سه شنبه ۹ آبان ۱۳۸۵
ژاپن پايتخت واليبال جهان
نبرد در سرزمين آفتاب
علي شاكري
006024.jpg
اين روزها ژاپن پايتخت واليبال جهان است. مردان سرزمين آفتاب تابان طي نزديك به يك ماه از 48 تيم برتر قاره هاي مختلف جهان در دو بخش مردان و زنان پذيرايي مي كنند. اين دومين ميزباني ژاپني در قسمت مردان و سومين ميزباني آنان در بخش زنان خواهد بود. مسابقات واليبال مردان جهان از سال 1949 در پراگ و مسابقات واليبال زنان با فاصله سه ساله از سال 1952 در مسكو آغاز شده است كه تاكنون 15 دوره رقابت هاي مردان و 14 دوره رقابت هاي زنان به طور منظم هر چهار سال يك بار به ميزباني يكي از شهرهاي معروف دنيا انجام شده است. در اين مطلب نگاهي داريم به مسابقات اين دوره واليبال مردان و زنان جهان كه اميدواريم مورد توجه شما خوانندگان همشهري قرار گيرد، در شماره هاي بعدي به طور جداگانه به چگونگي حضور سوم تيم ملي واليبال مردان در مسابقات قهرماني جهان خواهيم پرداخت.
سهم زنان در قاره ها
سهميه قاره هاي جهان در رقابت هاي زنان به تفكيك به شرح زير است. با اين توضيح كه ژاپن به عنوان ميزبان بازي ها در مسابقات انتخابي حضور نداشت و صعودش پيشاپيش قطعي بود.
آفريقا: كامرون، مصر و كنيا (سه سهميه)/آسيا: ژاپن، چين، كره جنوبي، چين تايپه و قزاقستان (5 سهميه)/نورسكا: آمريكا، پورتورفيكو، مكزيك، كوبا، دومنيكن و كاستاريكا (6 سهميه)/آمريكاي جنوبي: برزيل و پرو (2 سهميه)/ اروپا: لهستان، روسيه، آلمان، آذربايجان، هلند، ايتاليا، تركيه و صربستان (8 سهميه)
جدال همه جانبه
در دوره پانزدهم رقابت هاي واليبال زنان كه 24 تيم صعود كننده در چهار گروه دسته بندي شدند، شاهد جدال همه جانبه اي ميان تيم هاي برتر قاره هاي مختلف خواهيم بود. در بخش زنان هم آسيايي ها مدعي اند و هم تيم هاي اروپايي و آمريكاي جنوبي. چنين رقابت فشرده اي در مسابقات مردان هم مشاهده نمي شود.
بخت هاي صعود از گروه هاي چهار گانه
با توجه به جدول المپيكي و اين كه چهار تيم از هر گروه به دور دوم راه مي يابند. نگاهي داريم به تيم هاي حاضر در چهار گروه.
گروه يك: كره جنوبي، لهستان، چين تايپه، ژاپن، كنيا و كاستاريكا
رقابت آسيايي
در اين گروه بيش از هر چيز رقابت تيم هاي آسيايي تماشايي است. ژاپن ميزبان بازي ها به پشتوانه تماشاگران پرشمارش و سه بار قهرماني در كنار لهستان بخت اول صعود به شمار مي رود. كره جنوبي هم در كنار چين تايپه رقابت سختي با كنيا و كاستاريكا خواهد داشت.
صعود پيشاپيش چين و روسيه
گروه 2: چين، دومينكن، مكزيك، روسيه، آلمان و آذربايجان‎/ در اين گروه روس ها و چيني ها را بايد صعود كنندگان از پيش دانست. روسيه با 5?عنوان قهرماني در كنار چين، قهرمان سال هاي 1982 و 1986 هيچ بختي را براي ساير تيم ها باقي نمي گذارند. روسيه در آخرين حضور خود در برلين آلمان سوم شد و چين در توكيو در سال 1998 نايب قهرمان شده بود. رقابت بر سر مقام سوم و چهارمي ميان چهار تيم آلمان، آذربايجان، دومينكن و مكزيك خواهد بود.
شرايط مشابه با چين و روسيه
گروه 3: هلند، آمريكا، برزيل، پورتوريكو، قزاقستان و كامرون
در اين گروه آمريكا و برزيل شرايطي كاملاً مشابه با چين و روسيه در گروه 2 دارند. آمريكا در سال هاي اخير قدم هاي بزرگي در واليبال زنان برداشته است. اين تيم در دوره قبل در برلين با غافلگير ساختن تيم هاي مدعي تا فتح سكوي دوم جهان پيش رفت و برزيل هم همواره در دهه اخير در زمره بهترين هاي دنيا بوده است. هلند و پورتوريكو هم بعد از برزيل و آمريكا از بخت بيشتري براي صعود برخوردارند.
سه تيم با شانس مساوي
گروه 4: ايتاليا، پرو، تركيه، كوبا، مصر و صربستان
در اين گروه كوبا، ايتاليا و پرو به يك اندازه شانس مساوي براي صدرنشيني دارند.كوبايي ها به جز دوره قبل در برلين، دو دوره پياپي به جز مقام هاي با ارزش المپيكي در سال هاي 1994 سائوپولو برزيل و 1998 توكيو قهرمان جهان شده اند. پرو نيز در سال هاي 1982 ليما و 1986 پاراگوئه دو عنوان دومي و سومي جهان را به دست آورد. اما ايتاليا تيم مدافع عنوان قهرماني است كه چهار سال پيش در برلين همه تيم ها را شگفت زده كرد، تيمي كه در اين دوره نيز آن را بايد يك مدعي بزرگ به حساب آورد.
۱۰ شهر ميزبان بازي ها
سازماندهي فوق العاده ژاپني ها همراه با حمايت كمپاني هاي بزرگ موجب شده است تا ژاپن قدرت اول ديروز جهان براي دوباره مطرح شدن شهرهاي زيادي را درگير مسابقات قهرماني جهان سازد. شايد ژاپن در ميان كشورهاي دنيا يك استثناء باشد كه با در اختيار داشتن امكاناتي مطلوب اين توانمندي را دارد كه حتي پاي شهرهاي بيشتري را نيز به اين بازي ها بكشاند.ژاپن اين بار شهرهاي فوكواوكا، اوزاكا، ناگانو، ناگويا، توكيو، سايتاما، كوبه، هيروشيما، سنداي و ساپورو را به عنوان ميزبان مسابقات قهرماني مردان و زنان جهان معرفي كردند. ميزبان تيم ملي واليبال مردان ايران در دور مقدماتي شهر ناگانو است، شهري كه به جز ايران تيم هاي بلغارستان، چك، ايتاليا، آمريكا و ونزوئلا در همين شهر بازي خواهند كرد.
۹۵ تيم در دور مقدماتي واليبال مردان
در دور مقدماتي رقابت هاي واليبال مردان 95 تيم در قاره هاي مختلف ثبت نام كرده بودند كه در نهايت 22 تيم به همراه ژاپن (ميزبان) و برزيل (تيم مدافع عنوان قهرماني) جواز حضور در مرحله نهايي را دريافت داشتند.
سهميه قاره ها
آفريقا: تونس و مصر‎/ آسيا و اقيانوسيه: ژاپن، ايران، كره جنوبي، استراليا، چين و قزاقستان‎/ آمريكاي جنوبي: آرژانتين، ونزوئلا و برزيل/نورسكا: آمريكا، پورتوريكو، كوبا و كانادا‎/ اروپا: يونان، ايتاليا، جمهوري چك، صربستان، فرانسه، آلمان، بلغارستان، روسيه و لهستان
مدعيان گروه هاي چهارگانه
گروه يك: مصر، پورتوريكو، لهستان، چين، آرژانتين و ژاپن
در اين گروه دسته بندي تيم ها به شكلي صورت گرفت كه ژاپن ميزبان بخت حضور در مرحله دوم را پيدا كند. اين راحت ترين گروه  بازي هاي واليبال مردان است كه هيچ تيم مدعي قهرماني در اين جمع حضور ندارد. لهستان و آرژانتين بسيار خوش اقبال بودند كه با قرار گرفتن در اين گروه از بختي بيشتر از ساير تيم هاي شركت كننده براي صعود برخوردارند. چين و ژاپن به عنوان دو تيم برتر آسيا به نسبت مصر و پورتوريكو شانس خوبي براي حضور در دور دوم خواهند داشت.
قهرمان و نايب قهرمان ليگ جهاني در يك گروه
گروه دوم: آلمان، كوبا، يونان، فرانسه، برزيل و استراليا
در اين گروه حضور برزيل و فرانسه قهرمان و نايب قهرمان ليگ جهاني هفدهم گرمي خاصي به رقابت هاي اين گروه خواهد بخشيد. برزيل مدافع عنوان قهرماني بخت اول صعود به شمار مي رود و ديدار اين تيم با فرانسه نگاه بسياري را به دنبال خواهد داشت. با حضور كوبا، آلمان و يونان به اين گروه همانند گروه سوم مي توان لقب گروه مرگ داد. استراليا مثل ايران بسيار بدشانس بود كه در چنين جمعي قرار گرفت، آنها هيچ روزنه اي براي صعود ندارند.
گروه مرگ
گروه سوم: جمهوري چك، آمريكا، ايتاليا، ونزوئلا، بلغارستان و ايران
بعد از قرعه كشي مسابقات، كارشناسان به اين گروه لقب گروه مرگ را دادند. حضور ايتاليا با سه بار قهرماني، آمريكا با 2 قهرماني و جمهوري چك با دو قهرماني و بلغارستان با يك نايب قهرماني و سه مقام سومي بختي براي تيم هايي چون ايران و ونزوئلا باقي نمي گذارد. در اين گروه تيم ملي واليبال ايران در صورت كسب دو پيروزي مي تواند چشم به حضور در دور دوم داشته باشد. ايتاليا، بلغارستان، آمريكا و چك را بايد در زمره تيم هاي برتر اين گروه به حساب آورد.
روسيه مدعي شماره يك در جمع متوسط ها
گروه چهارم: روسيه، تونس، قزاقستان، كره جنوبي، صربستان و كانادا
در اين گروه روس ها مدعي شماره يك محسوب مي شوند، هر چند كه از كنار نام صربستان نيز نبايد بي تفاوت عبور كرد. برخورد روسيه و صربستان با حضور زدوران گائيچ سرمربي فعلي روسيه و مربي ديروز صربستان از جذابيت بالايي برخوردار خواهد بود. به اين گروه مي توان لقب گروه تيم هاي متوسط را داد. كانادا، كره جنوبي، تونس و قزاقستان با قرار گرفتن در اين گروه خوش به حالشان شد، در حالي كه تيم ايران و استراليا نيز اگر در اين گروه قرار مي گرفتند شرايطي مشابه با چهار تيم ياد شده را پيدا مي كردند.
برترين هاي واليبال مردان در 15 دوره گذشته
۱۹۴۹ پراگ: 1- روسيه 2- چكسلواكي سابق 3- بلغارستان
۱۹۵۲ مسكو: 1- روسيه 2- چكسلواكي سابق 4- بلغارستان
۱۹۵۶ پاريس: 1- چكسلواكي سابق 2- روماني 3- روسيه
۱۹۶۰ ريودوژانيرو: 1- روسيه 2- چكسلواكي سابق 3- روماني
۱۹۶۲ مسكو: 1- روسيه 2- چكسلواكي سابق 3- روماني
۱۹۶۶ پراگ: 1- چكسلواكي سابق 2- روماني 3- روسيه
۱۹۷۰ صوفيه: 1- آلمان شرقي سابق 2- بلغارستان 3- ژاپن
۱۹۷۴ مكزيكوسيتي: 1- لهستان 2- روسيه 3- ژاپن
۱۹۷۸ رم: 1- روسيه 2- ايتاليا 3- كوبا
۱۹۸۲ بوئنوس آيرس: 1- روسيه 2- برزيل 3- آرژانتين
۱۹۸۶ پاريس: 1- آمريكا 2- روسيه 3- بلغارستان
۱۹۹۰ ريودوژانيرو: 1- ايتاليا 2- كوبا 3- روسيه
۱۹۹۴ آتن: 1- ايتاليا 2- هلند 3- آمريكا
۱۹۹۸ توكيو: 1- ايتاليا 2- صربستان 3- كوبا
۲۰۰۲ بوئنوس آيرس: 1- برزيل 2- روسيه 3- فرانسه
۲۰۰۶ توكيو: 1-؟ 2-؟ 3-؟

سايه روشن
قهرماني دانشگاه آزاد
در مسابقات بين دانشگاهي جهان
006027.jpg
گروه ورزشي - برگزاري هشتمين دوره رقابت هاي قهرماني واليبال بين دانشگاهي دانشجويان جهان فرصتي بود تا نماينده ايران(دانشگاه آزاد) با بهره گيري از بازيكنان خوب باشگاهي در اين تورنمنت كه در شهر دوبلين ايرلند برگزار شد، بر سكوي نخست بايستد.
در اين مسابقات كه به شكل جشنواره دانشجويي انجام شد، تيم ايران با عبور از سد تمامي تيم هاي آشنا از جمله روسيه، ايتاليا و بلژيك توانست به مقام قهرماني دست يابد.
براي حضور در اين بازيها تيم دانشگاه آزاد دورخيز مناسبي داشت و با چند مرحله اردو توانست به تمامي اهداف خود دست پيدا كند.
دوره بعدي اين مسابقات در سال۲۰۰۷ در شهر وين اتريش انجام مي شود كه ايران نيز در سايه موفقيت به دست آمده همانند ساير كشورهاي صاحب واليبال مي تواند حتي با دو تيم حضور يابد.
در مسابقات دوبلين پس از تيم دانشگاه آزاد ايران، تيم هاي سنت پترزبورگ روسيه، دانشگاه نورشاوست روسيه، دانشگاه ساينو از ايتاليا، دانشگاه آنتوپ بلژيك و دانشگاه دوبلين ايرلند مكان هاي دوم تا ششم را به خود اختصاص دادند.
واقعيت آنكه پتانسيل ورزش دانشجويي ايران چه در واليبال و چه در ساير ورزش هاي گروهي و انفرادي با توجه به حضور چشمگير قهرمانان رشته هاي مختلف در سال هاي اخير بيش از گذشته است و اگر شاهد تعامل هر چه بيشتر ميان تشكيلات دانشگاه آزاد و دانشگاه هاي دولتي باشيم بدون ترديد سرفصل جديدي براي ورزش دانشجويي كشورمان در عرصه بازيهاي دانشجويان جهان كه هر چهار سال يك بار برگزار مي شود گشوده خواهد شد .
اسامي تيم واليبال دانشجويان ايران: بهرام جعفرپور (كاپيتان)، مرتضي شياري، منصور زادون، بهزاد به نژاد، سعيد معروف، امين معمري، جواد محمدي نژاد، محمد موسوي عراقي، آرش صادقياني، ميكائيل تاجر، افشين شلتوكچي، محمد سليماني
سرمربي: حميد موحدي
مربي بدنساز: بهمن تاروردي زاده

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
سياست
شهرآرا
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  شهرآرا  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |