شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۸۹
آسيايي ها ديزني لند نمي خواهند
سرزمين عجايب در هنگ كنگ
007242.jpg
جواد نصرتي
ديزني لند جايي است كه قرار است شادترين سرزمين دنيا باشد. اما ليانگ نينگ كه بالاخره موفق شده است پا به اين سرزمين بگذارد، چندان خوشحال نيست. فريم گرد عينكش  هارموني بسيار زيبايي با چشمان بادامي اش دارد. چشمانش از شدت گرما و خستگي گردتر شده اند و مدام به خودش لعنت مي فرستد كه چرا اين همه راه از گانگ ژو در جنوب چين را پيموده است تا خود را به اين سرزمين ناشاد برساند.
او سفر خود را خندان و پراميد شروع كرد اما حالا خسته و درمانده روز خود را در ديزني لند هنگ كنگ به پايان رسانده است. بيش از خستگي از كف رفتن چند صددلاري كه در چند ماه گذشته پس انداز كرده بود، آزارش مي  دهد: مي خواستم براي يك روز همه چيز و دنيايي كه در آن زندگي مي كردم را فراموش كنم و خود را در سرزمين رؤياها ببينم. با انگشت سبابه عينكش را به طرف چشم هاي گردش هل مي دهد و ادامه مي دهد: اينجا آنقدرها كه مي گفتند بزرگ نيست. در واقع چندان فرقي با پارك نزديك خانه خودمان ندارد. در همين حال كه اين جملات را مي گويد، دختر هفت ساله اش مي خواهد دستش را از دست او جدا كند و به اين سو و آن سو بدود. او بسيار خوشحال است. دخترك در يك كلام اين پارك بزرگ را اعجاب آور مي نامد. اما پدرش مي گويد كه اگر او دوباره بخواهد به اينجا سفر كند، تنها بايد با مادرش بيايد چون از نظر او اين پارك ارزش صرف اين همه وقت و هزينه را ندارد.
اين تنها نينگ نيست كه از ديزني لند هنگ كنگ خوشش نمي آيد. اكثر آدم بزرگ هايي كه يك بار به آنجا رفته اند همين عقيده را دارند و معتقدند سرزمين عجايب هنگ كنگ، چندان هم رويايي نيست. اما قرار بر اين بود كه اين پارك بزرگترين و اختصاصي ترين پارك در سراسر چين باشد. البته اين چيزي بود كه ديزني اعلام كرده بود. كسي هم برخلاف آن فكر نمي كرد چون ديزني 8/1ميليارد دلار براي ساخت اين مجتمع بزرگ هزينه كرده بود.
دولت چين هم مانور زيادي روي اين پارك مي داد. آنها كه در واقع مالك رسمي پارك هستند اميدوار بودند بتوانند از طريق آن، هزاران توريست را به داخل خاك خود بكشانند و از منافع اقتصادي آن سود ببرند. با اين وجود اوضاع به خوبي پيش نرفت. ديزني لند هنگ كنگ چيز جديدي براي ارائه به بازديدكنندگانش در خود ندارد. اين مجتمع تفريحي فقط 15سرويس ويژه دارد كه در مقايسه با 52سرويس ديزني لند پاريس، چندان مهم به نظر نمي رسد. مديريت پارك هم- از فروش بليت گرفته تا برگزاري برنامه هاي ويژه تفريحي آنقدر ضعيف عمل مي كند كه فقط مي توان آن را با پارك هاي قومي هنگ كنگ مقايسه كرد. هيچ از داشتن چنين پاركي در هنگ  كنگ خوشحال نيست. اين را به خوبي مي توان از آماري كه دانشگاه پلي تكنيك هنگ  كنگ تهيه كرده است متوجه شد. در يك نظرسنجي، اين دانشگاه از مردم بومي منطقه هنگ  كنگ سؤالاتي در مورد ديزني لند پرسيد و مشخص شد۷۰ درصد ساكنان محلي نسبت به اين مجتمع تفريحي نظري منفي دارند. جان اپ، استاديار دانشكده هتل و مديريت توريسم همين دانشگاه در اين مورد مي گويد: نگاه ديزني به پارك هايش كاملاً تجاري است. به همين خاطر در چين، جايي كه مردمي خاص با الگوهاي رفتاري و فرهنگي خاصي زندگي مي كنند، چنين پروژه اي نمي تواند چندان موفق باشد.
اما اينها نظرات منتقدان طرح است. جي  راسولو، مدير بخش مراكز تفريحي و پارك هاي والت ديزني، ديزني لند هنگ كنگ را يكي از مراكز تفريحي موفق ديزني در سراسر جهان مي داند و اصرار دارد كه اين پروژه، سود زيادي نصيب سهامداران و دولت چين كرده اند. او مي گويد: من احساس خوبي در مورد عملكرد ديزني لند هنگ كنگ دارم. آمارها نشان مي دهند۸۰ درصد بازديدكنندگان ديزني لند در اينجا از كل مجموعه رضايت دارند كه اين آمار يكي از بالاترين آمارهاي اعلام شده در مورد تمام مراكز ديزني لند دنيا به شمار مي رود. و با كمي مكث كه نشان از رضايت بيش از حد است ادامه مي دهد: مردم حضور در ديزني لند را تجربه فراموش نشدني شيريني مي دانند.
ايراد چنين سخناني از سوي راسولو چندان عجيب نيست. مجموعه تحت مديريت او هفته پيش ورود دو ميلياردمين ميهمان مجموعه هايش را جشن گرفت. اين تعداد بازديدكننده بدون شك مديريت پارك هاي والت ديزني را وسوسه مي كند تا مراكز تفريحي بين المللي ديگري را در نقاط مختلف دنيا احداث كند. والت ديزني هم قاعده بازي را به خوبي بلد است. وقتي كه ديزني لند پاريس در سال 1992 افتتاح شد، مسئولان پارك كافه هاي مدرن و شيكي به سبك كافه هاي پاريس در آن داير كردند. در هنگ كنگ هم بلافاصله سوپ كوسه به عنوان غذاي ويژه رستوران هاي پارك به منو اضافه شد. اين كار هر چند مخالفت گسترده اي در ميان گروه هاي دوستدار محيط زيست ايجاد كرد، اما توانست بسياري از هنگ كنگي ها را مجذوب رستوران هاي شيك و گرانقيمت ديزني لند كند. اين رفتارها به خوبي تيزهوشي مديران ديزني لند را مي رسانند.
يكي ديگر از برنامه هاي هوشمندانه مسئولان ديزني لند، برپايي جشن ويژه سال نو چيني در پارك ديزني هنگ  كنگ بود. طي برگزاري اين جشن كه يك هفته طول كشيد، ديزني لند برنامه هاي ويژه اي براي پذيرايي از بازديدكنندگان در نظر گرفته بود و با فروش بليت  هاي ويژه اين امكان را براي آنان ميسر كرده بود كه از سرويس هاي بيشتري با پرداخت پول كمتر استفاده كنند. هجوم بازديدكنندگان به پارك به قدري زياد بود كه بسياري از آنها حتي نتوانستند وارد پارك شوند. وسوسه حضور در پارك به قدري زياد بود كه برخي خانواده ها مي خواستند با عبور از حفاظ هاي دور پارك وارد آن شوند. اين برنامه ويژه بدون شك يكي از بهترين نمونه ها در تاريخ ديزني لندهاي سراسر جهان به شمار مي رود. اين برنامه بدون شك رضايت مسئولان ارشد ديزني لند را به همراه داشته است. اما رضايت تنها براي آنها بود. هنري تانك، يكي از مسئولان شهري در هنگ  كنگ اين برنامه را به شدت مخرب توصيف مي كند و مي گويد: اين صحنه ها ممكن است بر صنعت توريسم هنگ كنگ اثرات مخربي وارد كند.
اوضاع در حين برگزاري مراسم روزهاي ويژه به قدري اسفناك بوده است كه بيل ارنست-مديرعامل ديزني لند هنگ كنگ- صراحتاً اعلام كرده ديزني لند هرگز نمي خواسته است چنين اتفاقي بيفتد. او از برگزاري مراسم ويژه اي در سراسر سال خبر داده تا مردم به يكباره به ديزني لند هجوم نياورند.
اين فاجعه همچنين باعث همكاري بيشتر ديزني لند با آژانس هاي گردشگري چين شده است. ويكتور ليمين يكي از مديران ارشد سازمان آژانس هاي گردشگري در پكن مي گويد: بيشتر ديزني لند برنامه هايش را بسيار دير به ما اعلام مي كرد و ما نمي توانستيم حضور گردشگران در هنگ كنگ را به خوبي مديريت كنيم. اما حالا با هماهنگي هاي بيشتر مي توانيم جلوي اتفاقات ناخوشايندي مثل مراسم سال نو چيني را بگيريم.
ديزني لند هر روز شرايطش را در هنگ كنگ بهبود مي بخشد، با سازمان هاي شهري بيشتري ارتباط برقرار مي كند و مي خواهد جايگاه خود را هرچه بيشتر در هنگ كنگ تثبيت كند.
اما اينها دليل نمي شود كه ليانگ نينگ باز هم با دخترش به آنجا برود.

نمايش قدرت يا تدابير جديد مهاجرتي
007245.jpg
آرش نهاوندي- طرح هاي دوگانه و جديد رئيس جمهور آمريكا در مقابله با مسائل مهاجرتي، انتقادات شديد محافل مختلف سياسي و رسانه اي در آمريكا و مكزيك را برانگيخته است.
رئيس جمهوري آمريكا در راستاي طرح هاي جديد مهاجرتي خود كه آنها را قابل درك و فهم توصيف كرده، در نظر دارد همزمان با اعطاي تابعيت به مهاجرين غيرقانوني در ايالات متحده آمريكا، تدابير امنيتي در مناطق مرزي با ايالات متحده مكزيك را با اعزام 6هزار نيرو از نفرات گارد ملي آمريكا افزايش دهد. اعلام اين خبر موجب شد تا رسانه  هاي مكزيكي و آمريكايي طي هفته اخير صدر اخبار خود را به اين طرح هاي عجيب و غريب و شتابزده رئيس جمهوري آمريكا اختصاص دهند. در همين چارچوب، جيمز هايدر- خبرنگار بي بي سي- از شهر مكزيك گزارشي در اين باره تهيه كرده است. در اين گزارش مسائل مهاجرتي از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار گرفته اند. در اين باره مي خوانيم: اعزام نيروي نظامي به مرز آمريكا مكزيك براي جلوگيري از ورود مهاجران خارجي به خاك آمريكا .
اين عنوان خبري بود كه هفته گذشته صدر مطبوعات ايالات متحده آمريكا و ايالات متحده مكزيك را به خود اختصاص داده بود.
به رغم آنكه جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا نسبت به ارائه يك طرح مناسب و قابل دسترسي براي تفاهم در زمينه قوانين اصلاحي مهاجرت خبر داده بود، مطبوعات مكزيكي جنبه نظامي طرح را در صدر اخبار خود قرار دادند. ال اونيورسال يكي از مهمترين روزنامه هاي مكزيكي كه در عرصه بين الملل به اشاعه ديدگاه هاي سياسي مي پردازد، عنوان انتقادي استقرار 6هزار نيروي آمريكايي در مرز را براي تيتر اول خود برگزيده بود.
روزنامه رفورما (در اسپانيايي : اصلاحات) نيز تيتر خود را به استحكام مرزهاي آمريكا اختصاص داد. روزنامه چپگراي لاخورنادا نيز طي گزارشي تحليلي طرح اعزام نيروهاي آمريكايي به مرز مكزيك را از زاويه سياسي مورد بررسي قرار داد. اين روزنامه با اشاره به انتخابات رياست جمهوري پيش رو در مكزيك، اعزام 6هزار نيروي آمريكايي به مناطق مرزي را نمايش قدرت همسايه قدرتمند شمالي خود دانسته است. لاخورنادا در گزارش اول خود نوشته است: اعزام و استقرار 6هزار نيرو از افراد گارد ملي آمريكا به منظور تقويت استحكامات مرزي،  در واقع هشداري است به رأي دهندگان بر اين مبنا كه در صورتي كه مكزيكي ها به رئيس جمهوري رأي دهند كه درك درستي از سياست هاي عموسام نداشته باشد، آنگاه روابط ميان آمريكا و مكزيك وارد مرحله بسيار خطرناك و دشواري خواهد شد.
در همين چارچوب فليپه كالدرون- كانديداي رياست جمهوري ازحزب حاكم پ.آ.ن- نيز در يك اقدام تبليغاتي كه انتظار مي رود وضعيت وي را در جدول نظرسنجي ها بهبود بخشد، طي سخناني اعزام نيروهاي آمريكايي به مرزهاي مكزيك را محكوم كرده است.
آقاي كالدرون گفت: تمركز بيشتر بر امنيت مرزها، استفاده موقت از گارد ملي و ... از جمله طرح هايي هستند كه پيش از اين نتيجه اي از آنها گرفته نشده بود. او افزود: اين طرح تنها هزينه هاي اجتماعي و انساني مهاجران را افزايش مي دهد و به نفع گروه هاي جنايي تمام خواهد شد؛ گروه هايي كه از اميدها و رنج طاقت فرساي آنان كه قصد ايجاد فرصت هايي بهتر براي خود و خانواده شان را دارند، سود مي برند. ديوارها هيچ مسئله اي را حل نمي كنند.
اشاره كالدرون به احتمال افزايش موارد قاچاق انسان و بالارفتن خطرپذيري در مرزهاي مكزيك و ايالات متحده آمريكاست.
اقدام مثبت
از زماني كه در يك دهه پيش تدابير امنيتي در مرزها افزايش پيدا كرده، بر ميزان تلفات ميان مهاجران نيز افزوده شده است. طي اين ده سال حدود 4هزار مهاجر در بيابان هاي اطراف مناطق صفر مرزي جان باخته اند.
اين تدابير امنيتي از زمان وقوع حوادث يازده سپتامبر 2001 و حمله تروريستي عليه برج هاي دوقلو در نيويورك به شدت افزايش پيدا كرده اند.
فابين بنت- رئيس گروه حاميان بدون مرز مكزيكي- نيز مي گويد: تقويت نيروهاي نظامي در محدوده صفر مرزي نتيجه اي جز افزايش تلفات ميان مهاجران در بر نداشته است. او مي افزايد: طي اين مدت، مهاجران هزينه هاي بيشتري صرف كرده اند كه به جيب قاچاقچيان رفته است، در حالي كه عواملي نظير تصادفات مرگبار، بسياري از آنان(مهاجران) را از هدف خويش بازداشته است. اما لوئيس ارنستو دربس- وزير امور خارجه مكزيك- معتقد است: اگر جورج بوش درصدد جلب حمايت منتقدانش در كنگره است بايد هزينه هايي از قبيل اعزام نيرو به مرزهاي مكزيك را متقبل شود.
دربس كه به نظر مي رسد نظر مساعدتري نسبت به طرح اعزام نيروهاي آمريكايي به مناطق مرزي داشته باشد، مي افزايد: از زماني كه ويسنته فوكس در مكزيك به قدرت رسيد، ما هيچ گاه تصور نمي كرديم كه يكي از روساي جمهوري آمريكا به خود اين جسارت را بدهد و موضوعاتي نظير بالا بردن امنيت مرزها و قانوني كردن حضور مهاجران در خاك آمريكا را سرلوحه اقدامات سياست هاي داخلي و فرامرزي خود قرار دهد. دربس در ادامه ادعايي غريب را مبناي نتيجه گيري اش قرار مي دهد و مي گويد: از نظر من اين اقدامات نتايج مثبتي در برخواهند داشت. جورج بوش تأكيد كرده است كه قصد دارد طرح اصلاحي قابل دركي را در زمينه هاي مهاجرتي به اجرا بگذارد.
ويسنته فوكس- رئيس جمهوري كنوني مكزيك- در حالي كه قصد ندارد در انتخابات آتي شركت كند، تمام قواي خود را بر به جاي گذاشتن نامي نيك از خود با پيش بردن قوانين اصلاحي در زمينه هاي مهاجرتي متمركز كرده است. اما طرح اصلاحي آمريكايي ها واكنش چنداني را برنينگيخت و حتي مي توان گفت كه به هنگام اعلام خبر اعزام نيروهاي آمريكايي به مناطق صفر مرزي، جامعه مكزيك در سكوت خبري به سر مي برد و شبكه هاي مكزيكي براي پخش مستقيم سخنان بوش از تلويزيون برنامه هاي عادي خود را قطع نكردند.
ماريو- يكي از رانندگان تاكسي در مكزيكوسيتي- درباره برنامه جديد مهاجرتي آمريكا مي گويد: طرح، بسيار محدودكننده و اغراق آميز است.
او در توجيه ديدگاهش مي افزايد: تدابير امنيتي جديد، نه تنها از ورود مهاجران به خاك آمريكا جلوگيري نخواهد كرد كه منجر به بالارفتن ميزان مرگ و مير در ميان مهاجران نيز خواهد شد.
ماريو مي گويد: مسأله اين است كه فرصت هاي شغلي در اينجا بسيار كم است و مردم هميشه به دنبال فرصت هاي بهتر براي رسيدن به زندگي بهتر هستند. ماريو از سويي ديگر نيز حق را به ايالات متحده آمريكا مي دهد و مي گويد: آنها (آمريكايي ها)  در اتخاذ تدابيري جهت بالابردن امنيت مرزهاي خود محق هستند. او همچنين مقامات مكزيكي را در عدم ايجاد فرصت هاي شغلي براي هموطنانش مقصر مي داند. اما اريك گالبرس- گزارشگر يكي از خبرگزاري هاي مكزيك- ديدگاه هاي ملي گرايانه تري دارد: هيچ كشوري (اشاره به آمريكا) حق ندارد دست به چنين اقدامي بزند. مردم تنها به دنبال زندگي بهتري هستند و خواسته آنها، در اين خلاصه مي شود.

پيشخوان
007224.jpg
زود دويچه تسيتونگ
در گزارش يك اين روزنامه، به رسوايي اخير سازمان سرويس هاي جاسوسي خارجي آلمان(BND) پرداخته شده است. اخيراً مشخص شده است اين سازمان برخلاف قانون، روزنامه نگاران را تحت نظر داشته و جاسوسي آنها را مي كرده است. اين خبر با واكنش شديد مقامات آلماني مواجه شده و آنها از مسئولان امنيتي خواسته اند هر چه سريع تر توضيحاتي در اين مورد ارائه دهند.
007227.jpg
آستين امريكن
اين روزنامه گزارش يك خود را به خبر استعفاي سر كلانتر پليس شهر آستين اختصاص داده است. استن ني  كه در پرونده اش چندين مورد اتهام وجود دارد يكي از جنجال برانگيز ترين كلانتر هايي بوده است كه آستين تا به حال داشته است. رئيس پليس آستين از اين كار او استقبال كرده است. جالب اين كه ني مي خواهد به افغانستان برود تا آموزش پليس اين كشور را به دست بگيرد.
007251.jpg
شارلوت آبزرور
اين روزنامه آمريكايي، همچون بسياري از روزنامه هاي ديگر آمريكا، خبر يك خود را به آخرين دستور بوش در مورد تقويت نيروهاي گارد ملي در مرز مشترك با مكزيك اختصاص داده است.
بوش مي خواهد با استقرار شش هزار سرباز گارد ملي در مرز مكزيك از ورود مهاجران غيرقانوني مكزيكي جلوگيري كند.
007248.jpg
واشنگتن پست
اين روزنامه در گزارش يك خود به نحوه بازسازي نيواورلئان پرداخته و نوشته است شهر خانه به خانه به سوي زندگي باز مي گردد.
در اين گزارش همچنين گفته شده است شهري كه روزگاري دو سوم آن را سياهپوستان تشكيل مي دادند در حال تغيير شكل يافتن است و پولدارتر و سفيد مي شود.

دريچه
007239.jpg
انتشار عكس هاي فاجعه 
تصوير فوق لحظه برخورد يك فروند هواپيماي مسافربري آمريكن به پنتاگون ساختمان وزارت دفاع آمريكا در يازده سپتامبر سال 2001 را نشان مي دهد.
پس از گذشت بيش از چهار سال از آن حادثه سرانجام وزارت دادگستري آمريكا اجازه انتشار تصاوير مربوط به برخورد هواپيما به ساختمان وزارت دفاع آمريكا را صادر كرد.
اين تصاوير در شرايطي منتشر مي شوند كه چهار سال پس از وقوع حوادث يازده سپتامبر، نه تنها اسامه بن لادن كه به ادعاي آمريكا عامل اصلي بوجود آورنده اين حوادث بود دستگير نشده كه ساير عوامل اين حادثه نيز به دام پليس نيافتاده اند و چندي پيش نيز زكريا موسوي، عاملي كه به گفته آمريكا در جريان حوادث يازده سپتامبر بوده به اعدام محكوم نشد و دادگاه حكم حبس ابد را براي وي صادر كرد. در حالي كه ايالات متحده آمريكا همچنان ناتوان از دستگيري عوامل حادثه يازده سپتامبر است، همچنان انگشت اتهام خود را به سمت گروه القاعده دراز كرده، گروه توريستي كه با گذشت چهار سال از وقايع يازده سپتامبر و انجام حملات دد منشانه آمريكا عليه افغانستان و عراق همچنان موجوديت خود را حفظ كرده و رهبران آن نيز به تهديدات ويدئويي خود عليه آمريكا ادامه مي دهند، اين در حالي است كه ايالات متحده آمريكا همچنان به اقدامات مداخله جويانه خود ادامه مي دهد. اين اقدامات مداخله جويانه در حالي انجام مي گيرد، كه پس از حملات آمريكا عليه افغانستان و عراق، نفرت از واشنگتن و سردمداران حاكم بر آن در سراسر جهان افزايش پيدا كرده است.
007230.jpg
شهادت نمايشي
عكس فوق نه متعلق به مراسم رأي گيري و نه يك ازدواج است. اين عكس نمايي از دادگاه صدام و يكي از شهود را در حال اقامه شهادت به تصوير كشيده است. اين شاهد- به دليل ترس از افشاي هويت از لابه لاي پرده اي ضخيم به ايراد شهادت عليه صدام و هفت تن ديگر از همدستان سابق وي پرداخته است.
محاكمه صدام حسين رئيس جمهوري سابق عراق در منطقه به شدت حفاظت شده حكومتي عراق موسوم به منطقه سبز در جريان است. صدام در اين دادگاه در حالي به دليل صدور دستور كشتار 150 تن از روستاييان دهكده دجيل محاكمه مي شود كه همچنان رسيدگي به جناياتي هولناكتر نظير حمله عراق عليه كشورهاي ايران و كويت در اين دادگاه در هاله اي از ابهام قرار دارد.
اتهامات جنگي صدام از آن رو مورد رسيدگي قرار نمي گيرد كه طي هشت سال تجاوز نيروهاي عراق به ايران همين اشغالگران امروزي آمريكا و انگليس و كشورهايي نظير آلمان- به شدت از مواضع ضد ايراني صدام حمايت تسليحاتي و ايدئولوژيك كردند. در واقع جنگ عليه ايران جنگي بود كه دولت هاي غربي نيز در آن مشاركت داشتند و اگر دادگاه صدام علني برگزار شده و موارد اتهامي نظير جنگ عليه ايران نيز مورد بررسي قرار گيرند، آمريكا و متحدانش در مظان اتهام قرار خواهند گرفت و چاره اي جز حضور در دادگاه بين المللي نخواهند داشت. اما از آنجا كه آمريكا نفوذ دو چنداني بر سياستگذاري ها در عرصه بين الملل دارد، بر پرونده جنگ عليه ايران سرپوش گذاشته، سرپوشي به وسعت تاريخ معاصر ايران.
007236.jpg
موميايي 1300 ساله
در اكتشافات اخير باستانشناسي در پرو جنازه يك زن موميايي پيدا شد. به گفته باستانشناسان جنازه اين زن 30 ساله كه هزار و سيصد سال قدمت دارد، از جمله مهمترين آثار كشف شده از تمدن هاي كهن پرويي است. به نظر مي رسد اين زن عضوي از يكي از خاندان هاي برجسته طايفه موچه بوده باشد.
آنها معتقدند اين زن به سال 450 موميايي شده است.به گفته باستانشناسان جواهرآلاتي كه همراه اين موميايي كشف شده اند، نشان از طبقه اجتماعي اين زن و تشخص وي دارند.
پرو يكي از كهن ترين مهدهاي تمدن در آمريكاي جنوبي است. خاستگاه تمدن عظيم اينكا نيز پرو بود، تمدني كه با هجوم اسپانيايي ها از صفحه روزگار محو شد و اكنون فقط مي توان آثاري از آن را در پرو مشاهده كرد.اما كشفياتي كه طي سال هاي اخير در پرو صورت گرفته اند، مردم اين كشور را به گذشته خويش علاقه مند كرده است. گذشته اي كه پس از حمله اسپانيايي ها به تاريخ پيوست؛ تاريخي كه همچنان بخش هايي از آن در هاله اي از ابهام قرار دارد.

جهانشهر
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
دخل و خرج
نمايشگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |