شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۵
سوداي قهرماني اروپا
مريم دري منش
001665.jpg
پس از كناره گيري يورگن كلينزمن از سرمربي گري تيم ملي فوتبال آلمان، فدراسيون فوتبال اين كشور، دستيار وي، يواخيم لو را به اين سمت گمارد تا سكان هدايت تيم ملي را تا جام ملت هاي ۲۰۰۸در سوئيس و اتريش به دست بگيرد.
لو در ۳۰ جولاي سال ۲۰۰۴ پس از اين كه هولگو اوسيك دستيار بكن بائر، پيشنهاد دستياري كلينزمن را رد كرد، از سوي فدراسيون فوتبال آلمان  به عنوان كمك مربي تيم ملي انتخاب شد. او هم مثل كلينزمن تا پايان جام جهاني قرارداد داشت كه حالا با تغيير اوضاع تا سال ۲۰۰۸ تمديد شده است.
لو ۴۶ ساله كه خود كلينزمن پيشنهاد انتخابش به سمت سرمربي تيم ملي را به فدراسيون فوتبال داده بود، بايد راه طي شده قبلي را كه منجر به كسب مقام سومي جام جهاني شده بود تا جام ملت هاي اروپا ادامه دهد.
اوليور بيرهوف، مدير تيم ملي مي گويد: «ما مي خواهيم راهمان را با لو ادامه دهيم. او فلسفه فوتبال ما را مي داند و براي انجام اين وظيفه فرد مناسبي است.»
لو قراردادي دو ساله امضا كرده و يك تكليف روشن از سوي فدراسيون فوتبال برايش معين شده است. «هدف، قهرماني در جام ملت هاي ۲۰۰۸ است.» يواخيم لو مربي جديد تيم ملي مي گويد: «از بابت وظيفه و كار جديدي كه به من محول شده، بسيار خوشحالم. شرايط بسيار بزرگ و خوبي پيش آمده است. بايد از اين فرصت استفاده كنيم، نبايد جوانها را حذف كنيم، بلكه بايد با استفاده از آنها با موفقيت، مسابقات مقدماتي جام ملت هاي اروپا را پشت سر بگذاريم.»
وي به روشني ادامه مي دهد: «ما مي خواهيم قهرمان اروپا شويم.»
البته هنوز مشخص نيست كه چه كسي به عنوان دستيار در كنار وي قرار خواهد گرفت. لو مي گويد: «اولين كار من اين است كه يك دستيار جديد پيدا كنم.»
البته همگان حدس مي زدند كه ديتر آيلتس اين وظيفه را به عهده بگيرد، اما با ادامه كار وي به عنوان سرمربي تيم ملي زير ۲۱ سال آلمان، اين قضيه نيز منتفي مي شود.
هنگام عقد قرارداد با فدراسيون فوتبال، يواخيم لو مهمترين شرط خود را حفظ كادر تيم ملي زمان كلينزمن عنوان كرد. وي اصرار داشت مربي بدنساز و ديگر مربيان تيم در كنار وي باقي بمانند تا بتوانند راه موفقيت آميزي را كه با كلينزمن شروع كرده بودند، باز هم ادامه دهند.
بورگن كلينزمن با ابراز خوشوقتي بسيار از اين كه يواخيم لو پيشنهاد مربيگري تيم ملي را پذيرفته است، گفت: «۱۰۰۰ درصد مطمئن هستم كه وي از عهده اين كار برمي آيد. من هيچ گاه به او به چشم يك دستيار نگاه نكردم. او بخش بزرگي از تمرينات تيم را انجام مي داد.»
لو كسي است كه هميشه كار تمرينات تيم و آموزش هاي تاكتيكي را انجام مي داد و زمان بندي امور تيم به دست او بوده است و كلينزمن هميشه بين دو نيمه صحبت هاي او را به بازيكنان انتقال مي داده است.
يواخيم لو كه سال ۱۹۹۵ در اشتوتگارت براي اولين بار به عنوان سرمربي مشغول به كار شد مي داند كه حالا شغلي دارد كه بايد در آن بسيار محتاطانه تر عمل كند.
اين كه در تاريخ فوتبال آلمان كمك مربي ها بعداً سرمربي مي شوند تقريباً يك سنت شده است، در مورد سپ هربرگر، هلموت شون، يوپ دروال و برتي فوگتس نيز شرايط مشابهي وجود داشته است و براي همين هم پيشنهاد كلينزمن براي انتخاب لو، از نظر خودش كاملاً منطقي و بسيار طبيعي است و البته موافقت كلينزمن و حمايت او، مربي جديد را با بهترين شرايط مواجه كرده است. با اين اوصاف تمام كادر قبلي تيم از مربي بدنساز آمريكايي تيم گرفته تا هانس ديتر هرمان و روانشناس هايدلبرگي، همه در كنار اين مربي ۴۶ ساله باقي خواهند ماند. البته لو بيشترين ارزش را براي ادامه همكاري با اورس زيگن تالو قائل است كه با او در طول جام جهاني پيشرفت هاي زيادي در كار تيم حاصل شد.
كلينزمن معتقد است كه تيم ملي فعلي توانايي هاي زيادي دارد و البته هنوز كارهاي زيادي مي توان براي آن انجام داد. حالا تغيير مربي بنابر توصيه وي انجام گرفته است. لو پس از عقد قرارداد رو به كلينزمن گفت: «يورگن، تو دو سال پيش روي اين صندلي نشسته بودي و گفتي كه ما مي خواهيم قهرمان جهان شويم. حالا هم هدف من اين است كه در سال ۲۰۰۸ قهرمان اروپا شويم!» 
او هم مثل كلينزمن در دو سال قبل مي خواهد با اعتماد به نفس كامل كارش را شروع كرده و هيچ ترديدي در خصوص توانايي  تيم تحت رهبري اش به خود راه ندهد.
اظهارنظرها در مورد تصميم كلينزمن و مربيگري يواخيم لو
گرهارد مايرفورفلدر (رئيس فدراسيون فوتبال آلمان):
«دوران خوبي با كلينزمن بود. مايلم از عملكرد وي تقدير و از وي تشكر كنم. اين نتايج در ابتدا دور از ذهن بود. او طوري مردم را به تحرك و هيجان واداشت كه من در رويا هم انتظار آن را نداشتم. حالا براي او قلباً آرزوي موفقيت مي كنم. مطمئناً عده اي به او حمله خواهند كرد. من از او در كنار موفقيت در فوتبال، استقامت و ايستادگي مي خواهم.»
تئوتسوانسيگر (مدير فدراسيون فوتبال آلمان):
«من بابت آنچه كه مربي تيم ملي براي فوتبال آلمان به ارمغان آورده از او تشكر مي كنم. گذشته و آينده ارتباط تنگاتنگي با هم دارند، كارهاي قبلي بايد ادامه پيدا كند. من سعي كردم كلينزمن را از تصميمش منصرف كنم، اما به تصميم او احترام مي گذارم. درست نيست بخواهيم آنچه را كه احساس كسي به او مي گويد تغيير دهيم. رياست فدراسيون به وضوح خواهان ادامه روند كار كلينزمن و او است. ما مي خواهيم تيمي بسازيم كه ما را به هيجان وادارد. هدف هم كاملاً مشخص است: مي خواهيم قهرمان ۲۰۰۸ اروپا شويم.»
ميشائيل بالاك (كاپيتان تيم ملي آلمان):
«متاسفم كه كلينزمن به كارش ادامه نداد. همكاري با او موفقيت آميز و لذت بخش بود. با اين حال به تصميم او احترام مي گذارم و نيز خوشحالم كسي مثل يواخيم لو جايگزين او شده كه هم تيم را مي شناسد و هم كارهاي قبلي را ادامه خواهد داد.»
ينس لمان (دروازه بان تيم ملي):
«كناره گيري كلينزمن باعث تاسف من شد، چرا كه وي چهره جديدي از تيم ملي ارائه داد. انتصاب يواخيم لو به عنوان سرمربي جديد از نظر من تصميمي عاقلانه است، به اين ترتيب راهي را كه كلينزمن شروع كرده بود، ادامه پيدا خواهد كرد. من روش و تاكتيك تيم او را بسيار خوب و سطح بالا مي دانم و مطمئنم تيمي كه او ساخت و عملكردش در جام جهاني در آينده نيز ادامه پيدا خواهد كرد.»
ماتياس سامر (مدير ورزشي فدراسيون فوتبال):
«من براي لو به عنوان سرمربي جديد تيم ملي آرزوي بهترين ها را دارم و كاملاً با تصميم فدراسيون فوتبال موافقم. برخلاف آنچه برخي فكر مي كنند، من قصد نداشتم پس از جام جهاني مربي تيم ملي شوم و بيشتر ترجيح مي دهم با سمت فعلي در خدمت تيم ملي كشورم باشم. الان هم از بابت همكاري با او در نقش جديدش بسيار خوشحالم و دوست دارم به همراه او حركتي را شروع كرده و ادامه دهيم كه مورد علاقه فوتبال دوستان آلمان باشد.»
ديترآيلتس (مربي تيم ملي زير ۲۱سال آلمان):
«من اطمينان دارم كه فدراسيون فوتبال بهترين انتخاب را انجام داده است. يواخيم لو يك متخصص و كارشناس عالي است و در دو سال گذشته بيشتر از يك دستيار در تيم ملي نقش داشته است. با اين انتخاب مي توان تضمين كرد كه راهي كه يورگن كلينزمن شروع كرده بود، در آينده نيز ادامه پيدا كند.»
مربيان تيم ملي فوتبال از ابتدا تاكنون
۱- پروفسور اوتو نوتس (۱۹۲۳ تا ۱۹۳۸):
۷۰ ديدار ملي، ۴۱ پيروزي، ۱۰ تساوي، ۱۸شكست وي در سال ۱۹۴۹ در زاكسن هاوزن درگذشت
۲- سپ هربرگر (۱۹۳۶ تا ۱۹۶۴):
۱۶۲ ديدار ملي، ۹۲ پيروزي، ۲۶ تساوي، ۴۴ شكست
قهرمان جهان در سال ۱۹۵۴
وي در سال ۱۹۷۷ در سن ۸۰ سالگي درگذشت
۳- هلموت شون (۱۹۶۴ تا ۱۹۷۸):
۱۳۹ ديدار ملي، ۸۷ پيروزي، ۳۰ تساوي، ۲۲ شكست
قهرمان اروپا در سال ،۱۹۷۲ قهرمان جهان در سال ۱۹۷۴
وي در سال ۱۹۹۶ در سن ۸۰ سالگي درگذشت
۴- پوپ دروال (۱۹۷۸ تا ۱۹۸۴):
۶۷ ديدار ملي، ۴۵ پيروزي، ۱۱ تساوي، ۱۱ شكست
قهرمان اروپا در سال ۱۹۸۰
۵- فرانتس بكن بائر (۱۹۸۴ تا ۱۹۹۰):
۶۶ ديدار ملي، ۳۶ پيروزي، ۱۷ تساوي، ۱۳ شكست
قهرمان جهان در سال ۱۹۹۰
۶- برتي فوگتس (۱۹۹۰ تا ۱۹۹۸):
۱۰۲ ديدار ملي، ۶۷ پيروزي، ۲۳ تساوي، ۱۲ شكست
قهرمان اروپا در سال ۱۹۹۶
۷- اريش ريبك (۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰):
۲۴ ديدار ملي، ۱۰ پيروزي، ۶ تساوي، ۸ شكست
۸- رودي فولر (۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴):
۵۳ ديدار ملي، ۲۹ پيروزي، ۱۱ تساوي، ۱۳ شكست
۹- يورگن كلينزمان (۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶):
۳۴ ديدار ملي، ۲۱ پيروزي، ۷ تساوي، ۶ شكست
۱۰- يواخيم لو (از ۲۰۰۶):
هنوز بدون ديدار ملي

يواخيم لو در يك نگاه
001668.jpg
تاريخ تولد: ۳ فوريه ۱۹۶۰
محل تولد: شونا در فرايبورگ
قد: ۱۸۲ سانتي متر
وزن: ۷۵ كيلوگرم
وضعيت تاهل: متاهل، بدون فرزند
سرگرمي ها: سفر، مطالعه، ورزش
غذاي مورد علاقه: پيش غذاهاي تركي
نوشيدني مورد علاقه: آب معدني
مدرك تحصيلي: ديپلم متوسطه
موقعيت ها به عنوان بازيكن
رده نوجوانان در شونا و اينتراخت فرايبورگ
۱۹۸۰-۱۹۷۸ اف.ث. فرايبورگ
۱۹۸۱-۱۹۸۰ فا.اف.ب اشتوتگارت
۱۹۸۲- ۱۹۸۱ اينتراخت فرانكفورت
۱۹۸۴-۱۹۸۲ اس.ث. فرايبورگ
۱۹۸۵- ۱۹۸۴ كارلسروهه اس.ث
۱۹۸۹- ۱۹۸۵ اس.ث. فرايبورگ (ركورددار گلزني با ۸۱ گل زده)
۱۹۹۲- ۱۹۸۹ اف.ث شافهاوزن
۱۹۹۴-۱۹۹۲ اف.ث۳. وينترتور
۱۹۹۵- ۱۹۹۴ اف.ث. فرائن فلد
۵۲ بازي در بوندسليگا و ۷ گل زده
۲۵۲ بازي در دسته دوم ليگ و ۸۱ گل زده
۴ بازي براي تيم ملي زير ۲۱ سال
موقعيت ها به عنوان مربي
۱۹۹۴-۱۹۹۲ اف.ث. وينترتور
۱۹۹۵-۱۹۹۴ اف.ث. فرائن فلد
۱/۷/۹۵ تا ۱۳/۸/۹۶ كمك مربي اشتوتگارت
۱۴/۸/۹۶ تا ۲۰/۹/۹۶ مربي اشتوتگارت
۲۱/۹/۹۶ تا ۳۰/۶/۹۸ سرمربي اشتوتگارت
۱۹۹۹-۱۹۹۸ فنرباغچه استانبول
۲۰۰۰- ۱۹۹۹ كارلسروهه اس.ث
۳/۱/۲۰۰۱ تا ۲۷/۲/۲۰۰۱ آدانا اسپور
۲۰۰۲-۲۰۰۱ اف.ث. تيرول اينسبروك
۲۰۰۴- ۲۰۰۳ آسترياوين
از آگوست ۲۰۰۴ كمك مربي تيم ملي فوتبال آلمان و از ۱۲ جولاي ۲۰۰۶ سرمربي تيم ملي آلمان
موفقيت ها به عنوان مربي
مقام سوم جام جهاني ۲۰۰۶
قهرماني جام حذفي آلمان ۱۹۹۷ (اشتوتگارت)

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |