پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۸۵
گفت وگو با مارك فان بومل
همراه بايرن
مريم دري منش
003729.jpg
تنها پس از يك سال حضور در بارسلونا و كسب چهار عنوان، حالا براي فان بومل دوران جديدي آغاز مي شود. به گفته وي الان ديگر بارسلونا يك كتاب بسته شده است. او در آنجا سال بدي را سپري نكرد و در پايان هم تبديل به بازيكن ثابت تيم شده بود. اما او در بايرن هم تلاش خواهد كرد تا مثل بارسا موفقيت هايي كسب كند و مي خواهد از عنوان قهرماني بوندسليگا و جام حذفي بايرن دفاع كند و معتقد است بايرن هميشه تيم خوبي دارد كه مي تواند در اروپا خوب ظاهر شود.
سه شنبه هفته گذشته براي اولين بار به همراه هم تيمي  هاي جديدش به تمرين پرداخت و با روي ماكاي نيز ملاقات كرد. اين دو هلندي از سال ها قبل و از تيم ملي زير ۲۱ ساله هاي هلند با يكديگر دوست بوده و هميشه با هم در تماس تلفني هستند. فان بومل مي گويد: «روي ماكاي چيزهاي زيادي در مورد بايرن به من گفته است، اما تصميم آمدن به اينجا را خودم به تنهايي گرفتم.»
وي با پدر همسر خود، برت فان مارويك كه اكنون مربي بوروسيا دورتموند ا ست نيز در مورد بايرن گفتگو كرده است. البته طبيعي است كه فان مارويك ترجيح مي داد كه او را به دورتموند بياورد. اما فان بومل ترجيح داد به بايرن برود. وي در اين خصوص مي گويد: «تصميم ساده اي نبود كه فقط پس از گذشت يك فصل، بارسلونا را ترك كنم، ولي وقتي بايرن كسي را بخواهد، آن وقت تصميم گيري ساده مي شود.»اولي هوينس مدير بايرن هم در مورد اين انتقال مي گويد: «خيلي خوشحاليم كه درست كمي قبل از پايان مهلت نقل و انتقالات، موفق به جذب فان بومل شديم. او به عنوان بازيكني با تجربه مي تواند جوانان تيم ما را هدايت كند.»
مسئولان بايرن كه يك بار در تابستان ۲۰۰۵ و يك بار در بهار ۲۰۰۶ در پي جذب او بودند، اين انتقال را ديگر منتفي مي دانستند، اما وقتي در اوايل هفته گذشته شنيدند كه وي بنا به دلايل شخصي نمي خواهد در بارسلونا بماند دوباره دست به كار شده و با سران باشگاه به مذاكره پرداختند و خيلي زود با آنها بر سر اين انتقال به توافق رسيدند.
فان بومل با توجه به رقابت زياد با ديگر بازيكنان بزرگ، هيچ گاه كاملاً بازيكن ثابت بارسلونا نبود. وي فصل گذشته در ۲۴ بازي ليگ اسپانيا براي تيمش به ميدان رفت كه در ۱۷بازي آن از ابتدا وارد زمين شد.حالا او بايد در بايرن مونيخ نقشي كليدي ايفا كند. وي مجبور است كمبود بالاك را كه به چلسي رفته جبران كند؛ وظيفه اي سنگين كه به اعتقاد مربيان بايرن، فان بومل قادر به انجام آن خواهد بود.
آنچه كه مدت زيادي به طول انجاميده بود، بالاخره در ماه آگوست به خوبي انجام شد. پس از دو بار تلاش بيهوده براي انتقال ملي پوش هلندي به مونيخ، بايرن مونيخ توانست در سومين اقدام ، او را به استخدام خود درآورد. اولي هوينس، مدير تيم هنگام معرفي اين هافبك كه قرار است نقشي كليدي در تيم داشته باشد گفت: «ما خوشحاليم كه حداقل سه سال مارك را در اختيار داريم. او مي تواند صاحب توپ شود و پاس هاي سرنوشت ساز بدهد، او گلزني خطرناك  بوده و ضربات سر قدرت مندي هم دارد.» خود فان بومل هم از اين انتقال خشنود است، هر چه باشد بايرن مونيخ تيم محبوب دوران كودكي او بوده است.
زماني كه در آيند هوون هلند بازي مي كرد باشگاه هاي بارسلونا، رئال مادريد و بوروسيا دورتموند خواهان جذب وي بودند. اما بارسلونا توانست با كنار زدن رقيبان او را استخدام كند. وقتي وارد اسپانيا شد از خبرنگاران خواست تا به زبان اسپانيايي با او مصاحبه كنند تا بتوانند هر چه سريع تر اين زبان را فرا بگيرد.
او كه داماد برت فان مارويك، مربي دورتموند و مربي سابق فاينورد روتردام است دو بار به عنوان مرد سال فوتبال هلند انتخاب شده است. توانايي او در زدن گل و ثبات و نامتزلزل بودنش در طول دوران فعاليت از وي هافبكي خطرناك ساخته است. وي پس از تنها يك فصل حضور در اسپانيا در آگوست ۲۰۰۶ با قراردادي سه ساله به بايرن مونيخ، ركورد دار قهرماني آلمان پيوست. به گفته اولي هوينس مبلغ قرارداد وي شش ميليون يورو مي باشد. اين هافبك ۲۹ ساله در مصاحبه با مجله كيكر (آگوست ۲۰۰۶)از خداحافظي اش از بارسلونا، اهدافش در بايرن و پست خود در اين باشگاه صحبت مي كند.
***
* آقاي فان بومل اولين احساس شما نسبت به مونيخ و اف.ث بايرن چگونه است؟
- همه چيز عاليست، مونيخ شهري عالي و اف .ث بايرن يك باشگاه فوق العاده است.
* به تازگي اف.ث.بايرن با نتيجه چهار بر صفر از بارسلونا شكست خورده است. هنوز هم نظرتان همين است؟
- آن روز تعدادي از بازيكنان اصلي بايرن مصدوم بوده و يا روي نيمكت ذخيره ها نشسته بودند و بازيكنان بارسلونا كولاك كردند. آنها مي خواستند خودشان را به مردم نشان دهند. براي بايرني ها آن بازي به اندازه ما اهميت نداشت. بايرن بزرگترين باشگاه آلمان است. من قبلاً هم تماس هايي با ديگر باشگاه هاي آلماني داشته ام.
* با شالكه و دورتموند...
- اين بار مذاكرات موفقيت آميز بود. از اين بابت خوشحالم.
* به طور كلي چرا مي خواستيد از بارسلونا، قهرمان باشگاه هاي اروپا جدا شويد؟
- ديگر در آنجا احساس خوشبختي نمي كردم.
* چه اهدافي را در بايرن دنبال مي كنيد؟
- مي خواهم با اف.ث.بايرن مقام بياورم. اين كاملاً طبيعي است. با بايرن همه مي خواهند صاحب عنوان شده و مقام كسب كنند.
* مقام ملي بين المللي؟
- اول قهرماني آلمان و جام حذفي، البته در ليگ قهرمانان اروپا هم مي خواهيم به چيزهايي برسيم. من در صحنه هاي بين المللي هم به موفقيت بايرن اعتقاد دارم.
* آيا براي اين منظور بايرن در اين فصل به قدر كافي قدرتمند است؟
- وقتي ما در مورد تيم هاي داراي شانس قهرماني در جام  باشگاه هاي اروپا صحبت مي كنيم، همواره نام اف.ث. بايرن نيز در كنار بارسلونا، چلسي، ميلان، آرسنال يا اينترميلان ذكر مي شود.
* اينترميلان يكي از حريفان بايرن در مرحله گروهي است. چه انتظاري از نتايج دور مقدماتي داريد؟
- بازي در مقابل اينتر راحت نخواهد بود ولي به هر حال وقتي تيم دوم گروه هستي بايد انتظار يك حريف قدر را داشته باشي، ضمن اين كه نبايد اسپارتاك مسكو و اسپورتينگ ليسبون را هم دست كم بگيريم.
* شما بايد خلاء بزرگي را كه با رفتن ميشائيل بالاك به چلسي در بايرن ايجاد شده پر كنيد. چگونه اين وظيفه را انجام مي دهيد؟
- خواهش مي كنم مرا با بازيكنان ديگر مقايسه نكنيد. ميشائيل بالاك توانايي هاي خودش را دارد و من هم توانايي هاي خودم را. اما واضح است كه من مي خواهم تا جايي كه امكان دارد گل هاي بيشتري براي بايرن بزنم.
* روي ماكاي مي گويد شما دقيقاً مي دانستيد كه او چگونه توپها را از خط مياني مي خواهد.
- بله، به هر حال ما چند بار با يكديگر در يك تيم بازي كرده ايم. در حالت عادي او گل مي زند، به غير از شنبه گذشته مقابل نورنبرگ. من مي دانم روي چگونه مي دود، در مجموع خيلي مهم است كه اين هفته بازي نداريم و مي توانيم تمرين كنيم و در تمرينات هماهنگي لازم را پيدا كنيم.
* اولي هوينس گفته است كه شما بايد رهبر جديد تيم باشيد. براي اين كار آماده ايد؟
- اگر به اين گفته با ديد مثبت نگاه كنيم، مي توانيم آن را نوعي تحسين و تمجيد در نظر بگيريم و من هم نمي خواهم از آن نتيجه منفي بگيرم، بلكه به آن مثبت نگاه مي كنم. وقتي اولي هوينس از من به عنوان بزرگترين و مهمترين بازيكن بايرن نام مي برد، من آن را نه به منزله فشار، بلكه به منزله تشويق و ايجاد انگيزه قلمداد مي كنم.
* شما در بايرن با پيراهن شماره ۸ ديده خواهيد شد، به جاي بازيكني كه در جلوي هافبك دفاعي تيم شماره ۶ مي پوشد. چه نقشي را در خط مياني بيش از همه دوست داريد؟
- برايم فرقي نمي كند. مربي خودش مي داند كه چه كاري از من برمي آيد و چه كار مي توانم بكنم.
* شما پس از جام جهاني، ديگر در تيم ملي فوتبال هلند حضور نداريد. مي خواهيد از طريق بايرن مونيخ دوباره براي بازي در تيم ملي انتخاب شويد؟
- در حال حاضر تيم ملي به هيچ وجه موضوع مورد توجه به من نيست. الان همه تمركز من بر روي بايرن است. آنچه در آينده پيش مي آيد را بعداً خواهيم ديد.

نگاه
مارك فان بومل
003726.jpg
متولد: ۲۲ آوريل ۱۹۷۷ در ماسبراخت هلند
قد: ۱۸۸ سانتي متر
وزن: ۸۴ كيلوگرم
پست: هافبك
شماره پيراهن:۱۷
مرد سال فوتبال هلند در سال هاي ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵
باشگاه هايي كه در آنها بازي كرده است:
۱۹۹۹-۱۹۹۲ فورتونا سيتارد هلند
۲۰۰۵-۱۹۹۹ پ.اس.وي آيندهوون هلند
۲۰۰۶-۲۰۰۵ اف.ث. بارسلونا
از ۲۰۰۶ اف.ث. بايرن مونيخ
وي تاكنون ۳۹ بازي ملي انجام داده و ۷ گل نيز براي تيم ملي هلند به ثمر رسانده است.
عناوين و موفقيت هايي كه كسب كرده است:
قهرمان باشگاه هاي هلند در سال هاي ،۲۰۰۰ ۲۰۰۱ ، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ با آيندهوون
قهرمان سوپر جام هلند در سال هاي ،۲۰۰۰ ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳
قهرمان جام حذفي هلند در سال ۲۰۰۵
قهرمان جام كارانستا در سال ۲۰۰۵
قهرمان ليگ اسپانيا در سال ۲۰۰۶ به همراه بارسلونا
قهرمان جام يوفا در سال ۲۰۰۶
قهرمان سوپر جام اسپانيا در سالهاي ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سخنگاه
سياست
كتاب
شهرآرا
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سخنگاه  |  سياست  |  كتاب  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |