شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۸۵
چطور كمد اتاق مان را ساماندهي كنيم؟
اين خانه زيباست
الميرا صديقي
002445.jpg
مرتب كردن كمد به هم ريخته اتاق مان به علل مختلف به تعويق مي افتد در حالي كه ...
در حالي كه خود مي دانيم علت اصلي آن عاجز بودن ما از مرتب كردن است. پس سؤال اصلي اين است كه: چطور بايد كمد اتاق خود را مرتب كنيم؟
ما معمولاً چيز زيادي از ساماندهي كردن به شكل درست نمي دانيم. شايد علتش عدم اطلاعات كافي باشد، اما به هرحال اين مشكل باعث مي شود در برخي موارد دچار مشكل شويم. دلايل و تفكرات غلط ما در طول زمان باعث مي شود كه كمدها تبديل به فجايعي شوند كه مواجه شدن با آنها برايمان بسيار دردناك باشد. تصورات و حقايق در مورد كمدها بايد روشن شوند.
خرافات و حقايق
تصورات: من به جاي بيشتري براي وسايلم احتياج دارم. تا زماني كه جاي بيشتري نداشته باشم، نمي توانم كمدم را ساماندهي كنم.
حقيقت: اگر درست ساماندهي كنيد، جاي بيشتري خواهيد يافت.
تحليل: اگر شما نتوانيد از پس مرتب گذاشتن وسايلتان بر آييد، به مرور زمان بزرگترين كاخ ها هم كمكي به شما نمي كنند.
مهم نيست كه شما چقدر فضا داريد، مهم آن است كه چطور از آن استفاده كنيد. در حقيقت حتي اگر منزلتان جايي براي لباس هاتان نداشته باشد نيز بايد بتوانيد براي خود راهي پيدا كنيد.
تصورات: من لباس هاي بهاره ام را جمع كرده ام، پس مشكلي در ساماندهي لباس هايم ندارم.
حقيقت: با يك بار ساماندهي كردن بايد براي هميشه از آن پيروي كنيد و جمع كردن فصلي هيچ ارتباطي به ساماندهي كمد ندارد.
تحليل: با يك بار ساماندهي كردن درست مشكل شما براي هميشه حل خواهد شد، زيرا اين كار باعث مي شود كه شما نظم بگيريد و از قانون پيروي كنيد.
تصورات: براي كمدم طبقات بيشتر گذاشته ام، اما باز به هم ريخته است.
حقيقت: شما كمدتان را ساماندهي نمي كنيد، بلكه مدل آن را عوض مي كنيد. تا زماني كه درست عمل نكنيد، طبقات جديد كمكي به شما نمي كنند.
تحليل: مدل جديد دادن به كمدتان تا وقتي نتوانيد آن را درست ساماندهي كنيد، كمكي به شما نمي كند و مشكلات همان مشكلات سابق است.
تصورات: حتماً من لباس زيادي دارم كه مشكلاتم حل نمي شود. به هم ريختگي كمدم وقت زيادي براي پيدا كردن لباس دلخواهم از من مي گيرد و هزينه خشكشويي سرسام آور شده است.
حقيقت: اگر لباس هاتان را درست و با استفاده از چوب لباسي ها مرتب بچينيد، پيدا كردن آنها آسان تر است و چروك نمي شوند.
تحليل: اگر شما بتوانيد آنچه را كه داريد درست ببينيد، خريد تكه هاي ديگر لباس برايتان آسان تر است. ديگر لازم نيست كه پول تان را براي يك دست كامل لباس خرج كنيد، بلكه مي توانيد با هماهنگ كردن يك بلوز جديد با شلوار قديمي، صاحب يك دست لباس نو شويد.
مرتب كردن باعث مي شود كه هر روز مجبور نباشيد به كمدتان خيره شويد و فكر كنيد كداميك از لباس ها احتياج به شستن دارند.
تصورات: واقعاً دلم مي خواهد كه به لباس هايم سر و سامان دهم اما ۱۵ سال است كه وضع همين طور است.
حقيقت: سال ها سهل انگاري اوضاع را بدتر كرده است. پس كمي وقت بگذاريد و از اين وضع نجات پيدا كنيد.
تحليل: وضعيت كلافه كننده اي  است، اما سعي كنيد با نگه داشتن لباس هاي لازم اوضاع را بهتر كنيد. كمدتان را به شكل بهتري طبقه بندي كنيد كه كارايي بهتري داشته باشد و از هر نقطه اي بيشترين استفاده را ببريد.
چطور ساماندهي كنيم؟
سخت ترين قسمت تصميم گيري  است. اگر اين كار را بكنيد، بقيه مسائل آسان است. چند نكته مهم كه به شما يادآور مي شويم، مي تواند به شما كمك زيادي در تصميم گيري كند.
دو راه
براي تصميم گيري درست، دو راه وجود دارد:
- يا خودتان دست به كار شويد .
- و يا از دكوراتورها و افراد خبره بخواهيد به شما كمك كنند. كه معمولا اين افراد كار مرتب كردن كمدها را انجام نمي دهند. پس بهترين راه آن است كه خودتان دست به كار شويد. نقاطي را كه احتياج به ساماندهي دارند مشخص كنيد. كار خود را از جايي آغاز كنيد كه استرس و كار كمتري براي تان دارد. از گوش دادن به پيشنهادهاي خوب غافل نشويد و بدانيد كه ممكن است برايتان مفيد باشد. اگر كار ساماندهي كردن را به افراد ديگري سپرده ايد به ياد داشته باشيد كه تصميم گيرنده نهايي شما هستيد و بايد از قابل دسترس بودن لوازم تان راضي باشيد. به اين افراد در مواقع لزوم تذكر دهيد تا همه چيز همان طور كه براي شما راحت تر است، اتفاق بيفتد.
نقشه حساب شده
بدانيد كه موفقيت تان در گرو داشتن يك طرح واضح است. اگر اين كار را نكنيد متوجه مي شويد پس از مدت ها كار، در نهايت همه چيز را دوباره بيرون مي ريزيد و مجبور مي شويد از نو مرتب كنيد و علاوه بر اين، ريخته شدن تمام لباس ها روي زمين، وحشت شما را صد چندان خواهد كرد.
اما اگر در مورد نقاط مختلف كمدتان فكر نكنيد، كار براي تان پيچيده تر مي شود، بدانيد هر چه در مورد اين نقشه بيشتر فكر كنيد هنگام چيدن لباس ها وقت كمتري مصرف مي كنيد و در آينده براي خريد لباس هاي جديد راحت تريد.
نكات مفيد
آسان سازي: مهم است كه نقاطي را خالي نگه داريد، اما اگر مي بينيد به كارتان لطمه مي زند از آن استفاده كنيد. مهم ترين اصل آن است كه كارهايتان را به هر شكلي آسان تر كنيد.
ثبات: مهم ترين هدف آن است كه روشي را در پيش بگيريم كه هميشگي باشد. مرتب سازي كمد، بايد طوري طراحي شود كه با مراجعه هر روزه به آن همچنان پايدار و در دسترس و استفاده باشد.
ميانه روي: سعي كنيد كه ميانه روي داشته باشيد. گاهي اوقات گذشتن از برخي از فضاها مي تواند در برخي فضاهاي ديگر مفيد باشد. نقاط مختلف مانند قطعات پازل مي توانند مكمل يكديگر باشند.
تبليغات: كارخانه هاي مختلف توليدات بسياري را براي ساماندهي كمدها توليد كرده اند. با توجه كردن به تبليغات، كار خود را سخت نكنيد و پس از مدتي فكر بهترين وسايلي كه در ساماندهي به شما كمك مي كنند را انتخاب كنيد.
يكنواختي: اينكه اشياي همجنس و اشكال شبيه به هم را خيلي مرتب در كنار هم بگذاريد، بسيار مهم است. وسايل شما بايد طوري قرار گيرند كه چشم نواز باشند و شما به راحتي بتوانيد آنها را برداريد.
در حالت كلي، «بودجه» يكي از خصيصه هايي است كه در اين پروژه احتياج به ميانه روي دارد. اگر اين كار را به يك نفر ديگر بسپاريد تا براي تان انجام دهد، احتمالا مبلغ هنگفتي بايد بپردازيد اما مقايسه كنيد كه اگر خودتان مسئول آن باشيد، هزينه ها بسيار كمتر است.
اگر خود مي خواهيد اين كار را انجام دهيد به اين فكر كنيد كه چه وسايلي احتياج داريد تا اين ساماندهي را به بهترين شكل انجام دهيد.
مورد ديگري را كه مهم است بدانيد اين است كه معمولاً پس از بيرون ريختن اجناس يك كمد متوجه خراشيدگي ها و خرابي هاي كمد خود مي شويد. بهتر آن است كه از قبل فكر اين موضوع را بكنيد و قبل از گذاشتن دوباره لباس ها كمد را ترميم كنيد.
به ياد داشته باشيد كه ممكن است مرتب كردن كمدتان كار مشكلي باشد، اما با يك نقشه درست مي توانيد براي هميشه يك كمد مرتب داشته باشيد.

رصد
مروري بر آثار نويسنده اي كه براي دختران نوجوان مي نويسد
يكي به نفع دخترها
002448.jpg
شيرين ميرزاده-«فاصله اي كه بين والدين و فرزندانشان ايجاد شده و روزبه روز بيشتر مي شود كمبودهاي عاطفي زيادي را به وجود آورده است...».
اين واقعيت از چشم هيچ يك از ما پنهان نيست، اما وقتي براي يك نفر دغدغه و مسأله بشود، مي تواند سرآغاز حركت فعال و دامنه داري باشد كه به نفع دخترهاست. سميه سادات لوح موسوي، به اين واقعيت در يك مصاحبه (شهريور ۸۱) اشاره و آن را سرآغاز فعاليت قلمي خود ارزيابي مي كند. او كه تا كنون چهار كتاب براي دختران و زنان جوان منتشر كرده است كتاب پنجم خود را هم براي اين مخاطبان به سرانجام رسانده و در گفت وگو با نشريه كتاب هفته (مهر ۸۲) مي گويد: «كتاب هاي مختلفي را مي بينيم كه براي دختران است، ولي يا آنقدر سنگين و ثقيل است كه حتي اگر حوصله نوجوان ها اجازه دهد بار سنگين الفاظ و سبك قلمش خواننده را خسته مي كند و يا آنقدر نازل و كم ارزشند كه در گروه كتاب هاي اتوبوسي جاي مي گيرند.»
در ميان بازار آشفته كتاب هايي كه مخاطب انبوه نوجوان را هدف مي گيرند يك نفر از دخترها به نفع خودشان وارد ميدان شده و از بيان اين كه براي دخترها مي نويسد، ابايي ندارد.
اولين كتاب او «گيرنده دخترم» كه اينك به چاپ سوم رسيده است حاوي نامه هايي است كه چهره هاي فرهنگي و نويسندگان و مشاهير براي دخترانشان نوشته اند. اين كتاب كه چاپ انتشارات سروش بود و بازتاب هاي بسيار خوبي هم داشت و براساس آن نخستين جشن دختران (۱۳۸۱) هم برگزار شد قدم بسيار بلندي براي ايجاد ارتباط عاطفي ميان والدين و دختران نوجوان به شمار مي آيد و با استقبال خوبي از سوي خوانندگان نوجوان مواجه شده است.
در اين كتاب نامه هاي كساني چون محمود حكيمي، مصطفي رحماندوست، سيدمهدي شجاعي، صادق آئينه وند و يونس شكرخواه را مي خوانيد. كتاب دوم او «دخترانه» است كه چاپ جديد آن اخيراً با تغييرات جذابي در صفحه آرايي و قطع توسط انتشارات «تبارك» عرضه شد.
اين كتاب مجموعه يادداشت هاي خواهرانه براي دختران امروز معرفي شده و از مطالبي با اين عناوين تشكيل مي شود: آهسته حمل شود، شكستني است! - دشت پرحادثه بلوغ- روزهاي مبادايي كه هنوز نيامده اند- حرف هايي كه باب دل مشاور نبود و...
زبان كتاب بسيار ساده و روان است و به موضوعاتي مي پردازد كه مشكلات و مسائل روزمره نوجوانان است.
كتاب بعدي لوح موسوي «دوازده گام به سوي ناكامي» نام دارد و با عنوان كتاب كوچك شكست معرفي شده است. در اين كتاب نشانه خاصي مبني بر اختصاص آن به دختران وجود ندارد، اما عناويني مانند آرزو، حسادت، تمسخر، بدبيني و... و لحن دوستانه و صميمي كتاب روايتي ساده و صريح براي مخاطب دختر تلقي مي شود.
«مادرت دقيقاً بر عكس خواسته هايت رفتار مي كند... دوستت همان كاري را كرده است كه به آن حساسيت داري... آن وقت نفس هايت تند مي شود و خون به چشمانت مي دود... اصلاً به فكر نفس عميق كشيدن نباش، اصلاً آب به صورتت نزن... تو موفق ترين انسان شكست خورده هستي...!»
نويسنده در كتاب چهارم خود مجدداً با صراحت مخاطب را تعيين مي كند.
«زن باش!» اين كتاب كه نخستين بار در سال ۸۴ توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامي منتشر شد به مسائل روزمره زنان مخصوصاً زنان جواني كه تازه ازدواج كرده اند، مي پردازد و با استفاده از نظرات كارشناسان مي كوشد تا به موضوعات و مسائل مبتلا به زنان و دختران جوان مثل فال و كف بيني، كار بيرون از خانه، برخورد با فرزند، اختلافات كوچك با همسر، رابطه با مادرشوهر و... بپردازد و راه هاي تازه اي براي حل اين مشكلات كوچك بيابد.
نثر كتاب داستاني و روايي است و لحن و ادبيات خاصي ميان مقاله و گزارش دارد.
«سفره كتاني را كه در دوران عقدشان گلدوزي كرده بود از كمد بيرون آورد، بوي تند نفتالين به مشامش خورد، سفره را به بالكن برد و به تابش آفتاب سپرد تا خورشيد بوي نفتالين را از پارچه بگيرد، هنوز خيلي وقت داشت، شوهرش تازه به اداره رفته بود. گوشي تلفن را برداشت و...» سميه سادات لوح موسوي در يادداشتي كه براي مجله رشد نوجوان نوشته است (تابستان ۸۵) از جشن تولد چهارده سالگي يك دختر نوجوان چنين مي گويد: «تازه به خانه رسيده ام، امسال ارشد مدرسه هستم، اما درس خواندن را به طور محسوسي رها كرده ام، هنوز در نخواندن درس و بي انضباطي تازه كارم و هر روز اضطراب دارم، شيطنت ها اطرافم را پر كرده اند: اذيت برادرم، آزار دوستم، دخالت هاي مادرم... جيغ بلندي مي كشم و همه را به ناداني محكوم مي كنم. پدرم كيكي به شكل قلب برايم خريده است. پيشاني ام را مي بوسد و ورود مرا به دنياي جديد تبريك مي گويد...».
وجود چنين طرفدار پر و پا قرص و محكمي براي دختران نوجوان يك امتياز است كه مي توانند به داشتن آن ببالند و به اينكه كساني فارغ از هر دغدغه و اهتمامي به مسائل ويژه و مشكلات خاص آنان توجه مي كنند اميدوار باشند.

جدول اعداد (سودوكو)
اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك ۳ در ۳ طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود .پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.
حل جد ول شماره ۱۳۵
002469.jpg

اجتماعي
ادبيات
اقتصاد
سياست
شهرآرا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  شهرآرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |