بررسي طرح جامع كاهش آلودگي هوا در پارك پرديسان؛
هواي پاك با ۹ روش
گيتي عابدي
حمل و نقل عمومي
بيشترين بخش آلودگي تهران به تردد خودرو هاي شخصي مربوط است و اين به دليل ضعف سيستم حمل و نقل همگاني است. در اين محور، احداث و تكميل خطوط ۱ تا ۷ مترو ديده مي شود و همچنين گازسوز كردن اتوبوس ها و افزايش آنها به طوري كه حداقل به ازاي هر ۱۰۰۰ نفر يك اتوبوس باشد. اگر جمعيت تهران را ۱۲ ميليون نفر در نظر بگيريم، ۱۲۰ هزار اتوبوس لازم است كه ما نصف آن را داريم و از اين تعداد، ۱۵۰۰ اتوبوس به دلايل مختلف در پاركينگ ها هستند و بنابراين فقط يك سوم از اتوبوس هاي مورد نياز را داريم.
عكس: گلناز بهشتي
|
|
به عكس خيره مي شود. تمام خاطراتي كه طي ۱۰ سال رفاقت درست شده بودند، به ذهنش هجوم مي آورند. هنوز هم باورش نمي شود كه سرطان به اين زودي دوستش را از پاي درآورده باشد، آنهم سرطان ريه كه بيشتر سراغ سيگاري ها مي رود و دوستش كه تابحال يك نخ هم سيگار نكشيده بود. مزه شوري در دهانش احساس مي كند و ترجيح مي دهد تا كسي اشك هايش را نديده، از آنجا دور شود، اما قبل از آن دستي روي اعلاميه مي كشد و به سرنوشت دوستش لعنت مي فرستد. سريع سوار موتورش مي شود و اشك هايش در بين دود سياهي كه از اگزوز موتور بيرون مي آيد، گم مي شود. باد در پيراهنش مي پيچد و او دائم به روزگار، سرنوشت و هر چيزي كه دوستش را از او جدا كرده است، بد و بيراه مي گويد و همچنان از اگزوز موتور، دود غليظ و سياه بيرون مي آيد.
روزانه در تهران ۲۷ نفر به علت آلودگي هوا، جان خود را از دست مي دهند. البته در پرونده فوتشان، علت مرگ را آلودگي هوا ذكر نمي كنند و جايش را با مواردي چون: آسم، سل و ساير بيماري هاي ريوي و انواع سكته و سرطان پر مي كنند.
***
آلودگي هوا، نفس خيلي ها را گرفته است. آلودگي هوا در سال باعث مرگ زودرس ۷ تا ۹ هزار نفر مي شود. آلودگي هوا تبديل به يك معضل شده است و به همين دليل سراغ كساني رفتيم كه سعي دارند آن را برطرف كنند. اتاق ۱۲۳ واقع در ساختمان سه طبقه مركز تحقيقات زيست محيطي در پارك پرديسان، مكاني است كه با دكتر فتح الله امي، مجري طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران قرار ملاقات داشتم. جايي كه طرحي براي كاهش آلودگي ها شكل گرفت و در دست بررسي است.
در ابتدا، امي از سابقه طرح گفت: اين برنامه در سال ۷۵ به درخواست دولت جمهوري اسلامي ايران مورد توجه كارشناسان ژاپني قرار گرفت. از سازمان همكاري هاي بين المللي ژاپن به نام «جايكا» گروهي كارشناس آمدند و در ايران مستقر شدند و طرح را مورد مطالعه قرار دادند و بر اساس آن برنامه اي تحت عنوان برنامه جامع كاهش آلودگي هواي تهران در ۷محور ارائه دادند كه بعد اين محور ها توسط كارشناسان داخلي بررسي شد و دو محور ديگر به آن اضافه كردند.سپس دكتر امي در مورد جزئيات هر يك از ۹ محور به طور جداگانه توضيح داد:
۱) خودرو هاي جديد: توليد خودرو هاي جديد با يك سري ويژگي هايي كه در خودرو هاي قديمي وجود نداشته است. اول از همه بايد حداقل داراي استاندارد «يورو ۳ » باشند. در حال حاضر خودرو ها داراي يورو۲ هستند و در كشور هاي توسعه يافته، يورو ۵. دوم اينكه در خودرو هاي جديد بايد از كاتاليست يا همان واكنشگر استفاده شود. كار كاتاليست ها اين است كه گاز هاي آلاينده را به گاز هاي مفيد تبديل مي كنند. پروژه سومي كه در اين محور بايد اجرا شود، معاينه فني خودرو هاي مستعمل است. اين خودرو ها بايد تحت نظارت دستگاه هاي مجري قانون، سالانه معاينه فني بشوند كه از حالت استاندارد خارج نشوند. در بعضي از كشور هاي توسعه يافته، خودرو ها مجهز به دستگاه هاي هشدار دهنده اي به نام OBD هستند كه راننده را از وضعيت موتور مطلع مي كند. و اما مورد چهارم، موتور سيكلت ها هستند كه در حال حاضر استاندارد «ECE40» بر آنها حاكم است اما بايد حداقل داراي استاندارد يورو ۳ باشند.
۲) خودرو هاي مستعمل: در ارتباط با خودرو هاي مستعمل چهار پروژه مهم است. از رده خارج كردنشان و آنهايي كه كاتاليست ندارند، كاتاليست نصب كنند. گاز سوز شوند و سيستم سوخت رساني شان بايد اصلاح شود و شايد حتي نياز به تعويض موتور هم باشد.
۳) حمل و نقل همگاني: بيشترين بخش آلودگي تهران به تردد خودرو هاي شخصي مربوط است و اين به دليل ضعف سيستم حمل و نقل همگاني است. در اين محور، احداث و تكميل خطوط ۱ تا ۷ مترو ديده مي شود و همچنين گازسوز كردن اتوبوس ها و افزايش آنها به طوري كه حداقل به ازاي هر ۱۰۰۰ نفر يك اتوبوس باشد. اگر جمعيت تهران را ۱۲ ميليون نفر در نظر بگيريم، ۱۲۰ هزار اتوبوس لازم است كه ما نصف آن را داريم و از اين تعداد، ۱۵۰۰ اتوبوس به دلايل مختلف در پاركينگ ها هستند و بنابراين فقط يك سوم از اتوبوس هاي مورد نياز را داريم. پروژه سوم در اين محور، از رده خارج كردن اتوبوس و ميني بوس و تاكسي هاي فرسوده و جايگزين كردن وسايل جديد، است. همچنين بايد حمل ونقل افراد معلول را هم در نظر بگيرند و برايشان اتوبوس هايي جدا در نظر گرفته شود.
۴)بهبود كيفيت سوخت: متاسفانه كيفيت سوخت ما مطلوب نيست. ۵ تا پالايشگاه توليد سوخت داريم كه بنزين هر كدام با ديگري فرق مي كند. مهم تر از همه اينكه بايد گوگرد از بنزين حذف شود چون توليد گاز سمي به نام ساكس مي كند كه بسيار مضر است. بايد از گاز طبيعي بهره برداري شود و كيفيت سوخت افزايش پيدا كند. چون سوخت ما متناسب با خودرو هاي داراي كاتاليست نيست. به همين دليل، مردم كاتاليست هاي ۲۰۰ هزار توماني ماشينشان را با ۱۰هزار تومان باز مي كنند و مي فروشند. نكته بعدي، ايجاد بيشتر جايگاه هاي عرضه CNG است كه در برنامه سازمان بهينه سازي سوخت ديده مي شود.
۵)معاينه فني خودرو: معاينه فني كم هزينه ترين محور پالايش هواي تهران است كه بيشترين تاثير را هم دارد، البته اگر به صورت جامع انجام بشود نه اينكه امروز دارد انجام مي شود. بر طبق آمار، حدود ۲ ميليون و ۶۰۰ هزار خودرو در تهران تردد مي كنند كه فقط ۵۰۰ هزار خودرو به معاينه فني مي روند.
۶) مديريت ترافيك: اين محور داراي ۵ پروژه مهم است. نصب دوربين، نصب چراغ هوشمند جديد به سيستم مركزي، مكانيزه كردن مديريت محدوده طرح ترافيك، تكميل عملياتي ساختماني پاركينگ هاي طراحي شده و اطلاع رساني لحظه اي يعني همان كاري كه در راديو پيام انجام مي شود و يا مانيتور ها در بزرگراه ها.
۷) كنترل منابع ثابت: سهم اين منابع در آلودگي هوا ۱۱ تا ۱۲ درصد است. منابع ثابت، كارخانه ها و منازل هستند و همچنين ايستگاه هاي گازرساني چون عموما نشتي دارند. يكي از دلايل آلودگي هواي تهران، وزش باد از جنوب غربي تهران به شمال شرقي شهر است. اين باد، گاز هاي آلاينده كارخانه هاي جنوب غربي تهران را جمع مي كند و به شهر مي آورد. يكي از راه حل هاي كنترل منابع ثابت، داشتن يك بانك اطلاعاتي از صنايع است كه ببينيم ميزان آلودگي شان چقدر است. دوم اينكه بايد كارخانه هايي كه در شعاع ۱۲ كيلومتري ميدان هفت تير قرار دارند، خارج شوند و يا به صنايع سبز مانند توليد دارو تغيير كار بدهند.در ضمن مي توان در دودكش ها، با نصب سنسور هايي در هر لحظه كنترلشان كرد و همچنين نصب فيلتر را در دودكش ها الزامي كنيم.
۸)پالايش سلامت زيست محيطي: وزارت بهداشت بايد دائما بر بيماري هاي قلبي و تنفسي ناشي از آلودگي هوا نظارت داشته باشد و افرادي كه اين بيماري ها را دارند، كنترل بكند. اين افراد بايد كارت ويژه داشته باشند تا بتوانند سريع به درمانگاه ها مراجعه كنند و سريع هم مورد درمان قرار بگيرند. همچنين با ايجاد فضاهاي سبز، پالايش زيست محيطي بكنيم.
۹) آموزش و اطلاع رساني: اين هم يكي از محور هاي كم خرج و پر اثر است. در خصوص اجراي اين برنامه جامع طرح كاهش آلودگي هوا بايد به مردم آموزش دهيم تا همكاري كنند. بايد طوري آموزش دهيم كه همانطور مردم با مسئله اعتياد، برخورد قهرآميزي دارند، با اين مسئله هم اينگونه رفتار كنند.
|