چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۵ - Sep 27, 2006
فعالان نمايش از تئاتر دفاع مقدس مي گويند
تئاتر نيازمند آثاري تحقيقي و تحليلي
000411.jpg
گروه ادب و هنر- هر سال همزمان با هفته دفاع مقدس، ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس در سازمان هاي مختلف به سراغ كارشناسان و فعالان حوزه خود رفته و نظرات آنها را درباره معضلات، ويژگي ها و... موضوع مورد نظرشان، منعكس مي كنند. كميته اطلاع رساني بزرگداشت هفته دفاع مقدس سازمان فرهنگي- هنري شهرداري در حوزه تئاتر دفاع مقدس با چيستا يثربي، نمايشنامه نويس و كارگردان تئاتر ايران و محمد ناصربخت، كارگردان، در اين باره صحبت كرده است.
چيستا يثربي:
تئاتر دفاع مقدس به تئاتر جنگ شباهت ندارد
چيستا يثربي معتقد است نوع نگارش مقوله هاي هنر جنگ در ايران به خصوص تئاتر به سمت و سوي محكوم كردن جنگ و آثار زيانباري است كه بر نسل هاي جنگ و بعد از آن داشته است.
يثربي مي گويد: بيشتر موضوعاتي كه در تئاتر جنگ و دفاع مقدس مطرح مي شود همانند هنر جنگ هاي جهان نيست، چرا كه در هنر جنگ در جهان نمايش هاي زيادي در مقوله جنگ ساخته شده كه بيشتر درباره جنگ و جنگ ستيزي و نه درباره دفاع در برابر جنگ بوده است.
وي در ادامه با اشاره به موضوعات مطرح شده در هنر جنگ به خصوص تئاتر مي گويد: اكنون موضوع مطرح شده در هنر جنگ در ايران به ويژه در تئاتر مقوله اي براي نسل سومي و كساني است كه در زمان جنگ نبودند. اين نويسنده تئاتر مي افزايد: تئاتر جنگ در ايران به فاصله بين نسل كنوني و نسل دوران جنگ و مشكلاتي كه بين آنها ايجاد شده است، مي پردازد. يثربي هنر جنگ در ايران را نوپا ندانست و گفت:  در زمان جنگ و بمباران شهرها نيز هنر جنگ در تئاتر وجود داشت، اما اكنون متفاوت از آن دوران واقع گرايانه تر به اثري كه روي نسل هاي بعدي داشته است، مي پردازد.
وي تئاتر را ثبت شفاهي فرهنگ دانست و ادامه داد: اساسا تئاتر براي ما بخشي از تاريخ زيستي است كه با آن زندگي كرديم چرا كه تئاتر يك مقوله انتقادي اجتماعي است.
اين نمايشنامه نويس در ادامه با انتقاد از عدم تقدير از پيشكسوتان عرصه تئاتر به خصوص تئاتر جنگ مي گويد: به جاي تقدير از اين هنرمندان تنها به حرف و سخن پرداخته شده است، ضمن آنكه كساني كه در اين عرصه فعاليت و فداكاري مي كنند فقط به خاطر عشق و علاقه اي است كه دارند. اين نويسنده تئاتر ادامه مي دهد: خواسته فعالان عرصه تئاتر جنگ فهماندن اين است كه تئاتر موضوع سفارشي نيست و اين جزئي جداناپذير از حافظه كساني است كه سال ها در دوران دفاع مقدس با جنگ بوده اند و زندگي كرده اند.
ناصربخت:
تئاتر دفاع مقدس در نگاه متوليان
اما محمد ناصربخت بيشتر به نقش متوليان و مسئولان مي پردازد و مي گويد: تنها معضل تئاتر دفاع مقدس ايران را مي توان در نگاه سفارشي برخي متوليان اين عرصه به اين حوزه تخصصي دانست.
ناصربخت ادامه مي دهد: نبايد تئاتر دفاع مقدس به امري سفارشي بدل شود زيرا در اين صورت اين آثار نمي توانند كاركرد اصلي خويش را كه همان تاثيرگذاري روي مخاطب است، ايفا كند.
وي مي گويد: همچنين موضوعاتي كه قرار است تئاتر دفاع مقدس با آن معرفي شود، بايد داراي فضايي به دور از حواشي باشند تا هنرمندان خالق اثر به خلق آثاري به يادماندني و تاثيرگذار بپردازد.
به گفته ناصربخت يكي ديگر از كارهاي انجام شده در موضوع هاي دوران دفاع مقدس،  آثار تبليغي است كه در زمان جنگ به دليل مخاطب آن دوران و نيازي كه در جامعه وجود داشت، توليد شدند، اما در حال حاضر اين آثار ديگر اثري همانند گذشته بر مخاطب ندارد.
اين كارگردان تئاتر نياز كنوني مخاطبان عرصه هنر دفاع مقدس را آثار تحليلي و تحقيقي مي  داند: تا زماني كه مخاطب به دنبال چنين آثاري است نبايد گذاشت جهت كار به سمت موضوعات سفارشي برود.
وي در ادامه وضعيت كنوني تقدير از فعالان و پيشكسوتان عرصه هنر جنگ از جمله تئاتر دفاع مقدس را مثبت خوانده و مي گويد:  با توجه به برگزاري جشنواره هاي مختلف هنري و تقدير از فعالان عرصه هنر از جمله در بخش دفاع مقدس، مي توان گفت تا حدودي مسئولان ذيربط به اهميت و ضرورت توجه به فعالان عرصه هنر دفاع مقدس پي برده اند.

سهل انگاري در حمايت از سينما زيانبار است
000423.jpg
گروه ادب و هنر- لاله افتخاري عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: سهل انگاري در زمينه حمايت از آثار سينمايي- آموزشي تاثيرات بسيار زيانباري براي عرصه فرهنگ، هنر و در نهايت جامعه به دنبال خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومي جشنواره بين الملل فيلم رشد، وي افزود: اگر ساخت آثار سينمايي با برنامه ريزي صحيحي از سوي سينما گران انجام شود، به طور حتم فيلم هاي توليدي نقش و تاثير قابل توجهي در امر آموزش به كودكان و نوجوانان خواهد داشت.
اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: تاثير سينما در القاي پيام نكات آموزشي در قالب داستان هاي گوناگون و جذاب غيرقابل انكار است، به همين منظور اگر آثار سينمايي به شكلي كاملا هدفمند و متناسب با فرهنگ كشور به تصوير كشيده شود، نقشي هدفمند و مضاعف در ارتقاي سطح آموزشي و تربيتي در نهاد خانواده خواهند داشت.
افتخاري تصريح كرد: هنرمندان و مسئولان فرهنگي بايد از حمايت هاي فراواني براي توليد آثار سينمايي كه حاوي موضوع هاي آموزشي و تربيتي است، برخوردار شوند.
وي همچنين به تاثير  برگزاري جشنواره بين المللي فيلم رشد در ارتقاي جايگاه فيلم هاي آموزشي در سينما اشاره كرد و گفت: سينما با توجه به ابعاد گوناگون آموزشي، جرقه اي در ذهن پاك كودكان به وجود مي آورد كه در صورت هدايت در مسير صحيح، آينده درخشاني براي آنها ترسيم خواهد كرد.

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي:
مردم 10 هزار نسخه خطي اهدا كرده اند
فارس: رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت: طي 10 ماه گذشته، 10 هزار نسخه خطي از سوي مردم به كتابخانه ملي واگذار شد كه در مقايسه با 32 هزار نسخه خطي مخزن كتابخانه ملي، رقم بسيار خوبي است.
علي اكبر اشعري ، مشاور رئيس ژجمهور و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در نشست مطبوعاتي رونمايي از 10 نسخه خطي قرآن گفت : به مناسبت ماه مبارك رمضان از 10 نسخه خطي قرآن كه در زمان ژهاي مختلف به كتابخانه ژ ملي اهدا شده، رونمايي مي كنيم.
وي ادامه داد: در كتابخانه ملي شرايطي وجود دارد تا اين نسخه ژهاي خطي تبديل به نسخه ژهاي ديجيتالي شود تا امكان بهره ژبرداري از آنها براي پژوهشگران نيز فراهم شود.
اشعري با اشاره به نسخ خطي قرآن كريم كه در گنجينه مخزن ژهاي كتابخانه ملي نگهداري مي ژشوند، گفت ژ: اين گنجينه شامل قرآن دو صفحه ژاي منصوب به امام رضا(ع) كه به خط كوفي بر روي پوست آهو نوشته شده است، همچنين قرآن به خط وصال شيرازي، قرآني منسوب به عبدالحسين نغمه، باينقر ميرزا، قرآني كه به صورت طومار نوشته شده است. اشعري افزود: برخي از اسناد و قرآن ها توسط مردم به كتابخانه اهدا شده است و اين امكان وجود دارد كه مردم اين اسناد را به صورت امانت در اختيار كتابخانه ملي بگذارند تا از آنها كپي و نسخه ژهاي ديجيتالي تهيه شود و نسخ خطي و اسناد دوباره به صاحبان آنها بازگردانده شود. وي در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به آغاز كار نمايشگاه قرآن، آيا همكاري ميان كتابخانه ملي و نمايشگاه قرآن صورت گرفته است ژ، گفت ژ: ما با نمايشگاه قرآن ارتباط نزديكي نداريم، آنها وظايف و اهداف ديگري را پي مي ژگيرند. اسناد و قرآن هاي خطي بايد در مكاني كه از نظر حرارتي و نور شرايط مناسبي دارد به نمايش گذاشته شوند كه در نمايشگاه قرآن چنين امكاني وجود ندارد تا قرآن هاي خطي را براي نمايش به اين مكان انتقال بدهيم.
اشعري در پايان اظهار داشت ژ: قديمي ژترين قرآن خطي موجود در كتابخانه ملي، قرآن دو صفحه ژاي امام رضا(ع) به خط كوفي است، البته به زودي قرآني به خط حضرت علي(ع) نيز به اين گنجينه عظيم انتقال داده مي ژشود.

دبير هنري جايزه جهاني اديان توحيدي:
ارائه مفاهيم پند و اندرز در قالب هنر تأثيرگذار تر است
گروه ادب وهنر- در طول تاريخ ديده ايم كه هنرها هميشه توانمندتر از ديگر گونه هاي رفتاري بوده اند و جايزه جهاني اديان توحيدي نيز مي تواند در اين راستا اقدام كند.
ابراهيم حقيقي- دبير هنري مسابقه پوستر اديان توحيدي- با بيان اين مطلب اعلام كرد: با دگرگوني هايي كه در جهان امروز و در ذهن بشر به وقوع پيوسته، ارائه مفاهيم پند و اندرز در قالب هنر تأثيرگذارتر شده است. با استفاده از سينما، عكس يا پوستر راحت تر مي توان يك پيام را به ملت ها و فرهنگ هاي ديگر رساند .
اين هنرمند گرافيست درباره چارچوب هاي داوري اين مسابقه گفت: هميشه نمي توان از قبل چارچوبي مشخص  براي داوري يك مسابقه تعريف كرد. گروه داوران براساس آنچه بر ديوار مي بينند، حذف و گزينش خود را انجام مي دهند و رويكردشان را مشخص مي كنند .
حقيقي درباره استقبال هنرمندان خارجي از مسابقه  پوستر جايزه جهاني اديان توحيدي گفت: تاكنون از اكثر كشورهاي اروپايي،  چند كشور آسيايي، آمريكايي و آمريكاي جنوبي، آثاري به دبيرخانه مسابقه ارسال شده است. انتخاب 40 اثر نهايي هم براساس تعدد كشورهاي شركت كننده انجام خواهد شد و مشخص نيست ايران چه سهمي در بين آثار منتخب داشته باشد. من اعتقاد دارم بهتر است حضور كشورهاي شركت كننده را كمرنگ  نكنيم. البته اين به آن معنا نيست كه اگر كار ضعيفي به دستمان رسيد آن را انتخاب كنيم و قطعاً  كارهاي قوي را انتخاب خواهيم كرد.
دبير هنري جايزه جهاني اديان توحيدي با اشاره به موضوعات انتخاب شده براي شركت در مسابقه افزود: قصد بر اين بوده كه آزادي عمل به طراح داده شود. يعني اگر هنرمندي نخواهد خودش را محدود كند، مي تواند به راحتي به موضوعي مثل صلح بپردازد كه انساني و جهاني است. اين اقدام، به شركت بيشتر هنرمندان در مسابقه مي انجامد .
هشتم مهرماه آخرين مهلت ارسال آثار پوستر به دبيرخانه جايزه جهاني اديان توحيدي است. اسامي 40 اثر برگزيده براي شركت در نمايشگاه، همزمان با عيد سعيد فطر، سوم آبان ماه اعلام خواهد شد. در ادامه، يك گروه داوري متشكل از استادان و هنرمندان طراح و گرافيست از ايران و جهان، به طور مستقل  آثار راه يافته به نمايشگاه را داوري كرده و جوايز ارزنده اي را به چهار اثر برگزيده اهدا خواهند كرد.
علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر از نحوه شركت در مسابقه و آشنايي با قوانين آن، مي توانند به سايت اينترنتي اين مسابقه با آدرس www.mrawards.org مراجعه كنند.

ران هاوارد فيلم سياسي مي سازد
مهر: كارگردان فيلم هاي يك ذهن زيبا و گمشده به زودي براي ساخت فيلم سياسي فراست، نيكسون پشت دوربين فيلمبرداري قرار مي گيرد.
در پي موفقيت استوديو يونيورسال پيكچرز در به دست آوردن حقوق ساخت فيلم بر اساس نمايشنامه پيتر مورگان، ران هاوارد موافقت خود را براي كارگرداني اين اثر اعلام كرد. اين كارگردان نمايش فراست، نيكسون را هفته گذشته در وست اند ديد و به حدي آن را پسنديد كه به تهيه كنندگان در كسب حقوق ساخت فيلم كمك كرد.
نمايش مورگان به گفت وگوي تلويزيوني ديويد فراست و ريچارد نيكسون، رئيس جمهور آمريكا مي پردازد. اين مصاحبه كه در سال 1977 شكل گرفت به شهرت بسياري دست يافت. هاوارد مصمم است از حضور فرانك لنجلا در نقش نيكسون و مايكل شين در نقش فراست استفاده كند. مورگان شخصاً در زمينه نگارش فيلمنامه اين اثر مشاركت مي كند.
ران هاوارد واپسين بار فيلم رمز داوينچي را بر پرده سينماها داشت كه اين اثر با استقبال چشمگيري از سوي مخاطبان در سراسر جهان مواجه شد.

محمدرضا سرشار: آثاري قابل عرضه به جهان داريم
گروه ادب و هنر - خبرگزاري فارس در يادداشتي كه از محمدرضا سرشار منتشر كرده است، به نقل از اين نويسنده آورده است كه نويسندگان متعهد ايران از جنگ كم ننوشته اند. بخصوص در حوزه كودكان و نوجوان به زعم سرشار آثاري وجود دارد كه قابل عرضه به جهان است.
در اين يادداشت آمده است: غربي ها اين قدر با وسايل ارتباط جمعي مغزها را شست و شو مي دهند كه ممكن است حق را ناحق و ناحق را حق جلوه دهند. در چنين شرايطي، اگر اثري آفريده شود، بعيد نيست بعد از مدت زماني معلوم شود، حق چيز ديگري بود. ولي در مورد وقايعي مثل انقلاب يا جنگ تحميلي كه مؤمنان مطمئن هستند كه موضع ما حق است و به كشور ما حمله شده و همه دنيا جمع شده اند تا ريشه يك انقلاب را بزنند، ديگر معنايي ندارد صبر كنيم تا دوره اي سپري شود تا بهتر بتوانيم راجع به آن قضاوت كنيم. به نظر من اين توجيهي براي كم كاري است. البته فكر نمي كنم نويسنده هاي متعهد ما در مورد جنگ كم نوشته اند. من كتابي دارم با نام در مسير تندباد كه سال 82 منتشر شد. در اين اثر، بيست سال ادبيات داستاني دفاع مقدس، در قلمرو كودكان و نوجوانان را بررسي كرده ام. به لحاظ كمي، كم كار نكرديم. به لحاظ كيفي، كارِ خوب كم داريم. البته در عرصه كودك و نوجوان آثار خوبي داريم كه قابل عرضه به جهان است، ولي خود كم بيني ما يا مسئولان فرهنگي مان، باعث شده كه اين آثار مطرح نشوند. در ادبيات بزرگسالان، كمتر آثاري در اين سطح داريم، ولي آثار ارزشمندي است.
اين نكته را نبايد فراموش كنيم كه در كشور ما، سنت در عرصه داستان منثور به شيوه معاصر، تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي در كشور، مذهبي ها بسيار كم كار بوده اند، حتي اكثر كساني كه به آرمان هاي انقلاب و دفاع مقدس معتقد بودند، بعد از انقلاب با داستان نويسي آشنا شدند و وارد اين عرصه شدند.
داستان نويسي به نثر، سنت ديرپايي نيست و به طور جدي و فراگير، از مشروطه به بعد آغاز شده. به همين سبب، سابقه ما در داستان منثور خيلي كم است؛ حتي در نوع قديمي اش. حتي اكثر كساني كه به آرمان هاي انقلاب و دفاع مقدس معتقد بودند، بعد از انقلاب با داستان نويسي آشنا شدند و وارد اين عرصه شدند. آنهايي هم كه سن و سال بيشتري داشتند و از قبل نويسنده بودند، در جنگ حضور نداشتند. از اين رو در ادبيات دفاع مقدس به حد مطلوب نرسيديم.
البته نبايد فكر كرد درباره موضوعي مثل جنگ يا انقلاب، مي توان دهها رمان ارزشمند خلق كرد. مثلا جنگ روسيه با ناپلئون، فقط باعث ايجاد يك شاهكار شد؛ يعني همان كتاب جنگ و صلح تولستوي. در حالي كه روسيه مهد داستان بود و بزرگان و داستان نويسي بسيار داشت.

اكران صد فيلم استادان موسيقي
فارس: صد فيلم استادان موسيقي مقامي به تهيه كنندگي حميدرضا اردلان كه ادامه اكران آن در خانه هنرمندان به پايان ماه رمضان موكول شده در شهرستان ها و موزه هنرهاي معاصر نيز اكران مي شود. حميد رضا اردلان پژوهشگر موسيقي و رهبر اركستر تجربي تهران با اعلام اين خبر گفت: در يك طرح ملي بيست ساله زندگي استادان موسيقي مقامي ايران را به صورت فيلم در آورده ام كه در واقع زندگي صد موسيقيدان مقامي را در صد فيلم بيست و پنج تا سي دقيقه اي ساخته ام كه در حال حاضر 50 فيلم از اين تعداد هر دو هفته يك بار در خانه هنرمندان ايران با حضور هنرمندان كشورمان از جمله محمدرضا اصلاني و محمدرضا درويشي به نمايش در آمده اند. هم اكنون نيز اكران ادامه اين فيلم ها به دليل همزماني با ماه مبارك رمضان تعطيل و به بعد از اين ايام موكول مي شود. وي با بيان اينكه 50 فيلم ديگر از اين مجموعه بعد از ماه مبارك رمضان اكران مي شوند، اظهار داشت: ساخت زندگي صد موسيقيدان مقامي حدود يكسال و نيم به طول انجاميده است كه ملاك انتخاب من قوي ترين ها در هر حوزه اي است، يعني تسلط بر مقام هاي هر منطقه توسط آن موسيقيدان، موسيقيدان بودن آنها، اصالت كارهاي آنها و در نهايت حيات موسيقي آنها است.

اخبار كوتاه
بايرامي در افطار دوم نمايشگاه قرآن
دومين مهمان از سلسله افطاري هاي ششگانه بخش ادبيات، محمد رضا بايرامي نويسنده معاصر و خالق كتاب كوه مرا صدا زد خواهد بود. بايرامي دومين مهمان جشنواره سلسله افطاري هاي ششگانه بخش ادبيات كه روزهاي سه شنبه و پنج شنبه هر هفته تا پايان ماه مبارك رمضان در نمايشگاه بين المللي قرآن برگزار خواهد شد مي باشد، تا امروز از او آثاري چون:
كوه مرا صدا زد ، به دنبال صداي او ، پيش رو ، پل معلق و... منتشر شده است.
موسيقي ايراني در شب سفيد فرانسه
قطعاتي از موسيقي كلاسيك ايراني از جمله آثار جواد معروفي و چند قطعه موسيقي سنتي در مراسم جشن سفيد فرانسه كه 15مهر ماه در پاريس برگزار مي شود اجرا خواهد شد. در اين مراسم پس از اجراي آثار معروفي به وسيله ويولن و پيانو، اركستر نكيسا به سرپرستي "سهيل امين زاده "قطعاتي را در دستگاه افشاري خواهد نواخت.در يكي ديگر از بخش هاي مهم برنامه شب سفيد چند نويسنده و نمايشنامه نويس ايراني در كنار نويسندگاني از مليت هاي مختلف به معرفي آثار خود پرداخته و با بازديدكنندگان به گفت وگو خواهند نشست.
كنسرت ويژه سال مولانا (تالار انديشه)
داوود آزاد نوازنده تار و خواننده، به مناسبت سال مولانا، آذر ماه در تالار انديشه حوزه هنري كنسرت خواهد داد. داوود آزاد در كنسرت تالار انديشه كه روزهاي 16 و 17 آذر برگزار خواهد شد، همراه با دف فرزاد عندليبي و كمانچه نويد دهقان، قطعاتي از آخرين ساخته هايش را در دستگاه نوا اجرا مي كند.آزاد همچنين تصميم دارد تا در سال آتي ميلادي كه همزمان با هشتصدمين سال تولد مولانا است، علاوه بر حضور در فستيوالي به همين نام در كشور تركيه، در سراسر ايران نيز تور- كنسرتي بزرگ برگزار كند.
پدر دف نوازي كردستان (تالار انديشه)
كنسرت گروه دف نوازان به خوانندگي و نوازندگي خليفه ميرزا آقا غوثي پدر دف نوازي كردستان 11و۱۲ آبان ماه در تالار انديشه حوزه هنري برگزار مي شود. در اين كنسرت كه به سرپرستي مهرداد كريم خاوري و خوانندگي و نوازندگي هنرمند كردستاني خليفه ميرزا آقا غوثي برگزار مي شود، گروه علاوه بر اجراي تصنيف، قطعاتي از ساخته هاي جديد كريم  خاوري در ميزان هاي تركيبي و ميزان هاي حماسي را اجرا خواهند كرد.
عاشقانه هاي صفورا (تالار كوچك)
عاشقانه هاي صفورا عنوان نمايشنامه اي است نوشته محمد چرم شير كه به كارگرداني عباس غفاري آبان ماه امسال در تالار كوچك به اجرا درمي آيد. عاشقانه هاي صفورا تركيبي از زندگي انسان هاي جنوب شهري است كه مانند يك پازل بايد در كنار يكديگر قرار بگيرند و در نهايت اين پازل كامل مي شود. در عاشقانه هاي صفورا امير دلاوري، مهدي پاكدل، حافظ آهي، شبنم فرشادجو، علي ميلاني، محمدرضا نودهي اصلي، تبسم هاشمي، امير جعفري، عاطفه نوري، كامران تفتي و سينا رازاني حضور دارند، ضمن اينكه نرمين نظمي به عنوان طراح صحنه و لباس و رامين آزاد آور به عنوان آهنگساز گروه را همراهي مي كنند.
نمايش مزرعه پدري در ري
فيلم سينمايي مزرعه پدري ساخته رسول ملاقلي پور امروز پنجم مهر ماه در مركز ري حوزه هنري استان تهران مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.
اين فيلم كه در سال 82 و در ژانر سينماي دفاع مقدس ساخته شده است، داستان نويسنده اي را روايت مي كند كه براي حضور در جلسه نقد و تحليل آخرين رمانش با نام مزرعه پدري راهي دزفول مي شود. برنامه نقد فيلم حوزه هنري مركز ري، چهارشنبه هر هفته با عنوان آيينه جادوگر برگزار مي شود.
وقتي همه خواب بودند، در ايتاليا
فيلم سينمايي وقتي همه خواب بودند به كارگرداني فريدون حسن پور در بخش اصلي جشنواره فيلمهاي مذهبي ايتاليا كه از تاريخ 11 تا۱۴ اكتبر (19 تا 22 مهر ماه) برگزار مي شود به نمايش درمي آيد. در اين جشنواره رقابتي عوامل اين فيلم فرشته طائرپور تهيه كننده، فريدون حسن پور كارگردان و گلاب آدينه بازيگر، دعوت به حضور شده اند. اين فيلم قرار است از عيد سعيد فطر به نمايش عمومي درآيد.
سخنراني قادري ( تالار چهار سو)
نشست هاي پژوهشي و سخنراني مديريت انتشارات و پژوهش اداره كل هنرهاي نمايشي اواخر ماه جاري با سخنراني نصراله قادري درباره پژوهش در تئاتر پيگيري مي شود. واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر اعلام كرد اين جلسات 29 مهرماه ساعت 18 با سخنراني مدرس و رئيس كانون ملي منتقدان تئاتر در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر با حضور علاقمندان برگزار مي شود.
نمايشي از دست ها (خانه هنرمندان)
نمايشگاهي از آثار عكس، ويدئو، حجم، نقاشي و گرافيك 13 هنرمند در خانه هنرمندان ايران برپا مي شود. در اين نمايشگاه كه ساعت 17 روز شنبه 8مهر افتتاح مي شود، آثاري از جاويد رمضاني، عليرضا آدم بكان، مريم روشنفكر، مونا شهرياري، زينب ثقفي، محمد حاج زمان، نفيسه شاطرمفيدي، مارلين آندرياس، سميه محسني، زيبا كرمي، سمانه اكبري، حميده رضوي و پرستو سنماري به نمايش درمي آيد.امكان بازديد از نمايشگاه يادشده با نام نمايشي از دست ها 8تا 13 مهر هر روز از ساعت 14 تا 20 فراهم است.
ساخت موسيقي آدم ( اوكراين)
امير واجدسميعي ساخت موسيقي فيلم سينمايي آدم به كارگرداني عبدالرضا كاهاني را در اوكراين با همراهي نوازندگان اين كشور آغاز كرده است.
روح اله جعفربگلو تا آخر هفته سينك صداهاي فيلم را به پايان مي رساند و از هشتم مهر ماه بهمن كيارستمي و كاهاني تدوين آن را در استوديو فيلم آبي آغاز مي كنند. آدم درباره روستايي است كه سال هاست كسي در آنجا نمرده و فيلمبرداري در شهر سبزوار و روستاهاي اطراف آن انجام شده است.

رقابت۱۰۰ فيلم از كارگردانان زن 32 كشور جهان در كلن
عصر جمعه در برلين به نمايش در مي آيد
000420.jpg
فارس: عصر جمعه ساخته مونا زندي در ادامه فستيوال كلن آلمان علاوه بر حضور در بخش مسابقه جشنواره برلين به نمايش درمي آيد.
عصر جمعه در بخش مسابقه جشنواره كلن شركت مي كند و در نمايش جنبي آن در برلين به نمايش درمي آيد. اين فيلم در بخش غير رقابتي جشنواره شيكاگو نيز حضور خواهد داشت.
عصر جمعه به عنوان نخستين فيلم يك فيلمساز زن در بخش مسابقه شركت مي كند. در اين بخش نخستين آثار فيلمسازان زن براي كسب جايزه 10 هزار يورويي به رقابت با هم مي پردازند. در فستيوال بين المللي فيلم زنان، بخش ويژه اي به فيلم هاي فيلمسازان زن ايراني اختصاص دارد كه فيلم هايي همچون آتش بس و زن زيادي (تهمينه ميلاني)، زندان زنان (منيژه حكمت)، مرباي شيرين (مرضيه برومند) در آن به نمايش درمي آيد. همچنين تهمينه ميلاني به عنوان يكي از اعضاي هيات داوران اين فستيوال در آلمان حضور خواهد داشت.
بر پايه اين گزارش در فستيوال كلن كه از 19 تا 23 مهر ماه در آلمان برگزار مي شود، بيش از 100 فيلم از كارگردانان زن 32 كشور جهان به رقابت مي پردازند.

هنرايراني
برگزيدگان يادواره دفاع مقدس
آبادان: چهاردهمين جشنواره تئاتر آبادان، يادواره دفاع مقدس و شكست حصر آبادان با معرفي برترين ها به كار خود پايان داد.در اين جشنواره عنوان نخست كارگرداني به بهزاد وزيري از آبادان تعلق گرفت.
در بخش بازيگران مرد رضانوري در نمايش ميز شام به افتخار پسر خوانده به مقام نخست  و حسن موسوي در نمايش اگر اينگونه بميرم و ايمان مصطفايي در نمايش تقديم به پدر و پسرم با عشق و رنج به طور مشترك مقام دوم را كسب كردند. مقام سوم هم به طور مشترك به مهدي پرويش و محسن نيكويي براي نمايش هاي بوارده شمالي و رستگاري تعلق گرفت.مرجان بني سعيد و شيرين دژاگاه نيز براي بازي در نمايش تقديم به پدر و پسرم با عشق به طور مشترك رتبه نخست را كسب كردند.
بزرگترين تابلوي معرق قرآني
رشت: پيمان قوامي ، هنرمند گيلاني يك تابلوي معرق قرآني كم نظير را با چوب و با استفاده از شيوه معرق ساخته است كه داراي ابعادي به طول سه در سه متر است.
براساس اطلاعات موجود بزرگترين تابلوي معرق قرآني كه پيش از اين ساخته شده داراي ابعاد سه در دو متر است. قوامي اظهار داشت: براي حك سه سوره كوچك توحيد، فلق و ناس در اين تابلوي قرآني، چهار ماه وقت صرف شده است. اين هنرمند گيلاني اهل پير بازار رشت كه ?? سال سن دارد در خصوص سابقه فعاليت خود گفت: حدود ?? سال است كه به صورت آزاد در رشته چوب كار مي كنم.
جشنواره آواها و نواهاي حماسي
خرم آباد: در جشنواره آواها و نواهاي حماسي دفاع مقدس كه به همت حوزه هنري لرستان برگزار شد، 104 هنرمند در قالب 15 گروه موسيقي از استان هاي آذربايجان غربي، كردستان، كرمانشاه، ايلام، خوزستان، بوشهر و لرستان در مدت دو روز برگزاري اين جشنواره 40 نغمه و نواي حماسي دوران دفاع مقدس را اجرا كردند كه با نظرخواهي از تماشاگران، گروه موسيقي كابوكي از مهاباد به عنوان گروه برتر انتخاب شد و تنديس ويژه اين جشنواره را به خود اختصاص داد.
جلال ذوالفنون، محمد جليل عندليبي و مجيد درخشاني از استادان بنام موسيقي ايران از ميهمانان ويژه دومين جشنواره منطقه اي آواها و نواهاي حماسي دفاع مقدس بودند.
تدفين استاد شاطريان
تبريز: پيكر محمود شاطريان ، استاد برجسته موسيقي و تار با حضور جمعي از هنرمندان و دوستداران درقطعه هنرمندان وادي رحمت تبريز به خاك سپرده شد.شاطريان از اساتيد بنام تار و موسيقي، شامگاه جمعه جان به جان آفرين تسليم كرد.استاد شاطريان به سال 1323 در محله اهراب تبريز چشم به جهان گشود و فعاليت هنري خود را از 18 سالگي آغاز كرد.وي موسيقي را نزد استاداني همچون عبدل آقا يزداني تداوم بخشيد و در سال 1351 عضو اركستر فرهنگ و هنر و در سال 1362 عضو اركستر صدا و سيما شد.
توليد دو سرود مذهبي
اهواز: دو اثر موسيقيايي با مضمون مذهبي در حوزه هنري خوزستان توليد شد. موضوع يكي از اين آثار فلسطين و ديگري امام زمان (عج) است و آهنگسازي هر دو اثر را محسن صفاريان به عهده داشته است.موسيقي مهر اين دو آهنگ را اجرا كرده است. اين آثار با هدف توليد آهنگ ها و سرودهاي ديني و تقويت و بسط هنر موسيقي در حوزه هنري توليد شده اند.
اجراي 8 نمايش در 8 بوستان 
مشهد: دومين جشنواره هشت سال در هشت بوستان به مناسبت هفته دفاع مقدس با اجراي نمايش در هشت بوستان شهر مقدس مشهد آغاز  شد. آثار ارسال شده براي شركت در جشنواره، مضمون هايي مرتبط با دفاع مقدس دارند كه با حضور هنرمندان تئاتر كشور در هشت شب متوالي براي عموم مردم اجرا خواهد شد.اين نمايش ها عبارتند از تكرار عباس رثائي، نقل كاوه محمد جهانپا، آهنگ هاي ماندگار غلامرضا عارف نژاد، جنگ تمومه مسعود رشيدي، كاروان دل حميد جندقي، آن مرد در باران حامد امانپور و دلقك و سياه سروش طاهري. اختتاميه و اعلام نتايج اين جشنواره طي مراسمي در فرهنگسراي بهشت برگزار مي شود.
قدرداني از سينماگران معلول
همزمان با برگزاري نخستين جشنواره فيلم بهزيستي در بخش جداگانه اي از هنرمندان و سينماگران معلول كشور قدرداني ويژه اي به عمل مي آيد.در اين جشنواره به هنرمندان و سينماگران معلول كشور كه در زمينه هاي مختلف فيلمسازي اعم از كارگرداني، بازيگري، نويسندگي و ساير عوامل، نقش آفريني كرده اند تنديس جشنواره، لوح افتخار و جوايز ويژه اهدا مي شود.
نخستين جشنواره فيلم بهزيستي از 12 تا 16 آذر ماه سال جاري در كشور برگزار مي شود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |