تصويب لايحه حمايت از حقوق مصرف كنندگان
تأمين حقوق مصرف كنندگان
عكس : گلناز بهشتي
سازمان حمايت ،كوچكترين توجهي به دفاع از حقوق مصرف كنندگان نداشته و با تحميل قيمت هاي غيرواقعي به توليد، عملا موجب دورشدن بازار از حالت رقابتي
و زيان مصرف كنندگان شده است
|
|
|
|
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در دو جلسه هفته گذشته مجلس پس از بررسي شور اول و دوم، لايحه ۲۳ ماده اي حمايت از حقوق مصرف كنندگان كه طي سال هاي گذشته معطل مانده بود را به تصويب رساندند. براساس اين لايحه ارايه كنندگان كالا و خدمات ملزم به رعايت قيمت، كيفيت و ارايه خدمات پس از فروش براي كالاهايي هستند كه به مصرف كنندگان عرضه مي كنند. اطلاع رساني واقعي در مورد كالا، خودداري از فريب يا اشتباه مصرف كننده و هرگونه تباني و تحصيل شرايط از سوي عرضه كنندگان كالا و خدمات كه موجب كاهش عرضه ، كيفيت يا افزايش قيمت شود جرم محسوب مي شود. همچنين در ماده ۹ اين لايحه تشكيل انجمن هاي غيردولتي حمايت از حقوق مصرف كنندگان پيش بيني شده و براساس مواد ۱۶ ، ۱۷ و ۱۸ تشكل هاي مذكور و ساير دستگاه هاي نظارتي تخلفات و تضييع حقوق مصرف كنندگان را به سازمان تعزيرات حكومتي گزارش و جرايمي براي جبران خسارات مصرف كنندگان تعيين شده است كه آيين نامه اجرايي آن ظرف مدت ۳ ماه توسط وزارتخانه هاي بازرگاني و دادگستري تهيه و به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد.
اين لايحه درحالي پس از تصويب نمايندگان مجلس به شوراي نگهبان فرستاده شده است كه طي سال هاي گذشته مصرف كنندگان از نوسانات قيمت، عرضه و كيفيت كالاها و خدمات زيان هاي بسياري را متحمل شده اند و گرچه پيش از اين نيز سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان وظيفه حمايت از حقوق آنها را برعهده داشته اما اين سازمان عملا قادر به استيفاي اين حقوق نبوده است به نحوي كه افزايش قيمت برخي كالاهاي اساسي موضع گيري رييس جمهوري را به دنبال داشته و مقرر است كميسيون اقتصادي مجلس نيز در جلسه اضطراري هفته جاري خود اين موضوع را با حضور وزراي اقتصادي دولت بررسي كند. از سوي ديگر برخي تغييرات در نظام تعرفه اي واردات كالا نيز از موضوعاتي است كه تضييع حقوق مصرف كنندگان را درپي داشته است.
عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي تصويب لايحه حمايت از حقوق مصرف كنندگان و شكل گيري تشكل هاي غيردولتي در اين زمينه را گامي در جهت حمايت از حقوق مصرف كنندگان تلقي نموده اما دغدغه هايي را در زمينه اجرايي شدن اين لايحه مطرح ساخته و مي گويد: در اين لايحه ايده حمايت از حقوق مصرف كنندگان مفيد است اما مشكلي كه ممكن است اين لايحه در عمل با آن مواجه شود تداخلاتي است كه با قانون نظام صنفي در زمينه نوع تخلفات و جرايمي دارد كه در اين قانون ذكر و مشابه تخلفات و جرايم قانون نظام صنفي مي باشد. از نظر مرجع رسيدگي كننده ممكن است تداخلاتي به وجود آيد اما در صورتي كه اين قانون و قانون نظام صنفي را با ناديده گرفتن نقاط مشترك و تداخل هاي مذكور در نظر گيريم گامي در جهت حفظ حقوق مصرف كننده خواهد بود.
حسن سبحاني در زمينه امكان تقابل تشكل هاي غيردولتي در مواردي مانند افزايش تعرفه ها كه دولت در آن نقش دارد مي گويد: تشكل هاي غيردولتي، غيرانتفاعي و غير سياسي حمايت از حقوق مصرف كنندگان اختياراتي براي رسيدگي به شكايات از اشخاص حقيقي و حقوقي براي حل و فصل يا ارجاع موضوع با سازمان تعزيرات حكومتي دارند. در قانون نظام صنفي اتحاديه هايي براي رسيدگي به اين تخلفات پيش بيني اما در اين قانون سازمان تعزيرات حكومتي كه سازماني اجرايي قضايي است وجود دارد گرچه از نظر روشي و اجرايي براي رسيدگي به تخلفات دولت در زمينه تضييع حقوق مصرف كنندگان ايراداتي وجود دارد اما اين سازمان در اختيار قوه قضاييه بوده و اختياراتي فراتر از محاكم دارد و دليلي ندارد كه با وجود قوه قضاييه نتوان به اين تخلفات رسيدگي كرد. در مجموع اين قانون با آگاه سازي مصرف كنندگان و اعمال ابزارهاي قانوني يك گام به جلو در جهت تحقق حقوق مصرف كنندگان خواهد بود.
خلأ قانوني و اجرايي حمايت از مصرف كنندگان
جمشيد پژويان نيز با اشاره به خلأ قانوني و اجرايي كه براي استيفاي حقوق مصرف كنندگان وجود دارد معتقد است: قوانين موجود كشور حامي حقوق مصرف كنندگان نبوده و آنچه تاكنون در اين زمينه مدنظر قرار گرفته وجود سازمان حمايت است كه داعيه حمايت همزمان از توليدكننده و مصرف كننده دارد. اين سازمان كوچكترين توجهي به منافع مصرف كنندگان نداشته و نمي توان در تاريخ تشكيل آن حفظ منافع مصرف كننده را پيدا كرد و درمجموع امكان حمايت توام از توليد و مصرف در يك سازمان وجود ندارد.
اين اقتصاددان مي افزايد: در هر معامله اي عرضه كنندگان كالا اطلاعات بيشتري نسبت به مصرف كنندگان داشته و پنهان كردن اين اطلاعات منافع مصرف كننده را به خطر مي اندازد. براين اساس تضمين كيفيت كالايي كه به مصرف كننده فروخته مي شود از موارد حمايت از حقوق مصرف كننده است. در همه دنيا سازمان هاي غيردولتي منافع مصرف كنندگان را حفظ مي كنند چراكه هميشه يكي از طرف هاي رعايت اين حقوق دولت است و بايد سازماني غيردولتي وجود داشته باشد كه مقامات دولتي در شكل گيري آن نقش نداشته باشند.وي مي افزايد: نمي توان از يك سو احقاق حقوق مردم و واگذاري امور به آنها را مدنظر داشت و از سوي ديگر دولت حاضر به دست برداشتن از انحطارطلبي خود نباشد.
گرچه در همه دنيا به تشكل هاي غيردولتي قدرت زيادي داده نمي شود اما وقتي دولت متوجه شود كه جامعه از تصميم اتخاذ شده ناراضي است مجبور به اصلاح آن خواهد بود. در واقع تشكل هاي غيردولتي گروه هاي فشاري هستند كه با پشتيباني مردم حقوق مصرف كنندگان را تامين نموده و بايد آگاهي مصرف كننده از اين حقوق نيز با اطلاع رساني مناسب صورت گيرد. تشكيل اين انجمن ها ضروري بوده و بدون آن نمي توان حقوق مصرف كنندگان را استيفا كرد.
ضرورت آشنايي مصرف كنندگان با حقوق خود
از سوي ديگر عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين كه تاكنون در كشورمان قانوني براي حمايت از مصرف كنندگان علي رغم اقدامات برخي دستگاه ها مانند تعزيرات حكومتي وجود نداشته مي گويد: اين قانون به طور خيلي شفاف و روشن حمايت از حقوق مصرف كنندگان و تلاش در جهت نهادينه كردن فرهنگ توجه به تقاضاي مصرف كننده از سوي توليدكنندگان را مدنظر دارد.
حميدرضا كاتوزيان مي افزايد: بعد از تصويب نهايي اين قانون قوه قضاييه مسئوليت سنگيني را برعهده داشته و مرجع رسيدگي براي جلوگيري از تضييع اين حقوق است گرچه وزارتخانه هايي مانند امور اقتصادي و دارايي، صنايع و معادن و بازرگاني نيز در اين زمينه مسئوليت داشته و بايد پاسخگو باشند.وي مي افزايد: بايد اين فرهنگ در كشور ايجاد شود تا مصرف كننده نسبت به كالايي كه مي خرد حساسيت داشته و درصورت عدم انطباق كالا با موارد ادعاي فروشنده اين كالا را پس داده و خسارت دريافت دارد. در كشورهاي پيشرفته به دليل آشنايي مصرف كنندگان به حقوق خود و سازمان هاي حامي اين حقوق، رعايت حقوق مصرف كنندگان بيشتر اعمال مي شود.
درصورتي كه مصرف كنندگان آگاهي لازم از اين حقوق نداشته باشند تصويب اين قانون نيز مانند بسياري از قوانين ديگر عملا فايده اي را در برنخواهد داشت.
كاتوزيان مي گويد: معتقدم علاوه بر تصويب اين قانون و شكل گيري تشكل هاي غيردولتي بايد فرهنگ حفظ و صيانت از حقوق مصرف كننده در بين خريداران ايجاد شود كه در اين زمينه آموزش و پرورش، دانشگاه ها و رسانه هاي جمعي با اطلاع رساني شفاف مي توانند نسل آينده را به اين حقوق آشنا ساخته و زمينه مراجعه مصرف كننده به مراجع ذي ربط براي استيفاي اين حقوق را فراهم سازند.
كاتوزيان طرح حمايت از حقوق مصرف كنندگان خودرو را جداي از اين قانون دانسته و مي گويد: اين طرح يك فوريتي بايد هرچه سريعتر به جلسه علني مي آمد اما به دليل كم كاري برخي افراد اين كار صورت نگرفته و پيگير اين موضوع براي تصويب در كميته صنعت كميسيون صنايع و معادن و اجرايي شدن آن هستيم. گرچه پيشنهادي نيز وجود دارد كه مطابق ماده ۸۵ آيين نامه داخلي مجلس اين موضوع در كميسيون صنايع تصويب و پس از ۲ سال اجراي آزمايشي و انجام اصلاحات لازم به صحن آورده شود. در هر صورت تصميم گيري در مورد اين طرح نيز تا ۲ ماه آينده صورت مي گيرد.
نظام رقابتي بازار و حقوق مصرف كننده
اين درحالي است كه مسعود نيلي حق انتخاب مردم در بازار و نظام اقتصاد بازار مبتني بر حاكميت مصرف كننده را از پيش شرط هاي رعايت اين حقوق دانسته و مي گويد: بايد حقوق مصرف كنندگان به درستي تعريف، عرضه كنندگان همه موارد مربوط به قيمت و كيفيت كالا را رعايت نموده و در چارچوب نظام رقابتي در اختيار مصرف كنندگان قرار دهند. از سوي ديگر مصرف كنندگان با تشكيل انجمن هاي مختلف چگونگي استيفاي اين حقوق را پيگيري كنند.
اين اقتصاددان با بيان اين كه حمايت از حقوق مصرف كننده از مدت ها پيش و در دوره هاي مختلف مجلس مطرح بوده، به عملكرد سازمان حمايت اشاره كرده و مي گويد: سازمان حمايت در سال هاي گذشته به مسير اشتباهي وارد و عملا به حقوق مصرف كنندگان لطمه زد ه است.در واقع اين سازمان در نقش يك سازمان قيمت گذار عمل كرده كه گرچه هدف حمايت از مصرف كننده را دنبال مي كرده اما به دليل تحميل قيمت هاي غيرواقعي به توليدكننده موجب دورشدن بازار از حالت رقابتي و زيان مصرف كنندگان شده است.
وي مي افزايد: حتي در بازاري كه رقابتي نباشد اطلاع مصرف كنندگان از حقوق خود نقطه شروع حركت به سمت بازار رقابتي است. اكنون خدمات تلفن همراه در يك بازار كاملا انحصاري عرضه مي شود كه با قدرتمندشدن انجمن هاي غيردولتي آنها قادر به دفاع از حقوق مصرف كننده خواهند بود و اين امكان فراهم مي شود تا به شكل سازمان يافته اي از طريق مراجع قضايي استيفاي حقوق مصرف كنندگان دنبال شود.
نيلي مي افزايد: اين انجمن ها با فشار افكار عمومي و از طريق مراجع قضايي قادر به جلوگيري از نوسانات قيمت و عرضه كالاها و دفاع از حقوق مصرف كننده خواهند بود. بايد اين انجمن ها به شكل سازمان يافته در زمينه كالاهاي مختلف مانند تلفن همراه، خودرو و... تشكيل و عرضه كنندگان را براي بهبود كيفيت تحت فشار قرار دهند.
|