دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۵
گفت وگو با ميشائيل بالاك
شروع موفقيت آميز در چلسي
004164.jpg
مريم دري منش
ميشائيل بالاك كاپيتان تيم ملي فوتبال آلمان از فصل 2007/2006 به چلسي انگليس پيوسته و قراردادي را تا سال 2009 با اين باشگاه لندني به امضاء رسانده است. شهرت او به خاطر توانايي اش در بازي در پست هاي مختلف است. او همان قدر كه مي تواند در كارهاي هجومي شركت كرده و مؤثر واقع شود، كارهاي دفاعي را نيز به خوبي انجام مي دهد. به همين دليل مي تواند هر نقشي را در خط مياني تيمش بر عهده بگيرد، ازجمله هافبك هجومي، هافبك وسط دفاعي و نيز هافبك كناري. بالاك يكي از بهترين سرزن هاي دنياست و به علاوه از بازيكناني است كه مي تواند به يك اندازه از هر دو پايش استفاده كند. با همين توانايي ها در سال هاي 2002 و 2003 و 2005 به عنوان بهترين فوتباليست آلمان انتخاب شد و فقط فرانتس بكن بائر با چهار عنوان مرد سال فوتبال آلمان، هنوز جلوتر از وي قرار دارد.
او همچنين در حال حاضر از محبوب ترين چهره هاي ورزشي آلمان است كه ترك بايرن و پيوستنش به چلسي انگليس با موج شديد انتقادات مواجه شد.
بالاك در سال 2004 توسط مربي آن موقع تيم ملي آلمان، يورگن كلينزمان به عنوان كاپيتان تيم ملي و جانشين اوليور كان در اين سمت انتخاب شد و اين پست را در زمان مربي فعلي تيم ملي، يواخيم لو نيز حفظ كرد.

دقيقاً در اولين ديداري كه براي چلسي به ميدان رفت، گل پيروزي بخش تيمش را در مقابل وردربرمن در ليگ قهرمانان اروپا به ثمر رساند و سه امتياز اين مسابقه را تقديم خوزه مورينيو كرد. وردربرمن تلاش زيادي كرد تا مسابقه را به تساوي بكشاند، اما چلسي به لطف بالاك كه بر خلاف فرانك لمپارد كه هفته قبل از آن در مقابل چارلتون آتلتيك بسيار عصبي شده بود، توانست نتيجه را حفظ كند. بدين ترتيب عملكرد ميشائيل بالاك، لمپارد را تحت فشار زيادي قرار داده است. ملي پوش انگليسي از چهار ضربه پنالتي آخر خود، سه تاي آنها را به هدر داده است. به طوري كه در حال حاضر مسئوليت زدن پنالتي ها بر عهده بالاك خواهد بود. بالاك مي گويد: ما در رختكن با هم صحبت كرديم و فرانك گفت كه هيچ مشكلي با پنالتي  زدن من ندارد، اما من بازيكني نيستم كه بخواهم تمام پنالتي ها و ضربات آزاد را خودم بزنم. فرانك بازيكن توانايي است و در فصل گذشته بسيار موفق عمل كرده است.
از آنجايي كه مورينيو اعتقادي به مهاجم كناري ندارد، واضح است كه ميشائيل بايد در پست هافبك وسط بازي كند. بالاك اضافه مي كند: ما مي توانيم با سيستم هاي مختلفي بازي كنيم. هم با سه مهاجم و هم با چهار هافبك. كار سختي نيست، چرا كه فرانك يك سوپر استار است، براي من تفاوتي ندارد كه در جناح چپ و يا راست بازي كنم، براي فرانك هم همين طور. اسي ين نيز بازيكن ديگري است كه در هر پستي در خط مياني مي تواند بازي كند. حتي مي تواند در كارهاي دفاعي به تيم كمك كند. براي تيم مشكلي وجود ندارد. برمن هم همين گونه بازي مي كند، به طوري كه در طول بازي در خط مياني مجبور به جنگ هاي تن به تن مي شديم.
براي پنجمين مرتبه، چلسي توانست در مسابقات ليگ قهرمانان اروپا با پيروزي آغاز كند، فقط اين مسأله باقي مي ماند كه آيا اين تيم مي تواند پس از 90 دقيقه هم توان خود را حفظ كرده و نمايش قابل قبولي ارائه دهد؟ بالاك در اين خصوص مي گويد: ما در نيمه اول خيلي خوب شروع كرديم، اما پس از آن مقدار زيادي عقب كشيديم و از دفاع بر حريف فشار وارد كرديم. به همين خاطر هم وردربرمن چند سانتر خوب روي دروازه ما فرستاد و دو سه شانس گلزني براي خود ايجاد كرد. ما به اين موضوع واقفيم و در بين خودمان در اين باره صحبت كرده ايم. ما مي توانيم بهتر بازي كنيم اما فكر مي كنم نتيجه خوبي كسب كرديم. پس از ديدار چلسي با وردربرمن روزنامه آلماني فرانكفورتر آلگماينه گفت و گوي زير را با بالاك انجام داده است: 
* آيا پيروزي و قهرماني در جام باشگاه هاي اروپا به همراه اف.ث.چلسي مهمترين هدف شما در اين فصل است؟
- قهرماني در اين مسابقات برايم يك روياست. ولي مسلماً همه مي دانند كه چه حريفان قدرتمندي در ليگ قهرمانان اروپا حضور دارند.
* پست شما در چلسي چه خواهد بود؟
- من به خاطر مصدوميت فقط دو بازي در ليگ برتر انگليس انجام داده ام و در هر دو بازي هم در خط مياني در يك فضاي لوزي شكل پشت سر مهاجمان تيم قرار داشتم. ولي خوزه مورينيو اغلب تركيب و سيستم را تغيير مي دهد، او در سه بازي اول ليگ، سيستم هاي متفاوتي را پياده كرد. البته يكي از دلايل آن اين بود كه ما چند بازيكن مصدوم داشتيم. مورينيو در كنار سيستم 2-4-4، سيستم 3-3-4 را نيز اجرا مي كند كه در آن دو هافبك تيم در نيمي از پست ها انجام وظيفه مي كنند. لمپارد هم مثل من گاهي جلو رفته و به كارهاي هجومي كمك مي كند و هم عقب تر رفته و در كارهاي دفاعي شركت مي كند. تيم  ما و بازيكنان ما بسيار انعطاف پذيرند.
* حالا پس از گذشت چند هفته مي توانيد مقايسه اي بين كار مربيان در اف.ث.چلسي و اف.ث.بايرن داشت باشيد؟
- اينجا جور ديگري تمرين مي كنيم. اما الان نمي توانم ادعا كنم كه اساسي تر تمرين مي كنيم. ما براي شروع فصل مثل آنچه در مونيخ انجام مي داديم، تمرينات طولاني مدت و استقامتي نداشتيم و البته تمرينات قدرتي اينجا هم به شدت تمرينات بايرن نيست.
* اين شيوه مورد پسند شماست؟
- مورد پسند من اين است كه هيچ كاري انجام ندهم. اما به هر حال هر بازيكني مي خواهد روي فرم باشد. بديهي است كه پس از چند سال، مي دانم كه باشگاه هاي مختلف با چه شيوه هايي تمرينات بدن سازي را انجام مي دهند. تمرينات در چلسي از لحاظ حفظ توپ خاص تر از بقيه جاهاست. اينجا بيشتر به پاس هاي كوتاه و سرعت بازي توجه مي كنند. تمرينات خوب است، در هر جلسه يك ساعت و نيم تمرين مي كنيم. در اينجا دقيقاً مثل بايرن به من خوش مي گذرد و تمرينات باعث تفريحم مي شود.
* چلسي يكي از اميدهاي كسب مقام قهرماني در جام باشگاه هاي اروپاست. آيا تفاوت در كيفيت كار بازيكنان چلسي براي شما محسوس است؟
- من واقعاً تحت تأثير كيفيت كار بازيكنان چلسي قرار گرفتم. در شروع فصل 24 بازيكن در اختيار داشتيم كه در بين آنها چهار بازيكن جوان ديده مي شد. اين چهار نفر، ديگر در تيم حضور ندارند.
بنابر اين الان يك كادر واقعاً كوچك داريم، ولي تقريباً همه اين 20 نفر ملي پوش هستند. فقط آنچه مهم است اين است كه بتوانيم در قالب يك تيم با يكديگر هماهنگي لازم را پيدا كنيم.
* قبلاً به نظر مي رسيد كه وردربرمن شانس خوبي در ديدار مقابل چلسي در لندن داشته باشد.
- نبرد سختي بود. برمني ها تيم خوبي دارند. اين را در فصل گذشته ليگ قهرمانان اروپا هم نشان داده بودند. اما اميدوار بودم كه در زمين خود بتوانيم با پيروزي مسابقات را آغاز كنيم.
* بايرن مونيخ، مارك فان بومل را استخدام كرده است و اين كار پس از آن بود كه هوينس، رومنيگه و ماگات اظهار داشتند، خلائي كه در خط مياني با رفتن شما ايجاد شده است، بزرگتر از آني است كه تصور مي كردند. آيا اين اظهارات باعث شگفتي تان نشد؟
- در هر حال بهتر از اين است كه مسئولين بايرن دقيقاً عكس آن را بگويند. قبلاً خيلي تعجب مي كردم كه پس از رفتن من گفته مي شد كه در بايرن فوتبال بهتري بازي مي شود. موضوع ساده اي نيست. الان هم زيبا بازي كردن، خودش يك مسأله است. بايرن و نيز چلسي بيشتر به پيروزي فكر مي كنند. فشار انتظارات نيز بسيار بالا بوده و هميشه وجود دارد. البته خيلي عالي است كه تيمي زيبا بازي كند. ولي در درجه اول، موفقيت و پيروزي اهميت دارد، در تيم ملي هم همين طور. اگر تيمي موفقيت آميز بازي كند، به طور خودكار خوب هم بازي مي كند. من خيلي از عبارت  زيبا بازي كردن ناراحت مي شوم.
* اگر كسي خوب بازي كند، پيروز مي شود، اما اگر كسي زيبا بازي كند مي بازد؟
- براي مثال، سال هاي متمادي رئال مادريد فوتبالي هجومي ارائه مي داد. الان آنها فابيو كاپلو را به عنوان مربي آورده اند و نيز بازيكناني چون فابيو كاناوارو و امرسون كه هر دو در تيم يوونتوس تورين فوتبالي ايتاليايي را به نمايش مي گذاشتند. مسلماً اينها فلسفه فوتبال خود را با خود به رئال مادريد مي آورند. شيوه اي كه رئال مادريد در اين فصل بازي خواهد كرد، به طور حتم از طريق اينها تغيير خواهد كرد، چون هدف اين است: كسب موفقيت و بازي توام با پيروزي.

نگاه
ميشائيل بالاك
004161.jpg
متولد: 26 سپتامبر 1976 در گورليتز آلمان
قد: 189 سانتي متر - وزن: 80 كيلوگرم
مدرك تحصيلي: ديپلم از هنرستان ورزش شمنيتس
باشگاه هايي كه در آنها بازي كرده است:
از سال 2006، اف.ث. چلسي انگليس
۲۰۰۲ تا 2006، اف.ث.بايرن مونيخ آلمان
۱۹۹۹ تا 2002، باير لوركوزن
۱۹۹۷ تا 1999، اف.ث.كايزرزلاترن
۱۹۹۰ تا 1997 شمنيتسر اف.سي (در تاريخ 13 ژوئن 1990 نام تيم كارل ماركس اشتات به شمنيتسر اف.سي تغيير پيدا كرد.)
۱۹۸۶ تا 1990 اف.ث.كارل ماركس اشتات
۱۹۸۳ تا 1986، بي.اس جي موتور فريتس هكرت كارل ماركس اشتات (از سال 1990 اين باشگاه شمنيتسراس فا 51 هكرت ناميده شد.)
در مجموع، 72 بازي ملي و 32 گل زده و 232 بازي در بوندس ليگا و 75 گل زده.
موفقيت ها
مقام دوم جهان در سال 2002 و مقام سوم جهان در سال 2006 به همراه تيم ملي آلمان
مقام سوم جام كنفدراسيون ها در سال 2005 به همراه تيم ملي آلمان
قهرمان جام حذفي آلمان در سال هاي 2003، 2005 و 2006 به همراه بايرن مونيخ و نايب قهرمان اين جام در سال 2002 به همراه باير لوركوزن
قهرمان جام اتحاديه آلمان در سال 2004 به همراه بايرن مونيخ
قهرمان بوندس ليگا در سال هاي 1998 با كايزرزلاترن، در سال هاي 2003، 2005 و 2006 با بايرن مونيخ
سه مقام نايب قهرماني بوندس ليگا در سال هاي 2000 و 2003 با بايرلوركوزن و در سال هاي 2004 با بايرن مونيخ

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |