شنبه ۴ آذر ۱۳۸۵
ام العبايه ، داستان زني در خيابان الحمراء
من و اين تن پوش قهوه اي مبارك
007113.jpg
007092.jpg
امروز پنج ماه بعد است و او مقابل خبرنگاري كه منتظر بيرون آمدن كلمات از دهان اوست تا آنها را به تاراج ببرد، به صندوقي شيشه اي يله داده و با نيم نگاهي به عكاس كه لنز را روي صورت او تنظيم كرده بي وقفه، از مردي مي گويد كه جريان زندگي او را تغيير داد. ريم حيدر كه او را با نام ام العبايه مي شناسند. نامي غيرمتعارف براي بانويي كه پس از يك گفت وگوي تلويزيوني پرحرارت درباره سيدحسن نصرالله مشهور شد.
***
بدون شك آنها آمده بودند تا همه چيز را ويران كنند؛ خانه ها را، بوي تازه نان برشته را، پل ها را، مقاومت را، نسيم هاي خنك عصرگاه ماه ژوئن را و لبنان را. ريم ، يكي از روزهاي لبنان جنگ زده در كافه اي در خيابان الحمراء در بيروت نشسته بود كه دوربين شبكه المنار توجه اش را جلب كرد تا او چون آهويي چابك خود را به گزارشگر برساند و بي اختيار چند جمله اي به زبان بياورد.
-وقتي از سيدحسن نصرالله حرف مي زنم، آدم ديگري مي شوم انگار زن ديگري در وجود من هست كه در اين لحظه بيدار مي شود و اختيار مرا در دست مي گيرد. اين بود خلاصه نيمروزي پر وجد و شور كه گويي به ريم زندگي دوباره داد. بانوي لبناني كه تا آن ثانيه موعود، يك شهروند عادي بود، نه ام العبايه اي كه امروز به ايران آمد،خبرنگاران لحظه اي آسوده اش نگذاشته اند.
- اين هجدهمين گفت وگوي بلند من است.
از او مي خواهيم ماجرا را با آب و تاب و جزئيات براي مان تعريف كند.
- خبرنگار از من خواست تا درباره جنگ حرف بزنم. چيزهايي گفتم؛ مثلاً اين كه من مي دانم آنها خانه هاي ما را مي زنند، پل هاي ما را ويران مي كنند و بچه هاي ما را مي كشند تا ما را شكست بدهند، اما يك نفر هست كه از ما دفاع مي كند و عزت و شرف ما را زنده نگه مي دارد،  سيدحسن نصرالله كه از او مي خواهم عبايشان را به من بدهند تابوي ايشان را استشمام كنم و زندگي ام را با آن تبرك بدهم(منقلب مي شود...) بعد هم گفتم مي خواهم بعد از جنگ اين عبا را تكه تكه كنم و به زعماي ساير كشورها بدهم، بلكه معجزه نصرالله شجاعت را در آنان بيدار  كند...
***
يك صندوق شيشه اي كنار اوست كه در پايان گفت وگو به آرامي و با نهايت وسواس زنانه آن را با دستمال تميز مي كند؛ انگار كه سبويي پر از كيمياست. وقتي از محتواي صندوق حرف مي زند، برق شعف چشمانش را پر مي كند: عباي قهوه اي پشمين سيدحسن كه به خادجيه موسوم است.
- آقايان اين عبا را وقتي تنشان مي كنند كه مي خواهند پيروزي يا موفقيتي را ابراز كنند.
***
دو ماه بعد از گفت وگو از دفتر حزب الله تماس گرفتند و گفتند سيد حسن آماده است تا عبا را به شما تقديم كند. او عبايي را به من هديه كرد كه فقط يكبار در مصاحبه با شبكه الجزيره تن كرده بود، گفت وگويي كه در آن خبر پيروزي را اعلام كرد.
سيد حسن عقيده داشت ريم حيدر كه گفت وگوي او بارها از المنار پخش شده و حالا چهره اي شناخته شده در روزهاي مقاومت بود در پيروزي شريك است. ام العبايه خاطرات آن روزها را مزمزه مي كند: براساس تربيت خانوادگي طبيعي بود كه طرفدار گروهي باشم كه كشور را حفظ مي كند. اين هيچ ارتباطي به شيعه يا سني بودن و حجاب و... ندارد،  يك حس دروني است.
ريم اهل بعلبك است. شهري كه به دليل آثار باستاني بسيارش در بين گردشگران مشهور است، فرزند ارشد خانواده اي متوسط: ليسانس علوم اجتماعي و روزنامه نگاري دارم. يك آدم كاملاً عادي هستم.
۴۰ ساله است. وقتي به شوخي مي گوييم ببخشيد كه درباره سن و سالت پرسيديم با لبخند پاسخ مي دهد: افتخار مي كنم به اين سن. البته اين عقيده وجود دارد كه زنها در اين سن به سرازيري مي افتند. اما من در 40سالگي بزرگترين كار زندگي ام را انجام دادم و قاعده را شكستم.
***
مي گويد گرچه اين نخستين رويداد بزرگ زندگي اوست، اما ريم زندگي متلاطم و پرفراز و نشيبي را پشت سرگذاشته است: روزنامه نگار آزاد بودم. البته وضع مالي همسرم خوب بود و نيازي نبود كار كنم، بنابراين فقط گاهي براي بيان احساسات قلبي ام مي نوشتم.
از من مطالبي در شرق الاوسط چاپ شده. او مدتي را در امارات زندگي كرده، زماني كه مربوط به زندگي اوست با همسر سابق اش: اما حالا تصميم گرفته ام در لبنان بمانم. با دخترم سارا كه هيچ كس نمي تواند لبنان را از او بگيرد.
ام العبايه زني با روحيه و شاد است كه حالا به قول خود واسطه اي است ميان مردم لبنان و حزب الله: سعي مي كنم فرهنگ مقاومت و حق طلبي را گسترش بدهم.
او به دليل ماجرايي كه او را تبديل به ام العبايه كرد و علاقه مطبوعات به درج داستانهايي مثل اين از مهمترين چهر ه هاي رسانه اي حزب الله است: سعي مي كنم هدفي باشم براي تمام فيلمسازهاي مستند و مردمي كه مي خواهند از اين سوژه به عنوان يك الگو استفاده كنند. مصاحبه مي كنم، سفر مي روم، عكس مي اندازم و ...
***
شهرت. تا مترجم اين كلمه را ترجمه مي كند، ريم پاسخي طولاني از آستين بيرون مي آورد: بيش از اينكه به دليل خود شهرت خوشحال باشم با عامل شهرت خوش هستم. يعني خود شهرت خيلي مهم نيست. آنچه كه خوشبختم مي كند دليل شهرت است.
به عقيده ريم دليل شهرت مهمتر است: والا آدم مشهور زياد است. مثلاً صدام حسين. اما حسن شهرت من اين است كه در زندگي مردم ممنوع نيستم و احتمالاً انسان هاي بسياري هستند كه آرزو مي كنند مثل من رفتار كنند.
ام العبايه تأكيد مي كند كه سعي داشته خود را به حزب الله نسبت ندهد: ولي خب، بالاخره جزيي از اين موج شدم. اما اعتراف مي كنم كه سيد حسن قبل از گفت وگو هيچ جايگاهي در ذهنم نداشت. اما بعد از آن مصاحبه، محور زندگي ام شد. از خواب تا خواب. امروز من در بين مردم جايگاه خوبي دارم. حتي شايد برايتان عجيب باشد اما حتي اسرائيلي ها خواسته اند حرفهاي من به عبري ترجمه بشود تا آنها بشنوند.
البته او پذيرفته است كه اين شهرت نه به واسطه شخص او كه به دليل شخصيت كسي است كه دورتر ايستاده و باعث عزت لبنان است: ديروز رفته بوديم دانشگاه (نمايشگاه هنر مقاومت) وقتي عبا را درآوردم انگار خورشيد دوباره طلوع كرد، بس كه عكاس ها فلاش زدند و عكس گرفتند، من مي دانم كه اين مربوط به من نيست بيشتر به حس خوبي است كه مردم نسبت به سيد حسن دارند.
***
- اين مشهورترين عباي دنياست. مدام با من تماس مي گيرند و مي خواهند آن را از من بخرند. يك دوست كويتي مي گفت: صدهزار دلار. چند روز پيش هم پيغامي به دستم رسيد از طرف كسي كه مي خواست با رقمي در حد ميليون دلار،  آن را خريداري كند اما خب، طبيعي است كه من نمي پذيرم يادتان باشد بسياري آدم ها هستند كه پول دارند اما اين عبا را ندارند... اين پارچه ايست بي قيمت كه من دل از دست دادنش را ندارم.
و بعد دوباره برمي گردد به مراسم اختتاميه جشنواره مقاومت: دانشجوها به عبا دست مي كشيدند. يك لحظه فكر كردم اگر ولش كنم، تكه تكه اش مي كنند!  او مي گويد: فكر مي كردم لبناني ها سيدحسن را دوست دارند، اما علاقه ايرانيان به او شگفت آور است. در واقع ما لبناني ها بايد از شما ياد بگيريم...
***
ام العبايه از خبرنگاران ايراني خلاصي ندارد. مابين گفت وگوي ما يك خبرنگار ديگر وارد محوطه كافي نت هتل هويزه مي شود تا بلافاصله او را به شبكه خبر ببرد. هنوز ايران را كشف نكرده ام. تازه امروز مي خواهم تهران را ببينم. پالتوي گشادي به تن دارد كه آشكارا مشخص است با عجله خريداري شده: اينجا خيلي سرد است. كسي نگفته بود كه لباس گرم بياور.
- ايران جاي قشنگي است. البته بخشي از اين زيبايي به رهبرانش برمي گردد كه با لبخندشان باعث ترس اسرائيل مي شوند.
***
يك CD قرمز رنگ از كيف اش بيرون مي آورد كه منقش به تصوير اوست، در حالي كه عبا را در دست دارد. نام CD قابل پيش بيني است: ام العبايه . كارگردان: رضاتشمر توضيح اين كه ان غالبيه شعبنا هوشعب صامد و مجاهد و مضح. فيلم وثائقي عن دف تموز في لبنان۲۰۰۶ اين فيلم درباره مقاومت مردم لبنان است و براي گسترش فرهنگ ايستادگي ساخته شده. فيلم ماحصل فيلمبرداري از لبنان در دومين روز پس از آتش بس است و قرار است در جشنواره مستند شبكه الجزيره شركت كند. ام العبايه به سه زبان انگليسي، فارسي و عربي به بازار عرضه خواهد شد.
***
گمان مي كنم تمام هوش و حواسش به لبنان است. روزي كه ما با هم حرف مي زديم هنوز حرف از سخنراني سيدحسن است و ماجراي ترور وزير صنايع تبديل به خبر اول لبنان نشده.
- به دوستان گفته ام راهپيمايي را شروع نكنيد تا من بيايم. وضعيت لبنان آتش زيرخاكستر است و همه منتظر يك اتفاق تازه اند. فراخوان سيدحسن براي راهپيمايي يك دعوت دموكراتيك و يك حق واضح است. امروز بحث مهم در لبنان بحث هدايت كشور است و مردم عقيده دارند كسي بايد هدايت كشور را در دست بگيرد كه قبلاً توان رهبري خود را ثابت كرده است...
***
پايان اين گفت و گوي يك ساعته، تشكري است از مترجم!اينجا سرزمين مترجم هاي عربي است. هر جا رفتم چندتايي بودند، جالب اينكه هر كس هم به سليقه خود سؤال مي پرسد و ترجمه مي كند. به آنها عادت كرده ام، به لبنان كه برگردم تا دو سه روز اين عادت با من است و وقتي حرف مي زنم انتظار دارم يكي آنها را براي ديگران ترجمه كند!
مي خندد و خداحافظي مي كند؛ در حالي كه صندوق شيشه اي را زيربغل زده تا يادمان نرود او كسي نيست جز ام العبايه .

كودك آزاري
سميه صيادي فر
007089.jpg
كودك آزاري داراي گستره وسيعي است و ممكن است در هر فرهنگ و اجتماعي كه داراي ارزش هاي اخلاقي خاص خود هستند، اتفاق بيفتد.
آزار كودكان مي تواند جسمي، عاطفي، لفظي و يا جنسي باشد. حتي ناديده انگاشتن و توجه نكردن به كودكان نيز مي تواند به نوعي در رده اين اختلال قرار گيرد. اين آزارها مي تواند صدمه اي جدي به كودكان وارد كند و يا حتي باعث مرگشان شود.پژوهش ها نشان مي دهد از هر 4 دختر و هر 8 پسر، يك نفر از آنها در سنين قبل از 18 سالگي مورد آزار قرار مي گيرند. همچنين سالانه يك كودك از هر 20 كودك، از نظر جسمي صدمه مي بيند.آزارهاي جسمي كودكان شامل مواردي چون، سوزاندن، كتك زدن و شكستن استخوان هاست. آزارهاي جنسي،  لمس بدن كودكان
به صورتي ناشايست را شامل مي شود. غفلت و بي توجهي مي تواند مواردي چون خودداري از غذا دادن به كودكان، پوشانيدن لباس، تهيه سرپناه و ساير نيازهاي اساسي را شامل شود. ناديده انگاري عاطفي شامل مواردي چون، خودداري از ابراز عشق و محبت، راحتي و توجه است. بي توجهي از لحاظ سلامت و بهداشت هنگامي روي مي دهد كه از مراقبت هاي پزشكي براي كودكان خودداري شود.
نشانه ها
كودكاني كه مورد آزار و اذيت قرار مي گيرند از شكايت كردن و بيان آن، مي ترسند. آنها از اين مي ترسند كه مورد سرزنش قرار بگيرند و يا اين كه بزرگترها، حرفهايشان را باور نكنند. والدين اغلب نشانه هاي كودك آزاري را نمي شناسند زيرا نمي خواهند با واقعيت روبه رو شوند. كودكاني كه آزرده شده اند، بايد هر چه سريع تر تحت درمان و پشتيباني خاص قرار گيرند. هر قدر آزار كودكان طولاني تر باشد، احتمال بهبود كامل آنها كمتر خواهد بود.مراقب تغييرات جسمي و يا رفتاري كودك باشيد، هر چند توضيحي در مورد آن ندهند. اگر دليل خاصي مبني بر مورد آزار قرارگرفتن كودك خود نداريد، انجام آزمايشات مربوطه را ضروري بدانيد. ممكن است كودك شما ترسيده باشد. به تغييرات و نشانه هاي زير توجه كنيد:
- نشانه هاي آزار جسمي: هر گونه جراحت (كوفتگي و كبودي پوست، سوختگي، شكستگي، هر گونه جراحت مربوط به سر و شكم) كه كودك در مورد آن توضيحي نمي دهد.
- بعضي از نشانه هاي آزار جنسي: رفتارهاي ناشي از ترس (كابوس، افسردگي، ترس هاي غيرمعمول، تلاش براي فرار كردن) دردهاي شكمي، شب ادراري، خونريزي.
- نشانه هاي آزار عاطفي: تغيير ناگهاني در سطح اعتماد به نفس، معده درد و يا سردرد هايي بدون علت مشخص پزشكي، ترس هاي غيرنرمال، افزايش كابوس ها و تلاش براي فرار.
- نشانه هاي بي توجهي عاطفي و غفلت از كودكان: به دست آوردن وزن به صورت بسيار ناموفق به خصوص در نوزادان، اشتهاي سيري ناپذير براي رفتارهاي محبت آميز.
علل ايجاد
آزار و اذيت در بسياري از خانواده ها پنهان داشته مي شود. كودك آزاري اغلب در خانواده هايي اتفاق مي افتد كه از نظر اجتماعي بسيار منزوي بوده، دوستي نداشته و با ديگران نيز ارتباطي ندارند. والديني كه در دوران كودكي مورد آزار و اذيت قرار گرفته اند بيشتر امكان دارد كودكان خود را مورد آزار قرار دهند.استفاده از مخدرات و دارو مي تواند شمار كودك آزاري را افزايش دهد. والديني كه بيش از حد انتقاد مي كنند، در روش هاي تربيتي و رعايت نظم بسيار خشن هستند، آنهايي كه براي كودكانشان خيلي كم يا زياد ابراز نگراني مي كنند و يا استرس بسيار زيادي دارند ممكن است در شمار والدين كودك آزار نيز قرار داشته باشند.والدين كودك آزار اغلب قصد صدمه زدن به كودكان خود را ندارند. معمولاً آنها در هنگام عصبانيت كودكان خود را مورد ضرب و شتم قرار مي دهند. اينچنين والديني نياز به كمك حرفه اي روان شناسي دارند.
چگونگي مقابله
اگر حدس مي زنيد كه كودكي تحت آزار و اذيت قرار دارد با پزشك اطفال و مركز حمايت از كودكان تماس گرفته و از آنها كمك بخواهيد. پزشكان از نظر اخلاقي ملزم هستند، هرگونه نشانه هاي آزار كودكان و يا غفلت و بي توجهي نسبت به آنها را گزارش دهند. حتي ممكن است در صورت لزوم شما را به درمانگران ديگري معرفي كنند تا هرگونه اطلاعات مورد نياز براي بررسي ها، جمع آوري شود. پزشكان حتي اگر لازم باشد، در دادگاه براي كسب حمايت براي كودكان، شهادت داده و در صورتي كه گمان كنند ممكن است كودكان تحت آزار جنسي قرار گيرند، دادخواست جنايي تنظيم خواهند كرد.
هر اقدامي كه طبيعتي آزار دهنده دارد بايد فوراً گزارش شده و براي رفع آن كمك گرفته شود. تأخير در گزارش، شانس كودكان را براي بهبودي كامل كاهش مي دهد. اغلب اوقات كودكي كه با او بدرفتاري شده و يا مورد آزار قرار گرفته، افسرده شده و رفتارهاي خشونت آميز، گوشه گيري و يا خودكشي از او سر خواهد زد. وقتي اين كودكان بزرگ مي شوند به مخدرات و دارو روي مي آورند و تلاش مي كنند به صورتي فرار كنند و يا اين كه آزار، اذيت و آسيبي كه از سوي ديگران ديده اند، انكار نمايند. تحمل آزار در دوران كودكي ممكن است در بزرگسالي به خودكشي و افسردگي منجر شود.اگر كودكي تحت آزار شديد قرار دارد، شايد شما تنها كسي باشيد كه مي توانيد به او كمك كنيد. در گزارش و اعلام اين آزار به افراد ذي صلاح درنگ نكنيد. بي توجهي و تكذيب مشكلات، تنها اوضاع را وخيم تر مي كند. با اين كار شانس كودكان را براي بهبود كامل به شدت كاهش مي دهيد. در بيشتر اوقات، كودكاني كه تحت آزار و يا بي توجهي قرار مي گيرند، جراحات و صدمه هاي عاطفيشان بسيار شديدتر از جراحات جسميشان است. كودكاني كه با آنها بدرفتاري شود بيشتر خودكشي كرده و يا افسرده مي شوند. از طريق برقراري ارتباط نزديك با اين كودكان، مي توان به ميزان جراحت هاي وارده از نظر عاطفي و جسمي پي برد. بزرگسالاني كه در كودكي تحت آزار قرار داشته اند، با مشكلات بيشتري مواجهند و رفتارهاي پر خطر در آنها بيشتر وجود دارد.
اگر شما حدس مي زنيد كه كودكي به نوعي تحت آزار قرار دارد بايد:
- كودك را به محلي امن و آرام ببريد.
- اطلاعاتي دقيق از چگونگي آزارهايي كه به او رسيده كسب كنيد.
- آرام باشيد و كودك را عصباني نكنيد.
- براي اين كه كودك آزارهايي كه ديده آشكار كند، به او اطمينان قلبي بدهيد تا باورتان كرده و تمامي اتفاقات را صادقانه بيان كند.
- به كودك بگوييد به او كمك مي كنيد و از ديگران نيز برايش كمك خواهيد گرفت.
- تمامي اطلاعاتي كه به دست آورده ايد، يادداشت كنيد.
- فوراً به مقامات مسئول در اين زمينه گزارش دهيد.

منبع:
http://cms.psychologytoday.com

جدول اعداد (سودوكو)222
007116.jpg

رئيس سازمان بازرسي كل كشور:
مردم در مقابل فساد حساس باشند و گزارش كنند
گروه اجتماعي- حجت الا سلام والمسلمين نيازي، رئيس سازمان بازرسي كل كشور، سياست نظارتي سازمان بازرسي را وصل شدن به نظارت همگاني و مردمي عنوان كرد و افزود: هيچ سيستم اطلاعاتي مثل گزارش هاي مردمي نمي تواند غني باشد و توصيه كرد مردم نظارت همگاني را از طريق مراجع نظارتي موجود در كشور اعمال كنند. رئيس سازمان بازرسي كل كشور در دانشگاه عالي دفاع ملي به ارزيابي عملكرد سازمان ها و دستگاه هاي اجرايي و اداري كشور با رويكرد سيستمي پرداخت و گفت: مديران، طراحان و برنامه ريزان، سيستم مديريت كشور را يكپارچه ببينند و از بخشي نگري كه نوعي آسيب است، خودداري كنند.
حجت الاسلام والمسلمين نيازي، مشتري مداري يا شهروند گرايي و احترام به حقوق شهروندي را لازمه تحول دستگاه هاي اداري و دولتي برشمرد و اظهار داشت: امروزه در دنيا اعتقاد بر اين است كه اگر به اصل مشتري محوري و رضايت ارباب رجوع توجه شود در عملكرد سيستم ها تأثير بسزايي خواهد گذاشت.وي عدم شفافيت عملكردها را يكي ديگر از معضلات سيستم هاي اداري و دولتي عنوان كرد و گفت: در دنيا كشورهايي موفق هستند كه بهبود روش ها را در سيستم خود ايجاد كردند و عملكردها و وظايف شان را براي رضايت و آشنايي مردم شفاف كردند.وي با انتقاد از عدم توجه به نظارت همگاني و مردمي و فريضه امر به معروف و نهي از منكر (اصل 8 قانون اساسي) در كشور گفت: گرچه اخيراً فعاليت هايي براي اجرايي شدن امر به معروف و نهي از منكر صورت گرفت اما هنوز قانوني براي اجراي اصل 8 قانون اساسي مشخص نشده است.
حجت الاسلام والمسلمين نيازي دسترسي به مسئولان را در جلب رضايت مردم مؤثر دانست و گفت: گاهي اوقات مردم براي حل مشكلات خود به دستگاهي مراجعه مي كنند كه حل مشكل آنها در حيطه وظيفه قانوني آن دستگاه نيست كه اگر به آنها آگاهي لازم در مورد اينكه مشكلاتشان با وظايف اين دستگاه ارتباطي ندارد، داده شود رضايت آنها جلب مي شود اگرچه مشكل شان حل نشود.
حجت الاسلام والمسلمين نيازي در مورد شكايت مردم به سازمان متبوع شان گفت: اهمال و سهل انگاري در انجام وظيفه، عدم اجراي صحيح قوانين، سوء استفاده     از مقام و موقعيت شغلي، ايجاد نارضايتي در مراجعين، اعمال تبعيض، تضييع اموال دولتي، عدم رعايت آيين نامه دولتي در انجام مزايده ها و مناقصه ها، تباني در انجام معاملات دولتي و اخذ وجه يا مال غيرقانوني از مهم ترين موضوعات مورد شكايت مردم ازدستگا ه هاي دولتي به سازمان بازرسي كل كشور است.

اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
شهرآرا
ورزش
|   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |