دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۵
گفت وگو با رئيس آكادمي ملي المپيك ايران
كمبود متخصص
علي شاكري
002409.jpg
002403.jpg
از تاسيس آكادمي ملي المپيك ايران چهار سال مي گذرد. ايجاد اين پايگاه علمي ورزش از حرف تا عمل ده سال طول كشيد و سرانجام در آخرين روزهاي خرداد سال ۱۳۸۱ بود كه اين مجموعه زيبا با معماري الهام گرفته از المپيك باستان در قلب مجموعه ورزشي انقلاب با حضور «ژاك روك» رئيس كميته بين المللي المپيك گشايش يافت.
اينكه اين گنجينه بزرگ ورزش ايران تا چه اندازه توانسته در شتاب بخشيدن به علمي حركت كردن ورزش تاثيرگذار باشد، بهانه گفت وگو با رئيس آكادمي ملي المپيك است.سيدامير حسيني به پشتوانه حضور فعال در عرصه ورزش چهار سالي است كه اين مسئوليت را در اختيار دارد. او اعتقاد دارد آكادمي طي اين مدت خدمات قابل توجهي را ارائه داده است كه اين خدمات شامل سنجش و قابليت هاي جسماني در بهبود عملكرد ورزشكاران، مشاوره علمي و تمريني و برنامه هاي آموزشي، پژوهشي و فرهنگي بوده است، هر چند برخي از دست اندركاران ورزش اعتقاد دارند كه هنوز آكادمي از همه ظرفيت خود در جهت ارتقاي سطح علمي ورزش استفاده لازم را نبرده است.در گفت وگوي انجام شده نگاهي داريم به عملكرد چهار ساله آكادمي ملي المپيك و اهداف پيش روي آن.
عكس ها:جوادگلزار
* جنبش المپيك چيست و آكادمي تا چه اندازه با اهداف اصلي ترسيم شده در اين راه حركت داشته است؟
- جنبش المپيك يك نهضت فرهنگي و تربيتي است كه با استفاده از ورزش به عنوان ابزاري ارزنده در زمينه تعليم و تربيت مي كوشد تا رشد شخصيت فردي و اجتماعي و كمك به ساختن جامعه اي پويا مملو از صلح و دوستي را تقويت كند.
آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك به عنوان موسسه اي علمي، آموزشي، پژوهشي، فرهنگي و تخصصي وابسته به كميته ملي المپيك جمهوري اسلامي ايران است كه در سال ۱۳۸۱ با حضور «ژاك روك» رياست كميته بين المللي المپيك و مقامات عالي رتبه ورزش كشور افتتاح شد. اين آكادمي با فعاليت مستمر و پرنشاط همكاران تلاشگر خود و حمايت هيات اجرايي كميته ملي المپيك با اجراي فعاليت هاي گوناگون در عرصه هاي مختلف تلاش كرده است تا فعاليت هاي سازنده و خدمات ارزنده اي را در عرصه هاي علمي، فرهنگي ورزشي و خدمات لازم را به ورزش كشور در راستاي اهداف عالي و وظايف آكادمي ارائه كند.
* آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك چه نقشي در شتاب بخشيدن به علمي شدن ورزش در ايران داشته است؟
- تاسيس آكادمي ملي المپيك بر حسب يك سري نيازهاي اساسي ورزش كشور مبتني بوده است. تاكيد بر علمي شدن ورزش از اهداف برنامه هاي ۵ ساله توسعه كشور است. در زمان تصدي اين جانب به عنوان دبيركل كميته ملي المپيك تلاش كردم كه در جهت اجرايي شدن اين سياست با تصويب برنامه ها در هيات اجرايي كميته ملي المپيك اقدام كنم.
در اين راستا تاسيس و راه اندازي مركز سنجش و توسعه قابليت هاي جسماني در سال ۱۳۷۶ به عنوان گام اول در دستور كار قرار گرفت. براساس سياست سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك مقرر شد تمامي تيم هاي ورزشي كه در مسابقات بين المللي، آسيايي و المپيك شركت مي كنند از آمادگي جسماني مناسب برخوردار باشند، زيرا مطالعات علمي نشان داده است موفقيت ورزشكاران و تيم ها مستلزم برخورداري از آمادگي هاي مهارت، جسماني و رواني است. ارزيابي آمادگي هاي مهارتي، جسماني و رواني تيم هاي ورزشي به سادگي و در توان سازمان و تشكيلات ورزش نبود؛ لذا كميته ملي المپيك بر آن شد تا روشي را كه قابل دسترس تر و اجرايي تر بود در راس كار قرار دهد و آن، ارزيابي آمادگي جسماني ورزشكاران بود.
آكادمي علاوه بر ماموريت اصلي خود توسعه و گسترش فلسفه و اصول المپيزم با نگاهي بومي و ملي در جهت شتاب بخشيدن به علمي شدن ورزش كشور، خدمات قابل توجهي را ارائه داده است. اين خدمات شامل خدمات مشاوره علمي و تمريني و برنامه هاي آموزشي پژوهشي و فرهنگي بوده است به طوري كه بيش از يكصدهزار نفر ورزشكار، مربي و دانش آموز تا كنون از خدمات اين آكادمي بهره مند شده اند.مركز سنجش و قابليت هاي جسماني در بهبود عملكرد ورزشكاران شركت كننده در بازي هاي آسيايي ۹۸ تايلند و كسب جايگاه هفتم ايران در بين كشورها و همچنين شركت در بازي هاي المپيك سيدني و كسب جايگاه بيست و ششم در بين ملت ها و كسب چهار مدال و سيزده ديپلم افتخار و همچنين در بازي هاي المپيك آتن ۵ مدال از ۶ مدال كسب شده و ديپلم هاي افتخار دريافتي نقش موثري داشته است. علاوه بر اين به ورزشكاران پارالمپيكي نيز خدمات مناسبي را ارائه كرده است.
* با چه موانع بازدارنده اي مواجه بوديد؟
- تغييرات در مديريت كلان ورزش كشور موجب نگرش هاي متفاوت به فعاليت هاي آكادمي مي شود. آموزش و توجيه مسئولان مستلزم زمان بوده است.
- نبود بودجه مستقل امكان برنامه ريزي را به حداقل مي رساند ساختارهاي مالي، اداري مستلزم بروكراسي نامناسب و خاص خود است.
- كمبود نيروي انساني متخصص و عدم امكان جذب و نگهداري آنها.
- كمبود فضاي كافي جهت اسكان ورزشكاران و استفاده بهينه از سالن هاي تمريني.
- بروكراسي طولاني در تهيه و تصويب طرح هاي پژوهشي و كمبود پژوهشگر.
- نداشتن يك راه مستقل و عدم موافقت مسئولان سازمان تربيت بدني در اين زمينه.
- مستاجري سخت است و تغييرات مديران مجموعه انقلاب همواره اين آكادمي را با مشكلاتي روبه رو ساخته است، اخيراً نيز از سوي مديريت مجموعه انقلاب قراردادي تنظيم شده است كه مي بايست سالانه مبلغ ۳۱۰ ميليون تومان بابت اجاره به مديريت مجموعه پرداخت شود كه اين بودجه در اعتبارات كميته ملي المپيك پيش بيني نشده است، لذا بيم آن مي رود اين مبلغ از محل كاهش اعتبارات آموزشي و پژوهشي تامين شود.
*مهمترين دستاوردهاي چهارساله آكادمي چيست؟
- كمك به توسعه علمي و فرهنگي ورزش كشور با برگزاري صدها برنامه آموزشي شامل كارگاه ها، دوره ها، سمينارها و جشنواره هاي فرهنگي و هنري ورزشي.
- فراهم كردن امكانات و تسهيلات به منظور اجراي برنامه هاي آموزشي، پژوهشي، علمي و فرهنگي فدراسيون هاي ورزشي.
- فراهم سازي امكانات آزمايشگاهي جهت اجراي طرح هاي پژوهشي با همكاري دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي و اجراي بيش از ۵۰ طرح پژوهشي.
- معرفي آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك به عنوان يك مركز علمي، فرهنگي، ورزشي در سطح ملي، منطقه اي، آسيايي، كشورهاي اسلامي و كميته هاي ملي المپيك كشورهاي مختلف جهان.
- انتخاب آكادمي به عنوان مركز تمرينات برتر آسيا و نماينده فدراسيون بين المللي فيلم هاي ورزشي تلويزيوني و سينمايي در منطقه جنوب و غرب آسيا.
- ارائه خدمات علمي و تمريني به تيم هاي ملي شركت  كننده در بازي هاي آسيايي و المپيك و كسب مدال هاي مناسب.
- مشاركت آكادمي در تهيه و توليد صدها برنامه توليدي به ويژه در بخش ورزش همگاني و نرمش هاي صبحگاهي و برنامه هاي خبري و گزارشي راديو و تلويزيوني.
- ايجاد ارتباط موثر با مجامع بين المللي و علمي و صاحب نظران و متخصصان داخلي و ايجاد بخش هاي جديد علمي در آكادمي مانند مراكز روانشناسي ورزش، بخش مديريت ورزش، مهندسي ورزش، استعداديابي، آنتروپومتريك و آموزش زبان هاي خارجي.
* استقبال فدراسيون ها از آكادمي چگونه بوده است؟
- فدراسيون ها در حد نياز خود از خدمات اين آكادمي بهره مند شده اند. به ويژه برگزاري جلسات مجامع عمومي، دوره ها و كارگاه هاي آموزشي و خدمات علمي تمريني و پزشكي ورزشي. آكادمي ملي المپيك تلاش كرده است كه با تكريم مراجعان خدمات مناسب را ارائه دهد.
خوشبختانه بسياري از فدراسيون ها طي سالهاي اخير داراي امكانات مناسبي شده اند. آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك تلاش مي كند در راستاي سياست هاي هيات اجرايي تعامل هر چه مناسب تري را به فدراسيون ها ارائه كند.
همان طور كه خوانندگان محترم مطلع هستند جهت موفقيت در عملكرد عالي ورزشكاران بايستي علاوه بر مهارت هاي بالاي ورزشي، ورزشكاران از مهارت ها و آمادگي هاي رواني و جسماني نيز برخوردار باشند. آمادگي هاي مهارتي معمولاً توسط مربيان فني سنجيده مي شود. سنجش آمادگي هاي رواني نيز مستلزم زمان و كارشناسان ويژه است آن چيزي كه اجرايي تر و قابل حصول تر براي ارزيابي تيم ها است سنجش و ارزيابي قابليت هاي جسماني عمومي مي باشد. شايان ذكر است ارزيابي آمادگي هاي جسماني عمومي مغاير با اخذ آزمون هاي تخصصي آمادگي جسماني براي ورزشكاران نبوده است اما متأسفانه شرط برخورداري از حداقل داشتن آمادگي هاي جسماني به ويژه در اعزام ها برداشته شد و اين تصميم موجب كاهش استقبال فدراسيون ها از اخذ آزمون هاي آمادگي جسماني شد و آزمون ها صرفاً به تيم هايي اختصاص پيدا كرد كه به روش هاي علمي تمرين بيشتر اعتقاد داشتند.
* ارتباط آكادمي با ساير آكادمي ها و به خصوص كميته بين المللي المپيك تا چه اندازه بوده است؟
- آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك از زمان تأسيس خود سعي كرده است كه ارتباط بسيار خوب و نزديكي را با آكادمي هاي المپيك دنيا به خصوص كشورهايي كه از نظر فرهنگي نزديك به كشور ما مي باشند برقرار نمايد كه از آن جمله مي توان به ارتباط نزديك با آكادمي ملي المپيك تاجيكستان اشاره كرد. ما با مشاركت دو كشور تاجيكستان و افغانستان به عنوان دو كشور دوست و همسايه در جهت احياي ورزش باستاني زورخانه كه ريشه در فرهنگ و اصالت كشورمان دارد، نسبت به احداث زورخانه و همچنين احياي اين ورزش اقدام نموده ايم كه اين روند همچنان ادامه دارد.
اين مجموعه همچنين ارتباط بسيار خوبي با كميته بين المللي المپيك دارد. چندي پيش اينجانب در هشتمين نشست مشترك رؤسا و مديران كميته و آكادمي هاي ملي المپيك جهان كه در كشور يونان برگزار شد شركت نمودم. در اين نشست، گزارشي از برنامه هاي علمي آموزشي و طرح آموزش المپيزم كه با حضور دانش آموزان و دانشجويان سراسر كشور در آكادمي المپيك ايران برگزار  شد ارايه نمودم.همچنين فيلم المپيك در كمپ ساخته مجيد مجيدي به نمايش گذاشته شد كه مورد استقبال شركت كنندگان در اين اجلاس قرار گرفت و از آن پس شاهد استقبال و تقاضاي آكادمي هاي المپيك دنيا و درخواست آنان مبني بر در اختيار قراردادن نسخه اي از اين فيلم به عنوان يك فيلم آموزشي المپيزم بوده ايم كه از جمله كشورهاي متقاضي مي توان به آكادمي المپيك آلمان، دانمارك و ... اشاره كرد.
*ايده آل هاي شما در آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك چيست؟
- توسعه و گسترش المپيزم. هدف نهضت المپيزم آن است كه ورزش در همه جا در خدمت رشد و توسعه هماهنگ و پايدار انسان قرار گيرد و به ساختن دنيايي بهتر مملو از صلح و دوستي با حفظ كرامت انساني كمك كند.
- كمك به كسب جايگاه شايسته در بازي هاي المپيك، آسيايي و كشورهاي اسلامي
- ارايه خدمات هرچه مطلوب تر به جامعه ورزش و خدمت گيرندگان آكادمي
* ميزان تعامل با تحقيق گران و پژوهش گران و دانشگاه هاي داخلي تا چه حد بود؟
- امكانات آزمايشگاهي آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك موقعيت مناسبي را براي اساتيد و پژوهشگران فراهم كرده است. در حال حاضر بسياري از اساتيد مشاوره هاي راهنما، دانشجويان خود را به آكادمي معرفي مي كنند كه حاصل آن شكل گيري بيش از ۵۰ طرح تحقيقي در سال هاي اخير است.
*افق آينده آكادمي را چگونه مي بينيد؟
- آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك با رقابت جهاني كه در زمينه توسعه علمي وجود دارد بايستي تلاش نمايد كه از رشد علمي بازنماند. ورزش در آسيا از پيشرفت گسترده اي برخوردار شده است و دولت ها سرمايه گذاري هاي كلاني را در پيشرفت ورزش معمول مي كنند. افق آينده مشاركت هرچه مؤثر و گسترده تر در ارتقاء سطح علمي ورزش كشور است.
* از ميزان رشد و پيشرفت آكادمي و ارزيابي عملكرد چهار ساله بگوييد.
- با نگاهي به روند رو به  رشد فعاليت هاي آكادمي از بدو تأسيس تاكنون مي توان ميزان رشد و پيشرفت اين مجموعه را هم در زمينه كيفي و هم در زمينه كمي به خوبي احساس كرد. تجهيز آكادمي به پيشرفته ترين دستگاه ها و تجهيزات ورزشي و راه اندازي بخش ها و مراكز علمي در جهت هرچه علمي تر كردن ورزش كشور مانند بيومكانيك (مهندسي ورزش)، آنتروپومتري، روانشناسي ورزشي و همچنين راه اندازي دپارتمان هاي تاريخ و فرهنگ ورزشي كشور، زبان و تأسيس موزه ملي ورزش را مي توان از جمله اين فعاليت ها دانست.

نگاه
آكادمي ملي المپيك
يك نياز در دل ورزش
جهانگير كوثري
002406.jpg
اوايل سال ۱۹۳۹ كميته المپيك يونان تصميم گرفت كه آكادمي المپيك را تأسيس كند. چند ماه بعد كميته ملي المپيك با اين امر موافقت كرد. پس از آن و در سالهاي جنگ، امكان هر نوع پيشرفت ملموس غيرممكن بود. فقط در سال ۱۹۴۸ بود كه «جين كت زياس» كه در سال ۱۹۴۶ به عضويت كميته بين المللي المپيك درآمده بود، توانست طرح هاي واقعي خود را درباره داير ساختن آكادمي بين المللي المپيك به كميته بين المللي المپيك پيشنهاد كند. در جلسه سال ۱۹۴۹ رم طرح هاي وي به اتفاق آرا پذيرفته شد تا «دبيرستان المپيك گرايي» زير نظر كميته المپيك شروع به فعاليت كند.
به دنبال آن در سال ۱۹۶۱ نام اين دبيرستان به آكادمي المپيك تغيير يافت. در اولين اجلاس، ۳۰ دانشجو از ۲۴ كشور شركت كردند.
اولين حركت آنها اجراي طرح كارل ديم (پرفسور ورزش) براي حفاري ورزشگاه قديمي در محل المپيا بود. پس از آن چنين رسم شد كه همه ساله نمايندگاني از كشورهاي مختلف گرد هم آيند و در محل آكادمي المپيك درباره آرمان هاي المپيك، فلسفه، آموزش، جامعه  شناسي، تربيت بدني به بحث بنشينند. اكنون اين جلسات به شكل قانوني و در تاريخ مشخص در آكادمي بين المللي المپيك برگزار مي شود. تعداد شركت كنندگان از ۳۰ نفر در سال اول اكنون به ۲۰۰۰۰ نفر رسيده است و ۱۲۲ كشور نمايندگان خود را به آن اعزام مي دارند. آكادمي بين المللي المپيك محل اجلاس ها، كنگره ها، گردهمايي هاي دانشجوها و خبرنگاران ورزشي است.
نمايندگان كشورها از اين جلسات مطالب زيادي را به آكادمي هاي ملي كشورهاي خود مي برند و فلسفه المپيك را در آنجا بازمي گويند. كشور آلمان در سال ۱۹۶۶ اولين آكادمي ملي را بعد از يونان تأسيس كرد و به دنبال آن ديگر كشورها نيز نياز آن را حس كردند. در سال ۱۹۸۴ آنتونيو سامارانش، رئيس وقت كميته بين المللي المپيك بخشنامه اي به كليه كميته هاي ملي المپيك ارسال و اين كميته ها را براي تأسيس آكادمي هاي ملي المپيك در كشورشان تشويق كرد. آكادمي ملي المپيك ايران نيز در سال ۲۰۰۲ تأسيس و شروع به كار كرد.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
علم
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  علم  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |