نگاه امروز
فاطمه(س) نماد مهر و قهر الهي
آيت الله العظمي وحيد خراساني
آنچه درپي مي آيد بخشي از سخنان آيت الله العظمي وحيد خراساني درباره مقام وجودي صديقه كبري، حضرت فاطمه زهرا(س) است كه در درس خارج اصول ايشان ايراد شده است.
متعصب ترين و نقادترين فقهاي اهل سنّت،«بخاري» را صحيح و معتبر مي دانند. در اين كتاب روايت شده است كه رسول الله(ص) فرمود:«فاطمه بضعه منّي، من اغضبها فقد أغضبني؛ فاطمه(س) پاره تن من است، هر آن كس او را غضبناك كند مرا خشمگين كرده است». در ميان فقهاي اهل سنّت، سند اين حديث ،صحيح و از درجه بالايي برخوردار است؛ چرا كه بخاري ـ كسي كه در صحت احاديث بسيار محتاط است ـ آن را از امام جعفر صادق(ع) نقل كرده است و از طرفي ذهبي ـ كه از نقادترين افراد نسبت به احاديث است ـ اين حديث را صحيح و معتبر دانسته و آن را به گونه اي ديگر روايت مي كند: «إنّ الرّب يرضي لرضا فاطمه و يغضب لغضب فاطمه ؛ همانا خداوند با خوشنودي فاطمه خشنود و با ناراحتي فاطمه ناراحت مي شود (مستدرك الحاكم، ج ،۳ ص ۱۵۴).
خوشحالي و خشم ما به خاطر حاجات بدني ما است. هيچ كدام از ما به درجه انسانيت نرسيده است، مگر اين كه منشأ خشم و خشنودي او عقلاني باشد نه غريزي. پس هرگاه در زندگي مان، منشأ خشنودي و خشم مان را، حتي براي يك بار از عقل ديديم، آن موقع است كه براي يك بار انسان شده ايم.
بالاتر از اين مرتبه، مقامي است كه ممكن است انسان به آنجا برسد و آن زماني است كه اراده انسان، در اراده خداوند تبارك و تعالي فاني گردد. ديگر او اراده اي ندارد و اراده او عين اراده خداست. و اين همان درجه اي است كه تمام كارهايش «يرضي لرضاالله و يغضب لغضب ربّه» مي شود. اين همان مقام عصمت خاتم الانبياء(ص) است. عصمت آن مخلوقي كه نظيرش در ميان تمام مخلوقات وجود ندارد؛ كسي كه حب و بغضش در حب و بغض خداوند فاني شده است. چيزي را دوست نمي دارد مگر اين كه خداوند آن را دوست بدارد و از چيزي خشمگين نمي شود مگر اينكه خداوند را از آن چيز خشمگين ببيند. اين همان بشري است كه به مقام «وماينطق عن الهوي إن هو إلاّ وحي يوحي ؛ از روي هوا و هوس حرفي را نمي زند و هرچه كه مي فرمايد چيزي جز وحي خداوندي كه به او نازل شده نيست»(نجم /۳ و ۴).اين همان درجه اي است كه از آن به« عصمت خاتميه» تعبير مي شود.
اين كلام دال بر اين مطلب است كه منشأ خشنودي و خشم فاطمه(س) نفس ايشان نيست، بلكه منشأ آن خداوند تبارك و تعالي است. معناي اين، همان درجه عصمت كبري است كه رسول الله(ص) دارد. بالاتر از آن، كلام پيامبر اكرم(ص) است كه مي فرمايند: «إنّ الرّب يرضي لرضا فاطمه و يغضب لغضب فاطمه؛ همانا خداوند از خشنودي فاطمه(س) خشنود و از غضب او غضبناك مي شود».
ما از معرفت آن درجه بالايي كه خداوند متعال رضايش را در رضايت او و غضبش را در غضب او گذارده است عاجز هستيم، عاجز هستيم از معرفت اين مخلوق رباني و حوراي انساني. او كيست؟...
|