يكشنبه ۹ مهر ۱۳۸۵
گفتگو با خوزه نستور پكرمن
حذف شديم، اما شكست نخورديم
004803.jpg
ترجمه ؛ مريم دري منش
در اواسط ماه سپتامبر توسط فيفا و يوفا همايشي در برلين، مركز آلمان، برگزار شد كه در آن مربيان بهترين و بزرگترين تيم هاي ملي فوتبال دنيا در سال قبل در آن حضور داشتند. همايشي كه همزمان چند هدف داشت. از طرفي ملاقات ها و مذاكراتي در مورد وقايع شش ماه اخير فوتبال و در اوج آن قهرماني تيم ملي ايتاليا در جام جهاني را دربرداشت و از طرفي ملاقاتي دوباره بود با چند مربي كه از روز 9 جولاي، روز فينال جام جهاني 2006 ديگر چندان مورد توجه رسانه ها قرار نداشتند.
از ميان آنها مي توان به خوزه پكرمن، مربي سابق تيم ملي آرژانتين اشاره كرد كه از وقتي تيم آرژانتين از تيم ملي آلمان شكست خورد و وي استعفا داد، تا حد زيادي از مطبوعات و رسانه ها نيز دوري كرده بود.
دو ماه پس از آن بعدازظهر تلخ براي فوتبال كشورش، در جريان همايش بين المللي فوتبال در برلين اين فرصت پيش آمد كه خبرنگار سايت رسمي فدراسيون جهاني فوتبال، فيفا، گفت وگوي كوتاهي با او انجام دهد. در اين گفت وگو پكرمن از حذف تلخ در جام جهاني، استراحت در كنار خانواده تا بازگشت دوباره به تيم ملي و آينده خود گفت. او با وجود آنكه با شكست مقابل آلمان در ضربات پنالتي، آرژانتين مدعي قهرماني را نتوانست به سوي قهرماني رهنمون سازد، نتيجه آن ديدار را شكست نمي داند و مي گويد: ما حذف شديم، بدون آن كه در هيچ ديداري مغلوب شده باشيم . متن كامل اين گفت وگو را مي خوانيد.
* آقاي پكرمن الان دو ماه است كه از تيم ملي فوتبال آرژانتين كنار رفته ايد. چه احساسي داريد؟
- در حال حاضر از فرصتي كه پيش آمده استفاده مي كنم تا استرحتي كرده و خستگي و فشار ناشي از كار زياد اين اواخر را از تن به در كنم. پس از يك چنين رويدادي مثل مسابقات جام جهاني همه مربيان واقعاً دچار خستگي شديدي مي شوند. از طرف ديگر فرصت ايده آلي پيش آمده تا يك بار ديگر به طور اساسي تجربياتم را آناليز كرده و نقاط ضعف آن را برطرف كنم و در كنار آن اوقات بيشتري را در كنار خانواده ام سپري كنم.
* اين طوري بهتر مي توانيد استراحت كنيد؟
- هميشه خوب است كه در چنين موقعيت هايي وقتي را هم به خانواده اختصاص دهيم. فرصتي كه در دوران مربيگري كمتر پيش مي آيد. از لحاظ شغلي هم مسلماً دوباره هر مربي در زمان استراحت در انتظار دريافت پيشنهادات جديد است.
* به تازگي صحبت از مربيگري شما در تيم ملي فوتبال كلمبيا بود. اين موضوع حقيقت داشت؟
- واقعيت اين است كه من مستقيماً با هيچ كس صحبت نكرده ام. اين موضوع را هم در روزنامه ها خواندم. قصد دارم بازهم صبر كنم و ببينم چه كسي به طور مشخص به سراغم مي آيد. آن وقت موضوع را به دقت بررسي كرده و بعد تصميم مي گيرم.
* چه پيشنهادي از نظر شما ايده آل است؟ دوست داريد دوباره به تيم هاي جوانان برويد و در آنجا مربيگري كنيد؟
- نه، زمان مربيگري در تيم هاي جوانان و نوجوانان مدت زيادي است كه براي من سپري شده است. وقتي يك مربي يك بار هدايت تيم بزرگسالان را در يك جام جهاني بر عهده داشته باشد، بازگشت دوباره اش به تيم جوانان خيلي مشكل مي  شود. تا الان واقعاً برنامه مشخصي را براي خودم در نظر نگرفته ام و فقط انتظار مي كشم. به محض اينكه پيشنهادي برسد روي آن فكر مي كنم.
* چه نوع پيشنهادي وسوسه تان مي كند؟ به دنبال شغلي در فوتبال آرژانتين هستيد؟
- همانطور كه قبلاً هم چند بار گفته ام من همه امكانات و راه ها را باز مي گذارم. هميشه دلم مي خواهد جايي كار كنم كه با كساني كه با آنها قرارداد دارم خصوصيات مشابهي داشته باشم و با يكديگر مشكلي از اين بابت نداشته باشيم. مثل آنچه كه در اسپانيا در آن مدت كوتاه بود. (پكرمن مدت كوتاهي در تيم دسته دومي لگان اسپانيا به عنوان مدير ورزشي مشغول به كار بود). آنجا براي كار گروهي ارزش زيادي قائل بودند. از نظر من اين مسأله نسبت به جنبه هاي ديگر كار اولويت بيشتري دارد. در واقع براي من يك برنامه مشخص و اصولي خيلي بيشتر از تنها نام بزرگ كسب كردن اهميت دارد.
* برگرديم به همايش بين المللي مربيان تيم ملي در برلين. چه نظري در مورد اين همايش و ملاقات ها داريد؟
- فقط خود اين امر كه چنين همايشي مدت كوتاهي پس از جام جهاني برگزار شده شايان قدرداني و سپاس است، چون براي پيشرفت و پويايي فوتبال خيلي اهميت دارد كه پس از تورنمنتي سنگين بلافاصله اينگونه گردهمايي ها برگزار شود. در غير اين صورت خيلي زود خيلي چيزها به فراموشي سپرده مي شود. از نظر من صددرصد كار مثبتي است كه براي فدراسيون جهاني فوتبال اهميت دارد كه با نظرات مربيان تيم هاي ملي آشنا شود، چون به هر حال هر كدام از ما موقعيت هاي زيادي را پشت سر گذاشته ايم تابه جايي برسيم كه الان در آن هستيم. اين گونه گردهمايي ها باعث مي شود تا مربيان ملي با تجربه اين امكان را بيابند كه با يكديگر تبادل نظر كرده و در جهت پيشرفت و موفقيت فوتبال گام بردارند.
* با اين وجود اقامت در برلين مي تواند براي شما از دو جنبه داراي اهميت باشد. آيا يك بار ديگر ديدار بين تيم هاي آرژانتين و آلمان را تماشا كرديد كه منجر به حذف آرژانتين از جام جهاني شد؟
- بديهي است كه آن مسابقه را دوباره و در آرامش كامل تماشا كرديم. منطقي اش اين است كه ما هم مثل هر ورزشكار ديگري از حذف تيممان ناراحت شديم، اما من هيچ گاه آن مسابقه را شكست نمي دانم، چون ما فقط در ضربات پنالتي تسليم شديم. ما حذف شديم بدون اينكه حتي در يك بازي مغلوب شده باشيم. اما حالا كه به فاصله كوتاهي پس از اتمام مسابقات به آن بازي نگاه مي كنيم راضي هستيم، چون مي بينيم كه فوتبالي در سطح بالا و چشمگير را به نمايش گذاشتيم. ما خيلي به هدف نزديك بوديم و فقط يك قدم كوچك با آن فاصله داشتيم.
* معتقديد پس از حذف از جام جهاني 2006 آلمان خيلي شديد از شما انتقاد شده است؟ رسانه هاي آرژانتيني آن زمان بيش از هر چيز تعويض هاي شما را عامل حذف تيم ملي مي دانستند... .
- گمان نمي كنم مجبور باشم در اين رابطه گزارش بدهم. براي من آناليز بازي ها از اين جهت اهميت دارد كه ببينيم در طول جام جهاني واقعاً چه كار كرديم، چگونه بازي كرديم و عملكرد تك تك بازيكنان چگونه بوده است. يك چيز البته كاملاً روشن است: ما كاملاً دلسردي مردم را درك مي كنيم، مردمي كه انتظار يك عنوان قهرماني ديگر را داشتند. ما هم واقعاً در اين دلسردي و نااميدي شريك آنها هستيم، اما از طرف ديگر هيچ كس نمي تواند انكار كند كه تيم هر كاري كه مي توانست انجام داد تا به هدف موردنظر برسد.
* يك بار بازيكنان تيم ملي سعي كردند شما را قانع كنند تا در تصميم خود مبني بر كناره گيري از تيم تجديدنظر كنيد، اما موفق نشدند. از اينكه اين قدر زود تصميم به كناره گيري گرفتيد پشيمان نيستيد؟
- نه من يك بار شانسم را امتحان كردم و بعد هم تصميمي را اتخاذ كردم كه درست بود. مسلماً دانستن اين موضوع خوب است كه تيمي كه مدتي طولاني با آن كار كرده ام به دست كسي ديگر سپرده شده است. اين احساس بسيار زيبا و آرام بخشي است. به هر حال من هم شانس داشتم، اما الان همه چيز تمام شده است.
* مي خواهيد از انتخاب آلفيو باسيل براي مربيگري تيم ملي چيزي بگوييد؟
- نه، در اين مورد چيزي براي گفتن ندارم. اميدوارم مربي جديد موفق باشد و بالاخره اين بخت را داشته باشد كه دوباره با آرژانتين قهرمان جهان شود. شخصاً مثل هميشه از تيم ملي حمايت خواهم كرد، حتي شايد بيشتر از قبل.
* اگر از روش هاي مختلف در درون تيم ملي آرژانتين صحبت كنيم، احتمالاً نظر شما اين خواهد بود كه در آينده از روش هاي شما استفاده شود. اين طور نيست؟
- ترجيح مي دهم نظرم را براي خودم نگه دارم. هر مربي روش هاي خاص خودش را دارد و همان ها را در تيم پياده مي كند. وظيفه من اين است كه تجزيه و تحليل خودم را انجام دهم، گرچه نخواهم آنها را علني كنم.

نگاه
خوزه نستور پكرمن
004800.jpg
پكرمن در تاريخ 3 سپتامبر 1949 در ويادومينگز در انترريوز به دنيا آمد. ابتدا بازيكن فوتبال بود، اما در سن 28 سالگي و در پي مصدوميت در ناحيه زانو مجبور شد از فوتبال خداحافظي كند. پس از آن هم بلافاصله وارد دنياي مربيگري نشد، حتي طي مسابقات جام جهاني 1978 آرژانتين راننده تاكسي بود، اما از سال 1982 تا 2004 پست هاي مختلفي در تيم هاي جوانان در فدراسيون فوتبال آرژانتين داشت. تيم ملي جوانان آرژانتين تحت رهبري او سه مرتبه در سالهاي 1995، 1997 و 2001 قهرمان جام جهاني زير 20 سال شد. وقتي هم پس از جام جهاني 1998 پست مربيگري تيم ملي بزرگسالان به وي پيشنهاد شد، به خاطر تيم جوانان آن را رد كرد.
پس از استعفاي مارچلو بيلسا كه در المپيك آتن مدال طلا را به همراه تيم ملي آرژانتين كسب كرده بود، خوزه پكرمن بدون اينكه قبل از آن حتي يك باشگاه دسته اولي را هدايت كرده باشد، مربي تيم ملي بزرگسالان شد. در همان زمان برخي از هموطنانش از جمله مارادونا به اين موضوع واكنش منفي نشان داده و وي را فقط در حد تيم هاي جوانان دانستند.
پكرمن تقريباً همه ملي پوشان آرژانتين را از دوراني كه در تيم ملي جوانان بودند مي شناخت. او توانست تيم ملي كشورش را به جام جهاني 2006 ببرد. آرژانتين با انجام بازي هاي قابل قبول و چشمگير درصدد كسب مقام قهرماني جهان بود، اما در مرحله يك چهارم نهايي در مقابل تيم ملي آلمان، ميزبان مسابقات در ضربات پنالتي تن به شكست داده و از دور رقابت ها حذف شد. اين مربي نيز همان روز از سمت خود كناره گيري كرد.
وي از تاريخ 16/9/2004 تا 30/6/2006 هدايت تيم ملي فوتبال بزرگسالان آرژانتين را به عهده داشت و در اين مدت توانست يك عنوان نايب قهرماني جام كنفدارسيون ها را در سال 2005 براي كشورش به ارمغان بياورد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
جهان
شهرآرا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  جهان  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |