يكشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۵
بهره برداري كامل از خط 2 مترو تا ايستگاه دانشگاه علم و صنعت
يكسره تا شرق تهران
ايستگاه امام(ع) حسين در ابتداي خيابان نظام آباد و انقلاب نيز در دهه فجر افتتاح خواهد شد و تا آخر امسال تمام ايستگاه هاي نيمه شرقي خط 2 به پايان خواهد رسيد
002379.jpg
آزاده بهشتي
براساس پيش بيني هاي انجام شده طي 10 سال آينده بايد 16 ميليارد دلار براي بخش حمل و نقل درون شهري هزينه شود كه از مجموعه 16 ميليارد دلار اعتبار پيش بيني شده براي حمل و نقل درون شهري تا كنون ده ميليارد آن تصويب و يك ميليارد دلار آن نيز براي مترو تهران هزينه شده است، اما هنوز حدود 11 ميليارد دلار ديگر مورد نياز است.
اين ارقامي است كه بين مديران و برنامه ريزان شهري بالا و پايين مي شود تا به يك نتيجه معقول براي تأمين نياز شهرنشينان برسند، اما آنچه براي ساكنان شهرنشين اهميت ويژه اي دارد، حركت سريع در كلانشهرها به خصوص پايتخت است. اين را از لابه لاي حرف هاي درگوشي آنها در مترو مي توان فهميد. سرعت و معطل نشدن در ترافيك هاي سرسام آور، بيش از هر چيز مترو را در اولويت انتخاب شهرنشينان قرار داده است و حالا كه اين روزها خطوط مترو به قسمت هاي شرقي پايتخت رسيده است و با توجه به اينكه روزانه 750 هزار سفر درون شهري از طريق مترو انجام مي شود مي توان اين رضايت را در شهروندان شرق تهران ديد.
ايستگاه هاي مترو دردشت و تهرانپارس تا پايان سال به بهره برداري كامل مي رسد و به اين ترتيب تهران امسال صاحب 90 كيلومتر مترو خواهد شد. اين خبري است كه مهندس هاشمي پيش از اين اعلام كرده بود، زماني كه به سراغ ربيعي مي رويم، مي گويد: نيمه شرقي خط 2 مترو از بهارستان تا دانشگاه علم صنعت- همان ايستگاه دردشت كه نام آن توسط شوراي شهر تغيير كرده است- 10 كيلومتر و شامل 8 ايستگاه است كه اين آخرين بخش از برنامه، اول 26 اسفند ماه افتتاح شد.
او نيز تأكيد مي كند كه با حركت مترو در خطوط 1، 2 و 5 يعني ميرداماد تا حرم مطهر، صادقيه تا دانشگاه علم و صنعت و صادقيه تا گلشهر 90 كيلومتر است و ادامه مي دهد: در برنامه اول كه خط 1 حرم تا ميرداماد است تمام خطوط راه اندازي شده است، اما در خط متروي شرقي كه شامل 8  ايستگاه است و 3 ايستگاه آن كه شامل علم و صنعت، شهيد مدني و سرسبز است راه اندازي شده و 5 ايستگاه باقي مانده، كه قرار است هر سه ماه يكبار راه اندازي شود.
به گفته ربيعي تا آخر خرداد ماه دو ايستگاه به اين 8 ايستگاه اضافه شد، يعني ايستگاه سبلان و دروازه شميران هم راه اندازي شد و 3 ايستگاه باقي مانده كه به ترتيب اواخر شهريور يا اوايل مهر ايستگاه گلبرگ و ايستگاه نظام آباد است كه ايستگاه گلبرگ در تقاطع خيابان جانبازان و مدني يعني نزديك ترين ايستگاه به رسالت تأثير بسيار زيادي در كاهش حجم مسافران در ميدان رسالت دارد. ايستگاه نظام آباد نيز قبل از ايستگاه گلبرگ در شمال خيابان نظام آباد بار ترافيكي اين منطقه را كاهش مي دهد.
ايستگاه امام حسين(ع) در ابتداي خيابان نظام آباد و انقلاب نيز در دهه فجر افتتاح خواهد شد و ربيعي تأكيد مي كند تا آخر امسال تمام ايستگاه هاي نيمه شرقي خط 2 به پايان خواهد رسيد.
اما نكته قابل توجه در مورد ايستگاه هاي مورد بهره برداري قرار گرفته در نيمه شرقي- دانشگاه علم و صنعت- محدوديت زمان حركت بود. به گفته او اين ايستگاه ها از زمان افتتاح تا اواسط مرداد تنها 4 ساعت كار مي كرد و از مرداد ماه به بعد ساعت حركت قطار در اين ايستگاه مانند ساير خطوط در تمام طول روز است.
كاهش زمان حركت
احتمالاً آنهايي كه متروسواران قهاري هستند به خاطر دارند زمان حركت قطارها هر چند سال يك بار يك تا دو دقيقه كاهش يافته است. يعني اين حركت از۷-6 دقيقه شروع و اين روزها قطارها هر 4 دقيقه يك بار از ايستگاه ها عبور مي كنند، البته مهندس ربيعي اميدوار است اين زمان به 2 دقيقه برسد كه البته تحقق اين موضوع مستلزم يك شرط است ؛خريد قطار. يعني براي اينكه حركت قطارها به 2 دقيقه در خطوط برسد به 455 واگن نياز داريم و اگر بخواهيم حركت قطار در خط 5، تهران- گلشهر به 5 دقيقه برسد به 160 واگن دوطبقه يعني 38 لكوموتيو نياز داريم كه اين موضوع هزينه 800 ميليون دلاري را به دنبال دارد.
هر چند اين رقم، بالا به نظر مي رسد، اما با اين اتفاق حجم جابه جايي مسافران نسبت به قبل دو برابر مي شود كه ربيعي ابراز اميدواري كرد از محل تبصره 13 قانون،  اين بودجه در اختيار مترو قرار گيرد.
آسانسور در ايستگاه مترو
تابستان و گرماي آن را نمي توان ناديده گرفت، به همين خاطر فرصت را از دست نمي دهيم و از مهندس ربيعي در مورد واگن هاي كولردار و گرماي آزاردهنده برخي قطارها سؤال مي كنيم.
ربيعي مي گويد: 85 درصد قطارهاي قديمي كولردار شده اند و تنها 15 درصد از قطارهاي خط 1 كولردار نيستند.
نكته قابل توجه ديگر در مورد تغييرات مترو استفاده از آسانسور در برخي از ايستگاه هاست. ربيعي مي گويد: تعداد افرادي كه توان استفاده از پله برقي را ندارند در ايستگاه هاي مترو كم نيست. به همين خاطر تصميم گرفتيم از آسانسور در ايستگاه هاي مترو استفاده كنيم تا آسايش براي اين افراد نيز فراهم شود. طبق قراردادي كه مترو با يك شركت ايراني بسته است آسانسورها تهيه شده و قرار است در 5 ايستگاه اين آسانسورها نصب شود.
ايستگاه امام خميني(ره)، صادقيه، خزانه، ترمينال جنوب و خيام، يعني 4 ايستگاه از خط 1 و يك ايستگاه از خط 2 را شامل مي شود. البته هنوز زمان انجام اين كار مشخص نيست.

نقبي در تاريخ
002376.jpg
تقاطع خيابان وليعصر و خيابان سپه (امام خميني) در اوايل سالهاي 1300 ديوار حاشيه اي خيابان وليعصر محصوركننده املاك و دارايي هاي فرمان فرمايان بود كه هم اكنون اين ديوار، ديوار ضلع شرقي ساختمان سابق مجلس شوراي اسلامي را تشكيل مي دهد.
اين خيابان اين روزها مملو از تردد اتومبيل ها و صداي بوق آنهاست.

جهانشهر
شهردار منتخب 2006 از كدام كشور خواهد بود؟
آراء مردم از سراسر جهان منجر به راه  يافتن 50 شهردار از 5 قاره جهان به مرحله نهايي گزينش شهردار سال 2006 شده است.
۶۷۷ شهردار از سراسر جهان تاكنون با رأي مردم كانديد دريافت جايزه شهردار منتخب سال 2006 شده اند. كساني كه در اين رأي گيري شركت مي كنند بايد علاوه بر ذكر نام شهردار مورد علاقه خود، دليل انتخاب فرد مورد نظر را نيز ذكر كنند.
شهردار منتخب بايد از سه ويژگي برخوردار باشد؛ قابليت اجرايي بالا، قدرت تامين امنيت و آرامش و توانايي برقراري ارتباط بين جوامعي با فرهنگ ها، نژادها و پيشينه اجتماعي مختلف. برگزاركنندگان اين مسابقه فهرستي از اسامي 50 شهردار برگزيده اي كه به مرحله نهايي راه پيدا كرده اند، ارايه داده اند كه در اين فهرست 12 شهردار از آسيا، 16 شهردار از آمريكاي شمالي و جنوبي، 16 شهردار از اروپا، 4 شهردار از آفريقا و 2 شهردار از استراليا براي دريافت جايزه شهردار سال 2006 برگزيده شده اند.
پروژه گزينش شهردار برتر جهان، سومين سال متوالي است كه به مرحله اجرا درمي آيد. سال گذشته (2005) دورا باكويانيس از آتن برنده جايزه شهردار سال شد.

صداي شهروند
دلهره خيابان هاي تهران
سوسه خداوريان - راهبندان، راهبندان، راهبندان، ولي فقط اين نيست. ما فرهنگ راهنمايي و رانندگي را هم ياد نگرفته ايم؛ يعني اين يادگيري زير صفر است. نمي دانم چرا ولي واقعاً
دردآور است. نه ماشين ها به عابران پياده توجه مي كنند و نه عابران به ماشين ها؛يك نمونه ساده.
از خط كشي كه رد مي شوي ممكن است حرف هاي ناجور هم بشنوي. مي پرسيد چرا؟ توجه كنيد وقتي چراغ عابر پياده نيست و پل عابرپياده هم به چشم
نمي آيد و تنها خط كشي عابر پياده را براي عبورداري، خوب عابر طبق قانون راهنمايي رانندگي بايد از خط كشي استفاده كند، چون فرهنگ راهنمايي و رانندگي اين را مي گويد. اما با انجام اين كار در خيابان هاي تهران سرزنش مي شوي و نمي تواني نگاه هاي تمسخر آميز عابران را ناديده بگيري؛ به جاي اينكه ماشين ها توقف كنند و به عابر پياده اجازه عبور بدهند، حقي كه مسلما به عابر پياده تعلق دارد و اگر اشتباه نكنم در آيين نامه راهنمايي و رانندگي هم آمده است ولي پا روي گاز مي گذارند تا عابر را بترسانند.
اما مثل اينكه رانندگان هم مقصر نيستند چون وقتي ماشين راهنمايي و رانندگي خودش پشت خط عابرپياده نمي ايستد چطور مي توان توقع داشت كه ديگران رعايت كنند؟ يعني واقعاً قوانين مختص مردم عادي است و ماموران ما در ماشين و حتي روي موتور نبايد رعايت كنند.
نكته جالب تر اينكه مثل اينكه چراغ قرمز مال ماشين ها و عابران پياده است البته از ترس جريمه. براي موتورسوارها چراغ قرمز معني ندارد. مي خواهي از عرض خيابان رد شوي، چراغ هم قرمز است و حق تقدم با عبور عابر پياده، اين را چراغ كه روي رنگ سبز توقف كرده است مي گويد، اما سه چهار موتوري با فرهنگ از آن طرف خيابان با سرعت مي آيند و باقي ماجرا هم كه معلوم است. مي ايستي و صبر مي كني چراغ سبز و بعد قرمز شود تا شايد بتواني لا به لاي اين تغييرات راهي براي عبور پيدا كني و از خيابان عبور كني. اين تمام ماجرا نيست.

شهرآرا
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |