گفت و گو با حجت الاسلام حسين ابراهيمي ، عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز
ركن تأثيرگذار
|
|
حامد چهاردوري
خبرگان رهبري نهادي است كه پس از استقرار جمهوري اسلامي ايران پيش بيني شد تا انتخاب مجتهد جامع شرايط براي رهبري نهادينه گشته و ضمن انتخاب رهبري نظام، بر استمرار شرايط او نظارت داشته باشد. هر چند انتخابات گذشته اين مجلس مهم چندان حساسيت زا نبود و برخي تحليل گران بر اين باورند كه دوره چهارم خبرگان كه انتخاباتش 24 آذر ماه برگزار مي شود از سه دوره پيشين مهمتر است.
حجت الاسلام حسين ابراهيمي، عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز معرفي بهترين ها را وظيفه احزاب و گروه هاي مرجع روحاني مي داند. او هم مقبوليت مردمي را متضمن مشروعيت جمهوري اسلامي دانسته و خبرگان را نماد اعلاي اين اصل مي داند. رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد اظهار اميدواري مي كند مساجد برجسته ترين نقش را در تشويق و ترغيب مردم در انتخابات پيش رو ايفا نمايند البته او مي گويد كه اجازه نخواهد داد مساجد در راستاي منافع سياسي افراد يا جناحها به كار گرفته شود.
* به عنوان اولين سؤال ارزيابي خود را از جايگاه مجلس خبرگان رهبري در ساختار نظام جمهوري اسلامي ايران براي خوانندگان ما بفرماييد؟
- مجلس خبرگان رهبري اساس و بنيان و يگانه حافظ نظام و انقلاب در سخت ترين شرايط است. روزي كه حضرت امام(ره) از دنيا رفتند بيگانگان و دشمنان انقلاب پپش بيني و تحليل هاي مختلفي را مطرح مي كردند. برخي سقوط انقلاب و به هم ريختگي كل نظام را حتمي مي دانستند و برخي نيز اختلافات داخلي را پيش بيني مي كردند. اما آنچه نظام را در آن شرايط حساس تثبيت و زحمات حضرت امام خميني را نهادينه و حفظ كرد مجلس خبرگان رهبري و انتخاب و تصميم گيري به موقع و عالمانه اين مجلس بود.
اگر خبرگان در آن موقعيت در مورد انتخاب رهبري تصميم درستي اتخاذ نمي كردند شايد اكنون در كشور با مشكلات جدي كه نمونه آن را در عراق و افغانستان شاهد آن هستيم مواجه بوديم. به طور كل مي توان اذعان كرد مجلس خبرگان رهبري مهمترين و تأثيرگذارترين نهاد در ساختار نظام جمهوري اسلامي ايران و ناجي، حافظ و مركز اطمينان و آرامش نظام در مقابل حوادث و طوفانهاست.
* به نظر شما آيا از آغاز انقلاب اسلامي تاكنون در مورد جايگاه و نقش مجلس خبرگان رهبري در حد قابل قبول و شايسته به مردم اطلاع رساني شده است؟
- خير. قصور و كوتاهي در رابطه با معرفي جايگاه و نقش مجلس خبرگان رهبري در نظام جمهوري اسلامي ايران به مردم قطعي است.
متأسفانه از آغاز تشكيل مجلس خبرگان رهبري و پس از گذشت اين مدت طولاني از فعاليت آن، در مورد جايگاه و وظايف مجلس خبرگان يا اطلاع رساني صورت نگرفته است و يا بسيار اندك بوده است. در صورتي كه اطلاع رساني در حد شايسته و مناسب با شأن مجلس خبرگان انجام مي گرفت به طور قطع شاهد حضور و اشتياق بيشتر مردم براي نقش آفريني در انتخابات مجلس خبرگان رهبري بوديم همانطور كه در انتخابات مجلس شوراي اسلامي و انتخابات رياست جمهوري شاهد هستيم.
البته مجلس خبرگان به دليل ماهيت ويژه و تخصصي و به دليل اين كه در مقاطع خاص نقش آفريني مي كند به طور طبيعي از اذهان دور مي ماند، اما نهادهاي مرتبط نظير رسانه ها، صاحبان انديشه و فكر و همچنين خود مجلس خبرگان مي توانستند با تبليغ مردم را نسبت به جايگاه اين مجلس حساس كنند تا شاهد حضور معنادارتري از آنان در انتخابات باشيم.
* احزاب و گروه هاي موسوم به مرجع چه نقشي در انتخابات مجلس خبرگان رهبري بر عهده دارند؟
- احزاب و گروه ها در انتخابات خبرگان رهبري در چند زمينه مي توانند به ايفاي نقش بپردازند. اولين وظيفه معرفي بهترينها به مردم است. گروه هاي مرجع مي توانند با بررسي هاي دقيق بهترينها را از نظر علمي و مقبوليت به مردم معرفي كنند. بايد تأكيد كنم كه در مجلس خبرگان كساني كه در بين مردم به درستي عقل، صحت رفتار و دانايي معروفند و از مقبوليت برخوردارند از ارجحيت برخوردار هستند. وظيفه دوم گروه هاي مرجع و احزاب آن است كه مردم را براي حضور پرشورتر در عرصه انتخابات ترغيب كنند زيرا هر چه حضور و مشاركت مردمي بيشتر باشد مجلس خبرگان رهبري از قدرت و مقبوليت بيشتر و به عبارت ديگر از مشروعيت بيشتري برخوردار خواهد بود. سومين وظيفه آن است كه بزرگان و سران احزاب و بويژه گروه هاي مرجع از هم اكنون در عرصه عمومي حاضر شوند و با سفرهاي استاني و در سطح شهرستانها به تبيين و تبليغ جايگاه و اهميت مجلس خبرگان رهبري در بين مردم بپردازند.
* اشاره كرديد كه به هر ميزان حضور مردم در صحنه انتخابات خبرگان پرشورتر باشد، مقبوليت و به تبع آن مشروعيت مجلس خبرگان افزايش مي يابد. آيا به نظر شما مقبوليت مردمي متضمن مشروعيت است؟
- مبناي نظام و انقلاب ما جمهوري اسلامي است به اين معنا كه جمهوريت و اسلاميت دو اصل جدايي ناپذير در ساختار جمهوري اسلامي ايران هستند و هر كس در صدد جدايي اين دو اصل از يكديگر بيايد اشتباه بزرگي را مرتكب شده است. ايجاد شريعت به دست خداوند متعال است و ما مجري دستورات خدا هستيم اما اين شريعت اگر توسط مردم حمايت نشود بروز و ظهور خارجي و عملي پيدا نخواهد كرد. مردم اگر حضور نداشته باشند پيامبر نيزنمي تواند ايفاي نقش كند، چه اين كه پيامبران بسياري آمدند و مردم قبولشان نكردند، به همين دليل نيز اثري از شريعتشان هم باقي نمانده است.
هنر بزرگ امام خميني(ره) اين بود كه توانست دين و مردم را با يكديگر مرتبط كند زيرا اگر مردم به صحنه نيايند شريعت در عالم ذهن باقي مي ماند و تحقق عملي پيدا نمي كند. اين حضور مردم است كه شريعت را در جامعه محقق مي كند، به رهبري توان مي دهد و مي تواند خبرگان را فعال كند. به همين دليل حضور و مشاركت مردم در انتخابات بسيار پراهميت و معنادار است.
* خبرگان رهبري به چه نحو رهبر جامع الشرايط را تعيين مي كنند؟ آيا از بين گزينه هاي موجود انتخاب مي كنند و يا فرد داراي شرايط لازم را كشف مي كنند؟
- خبرگان رهبر را كشف مي كنند. در حقيقت با تطبيق ملاكهاي تعيين شده، از بين واجدين شرايط تنها شخص مورد نظر را انتخاب مي كنند و اين انتخاب به معناي كشف است.
* كانديداهاي مجلس خبرگان رهبري بايد تعيين صلاحيت شوند يا احراز صلاحيت؟
- طبق قانون اساسي، شوراي نگهبان موظف به احراز صلاحيت كانديداهاي انتخابات خبرگان رهبري است و اين امر توسط فقهاي شوراي نگهبان قانون اساسي صورت مي گيرد.
* انتخابات مجلس خبرگان رهبري از ويژگي خاصي برخوردار شده است و آن هم تجميع با انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستاي كشور است. آيا تجميع مشكلي را براي انتخابات خبرگان رهبري در بحث نظارت يا اجرا به وجود مي آورد؟
- اصل تجميع مسأله خوبي است و فوايد بسياري نظير صرفه جويي در زمان و بودجه كشور و همچنين كاهش تأثير منفي برگزاري انتخابات بر نحوه عملكرد سازمانها و اداره كشور به همراه دارد اما در كنار تجميع، تناسب نيز لازم و ضروري است. تناسب انتخابات خبرگان رهبري با انتخابات مجلس شوراي اسلامي يا انتخابات رياست جمهوري بسيار بيشتر از شوراهاست و اين تناسب بايد به طور قطع در تجميع مورد توجه قرار گيرد.
* آيا بحث افزايش مدت زمان مجلس خبرگان از 8 به 10 سال به منظور ايجاد تناسب در تجميع انتخابات خبرگان رهبري در دوره هاي آينده انجام شده است؟
- بله. اين بحث هم اكنون در مجلس خبرگان مطرح است كه به منظور ايجاد تناسب در تجميع، مدت زمان مجلس خبرگان رهبري از 8 سال به 10سال افزايش يابد و ايجاد تناسب در صورت تحقق به طور قطع در افزايش حضور مردم و حفظ شأن هر يك از انتخاباتها مؤثر خواهد بود.
* انتخابات مجلس خبرگان قرار است در دوره هاي آينده با كدام انتخابات تجيمع شود؟
- با توجه به بررسي هاي صورت گرفته به احتمال زياد انتخابات مجلس خبرگان رهبري در دوره هاي آينده با انتخابات مجلس شوراي اسلامي تجميع خواهد شد.
* حضور زنان و متخصصان غيرروحاني به عنوان كانديدا در انتخابات مجلس خبرگان رهبري را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- در قانون اساسي با صراحت اشاره شده است كه كانديداي خبرگان بايد از تخصص ديني برخوردار باشد به اين معنا كه بتواند رهبر را از بين فقيهان واجد شرايط انتخاب كند. حال كه تخصص به اين معناست كه كانديداي خبرگان بايد فقيه شناس باشد، طبعاً بايد اسلام شناس نيز باشد و اگر كانديداي اسلام شناس وجود داشته باشد، مي تواند كانديدا شود زيرا قيد لباس روحانيت براي كانديداتوري در قانون مطرح نيست. در مورد بانوان نيز قيدي در قانون وجود ندارد كه نتوانند در انتخابات كانديدا شوند.
* با توجه به نگاه ويژه گروه هاي مختلف اصولگرايان به ليست ارائه شده از سوي جامعتين، آيا جامعتين به ليست مشترك دست پيدا كرده اند؟
- در جامعتين مشكل تفرق براي ارائه ليست واحد انتخاباتي وجود نخواهد داشت. مواردي اختلاف وجود داشته است كه تا زمان ارائه ليست اين اختلافات رفع خواهد شد. تقريباً اغلب بزرگاني كه اكنون در مجلس خبرگان رهبري حضور دارند، نظير آيت الله هاشمي رفسنجاني و مصباح يزدي در ليست واحد جامعتين گنجانده شده اند و البته افراد جديدي نيز به ليست اضافه شده است.
* به عنوان رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد، بفرماييد مساجد در زمان انتخابات چگونه فعاليت خواهند كرد؟
- ما دو وظيفه مهم بر عهده داريم. در اولين گام تمام توان و امكانات را به كار خواهيم گرفت تا مساجد برجسته ترين نقش را در ترغيب و تشويق مردم به منظور حضور پرشور در انتخاباتهاي پيش رو ايفا كنند و در گام دوم نيز با بيان ملاكها و معيارهاي افراد اصلح با تكيه بر مباني برخاسته از تعاليم عاليه اسلام، رهنمودهاي امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري، بهترين ملاكهاي خبرگان و افراد شايسته را براي عضويت در شوراهاي اسلامي شهرها، براي مردم تبيين خواهيم كرد.
* آيا كانديداهاي انتخابات مي توانند از پتانسيل مساجد براي تبليغات خود استفاده كنند؟
- تأكيد بر اين نكته ضروري است كه به طور قطع اجازه نخواهيم داد افراد، احزاب يا ليستهاي مختلف از مساجد در راستاي منافع سياسي بهره برداري كنند اما كانديداها مي توانند براي معرفي خود به مردم از مساجد استفاده كنند و ما نيز به آنها كمك خواهيم كرد.
|