چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۵
نگاه
مروري برتاريخچه جام ملت هاي آسيا
مرحله نهايي چهاردهمين دوره جام ملت هاي آسيا درسال ۲۰۰۸به صورت مشترك در چهار كشور اندونزي، مالزي، تايلند و ويتنام برگزار مي شود.در حال حاضر در مرحله مقدماتي جام ملت هاي آسيا ۲۴ تيم در ۴ گروه ۶ تيمي در حال رقابت هستند كه در پايان اين مرحله از هر گروه ۲ تيم به مرحله نهايي راه مي يابند. جام ملت هاي آسيا قديمي ترين، منظم ترين و مهم ترين مسابقات فوتبال در سطح قاره آسياست. پنجاه و يك سال قبل به ابتكار و طراحي «تونكو عبدالرحمان» نخست وزير ورزش دوست مالزي، كنفدراسيون آسيا موافقت خود را با برگزاري اين مسابقات به شيوه جام جهاني در هر ۴ سال يك بار اعلام نمود و اجراي آن در سال ۱۹۵۶ ميلادي برابر با ۱۳۳۵ تحقق يافت. عبدالرحمان به خاطر آن كه مسائل جغرافيايي و مشكلات اقتصادي و همچنين تداخل مسابقات گوناگون مانع و وقفه اي در راه برگزاري جام ملت هاي آسيا به وجود نياورد پيشنهاد كرد تا اين مسابقات در حد فاصل دو جام جهاني هر ۴ سال يك بار به صورت منطقه اي انجام پذيرد تا هم از جنبه زماني و هم مالي صرفه جويي به عمل آيد. نتيجه آن كه اين طرح سودمند واقع شد و اگر چه در اولين دوره تنها چهار تيم اعلام آمادگي نمودند اما به مرور تعداد داوطلبان آنچنان افزايش يافت تا جايي كه حد نصاب تيم هاي شركت كننده به ده برابر ميزان دوره اول بالغ گرديد. سبك انجام مسابقات در دو مرحله مقدماتي و نهايي طراحي گرديد و در حال حاضر در مرحله مقدماتي تيم ها در تمامي مناطق گروه بندي مي شوند و از هر گروه تيم هاي برتر به مرحله نهايي صعود مي كنند و آنگاه در مرحله نهايي در يك كشور برگزيده بين تيم هاي صعود كننده برگزار مي شود.جام ملت هاي آسيا به دليل قدمتي كه بيش از جام ملت هاي اروپا دارد مورد توجه ساير كشورهاي جهان نيز مي باشد. ضمن آن كه حضور تيم هاي پرخرج و پرسروصدا نظير ژاپن، عربستان ،كره و استراليا موجب گرديده تا اين مسابقات در پوشش خبري رسانه هاي جهان قرار گيرد و امتياز پخش تصويري آن در بعضي از كشورهاي اروپايي به فروش برسد.
جام ملت هاي آسيا اهميتي فزونتر از فوتبال بازي هاي آسيايي دارد چرا كه در بازي هاي آسيايي، ساير رشته هاي ورزشي تا حدي ولو اندك فوتبال را تحت تأثير قرار مي دهند و از طرفي بعضي از تيم هاي قدرتمند در آن مسابقات دست به جوانگرايي و آينده سازي مي زنند در حالي كه در جام ملت هاي آسيا تيم ها با تمام قوا حضور مي يابند. اين جام اگر چه نسبت به مسابقات تيم هاي آسيايي در مقدماتي جام جهاني داراي اهميتي همسان است اما به دليل كسب عنوان مستقل، تقسيم مدال ها و ثبت مقام در تقويم كنفدراسيون فوتبال آسيا برجسته تر به چشم مي خورد و نمايانگر مفاهيم بسياري در ابعاد ورزشي و حتي غير ورزشي مي باشد.
قهرمانان ادوار گذشته
۱۹۵۶- كره جنوبي
۱۹۶۰- كره جنوبي
۱۹۶۴- رژيم اشغالگر قدس
۱۹۶۸- ايران
۱۹۷۲- ايران
۱۹۷۶- ايران
۱۹۸۰- كويت
۱۹۸۴- عربستان
۱۹۸۸- عربستان
۱۹۹۲- ژاپن
۱۹۹۶- عربستان
۲۰۰۰- ژاپن
۲۰۰۴- ژاپن

فوتبال ايران در مرحله مقدماتي جام ملت هاي آسيا
اميدواريم پيش برويم
حسن حيدري
001869.jpg
فوتبال ايران بعد از اين كه جام جهاني را با فراز و نشيب فراوان سپري كرد دچار تحولات گسترده اي در سطوح مختلف شد. روي كار آمدن كيومرث هاشمي به عنوان سرپرست فدراسيون و حضور داريوش مصطفوي به عنوان دبير كل با پيشينه اي كاملاً  موفق نشانه هايي بود تا اين رشته پرطرفدار به نوعي به آرامش برسد و دغدغه هاي علاقه مندان پرشمار فوتبال در ايران برطرف شود.
با حضور امير قلعه نويي به عنوان سرمربي تيم ملي ضلع سوم مثلث فوتبال نيز شكل گرفت تا كار اصلي براي حضور موفق در رقابت هاي مقدماتي  جام ملت هاي آسيا آغاز شود.
تيم ملي ايران در گروه B اين رقابت ها با تيم هاي سوريه، كره جنوبي و تايوان همگروه است.
تيم ملي كشورمان در اولين بازي در مرحله مقدماتي اين بازي ها موفق شد در زمان حضور برانكو تيم تايوان را چهار بر صفر مغلوب كند. آندرانيك تيموريان، مهرزاد معدنچي ۲ گل و علي دايي در اين ديدار تيم ملي را به چهار گل رساندند.
در همين زمان كره جنوبي نيز با پيروزي دو بر يك مقابل سوريه در خاك حريف به اولين پيروزي خود رسيد و نشان داد يكي از مدعيان اصلي صعود به شمار مي رود.
در روز دوم مسابقات ايران و كره جنوبي استراحت داشتند و سوريه با چهار گل تايوان را مغلوب كرد.
تيم ملي ايران براي صعود از اين گروه كار آساني را در پيش نخواهد داشت. اگر چه سوريه در روز نخست اين بازيها دو بر يك مغلوب كره جنوبي شد اما فوتبال اين كشور نيز به تبعيت از ساير كشورهاي خاورميانه با پيشرفت چشمگيري روبه رو شده است. سرمايه گذاري سوري ها روي فوتبال نشان از اهميت اين رشته پرطرفدار در سوريه دارد.
براي اثبات اين موضوع كمي به عقب برمي گرديم رقابت هاي ليگ قهرمانان آسيا؛ الكرامه به عنوان نماينده سوريه با تيم صباباتري همگروه بود. نماينده كشورمان در مصاف با اين تيم در هر دو بازي رفت و برگشت در صباشهر و خاك حريف شكست خورد تا از صعود به مرحله بعدي بازماند. اين موضوع معيار خوبي براي ارزيابي فوتبال سوريه مي باشد كه اين تيم موفق شد صباباتري را كه از بازيكنان سرشناسي برخوردار بود مغلوب كند.
اگر نگرش ما نسبت به اين تيم به عنوان يك تيم درجه دوم آسيا باشد سخت در اشتباه هستيم. در حالي كه تيم ملي ما در هفته جاري تمرينات خود را با نفرات جديد آغاز كرده است تيم ملي سوريه از روز ۲۱ تير ماه زير نظر ميروسلاو رادينويچ سرمربي يوگسلاو تمرينات خود را براي ديدار با ايران آغاز كرده و حتي دو ديدار تداركاتي نيز با تيم هاي عراق و اردن برگزار كرده است. سوريه براي ديدار با ايران در روز ۲۵ مرداد ماه لحظه شماري مي كند. در تيم ملي سوريه بازيكناني نظير علي دياب، فريس اسماعيل، جهادالحسين، محمد امينه، زيادشابو، رجا رافي و مهر السعيد حضور دارند.
راه ما
تيم ملي در شرايطي نه چندان مطلوب بايد به مصاف سوريه برود. بازيكنان خسته از اردوهاي بلند مدت و حضور در جام جهاني بار ديگر در روزهايي كه اكثر تيم ها بدنسازي مي كنند بايد پا به ميدان بگذارند. حضور بازيكنان جديد در تيم ملي نيز باعث مي شود تا چهره جديد تيم ملي با تركيب حاضر در جام جهاني تفاوت اندكي داشته باشد و تلفيق نفرات جديد با نفرات قبلي يكي از فاكتورهايي است كه بايد به آن توجه بسياري شود.
البته با توجه به فرصت باقي مانده و حضور يكي از بهترين مربيان بدنسازي در كادر تيم ملي قطعاً اين معضل برطرف خواهد شد.
تيم ايران از ۲۵ مرداد تا ۱۵ شهريور ماه بايد سه بازي حساس با تيم هاي سوريه در تهران، كره جنوبي در سئول و سوريه در دمشق برگزار نمايد. در اين فاصله كم تيم ايران بايد نيروي خود را به گونه اي تقسيم كند تا دچار مشكل نشود. البته قطعاً  اسكلت تيم ملي متشكل از بازيكنان حاضر در جام جهاني خواهد بود زيرا در اين فرصت اندك زمان آزمايش از تمامي استعدادهاي فوتبال مقدور نيست و قلعه نويي بايد اين نكته را مدنظر قرار دهد.
كره جنوبي حريف اصلي
بعد از ديدار ۲۵ مرداد تيم ملي راهي سئول مي شود تا با كره جنوبي مصاف دهد. تيم ملي كره جنوبي شايد موفق ترين تيم آسيايي در جام جهاني بود. آنها بعد از يك پيروزي مقابل توگو و تساوي يك بر يك برابر فرانسه قهرمان جهان در سال ۱۹۹۸ در آستانه صعود به مرحله بعدي قرار گرفتند اما شكست دو بر صفر مقابل سوئيس آرزوهاي شياطين سرخ آسيا را بر باد داد.
آنها نسبت به ساير تيم هاي آسيايي در جام جهاني با رهبري ديك ادوكات متحول شده بودند. آنها با تجربه مقام چهارمي در دوره قبلي پا به اين مسابقات گذاشتند. بعد از جام جهاني ۲۰۰۶ اين تيم با رفتن ديك ادوكات شرايطي مثل ايران را پيدا كرد. البته آنها خيلي سريع با پيم وربيك دستيار ادوكات قرار داد امضاء كردند تا خود را براي حضور در جام ملت هاي آسيا آماده كند.
وربيك با بلندپروازي از هم اكنون به فكر قهرماني در جام ملت هاي آسياست. وي در اين باره گفت: هدف ما كسب عنوان قهرماني در جام ملت هاي ۲۰۰۷ است.
بلافاصله بعد از اين كه سرمربي كره جنوبي مشخص شد تمرينات تيم ملي كره جنوبي در مركز پاجو آغاز شد. اين مربي ۵۰ ساله هلندي تا زمان برگزاري بازي هاي ۲۰۱۰ جام جهاني آفريقاي جنوبي با فدراسيون فوتبال كره جنوبي قرارداد دارد.
وي با خوش بيني اعتقاد دارد خاطرات جام جهاني ۲۰۰۲ را در جام جهاني ۲۰۱۰ براي مردم كره جنوبي تكرار مي كند تا اين كشور به جمع ۱۶ تيم مرحله دوم جام جهاني ۲۰۱۰ راه يابد.
وي در اين باره تأكيد كرد: بازيكنان ما در جام جهاني ۲۰۰۶ مرتكب اشتباهاتي شدند، اما بايد اين اشتباهات را تجزيه و تحليل كرده و براي مراحل بعدي كه در پيش رو داريم آنها را برطرف كنيم.
كره جنوبي براي رسيدن به آمادگي هر چه بيشتر ديدار تداركاتي را با ژاپن برگزار مي كند كه اين ديدار مي تواند دستاوردهاي زيادي براي كره جنوبي تا پيش از ديدار با ايران به ارمغان بياورد.
يكي از اهداف اصلي وربيك با توجه به ايده هايي كه در ذهن دارد كم كردن فاصله فوتبال كره جنوبي با فوتبال اروپاست. وي در اين باره مي گويد: از آنجا كه من با فوتبال اروپا كاملاً  آشنا هستم قطعاً ايده هاي خيلي خوبي براي كم كردن فاصله ميان فوتبال كره و اروپا دارم و مي خواهم بار ديگر سطح فوتبال كره را مثل گذشته بالا ببرم.
ديدارهاي تداركاتي
قطعاً تيم ملي براي رسيدن به انسجام بيشتر بايد ديدارهاي تداركاتي را در دستور كار خود قرار دهد. بايد براي اين موضوع تيم هايي برگزيده شوند كه شيوه بازي آنها نزديك به حريفان ما باشد. در حال حاضر مي توان با رايزني هاي گسترده يك تيم برجسته اروپايي را به ايران دعوت كرد تا تيم ملي در آزمايش بزرگ مورد ارزيابي قرار گيرد. براي اين كار مي توان به طور مثال از تيم ملي تركيه دعوت به عمل آورد. آنها در جام جهاني غايب بودند و براي حضور در ايران با مشكلي از بابت خستگي ناشي از حضور در جام جهاني روبه رو نيستند. تركيه مي تواند گزينه بسيار مناسبي براي اين كار باشد. از اين دسته تيم ها در دنيا بسيار هستند كه براي حضور در ايران هزينه زيادي نيز متحمل ورزش كشور نخواهد شد. براي اين امر مهم دستگاه ورزش بايد تمام امكانات خود را در اختيار فدراسيون فوتبال بگذارد تا در اين مقطع فدراسيون فوتبال دچار مشكلي نشود.
در ادوار گذشته بازي هاي تداركاتي با تيم هايي سازماندهي مي شد كه بار فني براي فوتبال در بر نداشت و تيم هاي بزرگ نيز به واسطه دريافت مبالغ بالا حاضر به بازي با ايران نمي شدند. اميدواريم در دوره جديد اين مشكل نيز با درايت مسئولين مرتفع شود تا پاي تيم هاي بزرگ نيز به ايران باز شود يا حداقل بتوان با آنها در خانه خودشان ديدار كنيم. تاكنون تيم ملي ايران تنها يك بار با حريف بزرگي چون آلمان ديدار داشته و ديگر چنين اتفاقي در ديدارهاي تداركاتي رخ نداده است. بازي با تيم هاي برجسته دنيا مي تواند نقش اساسي در پيشرفت فوتبال در كشور داشته باشد.با اين اوصاف اكنون فدراسيون فوتبال در حال رايزني براي يك ديدار دوستانه با يكي از سه تيم امارات ،كويت و اردن است.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |