يكشنبه ۱۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۳ - Jul 2, 2006
وزير رفاه اعلام كرد:
سرانه درآمد كشور ۱۵۰۰دلار است
گروه اجتماعي - سرانه درآمد كشور در حال حاضر حدود يك هزار و ۵۰۰ تا يك هزار و ۷۰۰ دلار است.
وزير رفاه با اعلام اين خبر گفت: «تا زماني كه توانايي ها و منابع مالي خود را تقويت نكنيم، نمي توانيم امكانات بيشتري در سطح كشور فراهم كنيم.» به گزارش خبرگزاري ايلنا كاظمي در حاشيه افتتاح ساختمان جديد اداري سازمان بيمه خدماتي استان كردستان در سنندج افزود: «هر چند كشور از مزيت هاي نسبي برخوردار است اما بايد منابع را شناسايي و با ارتقاي استفاده مطلوب از درآمدها و استفاده از افراد مجرب، سالم و كارآمد امكاناتي را براي ايجاد رفاه و پيشرفت و ارتقاي كشور فراهم كنيم.»
وي در خصوص كارهاي انجام شده توسط وزارت رفاه تصريح كرد: طرح افزايش حقوق بازنشستگان كه با هماهنگي هاي لازم موفق به لحاظ آن در بودجه سال ۸۵ با بار مالي ۶۲۰ ميليارد تومان و زير پوشش قرار دادن ۵/۳ ميليون خانوار شديم و طرح بيمه درماني روستاييان كه حدود ۱۸ ميليون دفترچه براي بيمه شدگان صادر شده و بودجه اي معادل ۵۰۰ ميليون تومان براي اجرا به آن اختصاص يافته، از جمله فعاليت هاي وزارت رفاه است.
وي ادامه داد: همچنين صندوق بيمه اجتماعي روستاييان كه اعتباري بالغ بر ۱۶۰ميليارد تومان به آن اختصاص يافته و تاكنون ۲۳۰ هزار خانوار و تا پايان سال جاري ۹۲۰ خانوار را تحت پوشش خود قرار خواهد داد، از ديگر كارهاي انجام شده توسط وزارت رفاه است.

تدوين دستورالعمل فعاليت بخش تغذيه بيمارستان ها
ايسنا: مديركل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت از تدوين دستورالعمل نحوه فعاليت بخش تغذيه بيمارستانها و تهيه بسته هاي آموزشي براي كارشناسان تغذيه بيمارستاني شامل پروتكل هاي استاندارد مراقبت هاي تغذيه اي در بيماريهاي مختلف خبر داد.
صفوي با اشاره به ابلاغ بخشنامه اي در خصوص ساماندهي خدمات تغذيه اي اظهار كرد: دخالت افراد فاقد صلاحيت در تغذيه و در مراكز ورزشي، استخرها، باشگاه هاي بدنسازي و آرايشگاه ها به بروز مشكلات عديده گوارشي، ريوي و مشكلات عصبي منتهي شده است لذا اين بخشنامه در جهت ساماندهي امور تغذيه اي در كشور صادر شد.صفوي در ادامه از وضعيت تغذيه و رژيم درماني مراكز درماني به عنوان شاخص مورد نظر در ارزشيابي بيمارستاني ياد كرد و افزود: دستورالعمل نحوه فعاليت بخش تغذيه بيمارستاني هم تهيه شده است.
مدير كل دفتر تغذيه وزارت بهداشت با اشاره به نيازهاي تغذيه اي افراد سالم و بيمار خاطرنشان كرد:  در بخش بيمارستاني سرويس هاي تغذيه اي از طريق بخش دولتي و خصوصي ارايه مي شود. وي توضيح داد: در بيمارستانهاي دولتي - آموزشي افزون بر ارايه خدمات باليني آموزش هاي لازم هم ارايه مي شود.
وي با اشاره به اين كه تغذيه بيمارستاني شامل تغذيه پرسنل، همراهان، بيماران بستري و سرپايي است در ادامه تغذيه بيمارستاني را از مراقبت هاي پس از عمل دانست كه در صورت عدم رعايت موارد تغذيه اي احتمال عود بيماري وجود دارد.
مديركل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت از جمله مشكلات مطرح در تغذيه بيمارستاني را كمبود كارشناسان تغذيه دانست و افزود: خوشبختانه مجوزهاي جديد استخدامي، بخشي از اين مشكلات را مرتفع خواهد كرد.بر اساس آخرين استانداردهاي جهاني به ازاي هر ۵۰ تخت بيمارستاني و هر ۵۰۰ بيمار جمعيت شهري يك كارشناس تغذيه نياز است.
صفوي در خاتمه از تدوين آيين نامه نحوه تاسيس و بهره برداري بيمارستانهاي مجهز به بخش تغذيه خبر داد و يادآور شد: فصل ۶ از اين آيين نامه با عنوان مقررات بخش تغذيه اي بر تفكيك مديريت خدمات غذايي از واحد مشاوره تغذيه و رژيم درماني، تأمين نيروي انساني مستقل براي هر ۲ واحد تاكيد شده است.
گزارش تحقيق از وزارت بهداشت در اولين جلسه مجلس
فارس: عضو كميسيون بهداشت مجلس گفت: گزارش تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت در دوره سابق اكنون در دستور جلسه مجلس است و در اولين جلسه مجلس پس از تعطيلي اين هفته قرائت مي شود.
عوض حيدرپور افزود: موارد مختلفي از تخلف در وزارت بهداشت در اين گزارش وجود دارد. طرح تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت اسفند ماه سال ۸۳ به تصويب مجلس رسيد و امروز پس از ماهها، نتيجه بررسي هاي اعضاي كميته اجرايي اين طرح در صحن علني مجلس قرائت مي شود.
 در اين گزارش مسئله خريد آمبولانسها از دوره گذشته توسط وزارت بهداشت، نحوه برگزاري مناقصه ها و مزايده هاي اين وزارتخانه،  نحوه هزينه كرد وام اول و دوم بانك جهاني، بي توجهي به مطالبات پرستاران و نارضايتي آنها، مسائل مربوط به توليد، توزيع و واردات دارو در كشور، فروش ساختمان وصال وزارت بهداشت و موضوع خريد تجهيزات پالايشگاه خون بررسي شد كه تقريبا وجود تخلف در همه اين موارد محرز شده است.

حمايت از پايان نامه ها با موضوع جوانان
گروه اجتماعي- سازمان ملي جوانان با اعلام فراخوان، حمايت مالي خود را در راستاي اهداف پژوهشي و مطالعاتي موضوعات جوانان اعلام كرد. اين سازمان در اين راستا از تمامي دانشجويان رشته هاي علوم انساني در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا دعوت كرد تا با درنظرگرفتن اولويت هاي موضوعي و شرايط مورد نظر جهت ارسال پايان نامه ها، نسخه اي از طرح پايان نامه(پروپوزال) خود را به اداره كل مطالعات و تحقيقات سازمان ملي جوانان ارسال كنند.شرايط ارسال، شامل ارائه معرفي نامه از دانشگاه محل تحصيل مبني بر تصويب عنوان پژوهشي، ارائه نامه اي از محل تحصيل خود مبني بر بلامانع بودن دريافت كمك مالي از سازمان ملي جوانان، عدم دريافت حمايت مالي از سازمان ها و دستگاه هاي دولتي و عمومي ديگر(كه به نوعي از بودجه هاي دولتي استفاده مي كنند) مي باشد.متقاضيان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر با تلفن هاي ۳۰۱- ۲۲۶۶۲۲۹۵ داخلي ۲۵۱ و ۲۵۲ تماس گرفته يا با نشاني تهران، خيابان آفريقا، خيابان سايه، شماره ،۷۷ صندوق پستي ۶۹۶-۱۴۱۸۵ و شماره فكس ۲۲۶۶۲۲۴۹ ارتباط برقرار كنند.

آنفلوآنزاي مرغي براي جوانان كشنده تر است
ايسنا: سازمان جهاني بهداشت اعلام كرد كه با توجه به مطالعات انجام شده روي اپيدمي  آنفلوآنزا در سال ۱۹۱۸ مشخص شده است كه ظاهرا زنجيره H5N1 از ويروس بيماري آنفلوآنزاي مرغي، در افراد جوان تر و كم سن وسال تر، كشنده تر است. آمارها نشان مي دهد كه ميانگين نرخ مرگ و مير در بين افراد مبتلا ۵۶ درصد است در حالي كه ۷۳ درصد آنها را افراد بين ۱۰ تا ۱۹ سال تشكيل مي دهند. اين سازمان در گزارش اخير خود در هفته نامه «اپيدميولوژيكال ركورد» آورده است كه فرصت براي اپيدمي اين بيماري در نتيجه جهش ژنتيكي در زنجيره H5N1 هنوز وجود دارد و توجه به آن مهم و ضروري است. در اين گزارش آمده است كه آنفلوآنزاي عادي انساني در بين افراد مسن تر و افرادي كه سيستم ايمني ضعيف تري دارند كشنده تر است. آمارها نشان مي دهد كه اين بيماري، سالانه جان نيم ميليون  تن را در سراسر جهان مي گيرد.

۸۰ درصد جانبازان ، تحت پوشش
طرح پايش سلامت قرار گرفتند
عكس:جواد گلزار
004185.jpg
گروه اجتماعي- بيش از ۸۰ درصد جانبازان در معرض خطر بالاتر، تحت پوشش طرح پايش سطح سلامت قرار گرفتند.
حسين دهقان، رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: طرح پزشك سلامت براي جانبازان با خطر بالا مانند جانبازان نخاعي، شيميايي و اعصاب و روان در حال اجراست.وي افزود: اين طرح از سال قبل آغاز شده و تعداد قابل توجهي از جانبازان تحت پوشش قرار گرفته اند.
دهقان همچنين گفت: تعداد جانبازان در معرض خطر بالاتر حدود ۷ هزار و ۴۹۰ جانباز شامل شيميايي شديد، جانبازان ضربه مغزي و جانبازان داراي بيماري داخلي شديد و غيره است كه شرايط جسماني نامناسب دارند و امكان مبتلا شدن به بيماري هاي مختلف در آنها بالاست.
وي افزود: در طرح پايش سلامت جانبازان، جانبازان بعد از آن كه تحت معاينه كامل قرار مي گيرند به مراكز مربوطه معرفي مي شوند و هر ۲۰ جانباز تحت نظر يك پزشك عمومي خواهند بود و اين پزشك به عنوان رابط، مشكلات بيمار را حل خواهد كرد.

واگذاري بهزيستي به شهرداري سكوت
سازمان بهزيستي، استقبال شهردار تهران
گروه اجتماعي- مينا شهني: شهردار تهران از پذيرش وظايف بهزيستي استقبال كرد.محمدباقر قاليباف واگذاري ماموريت هاي شهري به اداره متبوعش را برداشتن گام اساسي در مديريت واحد شهري قلمداد كرد.
پس از آنكه وزير كشور در آخرين روز خردادماه خبر از واگذاري بخشي از وظايف بهزيستي به شوراي شهر و شهرداري داد، معاون اجتماعي سازمان بهزيستي با غيرقانوني خواندن پيشنهاد وزير، شهرداري را فاقد صلاحيت در رسيدگي به آسيب هاي اجتماعي دانست.محمدرضا خباز يادآور شد: وزير كشور در حالي اين پيشنهاد را ارائه داد كه وظيفه شوراي اجتماعي، پرداختن به بحث آسيب هاي اجتماعي است و پيشنهاد انحلال يك سازمان در حيطه وظايف دولت است.
ماجراي سپردن بخشي از وظايف بهزيستي به شوراي شهر و شهرداري تا آنجا پيش رفت كه روز گذشته مجيدي خبر از تصويب انحلال سازمان بهزيستي در شوراي اجتماعي وزارت را داد و دليل اصلي را كاهش تصدي گري دولت اعلام كرد.وزير رفاه در واكنش به خبر واگذاري وظايف سازمان بهزيستي به شهرداري گفت: وظايف بهزيستي در كشور تعريف شده است، ولي برخي فعاليت ها در كشور به صورت موازي انجام مي شود كه قصد داريم با حذف موازي كاري ها، بر كارآيي اقدامات بيفزاييم. اين اظهارات كاظمي، شائبه رضايت وي با طرح وزارت كشور را پديد آورد، هر چند وزير رفاه به عنوان نمونه اي از موازي كاري، نگهداري سازمان هلال احمر از كودكان بي سرپرست را مثال آورد.معاون توانبخشي سازمان بهزيستي نيز خبر انحلال سازمان بهزيستي را يك نظر شخصي قلمداد كرد.كاظم نظم ده گفت:  انتشار بحث انحلال سازمان بهزيستي هيچ مبناي علمي ندارد و در كارگروه تخصصي و كارشناسي در وزارت كشور، اين بحث كاملاً منتفي شده است.
وي افزود: تعجب مي كنم كه چرا برخي افراد به خود اجازه مي دهند بحثي كه هنوز به تصويب نرسيده و در حد شايعه است را در رسانه ها منتشر كنند.اما شهردار تهران در اظهارنظري پيرامون اين خبر به خبرگزاري فارس گفت: اگر وزارت كشور، دولت و مجلس شوراي اسلامي در راه مديريت واحد شهري گام بردارند و وظايف شهري را به شهرداري ها واگذار كنند، بسياري از معضلات شهر تهران برطرف مي شود.او در اين باره كه آيا شهرداري بودجه كافي براي پذيرش اين مسئوليت را دارد ،گفت: هم پول داريم و هم اينكه وقتي سازماني واگذار شود، اعتباراتش نيز واگذار مي شود.گفتني است كه در پي تماس هاي مكرر، رئيس سازمان بهزيستي هنوز هيچ اظهارنظر رسمي در اين مورد نكرده است و همچنان سكوت را ترجيح مي دهد.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
سنتي ها خوب مي پزند
يك نانوايي سنگكي دارم. هنوز هم سنگكي ها با بودن آردهاي مختلف و حتي نامرغوب كه خمير كردن آنها بسيار سخت است، بهترين نان ها را تحويل مردم مي دهند. روا نيست انتقادها متوجه ما باشد. در حالي خيلي از واحدهاي نان ماشيني، نان را با خمير عمل نيامده مي پزند و باعث بيماري مي شوند!
پورحسن فشمي- تهران
بازيافت آب
با يك محاسبه ساده مي توان فهميد كه منابع آب تهران با در نظر گرفتن همه سدها، به نسبت نرخ رشد جمعيت در اين شهر محدود است و در آينده پاسخگو نخواهد بود. بايد قسمتي از سرمايه گذاري ها صرف بازيافت آب در جنوب شهر بشود. همان كاري كه سالهاست در اروپا به ويژه انگلستان انجام مي گيرد.
مهندس فراهاني
چرا سيب هاي كال؟
در بعضي از غرفه هاي ميادين ميوه و تره بار تهران ميوه هاي كال و نارس قاطي ميوه هاي رسيده عرضه مي شود. به عنوان مثال اين روزها سيب هاي كال و غيرقابل خوردن فراوان است. بايد يك كنترل در اين مورد انجام شود تا اساساً باغداران از عرضه سيب كال خودداري كنند.
عشرت رمضاني اول- تهران
بردبار باشيم
در جام جهاني فوتبال تعدادي از تيم هاي بزرگ و با تجربه جهاني در مقابل حريفان خود به طور دور از انتظار به زانو در آمدند. اما تشكيلات ورزش آنها دستخوش تغييرات آنچناني نشد. بايد در اين گونه وقايع كمي بردباري هم داشته باشيم و به هيجانات منفي ميدان ندهيم.
م- قاجار- تهران
از حالا فكر بكنيد
اگر قرار است دو نرخي شدن بنزين آن طور كه روزنامه ها نوشته اند از اول پاييز عملي بشود، بايد از حالا براي جابجايي انبوه مسافران شهري فكري بشود. اين وظيفه را بيشتر اتومبيل هاي شخصي مسافربر و حتي مردم انجام مي دهند. اتوبوس و مترو و تاكسي هاي رسمي كه جوابگو نيستند، پس بايد فكري بشود كه شهروندان سرگردان نشوند.
پيروزفر- تهران
منتظر حادثه نمانيم
ساخت و ساز غيراصولي در جاده فشم- ميگون به اندازه اي است كه علاوه بر حريم رودخانه  جاجرود كه يكي از منابع تأمين كننده آب تهران است، لايه هاي سست كوهستان نيز در معرض تخريب و رانش قرار گرفته است. آيا بايد منتظر حادثه ماند تا اقدام اساسي انجام شود؟
احسان ا... سخن سنج - تهران
تشويق به كتابخواني
از اقدام شهرداري تهران در خصوص واگذاري عرصه هاي فراوان براي كتابخواني تشكر مي كنم. فقر كتابخواني در جامعه ما كاملاً محسوس است با نگاهي به تيراژ كتاب ها مي شود اين موضوع را فهميد. ديگر سازمان هاي مربوط همه بايد در اين مورد اقدام مفيد و مؤثر انجام دهند تا جمعيت جوان ايران به كتابخواني كه سازنده فرهنگ و معرفت جامعه است روي بياورند.
اكبر يان پور- ورامين
آن كمبود و اين زياده روي؟!
از يك سو شركت آب تهران هشدار مي دهد كه كمبود آب داريم. از سوي ديگر طبق گفته كارشناسان ساختمان سازي در كوه هاي اطراف تهران به طور غير مجاز از ۱۴۰۰ متر به ۱۸۰۰ متر پيشروي كرده و تازه بعضي تشكيلات حقوقي براي ورود بيشتر به حريم كوهستاني شهرداري را تحت فشار قرار مي دهند. آيا نبايد با اين ساختمان سازي هاي خلاف كه مرتب مصرف آب را بالا مي برد برخورد شود؟
جواد كامياران- كرج

تشكيل هيأت هاي بدوي و تجديدنظر
براي رسيدگي به تخلفات كنكور
فارس: رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: هيأت هاي بدوي و تجديدنظر طبق قانون تخلفات آزمون سراسري مصوب سال گذشته تشكيل شده اند.
علي عباسپور تهراني فرد افزود: هيأت هاي بدوي به تخلفاتي همچون اختلال در برگزاري آزمون سراسري يا همراه داشتن وسايل غيرمجاز از جمله وسايل الكترونيكي رسيدگي مي كند اما پرونده تخلفاتي كه غير از جريمه نقدي جزاي كيفري نيز دارند به هيأت تجديدنظر و سپس به مراكز قضايي ارائه مي شود.
وي با اشاره به اين كه گزارش نحوه پذيرش دانشجو، نحوه برگزاري آزمون و تمهيدات لازم براي جلوگيري از تخلف از سوي سازمان سنجش به كميسيون آموزش و تحقيقات ارائه شده است، گفت: با اقدامات امنيتي كه از سوي سازمان سنجش درنظر گرفته شده است امسال كنكور آرامي خواهيم داشت.رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس تأكيد كرد: نظارت و برقراري امنيت در چاپ و طراحي سؤالات آزمون سراسري به طور كامل صورت پذيرفته است.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |