چهارشنبه ۷ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۱ - Jun 28, 2006
جمعه در منطقه ۱۹ اجرا مي شود:
عمليات ضربتي ۱۳۷ براي خدمات شهري در تهران
گروه شهري- جمعه، پس فردا، مديران شهرداري تهران با استقرار در منطقه ۱۹ به صورت ضربتي به مشكلات شهروندان در اين منطقه رسيدگي خواهند كرد. به گزارش خبرنگار ما محور اين عمليات، سامانه ۱۳۷ خواهد بود، به اينگونه كه شهروندان ساكن در منطقه ۱۹ اگر در طول روزهاي گذشته مشكلات محله خود را به سامانه فوق الذكر اطلاع داده باشند ، نحوه رسيدگي و سرعت عكس العمل شهرداري منطقه براي حل اين مشكل به طور مستقيم توسط شهردار تهران و معاونين وي مورد بررسي قرار گرفته و عمليات امداد خدمات شهري نيز براي حل مشكلات توسط شهردار نظارت و راهبري خواهد شد.
براساس برنامه ريزي هاي انجام شده همزمان با فعاليت نيروهاي شهرداري، تعامل هاي مردمي، نيروهاي بسيج، شهروندان ساكن در منطقه و اعضاي شوراياري ها با حضور در سطح محلات، مدارس و مساجد پا به پاي آنان به رفع مشكلات فوري كمك خواهند كرد. عمليات ضربتي ۱۳۷ حوزه هاي مختلف خدمات شهري، فرهنگي، اجتماعي و زيباسازي را دربرمي گيرد. در گزارشي كه ديروز در همين باره در روزنامه همشهري چاپ شده بود اشاره شده است كه در حوزه خدمات شهري مواردي همچون رفع چاله ها و آسفالت معابر، زيباسازي، اصلاح جداول و پاكسازي نهرها و مشكلات مربوط به جمع آوري زباله ها توسط شهروندان قابل اعلام و پيگيري است.
جمع آوري معتادان و متكديان و هدايت آنان به مراكز درماني و بازپروري در حوزه اجتماعي طرح ضربتي ۱۳۷ پيگيري مي شود و همچنين در قالب اين طرح انتظار مي رود روز جمعه شاهد يك فعاليت گسترده  براي افزايش سطح كيفيت خدمات شهري، در منطقه ۱۹ باشيم.

مشاركت شهروندان در عمران شهري گسترش مي يابد:
اجراي ۳۰۰۰ ميليارد تومان پروژه مشاركتي در تهران
گروه شهري- سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهرداري تهران ۱۰۸ پروژه براي مشاركت مردم عادي و بخش خصوصي به مبلغ ۲ هزار و ۶۵۰ ميليارد تومان پيشنهاد كرده است. همچنين ۱۴ پروژه به ارزش ۵۲۰ ميليارد تومان در مرحله ارايه به هيات مديره به منظور تصويب، ۱۵ پروژه به ارزش ۱۶۰ ميليارد تومان در مرحله تصويب، ۱۲ پروژه به ارزش ۵۲۳ ميليارد تومان در مرحله عقد قرارداد، ۱۰ پروژه نيمه تمام به ارزش ۱۳۸ ميليارد تومان در مرحله آغاز به كار مجدد و ۱۱ پروژه به ارزش هزار ميليارد تومان آماده فراخوان عمومي از سوي سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهرداري تهران است.
دكتر ياوري، مديرعامل اين سازمان به همشهري گفت: تا پايان امسال حجم قراردادهاي سرمايه گذاري مشاركتي شهرداري تهران در حوزه هاي خدماتي، گردشگري، تفريحي و تجاري و ورزشي به سه هزار ميليارد تومان مي رسد.
ياوري ازجمله پروژه هاي مشاركتي شهرداري تهران را پروژه كوهسار به مساحت ۷۰۰ هكتار و آكواريوم منطقه ۴ به مساحت ۶۰۰ هكتار اعلام كرد و گفت: ظرف يك ماه آينده پروژه كوهسار و دو ماه آينده پروژه آكواريوم به مرحله فراخوان عمومي خواهد رسيد.
به گزارش همشهري، پروژه آكواريوم در حريم منطقه ۴ تهران و به منظور جلوگيري از هرگونه افزايش مرز قانوني محدوده شهر و تبديل اراضي واقع در حريم شمال شرق تهران به فضاي سبز و فعاليت هاي گردشگري و تفريحي و ورزشي تعريف شده است.
موقعيت آكواريوم بزرگ تهران در دامنه كوهستان و نيز محدوده هاي رودخانه جاجرود، درياچه سد لتيان، پارك هاي جنگلي تلو و غزال و قرچك به گونه اي است كه براي استقرار فضاهاي فرهنگي و تفريحي و گردشگري از پتانسيل هاي بالايي برخوردار است.
به گفته ياوري مجموع فضاي سبز درنظر گرفته شده براي پروژه آكواريوم بزرگ تهران ۵۰۰ هكتار، جمعيت ماهيان اين آكواريوم ۳۰۰ گونه و آبزيان آن ۲ هزار گونه است كه در سال پذيراي ۴ ميليون و ۲۰۰ هزار بازديدكننده خواهد بود.
وي درمورد مجموعه تفرجگاهي كوهسار گفت: اين مجموعه در محدوده شمالي منطقه ۵ و دامنه هاي جنوبي البرز قرار دارد كه از جنوب به بلوار حصارك و از غرب به رودخانه كن و از شرق به رودخانه فرحزاد ارتباط دارد و در آن مجموعه فضاهاي اقامتي،  تفريحي، پذيرايي، گردشگري و ورزشي تدارك ديده شده است.

گزارش جلسه ديروز شوراي شهر
همكاري شهرداري تهران براي توسعه خدمات پستي
عكس : عليرضا بني علي
003864.jpg
گروه شهري - آيين نامه انضباطي بهره برداران از اماكن و غرفه هاي سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري در جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران تصويب شد.به گزارش همشهري، در آيين نامه مذكور كه در دويست و چهل و چهارمين جلسه علني شوراي شهر به تصويب رسيد، مسووليت هاي بهره برداري در نحوه خدمات رساني و رفتار با شهروندان، تخلف از وظايف و رسيدگي به آن،  موارد تشويقي و تنبيهي در ارتباط با بهره برداران مشخص شده است.
هنگام بررسي اين آيين نامه، باتوجه به تاكيد اعضاي شوراي شهر، بر لزوم قايل شدن حق اعتراض و دفاع براي بهره برداران از غرفه هاي سازمان ميادين ميوه و تره بار، مسووليت كميته رسيدگي به تخلفات از مدير بازرسي به مدير حقوقي اين كميته منتقل شد.
خسرو دانشجو معاون گروه هاي نظارت شوراي شهر در اين باره گفت: به طور معمول در همه كميته هاي انضباطي حق دفاع و اعتراض براي طرفين وجود دارد و اين هم باعث جلوگيري از يك سونگري دستگاه ها مي شود و هم امكان دفاع را براي افراد فراهم مي سازد.
وي افزود: از آنجا كه بازرس خودش كشف جرم مي كند نبايد مسووليت كميته رسيدگي به تخلفات به وي سپرده شود.
در جلسه ديروز همچنين شوراي شهر با اصلاح مصوبه ساماندهي نظام فن آوري اطلاعات شهر تهران، به شهرداري فرصت داد تا ظرف مدت يك ماه و نيم آينده اقدامات و اطلاعات جمع آوري شده خود را در اين زمينه به شوراي شهر ارائه كند.از سوي ديگر، بخشي از جلسه ديروز شوراي شهر به گزارش مديركل پست استان تهران اختصاص داشت.حسين مهري با بيان اين كه مراجعه افراد مختلف به در منازل مردم امنيت شهروندان را به مخاطره مي اندازد، براي ساماندهي مرسوله هاي پستي در تهران خواستار همكاري شوراي شهر و شهرداري شد.
وي افزود: پست استان تهران مي  كوشد با برنامه ريزي امكان ارائه خدمات گسترده توسط افراد شناخته شده تر را در سطح تهران فراهم سازد.
مهري با اشاره به راه اندازي دفاتر خدمات ارتباطي طي
۲ سال گذشته گفت: در اين دفاتر خدمات پست، پست بانك، مخابرات و تلفن همراه ارائه مي شود.
مديركل پست استان تهران افزود: با هماهنگي هاي انجام شده قرار است خدمات نظام وظيفه، گذرنامه، ادارات برق،  گاز، توزيع شناسنامه، كد ملي و غيره نيز از طريق پست انجام شود.وي همچنين گفت: در راستاي كاهش تصدي گري و واگذاري برخي امور به بخش خصوصي اقداماتي انجام داده ايم كه پست در رابطه با آنها تنها نظارت خواهد كرد. از سوي ديگر، اميررضا واعظي آشتياني عضو هيات  رئيسه و خزانه دار شوراي شهر در اين باره گفت: جزيره اي فكركردن سبب بي اثرشدن فعاليت پست شده است. وي افزود: براي حل مشكلات ادارات پست هماهنگي شهرداري ها با اين ادارات بايد به طور جدي مورد بررسي قرار گيرد.آشتياني گفت: امروزه پست در كشور ما با برخي كشورها فاصله زيادي دارد و در مواردي حقوق شهروندي به نوعي تضييع شده است.وي گفت: پست مي تواند در راستاي كاهش تصدي گري، بخشي از فعاليت هاي خود را به بخش خصوصي واگذار كند.
مهنوش معتمدي آذر،عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر نيز از نحوه ارائه برخي خدمات پستي انتقاد كرد و مديركل پست استان تهران قول داد به آنها رسيدگي كند.حسين مهري همچنين گفت: درصدد راه اندازي تلفن خدمت «۱۹۳» هستيم كه با راه اندازي آن انجام كليه سفارشات شهروندان از طريق آن انجام مي شود. وي افزود: از شوراي شهر و شهرداري مي خواهيم اداره پست استان را در ارتباط با نصب صندوق پستي بر روي كليه اماكن شهري كمك كنند.
مهري گفت: در حال  حاضر، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از ساختمان هاي شهري فاقد چنين محلي  هستند.
وي توسعه خدمات پستي را در كاهش آلودگي هوا، سفر درون شهري و ترافيك و صرفه جويي در هزينه ها بسيار مؤثر دانست.

ستون نامه ها
زوال چي چست
ناصر كرمي
گفت اي دختر برفها، جسد او اينك در آبهاست... آغشته ياد يار و ديار، و بوي گل هاي ميخك.
اروميه درياچه تاريخ است. هر زماني را كه مبدأ هر تاريخي بينگاريم، در جايي از حوالي اين درياچه ماجرايي داشته است به عنوان يك نقطه عطف يا يك نشانه يا حتي يك سرآغاز. از دوره اورارتويي ها تا مادها، از هخامنشيان تا ساسانيان و از آن زمان تاكنون. اما از هم اكنون تا بعد شايد چندان فرصتي باقي نمانده باشد براي آن كه درياچه چي چست همچنان ناظر آرام و خاموش تاريخ باشد.
هفته پيش اعلام شد طي ده سال گذشته دست كم يك سوم اين درياچه خشكيده است.
پيش بيني شده است با تداوم اين روند، به احتمال تا بيست سال ديگر كل اين درياچه خواهد خشكيد. يك مقام مسئول البته اين خبر بدبينانه را تكذيب كرده است. او مي گويد از عمر پهناب زيباي آذربايجان نه فقط بيست سال، بلكه شايد سي سال باقي مانده باشد.
نه حتي سي سال، بنا را بر پنجاه سال بعد مي گذاريم كه هيچ آدم خوش بيني را هم براي آن گماني بر بقاي درياچه اروميه نيست. هفت هزار سال پيش، پادشاهان اورارتو لابد گمان مي كردند مرگ فقط جنبندگان را فرا مي گيرد و ياوه است اگر كسي گمان كند دريايي به آن پهناوري نيز موسمي دارد براي احتضار، كه در يكي از روزهاي هفت هزار سال بعد فراخواهد رسيد.
دستكاري هاي خامدستانه در نظام آب شناختي زمين عامل احتضار درياچه اروميه اعلام شده است.
جابه جا در بالادست ها هر جا كه توانسته اند روي رودخانه هايي كه به اين درياچه مي آمده اند، سد بسته اند. كاهش آب ورودي، كه اتفاقاً به واسطه خشكسالي دهه هفتاد همراه با كاهش نزولات جوي هم بوده، خط مد درياچه را صدها متر دورتر از ساحل هميشگي، به داخل درياچه كشانده است،  به اين گونه اغلب زيستگا ه هاي ديرسال درياچه نابود شده اند، همچنين كاهش آب هاي ورودي درياچه  را بسيار شور تر از هميشه كرده است. پس عجيب نيست كه حيات آرتميا ها به خطر بيفتد و شمار فلامينگو ها و اگرت ها و كاكايي ها و... روز به روز كمتر و كمتر شود.
پيامدهاي انساني زوال درياچه اروميه البته فراتر از تبعات زيست محيطي آن است.
چشم انداز شمال  غرب ايران، يعني محدوده مابين ارس در شمال و هلال زنجان- سنندج در جنوب بسيار متأثر از وجود درياچه اروميه است و نبود اين درياچه باعث خواهد شد سراسر آذربايجان و نيز نيمه شمالي كردستان سيماي متفاوتي پيدا كند.گفت به ياد آور كه زندگي من باد است و چشم هايم ديگر نيكويي را نخواهد ديد... و چشم هايت براي من نگاه خواهد كرد اما من نخواهم بود... و چشم هايي كه مرا مي نگريست ديگر نخواهد بود، اما من نخواهم بود... باوركردنش سخت است، اما واقعيت اين است كه بيست،  سي يا چهل سال بعد ديگر درياچه  اروميه را نخواهد بود.

رئيس شوراي عالي استانها:
قانون شوراها پيش از برگزاري انتخابات اصلاح مي شود
ايرنا: مهدي چمران رئيس شوراي عالي استان ها و شوراي اسلامي شهر تهران گفت: تأكيد شوراها،دولت و مجلس، اصلاح قانون شوراها پيش از برگزاري انتخابات دوره سوم شوراهاست و به احتمال زياد اين امر تحقق پيدا مي كند.
وي در حاشيه جلسه علني ديروز مجلس در گفت وگو با خبرنگار پارلماني ايرنا افزود: كار بررسي اصلاح قانون شوراها در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي هنوز ادامه دارد و به احتمال زياد، دو جلسه ديگر در اين خصوص برگزار شود. چمران با ابراز اميدواري از تصويب نهايي نظرات شوراي عالي استانها درباره اصلاح قانون شوراها گفت: نظرات نمايندگان بسيار با نظرات شوراي عالي استانها نزديك است. چمران گفت كه فضا را براي بررسي و تصويب طرح شوراي عالي استانها درباره اصلاح قانون شوراها مناسب مي بينيم.

مدير عامل سازمان فني عمراني شهرداري:
بزرگراه امام علي(ع) بعد از ۵ سال
بهمن ماه امسال بهره برداري مي شود
فارس:مدير عامل سازمان فني عمراني شهرداري تهران با اشاره به گذشت حدود ۵ سال از آغاز عمليات عمراني بزرگراه امام علي گفت:با افتتاح اين بزرگراه در ۲۲ بهمن ماه امسال شمال تهران به جنوب تهران متصل مي شود.
سيد مسعود نصر آزاداني افزود: بزرگراه امام علي با ۲۲ كيلومتر طول، يكي از بزرگترين بزرگراههاي پايتخت ايران است.
مدير عامل سازمان فني عمراني شهرداري تهران اظهار داشت: اين بزرگراه از لشكرك آغاز و تا اتوبان آهنگ در جنوب تهران ادامه دارد.
به گفته نصر آزاداني با افتتاح اين بزرگراه شمال تهران به جنوب تهران وصل خواهد شد.
وي بيان كرد: بزرگراه امام علي، محل تلاقي با بزرگراههاي آيت الله كاشاني، همت، رسالت، آهنگ و بعثت است و با افتتاح اين بزرگراه تقريبا رينگ شرقي داخل تهران تكميل مي شود.
مدير عامل سازمان فني عمراني شهرداري تهران با اشاره به اينكه در شرق تهران حركت هاي شمالي-جنوبي بسيار ضعيف است گفت: با اجراي اين پروژه بسياري از مشكلات شرق تهران همانند ترافيك كاهش مي يابد.
به گفته نصر آزاداني، تاكنون شهرداري تهران در بخش عمراني اين بزرگراه حدود ۴۰ ميليارد تومان بدون هزينه تملك ساختمان ها هزينه كرده است.
وي اظهار داشت: بزرگراه امام علي (ع) به دليل عبور از بافت مسكوني شهر، پروژه اي بسيار پرهزينه و پركار است و شهرداري براي تملك ساختمان هاي مسكوني و غير مسكوني آن هزينه زيادي را متحمل شده است.

برنامه اردوهاي هجرت و فراغت جوانان اعلام شد
گروه اجتماعي - ليلا خاكسار: ستاد اطلاع رساني بسيج سازندگي خبر از برگزاري اردوهاي هجرت داد.
بنابراين گزارش، سردار حجازي فرمانده نيروي مقاومت بسيج و فاطمه واعظ جوادي، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست در تفاهم نامه اي با هدف كمك به حفظ، توسعه و احياي محيط زيست و منابع طبيعي و نهادينه كردن فرهنگ زيست محيطي، اردوهاي هجرت را برگزار مي كنند.
معاون رياست جمهوري به سازمان يافته بودن اردوهاي هجرت نسبت به سال هاي گذشته اشاره كرد و گفت: اين اردوها علاوه بر ثمره هاي فرهنگي، اجتماعي، محروميت زدايي و سازندگي، توجيه اقتصادي قابل قبولي دارند.
به گزارش ستاد اطلاع رساني اردوهاي هجرت شركت كنندگان جوان حاضر در اين طرح ضمن كسب اعتماد به نفس، پذيرفتن مسئوليت شغلي را نيز تمرين خواهند كرد.
جوادي همچنين گفت: اجراي اين طرح به معناي توقف فعاليت هاي تشكل هاي خودجوش ديگر در راستاي اهداف پيش بيني شده براي غني سازي اوقات فراغت جوانان و پيشبرد كشور در عرصه هاي مختلف با استفاده از اين فرصت نيست، بلكه طبق آيين نامه هيات دولت سازمان ملي جوانان ،مسئوليت زير پوشش قراردادن تشكل  هايي كه ترجيح مي دهند به صورت مستقل از بسيج سازندگي فعاليت كنند را عهده دار است.
وي همچنين ميزان بودجه در نظر گرفته شده براي اردوهاي هجرت در سال جاري را ۸ ميليارد تومان اعلام كرد كه ۲ ميليارد تومان آن از محل اعتبارات رياست جمهوري تامين شده و مابقي از اعتبار استانداري ها به ميزان نفرروز و كار فعاليت اردوها در استان مزبور تامين مي شود.
در همين زمينه ايماني پور، مديركل دفتر ستاد ملي ساماندهي امور جوانان در گفت وگويي به خبرنگار ما در مورد اين اردوها گفت: براساس برنامه قبلي قرار بر اين بود كه ۱۴ هزار اردوي جهادي با عنوان طرح هجرت با همكاري سازمان ملي جوانان، بسيج و سازمان هاي ديگر برپا شود كه بسيج رأسا اقدام به برگزاري ۵ هزار اردو كرده و بودجه هم از هيات دولت دريافت كرده و بقيه اردوها كه رقم آن ۹ هزار مي باشد قرار است با هماهنگي سازمان ملي جوانان، هلال احمر، جهاد دانشگاهي و بهزيستي و چند دستگاه ديگر برگزار شود.
وي افزود: بودجه اي هم كه براي اوقات فراغت در نظر گرفته شده ۴۰ ميليارد ريال است و براساس اولويت ۳۵درصد آن به اردوهاي جهادي، ۲۵ درصد مهارت آموزي، ۱۰درصد برنامه هاي سياحتي و بقيه هم به امور گردشگري و انس با كتاب تعلق مي گيرد.

نگاه
003861.jpg
ابوالفضل محترمي

توسط شهرداري تهران و يك انجمن ژاپني انجام مي شود
ساخت يادمان قربانيان سلاح هاي كشتار جمعي در تهران
گروه شهري - يادمان قربانيان سلاح هاي كشتار جمعي در ايران با مشاركت شهرداري تهران و انجمن ژاپني صلح طلب «مُست» (most) ساخته مي شود. به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، در ديدار  محمدباقر قاليباف با هيأت ژاپني صلح طلب كه صبح ديروز در شهرداري تهران صورت گرفت، شهردار تهران از ساخت يادماني براي قربانيان سلاح هاي كشتارجمعي در ايران خبر داد تا با ساخت اين يادمان، مظلوميت ۱۰۰ هزار قرباني ايراني در بمباران شيميايي عراق به عنوان يك فاجعه ملي به نمايش گذاشته شود. خانم شيزوكو سويا، رئيس اين انجمن با تأكيد بر ضرورت اطلاع رساني فاجعه قتل عام ساكنان سردشت، حلبچه و قربانيان بمباران شيميايي عراق در جنگ تحميلي تصريح كرد: اين جنايت بايد به دنيا معرفي شود تا رهبران دنيا پيامد چنين اقدامات جنون آميزي را فراموش نكنند و در كنار اين اطلاع رساني بايد اميد و نيروي حيات را در جانبازان و بازماندگان بمباران شيميايي بيدار كرد.
شهردار تهران نيز در اين ديدار خاطرنشان كرد: ما بايد تلاش كنيم تا با معاهدات مختلف بر جلوگيري از توسعه سلاح هاي كشتار جمعي تأكيد كنيم  و رهبران دنيا را وادار كنيم از گسترش اين سلاح ها خودداري كنند تا به جهاني عاري از اين سلاح ها برسيم.  قاليباف گفت: لايحه ساخت يادمان قربانيان سلاح هاي كشتارجمعي به زودي به شوراي شهر ارائه خواهد شد و پس از تصويب اين لايحه و تعيين محلي مناسب، عمليات ساخت اين يادمان آغاز خواهد شد.
براساس اين گزارش، رئيس اين انجمن صلح طلب ژاپني هم قول داد كه اين انجمن به ساخت اين يادمان كمك هاي نقدي كرده و درمورد  آن  اطلاع رساني كند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |