نشست علمي
رابطه برنامه درسي ، آموزش، سنجش و يادگيري
|
|
اولين نشست علمي ماهانه از سري سخنراني هاي نيمه اول ۸۵ انجمن مطالعات برنامه درسي ايران با عنوان «رابطه برنامه درسي، آموزش، سنجش و يادگيري» فردا چهارشنبه بيست وهفتم ارديبهشت ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي واقع در ابتداي خيابان ايرانشهر شمالي برگزار مي شود. سخنران اين نشست دكتر عليرضا كيامنش، استاد دانشگاه تربيت معلم است و آقايان دكتر مهرمحمدي، دكتر فرزاد و دكتر حميدي اعضاي ميزگرد مربوط به سخنراني را تشكيل مي دهند.
براي آگاهي از ديگر فعاليت هاي انجمن برنامه درسي مي توان با مراجعه به پايگاه www.icsa.org.ir اطلاعات جامعي را كسب كرد. آنچه درپي مي آيد چكيده اي است از متن سخنراني دكتر عليرضا كيامنش كه در نشست فردا، مطرح خواهد شد.
شيوه تدريس، سنجش و در نهايت يادگيري فراگيران از نوع نگاه معلم به برنامه درسي اثر مي پذيرد. شورت و بروك (۱۹۹۴) [Short and Burke] به سه نگاه مختلف به برنامه درسي اشاره مي كنند. از ديد اين دو، برنامه درسي را مي توان:
۱- يك واقعيت (fact) قلمداد نمود، اين نگاه ريشه در تفكر اثبات گرايي دارد. تفكري كه معتقد است دانش كالايي است كه مي تواند از فردي به فرد ديگر منتقل شود.
۲- يك فعاليت (activity) قلمداد نمود، در اين نگاه برنامه درسي به فعاليت هاي واقعي گفته مي شود كه در درون كلاس درس اتفاق مي افتد.
۳- يك جستجو (inquiry) قلمداد نمود، در اين نگاه، برنامه درسي به فرايند خلق دانش در كلاس درس گفته مي شود.
عنوان اين سه نوع نگاه به برنامه درسي، بيانگر آن است كه معلم شيوه تدريس خود را با نوع نگاه به برنامه درسي تنظيم مي كند. در حالت برنامه به عنوان واقعيت، دانش يك امر بيروني و مستقل از فرد است. معلم صاحب يا دارنده دانش است و مي تواند دانش خود را به فراگير منتقل كند. ذهن دانش آموز چون ظرفي قلمداد مي شود كه معلم از طريق آموزش خود آن را پر مي كند. وظيفه دانش آموز كسب دانش ارائه شده توسط معلم است. در اين شيوه معلم به ابزاري براي سنجش ميزان دانش منتقل شده نياز دارد كه بتواند به طور عيني ميزان آموخته هاي كسب شده دانش آموزان را اندازه گيري كند سنجش به اندازه گيري و ميزان دانش كسب شده محدود مي شود و هر سئوال تنها يك پاسخ صحيح دارد.
زماني كه معلم از برنامه درسي معلم _ محور يا انتقال دانش و دانش آموزان، به برنامه درسي دانش آموز محور حركت مي كند، به شيوه تدريس ديگر و روش هاي ديگر براي جمع آوري اطلاعات و سنجش ميزان موفقيت دانش آموزان نياز دارد. شيوه سنجشي كه سئوال هاي مورد پرسش در آن الزاما به يك پاسخ صحيح ختم نمي شوند.
هريك از سه نگاه ذكر شده، در عمل از شيوه هاي تدريس، انتظارات آموزشي، سنجش و ارزشيابي خاص خود استفاده مي كنند. ويژگي ها، تفاوت ها و مشابهت هاي اين سه نوع نگاه و شرايط لازم براي حركت از برنامه درسي به عنوان واقعيت به سمت برنامه درسي به عنوان فعاليت يا جست وجو در مدارس مطالبي هستند كه در جلسه ارديبهشت ماه انجمن مطالعات برنامه درسي مورد بحث قرار خواهند گرفت.
|