سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۸۶
نگاهي به روند توسعه در عمان
پيشرفت زير سايه سنت
006933.jpg
آرش نهاوندي
عمان برخلاف ساير كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس و درياي عمان از جمله كشورهايي است كه تلاش دارد با حفظ سنت هاي ديرين گام در راه توسعه و ترقي بردارد. در واقع عماني ها ضمن حفظ سنت هاي خويش حداكثر تلاش خود را براي جذب توريست خارجي و جذب سرمايه هاي خارجي غيرنفتي انجام مي دهند. آنها ديگر نمي خواهند بر درآمد صرف نفتي تكيه كنند و درصدد برآمده اند تا با گشودن درهاي كشور خويش به دنياي آزاد خود را از اتكاي صرف به درآمدهاي نفتي و گازي- منابعي كه روزي به پايان مي رسد- نجات دهند، در اين راستا عماني ها حتي از زيست بوم حفاظت شده خود نيز جهت درآمدزايي استفاده مي كنند.
اينان به درستي دريافته اند كه بدون ارتباط با دنياي خارج نمي توانند گامي در راه توسعه بردارند و اتكاي صرف به درآمد نفتي و اقتصاد بسته دولتي را نمي توان مبناي توسعه اقتصادي قرار داد.
اهميت تغييرات و تحولات انجام گرفته در عرصه صنعت جهانگردي در عمان، سباستيان آشر از تحليلگران بي بي سي را بر آن داشته تا گزارش خواندني از اين تحولات به رشته تحرير درآورد. او در گزارش خويش اهميت زيست بوم عمان در توسعه صنعت جهانگردي اين كشور را مورد تأكيد قرار داده و توسعه اقتصادي را از زاويه اي ديگر بررسي كرده است. در اين باره مي خوانيد. سلطان قابوس پادشاه عمان در نظر دارد با تركيب سنت هاي كهن با مفاهيم جديد گام هايي را جهت توسعه كشورش بردارد.
در شرقي ترين نقطه از شبه جزيره عرب گروهي از جهانگردان آلماني، فرانسوي و انگليسي در كرانه دريا و بر شن هاي سفيد ساحل در زير نور ماه به سخنان راهنماي عماني خود كه با پوشيدن دش داشه اي سفيد ظاهري كاملاً محلي پيدا كرده گوش مي دهند. قدري آن طرف تر و نزديك  به تخته سنگ هاي ساحلي يك لاك پشت سبز كه در حدود هفت دهه از عمرش گذشته، با دست هايش در حال حفر ماسه ها است. اين لاك پشت مي خواهد تخم هايش كه اندازه توپ پينگ پونگ هستند را در ماسه ها دفن كند.
لاك پشت ديگري نيز شبح وار از آب دريا بيرون آمده و تلاش دارد خود را به ساحل برساند.
اين محل مرموز و زيبا رأس الحد نام دارد و اصلي ترين سايت لاك پشت هاي سبز در عمان است. هزاران سال است كه لاك پشت ها اين منطقه را براي لانه سازي خود اختصاص داده اند.
رسم غريب
يكي از راهنماهاي عماني كه به همراه جهانگردان خارجي به سايت رأس الحد آمده است، از آنان مي خواهد كه به هنگام عكسبرداري از نور فلاش استفاده نكنند و به لاك پشت ها دست نزنند. او همچنين جهانگردان را از صحبت كردن برحذر داشته است.
جهانگردان به صورت دايره وار اطراف محلي كه لاك پشت به عنوان لانه خود انتخاب كرده حلقه زده اند.
تماشاي جانوري كه اجداد آن از دويست ميليون سال قبل در اقيانوس ها سكونت داشته اند رسم عجيبي به نظر مي آيد. در تابستان، فصل اصلي لانه سازي و تخم گذاري صدها لاك پشت شبانه به سواحل ر اس الحد هجوم مي آورند و پس از تخم گذاري در صبح روز بعد محل را ترك مي كنند. اما اين مراسم تنها مختص لاك پشت ها نيست و صدها نفر در شب هاي تخم گذاري در محل گردهم مي آيند تا شاهد يكي از عجيب ترين تخم گذاري هاي خلقت باشند. گفته مي شود از هر هزار تخمي كه گذاشته مي شود دو لاك پشت به سلامت متولد مي شوند.
عماني ها در حالي كه قصد بر هم زدن اين مراسم عجيب را ندارند، تلاش دارند تا با جذب جهانگردان به اين منطقه، صنعت توريسم خود را گسترش دهند. به همين منظور نيز اقدامات حفاظتي به عمل آمده و از ورود جهانگردان به محل هاي اصلي تخم گذاري جلوگيري شده است.
البته حضور جهانگردان در اين منطقه مشكلاتي را نيز براي لاك پشت ها ايجاد كرده، بعضاً نور چراغ هاي ماشين ها كه به منظور ديدن لاك پشت ها روشن نگه داشته مي شوند، اين جانوران را از مسير خود منحرف مي كنند، زيرا لاك پشت ها به محض ديدن نور چراغ ماشين ها به آن سمت مي روند و نه به سمت دريا.
شهرنشيني
در مدت زماني معادل نيمي از عمر يك لاك پشت ميانسال، عمان جامه سنتي خود را از تن به درآورده و لباسي امروزي بر تن كرده. در واقع اين كشور در كمتر از ربع قرن به مدد درآمدهاي نفتي گازي توانسته گام هاي مهمي در راه توسعه بردارد. مسقط پايتخت اين كشور سلطان نشين نيز از اين قاعده مستثني نبوده است. اين شهر طي سه دهه گذشته- برخلاف پايتخت شيخ نشين هاي عرب خليج فارس- با روندي بطئي و لاك پشت وار گام هاي بلندي را به سوي توسعه برداشته است.
با نگاهي به دو سمت خيابان مجلل سلطان قابوس مي توان تغييرات انجام گرفته طي سال هاي اخير را به وضوح مشاهده كرد. با اين حال بازار اصلي مسقط از رونق كمتري نسبت به بازارهاي شهرهايي نظير دمشق و مراكش برخوردار است.
به غير خنجر هاي مشهور عماني و گردنبندها و زيورآلات نقره اي مابقي اشيا و اجناس موجود در بازار مسقط، خارجي هستند، بسياري از فروشندگان حجره هاي بازار نيز هندي يا پاكستاني هستند.
معماري ساختمان هاي شهر نيز برخلاف آنچه كه در دبي و ابوظبي- مدرن و امروزي- مشاهده مي شود، برگرفته از طرح هاي سنتي است. در واقع ويلاهاي سفيد رنگ از مجلل ترين جلوه هاي شهرنشيني در مسقط محسوب مي شوند و تنها بلندي هاي شهر (نخوانيد آسمانخراش ها) مناطق كوهستاني كم ارتفاعي هستند كه در اطراف مسقط به چشم مي خورند. اما اطراف اين شهر به ويژه در آب هاي مشرف به بندر مسقط، مي توان جلوه هايي از طبيعت زيبا را مشاهده كرد. به فاصله يك ساعت از ساحل شهر مسقط با قايق موتوري، گروهي از دولفين هاي زيبا كه در آب در حال شنا و شيطنت هستند را مي توانيد مشاهده كنيد.
در اين منطقه صحنه هاي بديع و زيبايي از پرش دلفين ها از درون آب به چشم مي خورد. اين منطقه پر از قايق هاي موتوري است كه سرنشينان آن به صيد ماهي  تن مشغول هستند. دلفين ها نيز مانند لاك پشت هاي سبز از گونه آبزيان منبع درآمد صنعت توريسم در عمان هستند.
در همين راستا نيز تلاش هاي زيادي جهت حفظ و دست نخورده ماندن زيست گاه هاي آنها انجام گرفته است.
اما حضور قايق هاي ماهيگيري در اين منطقه جلوه طبيعي آن را برهم زده و تهديدي براي ادامه حيات اين گونه آبزي زيبا در آب هاي درياي عمان محسوب مي شود.
مسأله حضور قايق هاي ماهيگيري در اين منطقه به رغم آن كه فعالان محيط زيست را برآشفته، نظر توريست هايي كه با چشمان مشتاق خود به صيد ماهي تون نگاه مي  كنند را به خودجلب كرده است. آنها (جهانگردان) در حالي كه روسري هايي به منظور حفاظت از خود در برابر گرماي طاقت فرسا بر سر كرده اند مشتاقانه به تماشاي ماهيگيران در هنگام صيد ماهي تن مي پرودازند.
اين ماهي بزرگ سپس به ساحل حمل مي شود، در بازار شهر نيزوا- پايتخت قديمي عمان - به فروش مي رسد. ماهي ها را در بازار اين شهر در حالي كه پشت سر هم قرار داده شده اند، به مردم عرضه مي كنند، در بازار اين شهر نوعي حلواي شيرين عربي نيز به فروش مي رسد. اين بازار درون حصارهاي مستحكم و حصين شهر قرار دارد. در عمان جلوه هاي زيبايي از تلفيق مدرنيته و سنت به چشم مي خورند، در واقع عماني ها هم زمان با گام برداشتن در راه توسعه تلاش دارند تا سنت هاي خويش را نيز حفظ كنند.
عمان با حفظ بازارها، لباس ملي و زيست بوم خود- لاك پشت هاي سبز و دلفين ها- درصدد رقابت با دوبي اين اميرنشين مترقي امارات برآمده است، البته اين رقابت با دوبي در حالي صورت مي گيرد كه مسقط از نظر شهري و فرهنگي و اجتماعي كاملاً در نقطه مقابل دبي قرار دارد.

پايتخت توسعه
مسقط پايتخت و بزرگترين شهر سلطان نشين عمان است .بر اساس آمارهاي ارئه شده در سال 2005 مسقط 200 /880 جمعيت دارد . وسعت مسقط و مناطق حومه آن 1500 كيلومتر مربع است. طرح هاي زيربنايي و توسعه شهري عديده اي در مسقط از سال 1970 و مقارن با رنسانس عمان به بهره برداري رسيده اند .
با گسترش محدوده مسقط، شهرهاي كوچك اطراف پايتخت نيز هويت خود را از دست داده و به محدوده اصلي شهري منضم شده اند.

پيشخوان
006936.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز يكي از مهم ترين خبرهاي خود را به برنامه هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران اختصاص داده است.اين روزنامه به نقل از محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران نوشته است، در سايه تهديد مذاكره نمي كنيم. احمدي نژاد ضمن بيان اين جمله در مصاحبه اي گفت: البته براي گفت وگو با هر كشوري حتماً شرايطي لازم است، اما اگر برخي از كشورها فكر مي كنند هواپيمايي پر از بمب بالاي سر ما نگاه دارند بعد خواهان مذاكره شوند، ما اهل مذاكره با آنها نيستيم.
006948.jpg
لاخورنادا
روزنامه اسپانيايي زبان لاخورنادا چاپ مكزيك موضوع تحولات شهري در مكزيكوسيتي را براي عكس و عنوان تيتر اول خود برگزيده است.
در عكس اول اين روزنامه تقاطع هاي هم سطحي نشان داده مي شوند كه در مسيري معادل 1/4 كيلومتر ساخته شده اند. با بهره برداري از اين تقاطع هاي هم سطح از نظر زماني حدود 45 دقيقه براي طي يكي از مسيرهاي شهري در پايتخت مكزيك صرفه جويي خواهد شد.
006945.jpg
لاناسيون
روزنامه لاناسيون چاپ آرژانتين طي گزارشي تكان دهنده حضور دانش آموزان آرژانتيني بر سر كلاس هاي درس را مورد بررسي قرار داده است. به نوشته اين روزنامه آرژانتيني، مشكلات اجتماعي موجب شده است تا بيش  از 720 هزار نفر از افرادي كه در سن تحصيل قرار دارند، خارج از سيستم آموزش آرژانتين قرار بگيرند. اين در حالي است كه در حدود 730 هزار آرژانتيني بالاي 15 سال نيز از سواد كافي براي خواندن و نوشتن بي بهره اند.

دريچه
006939.jpg
تفنگداران چيني
پسران جواني كه در تصوير بر روي يكي از ناوهاي جنگي چيني در درياي چين ديده مي شوند، سربازاني هستند كه به تازگي و پس از چندين دوره سخت و طاقت فرساي آموزشي، درجه هاي خود را دريافت كرده اند و با خوشحالي و غرور بسيار زياد بر روي ناو جنگي سرود ملي خود را مي خوانند. غرور اين سربازان از آن جهت است كه آنها موفق شده اند از پس گزينش هاي سخت نيروي دريايي چين بگذرند و حالا همه آنها فكر مي كنند يكي از خوش تيپ ترين جوانان چيني هستند. طبق قانون جديد فقط سربازاني مي توانند به نيروي دريايي چين وارد شوند كه قدبلند، خوش تيپ و مودب باشند. جذابيت هاي فردي هم يكي از عواملي است كه در انتخاب سربازان مؤثر است.
ارتش چين از آن جهت به وضع ظاهري سربازان نيروي دريايي اش اهميت مي دهد كه در سال هاي گذشته مراودات اين نيرو، با ديگر كشورهاي جهان افزايش يافته است و هر چند ماه يك بار يك ناو چيني به بندر كشورهاي ديگر مي رود. ارتش چين هم به اين خاطر مي خواهد سربازان قدبلند و شيك پوشي بر روي عرشه ناوهايش داشته باشد تا مردم كشورهاي ديگر از اين طريق به عظمت ارتش چين پي ببرند.
در اين قانون جديد حداقل قد افراد براي مردان 75/1 و براي زنان 65/1 تعريف شده است.
006942.jpg
بيداري مراپي
تعدادي از روستانشينان اطراف كوه آتشفشان مراپي در حال ترك خانه هايشان هستند تا از فوران قريب الوقوع اين كوه در امان بمانند. از مراپي چندين روز است كه گاز فوران مي كند و خاكستر و مذاب آن در شعاع و مقدار بسيار كم به اطراف پرتاب مي شود، اما مسئولان و كارشناسان معتقدند مراپي به زودي فوران خواهد كرد. از اين رو بسياري از روستائيان جزيره جاوا در اندونزي، از روستاهايشان به مكان هاي امني منتقل شده اند. اولويت تخليه ساكنان روستاها با افراد سالخورده و مادراني است كه فرزندان كوچكي دارند.
اما در عين حال، خيلي از روستائيان خانه هايشان را ترك نكرده اند و هنوز در روستاهاي اطراف مراپي افراد زيادي زندگي مي كنند. صليب سرخ اندونزي از حالا بسته هاي غذايي و دارويي ضروري را براي كساني كه در پناهگاه ها اسكان داده شده اند آماده كرده اند و به آنها روش هاي مقابله با شرايط بحراني را آموزش مي دهند.
كوه مراپي در 30 كيلومتري شهر يوگياكارتا قرار دارد و آخرين بار در سال 1994 فوران كرده است. اين فوران در آن سال 36 كشته بر جاي گذاشت. اين كوه 3 هزار متري يكي از فعال ترين قلل آتش فشاني در اندونزي است و تقريباً هردهه يك بار فوران مي كند.
تاكنون دولت مركزي چندين ميليون دلار براي مقابله با شرايط اضطراري اندوخته است اما هنوز مشخص نكرده است كدام روستاها در اثر فوران آتش فشان صدمه خواهند ديد همين امر يكي از دلايلي است كه روستائيان حاضر نشدند به خاطر آن خانه هاي خود را ترك كنند.
البته در كنار تمام اينها هنوز عده اي از مردم محلي بر اين باورند كه آتش فشان با وجود فعاليت هاي محدودي كه داشته  است، هرگز فوران نخواهد كرد.

جهانشهر
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |