يك ماه از اجراي طرح استفاده از تاكسيمتر گذشت
پايتخت زير چرخ هاي شمارشگر
اردشير طيبي
|
|
بيست و سوم اسفند ۱۳۸۴ در دويست و بيست و دومين جلسه رسمي شوراي شهر تهران، رئيس اين شورا اعلام كرد كه تاكسي هاي گردشي تا چهار ماه بعد از سال فرصت دارند كه مجهز به تاكسيمتر شوند و بعد از اين مدت براساس تاكسيمتر از مردم كرايه دريافت خواهد شد.
البته اين شروع ماجرا نبود، بلكه شروعي دوباره براي دستگاه هاي ديجيتالي بود كه قريب به ۵ سال است در تاكسي هاي گردشي تهران خاك مي خورند.
نقبي در تاريخ
براساس دايره المعارف ويكي پديا، تاكسيمتر وسيله اي است كه بر مبناي مسافت طي شده و زمان انتظار براي رسيدن به مقصد، كرايه را محاسبه مي كند.
بد نيست بدانيد كه اين جعبه كوچك ديجيتالي كه سالهاست جزيي از تزئينات داخلي تاكسي هاي شهر تهران شده است، سرنوشتي طولاني دارد. اولين بار روميان باستان بودند كه نياز به چنين وسيله اي را احساس كردند. كالسكه چي خوش ذوقي براي محاسبه كرايه اش چندين گوي را داخل سبد ريخت و آن را با اهرمي به چرخ كالسكه متصل كرد. با تعداد گردش مشخصي از چرخ يك گوي از سبد به داخل كيسه اي مي افتاد و در انتهاي مسير براساس تعداد گوي هاي موجود در كيسه، كرايه محاسبه مي شد. متأسفانه در هيچ كتاب تاريخي اين نكته به ثبت نرسيده كه كالسكه چي از چه تكنيكي استفاده مي كرد كه در پايان مسير هم او راضي بود و هم مسافرش! شايد اگر او مي دانست كه هزاران سال بعد در سرزمين پارسيان، راضي نگه داشتن مسافر و مسافركش در استفاده از اين وسيله غيرقابل حل مي شود حتماً اهتمام بيشتري در ثبت اختراعش انجام مي داد.
اما قضيه به همين جا ختم نشد و در اواخر قرن نوزدهم و در زماني كه بشر با حجم گسترده اي از ابداعات و اختراعات روبه رو بود ويلهلم بران و دايسلر ويكتوريا كه هر دو آلماني بودند با الهام از اين طرح باستاني دستگاهي مكانيكي ساختند كه به خاطر كاربردي بودنش خيلي سريع محبوب شد. اما آن دستگاه كه در خارج وسيله نقليه قرار مي گرفت يك ضعف عمده داشت و آن اندازه ناهنجارش بود.
حل اين مشكل به صدسال زمان نياز داشت و در دهه هشتاد ميلادي يك مكعب مستطيل الكترونيكي جايگزين آن شد و از همه مهم تر اين كه اين وسيله كه ديگر «تاكسيمتر» ناميده مي شد به داخل اتومبيل منتقل شد تا استفاده از آن راحت تر شود.
از نزديك به شش سال قبل هم تاكسي هاي گردشي برخي شهرهاي بزرگ ايران به آن مجهز شدند و در اكثر موارد هم خيلي سريع جاي خود را باز كردند. در قم، مشهد، اصفهان و... ديگر اين وسيله كاملاً كاربردي و شناخته شده است اما در شهر تهران قضيه كمي فرق مي كند.
«نسل جديد تاكسيمترها»
در اين سال ها رسم براين است كه كرايه تاكسي بعد از تحويل سال جديد گران مي شود و همين مساله هميشه مورد اعتراض مسافرين است. خصوصا در اين چند وقت كه قيمت بنزين تغييري نكرده است، مسافرين مخالفت بيشتري با تغيير كرايه ها نشان مي دهند.درست بعد از اين تغيير نرخ هاي اغلب خودسرانه از سوي رانندگان، بحث استفاده از تاكسيمتر داغ مي شود. تجربه اين سالها نشان داده كه استفاده از تاكسيمتر به جز در روزهاي اوليه اجراي اين قانون، هيچ گاه عملي نشده است و در پايان با فروكش كردن اعتراضات مردم رانندگان تاكسي نرخ جديدشان را به تصويب مي رسانند!پيش از اين رانندگان تاكسي تأثير اندك كندي عبور و مرور روي نرخ ها را علت مخالفت شان با اين طرح بيان مي كردند. از طرف ديگر با اجراي اين طرح درگيري هاي زيادي بين رانندگان و مسافران ايجاد مي شد. زيرا هرگاه كه تاكسيمتر رقم بيشتر از رقم قبلي نشان مي داد مسافر حاضر به پرداخت وجه نبود و هرگاه كمتر مي شد راننده به دريافت وجه كمتر رضايت نمي داد.
همين انتقادات باعث شد تا سازمان تاكسيراني به فكر رفع اشكالات نرم افزاري تاكسيمتر بيفتد. تابستان سال قبل بود كه امير محمود دهلري مدير عامل وقت سازمان تاكسيراني اعلام كرد كه نسل جديد تاكسيمترها در راه هستند.
مسير حركت، زمان حركت و استهلاكي كه در زمان توقف در ترافيك متوجه خودرو مي شود مدنظر اين سازمان قرار گرفت و ظرافت بيشتري در نرم افزار تاكسيمترها اعمال شد و بدين ترتيب بخش عمده اي از اشكالات اين دستگاه برطرف شد.
اعمال اين تغييرات در تاكسيمترها و به روز رساني آنها به زمان و البته دستور اكيد رئيس شوراي شهر تهران نياز داشت و بعد از صدور اين دستور توسط مهندس چمران و ارائه فرصتي چهارماهه براي به روز رساني تاكسيمترها، شهردار تهران نيز اجراي اين طرح را از اولويت هاي كاري سال جديد اعلام كرد و آن را در دستور كار خود قرار داد.
سرانجام ۳۱ خرداد ماه شهردار تهران تاريخ راه اندازي اين سيستم را ۱۵ تيرماه اعلام كرد و افزود: «با راه اندازي تاكسيمتر شهروندان تهران هزينه ماندن در ترافيك را براساس ضوابط پرداخت خواهند كرد.» وي با تأكيد بر اين نكته كه با راه اندازي تاكسيمتر حق مسافر و راننده هر دو احقاق مي شود تصريح كرد: «سال هاست كه قول استفاده از تاكسيمتر داده شده اما تاكنون اين دستگاه در تهران فعال نشده است.»
كارشناسان چه مي گويند؟
دكتر خليلي با روي گشاده پذيراي سؤالات ماست. وي جدي نگرفتن تاكسيمتر توسط عوامل اجرايي و مردم را علت شكست خوردن طرح در سال هاي اخير مي داند و با اشاره به شهر مشهد مي گويد: «در اين شهرستان تاكسيمتر جاي خود را باز كرده است و نه مشكلي براي تاكسيرانان هست و نه براي مردم، زيرا شوراي شهر، تاكسيراني و از همه مهم تر خود مردم تلاش كردند تا اين طرح جا بيفتد.»
اين كارشناس مسائل حمل و نقل نقطه قوت طرح امسال را پررنگ كردن عامل ترافيك در محاسبه تاكسيمترها مي داند و مي افزايد: «در شهرستان ها به خاطر ترافيك روان مشكلي از اين بابت پيش نيامده و اگر هم بوده قابل اغماض و چشم پوشي است. در تهران عدم رضايت راننده و مسافر باعث شكست طرح در سال هاي اخير بوده و تاكسيمتر بايد جوري برنامه ريزي شود كه نه راننده فكر كند حقش ضايع شده و نه مسافر احساس كند كه به او اجحاف شده است.» دكتر خليلي ادامه مي دهد: «بعد از گذشت چند روز از اين طرح مسافرين اكثراً ناراضي هستند و لازم است تا كارشناسان سازمان تاكسيراني خيلي سريع نقاط ضعف را پيدا كنند و مسئولين هم به طور مداوم پيگير باشند كه انشاءالله اين بار شاهد به كارگيري تاكسيمتر در تهران باشيم.»
رودرروي اتفاق
طي كردن حدفاصل شهر ري تا ميدان ونك با استفاده از همين تاكسي هاي نارنجي شايد گوياي واقعياتي باشد. به ويژه اين كه مدتي از زمان اجراي اين طرح مي گذرد. پيدا كردن يك تاكسي نارنجي زياد طول نمي كشد.
كافي است بگوييد «ميدان شوش» تا يكي از آنها جلوي پايتان بايستد. پيرمردي كه پشت فرمان نشسته بدون اين كه نگاهي به من بكند كلمه شماره يك را فشار مي دهد. گرماي وحشتناك درون تاكسي براي لحظاتي ذهنم را از كار انداخت و فراموش كرده بودم كه براي چه سوار شدم اما بالاخره بحث تاكسيمتر را پيش كشيدم: «از تاكسيمتر راضي هستيد؟!» نگاهي به من مي كند و مي گويد تا قبل از ۱۵ تير كرايه شهر ري تا ميدان شوش ۲۵۰ تومان بود ولي بعد از اين تاريخ و با استفاده از تاكسيمتر شما بايد ۳۵۰ تومان كرايه بپردازيد. «پس قاعدتاً بايد راضي باشيد» اين را كه مي گويم صدايش بالا مي رود و جواب مي دهد: «اگر موقع پياده شدن بدون دردسر كرايه را بپردازي اولين نفري هستي كه در اين چند روزه بدون فحش دادن به من پيرمرد، از اين ماشين خارج مي شود!» مسير دوم از ميدان شوش تا ميدان راه آهن است. بعد از كمي انتظار بالاخره يك تاكسي گردشي پيدا مي كنم. اين بار برخلاف دفعه قبل دو نفر ديگر هم در ماشين نشسته اند .به راننده اشاره مي كنم كه تاكسيمتر را روشن كند و او هم بدون معطلي اين كار را انجام مي دهد. ديگر حرفي از تاكسيمتر به ميان نمي آورم و منتظر عكس العمل راننده و مسافرين در هنگام محاسبه كرايه مي مانم. به ميدان راه آهن كه مي رسيم راننده به همه اعلام مي كند: براساس تاكسيمتر كرايه همه ۲۲۰ تومان است. مرد ميانسالي كه صندلي عقب نشسته مي گويد: «چرا ۲۲۰ تومان؟ من هر روز اين مسير را با ۲۰۰ تومان مي روم» پشت سر او بقيه نيز حرفش را تاييد مي كنند و راننده شروع به دادن توضيحاتي پيرامون تاكسيمتر مي كند و سرانجام به خاطر نداشتن پول خرد از خير ۲۰ تومان مي گذرد و به همان ۲۰۰ تومان سابق بسنده مي كند.
از ميدان راه آهن به مقصد ميدان وليعصر مجدداً سوار بر يك تاكسي نارنجي مي شوم. اين بار هم من هستم كه از راننده مي خواهم تاكسيمتر را روشن كند. زير لب غرولندي مي كند و دكمه شماره دار را فشار مي دهد. از او مي پرسم كه از تاكسيمتر راضي هست يا خير؟! پاسخ مي دهد: «مسيري كه من كار مي كنم مابين ميدان وليعصر و راه آهن است. قبلاً كرايه ۳۵۰ تومان بوده اما حالا با تاكسيمتر ۲۹۰ تومان محاسبه مي شود. من ۱۲ ميليون بدهي دارم، با اين وضع چگونه از پس اين مخارج بربيايم!» از او مي پرسم كه در ساعات پرترافيك وضع چگونه است ؟ كه جواب مي دهد: «اگر ترافيك باشد اين ۲۹۰ تومان مي شود ۳۰۰ تومان! هنوز هم نفري ۵۰ تومان از قبل كمتر است» كم كم به ميدان وليعصر مي رسيم. من يك اسكناس هزار توماني به راننده مي دهم و هفتصد تومان پس مي گيرم. راننده مي گويد: «۱۰ توماني ندارم. حلالم كن!»كاش كالسكه چي رومي چنين دستگاهي به ذهنش خطور نكرده بود و يا لااقل در انقلاب صنعتي آلماني ها پيگير ساخت اين وسيله نشده بودند! تهران قوانين خاص خودش را دارد كه شايد اين قوانين در شهرهاي ديگر كاربرد نداشته باشد و برعكس. تردد در شهر تهران بدون تاكسيمتر آسان تر است يا با تاكسيمتر؟! به نظر مي رسد اين بار ديگر جواب قطعي به اين سوال داده خواهد شد!
|