نقش و جايگاه زنان در گفت وگو با مسئولان بسيج زنان
نقش هاي ديرين پاسخگو نيست
محمد مطلق
|
|
شهيد مرتضي مطهري «در نظام حقوق زن در اسلام» مي نويسد: «زن و مرد در انسانيت برابرند (زيرا براي رسيدن به مقام خليفه الهي هيچ تفاوتي ميان زن و مرد وجود ندارد و آنها هر دو از يك گوهر آفريده شده اند) اما دوگونه انسانند با دوگونه خصلت و دوگونه روان شناسي و اين اختلاف ناشي از عوامل جغرافيايي يا تاريخي يا اجتماعي نيست، بلكه طرح آن در متن آفرينش ريخته شده است. طبيعت از اين دوگونگي ها هدف داشته است و هرگونه عملي ضد طبيعت و فطرت، عوارض نامطلوبي به بار مي آورد.»
در بينش اسلامي زن (حوا) از مرد (آدم) آفريده نشده است تا طفيلي مرد باشد بلكه در سرشت و سرنوشت همسو و برابر با مرد است، اما اگر از اين جايگاه در مباني بنيادين بگذريم جايگاه اجتماعي و خانوادگي زن نيز در اسلام جايگاه رفيعي است. سيدجلال يحيي زاده عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در اين باره مي گويد:
«قبل از اسلام به زن ستم هاي بسياري روا مي شد طوري كه زن به عنوان يك انسان شناخته نمي شد اما اسلام بالاترين تجليل را به وسيله پيامبر(ص) از زن صورت داد و او را مكمل انسان ناميد. در بين چهره هاي معصوم و كامل حضور حضرت فاطمه زهرا(س) را مي بينيم كه اكثر معصومين از دامن او به عالم معرفي شدند و علاقه پيامبر(ص) به دخت محترم خود به قدري بود كه ايشان فاطمه را ام ابيها يا مادر پدر خود خطاب مي كردند و بر دست وي بوسه مي زدند.»
قرآن كريم بر نقش زنان در ساختن جامعه و تاريخ تاكيد مي كند و مسئوليت هايي اجتماعي از جمله امر به معروف و نهي از منكر را برعهده هر دو مي داند: «مردان و زنان مؤمن همه يار و دوستدار يكديگرند، خلق را به كار نيكو وادار و از كار زشت منع مي كنند.» (توبه- ۷۱) همچنين در برابري زنان و مردان براي برعهده گرفتن مسئولت هاي اجتماعي از بيعت پيامبر(ص) به طور مستقل با زنان ياد مي كنند: «اي پيامبر گرامي چون زنان مؤمن آيند تا با تو بيعت كنند... پس با آنها بيعت كن.»
پس از انقلاب اسلامي اگرچه با عملكردهاي قابل چالش در ارتباط با بسترسازي براي فعاليت برابر زنان در عرصه جامعه و تبيين نقش ها در حوزه شخصيتي، خانوادگي، فرهنگي و.... روبه رو هستيم اما اگر از جاده انصاف هم نگذشته باشيم بايد عنوان كنيم لااقل تمايل جمعي به اين سمت و سو بوده است.
آمارهاي ارائه شده در همايش مديريت دانش و يادگيري با رويكرد نقش و جايگاه زنان در كادر فني و اداري كشور تا حدودي موضوع فوق را تاييد مي كند: «بيش از ۵۰ درصد جمعيت كشور را زنان تشكيل مي دهند، ۶۲ درصد پذيرفته شدگان دانشگاه هاي كشور زنان هستند و در بخش اداري نيز ۵۰ درصد امور توسط زنان انجام مي پذيرد. در ۱۵ سال گذشته در امور فني جايگاه زنان كمرنگ بوده كه اكنون رو به افزايش است.»
بزرگ ترين تشكل زنانه
كارشناسان مي گويند بسيج خواهران با ۳ ميليون و ۶۰۰ هزار عضو بزرگ ترين تشكل زنانه اي است كه در جهان وجود دارد و در زمينه هاي مختلف اجتماعي، فرهنگي، سياسي و علمي فعال است. فاطمه اصلاني مسئول ستاد بسيج خواهران كشور در تبيين اين موضوع مي گويد: «بسيج خواهران بيش از ده هزار پايگاه فعال در كشور دارد كه ۳ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر از خانم هاي علاقه مند را در سنين مختلف به ويژه جوانان سازمان دهي كرده است.
فعاليت علمي و آموزشي يكي از فعاليت هاي ماست كه در سطح وسيعي انجام مي پذيرد؛ طرح اردوهاي علمي براي دانشجويان، كلاس هاي تقويتي براي دانش آموزان، غني سازي اوقات فراغت و... كه از سوي خانواده ها نيز با استقبال مواجه مي شود.»
اصلاني يكي از دلايل استقبال خانواده ها از برنامه هاي فراگير بسيج خواهران را اعتماد والدين به بسيج ارزيابي مي كند و مي گويد: «در اردوهاي ما گاه دختران جوان از نقاط دور كشور به دورترين نقطه مقابل سفر مي كنند و بيش از يك ماه را دور از خانواده هستند اما والدين با اعتماد، اطمينان و رغبت فرزندانشان را به اين اردوها مي فرستند.»
بسيج خواهران توانسته است تاكنون با تربيت ۳۵۰ هزار مدير از ميان بانوان هم تشكيلات خود را به شكلي مستقل اداره نمايد و هم زمينه هاي مشاركت مديران تربيت يافته خود را كه با اصول علمي مديريت و گردش كاري آشنا هستند، در ساير بخش ها فراهم كند.
اصلاني كه خود دانش آموخته كارشناسي ارشد معارف اسلامي دانشگاه تهران است و مديريت ۱۰ ساله بسيج دانشجويي خواهران و ۴ ساله بسيج خواهران نيروي مقاومت را در پرونده كاري اش دارد، معتقد است: «يكي از مسائل مبتلابه هزاره سوم بشر خلأ اخلاق و معنويت است كه ما براي تعميق و گسترش آن در ميان بانوان ايراني سعي مي كنيم بر فعاليت هاي فرهنگي تاكيد بيشتري داشته باشيم. از سوي ديگر معتقديم تربيت نسل ها و انتقال ارزش ها و باورهاي يك ملت بر دوش زنان نهاده شده كه همين وظيفه ما را سنگين تر مي كند.
به گفته مقام معظم رهبري بسيج يك زن، بسيج يك خانواده است و اگر يك زن وظايف خود را به درستي انجام دهد و با مسئوليت هايش آشنا باشد قطعاً يك جامعه با مسئوليت هاي خود آشنا شده است.»
وي در مورد جايگاه زن عنوان مي كند: «زن و مرد تفاوت هايي با هم دارند كه بايد به اين تفاوت ها احترام گذاشت. زن جايگاه ويژه اي در تربيت دارد و كه خداوند زنان محور بسياري از فعاليت ها قرار مي گيرند.»
بسيج خواهران در راستاي تبيين و تعميق نقش زن در خانواده و جامعه تاكنون ۱۱ كنگره فاطمه شناسي را برگزار كرده كه در اين كنگره ها سعي شده است سيره فاطمي تبيين و چگونگي مطابقت دختران امروزي با الگويي همچون فاطمه(س) بررسي شود. طي سال ۸۵ نيز دو كنگره در استان هاي فارس و لرستان برگزار خواهد شد.
در راستاي فعاليت هاي بسيج خواهران در زمينه هاي مختلف به عنوان بزرگ ترين تشكل زنانه مي توان به يادواره شهداي زن اشاره كرد.
تاكنون ۷ هزار زن شهيد شناسايي شده كه بسيج خواهران در تلاش است تا موزه شهدا اسناد مربوط به اين شهيدان را نيز در گنجينه خود نگهداري كند.
خانم دكتر ورزدار مسئول دفتر تحقيق و پژوهش بسيج خواهران نيروي مقاومت نيز ابعاد جالبي از تلاش و فعاليت زنان بسيجي را بررسي مي كند: «بخشي از فعاليت هاي ما مستقيماً در ارتباط با كارهاي پژوهشي است مثل غني سازي اوقات فراغت خواهران كه در حال اجراست، طرح پژوهشي نقش خواهران بسيجي در سلامت و امنيت جامعه كه خود من به عنوان ناظر در اين طرح حضور دارم و ۶۰ درصد هم به انجام رسيده، برگزاري همايش هاي علمي با رويكرد تحليل نقش زنان در تمدن اسلامي، زنان در فرهنگ جهاني سازي، هنر هفتم و عوامل انحطاط خانواده و... به طور كل ما مايليم مطالبات و دغدغه هاي واقعي زنان ايراني را كه گاه به غلط دغدغه هاي مجازي جايگزين آنها مي شود، پيدا و مطرح كنيم. در اين راستا دست به نظرسنجي هم زده ايم. يافته هاي يك نظرسنجي تازه نشان مي دهد پاسخگويان آسيب پذيرترين حوزه در ارتباط با زنان را: ۱ _ مسائل معنوي و اخلاقي ۲- مسائل اجتماعي ۳ _ مسائل اقتصادي و ۴ _ اشتغال مي دانند.
همچنين اصلي ترين دغدغه هاي بانوان ايراني ابتدا دغدغه هاي مذهبي بوده و بعد حفظ شئونات خانواده و تلاش براي تحكيم آن.»
دكتر ورزدار كه از سال ۶۵ همكاري اش را با بسيج خواهران آغاز كرده سابقه ۶ سال درس خارج فقه اصول دارد و اكنون نيز شاگرد خارج فقه اصول مقام معظم رهبري است و ۲۱ سال تدريس در حوزه و دانشگاه، مشاور فرماندهي نيروي مقاومت استان يزد، جانشيني مدير مسئول «زن شرقي» ، مدير حوزه علميه يزد، مدير پژوهش حوزه علميه بنت الهدي و... از جمله سوابق كاري اوست. وي در مورد نقش زن معتقد است: «جدي ترين آسيبي كه خانواده را گرفتار مي كند اختلاط نقش هاست و از آن گذشته نقش هاي سنتي ديگر امروزه پاسخگوي نياز بانوان نيست. متأسفانه خانواده هاي امروزي خوابگاه هايي هستند كه بنيان حيات در آنها جاري نيست در حالي كه اساس خانواده بايد بر مبناي سكون و آرامش شكل گيرد. بنابراين اگر يك زن به عنوان محور عاطفي خانواده در خارج از خانه شاغل باشد بايد بتواند از فرصت ها استفاده كند و بر كيفيت حضور خود در منزل بيفزايد.» وي به پژوهشي در ميان خانواده هايي كه زنان شاغل دارند اشاره مي كند كه عدم حضور بانوان هيچ لطمه اي به خانواده نمي زند در حالي كه حضور مدام و فاقد كيفيت زن آسيب زاتر است.
از نظر قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به خصوص اصل ۲۱ آن، دولت در نظام جمهوري اسلامي بايد از حقوق زنان در همه جهات حمايت كند تا با زن آن گونه رفتار شود كه اسلام مقرر داشته.
زن يك انسان داراي كرامت و شرافت است و از تمامي حقوق انساني برخوردار بوده و در چارچوب ضوابط اسلامي متناسب با آفرينش و خلقت مي تواند از همه اين حقوق برخوردار باشد.
|