پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۸۸
كاركردهاي مهدهاي كودك در ايران
خانه امن كودكان
007089.jpg
عكس: گلناز بهشتي
هانيه ورشوچي
كودكان سرمايه هاي ارزشمند و سازنده جامعه هستند. آنان در خانواده كه نخستين كانون و محيط اجتماعي است، پرورش مي يابند و تحت سرپرستي و تربيت قرار مي گيرند. كودك كه در دامن خانواده و اجتماع و همچنين ارزش هاي فرهنگي خود قرار داشته از تولد تا شش سالگي براي رشد بدني و فكري خود و براي كسب توانايي هايش براي بقا و رشد و نمو در سالهاي آتي زندگي خود نياز به پشتيباني دارد.
در واقع آموزش و پرورش موفقيت آميز كودك نه تنها نتايج سرشار و آني براي او دارد بلكه در بلند مدت موجب افزايش توانايي براي ايفاي نقش سازنده در جامعه را دارا مي باشد.
نگاه اساسي به آموزش كودك در سال هاي قبل از مدرسه سبب رشد و نمو كودك طي سالهاي مدرسه شده و همين امر نكته قابل توجهي است تا آموزش او در مهدهاي كودك توجه بيشتري داشته باشيم.
دكتر فريد شيباني مشاور عالي انجمن مربيان مهد هاي كودك و نايب رئيس انجمن مشاوران مديريت ايران در اين خصوص مي گويد: به طور طبيعي مهدهاي كودك جريان آموزش در دوره ابتدايي را تسهيل مي نمايند و سطح آگاهي و دانش كودك را افزايش مي دهند؛ در واقع مهدهاي كودك مراكزي هستند كه در جهت نگهداري و آموزش كودكان مقطع سني 6 سال به پايين، از اين رو مي توانند در شكل گيري فرآيند اجتماعي شدن و جهت دهي موزون كودكان مؤثر باشند.
وي معتقد است: با توجه به روند مستمر تغيير و تحول در شئون مختلف زندگي، توجه به ايفاي نقش مهدهاي كودك در ارائه آموزشهاي پيش دبستاني به عنوان عمده ترين ابزار توسعه و گسترش هر چه بيشتر سطح كيفي زندگي مردم به موازات تأمين موارد با اهميتي چون بهداشت عمومي و نيز سرمايه گذاري مطمئن براي اين قشر آينده ساز كشور خواهد بود. فريد شيباني به نقص به كارگيري مديريت در مهدها اشاره مي كند و عنوان مي نمايد: اداره مهدها با معضل اساسي مواجه است، زيرا بيشتر اماكن فقط به فكر تأمين نيازهاي مالي خود هستند و قريب به اتفاق آنها سيستم مديريتي منطبق با نيازهاي علمي مهدهاي كودك استاندارد را ندارند.
وي در ادامه صحبت هايش مي افزايد: به  رغم وجود تعداد انگشت شماري مهدكودك در شهر تهران و يا برخي شهرهاي بزرگ، بعضي مهدها به درستي با روش هاي پذيرفته شده آموزش و پرورش مقاطع پيش دبستاني منطبق نيستند و تعريف جامعي از چگونگي تشكيل مهد براي آنها وجود ندارد.
وي يكي ديگر از ضعف هاي مهدهاي كودك كشور را استخدام كاركنان (خصوصاً مربيان) با حقوق هاي پايين و بدون صلاحيت آموزشي اين حرفه ذكر كرد و عنوان مي نمايد: ميانگين ورودي مقطع ابتدايي در هر سال رقمي حدود يك  ميليون   و دويست  و  چهار هزار كودك است و تنها با يك محاسبه سرانگشتي مي توان به رقم قابل توجه هشت و اندي كودك واجد شرايط در جامعه براي استفاده از خدمات مهد هاي كودك رسيد ولي طبيعي است اگر بخواهيم فقط براي  50 درصد كودكان اين رده سني مهد مناسب فراهم كنيم حدود ۳۵۰۰۰ مهدكودك در سراسر كشور نيازمنديم اين درحالي است كه در شهر تهران فقط  420 تا  450 مهد فعال وجود دارد.
وي اضافه مي كند: نكته جالب توجه اينجاست كه اگر فرض كنيم براي يكصد كودك مستقر در مهدها فقط يك مربي مسلط و آموزش ديده با رويكردهاي مختلف حرفه مربيگري داشته باشيم بايد براي آموزش و به كارگيري حدود يكصد تا يكصد و بيست هزار مربي برنامه ريزي اقدام نماييم.
دكتر شيباني معتقد است: معضل اساسي جامعه ما اينست كه ثبت نام مهدهاي كودك اختياري است و استفاده از آنها برحسب نيازهاي مادران شاغل ضرورت مي يابد. اين در حالي است كه خانواده ها تدريجاً به اهميت آموزش هاي پيش دبستاني واقف شده اند ولي براي اينكه اين بار مالي در سبد هزينه هاي روزمره زندگي قرار گيرند راه زيادي وجود دارد.
دكتر سيد حسين جوادي مدير كل امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي در اين خصوص مي گويد: دوران كودكي دوراني است كه فونداسيون شخصيت انسان در اين دوران پايه ريزي مي شود همچنين چارچوب شخصيت در سنين زير 6 سال شكل مي گيرد و رشد جسمي هم در اين دوران از اهميت خاصي برخوردار است به طوري كه ساختار مغز، 80درصد در اين مراحل كامل مي شود، هر چقدر تمركزمان روي اين دوران بيشتر باشد، يادگيري ها در اين دوران افزايش مي يابد.
وي عنوان مي كند: كودكاني كه در مهدكودكها هستند درك صحيحي از نيازهاي اوليه شان مي يابند. درواقع با اين كسب بينش مي توانند يك زندگي توأم با شادي داشته باشند. به طور كلي خدمات مهد كودك، خدمات مبتني بر بازي است و از ساختار خشكي بهره مند نمي باشد. به عبارت ديگر مي توان گفت كه انتقال ارزشهاي اخلاقي و اجتماعي كه هدايت كننده ما به سوي آينده هستند، در سال هاي اوليه زندگي شروع مي شود.
در مهد كودك، اعتمادبه نفس كودكان تقويت مي شود، هر اندازه كودكي در مكانهاي اجتماعي بيشتر حضور يابد اعتماد به نفس او افزايش مي يابد، اين در حالي است كه اعتماد به نفس در كودكان نه تنها خوش بيني و ميل طبيعي كودك را به زندگي زياد مي كند بلكه كودكان با آگاهي از توانايي هايشان با اعتماد به نفس زندگي مي كنند. دكتر جوادي در اين خصوص عنوان مي كند: مهد كودك باعث پرورش صحبت و اعتماد به نفس در كودكان مي شود. درواقع اين امر سبب مي شود كودكان به ديگران اعتماد كنند و باعث تقويت گرايشهاي اخلاقي كودكان مي شود، هر چقدر اين گرايشها در كودكان دروني تر شود در بزرگسالي كودكان در مقابل خيلي از آسيب هاي اجتماعي مقاوم مي شوند. مهدكودك حس مسئوليت پذيري كودكان را افزايش مي دهد. دكتر جوادي مي گويد: ملاحظه مي كنيم افرادي را كه در بزرگسالي مسئوليت پذير نيستند ولي نكته قابل توجه اينست كه در مهدكودكها با آموزش هايي كه داده مي شود باعث افزايش مهارتهاي كودكان مي شود و حس مسئوليت پذيري در آنها.
دكتر جوادي يكي ديگر از كاركرد مهدكودكها را پرورش و علاقه افراد نسبت به مطالعه و گفت وگو عنوان مي كند و مي گويد: اكثريت خانواده هاي ما در ارتباطاتشان دچار مشكل هستند يعني نمي توانند به درستي با يكديگر ارتباط برقرار كنند و گفتمانشان، گفتمان خوبي نيست اما در مهدكودكها بچه ها توانايي هاي كلامي شان افزايش مي يابد و ارتباطاتشان خيلي قوي مي شود اين موضوع در بزرگسالي بسيار اثربخش مي باشد.
دكتر جوادي مي گويد: مهدكودك به عنوان محيطي است كه از مسائل و مشكلاتي كه بچه ها از دوران كودكي دارند والدين مي توانند آگاه شوند يعني در همان دوران كودكي اختلالات رفتاري فرزندانشان را شناسايي كنند و درمان را از همان ابتدا راه آغاز نمايند. چه بسا اختلالاتي كه در بزرگسالي منجر به اختلالات سلوك و بزهكاري، همچنين منجر به اختلالاتي از قبيل تنبلي چشم- اختلالات گفتاري و رفتاري مي شوند.
دكتر جوادي يكي ديگر از كاركردهاي مهد كودك را آشنايي كودكان با طبيعت عنوان مي كند و مي گويد: يكي ديگر از كاركردهايي كه خدمات مهد كودك دارد توجه به طبيعت است. بچه ها ياد مي گيرند به طبيعت احترام گذارند و اين امر سبب مي شود تا نسل جديد ما با طبيعت كه همان درختان و گياهان است با مهرباني رفتار نمايد و ديگر شاهد به طور مثال آتش گرفتن جنگلها نباشيم.
مهدهاي كودك در اجتماعي كردن كودكان نقش عمده اي را ايفا مي نمايند. دكتر جوادي مي گويد: در كشور ما كارهاي گروهي به خوبي انجام نمي شود، درواقع افراد ما به درستي كار در گروه را ياد نگرفته اند، مهدكودكها در اين امر بسيار نقش دارند زيرا باعث پرورش عواطف و مهارتهاي اجتماعي افراد مي شوند. در مهدها كودكان ياد مي گيرند با هم در كارها مشاركت داشته باشند. درواقع در مهدها حس تعاون و گروهي كاركردنشان تقويت مي شود.
دكتر جوادي درخصوص كاركرد مهدكودكها در ايران مي گويد: به رغم اينكه يكي از شاخص هاي توسعه انساني و يكي از شاخص هاي سلامت اجتماعي بهره مندي كودكان از خدمات مهد كودك است در كشور ما حدود 10درصد از افراد از اين خدمات بهره مند مي شوند و روي اين موضوع توجه خاص مبذول نشده است و بيش از 90 درصد مهدكودكهاي ما خصوصي است.
وي مي گويد: در دولت جديد با توجه به اينكه عدالت محور است اميد مي رود اين خدمات به صورت دولتي ارائه شود تا همه اقشار جامعه بتوانند از اين خدمات بهره مند شوند.مرجان باب الفتح مدير داخلي مهد كودك مولود درخصوص كاركرد مهدكودكها مي گويد: در برخي خانواده ها اين طور جا افتاده است كه مهد كودك محل نگهداري بچه است و علاوه بر زنان شاغل بيشتر از زنان خانه دار بر اهميت اين امر تأكيد دارند در حالي كه مهد محل پرورش اساسي كودكان به طور طبيعي شخصيت كودك در شش سال نخست زندگي شكل مي گيرد.
وي مي گويد: بررسي ها نشان داده است كه مهد كودك يكي از اركان مهم تربيتي جامعه است. در آنجا 3 مهارت در كودك مورد توجه قرار مي گيرد كه عبارتند از اول مهارت اجتماعي، دوم مهارت هاي بدني و سوم مهارت هاي ذهني است.
باب الفتح مي گويد: مهد كودك احساس شادي را در كودك تقويت مي كند و به او ياد مي دهد چگونه با مشكلاتش برخورد نمايد و كودك را تشويق مي نمايد به حقوق ديگران و نظر ديگران احترام بگذارد همچنين به كودك كمك مي كند تا استعدادها و علايقش را بشناسد. وي به تقويت مهارت هاي بدني در مهد كودك اشاره مي كند و مي گويد: در مهدكودك، كودكان را به فعاليت هاي فيزيكي تشويق مي نماييم تا باعث رشد ماهيچه هاي بزرگ و ماهيچه هاي كوچك در بدنشان شود همچنين با انجام فعاليت هاي بدني بهداشت رواني و استرس در آنها كاهش يابد.
همان طور كه گفتيم مهد كودك مهارتهاي ذهني كودكان را تقويت مي كند. باب الفتح در اين خصوص مي گويد: ما به كودكان مي آموزيم تا درك درستي از زندگي داشته باشند و كودكان را كمك مي كنيم تا نيازهاي بالقوه درونشان را به اجرا درآورند.
به طور كلي مي توان گفت مهدهاي كودك مهارت هاي زندگي را به بچه ها مي آموزند. آنها ياد مي  گيرند مشكلاتشان را خودشان حل كنند و بر حقوق خود واقف باشند و پرداختن به كودك در سال هاي اوليه زندگي موقعيت مناسبي را فراهم مي آورد تا از رشد و تكامل خوبي برخوردار شوند. اميد است كه مسئولان ذيربط به اين امر مهم توجه اساسي كنند و با اختصاص آموزشهاي ويژه در جهت ارتقاي سطح علمي و عملي مديران و مربيان گام هاي اساسي تر برداشته و به موازات آن شرايط حضور كودكان كه خانواده هاي آنان از اقشار كم  درآمد هستند را نيز فراهم آورند.

نگاه از بيرون
به دنبال چاپ گزارشي با عنوان پسماندهاي سرگردان در تاريخ 21 ارديبهشت ماه، محمدرضاوثيقي، كارشناس بهداشت محيط  و پوتوها،  نكات جالب توجهي در اين باره را متذكر شده اند كه جهت اطلاع خوانندگان به چاپ مي رسد:
۱ - در چند سال اخير تحقيق مستدل و مستندي روي پسماندهاي بيمارستاني(از جمله آناليز كمي و كيفي) انجام نگرفته لذا اطلاعات و ارقام از صحت و دقت علمي برخوردار نمي باشند و اين مهم لزوم توجه محققان و مراجع پژوهشي را مي نماياند.
۲ - اگرچه دسته بندي هاي مختلفي در رابطه با پسماندها در دنيا وجود دارد، ليكن بر اساس قانون و آيين نامه هاي كشورمان، پسماندهاي پزشكي(بهداشتي درماني) به دو دسته معمولي و خطرناك تقسيم مي شوند. پسماندهاي معمولي مشابه پسماندهاي منازل و اماكن تجاري بوده و شهرداري موظف به جمع آوري و امحاء آن مي باشد.
دسته دوم شامل 4گروه عفوني، نوك تيز و برنده، شيميايي و راديو اكتيو تقسيم مي گردند.
۳ - بازيافت پسماندهاي عفوني(بيمارستاني) ممنوع است و در شرايط حاضر تأكيد راجع به امكان بازيافت آن نتايج تأسف باري را به بار خواهد آورد و نتيجه چيزي جز بازيافت غيرمجاز و اثرات مخرب آن نيست.
۴ - مقوله سلامت از وظايف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است و چنانچه شهرداري تهران طي يك دستورالعمل در سال 74 به وزارت اعلام نموده كه تمام مراكز درماني و بيمارستان ها موظف به تفكيك زباله هستند، جاي بحث و تعمق دارد.
۵ - تجربه نشان داده است تا مردم نخواهند، تلاش مسئولان نتيجه لازم را نخواهد داشت لذا امر فرهنگ سازي و ارتقاي دانش در اين حيطه به اجبار لازم است در افكار عمومي افزايش يابد تا جايي كه ملاقات كنندگان بيماران در كاهش حجم زباله و تفكيك از مبدأ، مسئولان را ياري دهند.
۶ - هم اكنون 80 درصد بيمارستان هاي تهران، تفكيك پسماندهاي پزشكي را انجام مي دهند اما همچنان در 14 مسير اعلام شده پسماندها به طور مخلوط از بيمارستان ها جمع آوري و بعضاً شيرابه آنها در سطح معابر پخش مي شود.
۷ - مباني علمي و تجربه و نيز تعهدات بين المللي، مؤيد اين مطلب است كه سوزاندن زباله در كلانشهرها حتي با زباله سوزهاي استاندارد انتخاب مناسب نمي باشد لذا بي خطرسازي پسماندها در شرايط حاضر تنها راه حل رفع مشكل است. در اين راه لازم است متوليان ذيربط با اعطاي تسهيلات بانكي، بيمارستان ها و مراكز بهداشتي درماني را ياري داده تا شهري سالم و محيط زيستي زيبا داشته باشيم.

بازتاب
جوابيه اي اداره كل روابط عمومي وزارت دفاع را در رابطه با گزارش شهري در غبار كه در صفحه 13روزنامه همشهري در روز 13 ارديبهشت، چاپ شده بود:
۱ - با انجام اقدامات جدي در زمينه بهينه سازي فيلترهاي غبارگيري در صنايع ذوب فلزات و خريداري و نصب غبارگيرهاي جديد، تغييرات اساسي و عمده در تكنولوژي توليد و جايگزيني مواد اوليه با آلايندگي هاي بالا با مواد اوليه كم آلاينده، از انتشار غبارهاي مسموم خصوصاً گاز گوگرد به طور كامل جلوگيري به عمل آمده است. در نتيجه اقدامات انجام شده و پايش هاي مستمر و اندازه گيري فاكتورهاي آلاينده منجر به موفقيت در اخذ گواهينامه زيست محيطي ISO14001۲۰۰۴، و كاهش آلودگي زيست محيطي شده است.
۲ - در رابطه با درخواست يكي از ساكنين همجوار كارخانه مبني بر اختصاص درصدي از سود كارخانه به ساكنان منطقه، لازم به توضيح است كه شركت  سهامي باتري سازي نيرو از زيرمجموعه هاي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح مي باشد و سهام آن صددرصد دولتي بوده و واگذاري سهام آن به افراد مختلف مطرح نمي باشد.
۳ - گروه صنايع ذوب فلزات در راستاي تكريم و جلب نظر ساكنان منطقه و پاسخگويي به سؤالات و دريافت پيشنهادها و انتقادات، اقدام به ايجاد سايت اينترنتي به آدرس:www.NIRU CO .COM نموده است. همچنين شماره تلفن
۳۳۴۲۱۱۷۶-021 به صورت شبانه روزي آماده دريافت نظرات و پيشنهادات و شكايات و انتقادات مي باشد.

كوتاه
انتخاب رشته تحصيلي
هانيه منفرد
سال اول دبيرستان بودم كه بحث انتخاب رشته تمام ذهنم را فراگرفته بود. احساس مي كردم مهمترين و اولين انتخاب زندگي ام با تزلزل روبه رو است. از لحاظ درسي نمراتم در حد متوسط بود، خودم نيز نمي دانستم يا هنوز نفهميده بودم به چه درسي واقعا علاقه دارم. از شيمي خوشم مي آمد، رياضي را دوست داشتم اما نمره هايم پايين بود. عربي را اصلاً دوست نداشتم و نمره خوبي هم نمي گرفتم. در اين كشاكش و احوال بودم كه اطرافيان به خاطر علاقه شديدم به كامپيوتر رشته فني و حرفه اي را پيشنهاد دادند. حال من مانده بودم، در چه  كنم ها و بدون شناخت و يكسري پيشنهادهاي داده شده و آرزوهاي پدر و مادرم...
انتخاب رشته دبيرستاني و بسيار مهمتر از آن انتخاب رشته دانشگاهي به نوعي انتخاب شغل و بخش مهمي از فعاليت ها و زندگي آينده يك فرد و حتي همسر و فرزندان او خواهد بود. انتخاب رشته تحصيلي در سال دوم دبيرستان انجام مي شود. سال اول دبيرستان در كليه مقاطع مشترك است. در اين مرحله فرد نوجواني را پشت سر گذاشته در آغاز دوران نوجواني اش است. او در سال اول دبيرستان علاوه بر آشنايي با رشته هاي تحصيلي بايد به شناخت خود و موقعيتهاي پيرامونش يعني موقعيتهاي اجتماعي اش بپردازد چرا كه زيرساخت آينده شغلي او در واقع با انتخاب رشته تحصيلي در سال اول دبيرستان پي ريزي مي شود، حداقل در نظام آموزش و پرورش كشور ما اين چنين است.
دكتر سيد بابك سعيدي پزشك و مشاور تحصيلي مركز خدمات مشاوره اي آروين شگرف در اين خصوص مي گويد: انتخاب رشته تحصيلي در دبيرستان در كشور ما داراي پايه و اساس درستي نيست، در بيشتر موارد بر اساس سطح نمرات فرد انجام مي شود و توان علمي فرد، توان استعدادي فرد، امكانات خانواده و علاقه خود فرد در نظر گرفته نمي شود.
وي مي افزايد: انتخاب رشته در حالي انجام مي شود كه در سيستم آموزش و پرورش ما تا دهم و صدم نمره حساب مي شود و علاوه بر اين، اضطرابها و تنشهايي به نوجوان ما وارد مي آيد و بدتر اينكه توسط همين نمرات دانش آموز به محك گذاشته مي شود. به طور كلي مي توان گفت سيستم انتخاب رشته ما در دبيرستان غلط است زيرا امروز فرزند ما با يك سطح از روحيه و احساسات يك نمره اي را مي آورد كه اگر دو روز مجال و شرايط بهتري در اختيارش قرار دهيم نتيجه معكوس مي شود، حال آنكه انتخاب رشته در كشور ما بر حسب نمره است.
اين مشاور مي گويد: انتخاب رشته تحصيلي بايد براساس علاقه فرد - علاقه اي كه از روي شناخت باشد توان علمي فرد، توان استعدادي فرد، لياقتها و شايستگي هاي خود و خانواده كه اگر اينها درست ارزيابي شود و درست شناخته شود آن وقت يك انتخاب رشته صحيحي را مي توانيم انجام دهيم.
مصطفي پسري است كه اكنون خودش را آماده مي كند براي ورود به رشته مهندسي حال آنكه به اين پسر در كلاس اول دبيرستان پيشنهاد شده بود كه به رشته فني و حرفه اي برود. زماني كه مورد مشاوره قرار مي گيرد وارد رشته رياضي مي شود. امروز خوشحال از اين است كه مي تواند در يكي از رشته هاي مهندسي قبول شود و ناراحت از اينكه چرا در گذشته به او فني و حرفه اي پيشنهاد داده شد.
سعيدي توصيه اي كه به دانش آموزان سال اول دبيرستان دارد اينست كه دانش آموزان براي سال دوم دبيرستان يا رشته تجربي را انتخاب نمايند يا رياضي اما در مرحله پيش دانشگاهي تغيير رشته بدهند زيرا در اين دو سال هويت فرد بهتر شكل مي گيرد، رشته ها را بهتر مي شناسد در نتيجه با شناخت درست انتخابي مناسب انجام مي دهد.
وي اضافه مي كند: مسير شاخه نظري و عملي بعد از سال اول دبيرستان 2 سال است. اين در حالي است كه سطح علمي اين افراد با هم متفاوت است و كارايي و كاربردشان در مناطق مختلف متفاوت است. دانش آموزي كه شاخه نظري را مي خواند بعد از دو سال وارد پيش دانشگاهي و سپس دانشگاه مي شود در حالي كه دانش آموزي كه شاخه عملي را مي خواند براي دانشگاه مي تواند كارداني امتحان دهد، اين درحالي است كه جامعه به سمت مدرك گرايي گرايش دارد.
وي مي گويد: بسياري از جوانان ما از يك طرف به خاطر نبود اطلاعات درست از خودشان و عدم شناسايي انتظاراتشان و عدم شناخت امكاناتشان پا در مسيري مي گذارند كه در آينده نتيجه اي در بر نخواهد داشت. پس اگر پسر من و دختر من در يك سيستم خوب اجتماعي، در يك سامان يافتگي خانوادگي دارد رشد مي كند پس چه نيازي است كه با توجه به علاقه اي بدون شناخت و يا به خاطر پايين بودن نمراتش رشته علمي را انتخاب نمايد در حالي كه با توجه به امكاناتش بالندگي و پرورش خوبي مي تواند بيابد و در آينده از جايگاه خوبي بهره مند باشد.با توجه به اينكه جامعه ما از لحاظ علمي روبه رشد و ترقي است و خانواده ها در تلاش هستند كه خودشان را به موقعيت هاي علمي بالاتر برسانند به نظر مي رسد جوانهايي كه به سمت كار و دانش و فني و حرفه اي مي روند درس گريزتر هستند يا با نابسامانيهاي خانوادگي و محروميت هاي اجتماعي دست به گريبان هستند. اين در حالي است كه علاوه بر اين موارد جوانان جامعه ما در حال حاضر بيشتر به سمت شاخه هاي فني و حرفه اي و كار و دانش تمايل دارند و براين عقيده اند كه با خواندن اين رشته ها به راحتي وارد بازار كار مي شوند. در عين حال پژوهشهاي انجام شده نيز نشان مي دهند كه تراكم نمره بالاي افراد در رشته رياضي بيشتر از شاخه هاي ديگر است. اين روند ناشي از كم هوشي افراد نيست بلكه عده اي از اين افراد از امكانات مناسب جهت بالندگي و پرورش برخوردار نبوده اند.

جدول كاكورو
007083.jpg
جدول شماره۲۹
كاكورو مانند سودوكو، يك بازي جهاني است. اين بازي در سال 2005 مطرح شد و مدت كوتاهي طول كشيد تا توجه عامه مردم را به خود جلب كند.
اين جدول، قبل از اينكه در روزنامه هاي ديگر مطرح شود، اولين بار در روزنامه گاردين به چاپ رسيد. ساختار كاكورو خيلي شبيه جدول كلمات است و مي توان آن را در هر سايزي طرح كرد و تنها تفاوت آن، اين است كه اعداد مورد نظر مرجع ندارند و با جمع اعداد احتمالي در هر ستون و سطر مي توان اعداد مورد نظر را پيدا كرد. اين جدول در بسياري از نقاط دنيا شناخته شده است و علاقه مندان آن معتقدند به زودي زود- مانند سودوكو- در همه جاي دنيا فراگير خواهد شد.
007092.jpg
روش حل جدول كاكورو
راه حل هاي زيادي براي حل اين جدول موجود است و همچنين تكنيك هايي كه به شما كمك مي كنند تا بتوانيد به راه حل دست پيدا كنيد. در اينجا مي خواهيم يك نمونه از حل جدول كاكورو را به شما نشان داده و نكته هايي را به شما گوشزد كنيم.
نكته اول: تركيب حداقلي اعداد- اين جدول اعدادي را در انتها و ابتداي هر سطر و ستون مشخص كرده است كه بايد با جمع اعداد احتمالي از 1 تا۹ بدون تكرار به عدد مورد نظر رسيد. بهترين روش براي حل جدول، جست وجوي خانه هايي است كه حداقل از جمع دو عدد حاصل مي شوند. معمولاً اين اعداد از دو خانه در جدول تشكيل شده است. به اعداد۳و 4 در جدول زير دقت كنيد. به طور مثال براي عدد 3، دو احتمال وجود دارد(2و۱)،(1و۲) (در ضمن مانند جدول سودوكو، از عدد صفر نمي توانيم استفاده كنيم).و براي عدد 4 سه احتمال(1و۳) و(3و۱)و(2و۲) وجود دارد كه احتمال(2و۲) پذيرفته نيست چون در حل جدول از عدد تكراري نمي توانيم استفاده كنيم.
به جدول زير دقت كنيد: احتمالات عدد۳ و احتمالات عدد۴ به شما كمك مي كند تا جدول را حل كنيد و احتمالات جدول، شما را محدودتر مي كند. براي عدد 7 در جدول پايين به طور نرمال مي توان احتمالات:
(5و۲)،(6و۱)يا(2و۵)،(1و۶) در نظر گرفت. از طرفي مي دانيم كه جمع عدد 3 (2و۱) يا (1و۲) است؛ پس قراردادن جمع اعداد(3و۴) و(4و۳) منتفي است.
نكته دوم: اعداد مشترك- متوجه شديم براي جمع اعداد۳ و۴ احتمالات(1و۲) و(2و۱) براي عدد۳ و احتمالات(1و۳) و(3و۱) براي عدد۴وجود دارد.عددي كه بين اين احتمالات مشترك است، عدد يك است.نكته: اعداد بالاي مربع نشان دهنده مجموع اعداد ستون افقي و اعداد پايين مربع نشان دهنده مجموع اعداد ستون عمودي است.
حل جدول شماره۲۸
007086.jpg


گزارش
شهر تماشا
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
يك شهروند
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |