شنبه ۴ آذر ۱۳۸۵
به مناسبت برگزاري جشنواره تئاتر رضوي در تالار وحدت، تئاتر شهر و تالار مولوي
نيايش و نمايش
علي شيد فر
007104.jpg
چهارمين جشنواره تئاتر رضوي فردا- يكشنبه پنجم آذرماه- طي مراسمي فعاليت خود را آغاز مي كند. اين جشنواره كه يكي از جشواره هاي فرهنگي-هنري امام رضا(ع) است، امسال در چهار بخش برگزار خواهد شد. نمايش هاي صحنه اي، آيين هاي نمايشي، بخش پژوهش و متون  نمايشي، عناوين اين بخش هاست. در بخش تئاتر صحنه اي 22نمايش كه با مضمون محوري امام رضا(ع) از تهران و شهرستان ها انتخاب شده اند، در تالار وحدت، تئاتر شهر و تالار مولوي به اجرا درمي آيد.
آهو يا هو عنوان نمايشي است از بهروز غريب پور كه هر روز ساعت۱۹ در تالار وحدت بر صحنه خواهد بود. پنجره فولاد عنوان نمايش ديگري است كه از آغاز تا پايان جشنواره در تئاتر شهر به اجرا درمي آيد. اين نمايش كه توسط مهدي توسلي نوشته و كارگرداني شده است هر روز ساعت ۳۰‎/۱۸ در سالن اصلي مجموعه تئاتر شهر به صحنه مي آيد. و اينك يحيي نوشته سيد عظيم موسوي به كارگرداني سياوش تهمورث، صحرا نوشته هادي حوري به كارگرداني حسن سرچاهي، از او به يك اشاره نوشته و كار امير آتشاني و شيرين ترين شهد از ميترا كريمخاني، ديگر نمايش هايي هستند كه در نخستين روز جشنواره در سالن چهارسو، تالار سايه، تالار كوچك و تالار نو مجموعه تئاتر شهر به اجرا درمي آيد. تالار مولوي نيز در نخستين روز، ميزبان نمايش مجلس غريب ضامن آهو نوشته رحمت اميني به كارگرداني حسن وارسته خواهد بود.
صحن آينه نوشته عزت الله مهر آوران به كارگرداني محمدجواد طاهري، غريب طوس نوشته و كار كيوان نخعي، باده خالص نوشته هادي حوري به كارگرداني امير دژاكام، اباالحسن نوشته اميرعباس حسيني به كارگرداني وحيد نفر، هفت مجلس نوشته سيروس همتي كار سعيد نجفيان، مهتاب بر زمين نوشته مهدي ايوبي به كارگرداني سليماني و نقوي، معمار لحظه ها نوشته فريبا رئيسي به كارگرداني افشين رازني، خداحافظي نكردي با من نوشته حميد رضا آذرنگ، كار مهدي مكارمي، رستگاري در شب دور نوشته طلا معتضدي به كارگرداني نسيم ادبي و خيال روي خط هاي موازي نوشته و كار حميد رضا آذرنگ، ديگر نمايش هايي هستند كه از تهران در طول جشنواره به نمايش درمي آيند. 6 نمايش نيز از شهرستان هاي رشت، ساري، تبريز و مشهد در دو روز آخر جشنواره تئاتر رضوي در تئاتر شهر و تالار مولوي بر صحنه خواهد بود. وقت كوچ است كار علي حاج عسگري، آبي هاي زمين از مهدي طاهرپور، قصيده اي براي رضا كار افشين رشيدي، دست هاي او كار صديق جمالي، شب هاي حرم به كارگرداني خاتمي و ديده بيدار از رضا حسيني، عنوان اين نمايش هاست.
در بخش آيين هاي نمايشي جشنواره نيز گروه هايي از شهرستان هاي اصفهان، دزفول، كاشمر، اراك، قزوين، تفرش، خمين، شوشتر، بروجرد، اليگودرز و... حضور دارند كه هر روز از ساعت 14 تا 17 در فضاي باز تئاتر شهر به چاووش خواني، كرنانوازي، مولودي خواني، وحدت خواني، منقبت  خواني، پرده خواني و اجراي تعزيه مي پردازند.
توليد متون نمايشي از ديگر بخش هاي اين جشنواره است كه ضعف يا كمبود متن نمايشي را به عنوان مشكل اصلي تئاتر، هدف گرفته است. در اين بخش، بعد از اعلام فراخوان و ارسال 55متن از سراسر كشور، 9متن از نويسندگان سرشناس به جشنواره راه يافت.
نصرالله قادري، چيستا يثربي، سعيد تشكري، محمد ابراهيميان، ميلاد اكبرنژاد، نغمه ثميني، سعيد شاپوري و حسين فدايي حسين از جمله نويسندگاني هستند كه با آثارشان در اين بخش حضور دارند.
در بخش پژوهش نيز 6 طرح از ميان 16 طرح رسيده انتخاب شده است؛ وادي حيرت از حسن بيانلو، مناقب علوي و ديگر خاندان پيامبر اسلام در گونه هاي نمايشي ايراني از رضا عباسي، بررسي طراحي صحنه نمايش هاي ديني اجراشده در تهران از پيام فروتن، رضاي نامه از رضا كوچك زاده، قرآن و تئاتر از احسان مقدسي و بررسي آماري نمايشنامه هاي رضوي كار گروهي، عنوان اين پژوهش هاست كه به جشنواره ارائه خواهد شد.
از تعداد 9نمايشنامه برگزيده جشنواره، 3 مجموعه كتاب در زمان برگزاري جشنواره عرضه خواهد شد و همچنين از 6پژوهش برگزيده نيز دو مجموعه كتاب به چاپ خواهد رسيد.
حميد رضا آذرنگ از هنرمنداني است كه با دو نمايش خيال روي خط موازي و خداحافظي نكردي با نجمه، سورچي در اين جشنواره حضور دارد.
نمايش خيال روي خط موازي كه هم نويسندگي و هم كارگرداني آن را برعهده دارد، راجع به انسان هايي است كه توان رسيدن به آرزوهايي را كه اتفاقاً مقدس هم هستند، ندارند. در اين نمايش، مجيد زارع كار، فريد كشكولي، مهدي ملاك، هاجر پورسراج و حميدرضا آذرنگ به ايفاي نقش مي پردازند. عباس اقسامي هم در كارگرداني اين نمايش، آذرنگ را همراهي مي كند.
آذرنگ در نمايش خداحافظي نكردي با نجمه، سورچي نيز به عنوان نويسنده و بازيگر حضور دارد. فضاي اجراي اين نمايش كه توسط مهدي مكارمي كارگرداني شده است مربوط به دوره قاجار و راجع به يك درشكه چي در كنسول است كه پسر معلولي دارد. در اين نمايش، بازيگراني چون پرستو گلستاني، آذر سماواتي و مهدي حاجيان با آذرنگ همبازي خواهند بود.
پنجره فولاد عنوان نمايشي است كه از آغاز تا پايان جشنواره هر روز ساعت 30/18 در سالن اصلي تئاتر شهر به اجرا درمي آيد. اين نمايش توسط مهدي متوسلي نوشته و كارگرداني شده و اكبر عبدي بازيگر مطرح تئاتر و سينما كه در ماه هاي اخير حضور پررنگي در صحنه داشته اين بار نيز در اين اثر با مهدي متوسلي همكاري دارد. اين دومين همكاري اكبر عبدي و مهدي متوسلي در چند ماه اخير است. نخستين بار عبدي با حضور در نمايش از خاك تا افلاك نوشته متوسلي پس از سال ها پا به عرصه تئاتر گذاشت و در اين نمايش در نقش يك رزمنده جنگ تحميلي ظاهر شد.
در پنجره فولاد به جز عبدي، محمود فرهنگ، اسدالله بابايي، مرضيه صدرايي، محمود راسخ فر و حدود 40 بازيگر ديگر حضور دارند.
نمايش قصيده اي براي رضا نوشته و كار افشين رشيدي نيز از شهرستان ساري در چهارمين جشنواره تئاتر رضوي و در تالار نو تئاتر شهر به اجرا درمي آيد. موضوع اين نمايش زندگي دعبل شاعر معاصر امام علي بن موسي الرضا(ع) است كه پس از قرائت قصيده معروف، جامه اي از آن حضرت به عنوان صله دريافت مي كند.
برگزاري جشنواره تئاتر رضوي رويداد تازه اي است كه با توجه به فقر فضاهاي اجراي تئاتر مي تواند بستري مناسب براي حضور هنرمندان جوان به ويژه هنرمندان شهرستاني باشد. از سوي ديگر جشنواره هايي همچون جشنواره تئاتر رضوي بايد در شهرهاي مختلف كشور برگزار شود، چرا كه رشد فرهنگي و تئاتري آن شهرها را به همراه دارند.
با برگزاري چنين جشنواره هايي در شهرهاي مختلف كشور بي گمان شاهد توسعه فرهنگ و افزايش كيفيت آثار نمايشي آن شهر خواهيم بود. چنانچه امكاناتي فراهم شود كه نمايش هاي شركت كننده در جشنواره تئاتر رضوي پس از جشنواره امكان اجراي عمومي داشته باشند مي توان رشد تئاتر را در سراسر كشور شاهد بود. چهارمين جشنواره تئاتر رضوي كه فردا با حركت نمادين گروه هاي نمايشي از ميدان انقلاب تا تئاتر شهر آغاز مي شود، روز جمعه دهم آذرماه طي مراسمي در تالار وحدت به كار خود پايان خواهد داد. اين جشنواره كه امسال به شكلي متفاوت و غيررقابتي برگزار مي شود، در مراسم پاياني به همه شركت كنندگان لوح تقدير اهدا خواهد كرد.
جشن اختتاميه جشنواره تئاتر رضوي را محمد رحمانيان كارگرداني مي كند. در اين جشن، گروهي از هنرمندان سرشناس، اساتيد تئاتر و مسئولان فرهنگي حضور خواهند داشت.

نگاه
مباني استوار براي آيندگان
گروه ادب وهنر- وزير ارشاد در ديدار با دست اندر«اران برگزاري چهارمين جشنواره تئاتر رضوي، اين جشنواره را متمايز از ساير رويدادها دانست و بر تبيين استراتژي مديريت «شور با استفاده از جشنواره تئاتر رضوي تا«يد «رد.
اين ديدار با حضور محمدحسين ايماني خوشخو معاون هنري وزير، محمدحسين نيرومند مشاور وزير، حسين پارسايي مدير«ل هنرهاي نمايشي و اعضاي ستاد برگزاري چهارمين جشنواره تئاتر رضوي برگزار شد.در اين ديدار محمدحسين صفار هرندي در سخناني تصريح «رد: برخلاف نظر «ساني «ه معتقدند اين عصر، عصر س«ولاريزم و رويگرداني از دين است، بايد گفت دوره حاضر دوره گرايش به دين است و اين شخصيت هاي ديني هستند «ه ا«نون در سطح جهان مطرح و مورد توجه اند.وي در ادامه افزود: بايد خدا را شا«ر بود «ه به رغم القاء شبها ت و ايجاد موانع براي دينداري و نيز توهين به ساحت مقدسات، بازار دين و دينداري همچنان گرم است . مقوله امام رضا(ع) براي ما بايد آن گونه «ه شايسته است مطرح شود. زيرا امام رضا(ع)  امام همه «ائنات است.وزير ارشاد ضمن اظهار خرسندي از روند برگزاري جشنواره تئاتر رضوي تصريح «رد: بايد به تدريج از رهگذر اين جشنواره، مختصات و شاخص هاي تئاتر ديني «شف شود. بايد با دقت در «يفيت آثار اين جشنواره و ايجاد فضاي متفاوت با ساير جشنواره ها، بنياني مح«م براي آيندگان پايه ريزي شود.
آغاز ترويج تئاتر ديني
نويسنده و منتقد تئاتر ايران معتقد است برگزاري جشنواره تئاتر رضوي مي تواند نقطه شروعي براي ترويج تئاتر ديني در «شور باشد.
چيستا يثربي به ستاد خبري چهارمين جشنواره تئاتر رضوي گفت: از آنجا «ه تئاتر ديني در «شور ما نوپاست و با «مبود متون ديني در تئاتر مواجهيم، سفارش اين متون به نويسندگان خوب با استقبال روبه رو خواهد شد و برگزاري جشنواره تئاتر رضوي از راههايي است «ه مي تواند با عمل«رد خود به نقطه عطف تاريخ تئاتر ديني تبديل شود.اين نويسنده، منتقد و مدرس تئاتر در ادامه افزود: جشنواره تئاتر رضوي امسال پربارتر از سه دوره قبل خواهد بود، زيرا برنامه ريزي اصولي تري براي «ارگردانان و نويسندگان اين جشنواره انجام گرفته است.يثربي در بخش ديگري از صحبت هاي خود تصريح «رد: از مهمترين ويژگي هاي جشنواره تئاتر رضوي مي توان به اصول زيباشناسي آن اشاره «رد «ه اين اصول باعث مي شوند تئاتر ما با فرهنگ شيعي ارتباط پيدا «ند و تعداد زيادي از مردم را «ه تا به حال تمايلي به ديدن تئاتر نداشتند ولي مشتاقند در مورد زندگي ائمه اطهار بيشتر بدانند به تئاتر علاقه مند سازد.وي همچنين گفت: آثاري «ه متون آنها مربوط به دين و مذهب است مي توانند در مردمي «ردن تئاتر نقش بسزايي داشته باشند و خواسته آن دسته از مخاطباني «ه تمايل دارند از بزرگان دين خود بيشتر بدانند را برآورده سازد.

سايه روشن
سمفوني درد در صحنه
گروه ادب و هنر- سمفوني درد   عنوان نمايشي است نوشته و كار حسين پاكدل كه از روز يكشنبه 28 آذر ماه در تالار سايه به روي صحنه رفت.
به گزارش واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر، حسين پاكدل با نگاهي آزاد به قصه كوتاه مكتب بي خدايي اثر الكساندر تيشما اين نمايشنامه را نوشته و كارگرداني كرده است.
در اين نمايش 80 دقيقه اي حسن معجوني، فرهاد اصلاني، سيد مهرداد ضيايي، اشكان صادقي، شبنم مقدمي، هومن برق نورد و سيامك صفري به عنوان بازيگر حضور دارند.
كريستف رضاعي به عنوان آهنگساز، علي هاشمي به عنوان دستيار كارگردان و برنامه ريز، سعيده نيازخاني به عنوان منشي صحنه، محمدرضا نودهي اصلي و كاوه قاسم زاده به عنوان مديران صحنه، يحيي پاكدل به عنوان طراح پوستر و بروشور و سينا پاكدل به عنوان عكاس با اين گروه نمايشي همكاري دارند.
اين نمايش هر روز به غير از شنبه ساعت 18 در تالار سايه بر صحنه است.
نمايش ويژه براي عكاسان و خبرنگاران
ايرنا: مدير روابط عمومي تئاتر شهر گفت: عكاسي از نمايش هاي در حال اجرا در تالارهاي نمايشي تئاتر شهر به منظور رعايت حقوق تماشاگران نمايش ممنوع اعلام شد.
مدير روابط عمومي تئاتر شهر در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا، افزود: تئاتر شهر براي عكاسي از نمايش هاي در حال اجرا، از اين پس اجراي ويژه اي براي عكاسان و خبرنگاران در نظر خواهد گرفت.
اين تصميم به دنبال اعتراض تماشاگران نمايش هاي در حال اجرا به رفتار مزاحمت آميز برخي از عكاسان اتخاذ شده است.
وي افزود: فرآيند عكاسي نمايش به گونه اي است كه برخي از عكاسان مجبور به تغيير مكان و تلاش و تقلاي بدني در حين انجام نمايش براي دست يافتن به زاويه دلخواه و تنظيم وسايل فني خود مي شوند و به اين ترتيب موجب ازبين رفتن تمركز بازيگر و ايجاد مزاحمت ديد تماشاگر در نمايش مي شوند.
وي توضيح داد: به همين منظور براي رعايت حرمت فعاليت عكاسان نمايش و همچنين ارج نهادن به حقوق تماشاگران نمايش، عكاسي از نمايش هاي درحال اجرا ممنوع شده است و عكاسان نمايش مي توانند در اجراي ويژه عكاسان به اين كار اقدام كنند.
او گفت : تجربه برپايي اجراي ويژه عكاسان در نمايش شهادت خواني- انسانهاي سرگشته اي كه ... نشان داده است كه با اختصاص يك اجراي ويژه عكاسي حقوق هر دو طيف عكاسان نمايش و تماشاگران محفوظ خواهد بود.

سينما
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
ورزش
|   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |