يكشنبه ۲ مهر ۱۳۸۵
ورزش هاي گروهي ايران حريفان خود را شناختند
خوش شانس ها و بدشانس ها
علي شاكري
004509.jpg
004500.jpg
004503.jpg
004506.jpg
004512.jpg
دو ماه مانده به آغاز پانزدهمين دوره بازي هاي آسيايي دوحه 2006، ورزش هاي گروهي حاضر در اين بازي ها با انجام مراسم قرعه كشي حريفان خود را شناسايي كردند. اين مهم ترين امتياز ورزش هاي گروهي نسبت به ورزش هاي انفرادي است كه تنها در آستانه بازي ها مي توانند در جريان موقعيت مسابقاتي خود قرار بگيرند. كاروان ورزشي ايران در دوره پانزدهم يكي از دوره هاي فعال خود را در اعزام ورزش هاي گروهي تجربه خواهد كرد. اگر بازي هاي آسيايي دوره هفتم را در تهران به سال 1353 مستثني كنيم، شايد دوره پانزدهم را بتوان سر فصل جديدي براي ورزش هاي اجتماعي كشورمان قلمداد كرد. در اين دوره از بازي هاي آسيايي در كنار فوتبال و واليبال كه بيشترين موفقيت را در طول دوره هاي گذشته داشته اند، رشته هاي قديمي چون بسكتبال، هندبال و واترپلو به همراه رشته هاي جديدي چون كبدي و سپك تاكرا هم مجوز حضور گرفته اند تا بخت خود را در مصاف با رقباي آشنا بيازمايند. به بهانه مراسم قرعه كشي ورزش هاي تيمي كه هفته گذشته در شهر دوحه انجام شد، نگاهي داريم به گروه بندي اين رشته ها و موقعيت حال و گذشته آنان كه اميدواريم مورد توجه خوانندگان همشهري قرار بگيرد.
بخت و اقبال  به كدام رشته ها لبخند زد
پس از قرعه كشي ورزش هاي تيمي، فوتبال، واليبال و هندبال را بايد در زمره رشته هاي خوش اقبال دانست كه در دور مقدماتي با قرعه مناسبي مواجه شدند. بر عكس بسكتبال، واترپلو و كبدي با قرعه سختي روبرويند و براي راهيابي به مراحل بالاتر دشواري هاي خاص خود را دارند.
فوتبال بهتر از اين نمي شد
براي فوتبال كه مدافع عنوان قهرماني است و 4 قهرماني از بازي هاي آسيايي 1974 تهران، 1978 بانكوك، 1990 پكن و 2002 بوسان پشتوانه خود دارد، بهتر از اين نمي شد كه دور مقدماتي با حريفاني چون مالديو، هنگ كنگ و هند همگروه شود كه بيشتر نقش آماده ساختن اين تيم را براي مراحل پاياني ايفاء خواهند كرد.
گروه بندي فوتبال
گروه مقدماتي 1: اردن، تاجيكستان، قرقيزستان و ماكائو
گروه مقدماتي 2: سنگاپور، سوريه، اندونزي و عراق
گروه 1: قطر، امارات، ازبكستان و تيم اول گروه مقدماتي 1
گروه 2: كره جنوبي، بحرين، ويتنام، بنگلادش
گروه 3: تايلند، كويت، يمن، فلسطين
گروه 4: ايران، هند، هنگ كنگ، مالديو
گروه 5: چين، عمان، مالزي و تيم اول گروه مقدماتي 2
گروه 6: ژاپن، كره شمالي
در پايان دور مقدماتي تيم هاي اول هر گروه به اضافه دو تيم دوم كه بيشترين امتياز را كسب كرده اند به مرحله يك چهارم نهايي راه پيدا مي كنند. در اين مرحله 8 تيم برتر طبق قرعه روبه روي هم قرار مي گيرند.
برنامه  بازي هاي ايران
۸ آذر- ورزشگاه الغرافه: ايران- مالديو
۱۳ آذر- ورزشگاه السد: ايران- هنگ كنگ
۱۵ آذر- ورزشگاه السد:  ايران- هند
مسير هموار هندبال
تيم ملي هندبال ايران به جز بازي هاي آسيايي بانكوك 1998 تا جمع چهار تيم برتر هم راه يافت، اما قادر نشد سهمي از سكوي هاي برتر داشته باشد و به مقام چهارمي بسنده كرد. هندبال كلاً خاطره خوشي از بازي هاي آسيايي به خصوص بازي هاي آسيايي 1986 سئول نداشته است كه در آن بازي ها كيسه گل حريفان شده بود. البته موقعيت فعلي هندبال ايران هرگز با آن دوره ها قابل قياس نيست و ليكن اين رشته ورزشي براي رسيدن به موفقيت نياز به خودباوري دارد. هندبال ايران براي راهيابي به مراحل بالاتر در دوحه قطر مسير همواري را دارد. همگروهي با كويت، چين و هنگ كنگ اين امكان را پديد آورده است كه تيم ايران به جز كويت مدعي شماره يك قهرماني به عنوان تيم دوم راهي دور بعد شود. هنگ كنگ تيم شناخته شده اي در هندبال نيست و چين هم با آن تيم بزرگ دهه هاي پيش فاصله گرفته. تيم ايران در آخرين رويارويي با چين اين تيم را در جريان مسابقات قهرماني آسيا (انتخابي جهان) اسفند ماه سال گذشته با اختلاف بيش از 20 گل شكست داده است. همان بازي هايي كه تيم ايران با اختلاف يك گل مغلوب قطر در بازي رده بندي شد و از راهيابي به مسابقات جهاني آلمان بازماند.
گروه بندي هندبال
گروه يك: بحرين، قطر، هند و ماكائو
گروه دو: كويت، چين، ايران، هنگ كنگ
گروه سه: ژاپن، امارات، ازبكستان و عربستان
گروه چهارم: كره جنوبي، لبنان و سوريه
راه دشوار بسكتبال
تيم ملي بسكتبال ايران در طول حضور چندين دوره اي خود همچنان دلخوش به تك مدال برنز بازي هاي آسيايي 1951 دهلي است. با وجود همه فراز و نشيب هايي كه بسكتبال ايران در طول دهه هاي گذشته داشته است هرگز نتوانست به تكرار خاطرات خوش نخستين دوره اين بازي ها نايل آيد.تيم ملي بسكتبال ايران همانند هندبال پس از يك فترت كوتاه اين بار در شرايطي مجوز حضور در بازي هاي آسيايي را پس از يك دوره غيبت پيدا كرده است كه در گروه بندي دور مقدماتي با بداقبالي مواجه شد. قرارگرفتن با تيم هاي مدعي چون قطر، كره جنوبي، اردن، و تيم هاي اول گروه يك و سه كه به احتمال فراوان هند و سوريه خواهند بود، راه دشواري را پيش روي بسكتبال ايران ترسيم كرده است.
گروه بندي مسابقات
گروه 1 مقدماتي: هند، ماكائو و بحرين
گروه 2 مقدماتي: ازبكستان، فلسطين و مغولستان
گروه 3 مقدماتي: هنگ كنگ، سوريه و افغانستان
گروه 4 مقدماتي: كويت، چين تايپه و امارات
گروه A: قطر، كره جنوبي، ايران، اردن، تيم اول گروه هاي 1 و 3 مقدماتي
تيم ملي بسكتبال ايران نخستين بازي خود را روز 8 آذر با اردن برگزار مي كند و به ترتيب در روزهاي بعد با تيم هاي كره جنوبي، هند يا بحرين، سوريه و قطر روبه رو مي شود.
واترپلو در گروه مرگ
تيم ملي واترپلوي ايران با وجود حضور فعال در جمع  برترين هاي قاره با پيوستن كشورهاي تازه استقلال يافته مثل قزاقستان و ازبكستان كارش براي رسيدن به سكو سخت تر از دهه هاي پيش شده است. از سوي ديگر شرق آسيايي ها مثل ژاپن، چين، كره جنوبي و سنگاپور هم پيشرفت بيشتري حاصل كرده اند. تيم ايران كه در نخستين حضورش در بازي هاي آسيايي تهران به سال 1974 با مدال طلايش همه را غافلگير ساخت، پس از آن با وجود همه تلاش هاي به خرج داده شده نتوانست موفق به تكرار قهرماني و يا حتي دستيابي به مدال در دوره هاي بعد از آن شود.در قرعه كشي انجام شده همگروهي تيم ايران با تيم هاي كره جنوبي، (يكي از تيم هاي هميشه مدعي) قزاقستان (قهرمان بلامنازع آسيا)، قطر (ميزبان بازي ها) و فيليپين موجب شده است تا رسانه ها لقب گروه مرگ به بازي هاي اين گروه بدهند.
گروه بندي مسابقات
گروه يك: قطر، ايران، كره جنوبي، فيليپين و قزاقستان
گروه دوم: ژاپن، چين، هنگ كنگ، عربستان و ازبكستان
برنامه  بازي هاي ايران در دور مقدماتي
۱۵ آذر: ايران- قزاقستان
۱۶ آذر: ايران- قطر
۱۷ آذر: ايران استراحت دارد
۱۸ آذر: ايران- فيليپين
۱۹ آذر: ايران- كره جنوبي
۲۲آذر: نيمه نهايي
۲۳ آذر: فينال و رده بندي
واليبال از مرحله اصلي وارد مي شود
واليبال ايران به همراه ساير مدعيان آسيايي ژاپن، چين، كره جنوبي و قزاقستان اين بخت را دارد كه از دور اصلي بازي ها يعني از مرحله يك چهارم نهايي وارد كارزار شود.تيم ايران كه مدال هاي نقره سال هاي 1958 توكيو و 2002 بوسان و مدال برنز سال 1966 بانكوك را در كارنامه دارد، در اين دوره نيز با اميدواري به سكو و چه بسا به مقام قهرماني هم چشم دارد. تيم ايران با مجموعه اي از بازيكنان با تجربه و جوان يكي از مدعيان اصلي واليبال مردان به شمار مي رود. تيم ايران در پايان اين بازي ها دچار دگرگوني چشمگيري خواهد شد.
گروه بندي اوليه
گروه يك: بحرين، لبنان و مغولستان
گروه دو: اندونزي، عربستان و ماكائو
گروه سه: تايپه، كويت و مالديو
گروه چهارم: امارات، هنگ كنگ، فلسطين و تركمنستان
گروه A: هند، تيم هاي اول گروه هاي 2 و 4 و تيم هاي دوم گروه هاي 1 و 3
گروه B: تايلند، تيم هاي اول گروه هاي 1 و 3 و تيم هاي دوم گروه هاي 2 و 4
۲۰ آذر: بازيهاي يك چهارم نهايي
۲۲ آذر: مرحله نيمه پاياني
۲۳ آذر: رده بندي و فينال
سپك تاكرا، تنها درميان شرقي ها
سپك تاكرا ورزش سنتي كشورهاي جنوب شرق آسياست، كشورهايي چون تايلند، كامبوج، لائوس و مالزي در اين رشته در زمره مدعيان جهاني اند.ميزان آشنايي با قوانين ورزش سپك تاكرا كه مخلوطي از واليبال و فوتبال است براي ما ايرانيان خيلي كم است. سپك تاكرا در سه ماده دبل وراگا و تيمي برگزار مي شود. در اين رشته ورزشي، ايران با وجود سابقه كم، درخشش زائدالوصفي داشته و توانسته چندين مقام جهاني و آسيايي به دست آورد. به پشتوانه چنين عناويني بود كه مسئولان كميته ملي المپيك سپك تاكرا را به واليبال ساحلي و فوتبال بانوان ترجيح دادند. 9 تيم براي سپك تاكرا ثبت نام كرده اند كه در دو گروه بازي هاي مقدماتي را انجام خواهند داد و تيم هاي اول و دوم هر گروه جواز صعود به مرحله نيمه نهايي خواهند گرفت.
گروه بندي مسابقات
گروه A: مالزي، ميانمار، ايران، ژاپن و سنگاپور
گروه B: تايلند، كره جنوبي، هند و اندونزي
برنامه بازي هاي ايران
۱۱ آذر: ايران- مالزي
۱۲ آذر: ايران- ژاپن، ايران- ميانمار
۱۳ آذر: ايران- سنگاپور
۱۴ آذر: نيمه نهايي
۱۵ آذر: بازي پاياني
در سپك تاكرا دو تيم بازنده نيمه نهايي به طور مشترك برنز مي گيرند.
ايران تنها نماينده غرب آسيا در كبدي
ورزش كبدي همان زوي خودمان است كه توسط هندي ها و پاكستاني ها ابعاد بين المللي پيدا كرده است. تيم كبدي ايران در همين چند سال اخير رشد خوب داشته و توانسته مقام هاي ارزشمندي كسب كند.كبدي هم به لحاظ داشتن موقعيت مدال آوري همانند سپك تاكرا نخستين حضورش را در بازي هاي آسيايي تجربه مي كند. مسابقات كبدي در دو گروه برگزار مي شود.
گروه بندي مسابقات
گروه يك: هند، ژاپن، نپال و ايران
گروه دو: بنگلادش، پاكستان، تايلند و سري لانكا
برنامه  بازي هاي ايران
۱۱ آذر: ايران- هند
۱۲ آذر: ايران- ژاپن
۱۳ آذر: ايران - نپال
۱۴ آذر: مرحله نيمه پاياني
۱۵ آذر: فينال و رده بندي

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |