دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۳ - Jun 19, 2006
تحقيقات جديد دانشمندان نانوتكنولوژي اكسيد تيتانيوم و خاصيت جرم زدايي آن
خانه هايي كه پاكيزه مي مانند
عميد نمازي خواه
002085.jpg
تاكنون يكي از دغدغه هاي خانم هاي خانه دار و نيز رؤسا و مديران عامل شركت ها، تميز و مرتب بودن خانه و محيط كارشان بوده است. حال مرتب بودن به واسطه چيدمان صحيح است در صورتي كه تميز ماندن شيوه هاي استمراري خود را مي خواهد، زيرا بر اثر مرور زمان ديگر نمي توان از گرد و غبار و ... اجتناب كرد.
يك بار ديگر تكنولوژي به كمك بشر مي آيد و كار او را آسان تر مي سازد و اين مژده را به ما مي دهد كه از سال ۲۰۱۱ ميلادي به بعد، ديگر لازم به تميز كردن خانه نيست، زيرا خانه به صورت هوشمند اين كار را انجام مي دهد.
از زماني كه نانوتكنولوژي پا به عرصه ظهور نهاد، هر روز خبري تازه و كشفي نو در اين زمينه رخ مي دهد و بايد منتظر پيشرفت روزافزونش باشيم.
اين بار دانشمندان نانوتكنولوژي در حال ساخت موادي هستند كه با استفاده از آنها در سطح خانه ها ديگر كثيفي ها به صورت خود به خود از بين برود. زمان زيادي از كشف مهندسان شيمي نمي گذرد. آنها پس از تحقيقات بسيار به اين نتيجه رسيدند كه چگونه اكسيد تيتانيوم مي تواند باعث كاهش آلودگي هاي سطحي شود.
اين عمل براي اولين بار در دو ساختمان مارونوچي در توكيو و ورجن وايت در كليساي ميزريكودياي شهر رم انجام شد و مهندسان تمام سطح خارجي ديوارها و وسائل اساسي را با پوششي از اكسيد تيتانيوم (كه نيمه هادي است) روكش كردند.
هنگامي كه جرم و يا آلودگي بر سطح اكسيد تيتانيوم مي نشيند، آن لايه با فعل و انفعالات شيميايي جرم را از بين برده و آن را تبديل به آب و مواد مولكولي ديگري مي كند و به صورت تجزيه شده وارد هواي اطاق مي كند. اكسيد تيتانيوم اين كار را با استفاده از نور و يا مقداري آب به صورت ذاتي انجام مي دهد.
هنوز محققين و دانشمندان نمي توانند از آن در داخل منازل مسكوني استفاده كنند،  زيرا اين تكنولوژي و تحريك لايه هاي اكسيد تيتانيوم براي از بين بردن آلودگي تنها با استفاده از اشعه ماوراءبنفش انجام مي شود و اين اشعه براي پوست بدن انسان بسيار مضر است. براي حل اين معضل، آقاي مايكل كورتي و دانشجويانش در بخش نانوتكنولوژي دانشگاه سيدني، مشغول ساخت نوعي ديگر از مواد با استفاده از اكسيد تيتانيوم (Tio2) هستند كه عمل جرم زدايي را با استفاده از تابش نور معمولي (نوري كه از خورشيد ساطع مي شود) انجام دهد.
دكتر مايكل كورتي مي گويد: دو مشخصه است كه باعث مي شود اكسيد تيتانيوم به عنوان پاك كننده عمل كند؛ اول حساس بودن آن در مقابل نور است و هنگامي كه فوتون ها با آن برخورد مي كنند مانند يك كاتاليزور سرعت واكنش مواد با اين لايه بيشتر شده و به سرعت به بخار آب و ... تبديل مي شوند و در واقع اين كار كمي مانند عمل فتوسنتز در گياهان است با اين تفاوت كه گياهان از نور خورشيد براي تبديل دي اكسيد كربن به اكسيژن استفاده مي كنند ولي اكسيد تيتانيوم آلودگي و باكتري ها را به دي اكسيد كربن، هيدروژن و ... تبديل مي كند. دوم اين كه اكسيد تيتانيوم دوستدار آب است و به سرعت آب را جذب مي كند.
دكتر كورتي مي افزايد: ما به دنبال راهي هستيم كه لزوم حضور نور ماوراء بنفش را براي جرم زدايي اكسيد تيتانيوم از بين ببريم و براي اين عمل بايد ساختار مولكولي اكسيد تيتانيوم را تغيير دهيم تا بتوانيم به جاي نور فرابنفش از نور معمولي استفاده كنيم.
گروه محققين دانشگاه سيدني اميدوارند كه با استفاده از روكش هاي اكسيد تيتانيوم در خانه ها، همواره خانه ها را تميز نگه دارند و ديگر مردم از انواع اسپري هايي كه براي سلامتي مضر هستند استفاده نكنند. حتي روكشي از آنها روي شيشه هايي كه نماي بسياري از ساختمان ها را تشكيل مي دهند باعث مي شود تا شيشه ها همواره تميز بمانند و آقاي كورتي اميدوار است كه تا سال ۲۰۱۱ ميلادي اين طرح به صورت گسترده در خانه ها و دفاتر مورد استفاده قرار گيرد.

لينوكس و خانواده اش
002088.jpg
امروزه لينوكس به عنوان يكي از بهترين و كارآمدترين سيستم عامل هاي موجود شناخته شده و طرفداران زيادي دارد. قصد داريم در اين مقاله نحوه پيدايش و شكل گيري اين سيستم عامل را بررسي نماييم.
لينوس تراولدز در ۲۸ سپتامبر در هلسينكي فنلاند متولد شد. او كه پدر و مادرش روزنامه نگار بودند علاقه اش به كامپيوتر و آموزش هاي اوليه را از پدربزرگش آموخت. لينوس در درس رياضيات برتري عجيبي نسبت به سايرين داشت. لينوس و خانواده اش در فنلاند جزء اقليت ها بوده و در اصل سوئدي هستند. به همين دليل نام واقعي لينوس به اشتباه يا به زبان سوئدي لينوكس خوانده مي شود.
لينوس در سال ۱۹۸۸ در دانشگاه هلسينكي و در رشته كامپيوتر نام نويسي كرد. او سپس يك PC از نوع ۳۸۶ و با سيستم عامل Minix كه نوعي يونيكس خلاصه شده است را خريداري نمود. سپس او با كمك هم دانشگاهيش اندرو نتنبام يك سيستم عامل آموزشي خلق كرد و تنها مشكل او نبود شرايط آزمايشگاهي براي تست اين سيستم عامل بود كه نهايتا با وصل شدن به شبكه دانشگاه نسخه اوليه لينوكس را كه روي Minix ساخته شده بود آزمايش كرد.
اين آزمايش و وجود شرايط تست باعث گرديد لينوس ساير توانايي هاي سيستم عامل خود را ارتقاء ببخشد كه بيشتر اين توانايي ها در زمينه شبكه و انتقال اطلاعات و ذخيره فايل ها بود و بدين ترتيب نسخه لينوكس براي شبكه آماده شد. ابتدا قرار بود نام اين سيستم عامل Freax گذارده شود كه معني آن «موجود غريب» است ولي تصميم او عوض شد و نام آن را لينوكس گذارد كه به معناي دوستي مي باشد. در آگوست ،۱۹۹۱ لينوس نسخه ۰/۱ لينوكس را به صورت كدباز به جهانيان ارايه نمود زيرا آن را متعلق به همه مي دانست و به همين دليل اين سيستم عامل را به صورت كدباز ارايه نمود تا تمام برنامه نويسان جهان درصورت تمايل آن را ارتقاء دهند. در همان سال ،۱۹۹۱ لينوس در دانشگاه هلسينكي شروع به تدريس نمود و يكي از شاگردانش به نام توو با ايميل به او پيشنهاد ازدواج داد. ثمره اين ازدواج سه دختر بود. در سال ۱۹۹۶ به كاليفرنيا دعوت شد و سيستم عامل خود را معرفي كرد و اقدام به ثبت شركت نمود كه اين موضوع باعث گرديد در سال ۱۹۹۷ با خانواده اش به كاليفرنيا نقل مكان كرده و شركت جديدش را اداره نمايد.
بسياري اعتقاد دارند كه لينوكس در ابتدا سيستم عاملي بوده كه به منظور شوخي و نوعي كركري توسط يك دانشجوي جوان ايجاد شد كه قصد داشت از سيستم عامل Minix استاندارد پيشي بگيرد ولي اكنون تبديل به سيستم عاملي جهاني گرديده كه بسياري آن را قوي ترين و غيرقابل نفوذترين سيستم عامل تحت شبكه مي دانند. بيش از يك دهه پس از انتشار اولين نسخه لينوكس، اين سيستم عامل محبوبيت خاصي را بين كاربران پيدا كرده است و كاربراني كه به امنيت اطلاعات خود اهميت مي دهند حاضرند اين سيستم عامل را فراگرفته و از آن استفاده كنند. لينوكس به دليل اينكه كدباز (Open Source) است اين امكان را به تمامي كاربران و برنامه نويسان مي دهد كه از تخصص و قدرت خود استفاده كرده و به اين سيستم عامل قسمت هايي را اضافه و يا اشكالات آن را برطرف كنند. به همين دليل نسخه هاي مختلفي از لينوكس و با نام هاي مختلف وجود دارد نظير Redhat، Mandrake و...
نسخه هاي جديد لينوكس به شكلي آماده شده كه با اكثر سخت افزارهاي موجود سازگاري داشته و به همين دليل كاربران در منزل نيز مي توانند از آن استفاده كنند. پيش از اين لينوكس فقط بر روي سخت افزارهاي خاص قابليت كار داشت و همين موضوع باعث انزواي آن گرديده بود. همچنين نسخه هاي متني لينوكس باعث مي گرديد كه فقط كاربران متخصص در آنها و كامپيوتر از آن استفاده كنند آن هم به دليل قابليت هاي تحت شبكه بالاي آن و امنيت فوق العاده اش، ولي اضافه نمودن محيط هاي گرافيكي موسوم به kDE و Gnome باعث گرديد اين سيستم عامل موردتوجه كليه كاربران قرار گيرد. چنانچه شما نيز علاقه به يادگيري لينوكس داريد يا احتياج به كمك براي رفع مشكلات خود داريد مي توانيد به آدرس اينترنتي www.linux.org مراجعه و در اين سايت عضو شويد و اطلاعات خود را رد و بدل نماييد.
محمدتقي رسولي

همايش ها
سومين همايش بين المللي ارتباطات
و شبكه هاي كامپيوتري ( سي سي ان۲۰۰۶)
۱- تاريخ برگزاري: ۶-۴ اكتبر ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: پرو/ليما
۳- پست الكترونيكي:
Calgary@iasted.org
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.iasted.org/cpnferences/2006.peru/ccn.htm
۵- مسئولين برگزاري: مركز بين المللي علوم و تكنولوژي براي توسعه (IASTED)، كميته هاي فني كامپيوتر، شبكه هاي كامپيوتري، شبكه هاي مخابراتي، شبكه اينترنت، وب و چندرسانه اي.
۶- نيم نگاه: امروزه ارتباطات در ميان مردم كشورهاي مختلف جهان، جايگاه خاصي دارد، تا حدي كه زندگي، بدون برقراري ارتباط مخابراتي- اينترنتي ميان مردم كشورهاي جهان امكان پذير نيست. نشست
سي سي ان۲۰۰۶با هدف مطالعه و بررسي نكاتي چون شبكه هاي كامپيوتري، شبكه هاي IP ، سيستم هاي WDM، شبكه هاي اطلاع رساني اينترنتي- مخابراتي، شبكه هاي مخابراتي محلي و منطقه اي و بين المللي، اينترنت با سرعت بالا، خطوط مخابراتي بي سيم،  شبكه هاي مخابراتي هوشمند بي سيم، تكنولوژي استفاده از بلوتوس براي ارسال تصاوير در تلفن هاي همراه، سيستم هاي ارتباطي شخصي، خطوط مخابراتي برون مرزي، مديريت منابع اطلاع رساني، طراحي شبكه هاي مخابراتي- اينترنتي با كيفيت بالا، طراحي سيستم انتقال پيام كوتاه (SMS) با كيفيت بهتر، نرم افزارها و سخت افزارهاي مخابراتي- اينترنتي، بانك هاي اطلاع رساني و نحوه عملكرد آنها، قانون كپي رايت (حق مؤلف) در اينترنت، آموزش از راه دور و جايگاه اينترنت و كامپيوتر در اين شيوه آموزشي، سيستم هاي مخابراتي- اينترنتي بين المللي، قوانين و مديريت صحيح سيستم هاي ارتباطي و... برگزار مي شود.
نهمين همايش سالانه مديريت بحران
و قانون مميزي در ارتباطات و مخابرات
۱- تاريخ برگزاري: ۱۹-۱۸ سپتامبر ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: آلمان/ برلين
۳- پست الكترونيكي:
events@vibevents.com
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.risk management-event.com
۵- نيم نگاه: حفظ امنيت در ارتباطات و مديريت صحيح آن، يكي از نكات مورد توجه- به ويژه در سال هاي اخير- است. همايش با هدف بحث و گفت وگو درباره مشخص كردن ارتباط بين مديريت و امنيت شبكه هاي مخابراتي، استفاده از اينترنت و نكات ديگر مرتبط با آن، مديريت مبارزه با فعاليت هاي غيرقانوني در عرصه ارتباطات، مديريت تعادل و بحران هاي اقتصادي و تغيير در وضعيت نامتعادل اقتصادي و... برگزار مي شود.
مهتاب خسروشاهي

روش تبليغ - ۳
بخش سي و نهم
۷ _ خداترسي و بي باكي از قدرتمندان: خشيت و ترس پيامبر (ص) فقط از خدا بود و ابداً از هيچ سلطان و صاحب قدرتي هراس نداشت و فقير و زمامدار را يكسان به دين خدا دعوت مي فرمود؛ چنانكه نامه هايي كه آن حضرت به سي نفر از زمامداران عصر خويش فرستاد، بيانگر اين خصيصه رسول اكرم (ص) است.
قرآن كريم نيز اشاره به اين صفت انبياء و مبلغان دين الهي نموده و آن را شرط اساسي تبليغ دين معرفي مي فرمايد:
الّذين يبلّغون رسالات الله و يخشونه و لا يخشون احداً الّا الله و كفي بالله حسيباً.(۱)
كساني كه رسالت هاي خدا را ابلاغ مي كنند، از خدا مي ترسند و از احدي جز خدا نمي ترسند و خدا براي حساب و مراقبت كار مردم، به تنهايي كفايت مي كند.
مطابق آيه فوق، براي مبلغان دين خدا دو شرط اساسي ضروري است؛ اول اينكه از خدا بترسند و دوم اينكه جز خدا، از هيچ كس نترسند.
رسول اكرم (ص) در دعا به درگاه الهي، عرضه مي داشتند كه خدايا از خشيت و هيبت خود،  آنقدر نصيب ما گردان كه هميشه آن خشيت در قلب ما وجود داشته باشد و همان خشيت، حائل و مانعي بشود ميان ما و معصيت هاي ما. مبلغ اسلام بايستي آنچنان از خدا بترسد و آنچنان هيبت و عظمت الهي در قلب او وارد شده باشد كه به محض آنكه تصور يك گناه در قلبش پيدا شد، آن خشيت، او را از ارتكاب معصيت بازدارد.
۸ _ صبر و استقامت: صبر و استقامت رسول اكرم (ص) در تبليغ، قابل وصف و بيان نيست و تاريخ بيست وسه ساله بعثت، دوست و دشمن را وادار به تعظيم و تكريم نموده است.
مكرر در شرايطي قرار مي گرفتند كه همه امور به بن بستي جانكاه منتهي مي گشت و اميدها در ظاهر از همه جا قطع مي شد، ولي در سيماي آن حضرت، كوچك ترين آثار تزلزل به چشم نمي خورد. شكست و پيروزي، هرگز دوگانگي احوال معنوي را در آن حضرت به دنبال نداشت.
در دل رسول اكرم (ص) شور و ايماني خلل ناپذير بود كه در مقابل هرگونه سختي و خطر به استواري كوه بود، به طوري كه براي يك لحظه در بحراني ترين مراحل دعوت، تصور شكست از انجام رسالت از فكرش خطور نكرد و موفقيت هايي كه به دست مي آورد، موجبات سستي وي را فراهم نساخت. قوت قلب رسول خدا (ص) تمام سختي ها را چون موم، نرم مي كرد.

۱ - سوره احزاب، آيه ۳۹

دانش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |