نگاهي به وضعيت پل هاي عابر پياده در تهران
بر فراز امواج خروشان خودروها
|
|
احمد زاهدي
مروري بر گذشته
پل يك سازه است كه براي عبور از موانع فيزيكي از جمله رودخانه ها و دره ها استفاده مي شود. ايجاد گذرگاه ها و پل ها براي عبور از دره ها و رودخانه ها از قديمي ترين فعاليت هاي بشر است. پل هاي قديمي معمولاً از مصالح موجود در طبيعت مثل چوب و سنگ و الياف گياهي به صورت معلق يا با تيرهاي حامل ساخته شده اند. از قرن يازدهم به بعد روشهاي ساختن پل ها پيشرفت قابل توجهي نمود و به تدريج استفاده از دستگاه هاي فشاري از مصالح سنگي و آجر با ملاتهاي مختلف و چوب متداول گرديده كه تا اوايل قرن بيستم ادامه يافت. شروع قرن بيستم همراه با استفاده وسيع از پل هاي فلزي و سپس پل هاي بتن مسلح مي باشد.
از وقتي شهرها بزرگ و خيابان ها براي عبور عابران مانعي خطرناك محسوب مي شدند، پل هاي عابر پياده نيز در شهرها خود را نمايان ساختند؛ پل هايي كه نه الزاما از فراز رودخانه اي مي گذشتند. اما وقتي از روي آن ها عبور مي كنيد، رود عظيم و خروشاني از اتومبيل هاي مختلف از زير پايتان عبور مي كند كه مي گويد از مسيري امن گذشته ايد.
بسياري از كارشناسان حمل و نقل ترافيك شهري معتقدند: «تهران بيش از هر جاي دنيا داراي پل عابر پياده است. هيچ جاي دنيا اين طور رفتار نمي كنند. در ساير كشورهاي پيشرفته دنيا، با يك خط كشي ساده اولويت را به عابر مي دهند و رانندگان هم اين حق تقدم را رعايت مي كنند». هر پل عابر پياده به طور متوسط ۴۴۴ ميليون ريال هزينه در بر دارد كه اين به جز هزينه هاي دائمي تعمير و نوسازي آن است.
پل و فرهنگ
يك معضل ديگر كه بسيار مهم است، فرهنگ استفاده از پل عابر است. بيشتر شهروندان اگر تنها ده قدم با پل فاصله داشته باشند از روي آن عبور نمي كنند! و همه گله مي كنند كه پل عابر پياده نيست، يا خط كشي نيست!
گفته مي شود در سال جاري ۲۳ عابر پياده در آزاد راه هاي استان تهران كشته شدند. تردد عابر پياده از آزاد راه ها ممنوع است و اگر عابري در آزاد راه ها كشته شود بر اساس قانون ، مقصر شناخته خواهد شد. متاسفانه در نقاطي كه پل عابر پياده وجود دارد نيز بخشي از عابران از عرض آزادراه ها عبور مي كنند؛ چرا كه اين آسانگيري و تنبلي مفرط كه دامنگير همه شهروندان شده، اجازه عبور از پل عابر پياده را به ما نمي دهد! شايد براي همين است كه شهرداري پله هاي بيشتر اين پل ها را به برق مجهز كرده تا ضمن حفظ جان شهروندان، جبران تنبلي ذاتي آنان را هم نمايد. همچنين شهرداري ها توليد و ساخت و پخش انيميشن آموزشي ترافيك با عنوان پل عابر را در شهرهاي بزرگ در دستور كار دارند و يا به انجام رسانده اند كه با همكاري صدا و سيما به اين مهم مشغولند. البته جاي قرار گرفتن هر پل نيز بسيار مهم است. معمولاً پل هاي عابر پياده در نزديكي مدارس، بيمارستان ها و اماكن عمومي كه تردد زيادي در اطراف خيابان ها وجود دارد، ساخته مي شوند.
از ديگر سو پل عابر پياده از آنجا كه استفاده درست و اساسي آن به تدريج به فراموشي سپرده مي شود، به محل تكدي گري و جايي ناامن مبدل مي شود كه خوشبختانه مدتي است شهرداري با اين مسئله برخورد جدي مي كند.
پل و پله برقي
يكي از معضلات مهم شهر تهران و به نوعي از نواقص طرح ها و فعاليت هايي كه در گذشته صورت گرفته اين است كه در فعاليت هاي توسعه اي و ارايه خدمات به نيازهاي اقشار مختلف جامعه توجه نشده در نتيجه امروز شاهديم كه معلولان، جانبازان و بخش زيادي از شهروندان به دليل عدم مناسب سازي محيط با نيازهاي آنها خانه نشين شده اند و يا اين كه پل هاي هوايي عابر پياده با پله هاي بي شمار و مكانيكي ساخته شده و در آن تسهيلاتي براي معلولان، كودكان، گنجينه ها و ديگر افراد ناتوان ديده نشده است در نتيجه بسياري از شهروندان از دو متري پل هاي عابر، عرض خيابان را با بيم تصادف با خودرو طي مي كنند ولي حاضر به استفاده از پل هاي عابر نيستند. طي سالهاي اخير فعاليت هاي قابل توجهي جهت تامين امنيت عابران پياده در تهران انجام شده كه به عنوان نمونه مي توان به احداث دهها پل هوايي مكانيزه در معابر پرتردد از جمله چمران، همت، شهرك قدس، آزادراه تهران- كرج و غيره اشاره كرد. مديريت شهري با اجراي چنين طرح هايي ضمن گراميداشت كرامت شهروندي با استفاده از تكنولوژي و ارايه خدمات مفيد فرهنگ پذيري و قانون پذيري را هم در جامعه نهادينه كرده و سياست يك گام شهرداري و يك گام شهروند را در پيش گرفت. پله برقي هاي پل عابر هفت تير، نخستين اين پل ها بود كه از عيد نوروز ۸۳ كار خودش را آغاز كرده و در حدود ۴۰۰ ميليون تومان هم هزينه داشته است. شهرداري تهران وقتي با موفقيت توانست اين پل را به چنين سيستمي تجهيز كند، به اين فكر افتاد كه اين كار را به مناطق ديگر تهران هم تسري دهد. اين جزو برنامه اي است كه دستگاه ها و نهادهاي اجرايي در خصوص عبور عابران از خط كشي يا استفاده از پل عابر پياده انجام مي دهند تا زمينه وقوع حوادث مرگ و مير عابران كاهش يابد؛ اما آنها كمتر به بعد فرهنگي مسئله توجه دارند. يك كارشناس زيبا سازي شهري مي گويد: «ايران فاقد تكنولوژي ساخت پله برقي است، لذا اين پل ها با انعقاد قرارداد از كره جنوبي خريداري مي شود و اين شركت ضمانت ۵ ساله آنها را پس از نصب بر عهده دارد».
مهمترين مسئله سهل الوصول بودن و آساني استفاده از پل ها براي مردم است كه آن ها را از بلااستفاده بودن درمي آورد. دستگاه ها و نهادهاي فرهنگي بايد در خصوص عبور عابران از پل عابر پياده تلا ش كنند تا وقوع حوادث كاهش يابد.
نشانه اي شهري
پل هاي عابر هم از جمله نمادها و نشانه هاي شهري هستند كه بخشي از خاطرات شهروندان را تشكيل مي دهند، چرا كه با عبور از روي يك پل عابر پياده در هر شهر بزرگ، احتمالاً خاطراتي در ذهن هريك از شهروندان زنده خواهد شد؛ عبور با يك دوست، ديدن چشم اندازي تازه، رسيدن به محلي مطلوب و ... . جديداً سعي شده است با توجه بيشتر به سازه هاي اين پل ها از نظر بصري هم به نقش آنها در فضاهاي شهري توجه بيشتري شود و به جاي استفاده از طرح هاي خشك و دو بعدي از منحني ها و از رنگ آميزي هايي متنوع براي پل ها استفاده شود. پل هاي عابر را معمولاً از آهن و فولاد مي سازند. وقتي كه پل ها مسقف شوند و پله هاي آنها به صورت مارپيچ و با ارتفاعي كوتاه تعبيه شوند، مردم بيشتر به استفاده از آنها ترغيب مي شوند. پل هاي مسقف نيز داراي امنيت بيشتري، به خصوص در فصول بارندگي هستند.
يك پل عابر پياده با خياباني كه از زيرش مي گذرد و يا ساختمان هاي اطرافش ارتباطي ارگانيك دارد، پس به جاست كه به فرم و ساختار اين پل ها توجه بيشتري نمود. رنگ آميزي پل ها هم مهم است. لزومي ندارد كه پل هاي عابر پياده را همه به يك رنگ درآورد؛ به عنوان نمونه رنگ آبي و سفيد براي پلي در نزديكي بيمارستان مناسب تر است و رنگ هاي شاد براي پل هايي كه بيشتر براي عبور كودكان و دانش آموزان تعبيه شده اند مناسب تر است. پل هاي عابر پياده امروزه جزو المان هاي شهري محسوب مي شوند. وقتي مي خواهيد نشاني جايي را در اطراف آن پل به دوستي بگوييد، حتماً به بعد يا قبل از پل بودن آن محل اشاره مي كنيد و ...
حافظان پل ها
وظيفه حفظ و نگهداري اين پل ها برعهده معاونت امور شهري و فضاي سبز شهرداري است كه شستشو يا رنگ آميزي و تعمير پل ها را شامل مي شود. اما وظيفه اصلي نگهداري پل ها بر عهده استفاده كنندگان آنها، يعني شهروندان است، پل ها جزو اموال عمومي شهر محسوب مي شوند. بايد از كودكي به همه شهروندان آموزش داد كه از اموال عمومي شهر نگهداري كنند. متاسفانه مشاهده مي شود كه روي پل هاي عابر يادگاري مي نويسند كه اين امر موجب مي شود در درازمدت به دليل از بين رفتن رنگ پل ها، موجب پوسيدگي آن ها شود. سرقت آلومينيوم هاي پل هاي عابر پياده مكانيزه از ديگر مشكلات براي حفاظت از پل ها است.
استفاده بهينه
از ديگر كاركردهاي پل عابر پياده كه چند سالي است به آن توجه شده، نصب تبليغات روي آنها است كه هم به پل بار اطلاع رساني را اضافه مي كند و هم موجب كاربردي تر شدن و زيباتر شدن پل هاي فلزي و بي روح عابر پياده شده است. اما جا دارد كه بيشتر از اكنون به مضمون و نوع اين آگهي ها توجه شود و پل ها تنها به ابزاري براي كسب درآمد و پول مبدل نشوند. نقش و كاركرد پل هاي عابر، به نوعي دو سويه يا حتي چندسويه است. از همين روست كه پل عابر پياده، در زندگي روزمره شهري ما نقش مهمي دارد.
به نظر مي رسد با توجه به اين كه مديريت شهري پس از سالها به خود آمده و فهميده كه موجودي به نام شهروند هم قرار است در اين به اصطلاح كلا ن شهر زندگي كند. حال وظيفه همه ما شهروندان اين است كه اين نهال كوچك را ياري كنيم تا هم شهرمان زيبا و پيشرفته شود و هم خودمان از امكانات بهتري بهره مند گرديم.
|