دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۸۵
كاديلاك STS-V 2006
ورزشكاري بدون عينك آفتابي
006876.jpg
ساسان گلفر
اصرار نكن آقاي ريك واگونر ، فايده اي ندارد!
عجب آدمي است اين مدير جنرال موتورز! از آن دوشنبه كه درباره موسلر MT900s نوشتم و با ماشين خوشگل مدل 81 خودم مقايسه اش كردم، دلش رفته براي اين ماشين من و يك بند تلفن مي زند به تحريريه همشهري كه من يك كاديلاك  STS-V 2006 دارم، بيا با هم تاخت بزنيم و از اين حرف ها. من هم هر چه مي گويم بابا، اين عصاي دست من است، نصف مسافرهاي تهران به عشق همين رخش من مي آيند به خيابان، به خرجش نمي رود كه نمي رود! ديگر مجبور شده ام از همين جا اعلام كنم كه اگر آقاي واگونر يك بار ديگر مزاحم تحريريه همشهري بشود تلفن مي زنم به پليس 110. اصلاً با چه رويي حاضر شده فكر اين را به سرش راه بدهد كه من غزال 7 ميليوني خودم را با آن كاديلاك گنده يوغور 77 هزار دلاري عوض مي كنم؟! همه اش مي گويد قدرت موتور، قدرت موتور؛ ورد زبانش شده 469-439. اولش فكر كردم دارد شماره تلفن نمايشگاه اتومبيل اسپرت دايي اش را مي دهد. گفتم كور خوانده اي اگر فكر كرده اي تلفن مي زنم، اصلاً من به دايي تو چه كار دارم، اگر دلم خواست تلفن مي زنم به نمايشگاه دايي خودم!
گفت: !?what isTelephone other  - مجبورم ترجمه كنم: تلفن ديگر كدام است؟! دايي ديگر كيست؟  داشتم مي گفتم 469 اسب بخار قدرت موتور دارد و 439 پاوند- فوت گشتاور. گفتم: برو بابا خدا خيرت بدهد، ماشين هايي به من پيشنهاد كرده اند كه 4 هزار و 690 اسب داخلشان يورتمه مي رفته و من حاضر نشده ام با رخش خودم عوض كنم! سعي كرد دلم را به دست بياورد، شروع كرد به تعريف از كاديلاك خودش. گفت اين ماشين كه از زمستان پارسال به بازار آمده، قوي ترين كاديلاكي است كه تا به حال ساخته شده است. گفتم به من چه! گفت كاديلاك STS-V از نظر فني خوش ساخت ترين كاديلاك  جنرال موتورز است، حالا من يك چيز مي گويم تو يك چيزي مي شنوي! پارسال سدان اسپرت تجملي STS را داشتيم كه براي خودش اتومبيل كار درستي بود. امسال موتور 8 سيلندر خورجيني آن را دوباره طراحي كرده ايم، همه اجزاي اصلي موتور را عوض كرده ايم، حجم موتور Northstar آن را از 6/4 ليتر به 4/4 ليتر رسانده ايم، نسبت تراكم را كه قبلاً 5/10 به 1 بود، به 9 به 1 رسانده ايم و 2 ميليمتر از قطر سيلندرش كم كرده ايم كه حالا شده 91 ميليمتر تا قدرتش 40 درصد بيشتر شود و از 320 اسب بخار به 469 اسب بخار در دور موتور 6400 دور در دقيقه برسد و گشتاورش 124 پاوند- فوت بيشتر شود و به 439 پاوند- فوت در 3800 دور در دقيقه برسد. گفتم به حق چيزهاي نديده و نشنيده؛ همه چيز موتورش را كم كرده ايد و كوچك كرده ايد آن وقت قدرتش اين قدر بيشتر شده؟ مي خواهي ما را سياه كني؟ ما خودمان استاد سياه كاري هستيم. گفت نه به جان تو،
?!what what Black work (ترجمه: سياه كاري چي چيه؟!) ما از يك سيستم سوخت پاشي خيلي پيشرفته و منحصر به فرد استفاده كرده ايم. سوپر شارژري سر موتورش كار گذاشته ايم كه بيا و ببين! هوا از پشت وارد سوپر شارژر مي شود، از داخل پره هاي چرخانش مي گذرد، با يك هوا سردكن موتور كه بالاي موتور نصب شده، خنك مي شود و بعد وارد منيفولد هوا مي شود. مي داني 7/112 اسب بخار بر ليتر يعني چه؟ (به خيالش رسيده بود كه نمي دانم) مي داني از صفر تا يكصد كيلومتر در ساعت در مدت 7/4 ثانيه چه شتابي است؟ (آمدم بگويم برو پدر آمرزيده من ماشين خودم... كه جلوي خودم را گرفتم تا دوباره فيلش ياد هندوستان نكند!) تازه، اي آقا كاديلاك STS-V ما، ماشاءالله 4395 پاوند(1994 كيلوگرم) وزن دارد. يادت هست به آن موسلر مگس وزن زير هزار كيلو مي گفتي لاغر مردني؟ حالا ببين چه ماشين گردن كلفت و در عين حال تند و تيزي... كه حرفش را قطع كردم و به انگليسي گفتم OK! ببين، ماشينت هر چه هست مبارك صاحبش باشد. اسفند برايش دود كن چشم نخورد خداي نكرده لاغر شود! اما اين كاديلاك خودش را بكشد هم مرسدس بنز E55 AMG نمي شود كه همين قدرت را دارد با گشتاور 516 پاوند- فوت و صفر تا صد در 2/4 ثانيه. گفت اولاً كه موتور آن مرسدس 4/5 ليتر است و قيمتش هم حدود ده هزار دلار گرانتر از كاديلا STS-V . ثانياً مگر تو مرسدس بنز E55 AMG داري كه پزش را مي دهي؟ ديدم قسمت اول سؤالش را راست مي گويد اما قسمت دومش به من برخورد. مي خواستم بگويم ماشين دارم مثل ماه كه به صد تا مرسدس بنز مي ارزد، اما نگفتم چون مي دانم هر چه بيشتر با اين جماعت بحث كنم بدتر است و آخر به ضررم تمام مي شود. جنس جلب اين ريك واگونر را من مي شناسم! اگر زبل نبود كه رئيس جنرال  موتورز نمي شد! معلوم است كه ماشين من را براي چه مي خواهد. مي خواهد با يك تير 47 نشان بزند! اولاً ماشين من را صاحب مي شود و مي رود در خيابان هاي ديترويت مسافركشي مي كند و كلي پول به جيب مي زند! ثانياً چو مي اندازد كه اين ماشين را جنرال موتورز ساخته و كلي اعتبار براي شركتش كسب مي كند! ثالثاً موتور و تجهيزات پيشرفته اش را (مخصوصاً كه خودم تيونينگ اش كرده ام) نگاه مي كند و از نوآوري هايش در شورولت و پونتياك و ساترن و غيره و ذلك استفاده مي كند! از همه مهمتر، كاري مي كند كه من بنشينم پشت فرمان كاديلاك STS-V و با عينك آفتابي ري بن و دمپايي ابري و كاپشن روي دوش و ساير اجزاي تيپ من، نگاه همه را به سمت اين كاديلاك جلب كند و تبليغي براي ماشينش بكند كه اگر هزار تا كليپ براي كاديلاك STS-V مي ساخت و از همه شبكه ها پخش مي كرد، نمي توانست! بله، رمز موفقيت يك مدير در همين چيزهاست ديگر... اما من تمام نقشه هايش را با گفتن يك نه كوچولو (البته به زبان انگليسي) نقش بر آب كردم! بيچاره به التماس افتاد و شروع كرد به اطلاعات دادن. مثل آن بود كه دكمه پرينت  اش را زده باشند، هر چه درباره كاديلاك خودش مي دانست و نمي دانست پشت سر هم گفت و نگذاشت من حرف بزنم. گفت كه كاديلاك STS-V2006 يك سدان چهار در بزرگ است براي 5 سرنشين به ابعاد 502 سانتيمتر در 184 سانتيمتر و ارتقاع 148 سانتيمتر و فاصله دو محور چرخ 296 سانتيمتر و با فضاي داخلي بسيار بزرگ و جاداري كه- به گفته خود ايشان كه لابد لاف مي زد- مي توان خط كشتيراني داخلش به راه انداخت! موتورش V8 سوپر شارژر Northstar است، ديفرانسيل عقب، با سيستم انتقال قدرت 6 دنده اتوماتيك داراي كنترل الكترونيك دستي، سيستم فرمان ريلي تلسكوپيك و خم شونده برقي اتوماتيك و داراي حس گر سرعتي و فلكه فرمان گرم شونده، سيستم تعليق مستقل با بازوهاي كوتاه‎/ بلند جلو و فنر كوئل و ضربه گير داراي ميل ربط هاي چندگانه عقب و ميل تعادل 24ميليمتر عقب، چرخ هاي 10 پره آلياژي 18 اينچ جلو و 19 اينچ عقب با تايرهاي Run Flat پيرلي و ديسك  ترمزهاي هواخنك Brembo به قطر 365 ميليمتر عقب و 355 ميليمتر جلو. مصرف بنزين اين كاديلاك در يكصد كيلومتر شهر 6/16 ليتر و در يكصد كيلومتر بزرگراه 6/11 ليتر است و مخزن سوخت آن هم 66 ليتر بنزين مي گيرد.
تجهيزات كاديلاك STS-V 2006 كه همه استاندارد هستند، عبارتند از سيستم كنترل سرعت بهينه، ترمز ضد قفل(ABS) چهار چرخ،  سيستم كنترل كشش، سيستم كنترل پايداري Stabili Trak، چراغ مه شكن اتوماتيك جلو، چراغ هاي Xenon وفقي، سيستم هدايت كننده و جهت يابي DVD، سيستم تله ماتيك On Star، راديوي AM/FM و راديوي ماهواره اي XM و CD شش ديسك با سيستم صوتي Bose داراي 15 بلندگو، پخش DVD شش ديسك، سقف آفتابگير برقي، آينه هاي برقي الكتروكروميك، قفل برقي، تودوزي چرم و چوب، كفپوش جلو و عقب، صندلي هاي اسپرت گرم شو و تنظيم شونده برقي، كيسه هواي ايمني جلو و جانبي، كمربند ايمني سه نقطه اي، تهويه  مطبوع، سيستم دزدگير متوقف كننده موتور و رديابي دزد، قفل در برنامه پذير، كنترل از راه دور و سيستم قفل بي كليد... كه در اينجا يا هنگ كرد يا دهانش كف كرد يا كارت تلفنش تمام شد و به هر حال تلفن را قطع كرد.
اما حالا خوب كه فكرش را مي كنم، مي بينم بد نيست آقاي واگونر دوباره به دفتر تحريريه تلفن بزند؛ شايد اين بار دلم نرم شود!

بازار جهاني
006870.jpg
هارلي در چين
باد را نمي توانيد حس كنيد، ارتعاش را نمي توانيد حس كنيد، حتي متوجه نمي شويد كه داريد پرواز مي كنيد. اين را يكي از جوانان چيني شيفته موتورسيكلت مي گويد كه قصد دارد اولين هارلي داويدسون خود را از اولين شعبه فروش موتورهاي هارلي داويدسون در چين خريداري كند.به گزارش آسوشيتدپرس ماه گذشته شركت هارلي داويد سون كه مركزيت آن در ميلواكي ايالات متحده آمريكا قرار دارد، اولين نمايشگاه و فروشگاه خود را در قلب پكن افتتاح كرد. اين فروشگاه به وسعت 168 متر مربع در منطقه اي قرار دارد كه كشاورزان هنوز محصول خود را با گاري در خيابان جابه جا مي كنند.ورود هارلي داويدسون به بازار چين با 3/1 ميليارد نفر جمعيت و اقتصاد رو به  رشد با اميدهاي بزرگي براي آن شركت همراه است، اما انتظار مي رود كه نفوذي تدريجي در اين بازار داشته باشد و بزرگترين مانع آن در حال حاضر، قوانين سفت و سخت رانندگي در شهرهاي بزرگ چين است. مشكل بزرگ ديگر اين شركت قيمت است. موتورهاي هارلي داويدسون در چين  بين 12 هزار تا 37 هزار و 450 دلار ارزش دارند، در حالي كه متوسط درآمد در شهرهاي چين 2 هزار و 200 دلار در سال است.
006867.jpg
چراغ هاي جلو به كارخانه باز مي گردند
يك شركت سازنده چراغ هاي جلوي اتومبيل، بيش از 60هزار دستگاه از اتومبيل هاي چندين كارخانه خودروسازي را براي تعويض چراغ جلو به كارخانه فراخوانده است.
شركت Pro- A Motors ناچار شده است 61 هزار و 944 دستگاه آكورا، بي ام و، كاديلاك، شورولت، دوج، فورد، GMC، هوندا، ايسوزو، جيپ، لكسوس، مزدا، مرسدس بنز، ميتسوبيشي، نيسان، پونتياك، ساترن، تويوتا و فولكس واگن را كه در آمريكاي شمالي به فروش رسيده اند به علت فقدان رفلكتورهاي جانبي كه طبق استانداردهاي اداره ايمني بزرگراه هاي ايالات متحده وجود آنها ضروري است، به كارخانه خود فرا بخواند.
هدف تازه
شركت خودروسازي نيسان اين بار خانواده ها را نشانه گرفته است. تبليغات تازه اين شركت كه مبلغي در حدود 50 ميليون دلار هزينه برداشته، حول ميني ون نيسان به نام Quest دور مي زند. اين ميني ون كه دو سه سالي است در بازار وجود دارد و بد نفروخته(40هزار و 357 دستگاه در سال 2005 در ايالات متحده) طبق روال معمول نيسان، زنان را به عنوان مخاطب و مشتري بالقوه در نظر گرفته اما اين بار به عنوان يك ميني ون مناسب براي خانواده عرض اندام مي كند. نيسان اخيراً ميني  ون Quest را طراحي مجدد كرده و عمده تغييرات آن در طراحي داخلي اتومبيل صورت گرفته است. البته عده اي به شكل و ظاهر عجيب و غريب طراحي داخلي آن انتقاد كرده اند.به گفته كلي هاميلتون، مدير بازاريابي Quest، كار روي تغيير طراحي داخلي براي مدل 2007 نيسان Quest بيش از 60 ميليون دلار هزينه برداشته است. هاميلتون مي گويد: به نظر من اگر بخواهيم واقع بين باشيم مي توانيم به فروش 40 هزار دستگاه بيشتر اميدوار باشيم،  ما مثل هوندا و تويوتا مشتريان پرو پا قرصي نداريم كه بتوانيم به آنها اتكا داشته باشيم. وي مشتريان بالقوه را زنان 30 تا 45 سال خانه دار با درآمد حداقل 75 هزار دلار در سال مي داند.

ايمني
توصيه هايي براي پيشگيري از سرقت اتومبيل
006864.jpg
ظاهراً پند و نصيحت به سارقان محترم اتومبيل فايده اي ندارد و اعضاي اين صنف كماكان به كسب و كار پرسود خود مشغولند، بنابراين توصيه هايي براي رانندگان اتومبيل در نظر گرفتيم كه اميدواريم چشم سارقان عزيز به آنها نيفتد تا نخواهند بدلش را بزنند.
۱ - سوئيچ را از روي اتومبيل برداريد گفته شده است كه حدود 20 درصد از موارد سرقت خودرو در سراسر جهان به علت آن است كه رانندگان سوئيچ را روي اتومبيل جا مي گذارند.
۲ - اتومبيل خود را قفل كنيد تقريباً 50 درصد از همه موارد سرقت به علت قفل نشدن درهاي اتومبيل صورت مي گيرد.
۳ - اتومبيل را در نقاط روشن پارك كنيد- بيش از نيمي از دزدي هاي اتومبيل در شب رخ مي دهند.
۴ - هرگز دسته كليد يدكي را داخل اتومبيل نگذاريد- اگر سارقان وقت كافي داشته باشند، دسته كليد دوم را پيدا مي كنند.
۵ - در پاركينگ هاي نگهبان دار پارك كنيد- سارقان خودرو از شاهد داشتن زياد خوششان نمي آيد و پاركينگ هاي بدون نگهبان را ترجيح مي دهند.
۶ - اگر سوئيچ را به نگهبان پاركينگ مي سپاريد، فقط كليد در و سوئيچ استارت را نزد او بگذاريد اگر كليد در صندوق عقب و جعبه داشبورد يكي است، يكي از آنها را عوض كنيد. اجازه ندهيد نگهبان به آساني به جعبه داشبورد و صندوق عقب دسترسي داشته باشد. به محض بازگشت تايرها، زاپاس و باتري را بررسي كنيد تا مطمئن شويد همان است كه موقع پارك كردن بود.
۷ - هرگز اتومبيل را روشن پارك نكنيد، حتي براي چند لحظه اين رفتار در ميان رانندگان كشور ما كمتر شايع است تا مثلاً- كشوري مثل آمريكا؛ اما به هر حال آمارها در آنجا نشان مي دهد كه موارد فراواني از سرقت در محوطه كنار فروشگاه هاي بزرگ و پمپ بنزين ها رخ مي دهد. يكي از مواقعي كه احتمال اين خطر بيشتر مي شود، صبح هاي سردي است كه تعدادي از رانندگان، اتومبيل هاي خود را در پاركينگ هاي در باز يا خيابان روشن نگه مي دارند تا گرم شود.
۸ - هنگام پارك كردن، شيشه ها را كاملاً بالا بكشيد- يك اشتباه كوچك كار را براي دزدان بسيار آسان مي سازد.
۹ - اشياي ارزشمند را در معرض ديد قرار ندهيد- با قرار دادن اشياي ارزشمند پشت شيشه و جلوي چشم سارقان، خودروي شما به هدف مقبول تري براي آنان تبديل مي شود.
۱۰ - هنگام پارك كردن اتومبيل، لاستيك را به سوي جدول بگردانيد- به اين ترتيب نمي توان اتومبيل را به راحتي بكسل كرد.
۱۱ - اگر اتومبيل ديفرانسيل عقب است، پشت به ورودي پاركينگ كنيد- قفل ديفرانسيل عقب اتومبيل هاي دو ديفرانسيل، بكسل كردن آنها را مشكل مي سازد. خودروهاي ديفرانسيل جلو را بايد رو به ورودي پاركينگ پارك كرد.
۱۲ - هميشه هنگام پارك كردن از ترمز دستي استفاده كنيد استفاده از ترمز دستي علاوه بر افزايش ايمني موجب مشكل تر ساختن امكان بكسل خودرو شما مي شود.
۱۳ - اگر پاركينگ شخصي داريد از آن استفاده كنيد- لابد خواهيد گفت: اينكه ديگر معلوم است، اما آيا هميشه و در همه موارد از آن استفاده مي كنيد؟ وقت بگذاريد و زمان هاي كوتاهي كه در خانه هستيد، اتومبيل خود را به جاي خيابان كه خطر سرقت در آن بيشتر است، در پاركينگ شخصي پارك كنيد.
ادامه دارد

آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |