|
|
|
|
|
|
|
|
|
تغييرات تازه در اسكار بهترين فيلم خارجي
|
|
گروه ادب و هنر- كيكاووس زياري: آكادمي اسكار در قوانين مربوط به بخش رشته اسكار بهترين فيلم خارجي سال تجديد نظر مي كند. به زودي تغييرات مربوط به اين مسئله در رشته فوق اعمال مي شود.
به نوشته آسوشيتد پرس، سازمان دهندگان مراسم اسكار به صورت رسمي خبر از ۲تغيير عمده در رشته اسكار بهترين فيلم خارجي دادند. سيد گاينس مدير آكادمي علوم و هنرهاي سينما- كه مسئول اصلي برپايي مراسم سالانه اسكار است- در يك بيانيه رسمي گفت كه اين تغييرات بنيادي هستند، ولي باعث ناراحتي كسي نخواهند شد. وي با به كار بردن واژه «زمين لرزه» گفت: قرار نيست كه اتفاق خيلي ويژه اي در اين رابطه رخ بدهد.
براي صنعت بين المللي سينما و فيلم هاي خارجي رشته بهترين فيلم خارجي سال اهميت خيلي زيادي دارد، زيرا نامزد شدن در اين بخش باعث مي شود تا فيلم هاي خارجي در سراسر جهان در سطح وسيعي مطرح شوند. اين در حالي است كه برخي اوقات همين فيلم هاي خارجي، در رشته هاي ديگر اسكار- از جمله بهترين كارگرداني و بازيگري- هم نامزد دريافت جايزه مي شوند.
اولين تغيير مربوط به افرادي مي شود كه نام فيلم هاي اين رشته را براي نامزدي اعلام مي كنند. قبل از اين گروهي از اعضاي آكادمي كه در لس آنجلس ساكن هستند يك فهرست كوتاه از نام نامزدهاي نهايي را به آكادمي اسكار ارائه مي دادند. اما در شرايط جديد فيلم ها توسط ۲ گروه راي دهنده مجزا انتخاب و معرفي خواهد شد. پيش بيني مي شود در شرايط جديد، فيلم هاي بهتري از مجموعه فيلم هاي نامزد شده به دور نهايي رقابت ها راه پيدا كنند.فراموش نكنيم كه هر سال حدود ۶۰فيلم از ۶۰كشور جهان خود را نامزد شركت در رقابت هاي اسكار بهترين فيلم خارجي سال مي كنند.
تغيير دوم اين است كه ۳گروه ۱۰نفره دست به انتخاب نهايي فيلم هاي نامزد شده مي زنند.۱۰نفر اول از بين اعضاي گروه اول (ذكر شده در بالا) انتخاب مي شوند. ۱۰نفر دوم هم مثل گروه اول اهل لس آنجلس هستند، اما در فهرست گروهي كه فيلم ها را انتخاب مي كنند نيستند و ۱۰نفر سوم از بين آن دسته از اعضاي آكادمي انتخاب مي شوند كه در محدوده نيويورك زندگي مي كنند. اين گروه ۳۰نفره ۵فيلم نهايي را براي شركت در رقابتهاي اصلي مراسم اسكار انتخاب مي كنند. گروه فوق در يك ماراتن ۳ روزه بايد تمام فيلم هايي را كه به دور ماقبل نهايي رسيده اند تماشا كنند.
گاينس مي گويد: دليل اصلي انجام تغييرات در رشته اسكار بهترين فيلم خارجي سال اين است كه آكادمي بتواند گزينه هاي بهتري را به مرحله نهايي رقابتها وارد كند. آكادمي اسكار امسال جايزه بهترين فيلم خارجي سال را به درام اجتماعي «سوتسي» از آفريقاي جنوبي اهدا كرد.
|
|
|
مراسم قلم زرين با حضور صفار هرندي برگزار مي شود
|
|
ايسنا: مراسم پاياني اعطاي جايزه ادبي قلم زرين امسال با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي شود.
چهارمين دوره اين جايزه كه از سوي انجمن قلم ايران برگزار مي شود، همچنين با سخنراني علي معلم، رضا اميرخاني و مريم صباغ زاده همراه خواهد بود.
اميرخاني به عنوان رئيس انجمن، از وضعيت فعلي و آينده آن سخن خواهد گفت و صباغ زاده - دبير جايزه - گزارش كار اين دوره را ارائه مي كند.
مراسم اهداي اين جايزه روز ۱۴ تيرماه، همزمان با روز قلم، براي نخستين بار در محل سالن اجتماعات انجمن قلم كه در اين روز افتتاح خواهد شد، برگزار مي شود.
داوران اين دوره جايزه قلم عبارت بودند از: در زمينه شعر به سرداوري پرويزبيگي حبيب آبادي، حسين اسرافيلي و رضا اسماعيلي در مرحله اول و طاهره صفارزاده و سيدعلي موسوي گرمارودي در بخش نهايي.
در بخش نقد و پژوهش ادبي با سرگروهي محمدرضا تركي، صابر امامي و ناصر هاشم زاده در مرحله نخست و علي معلم و يحيي يثربي در مرحله نهايي.
همچنين در بخش داستان با سرداوري فيروز زنوزي جلالي، سهيلا عبدالحسيني و ابراهيم حسن بيگي در مرحله اول و اميرحسين فردي و محمدرضا بايرامي در مرحله نهايي داور بوده اند.
|
|
|
احمد آرام:
نسل امروز به نگاه آسان پسندانه اي رسيده است
ايسنا: احمد آرام معتقد است: نسل امروز به نگاه آسان پسندانه اي رسيده است و سرعت رسيدن به يك فكر يا اثر تازه باعث شده مخاطبان ديگر وقت شان را براي خواندن اثري بلند صرف نكنند.
اين داستان نويس متذكر شد: امروز به دليل هجوم تكنولوژي جديد در زندگي، طبقه جوان كه عمدتا قشر فخيم جامعه را تشكيل مي دهند، جذب تكنولوژي هاي جديدي مثل اينترنت شده اند و رمان ها و داستان ها از اين طريق آسان تر در اختيارشان قرار مي گيرد. ضمن اين كه نسل امروز ديگر فرصت گذشته را ندارد كه بخواهد آن را صرف خواندن رمان بلند كند.
وي با اعتقاد بر اين كه امروز به دليل كمبود وقت، داستان كوتاه جذابيت بيش تري دارد، تصريح كرد: نسل امروز ترجيح مي دهد به جاي اين كه وقتش را صرف خواندن رماني ۱۰جلدي كند، يك رمان يا داستان كوتاه بخواند و از بقيه فرصتش به گونه اي ديگر استفاده كند. آرام همچنين به اين موضوع اشاره كرد كه نويسنده هنگام خلق اثرش به كوتاهي و بلندي آن نمي انديشد. وي افزود: اگر اثري بخواهد خلق شود، خودبه خود به وجود مي آيد؛ شخصيت هاي درون آن خلق مي شوند و رمان شكل مي گيرد. اگر نويسنده اي بر اثر مشكلات روز ( شرايط اجتماعي و مخاطب نداشتن) اثرش را خلق كند، كارش تصنعي خواهد بود؛ يعني نويسنده نمي تواند تصميم بگيرد اثر بلندي خلق كند، در واقع اين موضوع است كه نويسنده را به دنبال خود مي كشاند و بعد از آن است كه مي فهميم داستان كوتاه يا رمان بلند نوشته ايم. نويسنده «مرده اي كه حالش خوب است» با مقايسه نسل خود با نسل امروز متذكر شد: نسل ما نسلي بود كه به راحتي «دن آرام» شولوخوف را مي خواند. در واقع به نوعي تربيت شده بوديم كه به مطالعه عادت داشتيم، ولي امروز رسانه هاي جمعي قدري اين فرصت را گرفته اند. تربيت جوانان امروز فخيمانه نبوده و سرعت رسيدن به يك فكر و اثر تازه، فرصت مطالعه سنتي را از نسل امروز دريغ كرده است.
او همچنين نداشتن نويسنده حرفه اي را يكي ديگر از دلايل خلق نشدن رمان حجيم دانست و گفت: ما نويسنده حرفه اي نداريم؛ كساني كه از اين طريق نان بخورند و نويسندگي براي شان يك شغل تمام وقت باشد. اين موضوع باعث شده نويسنده ما به دليل دغدغه هاي فراوان زندگي، براي خلق رمان حجيم فرصتي نداشته باشد.
|
|
|
كمك ۲ ميليون دلاري نيكلاس كيج به بچه هاي جنگ
|
|
گروه ادب و هنر- نيكلاس كيج هم به جمع هنرمندان نيكوكار پيوست. اين بازيگر اسكار گرفته سينما ۲ ميليون دلار به بچه هاي جنگ در سراسر جهان كمك مالي مي كند.
به نوشته BBC، كمك مالي كيج به سازمان بين المللي يونيسف داده مي شود. اين كمك مالي صرف تهيه مواد دارويي و غذايي، پناهگاه و ديگر امكانات رفاهي و معنوي مي شود. به گفته سازمان هاي بين المللي مدافع حقوق كودكان، حداقل ۳۰۰ هزار كودك و نوجوان ناخواسته درگير تضادها و جنگ هاي داخلي و بين المللي هستند.
كيج از ۲ سال قبل همكاري خود با سازمان هاي خيريه را آغاز كرده است. تحليل گران مسائل اجتماعي مي گويند كمك هاي فكري و نقدي هنرمنداني مثل كيج باعث توجه عموم مردم به مشكلات متعدد كودكان و نوجوانان مي شود و اين مسأله آنها را تشويق به مشاركت در اين نوع امور خيريه مي كند.
كيج در رابطه با حركت اخير خود مي گويد: «واقعيت اين است كه براي به دنيا آمدن بچه ها و بزرگ شدن آنها زحمت خيلي زيادي كشيده مي شود. وقتي به اين مسائل فكر مي كنيم بلافاصله متوجه مسئوليت عظيمي مي شويم كه در قبال اين بچه ها داريم». اين بازيگر چند سال قبل براي درام اجتماعي «ترك لاس وگاس» اسكار بهترين بازيگر مرد سال را گرفت.
|
|
|
نگاه روز
بودجه نداريم، فيلم خوب نمي بينيم
گروه ادب و هنر- الهام اناري: سالهاست كه در سينماي ايران فيلم خوبي، آن طور كه بايد و شايد، ساخته نمي شود. فيلم ها پرفروش مي شوند اما فروش خوب آنها دليل بر ظهور پديده نيست. اهالي سينما در دهه دوم بهمن ماه هر سال به تماشاي توليدات يك ساله سينماي ايران مي نشينند و بعد هم مي نويسند كه سينماي ايران، سال به سال دريغ از پارسال.
انگار ساخته شدن فيلم خوب در سينماي ايران نياز به حل يك معادله چند مجهولي دارد و سال هاست كه اين معادله حل ناشدني باقي مانده است.با اهالي سينما كه صحبت مي كنيد هر كدام تعريفي از فيلم خوب ارائه مي دهند؛ عده اي فيلم خوب را فيلم پرمخاطب مي دانند، عده اي مي گويند فيلمي كه حرف تازه اي براي گفتن داشته باشد، برخي مي گويند فيلمي كه شعور مخاطب را دست كم نگيرد.
فيلم هاي ايراني از استانداردهاي روز فيلمسازي در دنيا عقب مانده اند. آنهايي را كه عادت كرده اند در خانه پاي تلويزيونCD و DVD فيلم هاي روز دنيا را ببينند به زور هم نمي توانيد مجبور به سينما رفتن بكنيد. براي آنها سينما رفتن يعني هدر دادن وقت و هزينه.
در سينماي ايران فيلم خوب ساخته نمي شود چون فيلم خوب ساختن نيازمند صرف هزينه زياد است، فيلم هاي پرهزينه در اكثر مواقع حتي اگر محتواي چنداني هم نداشتند، فيلم هاي پربيننده اي بودند. در سينماي ايران فيلم پرهزينه ساخته نمي شود چون فيلم ها بازدهي چنداني ندارند، بيش از ۵۰ درصد فيلم هاي توليد شده در هر سال، پس از اكران حتي هزينه هاي خود را جبران نمي كنند چه رسد به سوددهي.
كمك هاي دولتي فقط به برخي فيلم هاي خاص تعلق مي گيرد، تهيه كننده ها سعي مي كنند با كمترين هزينه سر و ته فيلم را به هم بياورند و آن را روانه اكران كنند.اما با اين اوضاع اسفناك، چرا ايران مقام چهارم توليد فيلم را در دنيا دارد؟
سالن هاي سينما در كشور ما بسيار محدود است، فيلم خارجي در ايران اكران نمي شود تا توليدات داخلي فرصت اكران پيدا كنند.فيلم هاي داخلي، فيلم هاي خوبي نيستند و ذائقه سينماروها به همين فيلم ها عادت مي كند.
نوجوان ها، جوان ها و اصلاً همه مردم اوقات فراغت دارند. آنها مي خواهند اين اوقات را پر كنند، مي گويند سينما يك تفريح ارزان است. آنها به ناچار سينما را با همه بدي هايش انتخاب مي كنند، آنها مجبورند فيلم ايراني ببينند، فيلم هاي ايراني با هزينه كمي ساخته مي شوند، پس فيلم هاي خوبي نيستند. مردم فيلم بد مي بينند و در اين ميان بليت سينما هم گران مي شود!حالا در اين بين حق با چه كسي است؟ اين را هيچ كس نمي داند.
تهيه كننده ها بودجه اي براي ساخت فيلم خوب ندارند چون فيلم هاي قبلي شان خوب نفروخته است، آنها مجبورند فيلم تجاري بسازند تا هزينه ها جبران شود، فيلم هاي تجاري عمدتاً فيلم هاي خوبي نيستند.مردم مي خواهند فيلم خوب ببينند، اين حق آنهاست. ولي آنها مجبور مي شوند براي تماشاي فيلم هاي بي محتوا هزينه بپردازند و اخيراً اين هزينه افزايش ۳۰درصدي هم پيدا كرده است.
سينماي ايران بيمار است، اين را همه مي دانند همين چند كلمه، توجيه و پاسخي براي همه اين سؤالات است.
|
|
|
نخستين نماهنگ هسته اي ساخته شد
گروه ادب و هنر: نخستين نماهنگ در زمينه انرژي هسته اي با عنوان اتم براي صلح با هدف معرفي اهداف استراتژي هسته اي ايران توسط عده اي از جوانان كشور طراحي و ساخته شد.
آرمان آزادي مسئول اين پروژه با اعلام اين خبر افزود: سوژه در مورد آهنگي است، با عنوان «اتم براي صلح» كه در زمينه اهميت انرژي هسته اي ايران و استراتژي اين كشور در زمينه كاربردهاي صلح آميز انرژي هسته اي طراحي و اجرا شده است. وي با اشاره به اينكه هدف از اين پروژه، مطرح شدن كاربرد صلح آميز انرژي هسته اي ايران در عرصه بين المللي بوده است، تصريح كرد: به همين منظور شعر اين نماهنگ به زبان انگليسي توسط چند تن از جوانان صاحب ذوق و قريحه ايراني سروده شده كه محتواي شعر نيز در مورد استفاده صلح آميز از اتم و انرژي هسته اي است.آزادي گفت: در ساخت و تنظيم موسيقي اين نماهنگ، سعي بر آن بوده كه فضاي آهنگ در عين حفظ فضاي اعتراض آميز به موسيقي روز جهان نزديك باشد.وي در پايان تصريح كرد: تمامي مراحل صدابرداري اين نماهنگ مطابق با استانداردهاي جهاني انجام شده و سعي بر اين بوده تا كار با نمونه هاي جهاني قابل رقابت باشد.
|
|
|
ساخت فيلم مستند درباره برج ميلاد
ايسنا: كاوه بهرامي مقدم، ساخت فيلمي مستند درباره برج ميلاد را از سيزدهم تير آغاز مي كند.
اين كارگردان سينماي مستند و كوتاه گفت: اين فيلم حاصل دو سال تحقيق مفصل و سه ماه تحقيقات ميداني است. وي ضمن اشاره به اينكه مسئولين برج ميلاد، همكاري خوبي براي ساخت اين فيلم داشتند، گفت: اين مستند صد دقيقه اي به شروع كار و انگيزه هاي ساخت اين برج مي پردازد و در سه اپيزود سي دقيقه اي توليد خواهد شد. تهيه كننده اين فيلم مستند، موسسه توسعه تصوير شهرسازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران است. به گفته بهرامي مقدم، اين مستند، يك مستند تحليلي است كه مخاطب عام و خاص را شامل مي شود.
|
|
|
راهنما
سمينار ميراث موسيقي دستگاهي ايران
ايسنا: سمينار علمي، پژوهشي «ميراث موسيقي دستگاهي ايران» برگزار مي شود. اين سمينار با موضوعاتي چون، بررسي سيستم موسيقايي موسيقي دستگاهي، بررسي زمينه ها و عوامل اجتماعي، تاريخي و فرهنگي، پيدايش موسيقي دستگاهي، سازشناسي و سازسازي در موسيقي دستگاهي و بررسي ساختاري موسيقي رديف برگزار مي شود. اين همايش نيمه دوم سال ۸۵ برگزار مي شود.
بررسي سبك موتزارت
مهر: در دومين روز از «جشنواره موسيقي موتزارت» منوچهر صهبايي - رهبر اركستر- به سبك شناسي آثار موتزارت مي پردازد. كارگاه اصول اجرا و سبك شناسي موتزارت با حضور منوچهر صهبايي رهبر اركستر ايراني تبار اروپا و همكاري گروه زهي پارسيان به سرپرستي مازيار ظهيرالديني ساعت ۸ و۳۰ فردا صبح در تالار آويني دانشگاه تهران برگزار مي شود.كنسرت پيانو «نوازندگان ميهمان از ارمنستان و تاجيكستان» دومين برنامه از دومين روز اين جشنواره است كه ساعت ۱۹و۳۰ در همان سالن برگزار خواهد شد. اين جشنواره از ديروز در پرديس هنرهاي زيباي دانشگاه تهران آغاز شده و تا ۱۷ تيرماه ادامه مي يابد.
آثار تجسمي در نياوران
مهر: نخستين جشنواره هنرهاي تجسمي با مشاركت بخش خصوصي در قالب نمايشگاه آثار هنرمندان جوان عصر روز جمعه ۹ تير با حضور رئيس موزه هنرهاي معاصر، آيدين آغداشلو و جمعي از هنرمندان و علاقمندان در نگارخانه فرهنگسراي نياوران افتتاح شد و به مدت يك هفته ادامه دارد.
رونمايي كتاب در خانه هنرمندان
مراسم رونمايي كتاب مجموعه آثار رضا يحيايي نقاش و مجسمه ساز روز چهارشنبه ۱۴ تير از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در تالار ناصري خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود.
در اين مراسم كه با حضور هنرمندان، استادان و دانشجويان رشته هاي هنري برگزار خواهد شد، كارشناسان به تحليل آثار هنرمند مي پردازند و رضا يحيايي نيز به صحبت در زمينه آثار خود خواهد پرداخت.
توجه به عرفان شرقي و تفكر معنوي در آثار نقاشي و حجمي يحيايي از جمله ويژگي هاي آثار اين هنرمند است و به كارگيري از مواد مختلف همچون سنگ، شيشه، فلز، چوب، گچ و... در خدمت بيان انديشه هاي هنري هنرمند قرار گرفته اند.
سمينار موسيقي معاصر ايران و جهان
ايسنا: جشنواره و سمينار موسيقي معاصر ايران و جهان اسفندماه سال۸۵ برگزار مي شود.
اين جشنواره با هدف بررسي و شناخت آخرين تحولات در عرصه موسيقي مدرن و پست مدرن در ايران و جهان برگزار خواهد شد. همچنين دعوت از يك اركستر بين المللي معتبر كه در اجراي آثار مدرن سابقه وتجربه ارزشمندي داشته باشد و دعوت از بزرگ ترين آهنگسازان معاصر ايران و دنيا، از جمله برنامه هاي اين جشنواره و سمينار است كه بنياد آفرينش هاي هنري نياوران آن را برگزار مي كند.
|
|
|