت در كلام، در سطرسطر اشعار و نقاشي ها ديده مي شد.
پس از مجموعه «پياده رو كجا تمام مي شود» دو مجموعه شعر ديگر به نام هاي «روشنايي در اتاق زير شيرواني» در سال ۱۹۸۱ و «بالا افتادن» در سال ۱۹۹۶ به چاپ رسيد كه هر دو اثر، ماه ها در صدر فهرست پرفروش ترين ها قرار گرفتند، به طوري كه «روشنايي در اتاق زير شيرواني» به مدت ۱۸۲ هفته در فهرست پرفروش ترين آثار در مجله نيويورك تايمز ديده مي شد.
«سيلور استاين» در سال ۱۹۹۱ ميلادي موفق به دريافت جايزه آكادمي موسيقي آمريكا براي ترانه «خودم را مي شناسم» در فيلم «كارت پستالي از طرف اد» شد و در سال ۱۹۸۴ نيز جايزه آكادمي آلمان را براي آلبوم «كجا پياده رو تمام مي شود» به عنوان آلبوم موسيقي برگزيده ويژه كودكان از آن خود كرد.
شل در سال ۱۹۹۸ با همكاري چند تن از دوستانش آلبوم «سگ هاي پير» را روانه بازار موسيقي كرد و آخرين آلبوم او با عنوان «سرزمين زير دريا» ويژه كودكان، پيش از مرگ او به كودكان جهان هديه داده شد. اين اثر از آن جهت باارزش است كه علاوه بر ترانه ها، صدا و موسيقي استاين نيز در آن جاودانه شده است.
«بگلر» و «مورتون» نويسندگان كتاب «دايرة المعارف موسيقي مردمي» درباره استاين و آثارش معتقدند: «استاين با استفاده از آثار ويژه و بي نظيرش، انرژي، لذت و شادي و توازن را در انسان زنده مي كند و يادآور نجواها و فريادهاي نهفته در درون آدمي است» .
شل سيلور استاين زندگي را اينگونه توصيف مي كند: «من براي حركت آزادم، به هر كجا دوست داشته باشم سفر مي كنم، آنچه را بخواهم و اراده كنم انجام مي دهم و باور دارم كه هر كس بايد اينگونه زندگي كند. معتقدم نبايد به كسي يا چيزي- چه زن، چه مرد، چه كودك يا حتي يك حيوان و گياه- وابسته بود. دوست دارم و مي خواهم به همه جا سفر كنم. ببينم و بشنوم و براي بعضي زيبايي ها و ديدني ها، ديوانه شوم؛ اين يعني زندگي و اين يعني زندگي كردن» .
شل يك دختر به نام «شوشانا» (به زبان عبري يعني گل رز) و يك پسر به نام «ماتيو» داشت. دخترش زماني كه تنها يازده سال داشت، از دنيا رفت و پدر، كتاب «نوري در اتاق زير شيرواني» را به او تقديم كرد و پسرش «ماتيو» زماني كه تنها ۱۲ سال داشت، پدر را از دست داد. هر چند پس از فوت پدر، «ماتيو» صاحب ۲۰ميليون دلار دارايي او شد، اما به گفته خودش، «ثروت بدون پدر معنا ندارد» .
شلدون آلن سيلوراستاين، دهم ماه مه ۱۹۹۹ ميلادي در اثر حمله قلبي در اتاق خوابش درگذشت.
004770.jpg
شل موسيقي دان
هر چند بسياري «استاين» را تنها به جهت آثار مكتوب و كاريكاتورهاي او مي شناسند، اما اگر به اين هنرها، نواختن گيتار را نيز بيفزاييم، آن وقت درمي يابيم كه چرا بسياري از ترانه هاي او چه توسط خود استاين و چه با همكاري او و دوستانش به صورت مجموعه هايي با ارزش در اختيار علاقه مندان به موسيقي قرار گرفته است.
آثاري چون «هيري جاز» ، «درون موسيقي مردمي» ، «من خيلي خوبم، لاف نمي زنم» (۱۹۶۵)، «پسري به نام سو و ديگر آوازهاي سرزمين او» (۱۹۶۹)، «درون شل سيلور استاين» (۱۹۷۰)، «هري كلرمن كيست؟» (۱۹۷۱)، «آوازها و داستان ها» (۱۹۷۸)، «مربي بزرگ دزد را تربيت مي كند» (۱۹۸۰ و۱۹۹۲)، «پياده رو كجا تمام مي شود» (۱۹۸۴)، «نوري (روشنايي) در اتاق زير شيرواني» (۱۹۸۲) و «سرزمين زير دريا» (۲۰۰۲) حاصل تلاش تك نفره استاين و آثاري چون «دكتر هوك و نمايش علم پزشكي» (۱۹۷۱)، «يك كمي بيشتر» (۱۹۷۶)، «دوباره ديدن» (۱۹۷۶)، «غم و شادي» (۱۹۷۸)، «گاهي تو برنده مي شوي» (۱۹۸۱) و «زندگي دكتر هوك» (۱۹۸۱) ثمره تلاش استاين و دكتر هوك است.
شل نويسنده
از آثار شل سيلوراستاين كه همگي مزين به طراحي هاي اوست مي توان به «روشنايي (نوري) در اتاقك زير شيرواني» ، «پياده رو كجا تمام مي شود» ، «بالا افتادن» ، «قطعه گم شده اُِ بزرگ را ملاقات مي كند» ، «لافكاديو» ، «يك زرافه و نصفي» ، «درخت بخشنده» ، «چه كسي يك كرگدن ارزان مي خواهد؟» ، «غول دريايي» ، «آخرين صبح» ، «عاشقانه ها» ، «از خيلي خوب به خيلي بد» ، «هملت به زبان مردم كوچه و بازار» ، «ملكه قلب ها» ، «الفباي عمو شلبي» ، «پاك كن جادويي» و... اشاره كرد.
اكنون آثار «شل» به عنوان كتاب شعر در مدارس آمريكا و اروپا تدريس شده و دانش آموزان دبستاني خواندن شعر و آشنايي با ادبيات منظوم را با آثار او آغاز كرده و فرا مي گيرند.
سها دادمند
منبع ها:
http://www.under water land. Com
http://www. Nassio.com
http://www.shel Silverstein.com

بازارچه
004680.jpg
پوتين گلي
نويسنده: منصوره حسيني/ ناشر: انتشارات عطايي/ ۱۳۸۴/ ۲۰۰۰ نسخه/ ۱۹۲ صفحه۲۲۰۰، تومان.
«پوتين گلي» نوشته منصوره حسيني ـ بنيانگذار خط نقاشي در ايران است. كتاب مذكور درحقيقت در سال ۱۳۳۸ به رشته تحرير درآمد و در سال ۱۳۵۲ براي اولين بار به همت احمد عطايي منتشر شد.
داستان از نگاه زني جوان به آيينه آغاز مي شود و به نگاه همان زن در آيينه پايان مي پذيرد.
نويسنده با نازك بيني و موشكافي و ريزه كاري هاي مخصوص به خود، تصوير دروني اين زن را در هاله اي از غبار و شك و واقعيت تصوير كرده است. تصوير با وجود ابهام فراوان، زنده و حقيقي است؛ گويي اين زن با دنياي عجيب و سادگي كودكانه و صداقت و حساسيت فوق العاده اش سالها با ما زيسته است...
ناگفته نماند، «پوتين گلي»، در حال ترجمه به زبانهاي فرانسه و انگليسي است. طرح روي جلد را سعيد زاشكاني طراحي كرده است.
004674.jpg
گستره حمايت قانون از نهاد خانواده
نويسنده: خليل شهنايي / ناشر: دانشگاه الزهرا / چاپ اول، بهار ۱۳۸۵ ، ۱۰۰۰ نسخه / ۱۷۰ صفحه/ قطع: وزيري / دو هزار تومان.
نويسنده در اين كتاب در حد ايجاز و اختصار، به بررسي حدود صلاحيت دادگاه خانواده در رسيدگي به دعاوي خانوادگي پرداخته است. وي معتقد است: تشكيل دادگاه خانواده براساس اصل ۲۱ قانون اساسي است كه به موجب آن دولت موظف گرديده تا ضمن تضمين كامل حقوق زن، دادگاه صالحي براي حفظ كيان و بقاي خانواده ايجاد نمايد.
به موجب قانون اختصاص تعدادي از دادگاه هاي موجود به دادگاه هاي موضوع اصل ۲۱ قانون اساسي مصوب ۸/۵/۱۳۷۶ مجلس شوراي اسلامي، صلاحيت رسيدگي به دعاوي زير با دادگاه خانواده مي باشد:
۱ - نكاح موقت و دائم ۲- طلاق و نسخ نكاح و بذل مدت و انقضاي مدت ۳- مهريه ۴- جهيزيه ۵- اجرة المثل و نحله ايام زوجيت ۶- نفقه معوقه و جاريه زوجه و اقرباي واجب النفقه ۷- حضانت و ملاقات اطفال ۸- نسب ۹- نشوز و تمكين ۱۰- نصب قيم و ناظر و ضم امين و عزل آنها ۱۱- حكم رشد
 ۱۲- ازدواج مجدد ۱۳- شرايط ضمن عقد.
موارد ديگري همچون توارث زوجين از يكديگر و مسائل مورد اختلاف احتمالي آنان، وصيت، فرزند خواندگي، نكاح اتباع ايراني با خارجيان، اسناد سجلي، حقوق اشخاص نسبت به نام و نام خانوادگي و غير آنها و نيز بسياري ديگر از مقولات و تأسيسات حقوقي مبتلابه جامعه ايراني وجود دارد كه به لحاظ خارج بودن آنها از حدود صلاحيت رسيدگي دادگاه خانواده، در اين كتاب مورد بحث واقع نشده است.
004677.jpg
الماس شوم
نويسنده: ويلكي كالينز/ ترجمه:  دكتر مهين قهرمان/ ناشر: عطايي/ چاپ اول، زمستان ۱۳۸۴/ ۱۱۰۰ نسخه/ قطع:رقعي، ۳۶۴ صفحه/ قيمت: ۳۵۰۰ تومان.
رمان «الماس شوم» ، از سري كتابهايي است كه انتشارات عطايي به تازگي آنها را چاپ و روانه بازار كتاب كرده است. داستان الماس شوم، كه يكي از جالب ترين و پرماجراترين داستانهاي اتفاق افتاده در كشور هندوستان است درباره سرقت الماس زرد است. براساس روايات، الماس شوم ابتدا بر سر رب النوعي چهار سر قرار داشته و به دليل درخشندگي بي نظيرش به الماس زرد يا سنگ ماه ناميده شد. از آنجايي كه در صورت افتادن اين جواهر به دست هر فردي، روزگارش تباه خواهد شد (چون خداي وشنو با نفس مقدسش بر آن دميده) و بدبختي براي آن شخص خواهد آورد به الماس شوم مشهور شد. ماجراي الماس زرد از قرن ۱۱ ميلادي همزمان با تصرف شهر سامنات در هند و غارت جواهرات معبد مشهور اين شهر شروع شد. تنها جواهري كه از غارت نجات يافت، سنگ زرد بود كه شبانه به وسيله ۳ برهمايي از معبد خارج و به معبد شهر بنارس برده شد و ...

نگاه
حقيقت جويي و عدالت پروري
علي(ع) مرد حق و حقيقت بود و مي خواست عدالت را در جامعه پياده كند و حقوق زيردستان را از ستمگران بگيرد. در اين مسير براي او هيچ تفاوتي بين اشخاص و افراد گوناگون وجود نداشت. زيرا از منظر علي(ع) غلا م سياه حبشي با فرزند دلبندش يكسان بود و بايد از مزايايي يكسان در اجتماع برخوردار مي شدند. چون هدف امام ريشه كردن فساد، تبعيض طبقاتي و تحقق عدالت در جامعه بود، براي همين، از ظلم و ستم تبري مي جست و براي فرماندارانش اصول اخلاقي، راهكارهاي حكومت داري و عدالت پروري را يادآور مي شد. به اين هم قناعت نمي كرد، بلكه رفتار آنان را با رعيت و مردم زيرنظر داشت تا مبادا در حكومت او حقي پايمال گردد و مظلومي محروم شود.
امام (ع) در نامه به مالك اشتر نخعي، فرمانرواي مصر، اين مسئله را يادآور مي شود و به او سفارش مي كند: مقداري از وقت خود را در اختيار نيازمندان، ضعيفان و محرومان قرار بدهد و درهاي «دارالاماره» را باز بگذار تا مردم آزادانه و بدون موانع نزد تو بيايند و مشكلات خود را با تو در ميان بگذارند تا خود شخصاً  به كارها و گرفتاري هاي ايشان رسيدگي نمايي؛ چرا كه من بارها از رسول خدا(ص) شنيدم كه مي فرمود: «امتي كه حق ضعيفان را از زورمندان با صراحت و بدون خوف و ترس نگيرد، هرگز پاك نمي شود و روي سعادت را نمي بيند».
(نهج البلاغه، نامه۵۳)
اساس حكومت علي(ع) بر پايه عدالت، مساوات و ارزش هاي الهي و انساني پي ريزي شده بود و روي همين جهت، هيچ چيز نتوانست امام(ع) را از بازگو كردن حقيقت باز دارد. بدين لحاظ، وقتي اطلاع حاصل مي كند كه فرزندش امام حسن(ع) يك مقدار از عسل بيت المال را قرض گرفته است، سخت ناراحت مي شود و او را مورد سرزنش و ملامت قرار مي دهد.
علي(ع) در پرورش عدالت و حمايت از زيردستان در اوجي قرار دارد كه بدون اغماض و گذشت، اعمال و كردار خود را نيز مورد محاسبه قرار مي داد و ستمگران را مجازات مي كرد و حقوق مظلومان را به آنان باز مي گرداند و با قاطعيت فرياد مي زند: «ناتوان ستمديده در نظر من، عزيز است تا حقش را بگيرم و زورمند ستمگر نزد من، حقير و ضعيف است تا حق ديگران را از او بستانم. ما در برابر فرمان خدا راضي هستيم و در مقابل امر او تسليم مي باشيم».
(نهج البلاغه، خطبه۳۷)
حق را بايد گفت
در ادوار تاريخ ملت ها، همواره اغنيا، ستمگران و زورمندان باعث تضييع حقوق افراد ضعيف و بي بضاعت در جامعه بوده و آنان را به استعمار، استضعاف و بردگي مي كشيدند و قدرت بهره گيري و دفاع از مزاياي اجتماعي، فردي و زندگي سالم را از آنان سلب مي كردند.
در حقيقت، شرايط به گونه اي بود كه افراد ناتوان خودشان را عاجز از مقابله و رويارويي با مستكبران مي ديدند و اين امر، خود موجب پرورش و ترويج ظلم و بي عدالتي گرديده و نظام طبقاتي و ظالمانه اي را در جامعه به وجود مي آورد.
علي(ع) براي از بين بردن اين روند و ممانعت از گسترش ظلم و تبعيضات در جامعه اسلامي، تنها راه رهايي و نجات را مبارزه مي دانست و مي فرمود: «افراد ضعيف و ناتوان، هرگز نمي توانند ستم را از خود دور كنند و حق جز با تلاش و كوشش به دست نمي آيد» .
(نهج البلاغه، خطبه۲۹)
از تعبير امام (ع) به خوبي استفاده مي شود كه حق در هر حال گرفتني است و نه دادني. پس هر فردي از افراد بشر اگر مورد ستم و ظلم واقع شود، وظيفه شرعي و اسلامي اش ايجاب مي كند تا درمقابل ،ظالمان تنها نظاره گر صحنه نباشد، بلكه از خود واكنش نشان بدهد و ساكت ننشيند. مستضعفان و ستمديدگان و محرومان جهان بايد از اين كلام زيبا و نغز امام(ع) نهايت استفاده را كرده و درس بگيرند و براي احقاق حقشان از جامعه، جهاني متحد و يكدل شوند و به پا خيزند و قيام نمايند، يقين بدانند كه نصرت الهي شامل حال آنان خواهد شد.
عدالت در تقسيم بيت المال
علي(ع) در زمان خلافتش مي خواست جلو حيف و ميل اموال عمومي و سيستم ظالمانه اي كه در تقسيم بيت المال به وجود آمده بود و جامعه اسلامي را به مساوات و سادگي عصر پيامبر(ص) برگرداند؛ اين چيزي بود كه اشراف زادگان قريش و ثروتمندان حجاز و صاحبان زر و زور و تزوير هرگز با آن موافق نبودند، چون مي دانستند كه امام (ع) در تقسيم بيت المال همه را به يك چشم مي نگرد و نهايت سعي و تلاشش اين است تا از حقوق مظلومان دفاع كند و اين شيوه را تا آخر به كار برد و تحت هيچ شرايط، عدالت را فداي مصلحت و منافع شخصي نمي كند و بر خود لازم مي بيند كه با همگان برخورد يكسان داشته باشد و براي همين هم، بارها رفتار آن حضرت مورد اعتراض عده اي امتيازطلب و سودجو قرار گرفت. ولي امام (ع) درمقابل تمام اين توطئه و خردگيري ها ايستاد و از مسير حق قدمي فرا نگذاشت و با استدلال و منطق جواب آنها را مي داد، در اين زمينه به يك نمونه اكتفا مي شود.
روزي حضرت علي(ع) خراج و موجودي بيت المال را بين مسلمين تقسيم مي كرد. مرد سرشناسي از انصار جلو آمد و امام (ع) سه دينار به او داد و بعد از او غلام سياهي آمد. امام (ع) به او نيز سه دينار پرداخت كرد.
مرد انصاري در مقام اعتراض عرض كرد: اي امير مومنان! اين غلام من بود كه ديروز آزادش كردم، تو او را با من يكسان قرار مي دهي!؟
امام(ع) در جواب آن مرد انصاري فرمود: من در كتاب خدا نظر كردم و هيچ برتري  براي فرزندان اسماعيل بر فرزندان اسحاق نديدم.
(الكافي،ج،۸ ص۶۹)
براي پويا كردن نظام اداري و انجام درست كارها اگر قرار است حركت مؤثري انجام پذيرد، مدل همواره جاويد علي (ع) بايد با عنوان اصل، سرلوحه مديران قرار گيرد و جز از اين طريق، تحول بنيادين كه همواره دغدغه دلسوزان نظام است، محقق نخواهد شد.
محمد محبي

همايش ها
همايش بين المللي تكنولوژي اطلاعات
در آموزش(ITIE2006)

۱-تاريخ برگزاري ۱۹-۲۱ ژوئن ۲۰۰۶
۲-مكان برگزاري: چين/كانمينك
۳- پست الكترونيكي:
gliu@slis.sjsu.edu
۴- صفحه الكترونيك
www.evergreeneducation.org/evergreen2006/index.htm
۵- نيم نگاه: ITIE2006 با هدف بحث و تبادل نظر ميان كتابداران، متخصصان علوم كامپيوتر، آموزگاران و علاقه مندان به آموزش و اطلاع رساني صحيح به دانش آموزان و مقايسه ميان عملكرد كشورهاي غربي و شرقي در زمينه انتقال اطلاعات برگزار مي شود. گردهمايي ITIE با هدف بحث و تبادل نظر درباره باورها و اعتقادات اخلاقي و اجتماعي در زمينه استفاده از اطلاعات و تكنولوژي اطلاعات در عصر حاضر، دورنماي آينده و تفاوت فرهنگ ها و باورهاي اخلاقي و تأثير آن بر انتقال اطلاعات، نقش كتابخانه ها در امكان پذير كردن تحصيل از راه دور و دستيابي به اطلاعات، فرهنگ اجتماعي و استفاده از اطلاعات و تكنولوژي اطلاعات و اطلاع رساني؛ نقش كتابخانه ها و آموزگاران در انتقال اطلاعات به دانش آموزان، كتابخانه ها و نقش آنها در ارتقاي سطح فرهنگ، اطلاعات و معلومات و تحصيل جوامع، استفاده از اطلاعات و تكنولوژي اطلاعات در آموزش به آموزگاران، تفاوت فرهنگ و استفاده از علم IT در تحصيل و دستيابي به اطلاعات، علم حقوق و علوم اجتماعي و نيازهاي آموزش اين علوم و... مي پردازند.
هشتمين همايش بين المللي ساليانه بوم شناسي، اقتصاد بومي و تنوع زيستي (BIOECON2006)
۱- تاريخ برگزاري:۳۰- ۲۹آگوست۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: انگليس، كمبريج
۳- پست الكترونيكي:
Ak19@CAM.AC.UK
۴-صفحه الكترونيكي:
http://www.bioecon.ucl.ac.uk
۵-آخرين مهلت ارسال مقاله: ۳۱مه ۲۰۰۶
۶- برگزاركننده : دانشگاه كمبريج ، مؤسسه بين المللي پژوهش و سياستگذاري علوم زيستي و تغذيه انگليس(IFPRI)
۷- نيم نگاه: هشتمين نمايش بين المللي BIOECON با هدف بررسي نكاتي چون: محيط زيست، انرژي، اروپا و برنامه هاي ممالك اروپايي درباره محيط زيست و انرژي در حال و آينده؛ مديريت منابع آبهاي زيرزميني، لايه اوزون و بررسي وضعيت آن،  ميزان آسيب به لايه اوزون و تأثير آن بر حيات كره خاكي، سوخت و سوخت هاي پاك، مبارزه با بلاياي طبيعي، آسيب هاي ناشي از پيشرفت تكنولوژي در جوامع: تغيير و تحولات زيست محيطي از منظر اقتصادي-اجتماعي؛ تغيير و تحولات انرژي و منابع انرژي از جنبه اقتصادي و اجتماعي، امنيت بشر و گونه هاي زيستي در مقابل مواج راديو اكتيو و... برگزار مي شود.
نهمين همايش بين المللي دارو و تداخل دارويي (برهم كنش اثرات داروها)
۱- تاريخ برگزاري:۲۱- ۲۰ژوئن۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: آمريكا/سياتل
۳-پست الكترونيكي:
nola@isciencex.com
۴-صفحه الكترونيكي:
http://www.isciencex.com/events.htm
۵- نيم نگاه: تداخل يا برهم كنش اثر داروها، هنگامي كه چند دارو به صورت همزمان مصرف مي شود، مشكلات متعددي را در بيماران ايجاد مي كند. در اين نشست پژوهشگران درباره داروهاي رايج و بررسي ساختار داروها و تأثير داروها بر يكديگر؛ سازمان غذا و دارو(FDA) و آخرين استانداردهاي مصرف دارو، آشنايي با يافته هاي جديد كلينيك دارويي سازمان غذا و دارو، صادرات دارو و كنترل سلامت داروها، واردات دارو و كنترل سلامت داروها، تأثير اثرات داروهاي مختلف بر كليه و كبد، مصرف دارو و گردش خون، مديريت مصرف دارو در بيماران، مكانيزم تأثير داروها و... بحث و گفت وگو مي كنند.
همايش سلول هاي بنيادي و ترميم آسيب ها
۱- تاريخ برگزاري:۵-۷ژوئن۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري:انگليس/لندن
۳- پست الكترونيكي:
Julie.phillips@terrapinn.com
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.lifescienceworld.com/2006/stemcells
۵- نيم نگاه: سلول هاي بنيادي و كاربرد آن در پزشكي امروز، نور اميدي جهت درمان بسياري از بيماري ها است. در اين نشست پژوهشگران به بحث و تبادل نظر درباره، سلول هاي بنيادي و تغيير در شيوه پژوهش و توليد داروهاي جديد، بيولوژي سلول هاي بنيادي و پيشرفت در تشخيص و درمان، مقايسه و يافتن اطلاعاتي درباره سلول هاي بدن و سلول هاي جنيني، شناخت بيماري هاي ارثي زماني كه علت بروز جهش ژني نامعلوم است، بررسي توده سلولي جنيني و شناخت بيماري ها از همان ابتدا، شناخت بيماري هاي عصبي ناشي از تحليل اعصاب، سرطان و شناسايي عملكرد سلول هاي بنيادي در درمان اين بيماري، يافته هاي جديد درباره سلول هاي بنيادي، رفع مشكل در راه ساخت و طراحي سلول هاي بنيادي، شناخت مكانيزم ملكولي براي كنترل مشكلات، مهندسي بافت، طراحي ساختار سه بعدي بافت و استفاده از آن در نحوه انتقال اكسيژن در سلول ها و كنترل تمايز و تفكيك سلول هاي بنيادي و... مي  پردازند.
در اين همايش سخنراناني از دانشگاه هاي آلبورگ، ادينبورگ، كمبريج، آكسفورد، كالج سلطنتي لندن، مركز تشخيص و درمان بيماري هاي كانادا،  مركز پژوهش هاي سلول هاي بنيادي نروژ و... با ارائه مقاله حضور خواهند داشت.

فرهنگ
ادبيات
اجتماعي
انديشه
ايران
علم
كتاب
ورزش
|  ادبيات  |   اجتماعي  |  انديشه  |  ايران  |  علم  |  فرهنگ   |  كتاب  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |