پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۸۸
يك درد در برابر چهارده پرسش
سردرد، ميگرن يا سينوزيت
007146.jpg
سميه شرافتي
سردرد احساسي است كه بخش مهمي از زندگي به شمار مي رود، يعني قابل تصور نيست كه زندگي بدون سردرد به چه شكل خواهد بود. آيا كسي كه سردرد را تجربه نكرده است لذت زماني را كه سردرد ندارد را مي تواند درك كند؟ در هر حال سردرد بخشي از زندگي است و به نظر مي رسد كه با تكامل بيشتر،سردرد نيز بيشتر مي شود، يعني در سطوح فرهنگي بالاتر سردرد بيشتر ديده شده است. بسياري از مردم به شدت از سردردهايشان نگرانند و گروهي از آنها هم شخصيتشان با سردرد شكل گرفته و زندگي بدون آن برايشان معنا ندارد. در رابطه با سردرد، علل آن و عوامل تشديد كننده آن با دكتر بابك زماني متخصص مغز و اعصاب گفت وگو كرده ايم:
*سردرد تابع چه عواملي است؟
- بروز سردرد از نظر علت دو وجه دارد، عامل بيروني و عامل دروني. بيشترين توجه ما به عوامل بيروني است. يك وجه مهمتر كه نيمه خالي ليوان است و ما آن را نمي بينيم استعداد فرد نسبت به بيماري سردرد است كه اين استعداد در طول زندگي بيشتر و بدتر مي شود. ما بيشتر دوست داريم سردرد را به عنوان عاملي ببينيم كه از بيرون به ما هجوم مي آورد، نه چيزي كه از درون ما سرچشمه مي گيرد و ما به آن اعتقاد داريم. نكته ديگر وجود سيستمي در بدن است كه درد را كنترل مي كند و به آن سيستم كنترل دروني درد مي گوييم. به نظر مي رسد نه تنها در مورد سردرد بلكه در مورد كليه دردها اين سيستم است كه ميزان و شدت درد را تعيين مي كند. به عنوان مثال ضربه شديدي به انگشت وارد مي شود و در لحظات اول دردي احساس مي شود كه فوق العاده شديد و غير قابل تحمل است، همه ما تجربه كرده ايم كه بعد از 20 دقيقه اين درد كاملاً از بين مي رود و ما تعجب مي كنيم كه چرا ناخنمان كبود است، يا از آن خون جاري است ولي دردش قابل مقايسه با درد لحظات اول نيست علت اين امر يك مكانيسم دروني در داخل مغز است كه موادي را ترشح مي كند كه خيلي شبيه مورفين هستند. اين مواد به سرعت دردي را كه در بدن وجود دارد برطرف مي كنند. اين همان سيستم كنترل دروني درد است، اگر اين سيستم وجود نداشته باشد انسان چيزي به جز درد را تجربه نمي كند. به طور مثال كساني كه به ترياك عادت دارند در ابتدا ممكن است از مصرف آن لذتي حاصل كنند ولي بعد از مدتي وقتي مصرف آن به تأخير مي افتد اين افراد چيزي جز درد و سوزش شديد در بدنشان احساس نمي كنند. اين افراد با مصرف زياد مسكن يا مورفين سيستم كنترل دروني درد را در بدنشان به شدت فلج كرده اند. پس در درجه اول عامل دروني مهمتر از عامل بيروني است بخصوص از نظر سيستم كنترل دروني درد.
*سردرد به چه اشكالي ممكن است خودش را نشان دهد؟
- سردرد به چند شكل خودش را نشان مي دهد. وقتي ما بطور ساده مي گوييم سردرد گاهي منظورمان يك بيماري است كه سردرد يكي از علايم آن است. اكثريت مردم، سردرد را به عنوان يك بيماري دارند (سردرد اوليه مثلاً سردردهاي ميگرني) ولي به عنوان يك علامت به آن نگاه مي كنند، در صورتي كه اين سردرد به خودي خود يك بيماري است و ديگر توجيهي براي آن وجود ندارد. مثلاً كسي كه بيماري قند دارد اگر دچار بيماري قلبي شود مي گوييم بيماري قلبي او ناشي از بيماري قندش است ولي ديگر نمي گوييم بيماري قندش به چه دليل بوده بلكه بالا بودن قند خون خودش توجيه كننده بيماري هاي ديگر است. پس براي بيماري هاي اوليه كه توجيه كننده ساير بيماري ها هستند علتي وجود ندارد.سردرد ثانويه يعني سردرد به عنوان يك علامت مثلاً اگر كسي دچار تومور مغزي شده و اين تومور ايجاد سردرد كرده اين يك سردرد ثانويه محسوب مي شود يعني سردرد علامت تومور مغزي است.
*آيا مي توانيم سردرد را به سينوزيت ربط دهيم؟
- ارتباط بين سردرد اوليه و ثانويه در كشور ما متاسفانه دچار سوء تفاهم است. البته در خيلي موارد سردردهاي ثانويه هم زمينه ميگرن وجود دارد. اكثريت كساني كه به عنوان سينوزيت درمان مي شوند سردرد اوليه دارند يعني ميگرن- و سردردشان مستقيماً به سينوزيت مربوط نمي شود به اين ترتيب برخي از آنها كه سردرد استناد داده شده به سينوزيت دارند، مبتلا به ميگرن هستند. درصدي از آنها هم ممكن است سينوزيت داشته باشند ولي سينوزيت آنها به عنوان عاملي براي بيدار كردن استعداد ميگرن آنها به كار مي رود يعني وقتي ترشحاتي در بيني است يا اختلالي در سينوس هايشان پيدا مي شود اين ترشحات ميگرني را كه فرد زمينه آن را دارد تحريك مي كند و باعث مي شود كه فرد دچار سردردهاي ميگرني شود. تقريباً اكثريت پزشكان متفق القولند كه توجيه سردرد با سينوزيت در اكثريت مطلق بيماران كار صحيحي نيست، بلكه اين به يك خرافات مدرن تبديل شده و ريشه كن كردن آن بسيار سخت است. براي سينوزيت مردم سالانه مقدار زيادي آنتي بيوتيك مي خورند و عكس برداري و اشعه زيادي مي گيرند كه بسيار خطرناك است و متاسفانه بعضي از پزشكان نيز اين اشتباه را مي كنند. البته اين به آن معنا نيست كه سينوزيت سردرد ايجاد نمي كند، سينوزيت بيماري است كه در نتيجه آن در سينوس ها التهاب ايجاد مي شود و به همراه علائم ديگري كه از جمله ترشح بيني،احتقان بيني،آبريزش پشت حلق،تب خفيف و سردرد همراه است ولي اينكه سينوزيت هر چند هفته يكبار يا هفته اي دوبار به مدت يكي دو روز بدون تب و آبريزش حلق عود بكند و فقط با درد پشت پيشاني كه مثلاً با سرما بدتر مي شود همراه باشد به هيچ وجه درست نيست.توجيه سردرد با سينوزيت تا حدودي هم به دليل تصورات پزشكي در دوران ماست كه به دنبال توجيه بيماريها با عامل بيروني هستيم.توجيه سردرد با عفونت در قسمتي از سر دلنشين تر است تا با ميگرن كه خود سئوالات زيادي پديد مي آورد.
*آيا فشار خون مي تواند علت سردرد باشد؟
- اين هم باز جزء اعتقادات شايعي است كه فرد تا دچار سردرد مي شود مي گويد: فشار خونم را اندازه بگير ببين بالا رفته يا نه؟ بايد بگويم كه به فشار خون مي گويند قاتل خاموش . وقتي فشار خون بالا مي رود هيچ علامتي ايجاد نمي كند، يعني يك نفر ممكن است در حالت عمومي كاملاً عادي و توام با احساس لذت و خوشي فشارش 20 باشد كساني كه حملاتي دارند كه در حين آن حملات دچار سردرد مي شوند و فشار خونشان بالا مي رود احتمالا دچار ميگرن يا بيماري هاي ديگري هستند كه آن بيماري باعث سردردشان شده و اضطراب حاصل از آن باعث شده فشار خونشان بالا برود.
در بسياري از مواردكساني كه به آنها بيماري فشار خون اطلاق شده و تحت درمان هستند كساني هستند كه در اوج يك حمله ميگرن فشارشان اندازه گيري شده است و كسي دقت نكرده كه اين فرد بايد اول حمله ميگرنش بهبود يابد و بعد فشار خونش اندازه گيري شود. البته در درجات خيلي بالاي فشار خون سردرد وجود دارد. اين سردردها پيش درآمد حالتي است كه به آن آنسفالوپاتي فشار خون مي گويند كه بعد از اين حالت ممكن است فرد هوش و حواسش را هم از دست بدهد ولي در هر حال در درجات متعارف و به طور شايع در اكثريت مطلق افراد با فشار خون بالا معمولاً چيزي باعث بالا رفتن فشار خون شده است.اين نه در مورد سردرد بلكه در بيماري هاي ديگر از جمله سكته مغزي مي تواند خطرناك باشد.
*چه تعداد از كساني كه سردرد دارند همزمان دچار تومور مغزي هستند؟
- دغدغه ذهني تعداد زيادي از بيماران همين مسئله است. در اكثريت كساني كه سردرد دارند تومور مغزي وجود ندارد. در 98 تا۹۹درصد CTاسكن ها و MRIهايي كه براي راحتي خيال بيماران مي گيريم موردي از تومور مغزي نمي بينيم. سردردي كه همراه با تومور مغزي است مهمترين نكته اي كه دارد اين است كه غير از سردرد علايم ديگري نيز در بيمار وجود دارد يعني اگر تومور مغز به علت سردرد باشد قبل از آن بايد باعث فلج شدن يك طرف مغز شده باشد، اختلال بينايي ايجاد كرده باشد، باعث اختلال شناختي شده باشد، يا حداقل ممكن است باعث ورم در عصب چشم شده باشد در نتيجه كسي كه سردرد دارد و معاينه عصبي اش طبيعي است به ندرت ممكن است كه در او توموري ديده شود در چنين فردي كه معاينه عصبي اش طبيعي است وليCT اسكنش دچار اختلال است بايد ترديد كرد كه آيا واقعاً تومور مغزي باعث سردرد بوده يا نه.
*از درمانهاي شايعي كه توسط خود بيمار براي سردردهاي اوليه انجام مي شود كدام خطرناكترند؟
- در كشورهاي اروپايي 20درصد مردم دچار ميگرن هستند كه البته اين آمار در كشور ما بيشتر است. طي تحقيقي كه در انجمن نورولوژي آمريكا صورت گرفته 50 درصد پزشكان و 80 درصد متخصصين مغز و اعصاب دچار ميگرنند. در واقع چنين بيماري شايعي هم از نظر هزينه و هم از نظر كيفيت حيات جامعه بسيار مهم است. درصدي از كساني كه سردرد اوليه دارند استعداد ميگرن هم دارند. مهمترين نكته اي كه در درمان سردردهاي اوليه كشف شده استفاده از مسكن ها است. ثابت شده كه يكي از دلايل بسيار مهم براي تشديد شدن سردردهاي ميگرني يا عصبي استفاده از مسكن هاست. بيماران مبتلا به ميگرن با استفاده از مسكن سيستم كنترل مركزي درد را در خود از كار مي اندازند و وارد سيكل معيوبي مي شوند كه سردرد مجبورشان مي كند قرص مسكن بيشتري بخورند. مسكن مدتي به درد اين افراد بهبودي مي دهد كه اين بهبودي به مرور زمان كمتر و كمتر مي شود و بلافاصله سردرد شروع مي شود و در نهايت بيمار به ورطه سردرد روزانه مي افتد. طبق تعاريف انجمن بين المللي كساني كه در روز 3 تا 5 بار استامينوفن مصرف مي كنند دچار سردرد مزمن هستند. متاسفانه در بسياري از موارد پزشكان هم تصورشان از درمان سردرد دادن مسكن است. حتي برخي پزشكان متخصص هم در درمان سردرد مسكن تجويز مي كنند. داروهايي كه از خارج به عنوان درمان ميگرن وارد مي شوند و در بسته بندي هاي لوكس با هزينه گزاف عرضه مي شوند نيز جزء مسكن ها هستند. درمان هاي جديد ميگرن نيز در مقوله مسكن قرار مي گيرند كه ادامه بيش از حدشان خود باعث تشديد سردردهاي ميگرني مي شود. نكته مهم اين است كه درمان سردرد با مسكن نيست و در شأن هيچ پزشكي نيست كه براي سردرد مسكن تجويز كند.
*پس مسكن ها هيچ تأثيري در بهبود سردرد ندارند؟
- البته كساني كه تعداد سردردهاي ميگرني شان كم است، مثلاً در ماه يك يا دو بار سردرد دارند بهترين كار استفاده از مسكن است ولي اگر تعداد سردردها از يكي دوبار در هفته بيشتر شد درمان آن با مسكن جايز نيست و تاكيد بر درمان پيشگيري است.
*آيا رژيم غذايي در روند درمان تأثير دارد؟
- نكته مهم در درمان كه بايد توجه بيشتري به آن شود رابطه سردرد با رژيم هاي غذايي است. به طور شايع خيلي از پزشكان براي كساني كه دچار سردردهاي ميگرني هستند برنامه هاي غذايي مختلف تجويز مي كنند، البته همه ما مي دانيم كه خيلي از غذاها در كساني كه ميگرن دارند باعث سردردهاي ميگرني مي شوند، اما چند نكته ظريف در اينجا وجود دارد. اول اينكه كسي كه در 20سالگي مبتلا به ميگرن است و تا 50سالگي استعداد ميگرن در او وجود خواهد داشت آيا تصميم بر اين است كه تا 50سالگي اين فرد موادي مثل شكلات، كاكائو، موز، پنير و ... نخورد؟ اين امر اصلاً عملي نيست و خود بيمار هم آن را رعايت نمي كند حتي بر فرض اينكه بيمار هيچ كدام از اين اقلام غذايي را نخورد آيا مي توان گفت كه تنها مسبب ميگرن اين مواد غذايي هستند؟ اگر اينطور است پس با كسي كه در روزهاي كاري سردرد ندارد ولي هنگام استراحت دچار سردرد مي شود، كسي كه با مختصري از ترشحات سينوس در او سردرد ميگرني ايجاد مي شود، يا كسي كه به سرما حساس است چكار كنيم؟ بايد بدانيم كه عوامل زيادي باعث سردردهاي ميگرني مي شوند كه ما اكثريت آنها را نمي شناسيم.پس اين تغييرات شديد در روند زندگي مردم و رژيم غذايي آنها منطقي و عملي نيست. بعضي اوقات شيوه زندگي افراد از حالت طبيعي خارج است و طبيعي است كه بايد اصلاح شود مثلاً كساني كه فعاليت فيزيكي ندارند و يا ساعت هاي طولاني در محيط هاي محدود و بسته هستند بايد شيوه زندگيشان اصلاح شود ولي مداخله در زندگي معمولي يك فرد كه مثلاً تا 30سال حق ندارد از يك ماده غذايي استفاده كند غير منطقي است.
*رابطه استرس با سردرد تا چه حد پذيرفته شده است؟
- بعضي از پزشكان ميگرن فرد را به استرس و فشارهاي محيطي ربط مي دهند. استرس هاي محيطي مي توانند باعث ميگرن شوند اما اين اصل قضيه نيست. ارتباط دادن سردرد با يك بيماري روحي كه بايد روان درماني شود متأسفانه در ميان پزشكان ديده مي شود و در رابطه با سردرد و استرس هاي محيطي اغراق زيادي وجود دارد.ميگرن يك بيماري رواني نيست چراكه بسياري از مردم مسائل رواني دارند ولي سردرد نمي گيرند.
*داروهاي در نظر گرفته شده در درمان ميگرن تا چه حد مؤثرند؟
- امروزه داروهايي كه براي حملات صرع و تشنج به كار مي روند در دوزهاي بسيار پايين براي درمان ميگرن هم بسيار مؤثرند. استفاده از دارو در پيشگيري از سردردهاي ميگرني به اين معني نيست كه فرد تا آخر عمر از اين داروها استفاده كند، بلكه اين داروها يك دوره 6ماهه تا يكساله دارند كه در اين دوره سيستم كنترل مركزي درد آمادگي پيدا مي كند كه سردردها را كنترل كند و به تدريج فرد برمي گردد به حالتي كه تنها 2 تا 3 بار در ماه دچار سردرد مي شود.
*آيا براي سردرد آزمايش خاصي وجود دارد؟
- در اكثريت موارد شرح حال و معاينه كفايت مي كند خيلي از مردم وقتي با سردرد به ما مراجعه مي كنند مقدار زيادي آزمايش خون هم انجام داده اند و به طور مشخص قند، اوره، كلسترول و تري گليسيريد خود را آزمايش كرده اند. اين آزمايش ها كاملاً بي معني است، اگر بر فرض اين سه فاكتور خون اين افراد بالا باشد به هيچ وجه دليل سردرد آنها نخواهد بود مردم براي اطمينان اين آزمايش ها را انجام مي دهند و سالانه هزينه بسيار بالايي صرف اين آزمايش ها مي شود.
متأسفانه آزمايشگاههاي كشور چون امورات اقتصادي شان با همين چند آزمايش مي گذرد و به دنبال آزمايش هاي جديد نيستند در نتيجه كار پزشكي به همين چند آزمايش محدود مي شود در حالي كه انجام زياد آنها به هيچ وجه كار صحيحي نيست.

داروهاي مسكن
طبق تعاريف انجمن بين المللي كساني كه در روز 3 تا 5 بار استامينوفن مصرف مي كنند دچار سردرد مزمن هستند. متاسفانه در بسياري از موارد پزشكان هم تصورشان از درمان سردرد دادن مسكن است. حتي برخي پزشكان متخصص هم در درمان سردرد مسكن تجويز مي كنند.
داروهايي كه از خارج به عنوان درمان ميگرن وارد مي شوند و در بسته بندي هاي لوكس با هزينه گزاف عرضه مي شوند نيز جزء مسكن ها هستند. درمان هاي جديد ميگرن نيز در مقوله مسكن قرار مي گيرند كه ادامه بيش از حدشان خود باعث تشديد سردردهاي ميگرني مي شود. نكته مهم اين است كه درمان سردرد با مسكن نيست و در شأن هيچ پزشكي نيست كه براي سردرد مسكن تجويز كند.

ماساژ؛تسكين فشار و درد
007143.jpg
آرش سيواني- ممكن است تصور كنيد ماساژ يك عمل تجملي است و در چشمه هاي آب معدني كمياب يا باشگاه هاي بدنسازي و سلامتي مي توان آن را يافت.آيا مي دانيد زماني كه ماساژ توأماً با درمان هاي متفاوت انجام شود از فشار روحي بيمار تا حد قابل ملاحظه اي كاسته مي شود؟
مراحل انجام ماساژ به اين صورت است كه يك ماساژور، بافت هاي نرم بدن و همچنين پوست عضلات و تاندون هاي شما را با بهره گيري و استفاده از نوك انگشتان دست ها و مشت خود با مهارت ماساژ مي دهد.
ماساژ انواع و اقسام مختلفي دارد و مي توان آن را به طرق گوناگون به مرحله اجرا درآورد.ماساژ به شما احساس آرامش مي دهد اما نمي تواند هر بيماري را درمان كند و چنانچه بصورت اصولي و درست انجام نشود حتي مي تواند به شما آسيب برساند. از اين رو يادگيري و آموزش ديدن ماساژ قبل از انجام آن اجتناب ناپذير است.
منافع بهداشتي ماساژ
ماساژ مي تواند تنش هاي عضلاني شما را تسكين دهد. اغلب افراد اين عمل را به خاطر دستيابي به آرامش، تسكين فشار و اضطراب و يا كمتر شدن دردهاي ماهيچه اي انجام مي دهند. آزادسازي مسكن هاي طبيعي و بالا بردن قدرت سيستم ايمني بدن يكي ديگر از مزاياي انجام ماساژ صحيح است. در حالي كه هنوز به تحقيقات بيشتري براي تاييد منافع ماساژ نياز داريم اما مطالعات صورت گرفته در اين خصوص نشان داده كه انجام ماساژ براي موارد زير سودمند است:
اضطراب: ماساژ اضطراب را در كودكان افسرده و زنان كم اشتها كاهش داده و همچنين از تشويش، اضطراب و آثار ناشي از ترك سيگار مي كاهد.
درد: بررسي ها نشان مي دهد كه در مبتلايان به بيماري فيبرو ميالژي و افرادي كه اخيرا تحت عمل جراحي بوده اند با انجام يك دوره ماساژ درماني درد كاهش يافته است. با اين حال نتايج بررسي ها در مورد تاثير ماساژ در كمر درد ضد و نقيض بوده و به تحقيقات و زمان بيشتري نياز دارد.
درد و زايمان: به نظر مي رسد ماساژ در طول زايمان باعث تقليل فشار و اضطراب شده و عضلات را تسكين داده و به جلوگيري از درد و كاهش آن كمك قابل توجهي مي كند.
رشد نوزاد: ماساژ در نوزادان زودرس كمك مي كند تا وزن آنها افزايش يافته و همچنين از تعداد روزهاي بستري شدن در بيمارستان مي كاهد.
كودكان ديابتي: كودكاني كه از طرف والدين خود ماساژ داده مي شوند به نظر مي رسد گرايش بيشتري به مصرف منظم داروها نشان داده اند و رژيم غذايي خود را بهتر از سايرين رعايت مي كنند. همچنين انجام ماساژ بر روي اين كودكان باعث پايين آمدن قند خون مي شود.
دردهاي ناشي از انجام حركات ورزشي: ماساژ بعد از تمرين و مسابقات ورزشي بويژه عضلاتي كه در فعاليت ها بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرند به افزايش جريان خود كمك كرده و درد عضله اي را كاهش مي دهد.
درمان سرطان: گزارش شده افرادي كه مبتلا به سرطان بوده و بصورت منظم در طول مدت درمان هاي معمول از ماساژ درماني نيز استفاده مي كنند داراي اضطراب، درد و خستگي كمتري هستند.استفاده از حس لامسه يا تماس براي نشان دادن ميزان توجه و مراقبت مي تواند به كودكاني كه داراي معلوليت هاي جسمي شديد هستند كمك كند.
خطرات ماساژ
زماني كه ماساژ توسط افراد دوره ديده و باتجربه انجام شود عموما سلامتي و ايمني لازم براي بدن را به همراه دارد. اما ماساژ براي همه افراد مناسب نيست و حتي براي برخي از افراد مي تواند خطراتي را به همراه داشته باشد. قبل از انجام ماساژ درماني حتما با پزشك معالجتان مشورت كنيد و اگر موارد زير در شما وجود دارد از انجام ماساژ خودداري كنيد:
* سوختگي يا جراحات در محل مورد نظر.
* اگر اخيرا دچار سكته مغزي بوده ايد.
* اگر تومور (غده سرطاني) در بدن شما وجود دارد بايد از فشار مستقيم بر روي محل تومور جلوگيري كنيد.
* ترك خوردگي هاي جوش نخورده.
* آرتريت روماتوئيد در محل هايي كه بايد ماساژ داده شوند.
به علاوه اگر باردار هستيد قبل از ماساژ حتما با پزشك خود مشورت كنيد.ماساژ هايي كه به درستي صورت مي گيرد به ندرت منجر به آسيب  مي شود. از ماساژور خود در مورد آموزش هايي كه ديده و سوابق اجرايي او مطلع شويد و در هر مرحله از ماساژ كه احساس كنيد صحيح نيست بلافاصله اعتراض كنيد، بيشتر معضلات ناشي از فشار بيش از حد در طول ماساژ است. در موارد نادري ماساژ مي تواند باعث خونريزي داخلي، آسيب رساني به سيستم عصبي و فلج موقت شود. با پزشك و ماساژور خود در مورد خطرات احتمالي ماساژ صحبت و در مورد تمامي مراحل ماساژ اطمينان حاصل نماييد. اين كار باعث مي شود تا احساس بهتري داشته و راحت تر تحت مداوا قرار بگيريد.
روند انجام ماساژ
هيچ فرقي نمي كند كه چه ماساژي را انتخاب كنيد. مهم اين است كه در هنگام انجام مراحل ماساژ احساس آرامش داشته باشيد. ماساژور شما دوست دارد بداند كه از ماساژ خود چه مي خواهيد؟ آيا شما به دنبال بهبودي براي يك عضله كشيده شده هستيد؟ ماساژور بايد از وضعيت جسماني شما آگاه شود تا بداند انجام ماساژ براي شما مفيد و ايمن است و يا در مورد اينكه به كدام طريق مي تواند عمل ماساژ را انجام دهد تا ضريب موفقيت و ايمني را بالا ببرد و تصميم گيري درستي داشته باشد.
اغلب ماساژدهندگان از شما تقاضا مي  كنند تا بر روي يك ميز بالشك دار دراز بكشيد. احتمال استفاده از بالش در اين مدت وجود دارد كه باعث مي شود تا شما در طول انجام مراحل ماساژ آرامش بيشتري داشته باشيد. معمولاً موسيقي آرامي نيز نواخته مي شود.
برخي از ماساژدهندگان از روغن يا كرم هاي مخصوص جهت كاهش اصطكاك استفاده مي كنند. چنانچه شما به مواد تشكيل دهنده لوسيون ها حساسيت داريد به ماساژور خود گوشزد كنيد. ممكن است محصولات جايگزين ديگري وجود داشته باشند كه آن ماده خاص تشكيل دهنده را در خود نداشته باشند. شما در استفاده و يا عدم استفاده از لوسيون ها مختار هستيد. دردي كه مهمتر و يا سخت تر از ناراحتي زودگذر است مي تواند نشان دهنده اين باشد كه در كار ماساژ نقصي وجود دارد. چنانچه تحمل فشارهاي سخت و سنگين را نداريد حتما گوشزد كنيد كه فشارهاي كمتري به شما وارد كنند. در برخي از موارد ممكن است يك نقطه حساس در يكي از ماهيچه ها داشته باشيد كه مانند يك گره يا برآمدگي است. چنانچه در خلال ماساژ اين قسمت دردناك گردد حتما اطلاع دهيد.
حدودا يك ساعت وقت براي انجام ماساژ در نظر بگيريد. اغلب ماساژ ها يك ساعته است. ممكن است برخي 30 دقيقه و يا 90 دقيقه طول بكشد (زمان انجام برعهده خود شماست).
وسيله اي براي حفظ سلامتي
براي بسياري از شرايط و در بسياري از جراحات ممكن است ماساژ وسيله اي باشد تا به شما احساس آرامش دهد و از اضطراب و درد شما بكاهد. ماساژ يكي از چندين وسيله و ابزار و روش براي اداره كردن سلامتي است اما به هيچ عنوان نمي تواند جاي درمان هاي پزشكي و يا تمرينات بدني و انجام حركات ورزشي را پر كند.
www.mayoclinic.com

دريچه
بيمارستان خصوصي يا تالار بورس
ايسنا- رئيس هفدهمين كنگره سالانه جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران گفت: 5 درصد گروه پزشكي تمام بخش هاي خصوصي را به خود اختصاص داده اند و گروهي را به استثمار خود درآورده اند.
دكتر ايرج خسرونيا در هفدهمين كنگره سالانه جامعه پزشكان متخصص داخلي كه صبح ديروز در سالن همايش هاي رازي آغاز به كار كرد با بيان اين كه بحران هويت يكي از عمده ترين و عميق ترين مشكلات جوامع بشري و انسان امروزي است، گفت: خلأ معنويت باعث شده بشر با تمام دستاوردها و پيشرفت هاي علمي خود باز هم دچار مشكل شود. متاسفانه اين خلأ معنويت نه به اندازه كشورهاي پيشرفته، در بعضي از جوامع به خصوص جوامع علمي و فرهيخته ما هم ديده مي شود و جامعه پزشكي از آن مستثني نيست.
رئيس هفدهمين كنگره سالانه متخصصان داخلي ايران اظهار كرد: معدودي از پزشكان در كشور نمي دانند با پول هاي بادآورده خود كه از طريق پزشكي و راههاي ديگر به دست آورده اند چه بايد كنند و بيمارستان هاي خصوصي را به تالار بورس تبديل نموده و اكثر سهام پول ساز بيمارستان هاي تازه ساز تهران و حتي شهرستانها را با سرمايه هاي بادآورده قبل از تاسيس بيمارستان ها مي خرند و قيمت سهام را چنان بالا برده اند كه هيچ پزشك جواني قدرت خريد آن را نداشته باشد.
دكتر خسرونيا گفت: با مروري به زندگي اساتيد 20 تا 40 سال قبل و مقايسه آن با امروز متوجه اختلاف بين حضور پررنگ معنويت در گذشته و كمرنگ فعلي مي شويم و اين نزول معنويت چنان در بعضي افراد خودنمايي مي كند كه احتياج به هيچ گونه مدرك و ادله اي نيست.
وي ادامه داد: متاسفانه در كنار گروه پزشكي گروه ديگر مانند قارچ رشد كرده و تحت عنوان انرژي درماني تعداد زيادي از هموطنان ما را كه مشكل جسمي و روحي دارند از درمان هاي اساسي خود بازداشته و در سالنهاي هزار نفري با حق ويزيت بسيار زياد به درمان اين افراد مي پردازند و بعضي از اين افراد از عنوان دكتري استفاده نموده و متاسفانه به وسيله تبليغات گمراه كننده كه از طريق وسايل ارتباط جمعي پخش مي گردد در داخل و چه به وسيله رسانه هاي ماهواره اي به گمراه كردن مردم مي پردازند.
خسرونيا در پايان خاطرنشان كرد: سؤال اين است كه اگر پزشكي به اشتباه كاري انجام دهد چند بار بايد به ارگان هاي مختلف كشيده شود و حتي مطب خود را ببندد ولي چرا كسي جلودار اين افراد نيست و اين افراد بي محابا به پخش CD و جزوه هاي خود ادامه مي دهند و جامعه پزشكي امروز ما درگير بسياري از اين پديده هاي ناروا است.

داروخانه سبز
پياز
007140.jpg
صدف كوهكن- پياز گياهي است دوساله و داراي برگ هاي توخالي و استوانه اي شكل. اين گياه داراي انواع مختلف سفيد،  بنفش، قرمز يا مخلوطي از قرمز و بنفش است.توصيه دانشمندان، اين است كه از خوردن پياز و ساير گياهان خانواده سير غفلت نكنيد. پياز از نظر طب قديم ايران گرم و خشك و داراي خواص بي شمار است.
پياز خام داراي ويتامين(ث) فراوان و ويتامين هاي B، A و املاح معدني از قبيل گوگرد، آهن، آهك، فسفر، پتاسيم، سديم، يد، سيليس، كلسيم، اينولين، صمغ و موم است.
پيازهاي قرمز و زرد از غني ترين منابع تركيبات شيميايي كوورستئين هستند. كوورستئين از مواد ضداكسيد كننده و ضدالتهاب و ضمناً  آرام بخش و مسكن است.اين گياه همچنين حاوي يد است و در درمان گواتر تأثير دارد. سيليس موجود در پياز نيز در نگهداري استخوان ها و رگ ها ضروري است.
اين گياه همچنين نقش مؤثري در سيستم گردش خون دارد؛ به اين ترتيب كه به پايين آوردن فشار خون كمك مي كند و به دليل دارابودن كوورستئين، با راديكال هاي آزاد جنگيده و از بالارفتن LDL (كلسترول بد) جلوگيري كرده و در درمان تصلب شرايين بسيار كارآمد است.
پياز در تنظيم قند خون بسيار مفيد است و حاوي انسولين گياهي است، بنابراين مصرف آن به افراد مبتلا به ديابت توصيه مي شود. مصرف پيازهاي قرمز نسبت به انواع بدون رنگ آن در اولويت قرار دارد.
اين گياه به دليل مدرّ بودن، فوايد بي شماري براي دستگاه ادراري داراست. اين گياه باعث كاهش اوره خون شده، به دفع سنگ هاي مجاري ادراري كمك مي كند، در رفع ورم پروستات كارآمد است و از ديگر فوايد آن براي سيستم ادراري، رفع احتباس ادرار و درمان التهاب مجاري ادراري است. براي درمان عفونت مثانه و بيماري هاي كليوي نيز توصيه مي شود.در نسخ قديمي به نقش پياز در تسكين دردهاي مفصلي اشاره شده است.توصيه كارشناسان به مبتلايان به بيماري آسم اين است كه در رژيم غذايي خود مرتباً  از پياز استفاده كنيد. پياز حداقل داراي سه تركيب شيميايي ضد التهاب دارويي است كه به عامل زيربنايي بيماري آسم يعني به التهاب حمله مي كند. اين گياه حاوي آنتي بيوتيك بوده، داراي خاصيت ميكروب كشي قوي است و در درمان سرماخوردگي و ساير عفونت هاي ميكروبي كارآمد است.
مصرف پياز خام به كساني كه از مشكلات گوارشي نظير زخم معده و اثني عشر رنج مي برند توصيه نمي شود؛ اين افراد بايد پياز را به شكل پخته مصرف كنند.

سلامت
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
شهر آرا
يك شهروند
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |