زاويه ديد
ماجراي پرفراز و نشيب خودروهاي فرسوده
گروه شهري : اصلاً لازم نيست دلايل مختلف را پشت هم بچينيم و ارقام و اعداد نجومي را بررسي كنيم تا ثابت شود كه خودروهاي فرسوده بايد جمع آوري شود. يا به مواد مختلف برنامه سوم و چهارم توسعه كشور اشاره كنيم و اهميت نوسازي سيستم حمل و نقل عمومي و جمع آوري خودروهاي فرسوده را يادآور شويم. همين كه از خيابان هاي پايتخت عبور كنيم و خودروهاي فرسوده را ببينيم كه با آن قيافه نزارشان در حال تردد هستند و با سر و صداي گوشخراش از كنارمان مي گذرند و انبوهي از گازهاي سمي را حواله ما مي كنند، بي ترديد، به اهميت اين تغيير پي مي بريم.
از آغاز سال جديد، بارها از زبان مسئولان مختلفي كه در مراكزي چون محيط زيست، آلودگي هوا، وزارت صنايع و وزارت كشور و حتي شهرداري مشغول به كارند، شنيده شد كه در سال جاري بايد 250 هزار خودرو فرسوده از چرخه حمل و نقل خارج شوند و جاي خود را به خودروهاي جديدي بدهند كه تحت استانداردهاي جهاني توليد مي شوند. با توجه به اين كه از مراكز مختلف خبر مي رسد كه هنوز مالكان بسياري از خودروهاي فرسوده اي كه اسقاط شده اند نتوانسته اند، خودروهاي جديدي دريافت كنند، دوباره خبري، اميدواري ها را برانگيخت. امسال نيز به مانند سال گذشته، جمع آوري خودروهاي فرسوده در نيمه دوم سال آغاز شده است و به رغم مشخص شدن بانك عامل و آغاز ثبت نام خودروهاي فرسوده از 5 مهرماه سال جاري به نظر مي رسد كه باز هم امسال دولت نتواند 250 هزارخودرو فرسوده را كه در برنامه چهارم توسعه كشور تعيين شده است جايگزين كند. حال چه انتظار است كه 50 هزار خودرويي كه از سال پيش و در جريان نوسازي خودروهاي فرسوده كه بر اساس برنامه پيش نرفت نيز امسال تعويض شود. با اين وصف كه دولت در سال جاري و تنها در نيمه دوم سال بايد 300 هزار خودرو فرسوده را جايگزين كند تا بتواند در چارچوب برنامه توسعه حركت كند، كاري سخت و دشوار پيش رو دارد. در اين ميان نمي توان از پاركينگ هاي سرريز شده از انبوه خودروهاي فرسوده به راحتي گذشت.
با وجود اين كه در كشور حدود 2ميليون خودرو فرسوده در حال تردد است كه بايد جمع آوري شود، هنوز براي تاسيس كارخانه بازيافت اين خودروها تصميم روشني گرفته نشده است. از سويي اگر به حركت دولت در شش ماه اول سال جاري دقت كنيم، متوجه مي شويم هنگامي داستان پرپيچ و خم جمع آوري خودروهاي فرسوده به سرانجام رسيد كه دولت، وزارت كشور را متصدي اين طرح كرد. بنابراين بديهي است كه براي سرانجام مناسب در جمع آوري و تعويض و اسقاط خودروهاي فرسوده، دستگاه يا نهادي خاص را آن گونه كه دولت اقدام كرد، براي اين منظور تعيين كنيم.
|