چهارشنبه ۷ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۱ - Jun 28, 2006
اهالي تئاتر از ساخت سالن هاي جديد مي گويند
استانداردهاي نمايشي رعايت شود
003801.jpg
گروه ادب و هنر- الهام اناري: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با همكاري مركز هنرهاي نمايشي سالن تئاتر حرفه اي مي سازد.
اين مركز با هماهنگي مديريت مركز هنرهاي نمايشي، منطقه اي از شهر تهران را به ساخت سالن حرفه اي تئاتر اختصاص مي دهد.
علي اكبر قاضي نظام، مدير بخش هنرهاي نمايشي سازمان فرهنگي هنري شهرداري در اين مورد مي گويد: براي ساخت يك مجموعه تئاتر استاندارد، نياز به برنامه ريزي و زمان داريم تا با حمايت هاي شهردار تهران اين پروژه را قطعي و عملي كنيم. در كنار اين برنامه كار ساخت و بازسازي سوله هاي خانه هنرمندان در خيابان ايرانشهر نيز پيگيري مي شود.
به گفته قاضي نظام،چند گروه مهندسي و ساختماني در اين خصوص پيشنهادات خود را ارائه كرده اند كه پس از بررسي و برآورد قيمت ها، ساخت و سازها دوباره از سر گرفته مي شود.
كمبود سالن حرفه اي تئاتر در شهر تهران يكي از معضلات بزرگ و ظاهراً حل ناشدني اين هنر است. در اين ميان ساخت تعدادي سالن توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري بعد از سال هاي طولاني شايد جرقه خوبي براي آغاز دوباره باشد. كيومرث مرادي، كارگردان در اين مورد مي گويد: ساخت سالن توسط اين سازمان به نفع تئاتر كشور است اما بايد با اقدامات كارشناسي عملي شود. بهتر است اين سالن ها در يك نقطه متمركز نباشد ؛ مثلاً اگر در سه نقطه شهر احداث شوند بسيار مؤثر است. در كنار اين خوب است سازمان فرهنگي هنري شهرداري براي تكميل مجموعه سالن هاي خانه هنرمندان نيز چاره اي بينديشد. اين مجموعه سالن ها پس از تكميل، سالن هايي استاندارد است، اما متأسفانه چون مرمت نشده و با يك مرمت نهايي به بهره برداري مي رسد. اين سالن ها به خوبي مي تواند بخش عمده اي از معضل كمبود سالن را حل كند.
اين كارگردان تئاتر، سالن هاي تئاتر فرهنگسراها را در حل مشكل كمبود سالن غيرمؤثر مي داند. سالن هاي فرهنگسراها يك شوخي است چطور مي شود در سالن هاي كوچك و غيراستاندارد فرهنگسراها نمايش خوب اجرا كرد. اميدوارم مديريت جديد سازمان فرهنگي هنري شهرداري در بخش نمايش بتواند به حرف و حديث هايي كه تا به امروز منجر شده هيچ سالن تازه اي ساخته نشود، پايان دهد و از اين پس حركت هاي خوبي را در اين زمينه ببينيم.
هادي مرزبان، كارگردان تئاتر نيز در مورد ساخت سالن هاي جديد مي گويد: هميشه مي گوييم اي كاش تئاتر جزيي از زندگي مردم باشد و مردم نياز آن را احساس كنند. از سوي ديگر هر سال بين ۸۰۰ تا هزار فارغ التحصيل در رشته هاي مختلف نمايش داريم. به سالن هاي پاريس و لندن غبطه مي خوريم اما نياز به سالن را هم رفع نمي كنيم. در سال جاري بين ۷۰۰ تا ۸۰۰ كارگردان متقاضي سالن و اجراي نمايش بودند اما با اين تعداد سالن موجود قطعاً بين ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر ناكام مي مانند.
مرزبان معتقد است اين اقدام سازمان فرهنگي هنري بزرگترين خدمت و همكاري با مركز هنرهاي نمايشي است من خوشحالم كه اعضاي خانواده  تئاتر ايران همه خود را وقف اين هنر كرده اند. سازمان فرهنگي هنري حتي اگر يك سالن هم بسازد خدمت بزرگي به جامعه تئاتري و مردم هنر دوست ما كرده است اما در اين جهت بايد اقدام كارشناسي صورت گيرد و عجولانه عمل نشود. اگر قرار است فقط در يك نقطه مجموعه سالن ساخته شود در شمال، جنوب، شرق و غرب شهر اين نياز احساس مي شود.
نيما دهقان، كارگردان، معتقد است علاوه براينكه تعداد سالن ها پاسخگوي نياز ما نيست، هيچ كدام از سالن هاي موجود تئاتر در شهر ما سالن نمايش استاندارد نيستند. او مي گويد: توجه به تئاتر بايد يكي از دغدغه هاي دولت باشد و به عنوان يك معضل مدنظر قرار گيرد.
به اعتقاد مجيد جعفري، كارگردان، هر كارگرداني در شرايط ايده آل مي تواند دو نمايش كارگرداني كند اما با امكانات موجود تئاتر كشور هر كارگردان حتي ۱۰ سال يك بار هم امكان كار ندارد.
اكثر سالن هاي نمايش ما متروكه بوده اند و فقط براي اجراي نمايش هاي خاصي مناسبند و سالن هاي كوچك نيز براي تمرين تازه كارها مناسب است.
براي ساخت سالن هاي نمايش جديد بايد مجموعه شرايط در نظر گرفته شود تا مردم با خيالي آسوده به تماشاي نمايش هاي مورد علاقه خود بنشينند.
عزت الله انتظامي، هنرمند پيشكسوت، چندي پيش در گفت وگو با سايت ايران تئاتر گفته بود با قدري تامل متوجه مي شويم در تهران در فاصله هاي ۵۰۰ متري، سالن هاي ورزشي وجود دارد، همين امر باعث پيشرفت ورزش در كشور شده است در حالي كه در زمينه تئاتر فقط تئاتر شهر را داريم كه در مركز شهر واقع شده است پس نبايد انتظار داشته باشيم آنهايي كه در منتهي اليه شرق و غرب شهر ساكن هستند براي تماشاي تئاتر به اين مركز بيايند چون كار سختي است.
محمد يعقوبي، كارگردان، نيز معتقد است مهم ترين مشكل جامعه تئاتر كشور محدوديت سالن هاي نمايشي است.
او مي گويد: ايده اصلي من براي رفع مشكل تئاتر توجه به افزايش سالن است. حدود پنج سال قبل شنيديم قرار است ۲۲ سالن كوچك در سراسر شهر تهران در اختيار گروه هاي تئاتري قرار گيرد اما بعدها خبري از آن نشد.
پري صابري، كارگردان، نيز معتقد است در شهري همچون تهران  كه جمعيتي حدود ۱۲ ميليون نفر دارد نمي توان به تعداد سالن هاي موجود اكتفا كرد و شهر ما نياز به سالن هاي نمايش استاندارد دارد چرا كه سالن هاي موجود چندان مطلوب نيستند.
او اميدوار است شهرداري تهران هرچه زودتر در مورد ادامه ساخت سوله هاي خانه هنرمندان اقدامات مؤثري انجام دهد و شهرداري تهران با اطلاع دست اندركاران تئاتر اقدام به ساخت سالن نمايش كند چرا كه نتيجه عدم مشورت با متخصصين، ساخت سالن هاي غيراستاندارد نظير سالن هاي فرهنگسراهاست كه كارايي ندارد. ايده آل اين است كه هر منطقه يك سالن تئاتر استاندارد داشته باشد.

«نرگس » هفته آينده پخش مي شود
003780.jpg
مهر: مجموعه تلويزيوني نرگس كه به كارگرداني سيروس مقدم در گروه فيلم و سريال شبكه سه تهيه شده، از ۱۱تير روي آنتن اين شبكه مي رود.
نرگس به تهيه كنندگي ايرج محمدي و مهران مهام توليد شده و در آن بازيگراني چون حسن پورشيرازي، مهرانه مهين ترابي، مرحومه پوپك گلدره، عاطفه نوري، پوراندخت مهيمن، مهدي سلوكي، زهرا اميرابراهيمي، سپند اميرسليماني، زهره فكور صبور و عليرضا اشكان به ايفاي نقش پرداخته اند.
داستان اين مجموعه درباره دختري به نام نرگس محتشم است كه همراه مادر و خواهرش نسرين در خانه اي كه عمويشان بعد از مرگ پدر به طور موقت در اختيار آنها گذاشته، زندگي مي كنند. نگاه مختلف به زندگي، ايده آل ها، مشكلات خانه، كار كردن مادر و بيماري او مايه هاي اختلاف اين دو خواهر است، اما آشناشدن نسرين با بهروز- پسري از يك خانواده متمول- نرگس را مجبور به دخالت مي كند. بهروز و نسرين با هر ترفندي سعي دارند تا خانواده ها را براي ازدواج شان متقاعد سازند.

با همكاري چهار نهاد ادبي برگزار مي شود
نخستين دوره مسابقات سراسري داستان دفاع مقدس
مهر: نخستين دوره مسابقات سراسري داستان دفاع مقدس با همكاري انجمن قلم ايران، طي سال جاري برگزار مي  شود.
اين مسابقه سراسري با تلاش بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس و همكاري «انجمن قلم ايران»، «خانه داستان» و «دفتر آفرينش هاي ادبي و هنري حوزه هنري» برگزار مي شود.
طبق اعلام برگزاركنندگان، محورهاي موضوعي اين مسابقه داستان، وقايع هشت سال دفاع مقدس و تاثيرات آن در سال هاي بعد از جنگ مي باشد. مضمون و طرح داستان ويژه بزرگسالان بوده و علاقه  مندان بدون محدوديت در تعدد عناوين داستان،  مي  توانند تا پايان مرداد ماه با ارسال آثار خود در اين مسابقه شركت كنند.
دبير اولين دوره اين جشنواره اميرحسين فردي، از اعضاي انجمن قلم ايران است. فردي هم  اكنون عضو هيأت سياستگذاري كتاب هاي كودك و نوجوان ارشاد بوده و دبيري جايزه شهيد حبيب غني  پور را بر عهده دارد.
برندگان اولين مسابقه داستان دفاع مقدس كه در سه بخش «داستان كوتاه»، «داستان بلند» و «رمان» انتخاب مي شوند، آثارشان در كتابي مستقل چاپ خواهد شد.

نگاه روز
شيء كاغذي برگ برگ
گروه ادب و هنر- كامران محمدي: همه مي گويند كتاب كالا نيست. نمي دانم، شايد هم همه نمي گويند، اما زياد شنيده ام كه حساب كتاب را از «كالا» به معناي تجاري اش جدا مي كنند و طوري از كاغذهاي يك اندازه كنار همي كه رويشان چيزهايي چاپ شده است و يك طرفشان را به هم چسبانده اند، حرف مي زنند كه آدم جرأت نمي كند زياد به پروپايش بپيچد.
تصويرميدان انقلاب
حتماً  ديده ايد كه بعضي مغازه ها كه همه جور جنس براي فروش دارند، مخصوصاً  در جاهايي مثل ميدان انقلاب كه همه جور آدم با ويژگي  مشترك بي پولي رفت و آمد دارند، سبدي پر از جوراب يا چيزهايي مثل آن جلو مغازه مي گذارند و حكايت فروشندگي و قواعد و قوانين دور و درازش را اصلاً  جدي نمي گيرند و كلي هم فروش دارند. جنس ارزان، با ويژگي هايي كه باعث شده است ارزان باشد، نحوه ارائه ارزان و سريع و براي مشتري هاي مشخص ارزان خواه.
مي گويند در غرب براي كتاب هم اين سبدها را جلو بعضي مغازه ها مي گذارند، حتي سوپرماركت ها .و پرش مي كنند از كتاب هايي با ويژگي هايي كه باعث شده است ارزان باشند... و البته براي مشتري هاي مشخص ارزان خواه با سليقه هايي مشخص.
فرهنگي يا تجاري
اين كه ايراني جماعت براي شيء كاغذي برگ برگي كه از يك طرف به هم چسبيده است، آن قدر ارزش قائلند كه «كالا» ناميدنش فحش تلقي مي شود، البته از آن مواردي است كه مي شود روي سر گذاشت و نشانه اي از فرهنگ قديمي و بسيار عميق ملت ايران دانستش. اما از اينها كه بگذريم، استثنا كردن كتاب از دايره كالا و تكرار مدام عباراتي نظير« فرهنگ كتاب خواني»كه كم و بيش به لطيفه هاي فرهنگي تبديل شده اند، قضيه را خداوكيلي از آن چه كه هست، فرهنگي تر كرده است.
اولاً  :
اولاً  همه، از صدا و سيما گرفته تا ناشران و ارشاد و روزنامه ها و ... دست به دست هم داده اند و با هم عهد بسته اند كه براي فرهنگ تبليغ نشود. حتي اگر تركيب جالبي به نام كالاي فرهنگي باشد. فكر مي كنيد اگر اين شي ء كاغذي برگ برگ، فرهنگي نبود، باز هم اين طور بود؟
ثانياً :
ثانياً  ما كه نفهميديم خلاصه كتاب در ايران گران است يا ارزان. از يك طرف همه- يا دست كم همه آنها كه ما مي بينيم- مي نالند كه چقدر كتاب گران شده و چقدر ال است و بل است و از طرف ديگر، مدام مي شنويم كه كتاب در غرب چنين است و چنان. فكر مي كنيد اين مسأله چقدر به دخالت دولت و سوبسيد كاغذ و اين قبيل قضايا مربوط است؟ و فكر مي كنيد دخالت دولت و سوبسيد كاغذ چقدر به تجاري نبودن شيء كاغذي برگ برگ مربوط است؟ خدا وكيلي اگر بگذاريم تا مثل اشياي غيركاغذي، چرخه اقتصادي طبيعي خود را داشته باشد، مسأله حل نمي شود؟
ثالثاً :
ثالثاً  حتماً  شما هم بارها و بارها با شكلاتي، بيسكوئيتي، كنسروي، چيزي براي باز كردن بسته بندي اش كشتي گرفته ايد،ولي با اين حال خيلي وقت ها هم حتماً با ديدن بسته بندي شيك بعضي محصولات تجاري، لب به تحسين رشد سخت افزاري كالاهاي ايراني گشوده ايد.
حالا به كتابها دوباره نگاه كنيد. شيء فرهنگي مثل آدم فرهنگي، تابلو است. اما شيء تجاري، مثل دفتر شركت هاي خصوصي، هواي خنك كولر گازي را به رخت مي كشد و آنقدر شيك است كه جذبت مي كند. كاش كتاب هم شركت خصوصي بود.

آلمان و چين، برندگان جشنواره شانگهاي
گروه ادب و هنر - كيكاووس زياري: درام اجتماعي آلماني جايزه اول جشنواره بين المللي فيلم شانگهاي را گرفت.
«چهار دقيقه» موفق شد با حال و هواي متفاوت و غيرمتعارف خود، نظر اكثريت اعضاي هيأت داوران را به خود جلب كند.
به نوشته بي بي سي، قصه اين فيلم درباره يك نابغه دنياي موسيقي است كه شرايط سخت زندگي اجتماعي، او را تبديل به يك قاتل مي كند. گفته مي شود لوك سبون، رئيس هيأت داوران به شدت تحت تاثير اين فيلم قرار گرفته است.
داوران در بيانيه خود فيلم را اثري بسيار پراحساس اما سخت توصيف كردند كه در چند سطح متفاوت تماشاچي را درگير خودش مي كند. بازي هاي عالي بازيگران و شخصيت پردازي خوب كاراكترهاي درجه دوم فيلم از ديگر عواملي هستند كه توجه داوران را به خود جلب كردند.«چهار دقيقه» دومين ساخته سينمايي سازنده اش كريس كراوس است.
فيلم چيني «رنجر جنگل» جايزه هيأت داوران جشنواره را با خود به خانه برد. فيلم كه توسط كيويي ژيان كارگرداني شده در يك محيط روستايي رخ مي دهد و قصه اش درباره جنگلبان جواني است كه در محدوده كاري جديد خود با سارقين حرفه اي چوب درگير مي شود.
فيلم از سوي داوران به عنوان تصويري كوبنده و در يادماندني از زندگي روستايي در كوه ها توصيف شد.
جايزه بهترين كارگرداني به فيلمساز فرانسوي خانم فابيان گوده براي فيلم «سوخته» اهدا شد. فيلم با آنكه توسط يك زن ساخته شده، اما قصه اش درباره مردي است كه بايد با مسائل و مشكلات ناشي از يك تراژدي كنار بيايد.
داوران جشنواره تحت تاثير قصه قوي و پراحساس فيلم و توانايي فيلمساز در تلفيق حوادث و ماجراها قرار گرفتند.
اوليو يه گورمه بازيگر اين فيلم جايزه بهترين بازيگر مرد جشنواره را گرفت. او هنگام دريافت جايزه گفت كه خودش هم به شدت تحت تاثير نقش قرار گرفته بود و تا مدت ها پس از پايان بازي در فيلم، اين كاراكتر او را همراهي مي كرد.
در رشته بهترين بازيگر زن، جايزه به الس دوترمانس بازيگر بلژيكي فيلم «عشق متعلق به همه است»  داده شد. قصه فيلم درباره مردي است كه سابقه بيماري رواني دارد و بعد از آزادي از زندان، تلاش مي كند تا به شرايط عادي زندگي برگردد. دوترمانس در فيلم نقش موجود غريبه اي را دارد كه به اين مرد در دوران بازپروري كمك مي كند. هوگو ون ليره كارگردان فيلم، جايزه بهترين فيلمنامه را گرفت.
جشنواره شانگهاي امسال نهمين دوره برپايي خود را برگزار كرد. اولين دوره جشنواره سال ۱۹۹۳ برپا شد.

راهنما
آموزش داستان در خانه هنر
دومين دوره كلاس هاي ادبيات داستاني خانه هنر با حضور جواد محقق، عليرضا كمري و محمدرضا زائري برگزار مي شود.
درس هاي اين دوره، تاريخ بيهقي، مثنوي معنوي، كارگاه نويسندگي، ادبيات معاصر، اخلاق اسلامي و... هستند.
زمان ثبت نام، اول تا ۱۳تيرماه و شروع كلاس ها، ۱۷تير تا ۱۵شهريورماه است. علاقه مندان مي توانند به آدرس خيابان انقلاب، خيابان حافظ شمالي، نبش كوچه بامشاد، شماره ۵۲۷ مراجعه كنند.
اولئانا بر صحنه تالار كوچك
نمايش «اولئانا» نوشته ديويد ممت به كارگرداني علي اكبر عليزاد از ۱۵ تير در تالار كوچك مجموعه تئاتر شهر روي صحنه مي رود.
نمايش «اولئانا» پيش از اين در بيست و چهارمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر با بازي محمدرضا جوزي و ميترا گرجي روي صحنه رفت و با استقبال علاقه مندان رو به رو شد. ممت اين نمايشنامه را سال ۱۹۹۱ نوشته و« اولئانا» يكي از بحث بر انگيزترين نمايشنامه هاي اوست.
هنر دوره قاجار در صبا
مؤسسه صبا در حاشيه نمايشگاه هنرهاي تصويري سده هاي ۱۲ و ۱۳ هجري، دومين نشست پژوهشي خود را با دو موضوع «كليات هنر دوره قاجار» و «الگوهاي معماري قاجار» برگزار مي كند.
روابط عمومي موسسه فرهنگي هنري صبا اعلام كرد در ادامه سلسله نشست هاي تخصصي هنر اين مركز روز يكشنبه ۱۱ تير دومين نشست پژوهشي ـ تحليلي خود را پيرامون هنر قاجار برگزار خواهد كرد. در اين نشست آيدين آغداشلو و مرتضي گودرزي ديباج پيرامون الگوهاي معماري دوره قاجار و كليات هنر دوره قاجار سخنراني مي كنند.
نشست مذكور ساعت ۳۰/۱۶ در سالن سينماتك موسسه فرهنگي هنري صبا تشكيل مي شود و حضور در آن براي تمامي علاقه مندان آزاد است.
برنامه باشگاه فيلم كوتاه
«وصله كاري» به كارگرداني سعيد نوري و «نسل ساحل» ساخته محمدرضا اجاقي روز چهارشنبه ۷ تير در شانزدهمين برنامه هفتگي باشگاه فيلم كوتاه به نمايش درمي آيند.
روابط عمومي انجمن سينماگر آينده اعلام كرد برنامه باشگاه فيلم كوتاه از جمله فعاليت هاي فرهنگي اين انجمن است كه با همكاري خانه هنرمندان ايران هر چهارشنبه ساعت ۱۸ در سالن بتهوون خانه هنرمندان برگزار مي شود. اين برنامه در انتهاي نمايش فيلم ها با جلسه پرسش و پاسخ و حضور كارگردانان فيلم هاي مذكور ادامه مي يابد.
حضور در برنامه هاي باشگاه فيلم كوتاه براي عموم آزاد و رايگان است.

مخالفت با تغيير نام زادگاه گابريل گارسيا ماركز
003786.jpg
گروه ادب و هنر: شهر محل تولد گابريل گارسيا ماركز- نويسنده برجسته كلمبيايي- همچنان به نام «آراكاتاكا» خوانده خواهد شد.
به نوشته بي بي سي ، شهردار آراكاتاكا چند روز قبل پيشنهاد داد كه نام اين شهر با نام «ماكوندو» عوض شود. اين نام در حقيقت نام يك شهر خيالي است كه قهرمان اصلي رمان معروف «صد سال تنهايي» ماركز در آن زندگي مي كرد.
پدرو سانچز- شهردار آركاتاكا- اميدوار بود كه با اين تغيير نام، شهر او بتواند تعداد بيشتري توريست را جذب كند.
بيش از ۹۰درصد رأي دهندگان شهر موافق اين تغيير نام بودند، اما به گفته مقامات رسمي، فقط نيمي از افراد واجد شرايط رأي، در اين رأي گيري شركت كردند. «صد سال تنهايي» افسانه چند نسل از اعضاي يك خانواده را تعريف مي كند كه در شهر ماكوندو زندگي مي كنند. اين كتاب از سوي منتقدان ادبي به عنوان شاهكار ماركز شناخته شده و شهردار آراكاتاكا بر اين تصور است كه اين تغيير نام، نفع بسيار زيادي براي مردم شهر دارد.
در قصه كتاب، ماكوندو نقش ميزبان يك سري حوادث فانتزي و جذاب را دارد؛ حوادثي كه به سختي مي توان وقوع آنها در عالم واقعيت را باور كرد. براي مثال مي توان به بارش چهارساله باران، قتل عام كارگران يك باغ موز و شيوع بيماري بي خوابي در اين شهر اشاره كرد.
گابريل گارسيا ماركز در سال ۱۹۲۷ در آراكاتاكا - كه مثل ماكوندو شهر پرورش موز است - به دنيا آمد.

همكاري شجريان، ناظري و عليزاده با اركستر سمفونيك
ايسنا: رهبر اركستر سمفونيك تهران گفت: در برنامه هاي آينده اركستر سمفونيك تهران قرار است از موسيقيدانان مطرح موسيقي ايراني همچون محمدرضا شجريان، حسين عليزاده و شهرام ناظري براي همكاري با اركستر سمفونيك دعوت كنيم.
نادر مشايخي با اشاره به همكاري گذشته خود با برخي از اين هنرمندان در خارج از كشور گفت: ما ايده هاي بسياري براي اركستر سمفونيك تهران داريم كه استفاده از هنرمندان مطرح موسيقي ايراني يكي از اين برنامه هاست.
اركستر سمفونيك تهران قرار است اواخر مرداد ماه شش كنسرت را در آلمان برگزار كند كه يكي از آنها در اپراي برلين خواهد بود.
آخرين اجراي اركستر در بهمن ماه سال گذشته و به رهبري لوريس چكناوريان بود. نادر مشايخي حدود دو ماه است كه رهبري ثابت اين اركستر را برعهده گرفته است.

اركستر سمفونيك جوانان تهران تشكيل مي شود
ايسنا: اركستر سمفونيك جوانان تهران، با هدف پشتيباني از اركستر سمفونيك تهران تشكيل مي شود.
اين اركستر در حقيقت ذخيره اي براي نوازندگاني است كه به دليل بازنشستگي يا بيماري نمي توانند در اركستر فعاليت كنند.
نادر مشايخي رهبر اركستر سمفونيك تهران در اين باره مي گويد كه پيشنهاد تشكيل اين اركستر با استقبال خوبي از سوي رئيس جديد دفتر موسيقي مواجه شده است.
به اعتقاد اين رهبر اركستر، عدم وجود جايگزيني مناسب براي نوازندگان، پيش از اين مشكلات بسياري را براي اركستر سمفونيك تهران به وجود آورده است.
به گفته مشايخي اركستر سمفونيك جوانان تهران پشتوانه خوبي براي اركستر سمفونيك تهران خواهد بود و مثل تيم ملي جوانان در كنار تيم ملي فوتبال است. وي ادامه مي دهد: با توجه به استعدادهاي فراوان موسيقي در ايران، ما مشكلي در اين زمينه نداريم و حتي ايجاد اين اركستر چندان هزينه بر نيست.

كلاه و عصاي چارلي چاپلين فروخته شد
003777.jpg
گروه ادب و هنر: به عصا و كلاه معروف چارلي چاپلين هم چوب حراج زده شد. اين عصا و كلاه كه سال هاي متمادي يادآور كمدين برجسته و كلاسيك سينما بود به قيمت ۱۴۰ هزار دلار فروخته شد.
به نوشته بي بي سي ، مسئولين حراج معروف كريستي- در شهر لندن- گفتند اين رقم يك ركورد شكني تازه در امر حراج آثار هنري چهره هاي سرشناس دنياي سينما است. بر روي كلاه فروخته شده، نام استوديوي فيلمسازي چاپلين حك شده است و يك دفترچه راهنما توضيحات لازم را درباره اين كلاه و عصا در اختيار خريدار آن مي گذارد.
به گفته منتقدين سينمايي اين كلاه و عصا- همراه با آن لباس ژنده- طي سال هاي اوليه خلق سينما، به صورت وجه مشخصه كاراكتر «ولگرد كوچك» درآمد. او حتي در فيلم معروف و ضد فاشيستي خود «ديكتاتور بزرگ» (۱۹۴۰) با همين كلاه و عصا ظاهر شد.بعد از فروش عصا و كلاه چارلي چاپلين در اين حراج هنري، برخي از منتقدين و مورخين سينمايي به اين حراج و كارهاي مشابه- كه در آنها اشياء و لوازم مربوط به تاريخ سينما خريد و فروش مي شوند- اعتراض كردند. به گفته آنها مي توان اين اشياي باارزش (معنوي) تاريخ سينما را در يك موزه در معرض ديد علاقه مندان سينما قرار داد.

ديدار با هري پاتر و ققنوس در تابستان آينده
003774.jpg
گروه ادب و هنر- دانش   آموزان مجموعه فيلم «هري پاتر» تا تابستان آينده فرصت ديدار با ققنوس را دارند! تهيه كنندگان پنجمين قسمت «هري پاتر» ۱۳ ژولاي ۲۰۰۷ را براي نمايش فيلم انتخاب كردند.
به نوشته آسوشيتد پرس، كمپاني برادران وارنر «هري پاتر و دستور ققنوس» را يكي از بهترين محصولات سال جديد سينمايي خود مي داند. بسياري از منتقدين ادبي هم پنجمين قصه جي كي رولينگ از مجموعه هشت جلدي هري پاتر را بهترين حكايت هري پاتري او مي دانند. از همين رو منتقدين سينمايي چشم انتظار نمايش عمومي اقتباس سينمايي اين قصه جذاب هستند.
استراتژي تهيه كنندگان هري پاتر جديد شبيه استراتژي آنان در دو فيلم آخر اين مجموعه است. اطلاع رساني خوب و دقيق كه با وقفه هاي كوتاه زماني همراه خواهد بود، شيوه اصلي تبليغاتي «هري پاتر و دستور ققنوس» است. برادران وارنر در مورد نحوه تبليغات فيلم اطلاعات زيادي در اختيار عموم نگذاشته اند، اما گفته مي شود كه آنها از چند بازارياب حرفه اي براي اين منظور دعوت به همكاري كرده اند.
در عين حال برادران وارنر هنوز تصميم نگرفته كه فيلمش را در سينماهاي ايمكسي و به شيوه سه بعدي نمايش بدهد يا خير. اما تحليل گران سينمايي مي گويند «هري پاتر و دستور ققنوس» هم مثل كارهاي پر سر و صداي امروزي به اين شيوه به روي پرده خواهد رفت.
دانيل رادكليف، اما واتسن و روپرت گرينت يك بار ديگر سه نقش اصلي فيلم را بازي مي كنند.

داريوش مؤدبيان: از اجراي نمايش بي اطلاعم
003783.jpg
ايسنا: داريوش مؤدبيان از اجراي نمايش در تالار سنگلج اظهار بي اطلاعي كرد.
مؤدبيان درباره اجرا در تالار سنگلج گفت: تاكنون صحبتي براي اجرا در اين مجموعه با من نشده است و من هم در حال حاضر فكر و ايده خاصي براي اجرا در اين تالار ندارم.
از سوي ديگر، فكر مي كنم كه اول بايد شرايط اجراي تئاتر مهيا باشد سپس پيشنهاد اجرا بدهند، به خصوص كه هنوز اداره كل هنرهاي نمايشي جواب تقاضاها و طرح هاي قبلي من را براي اجرا در تئاتر شهر از سال گذشته نداده است.
وي درباره اين طرح گفت: بهمن ماه سال گذشته براساس فراخوان مجموعه تئاتر شهر نمايشنامه اي را با عنوان «كمدي هنر» نوشته ادوارد دوسيليستو نويسنده مطرح ايتاليايي به تئاتر شهر ارائه كردم ،اما هنوز جواب آن را نگرفته ام.
چندي پيش، محمود فرهنگ، مدير تالار سنگلج اعلام كرده بود: بعد از اجراي «اكبر آقا آكتور تئاتر» به كارگرداني اكبرعبدي، قرار است نمايشي به كارگرداني داريوش مؤدبيان در اين تالار اجرا شود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |