يكشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۵
گفت وگو با تورستن فرينگس
مركز ثقل ژرمن ها
مريم دري منش
002886.jpg
002889.jpg
تورستن فرينگس، فعاليت ورزشي خود را در شش سالگي در باشگاه قرمز- سفيد آلسدورف آغاز كرد و از سال 1988 نيز در رنانياآلسدورف و از سال 1990 تا دسامبر 1996 هم در تيم آلمانيا آخن بازي  كرد. از آنجا در ژانويه سال 1997 به اس. فا.وردربرمن پيوست؛ تيمي كه توانست از آنجا به تيم ملي راه پيدا كند. از سال 2002 تا 2004 با بوروسيا دورتموند قرارداد بست. براي فصل 2005-2004 به بايرن مونيخ پيوست. در اين تيم تبديل به يك بازيكن ثابت شد و رويايش در مورد قهرماني ليگ به حقيقت پيوست. معذالك براي فصل 2006-2005 دوباره به وردربرمن رفت. به گفته خودش وي نتوانست با هياهوي تيم بايرن و روحيه حاكم بر اين تيم كنار بيايد. وي اكنون در وردربرمن به همراه فرانك باومان، تيم بوروفسكي و ميروسلاوكلوزه جزو بازيكنان باتجربه تيم محسوب مي شود.

اولين حضور فرينگس در تيم ملي برمي گردد به تاريخ 27 فوريه سال 2001 در پاريس و در شكست يك بر صفر آلمان مقابل فرانسه. در جام كنفدراسيونها در سال 2005 پس از تعويض بالاك و اشنايدر، براي اولين بار بازوبند كاپيتاني تيم ملي را به بازويش بست.
در جام جهاني 2002 با تيم ملي كشورش نايب قهرمان جام شد. در ديدار نهايي آلمان دو بر صفر مغلوب برزيل شد. در سال 2004 به همراه تيم ملي آلمان در جام ملت هاي اروپا در پرتغال حضور يافت و در اولين بازي از مرحله گروهي يك گل زيبا در مقابل هلند به ثمر رساند. در ديدار افتتاحيه جام جهاني 2006 مقابل كاستاريكا در دقيقه 87 از فاصله 30 متري موفق به گلزني شد. پس از ديدار مقابل آرژانتين در مرحله يك چهارم نهايي و در جريان درگيري بازيكنان و سرپرستان دو تيم، به دليل ضربه اي كه به كروز آرژانتيني واردكرد از سوي فيفا از بازي نيمه نهايي مقابل ايتاليا محروم شد. به علاوه۵۰۰۰ يورو نيز جريمه و از يك بازي ديگر نيز محروم شد. خود وي در اين باره اظهار داشت: «اينها همه سياست است. آرژانتيني ها به ما حمله كردند و من از خودم دفاع كردم. ايتاليايي ها هم تحريك مي كنند. آن وقت فيفا با اين محروميت فقط مي خواهد نشان دهد كه آلمان در جام جهاني در كشور خودش حمايت نمي شود. براي همين هم به اين محروميت رأي داد.» البته بدون توجه به حق و يا ناحق بودن تصميم فيفا، نبود فرينگس در نيمه نهايي جام جهاني به وضوح باعث تضعيف تيم ملي آلمان شد.
اكنون فرينگس 29 ساله در بوندس ليگا و در دومين فصل حضورش در وردربرمن برنامه هاي زيادي دارد. هيچ كس مثل او آشكارا از قهرماني سخن نمي گويد و هيچ كس مانند او اينقدر اعتماد به نفس ندارد. او مغز متفكر وردربرمن، پس از رفتن يوهان ميكود به بوردو است.
هافبك برمن در گفت  وگو با روزنامه «دي ولت» در مورد قهرماني ليگ، يوهان ميكود و مربي جديد تيم ملي صحبت مي كند.
* آقاي فرينگس، شما هفته گذشته با وردربرمن در اولين ديدار اين فصل بوندس ليگا به مصاف هانوفر 96 رفتيد و در تاريخ اين باشگاه، اولين بار است كه به عنوان مدعي عنوان قهرماني وارد ليگ مي شويد.
- ما سال گذشته گفتيم كه مي خواهيم كاملاً در بالاي جدول بازي كنيم و با كسب رتبه دوم جدول فصل خوبي را پشت سر گذاشتيم و مسلماً امسال مي خواهيم قهرمان شويم. شرايط آن را هم داريم و البته هواداران هم جز اين از ما نمي خواهند. اگر بگوئيم فقط در صحنه هاي بين المللي مي خواهيم حضور داشته باشيم، همه به ما خواهند خنديد.
* آيا بازيكناني قوي تر و بهتر از بازيكنان بايرن در اختيار داريد؟
- از نظر من بايرن اولين مدعي قهرماني است حتي اگر مثل الان با مشكلاتي هم روبه رو باشند. اگر اوضاع تيمشان مرتب باشد هميشه بالاي جدول خواهند بود. آنها۲۰ بازيكن هم رديف و هم ارزش دارند، براي همين هم كمي از ما جلوتر هستند، چون ما هنوز در راه رسيدن به جايگاه آنها هستيم.
* در ديدار نهايي جام اتحاديه كه يك هفته قبل از شروع بوندس ليگا انجام شد، سزاوارانه بر بايرن غلبه كرديد. آيا آن بازي نشانه اي از قدرت شما در طول فصل خواهد بود؟
- نبايد جام اتحاديه را زياد بزرگ كنيم، ما در يك جام كوچك قهرمان شده ايم كه اهميت چنداني ندارد. نبايد فقط به خاطر اينكه بايرن را شكست داده ايم فكر كنيم ديگر كار تمام شده و از پيش قهرمانيم. مهم اين بود كه با پيروزي هاي مقابل هامبورگ و بايرن نشان داديم كه مي توانيم در بالاي جدول جاي بگيريم. همين براي ما باعث ايجاد حس اعتماد به نفس در شروع فصل جديد شد.
* شما بارها تأكيد كرده ايد كه كادر بازيكنان برمن را قدرتمند ترين در ليگ مي دانيد. چه چيز شما را اينقدر مطمئن كرده است؟
- ما در سال گذشته فوتبالي عالي را به نمايش گذاشتيم و با شايستگي نايب قهرمان شديم. به علاوه در چند برهه از فصل كمي هماهنگي تيم دچار خلل شد و من تصور مي كنم كه ديگر در اين فصل شاهد چنين اتفاقي نباشيم، چرا كه ما با تيم جديدمان به پيشرفت هايي رسيده ايم و واقعاً قدرتمندتر از قبل شده ايم.
* پس از رفتن يوهان ميكود، هافبك طراح تيم، ديگو بازيكن 21 ساله برزيلي اف.ث.پورتو جايگزين او شده است. آيا او مي تواند نقش ميكود را بازي كند؟
- من ديگو را به عنوان بازيساز نمي بينم، چون يك نفر به تنهايي نمي تواند اين كار را انجام دهد. تمام خط هافبك به هم وابسته است. ديگو هنوز خيلي جوان است و در طول فصل هم زمان هايي پيش خواهد آمد كه چندان با قدرت بازي نكند و براي بازيكني مثل ميكود نمي توان به اين راحتي جايگزين پيدا كرد. ولي ديگو بازيكن برجسته اي است كه كمك زيادي به ما خواهد كرد.
* تفاوت هاي ميكود و ديگو در چيست؟
- ميكود جلوه اي غيرقابل تصور داشت، چون تجربه زيادي داشت. براي همين همه احترام زيادي برايش قائل مي شدند. ديگو تازه در اول راه است و بايد كم كم اين احترام را كسب كند. بازيكنان با تجربه مثل باومان، كلوزه و من از او حمايت كرده و در اين راه به او كمك خواهيم كرد.
* شما در تيم ملي هم بازيكني رهبر هستيد. نظرتان در مورد تغيير سرمربي تيم ملي از يورگن كلينزمان به يواخيم لو چيست؟
- من از اين بابت خوشحالم چون او در دو سال اخير همواره در كنار ما بوده است. به همين خاطر هم مي داند كه وضعيت تيم چگونه است و ما هم با كار و روحيه او آشنا هستيم.لو ذاتاً كمي آرامتر از كلينزمان است ولي هميشه كمي در سايه وي قرار مي گرفت. من مطمئنم كه او به خوبي كلينزمان خواهد بود.
* آيا با تصميم كلينزمان مبني بر ترك تيم ملي موافقيد؟
- كاملاً. آنقدر او از سوي مطبوعات مورد انتقاد قرار گرفت كه مي توانم كاملاً او را درك كنم. با وجود اينكه وي در مورد بازگشت به آمريكا قبلاً و در موقع عقد قرارداد با فدراسيون فوتبال آلمان به توافق رسيده بود، باز هم به شدت در اين خصوص از او انتقاد مي شد. او نمي توانست قدمي بردارد بدون اينكه در مطبوعات انعكاس پيدا كند. همواره از او انتقاد مي شد، بخصوص پس از شكست در مقابل ايتاليا، گرچه او هميشه نشان داده كه چه كارهايي به عنوان مربي انجام داده است. كاملاً منطقي است كه او نتواند زمان قبل از جام جهاني را فراموش كند.
* كلينزمان در ايجاد انگيزه در تيم هنرمند بود و همين گونه توانست تيم آلمان را به مقام سومي جهان برساند. در حالي كه او در سخنانش منطقي تر به نظر مي رسد. آيا الان ديگر اين روحيه وجد و شادي در تيم وجود ندارد؟
- ابداً اين طور نيست چون ما هنوز روحيه زمان جام جهاني را در خود داريم. ما مي دانيم كه مي توانيم فوتبالي هيجان انگيز ارائه دهيم. اين موضوع تا حد زيادي به خود ما بازيكنان مربوط مي شود كه بتوانيم هنوز هم اين حس شادي و سرور را زنده نگه داريم.
* نقش خودتان را در تيم ملي چگونه مي بينيد؟
- من به خاطر تجربه ام يك بازيكن پيشرو و رهبر هستم و همين نقش را هم در تيم ايفا خواهم كرد. وظيفه من در كنار بقيه بازيكنان با تجربه اين است كه در بازيكنان ديگر ايجاد انگيزه كنيم، آن هم بازيكناني كه روي نيمكت نشسته اند، نه آنهايي كه در زمين بازي مي كنند. اين طوري مي توانيم انگيزه و هيجان را در تيم بالا ببريم.

نگاه
تورستن فرينگس

۲۶۷ بازيدر بوندس ليگا
متولد : 22/11/1976 در وورسلن آلمان
قد : 182 سانتي متر
وزن: 80 كيلوگرم
پست: هافبك
موفقيت هايش به عنوان بازيكن:
يك مقام نايب قهرماني جهان در سال 2002 به همراه تيم ملي آلمان
يك مقام سومي جام جهاني در سال 2006 به همراه تيم ملي آلمان
يك مقام سومي جام كنفدراسيونها در سال 2005 به همراه تيم ملي آلمان
دو مقام قهرماني جام حذفي آلمان درسال 1999 به همراه وردربرمن و در سال 2005 به همراه بايرن مونيخ
يك مقام نايب قهرماني جام حذفي آلمان در سال 2000 به همراه وردربرمن
دو مقام قهرماني جام اتحاديه آلمان در سال 2004 به همراه بايرن مونيخ و در سال 2006 به همراه وردربرمن
دو مقام نايب قهرماني جام اتحاديه آلمان در سال 1999 به همراه وردربرمن و در سال 2003 به همراه بوروسيادورتموند
يك مقام قهرماني بوندس ليگا در سال 2005 به همراه بايرن مونيخ
يك مقام نايب قهرماني بوندس ليگا در سال 2006 به همراه وردربرمن
باشگاه هايي كه در آنها بازي كرده است:
در رده جوانان
از سال 1982 تا 1988 قرمز- سفيد آلسدورف
از سال 1988 تا 1990 رنانيا آلسدورف
از سال 1990 تا 1996 آلمانيا آخن
در رده بزرگسالان
از سال 1997 تا 2002 وردربرمن
از سال 2002 تا 2004 بوروسيا دورتموند
از سال 2004 تا 2005 بايرن مونيخ
از سال 2005 وردربرمن
وي تاكنون 267 بازي در بوندس ليگا انجام داده و 32 گل نيز به ثمر رسانده است .
از سال 2001 به عضويت تيم ملي آلمان درآمده كه با 58 بازي، 8 گل زده در كارنامه خود دارد. در سال 2005 پس از تعويض بالاك و اشنايدر، براي اولين بار بازوبند كاپيتاني تيم ملي را به بازويش بست.

ورزش
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
هنر
|   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |