سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۵
خوشبختي چيست؟
004938.jpg
فاطمه خداكرمي
«همه چيز خوب و نيكو آفريده شده است. انسان چون نمي داند خوشبخت و سعادتمند است بنابراين احساس بدبختي مي كند و اين امر فقط به خاطر ندانستن اوست. كسي كه خوشبختي را بشناسد و آن را دريابد، خوشبخت و سعادتمند است» .
داستايوسكي
شايد بارها به خود گفته ايد: «خوش به حال فلاني؛ واقعاً خوشبخت است!» اما غافل از اينكه خوشبختي چيزي نيست كه فقط متعلق به فرد خاصي باشد. همه ما به نوعي خوشبخت و سعادتمند هستيم اما شايد براي درك و لمس اين خوشبختي كه در وجود تك تك ما به وديعه گذارده شده، تاكنون تلاشي نكرده ايم.
واقعاً خوشبختي چيست؟ كجا بايستي آن را يافت؟ خوشبخت كيست و علت خوشبخت بودنش چيست؟ شايد اگر كمي با خود صادق باشيم و به قولي چشم ها را بشوييم و به گونه اي ديگر بنگريم، خود را نيز خوشبخت و سعادتمند بدانيم چون خوشبخت بودن در واقع فقط يك حس زيبا و دلنشين است. پس فقط كافي است بخواهيم و سعي كنيم درك اين حس زيبا را در خود شكوفا نماييم.
خوب است بدانيم كه افراد خوشبخت، در واقع خود را عامل خوشبختي و سعادت شان مي دانند زيرا خود را محق آن مي دانند، چون آنها به خوبي به اين امر واقف هستند كه انسان هرآنچه را كه اراده كند، مي تواند به اذن الهي خلق كند. در واقع انسان- اين موجود الهي و رحماني- قادر است با قدرت فكر و انديشه اش شرايط زندگي را به گونه اي كه خود مي خواهد رقم زند، پس بياييد قبل از هرچيز، خود را دريابيم.
افراد خوشبخت به خوبي قادرند بين تنش و آرامش، بين آنچه كه دارند و آنچه كه طالب آن هستند و بين امكانات و تمايلات خود تعادل و توازن برقرار كنند. آنها نه تنها به سعادت و خوشبختي مي انديشند بلكه اصول صحيح و اساسي زندگي كردن را به خوبي مي دانند و از لحظه لحظه زندگي خود لذت مي برند و چون افرادي خوش بين هستند اغلب در زندگي شان شاهد اتفاقات خوب و زيبا مي باشند.
آنها حتي از موضوعات بسيار كوچك و جزيي به وجد و نشاط مي آيند و احساس رضايتمندي مي كنند و از اين بابت شاكر و سپاسگزارند و هرگز در انتظار بخت و اقبال آنچناني نمي نشينند.
آنها در ارزيابي هدف ها و امكاناتشان واقع بين هستند؛ يا از خواسته ها و تمايلات خود به راحتي مي گذرند يا با سعي و تلاش مضاعف، به آنها جامه عمل مي پوشانند و به خاطر ايمان و اعتقاد معنوي و طرز نگرش شان همواره به وجود و هستي شان معنا و مفهوم والايي مي بخشند. اين افراد هرگز افرادي لاابالي وخوشگذران يا افرادي منزوي نيستند بلكه در حال حاضر و با شرايط كنوني زندگي مي كنند.
آنها به روابط اجتماعي خوب و حسنه ارج مي نهند و به خاطر همين از حمايت دوستان و خانواده برخوردارند و همواره بر اين عقيده اند كه ساير افراد نيز براي آنها ارزش و اعتبار قائلند و آنها را دوست دارند(حتي اگر در واقعيت اينگونه نيز نباشد). آنها نسبت به همه چيز و همه كس ديدي مثبت و خوب دارند.افراد خوشبخت و سعادتمند، افرادي روشنفكر و خوش بين هستند و براي وجود خود ارزش قائلند. اين خصوصيات و ويژگي ها تا حدي وراثتي است. البته نگرش و تمايل به احساسات منفي نيز تا حدي ارثي است اما توانايي درك سعادت و خوشبختي به هيچ عنوان موروثي نيست بلكه امري است كاملاً اكتسابي.
بعضي از افراد فقط در شرايط خاص مثلاً به هنگام غذاخوردن، گپ زدن با دوستان، تفريح ، ورزش يا سينمارفتن احساس رضايت مي كنند اما هنگام رفتن به سركار، درس خواندن يا كار در منزل، هيچ گونه احساس خاصي ندارند. فقط كافي است اين دسته از افراد، ديد خود را نسبت به كاركردن يا درس خواندن تغيير دهند و خود را به هيچ عنوان ملزم به انجام دادن آنها ندانند بلكه ميل و خواست شخصي را عامل انجام آنها بدانند تا حتي از كاركردن و درس خواندن نيز لذت ببرند.
برخي از افراد، سعادت و خوشبختي را فقط در پول و ثروت مي دانند، در حالي كه نيمي از افراد ثروتمند به هيچ عنوان خوشبخت و سعادتمند نيستند.
آيا فقط پول و ثروت يا زيبايي و ذكاوت و مدارج عالي تحصيلي عامل سعادت و خوشبختي است يا عوامل ديگري نيز در اين امر مؤثر هستند؟
راه سعادت و خوشبختي
- بهره و لذت بردن از لحظات زندگي كه هر لحظه اش هديه اي است گرانبها و ارزشمند از سوي خداوند متعال.
- داشتن حضور ذهن و تمركز كامل و دقت و هوشياري روي موارد مهم و اساسي و فكرنكردن به ساير موارد جانبي و غيرضروري، باعث تسهيل در امور مي شود كه اين امر، خود رضايت و خشنودي را در پي دارد.
- توجه به اين موضوع كه ارتباط با ساير افراد از اولويت خاصي برخوردار است، چون انسان ها در اكثر موارد، زماني كه در جمع هستند احساس رضايت و شادي مي كنند. ابراز عشق، محبت، دوستي و مودت در دوران فردگرايي، بهترين وسيله براي كسب رضايتمندي است.
- شكوفايي استعدادها و توانايي هاي شخصي و به كارگيري آنها از يك سو باعث شور و نشاط و افزايش سطح كارايي شده و از سوي ديگر باعث ارتقاي حس خودارزشي مي شود.
- خود را همواره سعادتمند و خوشبخت بدانيد و به گونه اي عمل كنيد كه نشان دهيد خوشبخت و سعادتمند هستيد.
- اگر لبخندزدن باعث تغيير شرايط و اوضاع و احوال مي شود، پس چرا آن را از خود و ديگران دريغ نماييم؟ با لبخندزدن، قبل از روحيه بخشيدن به طرف مقابل باعث شور و نشاط و سرزندگي و اعتماد به نفس خودمان مي شويم.
- در سكوت و آرامش بودن را تمرين كنيد.
- بدانيد كه خوشبختي و سعادت هرگز تحميل كردني نيست بلكه بايد آن را در وجود خود حس كرد.
- ببخشيد و بگذريد و سعي در تقويت اين دو خصلت الهي داشته باشيد زيرا خطا عملي است انساني اما عفو و بخشش عملي است الهي و تنها، افراد رحماني مي بخشند.

خاطرات زندگي روزانه
در زندگي روزمره هريك از ما اتفاقات و رويدادهاي كوچك و بزرگ فراواني وجود دارند كه گرچه به سرعت مي گذرند، اما مي توانند قابل توجه باشند و در ميان خاطرات زندگي مان ماندگار شوند؛ اتفاق ها يي كه آنها را براي دوستان و همكاران خود تعريف مي كنيم و گاه بعد از گذشت چند سال همچنان شنيدني و شيرين هستند؛ از يك ماجراي جالب در زمان خدمت نظام وظيفه تا خاطره از يك ميهماني خانوادگي و... هر يك از اين خاطرات كوتاه چون يك عكس يادگاري در آلبوم ذهن باقي مانده اند.
شما هم مي توانيد با ارسال خاطرات شيرين زندگي خود به آدرس روزنامه همشهري در ورق زدن آلبوم خاطرات با ما همراه شويد.
***
مار در جيب
در يكي از روزهاي تابستان به اتفاق خانواده به يكي از پاركهاي تهران رفته بوديم و در كنار هم از هر دري صحبت به ميان آمد تا آخر سر صحبت از مار و عقرب و رتيل شد. بعد از اتمام حرفها براي گرفتن وضو به محلي كه شير آب در گوشه اي از پارك نصب كرده بودند رفتم. چند نفري در نوبت بودند تا از شير آب استفاده كنند. من هم در نوبت ماندم و شروع كرديم به بالا زدن آستين ها و درآوردن ساعت و انگشتر تا نوبتم برسد. چند دقيقه اي گذشت و من در افكار خود غرق بودم كه ناگهان احساس كردم از لاي بوته ها و گلهاي باغچه چيزي وارد شلوارم شده و از پاهايم بالا مي رود. لغزش سردش را بر روي پاي راستم كاملاً حس كردم. در يك آن به ياد حرفهاي چند دقيقه پيش درباره مار و عقرب افتادم مرتباً پاي راستم را به شدت عقب و جلو مي  كردم با پاي ديگرم لي لي كنان به دور خود مي چرخيدم و در همان حالت فرياد مي كشيدم ما ... ما... مارررر...
بعد از چندين بار چرخيدن به دور خود و فرياد كشيدن در كمال ناباوري و حيرت همه ناگهان چيزي همانند موشك از پاچه شلوارم شوت شد به داخل باغچه پر از گل و بوته. نفس راحتي  كشيدم و آرام و نفس نفس زنان بر روي زمين نشستم آن عده كه تا آن موقع تماشا مي كردند جلو آمدند و ضمن دلجويي و پرسيدن اينكه آيا مار مرا نيش زده يا نه، وقتي كه خيالشان راحت شد آنها هم اعتراف كردند كه ما هم ديديم كه مار از پاچه شلوار شما به بيرون پرت شد و خدا را شكر مي كردند كه من سالم هستم. بعد از اينكه آنها رفتند روي زمين ولو شده بودم و از خجالت آرام آرام به خودم مي خنديدم چرا كه در لحظه اي كه آن به اصطلاح مار از شلوارم بيرون پرت شده بود، تنها خودم فهميدم كه آن شيء مار نبوده، بلكه ساعت مچي ام بود كه بدبختانه به خاطر سوراخ بودن شلوارم آرام آرام به پايين ليز خورده بود. خلاصه بعد از مدتي كه خيالم از بابت رفتن مردم آسوده شد يواشكي و آهسته رفتم و بعد از مدتي جستجو در ميان باغچه پر از بوته و گل ساعتم را پيدا كردم. از آن به بعد هر موقع ساعتم را از مچ باز كرده و داخل جيب شلوارم مي گذارم مواظب هستم كه جيبم پاره نباشد.
حميدرضا جعفريان- كاسب

چرا مردان به حرف زنان گوش نمي دهند؟
گاهي اوقات به نظر مي رسد مردان و زناني كه زندگي مشتركي را شروع مي كنند، هيچ چيز مناسبي به دست نخواهند آورد، حتي يك گوش شنوا. يكي از دلايلي كه باعث مي شود بسياري از ازدواج ها منجر به شكست شود، ناتوان بودن در برقراري ارتباط و درك دو طرف است. نداشتن گوش شنوا يكي از دلايل مهمي است كه باعث مي شود مردم همديگر را عصباني كنند.
بيشتر اوقات ما مي شنويم زنان از اين كه همسرانشان به حرف آنها گوش نمي دهند، يا آنها را ناديده مي گيرند، شكايت دارند و بيشتر اوقات هم حق با آنهاست. اما حقيقت اين است كه گناه زنان هم به اندازه گناه مرداني است كه به سخنان آنها گوش فرا نمي دهند.
در اين جا دليل اين كه چرا مردان به حرف زنان گوش نمي دهند- به همراه راه حل پيشنهادي- ذكر شده است: 
۱- شنيدن، نيازمند سعي و كوشش است
چه باور كنيد و چه باور نكنيد، در حقيقت گوش كردن حركتي فيزيكي است. اين بار كه به حرف هاي همسرتان گوش مي كنيد توجه داشته باشيد كه چگونه ضربان قلب شما تند مي شود و حرارت بدنتان بالا مي رود. البته اگر واقعاً متوجه اين تغييرات شويد، احتمالاً ديگر واقعاً به آنچه همسرتان مي گويد، گوش نمي دهيد.
پيشنهاد: بنابراين سعي كنيد هنگام گوش دادن به سخنان همسرتان هوشيار باشيد و حواس خود را كاملاً به سخنان او معطوف سازيد.
۲- افكار سريع
ظرفيت و توانايي ما در فهم سخن ديگران بسيار سريع تر از زماني است كه خود سخن مي گوييم. به طور متوسط شخص شنونده مي تواند در هر دقيقه ۶۰۰ كلمه را طبقه بندي كند. در حالي كه اين ميزان، هنگام صحبت كردن بين ۱۲۵ تا ۱۵۰ كلمه نزول مي يابد. بنابر اين چون مغز ما هنگام شنيدن، توانايي ضبط كلمات بيشتري را نسبت به زمان سخن گفتن دارد پس هنگام شنيدن، ما وقت اضافه پيدا مي كنيم تا به عالم رويا برويم، در مورد نگراني هاي شخصي خود فكر كنيم و يا در صدد پاسخ گفتن به طرف مقابل باشيم. در اين حالت است كه شخص گوينده متوجه رفتار ظاهري ما مي شود و اظهار ناراحتي مي كند.
پيشنهاد: اين بار هنگام گوش كردن به سخنان همسرتان سعي كنيد، اين وقت اضافي را صرف فهميدن عقايد و مشكلات و شكايات او نماييد.
۳- مفروضات غلط (پيشداوري)
پيشداوري هاي ما اغلب نتيجه زيادي خواهي ها و خودخواهي هاي ماست.
بيشتر اوقات مردم به حرف يكديگر گوش نمي كنند، چون معتقدند كه آنچه ديگري مي خواهد بگويد، آنها بهتر مي دانند و يا مشكل آن قدر پيچيده است كه قابل حل نيست و يا آن قدر هم مهم نيست كه لازم باشد به آن گوش داد.
پيشنهاد: شما بايد ابتدا سعي كنيد به جاي تمام اين پيشداوري ها، شنونده خوبي باشيد و قبل از اتمام سخنان طرف مقابل در مورد او پيشداوري و قضاوت نكنيد. لازم است عقايد همسر خود را قبل از اين كه در مورد او قضاوت كنيد، به خوبي درك كنيد يعني ابتدا خوب گوش كنيد و وقتي مطمئن شديد متوجه منظور طرف مقابل شده ايد آن وقت آنها را ارزيابي كنيد.
۴- شما از قبل مجهز شده ايد
فرو رفتن در نگراني هاي شخصي به مراحل شنيدن كمكي نمي كند، گاهي اوقات ما فشارهاي رواني و يا نگراني هاي زيادي در زندگي داريم كه مانع از توجه ما به سخنان گوينده مي شود.
پيشنهاد: به جاي انجام دادن كارهاي دور از ادب و تظاهر به گوش كردن به همسرتان، شما بايد او را از وجود نگراني ها و مشكلات خود آگاه سازيد، در اين صورت شايد همسرتان براي گوش دادن به حرف هاي شما بسيار هم مشتاق باشد.
۵- تعدد صحبت كنندگان
در زندگي هاي پرمشغله امروزي ما با انواع صداها اعم از صداي بچه ها، والدين، دوستان، همكاران، تلويزيون، فروشندگان دوره گرد و... مواجه هستيم. بنابراين گاهي اوقات به خود اجازه مي دهيم حواسمان پرت شود و يا به طور گزينشي يكي از صداها را انتخاب مي كنيم و در نتيجه به طور كامل حواسمان به سخنان كسي كه با ما صحبت مي كند معطوف نمي گردد.
پيشنهاد: اساس كار براي خوب شنيدن مقدم شمردن فردي است كه براي ما مهم است. مثل همسر، بچه ها، خانواده ، همكار و رئيسمان.
۶- حواس پرتي
روانشناسان عوامل تمركز نداشتن و حواس پرتي را وجود يك صداي خارجي مي دانند، مثل صداي بلند تلويزيون، مكالمات تلفني، ترافيك، دستگاه  تهويه و... كه همگي مي توانند در توانايي شنيدن به طور مؤثر دخالت داشته باشند.
پيشنهاد: اگر مي بينيد هنگام صحبت كردن با همسرتان تمركز حواس لازم را نداريد، سعي كنيد عوامل حواس پرتي را كاهش دهيد و يا حذف كنيد. تلويزيون را خاموش كنيد، پنجره ها را ببنديد، صداي موزيك را كم كنيد يا به محيط آرامتري برويد.
۷- بد شنيدن 
گاهي اوقات عدم توانايي در شنيدن ممكن است ناشي از يك مشكل رواني باشد. حتي يك ناراحتي جزيي مي تواند در قدرت شنوايي و تمركز حواس شما مؤثر باشد و مشكل آنجاست كه شما خود به اين امر واقف نباشيد.
پيشنهاد: اگر فكر مي كنيد خود شما يا طرف مقابلتان از ناشنوايي حتي جزيي رنج مي برد حتماً با يك شنوايي سنج مشورت كنيد و آزمايش شويد. خوشبختانه با يك نگرش صحيح شما مي توانيد خوب گوش كنيد و مطمئن شويد كه روابط بين شما و همسرتان محكم و استوار باقي مي ماند. در پايان چند پيشنهاد ساده براي اين كه شنونده خوبي باشيد مطرح مي شود.
كمتر صحبت كنيد
ما يك دهان و ۲ گوش داريم، پس بايد ۲ برابر ميزاني كه صحبت مي كنيم، گوش دهيم. اگر شما مي خواهيد همسرتان را بهتر درك كنيد، ابتدا بايد بفهميد كه نمي توانيد به زور حق صحبت كردن را از او سلب كنيد. صبور باشيد و به دقت گوش كنيد. قطعاً نوبت حرف زدن شما هم فرا خواهد رسيد.
پيام هاي مهم طرف مقابل را كشف كنيد
هنگام صحبت كردن همسرتان كاملاً به حرف هاي او گوش دهيد و اگر مورد مبهمي بود، حتماً سؤال كنيد چون از اين طريق هيچ نقطه ابهام و سوءتفاهمي باقي نمي ماند.
اگر شما دوست داريد طرف مقابل سخنان شما را بشنود و احساسات شما را درك كند، خود نيز بايد همين موارد را در مورد او رعايت كنيد.
در پايان مي توان نتيجه گرفت اگر همسرتان اغلب از شما عيب جويي مي كند و گله مند است، شايد به اين خاطر باشد كه مي خواهد چيزي به شما بگويد ولي چون شما گوش نمي كنيد، او مجبور است به گفتن خود ادامه دهد تا شما را بالاخره وادار به گوش كردن كند.
ترجمه: آرزو سهيلي پور

اجتماعي
اقتصاد
سياست
فرهنگ
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |