چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۸۵
مقدماتي جام ملت هاي اروپا
زخم هاي كهنه پاريسي ها
003333.jpg
حسن حيدري
هنوز جام جهاني 2006 و خاطراتش از اذهان مردم اروپا و دنيا كاملا پاك نشده است؛ جامي كه مثل برخي از ادوار گذشته در اروپا باقي ماند و اروپايي ها سرآمد اين جام بودند. حضور چهار تيم از اين قاره در بين چهار تيم اول تا چهارم نشان از قدرت بلامنازع آنها در سطح دنياست. بعد از گذشت چند ماه از اين بازي ها و تغيير و تحولات گسترده اي كه در سطوح رهبري تيم ها صورت گرفت اكنون قدرت هاي اين قاره خود را آماده حضور در رويدادي ديگر مي كنند.
رقابت هاي مقدماتي جام ملت هاي اروپا از چندي پيش با انجام سه بازي آغاز شده اما از روز شنبه يازدهم شهريور ماه تمامي قدرت هاي اين قاره درگير بازي خواهند شد. بايد در انتظار آزمون مربياني كه به تازگي پست رهبري تيم هايي نظير انگليس، ايتاليا، آلمان و... را برعهده دارند، باشيم.
فينال جام جهاني را كه فراموش نكرده ايد. ديدار ايتاليا و فرانسه در كمتر از چند ماه در اين فينال دوباره تكرار مي شود البته قرار است اين بار فرانسه ميزبان اين بازي جنجالي باشد. هواداران فرانسه اين بار مي خواهند انتقام آن بازي را از ايتاليايي ها بگيرند. از اين نوع بازي هاي انتقامي در رقابت هاي مقدماتي زياد تكرار خواهد شد و بايد نشست و نظاره گر قدرت نمايي بزرگان اين قاره در چارچوب رقابت هاي مقدماتي يورو 2008 بود. ايتاليا و فرانسه چهارشنبه هفته آينده در پاريس به ميدان مي روند. مرحله نهايي يورو 2008 در دو كشور سوئيس و اتريش به صورت مشترك برگزار مي شود. اين دومين بار است كه اين بازي ها در دو كشور به نمايش درمي آيد. تيم هاي سوئيس و اتريش به دليل ميزباني در مرحله نهايي حاضر هستند. در دوره پيش تيم شگفتي ساز يونان در كمال ناباوري قهرمان اين جام شد. قهرماني يوناني  ها در كوتاه مدت يك اتفاق نادر بود.
قدرت آنها بعد از اين قهرماني به حدي كاهش يافت كه آنها توانايي صعود به مرحله نهايي جام جهاني 2006 را پيدا نكردند تا به طور كلي قهرماني آنها در يورو 2004 با اتو ري ها گل كمرنگ شود. تا كنون تيم هاي آلمان، فرانسه، ايتاليا، هلند، چكسلواكي- كه اكنون به دو جمهوري متفاوت تبديل شده- شوروي، دانمارك و اسپانيا در اين جام به مقام قهرماني رسيده اند.
003336.jpg
پرتغال به عنوان شاخص ترين تيم گروه خود بعد از اينكه در رقابت هاي جام جهاني به مقام چهارم رسيد اكنون با رفتن ستارگاني چون لوئيز فيگو، پائولتا پا در اين رقابت ها مي گذارد. البته پرتغال بعد از اينكه اسكولاري «فيل بزرگ» در اين تيم قراردادش را تمديد كرد با آرامش بيشتري به بازي ها ادامه مي دهد.
در گروه A علاوه بر پرتغال تيم هاي بلژيك، قزاقستان، فنلاند، لهستان، صربستان، آذربايجان و ارمنستان حضور دارند. تيم بلژيك در دور قبلي غايب بود و در اولين بازي اين گروه مقابل قزاقستان به تساوي بدون گل رسيد.
اين نتيجه در حالي در بروكسل روي داد كه همه فكر مي كردند بلژيك به يك پيروزي پرگل خواهد رسيد اما تيم با انگيزه قزاقستان در خانه حريف سربلند بود و اجازه خودنمايي به حريف را نداد. در مجموع شانس صعود از اين گروه را بايد در بين تيم هاي بلژيك، لهستان، پرتغال و صربستان تقسيم كرد. تيم ملي صربستان در اولين ديدار رسمي اش به رهبري خاوير كلمنته كه بعد از جام جهاني اين پست را در اختيار گرفت در بلگراد به مصاف آذربايجان مي رود. اين تيم بعد از نتايج باورنكردني در جام جهاني 2006 كه سه شكست متوالي بود اكنون درصدد است بازگشتي پرفروغ به فوتبال اروپا داشته باشد.
صرب ها در اين ديدار مي توانند از سه بازيكن مصدوم خود كه بعد از پايان جام جهاني آسيب ديده بودند استفاده كنند. نمانجا ويديچ مدافع مركزي صربستان به همراه البرت نادج و پردراگ ديجور ديوويچ اين سه بازيكن را تشكيل مي دهند. شاخص ترين بازيكني كه ممكن است به بازي با آذربايجان نرسد ميلاوساو كراسيچ مغز متفكر صرب هاست كه از آسيب ديدگي رنج مي برد. البته به جاي او دژان استانكوويچ اين نقش كليدي را بازي خواهد كرد.
در بازي ديگر اين گروه كه روز شنبه در ورشو برگزار مي شود لهستان با فنلاند ديدار مي كند. لهستان در جام جهاني چهره درخشاني نداشت و در دور مقدماتي حذف شد. اين تيم مي خواهد اين بار بعد از سالها دوري از جام ملت ها به اين رقابت ها صعود كند. البته فنلاند حريف ساده اي براي اين تيم نخواهد بود. تمامي تيم هاي اين گروه روز چهارشنبه اين هفته نيز در چارچوب مرحله مقدماتي با هم ديدار مي كنند.
روز انتقام
شيطنت ماتاراتزي در توهين به خانواده زيدان و ضربه سر زيدان كه باعث سرنگوني مدافع ايتاليايي شد؛ زخم كهنه اي براي پاريسي ها شده ، اين زخم كهنه اين هفته بار ديگر سرباز مي كند البته ماتاراتزي خيلي خوش شانس است كه تيم ملي ايتاليا را در اين سفر همراهي نمي كند. فرانسوي ها معتقدند كه اگر در فينال زيدان اخراج نمي شد جام به پاريس مي رفت اما شرارت ماتاراتزي مانع اين كار شد. تيم هاي فرانسه، ايتاليا، گرجستان، اوكراين، اسكاتلند، ليتواني و جزاير فارو هفت تيم گروه B مقدماتي را تشكيل مي  دهند.
فرانسه از جمله تيم هايي است كه بعد از جام جهاني مربي خود را تغيير نداد و با دو منش به راهش ادامه مي دهد. همين امر باعث مي شود تا فرانسه با همان صلابت جام جهاني در دور مقدماتي اين جام شركت كند. برخلاف فرانسه در ايتاليا همه چيز تغيير كرده است و سكان رهبري ايتاليا به دستان روبرتودونادوني سپرده شده است. ايتاليا در گام نخست و در اولين بازي رسمي با رهبري دونادوني در حالي كه به بازيكنان اصلي تيم استراحت داده بود و نفرات جديدي را مورد آزمايش قرار داد سه بر صفر مقابل كرواسي شكست خورد.
ايتاليا در اولين بازي از مرحله مقدماتي به مصاف ليتواني مي رود كه از جمله تيم هاي درجه دو اروپا محسوب مي شود. قطعاً دونادوني بعد از آزمايش تلخ در مقابل كرواسي براي اين بازي از تمامي سرمايه هاي خود سود مي برد. اما بازي سخت ايتاليا به ديدار روز چهارشنبه 15 شهريور مربوط مي شود كه در پاريس بايد به مصاف فرانسه برود. ايتاليا قهرمان جهان اين بار در يك بازي شرافتمندانه بايد با فرانسه مقابله كند.
از سوي ديگر فرانسه كه ناباورانه قهرماني جهان مقابل ايتاليا را از دست داد روز شنبه در تفليس به مصاف گرجستان مي رود. اين بازي آسان به دو منش فرصت مي دهد تا براي بازي دوم با ايتاليا با تمام قوا به ميدان برود. از تيم جادويي فرانسه در جام جهاني فقط زيدان خداحافظي كرده است و ساير نفرات اين تيم قصد دارند كه تيم كشورشان را در اين بازي ها همراهي كنند. تنها غايب اردوي فرانسه فابين بارتز است كه گويا هنوز در تعطيلات بسر مي برد به جاي او كوپيت از دروازه فرانسه حراست خواهد كرد. ليليان تورام كه تاكنون بازي هاي ملي اش از مرز 121 گذشته است در اين بازي ها مي تواند اين ركورد را افزايش دهد.
ريموند دومنش در مورد وضعيت فرانسه گفت: ما در گروه آساني قرار داريم و قطعاً به مرحله نهايي صعود خواهيم كرد. هر چند بازي با گرجستان چندان آسان نخواهد بود و ما بايد از تفليس با پيروزي به فرانسه بازگرديم. وي در مورد بازي حساس ايتاليا و فرانسه نيز گفت: ما براي ارائه يك بازي زيبا و به دست آوردن پيروزي به ميدان خواهيم رفت و به بازيكنان اجازه نخواهم داد وارد مسائل حاشيه اي شوند. در بازي ديگر يازدهم شهريور اين گروه اسكاتلند در خانه به مصاف جزاير فارو مي رود كه پيش بيني مي شود بازي پرگلي براي اسكاتلندي ها خواهد بود.
جنگ يونان و تركيه
اگرچه در گروه C تيم سرشناسي وجود ندارد اما يونان قهرمان دوره قبل اين جام مثل جام جهاني با تركيه در يك گروه قرار گرفت. تركيه در مرحله مقدماتي جام جهاني باعث حذف يونان شد ولي اين بار شرايط بسيار متفاوت است. بوسني هرزگوين، مجارستان، مالت ،نروژ و مولداوي 5 تيم ديگر اين گروه را تشكيل مي دهند.
در بازي هاي اين گروه مالت در خانه با بوسني و هرزگوين ديدار مي كند. در بوداپست مجارستان ميزبان نروژ است. نروژ در آخرين بازي تداركاتي مقابل برزيل به تساوي يك بر يك رسيد. مولداوي نيز به مصاف يونان مي رود. با يك بررسي نه چندان موشكافانه تيم هاي صعود كننده از اين گروه را بايد از بين يونان، نروژ بوسني و تركيه برگزيد.
وارثان كلينزمن
تيم آلمان بعد از اينكه در جام جهاني 2006 به موفقيتي كه در نظر داشت نرسيد خود را براي يك رويداد دشوار آماده مي كند. اين كشور نيز از جمله تيم هايي بود كه بعد از جام جهاني عليرغم اينكه همه خواهان ادامه همكاري كلينزمن بودند مربي خود را از دست داد و يواخيم لو جانشين وي شد. البته در زمان حضور كلينزمن نيز طراح اصلي تاكتيكي  هاي آلمان يواخيم لو بوده و اكنون او خود رهبري تيم را برعهده گرفته است.
آلمان براي صعود از گروه C بايد با تيم هايي چون جمهوري ايرلند، ولز، اسلواكي و جمهوري چك ديدار كند. البته قبرس، سن مارينو و را هم بايد به جمع ساير تيم هاي گروه C اضافه كرد. يواخيم لو در اولين بازي رسمي اش در كسوت رهبري آلمان موفق شد تيم پر قدرت سوئد را سه بر صفر شكست دهد. آلمان روز شنبه در اشتوتگارت ميزبان تيم جمهوري ايرلند است. ژرمن ها در اين بازي روبرت هوت، ينس نووتني و پيرمرتزاكر را به دليل آسيب ديدگي در اختيار ندارند. البته كريستوفر متزلدر كه در بازي سوئد غايب بود به تركيب اصلي باز مي گردد. لو براي دو بازي هفته آينده مقابل ايرلند و سن مارينو بازيكن جديدي را به اردو دعوت نكرده است.
003339.jpg
يواخيم لو براي اين كه در تركيب هجومي تيم تغيير زيادي ايجاد نكند قطعاً از لوكاس پودولسكي و ميرسلاوكلوزه سود خواهد برد. از سوي ديگر استيو استانتون سرمربي ايرلند در حالي به مصاف آلمان مي رود كه تعدادي از بازيكنان سرشناس مانند شي گيون دروازه بان، داميان داف، يان هارت، ريچاردان و آلن لي با مصدوميت روبه رو هستند و ممكن است بازي اول مقابل آلمان را از دست بدهند. ايرلندي ها كه نتوانستند به رقابت هاي جام جهاني راه يابند پيش از اين بازي دو ديدار دوستانه را با تيم هاي شيلي و هلند برگزار كرده اند. جمهوري چك يكي از ناكامان بزرگ جام جهاني بود، اين تيم شروع خوبي داشت اما پايانش بسيار غم انگيز بود. كارل بروكنر سر مربي اين تيم اعتقاد دارد كه بايد جام جهاني را فراموش كرد به آينده انديشيد تا به موفقيت رسيد. جمهوري چك در پراگ ميزبان تيم ولز است.
بروكنر براي اين ديدار پيترچك و توماس روسيچكي را به اردوي تيم ملي دعوت كرده است. آنها بعد از اين بازي،ديدار حيثيتي را با جمهوري جدا شده از خود يعني اسلواكي خواهند داشت. اين بازي روز چهارشنبه برگزار خواهد شد. پيتر چك به دليل مصدوميت ، ديدار تيمش مقابل صربستان را از دست داد كه همه عقيده دارند غيبت او باعث شكست جمهوري چك در اين بازي شده است. در اين بازي بروكنر بايد جانشين مناسبي براي پاول ندود پيدا كند. او در ديدار قبلي تيمش براي هميشه از دنياي بازيگري ملي خداحافظي كرد. قرار است از اين به بعد روسيچكي اين وظيفه را كه همانا طراحي خط مياني چك است برعهده بگيرد. ميلان با روش مهاجم عضو باشگاه آستون ويلا جمهوري چك به دليل مصدوميت در اين بازي غايب است. همزمان با اين ديدار نيز اسلواكي ميزبان قبرس مي باشد.
راه دشوار مك لارن
استيو مك لارن و تري ونبلز زوج تازه مربيگري در تيم انگليس هستند. ابتدا مك لارن طبق قرار قبلي جانشين اريكسون شد و سپس ونبلز نيز به عنوان دستيار او به جمع كادر فني اضافه شد. انگليس در رقابت هاي يورو 2008 در گروه E در بين تيم هاي نه چندان قدرتمندي قرار گرفته است كه شايد قوي ترين آن كرواسي باشد. اين تيم در دور مقدماتي بايد با مقدونيه، آندورا، رژيم صهيونيستي، روسيه، كرواسي و استوني ديدار كند.
استيومك لارن بعد از پيروزي در ديدار تداركاتي مقابل يونان روز شنبه در زمين حريف به ديدار مقدونيه مي رود. اين مربي در حالي بايد تيم خود را براي اين ديدار آماده  كند كه به دليل آسيب ديدگي وين روني و مايكل اوون خط حمله انگليس دچار تغيير خواهد شد. مك لارن در غياب اين دو بازيكن  اندي جانسون مهاجم 8 ميليون پوندي اورتون و جرمين دفو را به تيم ملي دعوت كرده است؛بازيكناني كه در زمان اريكسون جايي در تيم ملي نداشتند و حالا اين فرصت براي آنها مهياست تا در جمع بزرگان خودنمايي كنند. مصدوميت گري نويل در دفاع راست نيز از جمله معضلات اين بازي براي مك لارن است.
وي در اين باره مي گويد: كار سختي را براي پيدا كردن يك جانشين براي وي در پيش داريم. او يكي از باثبات ترين مدافعان تيم ملي در يك دهه اخير بوده است. در غياب او لوك يانگ و برادر  گري يعني فيل نويل در دفاع راست بازي خواهند كرد كه احتمال مي رود شانس لوك يانگ بيشتر باشد. اما ريسك بزرگ مك لارن كه ممكن است به تيم ملي انگليس لطمه بزرگي وارد كند عدم دعوت از ديويد بكام است، به عقيده لارن او در برنامه هاي تيم ملي انگليس جايي ندارد.
اين مربي جسور از تئو والكات مهاجم آرسنال هم چشم پوشي كرده است. تيم ملي انگليس چهارشنبه هفته آينده در اولدترافورد با آندورا ديدار مي كند. اين تيم تاكنون در دو بازي قبلي اش در اولدترافورد 1 گل به ثمر رسانده است و به نظر مي رسد در بازي با تيم ضعيف آندورا اين ركورد افزايش يابد. بدون ترديد يكي از زوج هاي خط حمله انگليس در اين دو بازي پيتر كرواچ باشد كه اين روزها نه تنها در ليورپول بلكه در تيم ملي نيز در شرايط ايده آل قرار دارد. در ساير بازي هاي اين گروه در روز شنبه استوني در خانه ميزبان رژيم صهيونيستي است.
دو قهرمان در يك گروه
تيم هاي دانمارك و اسپانيا كه در سالهاي 92 و 64 فاتح اين بازي ها شده اند در مرحله مقدماتي يورو 2008 در يك گروه قرار گرفته اند. ايسلند، ايرلند شمالي، سوئد و لتوني 4 تيم ديگر گروه F هستند. اسپانيا كه در جام جهاني چهره درخشاني داشت و همه از اين تيم به نيكي ياد مي كردند در اولين ديدار به مصاف ليختن اشتاين مي رود. لوئيز آرگونس در يك ديدار تداركاتي بعد از جام جهاني مقابل ايسلند به تساوي بدون گل رسيد.به عقيده او آن بازي بدترين بازي اسپانيا از زمان رهبري او در اين تيم به شمار مي رود. البته آگورنس دليل اين نتيجه را ناآمادگي بازيكنان در زمان تمرينات پيش فصل باشگاهي مي داند. اسپانيا در آن بازي از نظر تهاجمي نيز بسيار ضعيف ظاهر شد. رائول گونزالس كه بازي هاي ملي او در ديدار با ليختن اشتاين از مرز صد بازي عبور مي كند درباره بازي تيم ملي اين كشور گفت: اطمينان دارم در شرايط بهتري نسبت به بازي با ايسلند به ميدان خواهيم رفت. در اين بازي شما شاهد بازي روان تري از سوي اسپانيايي ها خواهيد بود. در ساير بازي هاي اين گروه لتوني در خانه با سوئد ديدار مي كند و ايرلند شمالي با ايسلند مصاف خواهد داد.
فان باستن در نقشي متفاوت
در گروه G نيز هلند قهرمان جام ملت ها در سال 1988 پرآوازه ترين تيم به شمار مي رود. اين تيم در گروه خود با اسلواني، بلاروس، روماني، بلغارستان، آلباني و لوكزامبورگ ديدار خواهد كرد. هلند با رهبري همان بازيكني كه در سال 88 پايه گذار قهرماني اين تيم بود حالا در انديشه رسيدن به دومين قهرماني خود است. ماركو   فان باستن در سال 88 گل هاي به ياد ماندني اي را در مرحله نيمه نهايي به آلمان و در فينال به شوروي زد تا نارنجي پوشان براي يك بار هم كه شده در سطح ملي به مقام قهرماني نائل شوند. هلند با ماركو فان باستن در جام  جهاني خوب ظاهر شد و تنها به دليل بدشانسي از رسيدن به مراحل بالاتر بازماند. اين تيم در گام نخست به مصاف لوكزامبورگ مي رود كه در اروپا از قدرت چنداني برخوردار نيست. همچنان مسأله اصلي اين روزهاي محافل ورزشي هلند مربوط به غيبت رود فن نيستلروي مهاجم ارزشمند اين تيم است كه از سوي فان باستن به اردوي تيم ملي دعوت نشده است. فان باستن بيشتر ترجيح مي دهد به جاي استفاده از نيستلروي به جواناني چون كلاس يان هانتلار مهاجم آژاكس ميدان دهد. رود فن نيستلروي در اين باره مي گويد: من از اين بابت شو كه شده ام. به عقيده نيستلروي اگر چه فان باستن مي خواهد به جوانان بازي دهد اما در تيم ملي فان درسا نيز حضور دارد كه از وي بزرگتر هستند. از سويي، فان باستن در دفاع از خود مي گويد: در حال حاضر ما تنها به بازيكنان بهتر و شايسته تر فكر مي كنيم و من از نفراتي دعوت كرده ام كه از همه شايسته  تر هستند. فان باستن در پايان گفت: در حال حاضر ما با همين گروه به كار خود ادامه مي دهيم. در ساير بازي هاي اين گروه بلاروس با آلباني و روماني با بلغارستان ديدار مي كنند.

نگاه
پيدايش جام ملت هاي اروپا
گروه ورزشي- در جام ملت هاي اروپا ابتدا مشكلات مالي وجود داشت. وقتي در سپتامبر سال 1958، سوت شروع اولين ديدار جام ملت هاي اروپا به صدا درآمد، هنوز مشكلات مالي اين مسابقات جديد برطرف نشده بود و علت آن نيز در نگاه اول مشهود بود: تيم هاي صاحب نام فوتبال به اتحاديه فوتبال اروپا(يوفا) در مورد برگزاري اين مسابقات نظر مثبت ندادند، انگليس و ايتاليا به مانند اتحاديه فوتبال، آلمان، اسكاتلند، سوئيس و بلژيك، براي شركت در تورنمنت توضيحي نداده و از آن استقبال نكردند.
سي سال طول كشيد تا اين مسابقات واقعاً  برنامه ريزي شد. هنري دلوناي، دبير كل اتحاديه فوتبال فرانسه در سال 1927 به فدراسيون جهاني فوتبال (فيفا) پيشنهاد انجام اين مسابقات را داد، ولي زمان اين پيشنهاد، بد انتخاب شده بود، زيرا درست در همان موقع، برگزاري مسابقات جهاني در شرف انجام بود. جذابيت اين تصور كه بهترين تيم هاي دنيا در يك تورنمنت گرد هم آيند، پيشنهاد پاريس را در دست اقدام قرار داد. حالا در جايي كه همه آماده بودند كه يك جام جهاني را سازماندهي كنند، يك تورنمنت صرفاً  اروپايي، مي توانست تأثير كوچك و محقرانه اي داشته باشد.
هنري دلوناي ابداً  نمي خواست كه از اين تورنمنت، رقيبي براي جام جهاني بسازد، بلكه مي خواست مسابقات اروپا فقط در مدت زمان ما بين جام هاي جهاني برگزار شوند. جنگ جهاني دوم و اغتشاشات پس از آن، در بدو امر، برنامه ها را با شكست مواجه ساخت. سوئيس، اتريش، ايتاليا،  مجارستان و چكسلواكي، يك جام بين المللي، البته از نوع اروپايي آن ترتيب دادند. پي ير، پسر دلوناي هم بيكار ننشست و مجدداً  تقاضاي انجام مسابقات را مطرح كرد كه در نشست يوفا در سال 1957 در كلن به مشورت گذارده شد. معذالك ايده مسابقات اروپايي ديگر جذاب نبود، زيرا از دو سال قبل، جام قهرمانان اروپا برگزار مي شد و اين مسابقات، ورزشگاهها را پر مي كرد.
دلوناي البته قصد داشت خلأ زماني ما بين پايان جام جهاني و شروع مسابقات حذفي براي بازي هاي قهرماني بعدي را پر كند، اما همه مي دانستند كه مربيان به اين زمان براي جوان سازي تيم هايشان نياز دارند. در اين حال مسابقات دوستانه به نظر مفيدتر از مسابقات پرستيژي بودند و اين شگفت آور نبود، چون تيم هاي ملي معتبر و نامدار، توسط نمايندگان خود در نشست كلن، مخالف اين برنامه رأي داده بودند: ايتاليا، سوئيس، هلند، بلژيك و آلمان «نه» گفتند. تيم هاي بريتانيايي متفقاً  از دادن رأي امتناع كردند. اين كشورها شانس خود را در تورنمنت هاي جهاني مي شناختند. بقيه كشورها، برخلاف آنها و قبل از كشورهاي سوسياليستي كه به اقبال خود چندان مطمئن نبودند، در اين گونه تورنمنت ها، امكان تازه اي مي ديدند كه خود را در حيطه فوتبال بين المللي مطرح سازند. 14 فدراسيون رأي موافق دادند و بدين ترتيب، جام ملت ها، آن طور كه نامگذاري شد، تورنمنت جديدي در فوتبال دنيا شد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |