دكتر باقر مهاجراني
بيوديزل يك سوخت جديد تجزيه پذير و تجديد پذير است كه از روغن گياهي يا چربي حيواني به دست مي آيد و به سرعت در آمريكا به عنوان يك سوخت جايگزين براي موتورهاي ديزلي مورد استفاده قرار مي گيرد. در حال حاضر در آمريكا حدود 300 ميليون گالن در سال بيوديزل در حال توليد است. اما با افزايش درخواست و ايجاد واحدهاي صنعتي به زودي توليد بيوديزل به حدود 600 ميليون گالن در سال خواهد رسيد.
در مقايسه با گازوئيل حاصل از نفت خام، بيوديزل دوستدار طبيعت بوده و آلودگي بسيار كمتري نسبت به گازوئيل ايجاد مي كند. استفاده از بيوديزل باعث كاهش در (CO) منوكسيدكربن، (CO2) دي اكسيد كربن، هيدروكربن ها (HC) و ساير آلاينده ها كه از اگزوز خودروهاي ديزلي خارج مي شود، خواهد شد. بيوديزل همچنين باعث حذف دود متراكم و سياه حاصل از سوخت خودروهاي ديزلي خواهد شد.
بخارات خارج شده از اگزوز خودروهايي كه با بيوديزل كار مي كنند بوي ذرت بو داده يا سيب زميني سرخ كرده مي دهد. بخاطر ويسكوزيته بالاتر بيوديزل اين سوخت خاصيت روان كنندگي بيشتري دارد.
بعضي از مزيت هاي بيوديزل در مقايسه با سوخت ديزلي حاصل از نفت خام به شرح ذيل است:
به علت آلايندگي بسيار كم در مقايسه با سوخت هاي فسيلي جايگزين كردن سوخت ديزل با بيوديزل باعث كاهش در گازهاي گلخانه اي مثل CO2 (دي اكسيد كربن) خواهد شد.
گياه سويا در حال رشد CO2 هوا را جهت توليد و رشد جذب مي كند. وقتي كه روغن از دانه هاي سويا استخراج شد به بيوديزل تبديل مي شود و وقتي سوخته شود
توليد CO2 مي كند و CO2 توليد شده مجدداً توسط گياهي كه سوخت از آن تهيه شده جذب مي شود و اين سيكل همانطور كه ملاحظه مي شود دي اكسيد كربني وارد طبيعت نمي كند. بيوديزل همچنين باعث كاهش ذرات معلق، هيدروكربن هاي نسوخته و منوكسيدكربن خواهد شد.
اين مزيت ها در سوخت بيوديزل به علت وجود حدود 11 درصد وزني اكسيژن در اين نوع سوخت است . CO2 در سوخت باعث مي شود بيوديزل راحت تر و كامل تر سوخته شود.
اين خاصيت همچنين باعث مي شود ذرات معلق و هيدروكربن هاي نسوخته در خروجي اگزوزها به شدت كاهش يابد.
كاملاً مشخص و مستند شده است كه ذرات معلق و هيدروكربن هاي نسوخته خارج شده از اگزوز خودروهاي ديزلي سمي و سرطان زا و تهديدي براي سلامت انسان هاست. استفاده از بيوديزل باعث حذف تعداد قابل توجهي از اين موادسمي خواهد شد. نتايج مثبت بيوديزل در كاهش سميت و آلودگي هوا توسط ارگان ها و سازمان هاي مختلف تأييد شده است. به عنوان مثال:
در حال حاضر مقدار گوگرد در سوخت ديزلي حاصل از نفت خام كمتر از ppm ه 500 است. هر چند تا پايان 2006 در ايالات متحده آمريكا گوگرد سوخت ديزل بايد به حدود ppm ه 15 برسد.
گوگرد بيوديزل توليدي كمتر از 15 يا پائين تر از آن است به نحوي كه غير قابل اندازه گيري است. پس مي توان حداقل براي كاهش گوگرد در سوخت ديزل از مخلوط بيوديزل و گازوئيل استفاده كرد.
خاصيت روان كنندگي آن به دليل ويسكوزيته بالاي آن است و حدود دو برابر سوخت معمولي است. حتي سوختي نظير نفت سفيد مي تواند با اضافه كردن حدود 2 درصدبيوديزل خاصيت روان كنندگي بهتري بيابد.
يكي از محاسن بسيار بالاي سوخت بيوديزل اين است كه بدون تغيير در قطعات و موتورهاي امروزي مي توان تا حدود 20درصد مخلوط بيوديزل و سوخت معمولي مصرف كرد كه به همين ميزان باعث كاهش در آلاينده ها خواهد شد.
در نهايت مي توان گفت:
الف: استفاده از بيوديزل باعث عدم وابستگي به سوخت ديزل حاصل از نفت خام خواهد شد حتي در حال حاضر مي توان باعث كاهش 20 درصدي در مصرف گازوئيل شد.
ب: باعث كاهش چشمگير در آلاينده ها خواهد شد.
ج: بدون هيچ تغيير در قطعات و موتور در حال حاضر تا يك پنجم از اين سوخت اكسيژن دار استفاده كرد.
د: به دليل تجزيه پذير بودن در طبيعت به راحتي تبديل مي شود.
ه: سميت بسيار پائين اين سوخت كار كردن و حمل و نقل آن را آسانتر خواهد كرد.