سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۸۶
سنت در برابر مدرنيته
خداحافظ سماور
006921.jpg
چين و چروك صورتش بي شباهت به ضايعات درهم پيچيده ورق هاي فلزي كه در نتيجه تغيير شكل براي توليد قطعه اي تكه تكه مي شدند، نبود. پيرمردي كه قدرت راست كردن كمرش را نداشت و پوست دستانش به خاطر زحمت فراوان درشت شده بود و چشمانش سوي لازم را نداشت، اما همچنان بااراده اي به صلابت آهن بر پشت دستگاه آهني نشسته و به شكل دهي ورق هاي سخت فلزي مشغول است. آري تمامي انگشتانش شكل دستگاه قالب سازي را به خود گرفته  بود و در نگاهش آرامشي توصيف نيافتني ديده مي شد. چين و چروك پيشاني و دستانش نشاني از گذر عمر در روزگاران بسيار و جدال با ورق هاي سرد و سخت در پشت دستگاه هاي قالب سازي داشت كه با تغييرات پي درپي اشكال ابزارهاي توليدي، خود نيز در زير فشار چرخ سنگين زندگي تغيير شكل داده بود. تلاش بي وقفه اش براي تامين معاش زندگي، بيانگر اين بود كه اگر چه در اين كارگاه پير و فرسوده، جنب وجوش و تحرك مرده است و خبري از جواني نيست، اما ته دلش هنوز به گرماي آب جوشان سماور بود. او براي اينكه خودش را معرفي كند اول شغلش را معرفي كرد و گفت: من 50 سال است سماور ساز هستم و اسمم يدالله رضايي و چه با علاقه و تعصب اين مطلب را با صداي لرزان كه نتيجه گذر عمر بود بيان كرد. اينجا كارگاه توليد سماور سنتي، آشناي ديرينه و هميشگي خانه هاي ايراني است كه سال هاي سال هر صبح زود با خانواده هاي ايراني بيدار و در پايان شب ها با آنان به خواب رفته است. ابزاري كه با داشتن ريشه هاي سنتي بسيار قديمي در شرايط مختلف هميشه در كنار ايراني بوده و چه زيبا ايفاي نقش كرده است. اين روزها هجوم ابزارهاي به اصطلاح مدرن و جديد توانستند جايگاه اين يار هميشگي ايراني را در خانواده متزلزل كنند. هر چند اين ابزارهاي بيگانه هرگز نتوانستند و نمي توانند وفاداري خود را همانند اين يار قديمي ايراني ثابت كنند اما هم اكنون بي مهري ها اين فرصت را به آنان داده است. مسئول يك كارگاه سماورسازي سنتي در خيابان وحدت اسلامي تهران كه از نادر كارگاه هاي فعال در تهران است مي گويد: بيش از 40 سال است كه در توليد سماور- اين ياقوت ايراني- فعاليت دارم.
جليل مرادزاده مي افزايد: در سال هاي 62 تا 66 بيش از 32 كارگر در اين كارگاه فعاليت داشتند اما هم اكنون تنها 4 نفر به صورت پاره وقت فعاليت دارند. او از افزايش قيمت ورق هاي برنج كه مواد اوليه توليد سماور و چراغ است ابراز نارضايتي مي كند و مي افزايد: طي يك سال قيمت ورق برنج به ازاي هر كيلوگرم از 32 به 68 هزار ريال تغيير كرده است. از آنجايي كه امروز ديگر اين ابزار جزو كالاهاي ضروري زندگي خيلي از خانواده ها به حساب نمي آيد خيلي سريع و راحت جاي خود را به كالاهاي بي خاصيت خارجي داده است. بيش از۹۰ درصد واحدهاي توليد سماور در تهران تعطيل و كارگران آنها بيكار شده اند، در حالي كه اين صنعت مي تواند در صورت رونق، اشتغال زايي خوبي داشته باشد. رئيس اتحاديه سماور و چراغ ساز تهران نيز در اين باره مي گويد: بازار داخلي سماور و چراغ با توجه به واردات بدون نظارت كالاهاي مختلف خراب است به طوري كه بسياري از كارخانه هاي بزرگ توليد اين ابزار در سال جديد تاكنون فعاليت خود را آغاز نكردند.
ناصر منصوري مي افزايد: چاي سازهاي وارداتي از كشور چين به دليل نوع مواد اوليه نامرغوب كه در توليد آنها به كار رفته، براي سلامت انسان و احتمال ابتلا به بيماري سرطان در افراد وجود دارد. سماورهاي سنتي توليد داخلي قدرت رسوب گيري خوبي دارند و در كاهش املاح آب بسيار موثر هستند. تعداد سماور و چراغ مورد نياز خانواده هاي ايراني قابل محاسبه است و نبايد اجازه داد سودجويان با واردات بي رويه اين صنعت را به طور كامل به نابودي بكشانند. او مي گويد: بيش از 60 درصد واحدهاي صنفي تحت پوشش اين اتحاديه طي دو سال اخير به دليل افزايش نامعقول قيمت مواد اوليه تعطيل شدند. با توجه به ادامه روند افزايش قيمت مواد اوليه و لوازم گازسوز، تعطيلي 30درصد ديگر از اين واحدها در ماه هاي آتي قابل پيش بيني است. وي نوسان در قيمت مواد اوليه را مشكل عمده اين صنف مي داند و مي افزايد: به عنوان مثال طي چند روز اخير قيمت هر كيلو گرم فلز برنج از 42 هزار ريال به 68 هزار ريال افزايش يافته است. منصوري اظهار مي دارد: قيمت مواد اوليه مصرفي در اين صنف به نرخ جهاني نفت و طلا وابسته است و طي ده روز اخير، بهاي ورق برنج كه مواد اوليه عمده اين صنف محسوب مي شود در هر تن 18 ميليون ريال افزايش يافته اگر مشكلات ناشي از نوسانات قيمت در مواد اوليه و لوازم گازسوز بر طرف نشود، به زودي از هم پاشيدن كامل صنف سماورساز و چراغ ساز را شاهد خواهيم بود. اتحاديه صنف سماورساز در 1336 در تهران با عنوان دوات گري تاسيس شد كه رفته رفته به نام اتحاديه سماورساز و چراغ ساز تغيير نام يافت و اكنون اين اتحاديه در سطح تهران 700 عضو رسمي دارد.

حاشيه بازار
ورشكستگي دوزندگان كت و شلوار
006927.jpg
اين روزها دوزندگان كت و شلوار پس از سپري شدن شوك نمايشگاه بهاره و نارضايتــــي از آن، محدوديت هاي ديگري را تجربه مي كنند.
به گفته برخي فروشندگان كت و شلوار دوخت داخل، در حالي كه كت و شلوارهاي ايراني با تركيب 20 درصد پشم و 80 درصد ترويلا از 35 هزار تا 45 هزار تومان و كت و شلوار پشمي درجه يك با تركيب 45 درصد پشم و 55 درصد ترويلا از 35 تا 90 هزار تومان عرضه مي شوند. كت و شلوارهاي چيني با قيمتي حدود 15 تا 20 هزار تومان توليدات داخلي را مجبور به عقب نشيني كرده است.
فروشندگان بازار كت و شلوار خيابان باب همايون معتقدند: پارچه ها و دوخت هاي ايراني از كيفيت مناسبي برخوردارند اما طرح ها و رنگ هاي آنها محدود است. در مقابل پارچه هاي چيني با بهره گيري از تنوع در رنگ ها و ظاهري فريبنده پس از يك بار شستشو حالت خود را از دست مي دهند. تا دو سال پيش براي كار در كارگاه توليدي با كمبود خياط روبه رو بوديم. اما وضعيت به جايي رسيده كه هم اكنون اغلب خياط ها بيكار شده اند. ميزان توليد دوزندگان فعال نيز از دوخت 80 دست كت و شلوار روزانه به 80 دست كت و شلوار در هفته رسيده است.
كارشناسان نيز معتقدند ورود كالاهاي ارزان قيمت چيني كه به طور عمده محصولات بي كيفيت را شامل مي شوند و به دليل پايين بودن دستمزد كارگر، نرخ برابري يوان چين با ريال (هر يوان 1500 ريال) اقدام غيرمنصفانه بازارشكني و ورود غيرمجاز و خارج از ضوابط پرداخت ماليات و عوارض گمركي بازار داخلي پوشاك را با ورشكستگي روبه رو كرده است.
همچنين توليد فله اي، بي كيفيت و هدفمند در جهت كاهش هزينه توليد به هر نحو ممكن، حتي به قيمت حذف كيفيت مطلوب، نبود تورم در اقتصاد چين وجود تورم 15درصدي هر ساله در ايران در مجموع كمك قابل توجهي به رشد واردات پوشاك چيني كرده است.
بنابراين دولت به لحاظ وظايف حاكميتي و تولي گري، بايد از توليد داخلي با اعمال نرخ هاي منطقي و متعادل عوارض گمركي حمايت و از ورود كالاهاي قاچاق جلوگيري كند.

بازار
هزينه حمل سيمان وارداتي
006924.jpg
مصوبه هيات وزيران مبني بر واردات سيمان تا پايان شهريور ماه واكنش هاي متفاوتي را در محافل اقتصادي برانگيخته است.
براي نمونه هوشنگ ادهمي، عضو هيات مديره شركت سهامي سيمان قدير، واردات سيمان توسط تجار را با تعرفه صفر موجب تحريك قيمت بازار سيمان دانسته و مي گويد: با توجه به كمبود يك ميليون تني سيمان در سال گذشته و برآورد رشد مصرف يك ميليون تني سيمان در سال جاري، پيش بيني مي شود با راه اندازي دو كارخانه توليد سيمان در فيروزكوه با ظرفيت دو ميليون تن توليد سالانه، بازار سيمان به لحاظ عرضه و تقاضا فضاي متعادل تري را تجربه كند.
وي در مورد نتايج مصوبه هيات  وزيران مبني بر واردات سيمان با تعرفه صفر نيز خاطرنشان مي كند: چنانچه تجار با تعرفه صفر اقدام به واردات سيمان كنند با توجه به هزينه هاي بالاي حمل و نقل، سيمان وارداتي هم به قيمت
بازار سياه تهران عرضه مي شود.
رئيس اتحاديه فروشندگان مصالح ساختماني نيز در مورد نگراني هاي مبتلابه بازار سيمان مي گويد: به علت سرعت يافتن طرح هاي عمراني و افزايش اندك توليد سيمان، در زمان اوج مصرف پيش بيني كمبود سيمان مي شود.
وي با اشاره به افزايش توليد حدود دو ميليون تني سيمان طي سال جاري مي افزايد: با توجه به تاكيد رئيس جمهور مبني بر سرعت بخشيدن به تمامي طرح هاي عمراني و آغاز فصل ساخت و ساز اين ميزان توليد نيز تاثير زيادي بر تامين سيمان مورد نياز نخواهد داشت.
با اين كه ساخت و ساز از سوي بخش خصوصي كاهش يافته، اما فعاليت هاي عمراني كشور سرعت بيشتري نسبت به سال هاي اخير يافته كه اين امر موجب از بين رفتن تعادل عرضه و تقاضا در بازار شده است.
وي با اشاره به طرح هاي افزايش ظرفيت توليد سيمان در كشور مي گويد: با اين وجود تا تحقق اين طرح ها چند سالي فاصله داريم و اين فاصله موجب افزايش تقاضا و كمبود عرضه خواهد شد.
***
در اين ميان مسئولان وزارت صنايع و معادن با انتشار اخباري مبني بر افزايش ظرفيت توليد سيمان، بروز مشكلات در زمينه كمبود سيمان را در نيمه دوم سال جاري به كلي نفي مي كنند.

دخل و خرج
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |